eitaa logo
کانال ثامن شهید فروتنی
264 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
297 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️
🏴 امام جعفر صادق (ع) و تلاش برای اثبات حقانیت تشیع 🏴 🔳 به قلم: دکتر جعفر حسن زاده: ⚫️ حوادث تاریخی دوران پنجاه ساله پس از رحلت پیامبر(ص) از ماجرای سقیفه و ‌شکل گیری موضع انتقادی علی(ع) تا قیام خونین عاشورا و شهادت دلخراش امام حسین(ع) در کربلا را می توان مرحله اول و اساسی تاریخ تکوین تشیع در اسلام دانست. در این مرحله جهت گیری های شیعیان مشخص تر، روند فکری، آرمان تربیتی و اصول اعتقادات مذهبی آنها روشن تر گردید. پذیرش اعتقاد به رهبری جامعه از سوی کسانی که قدرت خود را به طور مستقیم از شخص پیامبر بدست آوردند و بدینوسیله از قداست الهی برخوردار شدند به عنوان شاخص اعتقادی تشیع در برابر دیگرانی قرار گرفت که قدرت رهبری جامعه را به طور کلی در جامعه نهادند و از این رو معتقد به انتخاب رهبر شدند. در این دوره به وضوح می توان تقابل دو اندیشه دینی و سیاسی را دید که در یکی منشا حق حاکمیت جامعه، الهی است و در دیگری همان منشا، مردمی است. شهادت امام حسین(ع) تشیع را وارد مرحله دوم تاریخی کرد. در حالی که اصل رهبری همچنان در تشیع پابرجا بود، لیکن اختلاف نظرهایی در مورد معیارهای ویژه گزینش رهبر الهی بروز کرد که منجر به ایجاد انشعاب در میان شیعیان گردید. مطالعه تاریخ مذاهب نشان می دهد که پدیده ای عمومی بر همه مذاهب حکمفرما بوده است و آن اینکه وقتی که مذاهب به مرحله دوم تکوین و بسط خود وارد می شوند در جزئیات معینی دچار شکاف می گردند. اسلام و دو گروه عمده شیعیان و سنیان نیز نمی توانستند سرنوشتی جز این داشته باشند. تردیدی نیست که امامت در سازمان مرکزی تشیع دقیقا به نسل فاطمه و علی(ع) محدود می شود و از حسن(ع) به حسین(ع) منتقل می گردد و سپس با انتصاب صریح از پدر به پسر و معمولا بزرگ ترین پسر زنده می رسد تا اینکه به امام دوازدهم ختم می گردد. سیاست مصلحت اندیشانه و بی طرفانه امام سجاد(ع) در مواجهه با حوادث پس از عاشورا و مواضع غیر شفاف ایشان در قبال جنبش های سیاسی و دینی مکه، مدینه و عراق از یک سو و رقابت های سیاسی امویان و زبیریان از سوی دیگر و خودداری امام باقر(ع) از رفض آشکار خلافت شیخین حد اقل در پناه اصل تقیه از دیگر سو موجبات سنگینی بار مسئولیت امام صادق(ع) را در امر تبیین مولفه های دقیق تشیع سنگین تر نمود. امام ششم ابو عبدالله جعفر بزرگترین پسر امام محمد باقر(ع) در سال 80یا 83 ق در مدینه متولد و پس از 34 سال امامت سرانجام در 25 شوال سال 148ق به شهادت رسید. از طرف پدری البته از نسل پیامبر از طریق حسین(ع) بود و از طرف مادری نسب به ابوبکر بن ابی قحافه می برد. مادرش ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر بود. بنابر این جعفر صادق(ع) از میان اهل بیت نخستین کسی است که در خود نسل ابوبکر و علی (ع) را جمع کرد. آن حضرت بر یکی از حساس ترین دوران تاریخ اسلامی هم از جنبه های مذهبی و آیینی و هم از جنبه های سیاسی منطبق بود. تلاش های فراوانی که گروه ها به منظور تدوین، تبیین و تشریح نوشتارهای اعتقادی خود برای ترکیب جماعت اسلامی می کردند همه در این دوره واقع شد. بسیاری از حوادث تاریخ ساز، نهضت های خشونت آمیز، نتایج طبیعی فعالیت های مختلف تحت جریان و تلاش های انقلابی و بالاتر از همه موضع گیری سازشکارانه اهل الحدیث و مرجئه در زمینه های فوق، همه در این دوران قرار داشت. وجود این اوضاع پیچیده و چند بعدی صعود امامت جعفر صادق(ع) را به تعالی و درجه ای والا تسهیل کرد که پیش از آن برای پدر و پدر بزرگش امکان پذیر نبود. به راستی چگونه امامت امام ششم آن چنانکه همه مآخذ شیعه و سنی بر آن گواهند پس از دوران فترت به چنان درجه ای از تعالی رسید در حالیکه پیروان پدر و پدر بزرگش از نظر کمی کاهش یافته بودند و اکثر شیعیان به دسته های انقلابی و افراطی پیوسته بودند؟ شیعیان معاصر امام صادق(ع) را می توان به سه دسته مشخص مذهبی تقسیم کرد. دسته نخست شاخه های افراطی که از کیسانیه ریشه می گرفتند و معتقد به ظهور منجی نجات بخش در پایان هر دوره ظلم و بیدادگری و شدت و سختی بودند. گروه دوم دسته میانه رو که از تعلیمات زید پیروی می کردند و از حمایت معتزله و محدثین مدینه و کوفه برخوردار بودند. دسته سوم گروهی از شیعیان بودند که تحت نفوذ شخصی امام صادق(ع) قرار داشتند. دو گروه اول و دوم از طریق تحرکات مختلف و قیام ها و جنبش های گوناگونی در عرصه سیاسی و فکری جامعه اسلامی مدتی میدان داری کردند و سرانجام در برابر دستگاه جدید خلافت عباسیان که اتفاقا پیروزی دولتش را مدیون شعارها و حرکت های شیعی بود، کوتاه آمدند و به وضعیت موجود تسلیم گشتند. عصاره همه این جنبش های شیعی شکست خورده همانند جنبش تازه به قدرت رسیده عباسی این بود که خلافت و امامت تفکیک ناپذیرند و برای اقامه امامت چاره ای جز تشکیل خلافت یا کسب قدرت دنیوی نیست.
فربه شدن اصل تقیه در دوران امام صادق(ع) که از زمان پدر آن حضرت برای اولین بار طرح گردید، از دیگر خصوصیات و شرایط سیاسی و اجتماعی روزگار امام ششم است. در این مرحله امام جعفر صادق(ع) با ارائه تفسیر جامعی از وظیفه امامت ظاهر گشت. او طبقه بندی متفاوتی با دیدگاه حاکم آن زمان که امام در عین حال باید خلیفه هم باشد، عرضه کرد و پیشنهاد تقسیم امامت و خلافت را به دو نهاد جداگانه تا زمانی که خداوند امامی را پیروز گرداند، نمود. این امام که باید از اعقاب پیامبر از طریق علی و فاطمه(ع) باشد قدرت انحصاری خود را با دعاوی سیاسی به دست نمی آورد بلکه انتخاب او از طریق نص است و این بدان معنی است که امام قبلی او را صریحا منصوب و معرفی می نماید. او دانش مخصوص دین و مذهب را که در خاندان پیامبر از نسلی به نسل بعد منتقل می گردد به ارث می برد. از این رو دامنه و حوزه کار این امام عمدتا رهبری مذهبی و هدایت روحانی جامعه و نه صرفا دستیابی به قدرت سیاسی است. وظیفه استراتژیک امام صادق(ع) در کوران جریان تشبه و تقرب به نظام حکومتی، از طرفی حفظ آرمان اساسی تشیع از جذب به این جریان و از طرف دیگر خالص کردن و ناب نمودن آن از تمایلات افراطی و عمل زدگی در داخل به حساب می آمد. امام صادق بیشترین تاکید خود را بر روی دو اصل اساسی نهاد. اصل اول نص است و بدان معنی است که امامت موهبتی است الهی که به شخص برگزیده ای از خاندان پیامبر ارزانی می شود. دومین اصل اساسی ، علم است و بدان معنی است که هر امامی دارای مجموعه علوم لدنی مذهب است و تنها می تواند قبل از رحلتش آن را به امام بعد از خود منتقل کند. علم مخصوص امام شامل معانی ظاهری و باطنی قرآن می شود. از این رو با توجه به فلسفه امامت که بر اساس نص و علم قرار دارد و امام صادق (ع) آن را شرح داد دیگر نباید فهم این مطلب در هیچ یک از جنگ های قدرت که در طول حیاتش روی داد شرکت نکرد و همچنان بی تفاوت ماند. 🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
🏴 انالله و انا الیه راجعون به اطلاع کلیه برادران ديني مي رساند: پیکر مطهر پدر بزرگوار همسنگر عزیزمان، جناب سرگرد پاسدار؛ برادر بهمن فیرورقی از فرماندهان محترم گردان یکم امام حسین علیه السلام و حوزه مقاومت بسیج ۱شهری شهيد صفر حبشی؛ راس ساعت ۱۱صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، در جوار گلزار نوراني شهدا تشییع خواهد شد. مراسم ترحیم آن مرحوم از ساعت ۴و نیم عصر تا ۶ عصر و مراسم شام غریبان از ساعت ۲۱ تا ۲۲ونیم در مسجد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قمسال، برگزار می گردد. 🏴 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🏴
🔳 همسنگر بااخلاص، جناب سرگرد پاسدار، برار بهمن فیرورقی: ⚫️ مصیبت وارده را خدمت شما و خانواده محترم تسلیت عرض نموده؛ برای ابوی گرامیتان علو درجات و برای بازماندگان صبر جزیل مسئلت داریم. 🏴 برادرانتان در پایگاه مقاومت بسیج شهيد اصغر فروتنی؛ مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) قمسال 🏴
✅ زنگ بصیرت:: ❎ به قلم دکتر جعفر حسن زاده: 🌼 در تاریخ جنبش دانشجویی آمریکا و غرب موضوع اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید به سیاست های حاکمان ایالات متحده و اروپا سابقه دور و درازی دارد. یک بار در سال ۱۹۶۸م و در جریان اشغال جنایتبار و کشتار خونین مردم ویتنام توسط ارتش آمریکا، فریاد اعتراضی دانشجویان موجبات پیروزی ریچارد نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و پس از آن زمینه های خروج ارتش آمریکا از ویتنام را فراهم نمود. در مرحله دوم حدود سه دهه قبل یعنی دهه ۹۰(۱۹۹۴) م موج گسترده اعتراضات دانشجویی در آمریکا اسباب قطع حمایت ایالات متحده از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و حکومت اقلیت سفیدپوست بر اکثزیت سیاه پوستان و در نتیجه فروپاشی آن رژیم تبعیض نژادی را موجب شد. و اینک هم اعتراضات دانشجویی و همراهی اساتید آزاده بیش از 80دانشگاه آمریکا از مسلمان، مسیحی و یهودی در برابر سکوت و حمایت آمریکا و اروپا از جنایات بی سابقه و نسل کشی رژیم صهیونیستی و قفل شدن همه مجامع حقوقی بین المللی زمینه را برای تاریخ سازی دگرباره نسل جدید این کشورها و فاصله گذاری میان منافع ملت آمریکا و کانون های قدرت و ثروت صهیونیستی فراهم کرده است.