eitaa logo
هنرمند شهید غلامحسین حیدرنیا فتح آباد
552 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
778 ویدیو
82 فایل
کانال اطلاع رسانی سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی
مشاهده در ایتا
دانلود
هر پنج در حالات استمداد پرچمدار نينوا حضرت عباس بن علي(ع) مدهوشم و سرمست  ز  ميناي غم  و  رنج گلگون شده  زان باده ی نابم رخ نارنج افتاده ام از اسب در اين عرصه شطرنج بنگر كه : سر و كتف و دل و ساعدو آرنج رفت از نظرم در هوس روي تو هر  پنج اي شاه مرا كرده غلام  تو خداوند گر سر برود نگسلم از بندگيت بند هرگز نروم ا ز  سرپيمان بتو سوگند گو : مكنت و ملك و حرم و خانه و فرزند گردند فداي سر گيسوي تو هر  پنج اي پايه ی عرش از نفس گرم تو  قائم سر درخط فرمان تو ذرات عوالم مخدوم توئي دردو  جهان ما همه خادم مفتي و فقيه و  ثقه  وعارف وعالم جاروب كش  مسند  سكوي  تو  هر  پنج در مكتب تعليم طريقت تويي استاد از فيض تو يابند خلايق همه ارشاد هرگز چو تو فرزانه ندارد دو جهان ياد روح و ملك وآدمي و جن و پريزاد شاگرد  دبستان سر كوي تو هر  پنج تا سرزند از خا ك سيه لاله و سنبل بر دامن لطف تو زند چنگ توسل بي اذن تو قمري نكند شوق تغزل  آ ئينه و شمع  و گل و پروانه و بلبل ساغركش  ميخانه ی يا هوي تو هر  پنج اي  مايه ی مجد و شرف دوده ی آدم از تست جلال و حشم آدم  و عالم نبود دو جهان قيمت يك موت مسلم جنات و قصور و غرف و كوثر و زمزم بوسند در دولت مينوي تو هر  پنج اي كعبه جان قبله ی دل مهبط ارشاد معموره ی اسلام  ز ايثار توآباد متروك وخراب از كرمت  خانه  بيداد سلطان و غلام وخدم و بنده وآزاد در سجده به   پيش خم ابروي تو هر  پنج عرش ملكوت است تو را  مسند  اجلاس دارند ملا يك در درگاه تو را پاس تنها نه جبين  ساست بدرگاه تو عباس عيسي و كليم و خضر و يونس و الياس سايند جبين بر در مشكوي تو هر  پنج اي خاك درت سرمه ی چشم مه و خورشيد تنها نه منم در طلب دولت جاويد ذرات جهانند در اين  خواهش و اميد شمس و قمر و مشتري و زهره و ناهيد هستند چو  بنده به  تكا پوي تو هر  پنج جان بركفم از عشق تو اي مظهر لولاك وي فيض وجودت سبب خلقت افلاك عباس كجا،كي كند از كشته شدن باك اين دست و سر و سينه و چشم و تن صدچاك بالله كه نيرزند به يك موي تو هر  پنج اي رشگ همه هستي عالم به كمالات آدم، به ملك از  تو كند فخر و مباهات جاويد ز جانبازي تو جمله  آيات انجيل و زبور و صحف و مصحف و تورات هستند به تلويح   ثنا  گوي تو هر  پنج هرچند دهد آه   درون خيمه  به گردون وز سوز عطش جام دلت گشته پراز خون ليك آب همه عالم امكان به تو مرهون جيحون وفرات وارس و دجله  و  كارون مخمور عطشناك لب جوي تو هر  پنج اي كون ومكان  بر كرم و لطف تو محتاج آنرا كه   نهادي به  سر  از مكرمتت تاج از جور عدو گشت به تير  ستم آماج مشگ و علم و جان و دل و ديده به تاراج رفت از سر شوق رخ نيكوي تو هر  پنج اي مرغ ملك بال در اين دشت بلاخيز افتاده ام از  جور سپاه شرر انگيز آماده و در دست همه  حربه ی  خونريز تيغ و سه¬پر و نيزه  وگرز و تبر تيز اندر صدد صيد پرستوي تو هر  پنج كي مي سزد  از  همچو  مني وصف تو  مولا فيضي برد از مهر فلك شب پره حاشا وامانده در اين مرحله نه   تنها حَسان و جَرير، َاصمَعي واَخطَل و اَعشا قاصر زمديح صفت  وخوي تو هر  پنج https://telegram.me/amhsh
منظومه غلام و سلطان در حالات جُون غلام سیاه در روز عاشورا حسین بن علی را « جُون » نامی به خدمت بود در یثرب غلامی غلامی پاکباز و پاک طینت سراپا شور و جذبه ، وَجد و حالت سیه چُرده ، مُجعّد مو ، مؤدّب صدیق ایثارگر، مرد مُجرّب قوی بازو ، خدنگ افکن تنومند مجاهد،جنگجو ،نامی،برومند جوان قَد بلند و پیر کردار جوانمرد و فداکار و وفادار به عالم در وفاداری عَلَم بود ز حسنش هر چه میگفتند کم بود جهان انگشت بر لب از مقامش شهان از دولت مولا ، غلامش چنان در بندگی ممتاز بودی که شه را هر زمان همراز بودی ز یثرب شاه چون بار سفر بست به سوی کربلا ، رفتن کمر بست به راز شه غلام آگاه گردید ز آگاهی به شه همراه گردید زمان لحظه ها چون برق بگذشت امیر عشق زد خیمه در آن دشت چه دشتی دشت سوزان و عطشناک زمینش چون لبِ لب تشنگان چاک چه دشتی دشت بی آب و بلاخیز تهی از عاطفه وز کینه لبریز چه دشتی پای تا سر زخم و خون بود عطش بود و خطـر بود و جنون بود صدای طبل و جنگ و کوس و کرنا بلند از خاکدان تا عرش اعلا صفیر شیهه اسبان تازی نوای پرده پوشان حجازی بیابان در بیابان موج لشکر هزاران تیغ تیز از بهر یک سر چه سر ! رشک هزاران آسمان ماه چه سر! آیینه دار وجهِ الله چه سر! پیرایه مُلک دو عالم چه سر! سرمایه اولاد آدم در آن هنگام شست از جان و تن دست به دریای بقا چون قطره ، پیوست بر آن دشت جنون و خون نظر کرد روان از دیدگان خونِ جگر کرد نمی دانم در آن صحرا چه ها دید به خود لرزیدآن شوریده چون بید به دل گفتا که وقت جان نثاری ست زمان خدمت و خدمتگزاری ست بپا برخیز و آهنگ بلا کن به شاه دین غلامی را ، ادا کن زمان امتحان عشقبازی ست در اینجا خاکساری ، سر فرازی ست به راه عشق باید ترک سر کرد به کوی عاشقان بی سر سفر کرد عَفاک الله که شرط عشق این نیست طریق عاشقی بالله چنین نیست خدا بر گردنت منّت نهاده هر آنچه آرزویت بود ، داده به عالم کو از این برتر مقامی که گردد همنشین با شه ، غلامی اگر چه من غلام روسیاهم ولی با این همه مقبول شاهم یقین مولا ، غلامش را نوازد چو فرزندش قرین لطف سازد به عالم رو سفیدم زین سیاهی نبخشم این غلامی را به شاهی اگر چه ذرّه ای بیقدر و پستم ولی همخانه خورشید هستم مرا این فخر بس اندر دو کونم که از همسنگران فضل و عونم به جنگم گر کند مولا سر افراز به شاهان زین سرافرازی کنم ناز ز چاک تیغ و خنجر نیست باکم که من از عاشقان سینه چاکم چنان امّیدوار از لطف شاهم نمیدانم سفیدم یا سیاهم غلامی اَبیض و اَسوَد ندارد به مولایم ارادت حَد ندارد به عالم بس مرا این جاه و منصب که از عشق تولّایم لبالب به مولا، بی تولّا بندگی چیست اگر مولا نباشد زندگی چیست من از خدمتگزاران حسینم نمک پرورده خوان حسینم گل و باغ و بهار من حسین است شکوه و اعتبار من حسین است حسین آیین و دین و مذهب من مرام و کیش و رسم و مکتب من جمال اوست گلزار بهشتم حریم کعبه و دیر و کِنِشتَم جهـان بی او مرا زندان تنگ است به کامم شهدعالم چون شرنگ است غلامم ، آنکه او را بنده باشد دلش از عشق او آکنده باشد دلی که از زلال عشق خالی ست مگو دل، نقش بی احساس قالی ست دل خالی ز عشق افسرده باشد به صورت زنده امّا مُرده باشد غلام عشق باش اندیشه کم کن بیا در عاشقی قَد را عَلَم کن که بی عشق این جهان مویی نیَرزد وگر دریا بود جویی نیَرزد می و میخانه و ساقی حسین است فنا فی الله به حق باقی حسین است مرا منظــور دل دیدار ساقی ست به سر سودایم از صهبای باقی ست نوازد گر مرا ساقی به جامی کنم در میکده عمری غلامی در این هنگام دولت یار گردید ز لطف شاه ، برخوردار گردید ز فیض ناله ها و سوز و سازش در میخانه را کردند بازش شرابی داد از الطــاف ساقی شرابی از خم صهبای باقی حدیث ساقی و جام الستی رهایش کرد از زندان هستی چنان کرد آن شراب آن مست را مست دگر نشناخت از مستی سر از دست دل از مستی به دریای بلا زد به هرچه جز تولّا پشت پا زد ز مستی بوسه زد بر دست ساقی کشید آنگه به سر صهبای باقی ز همّت پرچم مردی برافراخت به میدان بلاخیز خطـر تاخت ز برق تیغ تیز آتش بر افروخت شرر زد خرمن اهریمنان سوخت نه از شمشیر و خنجر باک میکرد نه از جنگ و گریز امساک میکرد چنان شمشیر می زد لا اُبالی که تیغش شد ز جنگیدن هلالی به هر سو اسب همّت می دوانید سَران را سَر زِ پیکر می پرانید
در اوج بیخودی پرواز میکرد به زاغان حمله چون شهباز میکرد جلا می داد تیغ آتشین را به هم میزد صفوف مشرکین را نفس تا داشت در تن جنگ میکرد فراخی را به دشمن تنگ میکرد ز وحشت جنگجویان دلاور چو زنها بر سر افکندند مَعجر یَلان چون آب شمشیرش چشیدند ز میدان قتالـش پا کشیدند دل جنگ آواران در لزره چون برگ ز بیم تیغ او ، چون کافر از مرگ به جنگش مرحبا روح و ملک گفت جزاک الله به ایثارش فلک گفت ولی زخم و عطش از پا فکندند به راهـش چاهها از فتنه کندند توان جنگ را دیگر ز کف داد به خاک از صدر زین آخر در افتاد در آن حالت بجز دیدار ساقی نبود اندر دل او اشتیاقی به کف کشکول شوق آهنگ او کرد به سوی خانقاه عشق رو کرد به آیین ادب دادی سلامش به لب خواهی نخواهی رفت نامش ز جان بگذشت و با جانان یکی شد غلام از عشق با سلطان یکی شد قتیل خنجر بیداد گردید اگرچه بنده بود آزاد گردید به لب نام حسین آزاده جان داد ره و رسم غلامی را نشان داد وفای بیش او ، کم کرده رَه را به بالین غلام آورد شه را حسین آن عدل مطلق را منادی به هم زد نقش تبعیض نژادی ز لطف آن سایه لطف الاهی نکردش بی نصیب از ظلّ‌ شاهی گرفت از لطف بر زانو سرش را کشید اندر بغل ماه اخترش را چو فرزندش قرین لطـف ها کرد رُخش بوسید و از رحمت دعا کرد که یارب ای امید هر دو کونم سفیدش کن ز رحمت روی جُونم فرو شوی از جمال او سیاهی کرم کن بنده را تشریف شاهی ز رحمت کن جمالش عالم افروز شبش را روز و روزش را چو نوروز تنش را چون فضای خُلد اطـهر مُعطّــر کن مُعطّــر کن مُعطّــر شنیدم روز دفنش آن سیه چِهر جمالی داشت نورانی تر از مهر فضای کربلا جنّت ز بویش ملایک از شرف احسنت گویش زهی دولت که ازطبع بلندش ز رحمت کرد مولا ارجمندش غلامی را که مولایش نوازد به شاهان می سَزَد گردن فرازد چو تو شاهنشهی چون او غلامی خوشا بر او که دارد از تو نامی مرا هم ای حسین ای کان عزّت غلام این غلامت کن ز رحمت من آن لب تشنة دلچاک عشقم که عشق آب من و من خاک عشقم چو نی در هر نفس از بند بندم نوای عشق تو گردد بلندم شب و روز از تولّایت بر اینم جمالت را شبی در خواب بینم به امید عطــا از بینوایی بدستم هست کشکــول گدایی گر از فیض عنایت خوانی ام دوست نگنجم دیگر از این پایه در پوست مگردان چشم لطفت را ز شب خیز دلی دارد که از عشق تو لبریز جهان با او نمی سازد کرم کن رهایش یا حسین از قید غم کن دلش از دست فقر و فاقه خون است بپرس احوال او از لطف چون است
♦️جدول زمانبندی سومین سوگواره نمایش‌های آئینی، مذهبی،تعزیه و شبیه خوانی «نی ناله » ⚫حضور به همراه خانواده جهت تماشای نمایشها آزاد می باشد. ⚫پایگاه های مقاومت (برادران و خواهران)، ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی به صورت گروهی می توانند با هماهنگی قبلی با سازمان بسیج هنرمندان در اجراها حضور یابند. ⚫شروع اجراها از دوشنبه یکم تا پنجشنبه چهارم مرداد ماه سال جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب ⚫مکان اجراها:راهنمایی، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن ⚫شماره تماس جهت هماهنگی حضور ‏‪0914 892 0186‬‏ برادر مهدی ابراهیم زاده ⚫جهت ترویج فرهنگ عاشورایی در انتشار این جدول در ثواب این حرکت سهیم باشید. @shahid_heydarneya
⚫آئین اختتام سومین سوگواره منطقه ای نمایش‌های آئینی،مذهبی ، تعزیه و شبیه خوانی «نی ناله» ⚫زمان : ۴ مردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ بعد از ظهر ⚫مکان: راهنمایی ، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، تالار اقبال آذر 🟤انتشار حداکثری @shshid_heydarneya
دفترچه اطلاع رسانی صندوق ذخیره بسیجیان.pdf
3.99M
🛎 فراخوان عضویت درصندوق ذخیره بسیجیان 🔰 صندوق ذخیره بسیجیان براساس ماده واحده قانون مصوب سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی از بسیجیان واجد شرایط عضو می پذیرد. 🔸ملاک عضویت: دارابودن بسیجی فعال 🔰 برخی از خدمات و مزایای عضویت در صندوق: ⬅️ بیمه تکمیلی درمان ⬅️ کمک به درمان ناباروری و نازائی ⬅️ بیمه دندان پزشکی، پاراکلینیکی، بستری زایمان و... ⬅️ بدون دوره انتظار زایمان و دارای ۵ طرح متنوع ⬅️ ثبت بیمه برای همسر و فرزند ⬅️ تسهیلات قرض الحسنه و عقود اسلامی ⬅️ تسهیلات اشتغال و ازدواج ⬅️خدمات گردشگری ⬅️ خدمات فروشگاهی(در حال راه اندازی) ⬅️بیمه عمر و حوادث (سالانه) ⬅️و .... ✳️ سامانه ثبت نام در صندوق ذخیره بسیجیان 🌐 Sahabcard.ir 🔊 لطفا رسانه بوده و به بسیجیان اطلاع رسانی نمایید.
تعزیه خوانی در تبریز ، گذشته و حال قابل تحسینی دارد اسماعیل مجللی محقق و پژوهشگر تعزیه کشور که در سومین سوگواره نمایشهای آیینی و تعزیه نی ناله به عنوان داور حضور پیدا کرده است پیرامون تعزیه خوانی با زبان آذری اظهار داشت: واقعه خونین عاشورا که در سده های اخیر یکی از اصلی ترین سوژه های سرایش اشعار آیینی به حساب می آید ، سبب آن شد که پا به پای شاعران فارسی ، شعرای آذری نیز به سرایش اشعار با محوریت عاشورا بپردازند که در این میان آثار قابل توجهی به صورت اشعار ماندگار عاشورایی را هم اکنون شاهد باشیم. وی در ادامه در مورد نقش آذربایجان در ترویج و حتی شکل گیری هنری به نام شبیه خوانی اظهار داشت این مهم کاملا ملموس و غیر قابل انکار است و در این میان از خطه غیور تبریز نباید غافل ماند . این مدرس تعزیه در ادامه اذعان داشت: نخستین صفحات ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی ایران از همین منطقه برخاسته است که در صدر آنها میتوان به میرزا آقا تبریزی اشاره نمود . این پژوهشگر تعزیه که در سال 1400با کتاب مجلسنامه غم عنوان ملی کتاب سال عاشورا را از آن خود نمود اذعان داشت: تعزیه و سوگواری های نمایشی در تبریز پیشینه آن به حد اقل 4سده قبل باز میگردد و اسناد و مدارک این مهم در دسترس است از جمله اولیا چلبی که در عهد صفویان در تبریز حاضر شده بود در سفر نامه خود از سوگواری نمایشی ایام محرم در تبریز سخن میگوید . سبقه و پیشینه تعزیه خوانی با زبان ترکی اگر تقدمی بر تعزیه خوانی با زبان فارسی نداشته باشد ، تاخری هم به صورت چشمگیر در آن دیده نمیشود ، به نحوی که در مجموعه واتیکان بیش از 30نسخه مجلس تعزیه دیده میشود . از اماکن عزاداری و شبیه خوانی تبریز در دوره قاجاریان میتوان به تیمچه مظفری اشاره نمود که تصاویر و اسناد آن در حال حاضر موجود میباشد و همچنین شهر تبریز از معدود شهرهایی بود که در عهد ناصری محلی اختصاصی برای اجرای تعزیه با نام تکیه دولت را در خود داشت و در روزنامه ناصری گزارشی از اجرای مجلس تعزیه در تبریز آمده است . نام تبریز در میان اشعار تعزیه نیز دیده میشود به نحوی که در مجلس شهادت حر که با زبان فارسی خوانده میشود، عبیدالله بن زیاد برای تطمیع حر به جهت اعزام به کربلا پیشنهاد امارت تبریز را میدهد بنا براین از تبریز و نقش آن در حیات شبیه خوانی نباید غافل ماند .آنچه که در بخش شبیه خوانی این سوگواره خیلی قابل تامل بود حضور هنرمندان تئاتر استان در کسوت شبیه خوانی بود که بسیار قابل تقدیر میباشد . یعنی تعزیه معاصر و فعلی تبریز توسط هنرمندان تئاتر اجرا میشود که با متن و بازیگری و سایر المانهای نمایشی آشنایی دارند و این مهم قطعا در پیشرفت این هنر در تبریز موثر واقع خواهد شد چرا که در سایر مناتطق کشور این گونه نیست و این امید میرود که در سالهای آتی پیشرفت بیشتری در این هنر شاهد باشیم. گفتنی است سومین سوگواره منطقه ای نی ناله با حضور۲۰گروه نمایشی از استان های آذربایجان شرقی و غربی زنجان همدان و مرکزی در بخشهای صحنه ای و شبیه خوانی به همت بسیج هنرمندان و به دبیری بهمن تقی پور از ۱لغایت ۴مرداد ماه در تبریز برگزار شد و احمد جولایی ، اسماعیل مجللی، مینا اکبری ناصر، سید امیر حجازی، علیرضا رنجی پور زیر نظر استاد مهدی لزیری اعضای هیئت داوری این سوگواره را تشکیل داده اند
اولین جلسه شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره تئاتر ب س ی ج (سودای عشق) و دومین جشنواره تئاتر مردمی نامیرا (جایزه نامیرا) تصمیمات خوبی در این جلسه گرفته شد و انشالله با همکاری همگان رویدادهای پرباری را شاهد خواهیم شد. @shahid_heydarneya
نی ناله سوم یادداشت دکتر احمد جولایی داور سومین سوگواره نی ناله نمایش‌ها بر پایه اقتباس استوار هستند حتی نسخ مجلس تعزیه هم خود نوعی اقتباس از مقتل هستند .از آنجا که مقتل خود ادعای سندیت و تاریخ دارد می‌توان اذعان کرد اقتباس به نوعی همان تاریخ است و حقیقت محض . اقتباس دارای سابقه زیادی در حوزه ادبیات فارسی نظیر یوسف و ذلیخا از نگاه در کتب دینی و مصحف شریف تا دواووین شعرا ی پارسی گو نظیر عبدالرحمان جامی است هموست که اقتباس خود را از این قصه مصری الاصل و پرورش یافته در افکار دوستداران موسی و به نوعی نگاه مردم نصارا و البته اشاره صریح قرآن در سوره یوسف را به اقتباسی جدید می‌رساند و آن را تقدیم سلطان حسین بایقرا می‌کند البته او به نظم و نثر زندگانی صوفیان زیادی را نیز به نوعی باز آفرینی یا اقتباس کرده است . مقتل که ماجرای نگارش یک حادثه منجر به قتل است گاه به صورت مستقل یا به صورت اشاره و کنایه در بخشی از کتب تاریخی آمده است .مقتل ممکن است حماسی ،عرفانی ،نگاه تاریخی و....باشد . مجالس تعزیه خصوصا نسخ تعزیه برآیند همین نگاه به مقاتل شیعه است .البته در یک سیر تاریخی که به سمت حزن و اندوه کشیده شد و برآیند آن مرثیه سرایی بود . دواوین شعرای شیعی شامل مراثی زیادی است بزرگانی چون صائب تبریزی ،کلیم کاشانی ،محتشم ،مقبل و....همه موید این است که شاعران مراثی با اطلاع و دانش مخاطب خود که از مقتل حاصل نموده دست به مرثیه سرایی می‌زند. مرثیه سرایی بخش مهمی از آن به عهده دانش و حافظه مخاطب است هم از این روست که بی مقدمه وارد اصل مطلب می‌شود و در یک تجربه مشترک با مخاطب خود می‌رسد. وفور مراثی و مقاتلی که دارای یک طرح اولیه از قصه بودند شامل شخصیت،فضا و زمان و مکان و... و البته پدیده ای به نام زبانحال و یا به عبارتی گفتاشنود در این شکل گیری ،اقتباس و خلق نسخ تعزیه بی تاثیر نبوده است درجایی شاهد بودم که از آنجا که حادثه بزرگ کربلا دارای مقدمه ،حادثه و موخره است و امکان گفتن در یک نشست و گفتگوی بر منبر نیست آن را تقطیع و هر نشست که در یک جلسه رخ می داد و شامل مقدمه و فراز و فرود بود مجلس می‌گفتند هم از ابن روست که نسخ تعزیه به صورت مجلس تلقی می‌شود. در سومین سوگواره نمایشهای آیینی و سنتی نی ناله که با همت عزیزان در تبریز برگزار می‌شود بخش عمده ای از نمایشهای صحنه ای به این سو حرکت کرده .تعداد ۱۸اثر ارائه شده در این بازه فشرده زمانی مخاطب را مخیر میسازد تا اثر مورد علاقه را انتخاب و به تحلیل ،تفسیر و تأویل و در صورت لزوم به تأویل اثر بپردازد . فضای زمانی، مکانی و گروه‌های شرکت کننده اقتضای سوگواره را برای استفاده از زبان آذری مهیا ساخته است .و ما شاهد اجرای بعضی از مجالس تعزیه با رنگ و بوی بومی،آیینی و سنتی در این دوره از سوگواره هستیم. @shahid_heydarneya
سومین سوگواره منطقه ای تعزیه و نمایش‌های آئینی و مذهبی و شبیه خوانی «نی ناله» ویژه محرم ماه ۱۴۰۳ با معرفی نفرات خود پایان یافت. آرش زینال خیلی رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در آیین اختتام این سوگواره با تاکید بر ادامه این نوع حرکت‌های ارزشی، خاطرنشان کردند ظرفیتهای استانی باید از این نوع حرکت‌ها حمایت‌های جدی نمایند تا آثار فاخری در زمینه اهل بیت (ع) علی الخصوص واقعه عاشورا تولید گردد. تا فرهنگ عاشورا نسل به نسل انتقال یابد. رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور ضمن تقدیر از هنرمندان از متولیان این برنامه تشکر نمودند و اشاره نمودند انشالله در سالهای آینده شاهد اجرای این سوگواره در سطح ملی باشیم. ریاست سازمان اشاره نمودند برگزاری این نوع برنامه ها از وظایف ذاتی بسیج هنرمندان می باشد که بایستی در رابطه با تولید نمایشنامه های مذهبی و تعزیه و شبیه خوانی شاهد تحولات گسترده باشیم. در این سوگواره که به صورت منطقه ای برگزار می شد بیش از ۴۰ نفر از هنرمندان عرصه نمایش‌های آئینی، تعزیه، مذهبی و شبیه خوانی تجلیل بعمل آمد.
سومین سوگواره منطقه ای تعزیه و نمایش‌های آئینی و مذهبی و شبیه خوانی «نی ناله» ویژه محرم ماه ۱۴۰۳ با معرفی نفرات خود پایان یافت. فرماندار محبوب شهرستان تبریز با حضور در آئین اختتام سومین سوگواره که با حضور هنرمندانی از استانهای آذربایجان غربی و شرقی، زنجان،همدان، اردبیل و اراک از متولیان این برنامه ارزشی تقدیر و تشکر نمودند و اعلام آمادگی کردند در صورت حمایت دستگاهها و نهادهای فرهنگی هنری در آینده شاهد اجرای هرچه باشکوه تر برگزار شدن این برنامه باشیم.ذفرماندار تبریز در این برنامه گفتند ما بایستی فرهنگ عاشورا را در تمامی سطوح شهری و روستایی با زبان هنر ترویج دهیم و مردم را با این فرهنگ آشنا نماییم و نگذاریم فرهنگ عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع)به فراموشی سپرده شود. این وظیفه بر عهده هنرمندان ارزشی و انقلابی است که با تولید محتوا و پای کار آمدن در این نوع حرکت‌ها در ترویج این فرهنگ کوشا باشند. در بخشی از سخنان، فرماندار تبریز حاج یونس فاتح گفتند باید ادارات کل نسبت به ظرفیت خود از این رویداد ارزشی که سه سال به طور غریبانه توسط بسیج هنرمندان استان انجام میپذیرد حمایت مادی و معنوی نمایند تا آنها نیز در این کار خیر و ثواب و عاشورایی نقش داشته باشند. در این سوگواره که به صورت منطقه ای و که با حمایت‌های استانداری و فرمانداری و سایر ادارت استان برگزار می شد بیش از ۴۰ نفر از هنرمندان عرصه نمایش‌های آئینی، تعزیه، مذهبی و شبیه خوانی تجلیل بعمل آمد.
سومین سوگواره منطقه ای تعزیه و نمایش‌های آئینی و مذهبی و شبیه خوانی «نی ناله» ویژه محرم ماه ۱۴۰۳ با معرفی نفرات و با حمایت‌های شهرداری تبریز و شورای شهر، شهرداری منطقه دو تبریز، استانداری ، فرمانداری تبریز، اداره کل آموزش و پرورش، سپاه عاشورا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری با همت بسیج هنرمندان استان پایان یافت. در این سوگواره که به صورت منطقه ای برگزار می شد بیش از ۴۰ نفر از هنرمندان عرصه نمایش‌های آئینی، تعزیه، مذهبی و شبیه خوانی تجلیل بعمل آمد. در این رویداد رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری حاج آقا احمدی با سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از حضور هنرمندان و متولیان این سوگواره اعلام کردند که بایستی شهرداری تبریز و مناطق آن و سازمانهای مربوطه بایستی از این نوع سوگواره ها که هدفشان ترویج فرهنگ شهید و شهادت و نشر ارزشهای والای اهل بیت (ع) در جامعه است حمایت نمایند. حاج آقا احمدی که خود از جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس هستند از تلاشها و کوشش ها و حمایت های شهرداری منطقه دو تبریز تقدیر نمودند و ابراز امیدواری کردند به زودی و با حمایت‌های همگان و برنامه ریزی بسیج هنرمندان استان شاهد برگزاری ملی این سوگواره باشیم.
به نام خدای حسین «بیانیه هئیت داوران» سومین سوگواره منطقه ای تعزیه و نمایشهای آیینی و مذهبی و شبیه خوانی «نی ناله» که همزمان با ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از تاریخ یکم الی چهارم مردادماه ۱۴۰۳ در دیار غیور و سلحشور آذربایجان شرقی که در غم شهدای خدمت سوگوار هستند هنرمندان نمایش از استانهای آذربایجان شرقی و غربی،همدان، زنجان، مرکزی در دو بخش صحنه ای و میدانی خیمه ای برافراشتند و ملبس به لباسی گشتند که غبار کربلا بر آن نشسته و عزای این دردانه خداوندی و این شهید سرجدایی که حسینش خوانند را به نمایش گذاشتند و با این هنر ارادت خود را به ساحت نورانی سید و سالار شهیدان به اثبات رسانیدند .هئیت داوران پس از تماشای 20 اثر نمایشی صحنه ای، نقالی و میدانی ضمن اظهار تشکر از حضور هنرمندان در این رویداد فرهنگی مواردی را به شرح ذیل اعلام میدارد . 1-استان آذربایجان شرقی با سوگواره نی ناله تنها استانی است که پس از ایام عاشورای حسینی شاهد و ناظر ۲۰ اثر نمایشی با محوریت عاشورا و با حضور هنرمندان استانهای دیگر بود. 2- حرکتی که بخش اعظمی از متون شرکت کننده دسترنج هنرمندان حاضر در سوگواره بود و تولید آثار بر اساس متون منتشر شده و تکرار مکررات در آن دیده نشود بسیار ستودنی و قابل تقدیر میباشد. ۳_ حضور پیشکسوتان تعزیه در کنار نسل جوان موجب ایجاد زمینه انتقال تجارب خواهد نمود،همچنین حضور کودکان در گروه‌های شرکت کننده نوید ایجاد و رویش ظرفیت های نمایشی خواهد شد. ۴_ آموزش برای تولید آثار فاخر نمایشی را نباید نادیده گرفت و می‌بایست هنرمندان در بحث آموزش اهتمام بیش از پیشی داشته باشند. ۵_ حضور معین البکاء در مجالس تعزیه از الزامات تعزیه است چرا که معین البکاء در پیشبرد اثر نقش محوری داشته و نبود آن خلأ بزرگی را ایجاد خواهد نمود. ۶- در متون و نسخ تعزیه آذری نیاز مبرمی به بازنگری و تصحیح میباشد و می‌بایست با تشکیل کارگروهی متشکل از شعرا،مورخین،شبیه خوانان و هنرمندان متون تعزیه مورد بررسی قرار گرفته و شکل اصلاح شده آن در اختیار شبیه خوانان قرار بگیرد. هیئت داوران ضمن تقدیر از دست اندرکاران این سوگواره که زمینه ادای نذر فرهنگی را برای هنرمندان ایجاد نموده است اعلام میدارد که در استان آذربایجان شرقی این ظرفیت وجود دارد که این رویداد فرهنگی در سنوات آتی در تراز ملی برگزار شود. آرای هئیت داوران سومین سوگواره منطقه نی ناله ویژه محرم استان آذربایجان شرقی، تبریز یکم الی چهارم مرداد ماه 1403 «بخش صحنه ای» - تقدیر از نمایش تیر بدجنس به کارگردانی- محراب عبدالله زاده 1- طراحی صحنه و لباس - نمایش یغما- سیما نصیرپور 2- گریم-نمایش یغما - امیر علی حیدرزاده 3- موسیقی -نمایش ابلیس - مهدی صومعه، بهنام غلامی - بخش بازیگری زن: 1- رتبه سوم - هلیا روحی - نمایش انسانیت از همدان 2- رتبه دوم-عارفه عارف فام –نمایش نرگس از تبریز 3- رتبه اول -حدیثه راد -نمایش مجلس نرگس ارومیه - بخش بازیگری مرد: تقدیر از آقایان  میثم انعامی پور -نمایش یغما  محمدرضا انوری-نمایش یغما 1- رتبه سوم مرد- رضا قرجه داغی - نمایش ابلیس از تبریز 2- رتبه دوم مرد- امیر عبدی-نمایش ابلیس از تبریز 3- رتبه اول مرد- رضا یاوری -نمایش هنگامه ای که آسمان شکافت از زنجان - بازیگر خردسال-تقدیر از ارسطو نصیری برای نمایش جلوس بر گرده تاریخ - بخش نویسندگی: - تقدیر از نمایشنامه رسول ترک نوشته حسن خلیلی 1- رتبه سوم نمایشنامه- ابلیس به نویسندگی خسرو حسین زاده 2- رتبه دوم نمایشنامه - یغما به نویسندگی ابولفضل جدیری هئیت داوران در این بخش هیچ متن نمایشی را حائز رتبه اول نویسندگی ندارد. بخش کارگردانی: 1- رتبه سوم: نمایش ابلیس -خسرو حسین زاده 2- رتبه دوم: نمایش هنگامی که آسمان شکافت- رضا یاوری 3- رتبه اول: نمایش یغما -سعید پولادی هئیت داوران نمایشهای یغما از تبریز و نمایش هنگامه ای که آسمان شکافت را به عنوان آثار برگزیده جهت معرفی به سوگواره های ملی انتخاب نمودند. «بخش میدانی ، تعزیه و شبیه خوانی» تقدیر از اکبر خوان تعزیه داغ دل علی اکبر از شهر ایلخچی جناب آقای میلاد شادمانی تقدیر از رقیه خوان تعزیه علی اکبر از شهر تسوج جناب آقای امیر پیر محمدی تقدیر از موسیقی(نوازنده ترومپت) تعزیه وهب از استان زنجان شهرستان جناب آقای قیدار حمیدرضا اکبری از جناب آقای حاج محمد احسنی پیر غلام و تعزیه خوان پیش کسوت شهرستان مرند حر خوان تعزیه های شهرستان مرند تقدیر و تجلیل به عمل می آید.
رتبه های برتر در بخش موافق خوانان: - امام خوان شبیه خوانی دردانه زهرا از مرند محسن محسن زاده - عباس خوان شبیه خوانی امان نامه از مرند جبرائیل زارع - شهادت خوان تعزیه وهب از استان زنجان شهرستان قیدار امیر سجاد بیگدلی - شهادت خوان تعزیه حر (توبه نامه) از تبریز رضا قربانی - جوان خوان شبیه خوانی نوجوان لاله کفن از شهرستان مرند امیر مهدی نعلبندی نژاد - زنانه خوان مادر وهب تعزیه وهب از استان زنجان از شهرستان قیدار رسول اوجاقلو - زینب خوان تعزیه دردانه زهرا از شهرستان مرند آیدین ابراهیم پور - رقیه خوان تعزیه دردانه زهرا از شهرستان مرند محمرضا حسن نژاد رتبه های برتر در بخش مخالف خان: - اَزرق خوان تعزیه امان نامه از شهرستان مرند سید مجتبی موسوی - شمرخوان تعزیه وهب از شهرستان قیدار اسدالله بیگدلی - ابن سعد خوان تعزیه نوجوان لاله کفن از شهرستان مرند سید جواد قلیزاده رتبه برتر در بخش معین البکاء هئیت محترم داوران در نمایشهای میدانی به جهت اینکه معین البکاء یکی از ارکان اصلی شبیه خوانی و نمایشهای تعزیه می باشد می خواهد هنرمندان عزیز در این خصوص توجه و اهتمام ویژه برای حضور معین البکاء و ناظم ابکاء داشته باشند. هئیت داوران جایزه ویژه خود را به آقای غلامرضا رزاقی معین البکاء نمایشهای نوجوان لاله کفن، امان نامه و دردانه زهرا (س) تقدیم مینماید. کار منتخب در بخش نمایشهای میدانی شبیه خوانی دردانه زهرا (س) و نوجوان لاله کفن را از شهرستان مرند به عنوان آثار برگزیده جهت معرفی به سوگواره های ملی انتخاب نمودند. - درضمن دبیرخانه این سوگواره امسال بخش جنبی را نیز به دیگر بخشها اضافه نمود که میهمانان عزیز از تعزیه خوانان بنام کشور از استان اراک میهمان سوگواره بودند که به رسم ادب از سه عزیز تقدیر بعمل می آید. 1-محمد حسن مجللی 2- محمد رهام مجللی 3- مصطفی مجللی هئیت داوران سومین سوگواره منطقه ای نی ناله : استاد مهدی لزیری (سرداور) دکتر احمد جولایی دکتر اسماعیل مجللی دکتر مینا اکبری ناصر استاد سید حجت حجازی استاد علیرضا رنجی پور دبیر سوگواره بهمن تقی پور