⚫️ امام حسین علیه السلام و تکان دادن وجدان انسان مسلمان
🔻
در مکتب حسین علیهالسلام (٧)▪️ امام حسین(ع) میخواست همه مصیبتها و ازخودگذشتگیها و دردهایی را که ممکن است یکجا بر سر کسی فرود آید، یکجا بر خود جمع آورد؛ زیرا هر چقدر هم که منش شکست در مشروعیت این کار شک کند که کسی برای کشته شدن خروج کرده است، هرگز شک نخواهد کرد که این کار نفرتانگیزی که سپاهیان بنیامیه و سپاهیان کژرو با باقیماندگان نبوت کردند، براساس هیچ معیار و اعتباری کار درستی نبوده است. ▫️ امام حسین(ع) ناگزیر بود خون خود را، فرزندان و کودکان و زنان و ناموس خود را و همۀ اعتبارهای عاطفی و تمام اعتبارهای تاریخی را وارد کارزار کند، حتی آثاری را که از دورۀ رسول خدا(ص) بهجا مانده بود، حتی عمامه را، حتی شمشیر را و ... . ایشان عمامۀ رسول خدا(ص) را برگرفت و شمشیر رسول خدا(ص) را بربست. همه این انگیزشهای تاریخی و عاطفی را وارد کارزار کرد؛ چنین کرد تا هر راه و روزنی را بر منش شکست ببندد تا مبادا این منش به صحنه آید و به گونهای بر این کار نیز اعتراضی بگذارد. چنین کرد تا وجدان انسان مسلمان شکست خوردهای را که اراده اش نابود شده، تکان دهد. 📚 امامان اهلبیت، ص۵٣٨ 🆔 @SHAHIDSADR
⚫️ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
🔻 در مکتب حسین علیهالسلام (٨)
حسین(ع) انقلاب کرد تا برای امت، پنهان شدن حاکمان پشت اسم دین را آشکار سازد و حقیقت طاغوت هایی را که به اسم خلافت حضرت رسول(ص) بر مردم حکم میراندند، رسوا کند.
واقعه طفّ سوگنامهای گذرا نیست که فقط در مرحلهای مشخص از تاریخ روی داده باشد؛ بلکه صورتی کامل از پیکره یافتن نبرد حق و باطل است. صحنهای واقعی و زنده است که نقش های آن را همۀ طبقات بشر با سن ها و جنس های گوناگون ایفا میکنند؛ معصومی که کوتاهی و خطا نمیکند، مجرمی که از پستترین و فجیعترین کارها ابایی ندارد؛ زن و کودک شیرخوار و پیرمرد سالمند و توبهکار و گنهکار، همه در آن هستند. هم والایی و بلندمرتبگی در آن هست و هم پستی و فرومایگی.
این واقعه تعبیری از یک مرحله تاریخی نیست، تعبیری از حال یک امت است که حاکمانش آن را از جاده صحیح به کج بردهاند و آن را از رسالت و عقیدهاش دور کردهاند، تا جایی که امتی مرده شد که به هیچچیز نمیاندیشد جز به این اندک نفسی که بالا و پایین می شود ... ترس بهاندازهای توصیفناپذیر این امت را فراگرفت، آن چنان که میدانست به حق عمل نمیشود و از منکر جلوگیری نمیشود؛ اما ایستاده بود و تکان نمیخورد. این امت اجلش فرارسیده بود و مرده بود؛ گرچه بدنهایشان متحرک بود.
📚 امامان اهلبیت، ص۵٣٨
🆔 @SHAHIDSADR
⚫️ ساخت و رهبری امت تا روز قیامت
در مکتب حسین علیهالسلام (۹)
ای مؤمنان! ای شیعیان حسین علیهالسلام!
🔹 امام والای شما وقتی خونش جاری میشد، وقتی محرومیت را حتی از آب فرات به جان میخرید، وقتی با هر قربانی جدیدی که از فرزندان و خاندان خود میداد شادی و شادمانی در چهرهاش فزونی مییافت، وقی حتی فرزند شیرخوارش را فدا کرد، وقتی زمین میخورد و سپس برمیخاست تا نبرد را پی گیرد، وقتی واپسین نفَسهای پاکش را بر زمین کربلای میکشید...
🔸 حسین علیهالسلام در همه این لحظهها فقط به عملیاتی جانبازانه نمیپرداخت؛ بلکه داشت امتی را میساخت و ارادهای را حفظ میکرد و با تاریخ رسالت به پیش میرفت و جهادگران راه اسلام در هر زمان و مکان را رهبری میکرد.
📚 امامان اهلبیت، ص۵۴۵
🆔 @shahidsadr
♨️ ۲۰٪ تخفیف ویژه به مناسبت بازگشایی حوزه در سال تحصیلی جدید
کتابهای:
🔹 دروس فی علم الاصول (حلقات)
🔸 حوزهوبایستهها
🔹 مباحثالاصول (تقریرات آیتاللهالعظمی سید کاظم حائری)
کد تخفیف: howzeh
۱۰٪ خرید آنلاین
۱۰٪ تخفیف آغاز سال تحصیلی حوزه
۵۰۰۰ تومان تخفیف پست
زمان: پانزدهم تا پایان شهریورماه
🌐 برای خرید این کتابها اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
💠 مسئولیتهای حوزه در امت
به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزهها
حوزه بهحکمِ ماهیت وجودیاش و میراثداری وظایف انبیا و امامان، مسئول بیان و تبلیغ و حفظ دین است؛ یعنی حوزه موظف است که اولاً مفاهیم و معارف اسلام در همۀ عرصهها را بیان کند و ثانیاً این مفاهیم را نشر داده و تبیین نماید و از این مفاهیم دفاع فکری کند و آنها را در عرصۀ نظری صیانت کند و ثالثاً با تبلیغ و دعوتگری، در عمل و واقع از اسلام دفاع و آن را حفظ کند. مجموعۀ این سه محور، مأموریت اصلی حوزه در میان امت است.
محور اول: تبیین نظری
منظور از تبلیغ مفاهیم اسلام، بیان همۀ معارف و جنبههای تشریعی اسلام است که باید براساس فراگیری و شمول اسلام نسبت به همۀ عرصههای زندگی تبیین شود و در این راستا تنها به برخی از بخشها اکتفا نگردد؛ بلکه اسلام بهعنوان نظامی جامع و دربردارندۀ همۀ عرصههای زندگی مطرح شود.
محور دوم: دفاع نظری
هدف از محور دوم این است که ما تنها به بیان این طرح اکتفا نکنیم، بلکه از این احکام و مفاهیم بهصورت فکری و نظری دفاع کنیم و شبهات موجود درباره آنها را پاسخ دهیم و آنها را با سایر اندیشهها و طرحها مقایسه کرده، به مسلمانان نشان دهیم که اسلام تنها راهی است که در جامعۀ اسلامی زندگی واقعی را برای انسان فراهم میکند.
محور سوم: دفاع عملی
محور سوم، محور دفاع عملی از اسلام در واقعیت است. دو محور پیشین بهتنهایی کافی نیستند؛ زیرا اگر فرض کنیم که حوزه بتواند اندیشۀ اسلامی را طرح و از آن در ساحت فکر و نظر دفاع کند، باز هم این بهتنهایی کافی نیست؛ زیرا حفظ اسلام بهمعنای حفظ وجود آن در خارج و حفظ آن بهعنوان یک سلوک و فکر در عالم واقع است؛ چراکه اسلام دو معنا دارد :
یکی صرف اندیشههای موجود در قرآن و روایات است که این معنا از اسلام با محور اول و دوم حفظ میشود.
دیگری همان نمازِ نمازگزار، روزۀ روزهدار، معاملۀ پاک بین دو معاملهکننده، حکومتی پاسدار عدالت و امثال این است که حفظ این اسلام تنها با بیان احکام و دفاع نظری از آنها محقق نمیشود، بلکه باید در جهان واقع نیز از آن دفاع کرد.
📚 حوزه و بایستهها، ص۶٩-٧٠
🆔 @shahidsadr
💠 مردم، خلافت و مسئولیت
🔹 دكترين حكومت اسلامى، نظام پادشاهى، نظام ديكتاتورى فردى با شكلهاى مختلف آن و نظام اريستوكراسى را مردود مىشمارد و شكل جديدى از حكومت را ارائه مىدهد كه تمامى نقاط مثبت نظام دموكراتيک را داراست با تفاوتهايى در ساختار كه عدم انحراف آن را تضمين مىكند:
🔸 در نظام دموكراتيک، مردم منشأ سلطه هستند، درصورتىكه در نظام اسلامى، مردم در جايگاه خلافت الهى و مركز مسئوليت در مقابل خداوند هستند.
🔹 قانون اساسى در نظامهاى دموكراتيک، ساختۀ انديشۀ انسان است و در بهترين فرض و در حالت آرمانى، ترجمان حكومت اكثريت بر اقليت است؛ درصورتىكه بخشهاى ثابت قانون اساسى اسلامى را شريعت الهى و عدالت او تشكيل مىدهد و اين مسأله، بىطرفى و عدم جانبدارى قانون اساسى را تضمين مىكند.
اسلام راهبر زندگی، ص٣٨
🆔 @shahidsadr
💠 روایتهای فاطمه صدر از خوشیهای خانۀ پدری و دلخوشیهای نجف
بهرنگ صبر روایتِ فاطمه صدر، فرزند آیتالله سید صدرالدین صدر و خواهر امام موسی صدر و همسر آیتالله شهید سید محمدباقر صدر است.
بهرنگ صبر روایتِ ایشان است از خوشیهای خانه پدری و دلخوشیهای نجف در کنار همسر و فرزندان و محنتهای این شهرِ روشن؛ از ریشه دواندن در خاک همسر و دل سپردن به رنجهایش. شرح زندگی یک زن است تا جایی که به یاد آورده، منهای جاهایی که سعی کرده فراموش کند.
نویسندۀ این کتاب میگوید:
در یکی از روزهای پاییز سال ۱۳۹۵، خانم حورا صدر، مدیر مؤسسه فرهنگیتحقیقاتی امام موسی صدر، به نگارنده پیشنهاد کردند که کار تنظیم خاطرات خانم فاطمه صدر، همسر شهید محمدباقر صدر و خواهر امام موسی صدر، را به عهده بگیرد. من که تازه از زیارت نجف برگشته بودم و آنجا هرچه در پی مزار محمدباقر صدر گشته بودم پیدا نشده بود، بیدرنگ پذیرفتم. قرار بر این بود که ترجمه کتاب وجع الصدر و من وراء الصدر امجعفر، به همراه تکمصاحبههایی که گروه تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر، در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۴، با خانم فاطمه صدر ترتیب داده بودند، در کتاب جدیدی تدوین شود….
کار از دی ماه ۱۳۹۵ آغاز شد و تا مرداد ۱۳۹٨، هشت مصاحبه با خانم صدر داشتم ازآنجاکه ایشان همیشه در رفتوآمد بین ایران و عراق و لبنان هستند برای پرهیز از اتلاف زمان دو نوبت از این مصاحبهها در نجف انجام شد و بقیه در تهران؛ بهعلاوه هجده مکالمه تلفنی که تا آبان ۱۳۸۸ ادامه داشت. در مجموع ٢٧ ساعت گفت وگو؛ گفتوگوهایی که گاه بهشکل پرسشوپاسخ است و گاهی حرفهای خودمانی، گپوگفتی و تازه کردن دیداری. بخشهایی از آنها را لابهلای گفتوگوهای اصلی آوردهام تا تصویری از سیمای صمیمی خانم صدر بهدست خواننده بدهم.
کتاب بهرنگ صبر در ۵۵۵ صفحه از سوی موسسۀ فرهنگیتحقیقاتی امام موسی صدر منتشر و روانۀ بازار کتاب شده است.
برای خرید این کتاب از غرفۀ مجازی پژوهشگاه شهید صدر اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
⚫️ شهادت امام سجاد علیهالسلام تسلیت باد.
🔻استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
عموم مسلمانان وابستگی عاطفی شدید و دوستی روحانی ژرفی با این امام والا علیهالسلام داشتند و پایگاههای مردمی ایشان در هر جایی از جهان اسلام دامنه یافته بود. جایگاه والای ایشان در نظر حاجیان خانه خدا به این مطلب اشاره دارد؛ وقتی هشام بن عبدالملک حج گزارد و طواف کرد، خواست دست به حَجَر بساید. اما از انبوهیِ جمعیت نتوانست دست به حجرالاسود برساند. بنابراین منبری برایش گذاشتند و او به انتظار نشست.
آنگاه حضرت زین العابدین علیهالسلام آمد و آغاز به طواف کرد. چون به جایگاه حجر رسید، ناگهان انبوهه مردم شکافت و همه کنار کشیدند تا ایشان به حجر دست کشد. این بهخاطر معرفت عمیق و محبتی بود که نسبت به ایشان داشتند، گرچه از سرزمینها و خاندانهای گوناگون بودند. فرزدق این صحنه را در قصیده دلانگیز و پُرآوازه خود ثبت کرده است.
🔸 امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ۵۷۰.
🆔 @shahidsadr
♨️ ۲۰٪ تخفیف ویژه به مناسبت بازگشایی حوزه در سال تحصیلی جدید
کتابهای:
🔹 دروس فی علم الاصول (حلقات)
🔸 حوزهوبایستهها
🔹 مباحثالاصول (تقریرات آیتاللهالعظمی سید کاظم حائری)
کد تخفیف: howzeh
۱۰٪ خرید آنلاین
۱۰٪ تخفیف آغاز سال تحصیلی حوزه
۵۰۰۰ تومان تخفیف پست
زمان: پانزدهم تا پایان شهریورماه
🌐 برای خرید این کتابها اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
🏴غریو گریه همه قاتلان
وقتی زینب ـ که درود و سلام بر او باد ـ آمد و بر کاروان اسیران و قربانیان گذر کرد، وقتی رو سوی برادرش کرد، وقتی رو سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله کرد تا از ایشان یاری بخواهد و کمک طلبد، یا که ایشان را از پیکر امام حسین که زیر آسمان بود خبر دهد، از اسیران که به هر سو پراکنده بودند، از کودکان که در زنجیر بودند، وقتی جد خود را از اینهمه خبر داد، غریو گریه همه قاتلان برخاست؛ خونخواران گریستند و آنانی که چنان جنایاتی کرده بودند، گریستند.
امامان اهل بیت، ص۵۱۷
🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت حضرت رقیه سلاماللهعلیها تسلیت باد
💠 عنصر عاطفی در انقلاب حسینی علیهالسلام
🔸 عنصر عاطفی یعنی فرایند برانگیختن احساسات در جان مسلمانانی که افکار منطقی تکانشان نمیداد. عنصر عاطفی در انقلاب حسینی در دو شیوه دیده میشود:
🔹 نخست: مشارکت همسران هاشمی در انقلاب، بهعلاوۀ کودکان؛ تا جایی که کودکی شیرخوار که در همان روز دهم محرم به دنیا آمده بود در کارزار هم دست میشود.
🔸 حضور زنان بیت علوی و پرده نشینان هاشمی در پهنای این آزمون دشوار، به حتم در جانها عاطفه برمیانگیزد و دلها را میشکند؛ هر چقدر هم آن جانها وحشی و آن دلها سنگ بوده باشند.
🔹 اما کودکان، در انقلاب حضور یافتند تا دلیلی باشند بر اینکه آن قوم که از روی ترس و طمع میجنگیدند، وقتی خدا را فراموش کردند و خداوند خودشان را از یاد خودشان بُرد، کارشان بهحدی از پستی و زبونی و فرومایگی رسید که وصفناپذیر است. از همین رو امام حسین(ع) خطاب به آنان فرمود: «اگر گناه، گناه بزرگ ترهاست، گناه این کودکان چیست؟»
🔸 با این مشارکت پشتوانۀ عاطفی هنگفتی به انقلاب افزوده شد که در میان فاجعههای درازای تاریخ در اوج مینشیند و تا به امروز احساسات و عواطف مسلمانان را به لرزه میاندازد...
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، ص۴٩٠
🆔 @shahidsadr
💠 آزاداندیشی و آرمانخواهی
ویژگی بنیادین کسی که از پرستش طاغوت پرهیز میکند چیست؟
اصلیترین ویژگی از نظر قرآن کریم این است: «فَبَشِّرْ عِبادِ ۞ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ یعنی کسانی که بر فکر و ذهن خود زنجیر نبستهاند و آن را در چارچوب خاصی محدود نکردهاند که نتوانند از آن عبور کنند؛ آنان حقیقت را محور تلاش و هدف خود قرار دادهاند؛ به همین دلیل سخنان را گوش فرا میدهند و از بهترین آن پیروی میکنند؛ یعنی آنها در حالت آرمانخواهی هستند و به آینده مینگرند و در پی واقعیتاند؛ در حالتی هستند که به آنها اجازه میدهد حقیقت را بیابند و از آن پیروی کنند.
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص١۴۶.
🆔 @shahidsadr