eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.5هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
289 ویدیو
405 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ به بهانه هفته هُنر انقلاب اسلامی/ ۲۰ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ش 🔰👇👇
❇️ اهل قلم، هُنرمند و مأنوس با هنرمندانِ متعهد ✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع، اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) در خوشنویسیِ نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق متبحر بود. دست نوشته های ایشان در نهضت مشروطه و جنبش تحریم تنباکو که نمایشگر هنر اصیل ایرانی اسلامی است در مراکز نگهداری اسناد، موجود می باشد. ایشان بر خوشنویسی طلاب، تأکید داشت و از استادان خوشنویس برای آموزش طلاب به عنوان یکی از مواد درسی، بهره می جست. از جمله این استادان، نامدار ترین خوشنویس دوره قاجار و از مریدان و مقلدینِ ایشان بود. فَخرالکتاب، میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ایل کلهر کرمانشاه. کلهر از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیق‌نویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران واز مقلدینِ علامه نوری(ره) است که شیوه خاصی در نستعلیق‌ نویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلق‌ نویسان پس از او و تا زمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق‌ و شکسته نستعلیق نویسی دوران معاصر شد. او شاگردِ یکی از مریدان و شاگردانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) یعنی ادیب بزرگ، سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری) بود و در مدارسی خوشنویسی تعلیم می داد که علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در آن تدریس می فرمود و کرسی درس و بحث داشت. مرجع شهید علامه نوری(ره)، همچنین دارای ذوق و طبع لطیف و شاعرانه هم بوده است و شعر را نغز (نیکو) می سروده و محافل ادبی و مشاعره با ادیبان و شعرای اهل بیت علیهم السلام، داشته است. مرحوم علامه عبدالحسین امینی صاحب الغدیر و از پیروان مکتب مرجع شهید نوری، می گوید: ایشان شعری صاف و روان داشت و "نوری" [ و ممتاز] تخلص می کرد./ شهداء الفضیله ص ۳۵۸-۳۵۷ زنده یاد استاد علی ابوالحسنی (منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر که چندین جلد کتاب در مورد علامه شیخ فضل الله(ره) به رشته تحریر درآورده است، در کتاب «خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شیخ فضل‌الله نوری»، قصیده ای از ایشان را در مدح حضرت ولی عصر(عج) آورده است. گفتنی است، شیخ شهید در این قصیده ی خواندنی، بیت معروف سعدی (ما از تو به غیر تو نداریم تمنا | حلوا به کسی ده که محبت نچشیده) را نیز تضمین کرده است. قابل ذکر است که مجموعه اشعار باقیمانده از مرجع شهید، در قالب یک پی دی اف تحت عنوان "نورالاشعار علامه نوری" نشر یافته است. همچنین یکی از آثار منظوم و فاخر علامه شیخ فضل الله نوری رساله منظوم فقهی «الدّرر التنظیم یا الدر النظیم» است.(تنظیم و سرایش: ۱۲۷۹-۱۲۸۰ ق، مخطوط، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تصویری از این رساله در کتابخانه آیت الله مرعشی رضوان الله، به شماره/۱۴۰۹ نگهداری می شود). این اثر فاخر، رساله ای است منظوم به زبان عربی، شامل پانصدویک بیت، که علامه شیخ فضل الله نوری این منظوم را در سن حدود بیست سالگی در ۲۶ عنوان اصلی و درباره ۲۵ قاعده فقهی، بحث و به مبانی آنها اشاره کرده است. مرجع شهید بر این باور است که از افضل علوم است ولی عناوین پر فایده آن متروک و مهجور مانده است. از این رو تصمیم می گیرد در ارجوزه ای موجز این عناوین را به نظم در آورد. 🔸منابع این بخش: تنهای شکیبا، خانه بر دامنه آتشفشان، تألیف مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر)، باشگاه خبرنگاران جوان، محفل خوشنویسی کلهر، خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ایثار و شهادت و... 🔰ادامه در بخش دوم/پایانی🔰
🔰بخش دوم/پایانی🔰 ‼️ خطابه(هنر سخنوری)، از هنرهای ذاتی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)! ‼️ پانزده شب، خطابه آتشین توسط مرجع شهید نوری در افشای ماهیت واقعی جریان غربگرا و دین ستیز مشروطه! ◽️مقدمه ✍ امروز در جامعه‌ی بشری نقش تبلیغ و پیامی که به مخاطب می‌رساند قابل اهمیّت است و مسئولیت سنگین سخنرانان و خطیبان در این امر نیز در تصرف و تغییر اندیشه های فکری عموم مردم، گفتاری است که سخنرانان را وامی‌دارد تا شرایط یک خطیب با استعداد را در اقناع و اشباع مثبتی که به وجود می‌آورد در نظر گرفته و روی آن سخن راند. زمانی که خطیب، هنر سخنوری را کامل بداند و سخن خود را پربار و مؤثر کند می‌تواند اعتماد بیشتری در بین مردم پیدا کرده و رسالت الهی و تبلیغی خود را به سامان برساند. بنابراین در برابر هجوم سهمگین تبلیغات ضد اسلامی دشمنان در اوضاع کنونی، تلاش عظیم مبلغین و سخنرانان توانا در امر یادگیری فنون سخنرانی و شرایط آن بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که با رعایت این فنون در امر تبلیغ، مؤثر واقع شوند و آرامش خاطری را برای مخاطب صورت دهند... دین مبین اسلام بالاترین خدمت را هدایت خلق بر می‌شمرد و یکی از بهترین راه‌ها برای این امر مهم «تبلیغ با خطابه‌ی قوی» است. تاریخچه خطابه به صورت دقیق مشخص نیست. مفهوم خطابه، آن است که خطیب سخن خود را با آرایش گفتاری و معنای به مخاطب عرضه کند و آرامش خاطر را برای او حاصل نماید. از این رو هنرهای خطابه را ما در این از قبیل فصاحت، بلاغت و... بیان کرده و سپس راه های تأثیرگذاری یک سخنران خوب از قبیل، تحریک حس اعجاب مخاطب، تحریک حس زیباگرایی مخاطب و... را بررسی و در آخر مقاله به بیان نکات و مسائل مهم سخنرانی در هنگام خطابه پرداخته‌ایم[۱]*. کامل مقاله👇 https://rasekhoon.net/article/amp/show/208981/ ✍ مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری، در جایگاه ، سخنوری توانا و خطابه هایش آتشین، ظالم سوز و استکبار ستیزانه بود. شاید یکی از دلایلی که انگلیس را بر آن داشت تا ایشان را از طریق مزدورانش، به شهادت برساند، همین خطابه های آتشین بوده، قبل از بردار کردن مرجع شهید، یک بار دیگر انگلیس از طریق جمعیتی مخفی و توسط فردی به نام کریم، شیخ را مورد سوء قصد و ترور قرارد داد که ناکام ماند. شیخ مجروح شد و تا زمان بر دار شدن(شهادت ۱۱مرداد ۱۲۸۸ شمسی) از جراحات حاصل از گلوله رنج می برد. در زمان بر دار شدن هم، نهیب خطابه های آتشینش مانند پُتکی بر سر انگلیس و مزدورانش فرود آمد.[۲]* مرحوم آیت الله العظمی شیخ مهدی امامی مازندرانی(ره) از شاگردان مرجع شهید علامه نوری(ره) در خصوص خطابه های مرجع شهید در جریان تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می گوید:🔰 آیت الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیه)، در ایام تحصن خویش در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، هر شب منبر می رفت.جمعیت زیادی به آنجا می رفتند تا از سخنان ایشان استفاده کنند.ازدحام جمعیت چنان بود که تمام پشت بام اطراف امامزاده عبدالعظیم پر از جمعیت می شد. آیت الله شهید در شب پانزدهم، سر به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: خدایا، شاهد باش، من حرف آخر را به مردم زدم."سید کریم عظیم (اشاره به حضرت عبدالعظیم علیه السلام) شما هم گواه باش" ای مردم، می دانم مرا خواهند کشت، ولی بدانید آنان اسلام را هدف گرفته اند.گفتنی ها را گفتم و به وظیفه خویش عمل کردم. وای به حال کسانی که از کنار این مسئولیت، بی توجه بگذرند...[۳]* 🔸منابع این بخش: [۱]* راسخون، احمد ابراهیمی هرستانی [۲]* رجانیوز، آشنایی با حوزه علمیه کهنسال(پانصد ساله) تهران [۳]* ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی(منذر) ✳️ @ShahidRabe
🗓 به بهانه سالروز شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، مهندس سید مرتضی آوینی/۲۰ فروردین ✍ شهید آوینی با قلمش، درایت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را ستود🔰 قانون یا باید خود را «حافظ شریعت» بداند و یا خود، شریعتی دیگر خواهد شد. پس، رویکرد تاریخی ما به قانون در مشروطیت روی آوردن به شریعتی دیگر بود، بی‌آنکه خود بدانیم. شیخ فضل الله نوری(ره) به همین «نسبت» توجه یافته بود، چرا که «شرع» نیز در مقام احکام به مجموعه‌ای از شرط‌ها و حدود – یعنی قانون – مبدل می‌شود... ...«اما هنوز این نظم نیهیلیستی گاو مقدسی است که پرستیده می‌شود، حتی در میان ما که همواره نظم و نظام و انتظام را از درون به بیرون معنا می‌کنیم. این، تفاوتی عمده است میان تمدن شرق و تمدن غرب. رویکرد تاریخی ما به غرب در مشروطیت با یک رویکرد ظاهری به «ضرورت وجود قانون» آغاز می‌شود. اولین نشریه‌ای که در ایران انتشار می‌یابد «قانون» نام می‌گیرد و میرزا ملکم خان [از مؤسسین فراموشخانه و فراماسونری در ایران] یک قرن پیش، در نخستین شماره جریده «قانون» (رجب ۱۳۰۷ هجری قمری) می‌نویسد: «ایران مملو است از نعمات خداداد. چیزی که همه این نعمات را باطل گذاشته نبودن قانون است». شیفتگی در برابر قانون، تقدیر تاریخی همه اقوامی است که در آغاز ظهور تمدن غرب پای در آخرین دوران از اضمحلال تاریخی خویش نهاده بودند. اما این شیفتگی صرفا ظاهری است. وجود قانون، فی نفسه نمی‌توانست همه آن­چه را که ما می‌خواستیم تامین کند. قانون تعیین کننده حقوق و ضامن تامین آن است. پس نخست باید درباره حق و حقوق اندیشید. نظم نیهیلیستی، یعنی قانونی که «حق» متناسب با روزگار غلبه نیهیلیستی معنا شده است و از آن گذشته، اگر قانون هر (قانونی) ضمانت اجرای خویش را در یک نظام ظاهری جست‌و‌جو کند، بشر خود را از «اخلاق» مستغنی خواهد پنداشت و قانون را به جای «شریعت» خواهد نشاند. قانون یا باید خود را «حافظ شریعت» بداند و یا خود، شریعتی دیگر خواهد شد. پس، رویکرد تاریخی ما به قانون در مشروطیت روی آوردن به شریعتی دیگر بود، بی‌آنکه خود بدانیم. شیخ فضل الله نوری(ره) به همین «نسبت» توجه یافته بود، چرا که «شرع» نیز در مقام احکام به مجموعه‌ای از شرط‌ها و حدود – یعنی قانون – مبدل می‌شود». 🔸منابع: برگرفته از فردایی دیگر، مرتضی آوینی از مقاله محمد فاتحی در پایگاه خبری صاحب نیوز، کد خبر 6384 🌹 شادی روح شهیدان «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
✍ «لیلة القدر» در کلام ۱۵ نَفَر از بزرگان دین🔰 ✅ مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره): رمضان الکریم، ضیافت الله است، صیقل دهید جسم و روح را، تا درک کنید، لیلة القدر را. ✅ آیت الله العظمی امام خمینی(ره): در ماه مبارک رمضان قضیه‌ای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلةالقدر. ✅ آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله): لیلة القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است...افضل اعمال شب قدر، دعاست. ✅ آیت الله العظمی بهاءالدینی(ره): منظور از احیا در شب قدر، در حقیقت احیای دل است؛ نه صرف بیدار ماندن ظاهری.اصل این است که انسان در این شب برای لحظاتی نیز شده از خواب غفلت بیدار شود و دلش را احیا کند، حیات ببخشد. انسان اگر بتواند شب قدر، با خود خلوتی داشته باشد و با عبادات و نماز و دعا عروجی حاصل کند و طهارتی کسب کند، توانسته است در حد خود شب قدر را احیا کند. ✅ آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره): بسیاری از بزرگان شب‌های ماه رمضان را بیدار می‌ماندند و نمی‌خوابیدند...قرآن سر گرفتن مخصوص شب قدر نیست.خیلی از عبادات‌ وجود دارد که ما به جهت این که نوشته است در فلان زمان آن را باید بجا آورد، ما خود را از آن محروم می‌کنیم. ✅ آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی(ره): در شب‌های قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده. ✅ آیت الله علامه مصباح یزدی(ره): شب قدر، ولایت را اثبات می‌کند. در اصول کافی در باب حجت، روایتی از امام معصوم(ع) آمده است که خطاب به شخصی فرمودند: «برای اثبات ولایت ما برای مخالفین، با سوره قدر احتجاج کنید. چرا که یکی از دلایل لزوم امام بعد از پیغمبر اکرم(ص) این سوره است.» ✅ آیت الله علامه حسن زاده آملی(ره): الهی وای بر آن که در شب قدر فرشته ‏بر او فرود نیامده با دیو همدم و همنشین شود‎. ✅ آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله): وقتي از امام صادق(سلام الله عليه) سؤال مي‌كنند كه علامت شب قدر چيست؟ فرمود شب قدر رايحه خوبي دارد از بوي آن شب معلوم است كه اين شب، شب قدر است. ✅ آیت‌الله العظمی سبحانی تبریزی(حفظه الله): سرنوشت همه بندگان در شب قدر رقم می‌خورد. برخی می‌گویند آدمی در تعیین سرنوشت خویش اختیاری ندارد در حالی که این امر صحیح نیست و این خود انسان است که راه سعادت یا شقاوت را انتخاب می‌کند؛ شب‌های قدر فرصتی هستند تا انسان بتواند تقدیر خود را رقم بزند و به وسیله دعا و عبادات وارده آینده‌ای نیک را برای خود ترسیم نماید. برخی حوادث تاثیرگذار در زندگی انسان به اختیار او نیستند، با این حال خوشبختی و بدبختی نهایی هر فرد به اختیار و انتخاب خود او بستگی دارد. ملائکه در شب قدر با فرود به زمین به محضر مبارک امام عصر(عج) مشرف شده و مقدرات جهان را به ایشان ارائه می‌کنند. این یکی از مهمترین اهداف ملائکه برای آمدن به زمین در شب قدر است. ✅ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره): قرآن، شب قدر را «لیلة مبارکة» خوانده و در شأن آن یک سوره نازل شده و شرافت آن شب، از هزار ماه بیشتر است.از جمله وظایف مهم در این شب‎ها، تجدید عهد با ولی امر‎ و خواندن دعای معروف «اَللُهَّم کُن لِوَلِیِّکَ...» می‎باشد؛ زیرا شب قدر به آن حضرت تعلّق خاص دارد. ✅ آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره): شب های قدر را از دست ندهید...درباره آن هرچه بگوییم، کم است. ✅ آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله): نادیده انگاشتن گناهان کوچک به معنای بی‌اعتنایی به نهی کردن خداوند محسوب می‌شود. در ایامی که فرصت درک شب قدر وجود دارد، بهترین کار توبه و بازگشت از گناهان است. شب قدر برای بازگشت انسان و بخشیده شدن او از بهترین شب ها است. بنابراین در ایام شب‌های قدر که به احیاء و شب زنده داری می پردازیم، از گناهان کوچک و بزرگ خود نیز توبه کنیم. ✅ آیت الله مجتهدی تهرانی(ره): اندازه‌گیری برنامه‌های ما اعم از سلامتی، عمر طولانی، رفاه، بلا، گرفتاری و هر پیشامدی در شب قدر اتفاق می‌افتد. شبی که مورد اختلاف است و حتی برخی، عید فطر را برای آن قائلند. برخی اولیاء، تمام سال را احیاء می‌گرفتند تا آن شب قدر که معلوم نیست چه وقت است را درک کنند. ✅ آیت‌الله حق‌شناس(ره): در روایت وارد شده است که هر کس احیاء را به مذاکره علم بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بر دارد. مذاکره علم همین است، همین «قال‌الصادق» و «قال‌الباقر»است. اگر بخواهید از امیرمومنان(ع) تبعیت بکنید؛ باید به این نکات توجه بفرمایید. 🔸منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، سایت جامع رمضان، بیداری ملت، تسنیم، مشرق، اسراء، عطر ملکوت دفتر چهارم... ✳️ @ShahidRabe
👆 اعمال مشترک و مخصوص(لَیْلَةِ الْقَدْر) 🌹 امام صادق علیه السّلام: مقدّرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم [ماه رمضان] امضا مى شود. الكافى ✳️ @ShahidRabe
✍ هر سه‌شنبه، بارگذاری سلسله وارِ کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی 🔰👇👇قسمت دوم
2⃣ قسمت دوم/ هدف از قتل مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩🏴 اللَّـهُـمَّ صَلِّ عَـلَی اَمِیـرِالمُؤمِنِیـنَ عَلِیِّ بـنِ اَبِـی طَالِبٍ اَخِی نَبیِّکَ وَ وَلیِّـهِ وَ وَصِیِّهِ ✍ اشعاری در سوگ و رسای امیر مؤمنان، حضرت علی علیه السلام🔰 🖋📄 سروده حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(شهید رابع) اعلی الله مقامه الشریف 🚩🏴 قسمت اول🔰 باز از نو محشری در گنبد گردون نگر / شورش محشر نگر شاه خاور کرد از خجلت به مغرب رو نهان / زرد رخ، سینه زنان با علم‌های سیه اندر قضا اخگر نگر / شورش محشر نگر مصطفی را پشت، خم، بی یار و یاور نگر/ شورش محشر نگر بازوی دین شد شکسته، خانه ایمان خراب / مضطرب این نُه قُباب چاک از تیغ مرادی، تارک حیدر نگر / شورش محشر نگر زیبد ار محزون نوری، جان خود سازد فدا / در ازای این عزا شاهد صدق مقالش، صدق این دفتر نگر / شورش محشر نگر 🚩🏴 قسمت دوم🔰 باز از نو محشری در گنبد اخضر نگر / نه قباب هستی ما واژگون پیکر نگر چار ارکان، شش جهت، هفت آسمان ماتم سرا / دست غم از لامکان در وهم آن سوتر نگر در فلک خیل ملک با نوحه و آه و نوا / طائران قدس را بشکسته بال و پر نگر برد یغما جام جم تاج کیانی از جهان / مصطفی را دل غمین، بی یار و بی یاور نگر بازوی دین شد شکسته، خانه ایمان خراب / چاک از تیغ جفا پیشانی حیدر نگر آنکه شجعان جهان لرزان ز تیغش بوده اند / غوطه ور در خاک و خون آن پیکر اطهر نگر آه از آن فرق مطهر داد از شمشیر کین / تارک آن شه ببین تیغ جفا در سر نگر شیعیان تا قیامت، زین مصیبت دل کباب / ناله جان سوزشان بین در جگر، اخگر نگر زیبد از محزون نوری جان خود سازد فدا / شاهد صدق مقالش صدق این دفتر نگر 🚩🏴 قسمت سوم🔰 ای امام عصر، ای قطب سما، رکن زمین / احسن الله عزاک فی امیر المؤمنین کشتی نوح نبی، شد غرق طوفان بلا / در عزا در چرخ چارم عیسی گردون نشین داد از بیداد و آه آه از چرخ دون / مضطرب هفت آسمان، مرتعش عرش برین پور آزر در میان آذر نمرودیان / سرّ یزدان را ز کین در خاک و غرق خون ببین ناله "فزت و رب الکعبه" از جدت شنو / واندرون آسمان ها ناله روح الامین برقع از رخسار خود برگیر بر زخمش گذار / ز آب دیده شستشو کن خون پاکش از جبین جامه صبر و شکیبایی در این غم چاک کن / با دو سبط مصطفی بنشین تو با آه و انین بقعه امکانیان شد مجلس ماتمکده / عرش لرزان گشت از شور عزایش در زمین ز آه آتشبار یک دم خانه امکان بسوز / تیغ برکش از پی خون خواهی سلطان دین بس کن ای محزون نوری، بیش ازین آتش مزن / احس الله عزاک فی امیر المؤمنین 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)، نورالاشعار(مجموعه اشعار و قصیده های مرجع شهید علامه نوری ره PDF) 🏴 🚩 @ShahidRabe
✅ به بهانه ایام نهج البلاغه خوانی ✍ از شیوه های تدریس مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف)🔰 علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در ترویج فضایل و معارف علوی به ویژه کتاب حساس و کوشا بود بگونه‎ای که قبل از شروع درس، فردی از شاگردانش یکی از خُطَب نهج البلاغه را برای حضار می‎خواند که در نوع خود در مجالس درس علمای بزرگ شیعه جالب و قابل تأمل است./ مجتبی سلطانی احمدی تاریخ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ✳️ @ShahidRabe