🔴 ابزار غرب برای مهندسی مذاکره‼️
🔻 زمانه| رهبر معظم انقلاب در اولین روز از ماه مبارک رمضان در ارتباط تصویری با محفل انس با قرآن کریم فرمودند: که هدف آمریکاییها از تأکید و اصرار بر مذاکره، تلاش برای تحمیل یک حرف باطل است
🔹نظام سلطه در اوج سبوعیت و ناجوانمردی در میدان مذاکره از ابزارهای مؤثر زیر جهت مهندسی مذاکره و تحمیل حرف باطل بهره میگیرد:
۱- تمسک و استناد به قواعد و قوانین بینالمللی
۲- انجام عملیات سنگین تبلیغاتی و روانی علیه کشور هدف و ایجاد موج نگرانی بینالمللی و معرفی کشور هدف بهعنوان تهدید صلح بینالملل
۳- همراهی سایر کشورهای همسو و منزوی سازی کشور هدف
٤- استفاده از ظالمانهترین و غیرانسانی ترین روشهای اعمال فشار از جمله تحریمهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...
۵- تهدید کشور هدف به اعمال خشونت و دخالت فیزیکی و نظامی در امور کشور هدف
۶- ایجاد جو روانی و تکثیر تخم نفاق و دوقطبی سازی در مردم کشور هدف به منظور به تسلیم کشاندن آن کشور از طریق مطالبه مردمی
۷. بزرگنمایی خطر کشور هدف برای جامعه جهانی و کشاندن آن کشور به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد.
۸. خسته کردن مردم کشور هدف از طریق طولانی کردن زمان مذاکرات به سالها و دههها و مقصر معرفی کردن دولت کشور هدف به عدم انجام تعهدات خود نسبت به جامعه جهانی.
۹- افزایش انتظارات و خواستههای ظالمانه از کشور هدف به حوزههای جدید.
۱۰- دوقطبی سازی ادراکی نظیر «مذاکره یا تحریم»، «مذاکره یا فروپاشی»، «مذاکره یا جنگ» و... با هدف مرعوب سازی مردم و احزاب سیاسی
۱۱- گرفتن تدریجی تمام اقتدار و توانمندیهای دفاعی کشور هدف در میدان مذاکره.
زمانه:
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afd
✅ آمریکا و چالشی بنام محور مقاومت
🔸درحالی که در یکی دو دهه گذشته آمریکا بر تحقق ایده نظم نوین جهانی تاکید میکرد و بشکلی اختصاصی از نظم نوین در خاورمیانه سخن میگفت حالا مدتهاست که نه تنها آن ایده و شعار بفراموشی سپرده شده است بلکه جای خود را به چالش با رقیبی جدید بنام محور مقاومت متشکل ازایران، لبنان، سوریه، یمن، عراق و فلسطین داده است.
💢 واقعیت آن است که شمار عددی ملتهای هوادار و علاقمند به محور مقاومت درجغرافیایی بسیار گسترده تر ازچند کشور مذکور حضور فعال دارند هرچند بشکل رسمی نامی از آنها بمیان نمیاید. اما در شرایط جدید و درماههای پیش رو آمریکا ناگزیر از اتخاذ سیاست هایی جدید درمواجهه با این جبهه متحد قوی و رو به افزایش است. آمریکای بایدن درحالی که علم مبارزه جدی با چین و روسیه را برافراشته است و در حالی که از هیچ گونه تشدید فشاری بر محور مقاومت کوتاه نمیآید اما بخوبی میداند که تشدید فشارها بسبک ترامپ راه حل ماجرا بویژه در برخورد با محور مقاومت نیست.
🔺 آمریکای بایدن در خصوص ایران میراث دار مساله بغرنجی بنام پرونده هسته ای است که نه تنها در سایه فشارها در ایستگاه تسلیم متوقف نشد بلکه روز بروز جدی تر شد و اینک در قالبی قانونی بسیار فراتر ازاندیشه و گمان آمریکا واروپا در حال بالندگی است. برابری خواهی ایرانیان در مساله هسته ای حالا به مثالی جهانی برای دنیای خواهن استقلال تبدیل شده است.
🔺در لبنان انواع و اقسام فشارهای سخت و نرم نه تنها به تسلیم حزب الله و تحویل سلاح ایشان نیانجامید بلکه به سمت و سویی رفته است که آرام و قرار را از اسرائیل ربوده است. و البته پروژه تعیین مرزهای جدید میان لبنان و اسرائیل به کابوسی برای اسرائیل والبته امریکا تبدیل شده است.
🔺در سوریه 10 سال تحمیل بحران و ناامنی نه تنها منتج به نتیجه نشد بلکه در سایه سخت ترین شرایط ناشی ازتحمیل تحریمهای آمریکایی موسوم به سزارتا چند ماه معدود آینده انتخابات مردمی برای تعیین رئیس جمهور قانونی برگزار خواهد شد.
🔺در عراق محور مقاومت و البته مردم عراق بشدت بر لزوم اخراج اشغالگران از این کشور پافشاری میکنند.
🔺در یمن ، یمنیهای پیشتر تحت محاصره از زمین و دریا و هوا، عن قریب مارب را باز پس خواهند گرفت و آنگاه ائتلاف پشتگرم به آمریکاست که باید بر موجودیتی با "برند اسلام سیاسی" در کنار مرزهای سعودی و منطقه و البته مسلط بر مهمترین آبراه های بین المللی مهر تایید بزند و در مقابل آن کرنش کند.
🔺و بالاخره در فلسطین مبارزان فلسطینی بعد از چندین سال محرومیت از حکمرانی در سرزمین مادریشان در ماه آینده اولین حضور سیاسی مجدد خود را در انتخابات ثبت خواهند کرد و جالب آنکه در خلال ادوار گذشته چه آنگاه که در حکومت دستی داشته اند و چه زمانی که دستشان از آن کوتاه بوده است تنها چیزی را که فراموش نکرده اند این شعاراست که راه حل مساله فلسطین جهاد است و بس
در چنین شرایطی بنظر میرسد تنها راهکار باقی مانده برای آمریکای بایدن اعتراف رسمی بربی تاثیری فشارها بر محور مقاومت از یکسو و مواجهه با این پدیده پرانگیزه و مصمم از موضعی برابر از دیگر سو باشد.
روشنا
🆔 https://eitaa.com/roshana_ir
هدایت شده از معیار
🇮🇷🌸
🍀
✅ #یادداشت_کوتاه
💢آسیبهای همکلام شدن ایران با غرب بدعهد
✍سعدالله زارعی
🍃🌻🍃
🔻کارشناس مسائل بینالمللی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «حرف ما روشن و موضع ما حق است بهگونهای که حتی بعضی از دیپلماتهای غربی - البته سالوسانه - به آن اذعان میکنند.
🔹ایران مذاکرات را انجام داده و تعهداتش را نیز انجام داده است و طرفهای غربی تقریباً به هیچکدام از تعهداتشان عمل نکردهاند؛ بنابراین حضور دوباره ایران در میز مذاکره با آنان معنای درستی ندارد.
🔸درحالیکه ایران با عدم مذاکره و دنبال کردن اقدامات عملی استیفای حقوق ازدست رفته خود، میتواند طرف غربی را وادار به انجام تعهداتش کند و این بهطور واقعی به احیاء برجام هم که مورد تأکید فراوان دولت روحانی است، منجر میشود...
🔺حضور تیم ایرانی در مذاکرات جدید این معنا را منعکس میکند که مذاکره جامع را قبول دارد و برای پای میز آمدن فقط با مشکل داخلی مواجه است و آن منظر ملی ایرانیان مبنی بر بیفایده بودن برجام است که اروپا و آمریکا باید با درصدی عمل به برجام این منظر ملی را تغییر دهند. این یک استراتژی صددرصد غلط و زیانبار و درواقع خسارت محض است که متأسفانه وزارت خارجه ما به آن سرگرم میباشد».
#روشنگری
#مذاکره
#ثامن
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍀
🇮🇷🌸
🔲 #کلاه تَکراری #برجام
📍 آقای ربیعی سخنگوی دولت گفتهاند "به خاطر اختلافات داخلی نتوانستیم از برجام خوب استفاده کنیم".
🔹 این عبارات در میان حروف و کلمات خود، سخن فراوان دارد. نخست اینکه آقای ربیعی اعتراف بهروزی کردهاند درباره بیفایده بودن برجام برای اقتصاد ایران؛ و این اعتراف را در دورهای که جماعتی با مفروض گرفتن فقدان حافظه تاریخی در ملت، از عصر برجام نوستالژی ساختهاند تا خسارتی جدید به کشور تحمیل کنند، باید به فال نیک گرفت. برجامی که از رئیس کل بانک مرکزیاش تا وزیر نفتش تا رئیسجمهورش معترف شدهاند که تحریمهای بانکی را رفع نکرد و این یعنی تحقیقا هیچ، امروز در قالب یک آرزو به ملت فروخته میشود و دشمن در کمین است که از این آرزوی باطل، صید دیگری کند.
🔹 نیت آقای ربیعی اعتراف به بیفرجامی برجام نیست و این اعتراف، محصول جانبی همان پروژه نوستالژیسازی از عصر برجام است. سخنگوی دولت آقای روحانی به جای اینکه در مقام مطالبه قرار گیرد و خطاب به طرف آمریکایی حرف قطعی نظام را بزند و بگوید که دولت در دوره حضور آمریکا در برجام نیز به دلیل بدعهدی و سنگاندازی آمریکا نتوانست از وعدههای داده شده بهرهمند شود و لذا اشتباه گذشته که عبارت بود از اعتماد به آمریکا تکرار نخواهد کرد"، در کمال وقاحت طرف آمریکایی را از خیانتهایش در توافق تطهیر میکند و بهرهمند نشدن از مواهب برجام را به گردن اختلافات داخلی میاندازد!
🔸 این یک پیام به دشمن است که شما راحت باشید. صد بار اگر عهد شکستید بازآیید و ما عهدشکنی شما را به گردن اختلاف داخلی خودمان میاندازیم و اجازه نمیدهیم چهره شما لکه دار شود. و دشمن غدار، در میانه مذاکرات، خوب میداند با چنین پیامی چه کند.
📍 سوال از آقای ربیعی این است که دقیقا کدام اختلاف داخلی باعث شد که دقیقا از کدام مواهب برجام بهرهمند نشویم؟
◾اینکه نفت فروختید و پولش در بانکهای خریداران بلوکه شد، نتیجه کدام اختلاف بود؟
◾اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را معطل توتال گذاشتید و توتال سرتان کلاه گذاشت و رفت، دقیقا مربوط به کدام اختلاف بود؟
◾اینکه بعد از برجام دوباره پای پژو و رنو را به ایران باز کردید و مونتاژکاری خودرو را دوباره از سر گرفتند و با خروج ترامپ از برجام، شوک سنگین دیگری به صنعت خودروی ما وارد شد، ناشی از کدام اختلاف بود؟
🔰 چرا با ملت دوپهلو سخن میگویید. دقیق و جوانمردانه بگویید که بر سر چه چیزی اختلاف وجود داشت و این اختلاف کدام مانع را در برابر بهرهمندی از برجام ایجاد کرد؟
شما که در امضای برجام از خطوط قرمز نظام گذشتید و در اجرای برجام هم از شروط نظام عدول کردید! چه چیز دیگری میخواستید که بر سرش اختلاف وجود داشت؟
🔻 امروز با اینکه همه چیز روشن است، مجددا وارد مذاکره شدهاید و به جای اینکه قواعد مذاکره را رعایت کنید، طرف بدعهد را تطهیر میکنید و داخل را مقصر جلوه میدهید؟ دولت آقای روحانی اگر به فکر منافع مردم است و واقعا در پی رفع تحریمهاست، باید این ادبیات را کنار بگذارد و همچون یک فروشنده ناچار پای میز مذاکره ننشیند. اگر واقعا در پی برداشتهشدن تحریمها هستید، باید از تجربه برجام درس بگیرید و به جای سیاسیکاری داخلی، محکم بر سر راستیآزمایی تحریمها بایستید تا کلاه تَکراری برجام بار دیگر سرتان نرود.
✍ #سیدیاسر_جبرائیلی
#روشنگری
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#مطالبه_گری
#کارآمدی
#دولت_جوان_انقلابی
#ایران_قوی
#انتخابات۱۴۰۰
#بیدارباش
🆔 http://eitaa.com/Bidarb_a_s_h
به تازگی کتابی به نام «روایت انحراف» توسط پژوهشگران «اندیشکده ولاء» و درباره عقاید و افکار حلقه موسوم به «حلقه انحرافی» تألیف شده است. در این کتاب که به زودی به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر خواهد «خبری-تحلیلی مشرق» به مرور گزیدهای از این کتاب را برای آشنایی بیشتر کاربران گرامی با جریان انحراف منتشر خواهد کرد.
آنچه پیشرو دارید بخش چهارم گزیدهای است که پیش از این سه بخش از آن منتشر شده است. در سه بخش گذشته جایگاه انسان و اومانیسم در آموزهحلقه انحراف، میدا و منشأ اومانیسم و جایگاه انسانگرایی و نسبت انسان و خدا در آموزههای کابالا مرور گردید. در این بخش نسبت خدا و انسان در آموزههای حلقه انحراف بررسی بیشتر خواهد
روایت انحراف؛ نگاهی نو به افکار و عقاید حلقه بهار
چرا میتوانیم مشایی را مروج «اومانیسم» بدانیم
اسفندیار رحیممشایی، از منطقی میگوید که آینده را تصاحب خواهد کرد. منطقی که از دید او از ترکیب سه عنصر خدا، انسان و جهان، آینده را خواهد ساخت:
«هر منطقی که بتواند در آیندهای نزدیک، ادبیاتی داشته باشد که سه عنصر انسان، خدا و جهان را بر اساس مناسبات صحیح، ترکیب کند، آینده از آن اوست.»
در تفکر مشایی، انسان نه تنها در مرکز عالم قرار داشته و در جای خدا نشسته است، بلکه شایسته تعظیم بوده و تعظیم خدا در تعظیم انسان مصداق پیدا میکند. وی در این باره سخنان متعدد زیادی گفته است:
«اگر کسی دنبال تعظیم خدا است، باید دنبال تعظیم انسان باشد.»
«تعظیم پرچم، تعظیم نعمتهای الهی و تعظیم انسان است که در واقع، برای خدا تعظیم کردهایم.»
«انسان، محور عالم است و انسان است که فضیلتها را میشناسد و اگر میخواهیم خداوند را تجلیل کنیم باید انسان را تجلیل کنیم.
حلقه انحراف معتقد است که اساساً این انسان است که به هستی معنا میدهد و هستی، طفیلی وجود انسان است و بدون انسان، هیچ معنا و مفهومی ندارد. در نظر این حلقه، انسان همه عالم است و آفرینش بدون انسان معنایی ندارد؛ حتی خدا هم برای شناخته شدن خود محتاج انسان بوده و میبایست انسان را میآفرید. محمود احمدینژاد در اینباره میگوید:
«انسان بالاترین موجود عالم هستی و بالاترین مخلوقی است که همه عالم برای او خلق شده و اگر انسان را از مجموعه عالم خلقت کنار بگذاریم، دیگر همه عالم، بی معنا و عبث خواهد بود.»
«اگر انسان نباشد راهی برای شناخت خدا در عالم وجود ندارد.»
«خداوند انسان را آفرید تا به واسطه خلق او به همه ملائک و موجودات عالم فخر کند. اگر انسان نبود جایی برای تجلی صفات خدا و شناخت خدا وجود نداشت.»
«انسان همه عالم است و اگر انسان نبود هیچ ظرفی برای بروز عدالت و زیباییها وجود نداشت، جایی نبود که خدا در آن معرفی شود. پس همه عالم عبارت از انسان، شناخت خدا و در گرو آن شناخت انسانیت است. به طوری که همه مصلحان عمر، توان و جان خود را بر سر صیانت از انسان و انسانیت گذاشتند.»
اسفندیار رحیممشایی نیز در اینباره میگوید:
«اگر کسی قدر آسمان را بشناسد باید قدر انسان را بشناسد، اگر قدر انسان شناخته نشود، قدر خداوند شناخته نخواهد شد. اگر میخواهید خدا را معرفی کنید، انسان را معرفی کنید. چرا که راه دیگری برای معرفی خدا وجود ندارد.»
اکبر جباری، چهره تئوریک ولی حاشیهای این حلقه نیز معتقد است که انسان، یگانه سوژه هستی است که به همه عالم، معنا میبخشد:
«انسان به عنوان یگانه سوژهٔ هستی، به همهٔ عالم، هستی میبخشد؛ تمام ماسوای او ابژهای خواهند بود که معنای خودشان را از این یگانه سوژه میگیرند.»
با این نگاه انحرافی در ساحت وجود و هستی، تنها سوژه هستی (فاعل شناسا) در هستی، انسان است و تمام آنچه خارج از انسان قرار دارد، ابژههایی هستند که معنای خود را از انسان میگیرند. این سخن به وضوح یادآور بحث «خدا؛ موجودی ساخته ذهن انسان» در نزد حلقه انحراف است که پیشتر به آن اشاره گردید. آنجا که مشایی گفته بود به عدد انسانها خدا وجود دارد و جباری با تأسی از فیلسوف ملحدی چون «فویرباخ»، خدا را مفهومی تلقی کرده بود که ذهن انسان، آن را ساخته است. به عبارت دقیقتر از نگاه این حلقه انحرافی، انسان که یگانه سوژه هستی است و به همه عالم معنا میبخشد، به خدا نیز معنا بخشیده و خدا محصول ذهن و تخیل انسانهاست!
این در حالی است که انسان، خود مخلوق است و این خالق است که به همه عالم معنا میدهد. نظام خلقت، نظامی است احسن و حکیمانه که براساس لطف و رحمانیت الهی خلق شده است. هستی، ویژگیها، اساس حرکت و بود و نبودِ نظام خلقت از «الله» است، نه از انسان یا هر مخلوقِ دیگری.
آموزههای اومانیستی حلقه انحراف در این انگاره که «انسان یگانه سوژه هستی بوده و به ماسوای خود معنا میبخشد.» متوقف نمانده و به گزارههای عجیبتری چون «همه چیز از انسان است و خارج از انسان، چیزی وجود ندارد» میرسد. در این باره احمدینژاد میگوید:
«به نظرم همواره
میتواند بلاواسطه از حضرت حق، فیض، علوم و معارف و احکام الهی را دریافت کند، که اگر چنین نبود و انسان به صورت عام میتوانست چنین دریافتی داشته باشد اساساً جانشینی خدا بر زمین معنایی نداشت.
همچنین اگر این ادعا مطرح شود که انسان جانشین خداوند شده است تا به کمال برسد، بایستی پرسید چگونه موجودی پر از نقص و خالی از دریافت الهی میتواند جانشین خدا شود تا در ادامه مسیرش به کمال برسد؟ بنابراین جایگاه جانشینی و خلافت الهی و ظهور اسماء الهی جز در انسان کامل که همان امام معصوم علیهالسلام است، نمیتواند باشد.
از این رو نگرش عناصر شاخص حلقه انحراف در عمومیتانگاری از جانشینی خدا برای همه انسانها، از آموزههای مکتب اهل بیت علیهم السلام انحراف داشته و «ولایت خاصه» که یک امر اختصاصی به حضرات معصومین علیهم السلام است را عمومیت بخشیده و همگانی میکند.
باید از انسان شروع کنیم. نقطه شروع خود انسان است. اصلاً همه چیز از انسان است. مربوط به انسان است. خارج از انسان چیزی وجود ندارد.»
وی در جای دیگری میگوید که اگر انسان را حذف کنیم چیزی از عالم مخلوقات باقی نمیماند:
«اگر انسان را از هستی برداریم، چیزی از عالم مخلوقات باقی نمیماند.»
البته این حلقه به این جایگاه برای انسان و این حد از اومانیسم هم اکتفا نکرده و معتقد هستند که نه تنها با حذف انسان، عالم مخلوقات حذف میشود، بلکه با حذف انسان، خدا نیز حذف خواهد شد:
«انسان اهمیتش به همین علم است. اگر علم را برداریم، انسان حذف میشود. انسان را که حذف کنیم، دیگر نیازی به حذف خدا نیست، زیرا خدا دیگر خودش حذف شده است.»
در این نگاه بعد از حذف انسان، نیازی به حذف خدا نیست، بلکه گویا انسان همان خداست که با حذفش به صورت منطقی خدا نیز حذف میشود!
ظهور اسماء
اسفندیار رحیممشایی و محمود احمدینژاد معتقد هستند که به دلیل ظهور اسماء الهی در انسان، انسان تجلی آیینه و ظرفِ معرفی و ظهور خدا و جانشین خدا در عالم شده است. از نظر احمدینژاد و مشایی، ظرفیت انسان، ظرفیت خدا است و انسان برای خدا شدن آفریده شده است. آنان در اینباره به کرات سخن گفتهاند و بر آن تأکید نمودهاند:
«تجلیل انسان یعنی تکریم و تجلیل خداوند. اگر بخواهیم علم خدا را ببینیم باید علم انسان را ببینیم و اگر بخواهیم جمال الهی را زیارت کنیم باید جمال انسان را زیارت کنیم. عظمت خداوند در انسان متجلی شده است.»
«انسان جلوه خداست. تجلی اسماء و صفات اوست. خداوند وقتی انسان را خلق کرد و آن مباحثه معروف با ملائک پیش آمد و فرمان سجده به انسان را داد، این سئوال مطرح شد که مگر به غیر خدا میتوان سجده کرد. آیا جز این بود که انسان جلوهای از خود خداوند بود که او فرمان داد بر آن سجده شود؟»
«انسان جانشین خداست، یعنی باید علمش علم خدا، فهمش فهم خدا، فضلش فضل خدا و ظرفیتش ظرفیت خدا بشود! باید به آسمان برسد و به خدا وصل بشود.»
«انسان جانشین خداست. یعنی همه اسماء الهی میتواند در وجود انسان متجلی شود. خدا عالِم به همه آسمانها و زمین است و انسان هم میتواند.»
محمود احمدینژاد حتی معتقد است که انسان میتواند همه اسماء الهی را به ظهور و تجلی برساند و از این رو به خدا شباهت کامل دارد! و بخش یا تمام اختیارات خدای متعال را نیز دارا است:
«جانشین یعنی اولاً با اصل شباهت دارد و در ثانی دارای بخش یا تمام اختیارات اصل است. یعنی انسان میتواند و باید به جایی برسد که جز بر خالق خود همه اسماء الهی را به ظهور و تجلی برساند.»
«همه این عالم خلق شده است برای انسان و انسان مهمترین موجود این عالم است. شریفترین موجود این عالم است. جایگاهی که خداوند متعال برای انسانها در نظر گرفته است بالاترین و رفیعترین جایگاه است. کنار خدا، جوار خدا، خدایی شدن، جلوهٔ خدا شدن، خدایی زندگی کردن. این همان شأن انسانهاست. همه انسانها میتوانند به مرزهای جایگاه پیامبران و صالحان برسند. همه انسانها (میتوانند)»
از نظر این حلقه با توجه به جایگاه انسان که میتواند خدا شود و بخش یا تمام اختیارات خدا را نیز دارا است، این توانایی و شایستگی را دارد که عالم را مسخّر خود گرداند:
«انسان خلیفةالله است و با اتکا به قدرت خدادادی این توانایی و شایستگی را دارد که علاوه بر نیروها، استعدادهای عالم را مسخّر خود گرداند.»
بسیاری از علمای بزرگ اسلام معتقدند که خداوند متعال، حقیقت اسماء الهی را به حضرت آدم علیهالسلام آموخت نه به انسان به صورت عام. درحالی که مشایی و احمدینژاد مدعی ظهور اسماء الهی در انسانها به صورت عام هستند!
در آیات آفرینش مورد اشاره، شخص حضرت آدم علیه السلام محور است و اشارهای به عموم انسانها نشده است. در واقع آیات، ظهوری در خلقت همه انسانها یا نوع انسان به عنوان خلیفةالله ندارند. از سوی دیگر اگر همه انسانها مظهر اسماء الهی و در جایگاه تعظیم و سجود فرشتگان بودند و توانایی رسیدن به مقام خلافت الهی را داشتند، خداوند متعال در قرآن کریم آیههای بسیاری در سرزنش انسان و حتی غالب انسانها نازل نمیفرمودند. در روایات نیز، احادیث متواتر یا قطعی که اثبات کننده نگرش مشایی باشد، نه تنها وجود ندارد، بلکه از ائمه معصومین علیهم السلام احادیث قطعی در درست است که خلیفه الهی را محدود در انبیا و اهل بیت علیهم السلام میدانند.
همچنین در صورتی که همه انسانها، شرایط رسیدن به جایگاه خلافت الهی و جانشینی خدا بر روی زمین را داشتند، بایستی بر روی زمین در یک زمان واحد همه انسانها (یا تعداد بسیاری زیادی از انسانها) به جایگاه جانشینی برسند، حال آنکه چنین فرضی محال است.
جانشینی انسان در زمین هم، نه به دلیل قصور، غیبت یا نقص خداوند است که ذات حضرت حق، مطلق و عاری از هرگونه نقص است، بلکه به دلیل نقص عمومی انسانهاست. همچنین انسان به صورت عام ن