eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روش فاطمه سلام‌الله‌علیها در قیام علیه انحراف نقش فاطمی در این خلاصه می‌‌‌‌شد که صدّیقه سلام‌الله‌علیها از خلیفۀ اول بخواهد تا اموالی را که از او گرفته بود، بازپس دهد و این درخواست را دستاویزی برای مناقشه دربارۀ مسئلۀ بنیادین، یعنی خلافت، قرار دهد و این حقیقت را به مردم بفهماند که آن لحظه که از علی به‌سوی ابوبکر روی گرداندند، لحظۀ هوس‌‌رانی و انحراف بوده و بدین‌‌سان، به ناکامی گراییده و با کتاب خداوندگارشان مخالفت ورزیده و در پی سراب رفته‌‌اند. هنگامی که این اندیشه در ذهن فاطمه استوار شد، برپا خاست تا اوضاع زمانه را تصحیح نماید و از حکومت اسلامی که بنیانش در سقیفه بنا نهاده شد، آلودگی‌‌هایی را که به آن درآمیخته بود، پاک گرداند. روش او برای دستیابی به این مقصود، این بود که خلیفۀ حاکم را متهم سازد که به خیانتی آشکار دست زده و حرمت قانون را به بازی گرفته است و نیز بیان کند که دستاوردهای آن معرکۀ انتخاباتی که ابوبکر به‌عنوان خلیفه از آن سر برآورده، مخالفت با کتاب خدا و راه صواب است. 📚 فدک در تاریخ، ص١٢٢ 🆔 @shahidsadr
💠 اصالت فرد و جامعه در قانون‌گذاری اسلامی امتیاز بنیادین نظام اسلامی در این است که اساس آن، فهمِ معنوی از زندگی و احساس اخلاقی به زندگی است، و اصل کلی این نظام عبارت است از: در نظر داشتن هم‌زمان فرد و جامعه، و تأمین زندگی فردی و اجتماعی به‌صورت متوازن. پس نه فرد اساس قانون‌گذاری و حکومت است و نه پیکرۀ بزرگ اجتماعی، تنها عنصری است که حکومت به آن نظر می‌کند و فقط به‌سود آن قانون می‌گذارد. 📚 فلسفۀ ما، ص۶۲ 🆔 @shahidsadr
💠 دادگاهِ علنی گزارش تاریخ به ما نشان می‌‌دهد که فاطمه زنانی از خاندان و یارانش را با خود همراه کرده بود. اینکه وی آن زنان را با خویش همراه نمود و نیز راه ورود همگانی را [برای ورود به مسجد و رویارویی با خلیفه] برگزید، ازآن‌روست که می‌‌خواست مردم را آگاه سازد و توجه آنها را به آن حرکتِ همراهِ بانوان برانگیزد تا همگان در مسجد گرد آیند و برای خبر یافتن از قصد وی به‌سوی مسجد بشتابند و ببینند او چه خواهد گفت و چه خواهد کرد. بدین‌‌سان، آن دادرسی علنی می‌‌گشت و در میانۀ آن آشوبگاه، همۀ مسلمانان همه‌چیز را می‌‌شنیدند. 📚 فدک در تاریخ، ص٣٢ 🆔 @shahidsadr
💠 همچون پدر گام برمی‌داشت 🔸 در گزارش تاریخی تصریح شده که فاطمه سلام‌الله‌علیها [در راه رفتن به مسجد برای شکایت از خلیفه] کاملاً همانند پدرش صلی‌الله‌علیه‌وآله گام برمی‌‌داشت. 🔹 حال می‌‌توان به بررسی ریشۀ این تقلید دقیق پرداخت. شاید این، طبیعتِ رفتار وی بود که در آن لحظه نیز به‌شکلی عادی و بی‌هیچ‌قصدوتوجه خاصی به آن پرداخت. این احتمال بعید نیست؛ زیرا وی سلام‌الله‌علیها عادت داشت که به‌شیوۀ پدرش رفتار کند و در همۀ کارها و سخنانش همانند وی باشد. 🔸 اما شاید این شباهتِ دقیق وجهی دیگر داشته باشد. آن روز، بهشتی‌‌بانو با تقلید خویش از پدرش در راه‌‌رفتن دارای قصد و التفاتی بود. وی این همانندی را چنان به خوبی و درستی به‌جای آورد که در راه‌‌رفتن هیچ تفاوتی با راه‌‌رفتن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نداشت.‌‌ او می‌‌خواست با این تقلید درخشان بر احساس و عاطفۀ مردم چیره گردد و اندیشۀ آنان را به سفری کوتاه رهسپار سازد تا به گشت‌‌و‌‌گذاری ‌‌لذت‌بخش در گذشتۀ نزدیک پردازند و به روزگار مقدس نبوت بازگردند؛ روزگاری که شادمانه در سایۀ پیامبر بزرگ خویش صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌‌زیستند. 🔹 این برانگیختن احساسات و آرایش عاطفی آنها، زمینه‌‌ساز آغاز حرکت فاطمه بود و قلب‌‌ها را برای پذیرش دعوت دادخواهانۀ او آماده می‌‌ساخت تا ندای محزون آزادی‌‌خواهانۀ وی را به یاری بشتابند و کوشش نومیدانه یا شبه‌‌نومیدانۀ او را به ثمر بنشانند. 🔸 ازاین‌رو، می‌‌بینید که خود راوی نیز خواسته یا ناخواسته از این جنبه تأثیر پذیرفته و همین او را واداشته تا چگونگی حرکت فاطمه سلام‌الله‌علیها را در گزارش خویش به تصویر کشد. 📚 فدک در ‌تاریخ، ص٣٣ 🆔 @shahidsadr
💠 سپاه کلمات، در خطبۀ فدکیه شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تسلیت باد 🔸 بر پای ایستاد، درحالی‌که هیچ شکی برای انجام کاری که پیش روی داشت، به دلش راه نمی‌یافت و از آن موقعیت بیم‌انگیز، ذره‌ای هراس یا لرزه بر وجودش نمی‌نشست…. 🔹 وی آن راه طاقت‌فرسا را انتخاب کرد؛ راهی چنان سرشار از رنج‌ها و تنگناها که پیمودنش برای یک زن، با آن طبیعت ظریف، سخت بود. پیمودن این راه به دلیریِ ادیبانه و سخنوری اثرگذار و توانمندی ریختن همۀ مفاهیم انقلاب در پیکر واژه‌ها نیاز داشت. این راه نیازمند چیره‌دستی هنرمندانه‌ای بود که بتواند بدبختی‌ها و وضعیت موجود را به‌گونه‌ای به تصویر و نقد کشد که شمه‌ای از زندگی و بهره‌ای از جاودانگی را در قالب کلمات بریزد، بدان‌سان که واژگان، سپاهیان این قیام پُربرکت شوند و سند جاودان آن در تاریخ عقیده گردند…. 🔸 سپس فاطمه به‌سوی میدان کارزار شتافت، درحالی‌که در جانش آیین محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و روح خدیجه و دلیری علی علیهماالسلام جریان داشت و در درونش دل‌سوزی شگرفی بر این امت از بیم آینده‌ای تاریک موج می‌زد. 📚فدک در تاریخ، فصل اول 🆔 @shahidsadr
💠 چرا علی علیه‌السلام قیام نکرد علی علیه‌السلام بر سر دو راهی قرار داشت که پیمودن هر دو برایش سخت و دشوار بود: ۱. در برابر خلافت ابوبکر، انقلاب مسلحانه اعلان نماید؛ ۲. خار در چشم و استخوان در گلو، صبر پیشه کند. حاکمان آن زمانه کسانی نبودند که با کوچک‌‌ترین مخالفت، از قدرت خویش دست کشند. دانستیم که ایشان به خلافت بسیار دل‌بسته بودند. این بدان معنا بود که به دفاع از قدرتِ تازۀ خویش می‌‌پرداختند. در این حال،‌‌ کاملاً معقول بود که سعد‌‌بن‌‌عباده از فرصت استفاده کند تا در راه هوس‌‌های سیاسی خود،‌‌ جنگی تازه به راه اندازد. می‌‌دانیم که وقتی از وی بیعت خواستند، حزب پیروز را تهدید به حرکت انقلابی نمود و گفت: «نه، به خدا سوگند! با شما بیعت نخواهم کرد تا همۀ تیرهایم را به سوی شما بیفکنم...»؛ اما به گمان قوی، او از پرداختن به این انقلاب هراس داشت و جرئت نمی‌‌‌‌کرد که نخستین کسی باشد که در برابر دستگاه حاکم شمشیر از نیام برکشد… پس اگر بانگی نیرومند را می‌‌‌‌شنید که آشکارا ندای انقلاب بر‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌آورد، این قابلیت را داشت که هیجان و حمیّتش برانگیخته شود و شورش را از سر گیرد. افزون‌براین، نباید امویان و تشکّل سیاسی آنها برای دستیابی به قدرت و مقام را فراموش ‌‌کنیم. همچنین نباید از یاد ببریم که آنان در واپسین سال‌‌‌‌های جاهلیت، در مکه دارای نفوذ بسیاری بودند…. پس امویان آمادۀ شورش و کودتا بودند و آنگاه که به علی علیه‌السلام پیشنهاد کردند فرماندهی مخالفان را به عهده بگیرد، او آشکارا این را دریافت، اما می‌‌دانست امویان کسانی نیستند که بتوان به حمایتشان اعتماد نمود؛ بلکه تنها می‌‌خواهند از این راه به اهداف خویش دست یابند. پس درخواست آنها را نپذیرفت. بدین‌‌سان، انقلاب علوی در آن زمان به‌معنای راه انداختن جنگی خون‌‌بار بود که نبردهای خونین پیاپی با اهدافی متفاوت را در پی داشت و زمینۀ اوضاعی را فراهم می‌‌‌‌آورد که ابتدا فتنه‌‌گران و سپس منافقان از آن سوء‌‌استفاده می‌‌‌‌کردند. بنابراین،‌‌ شرایط آن بلای پیش‌‌آمده به‌‌گونه‌‌ای بود که به علی اجازه نمی‌‌داد به تنهایی در برابر قدرت حاکم ندای انقلاب برآورد؛ بلکه اگر او چنین می‌‌کرد، انقلاب‌‌های متعددی شکل می‌‌گرفت و جبهه‌‌های گوناگون با اهداف مختلف در برابر هم به نبرد برمی‌‌خاستند و بدین‌‌سان، کیان اسلامی در آن لحظۀ دشوار برچیده می‌‌شد. 📚 فدک در تاریخ، گزیده‌ای از ص١١١تا١١۴ 🆔 @shahidsadr
💠 بزرگ‌ترین خطری که اسلام را تهدید می‌کند به مناسبت روز غزه ای مسلمانان! ما بیش از همیشه و به‌خصوص در این شرایط سخت _ که با بزرگ‌ترین خطری که اسلام را تهدید می‌کند؛ یعنی تهاجم صهیونیست‌های غدار مواجه هستیم _ نیاز داریم که در برابر خداوند متعال برای نجات سرزمین مغصوبمان و بازگرداندن فلسطین به وطن اسلامی، احساس مسئولیت کنیم و در این راستا، عزم و اراده، اخلاص و تصمیم برای یک تلاش مجدّانه، دوری از مظاهر پراکندگی و تفرقه و سخنان غیر مسئولانه و سپس توکل به خدا و یاری طلبیدن از او، از مهم‌ترین عوامل پیروزی است. 📚 بارقه‌ها، ص٣۴٩. 🆔 @shahidsadr
💠 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب 🔸 حضور انتشارات پژوهشگاه تخصصی شهید صدر (دارالصدر) در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب: https://book.icfi.ir/ 🔎 برای مشاهدۀ لیست آثار پژوهشگاه شهید صدر در قسمت جست‌وجوی پیشرفتۀ سایتِ نمایشگاه انتشارات دارالصدر را جست‌وجو کنید. زمان: یکم تا ششم بهمن‌ماه 🔻 تازه‌های نشر نا شرح صدر سنت‌های تاریخی در قرآن کریم علوم قرآن 🆔 @shahidsadr
💠 ایجاد توازن اجتماعی به‌مرور امکان‌پذیر است اعتقاد اسلام به برقراری توازن اجتماعی در سطح معیشت به این معنا نیست که ایجاد این حالت را در یک لحظه لازم می‌‌داند؛ بلکه به این معناست که اسلام توازن اجتماعی در سطح معیشت را هدفی قرار داده که حکومت در حدود اختیارات خود و با استفاده از شیوه‌‌ها و راه‌‌های قانونی باید برای دستیابی به آن تلاش کند. اسلام به‌‌نوبه خود برای تحقق توازن اجتماعی در سطح معیشت با حرام ساختن اسراف، سطح معیشت را از بالا کنترل می‌‌کند. همچنین برای بالا بردن سطح معیشت از پایین، افرادی را که در سطح معیشتی پایینی زندگی می‌‌کنند، به سطحی بالاتر ارتقا می‌‌دهد. بدین‌‌سان، سطوح به یکدیگر نزدیک می‌‌گردند تا جایی که سرانجام در سطحی واحد به‌‌هم می‌‌پیوندند که چه‌‌بسا دارای درجات گوناگون باشد، اما تفاوت‌‌های آشکار جامعه سرمایه‌‌داری در سطح معیشت را در درون خود ندارد. 📚 بارقه‌ها، ص١۶٢. 🆔 @shahidsadr
💠
 انتشارات به‌نشر با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر برگزار می‌کند:
نقد و بررسی کتاب «نا». 🔸 پس از گذشت سه ماه از انتشار کتاب نا و استقبال مخاطبان، جلسۀ نقد این کتاب برگزار می‌شود. 🔻 سخنرانان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد رهدار، رئیس مؤسسۀ مطالعاتی تحقیقاتی فتوح اندیشه سرکار خانم معصومه رامهرمزی، نویسنده و خاطره‌نگار سرکار خانم دکتر مریم برادران، نویسندۀ کتاب آقای میثم رشیدی، نویسنده و فعال رسانه‌ای 🕰 زمان: دوشنبه، ششم بهمن ماه ۱۳۹۹، ساعت ١۶ 📍 مکان: تهران، خیابان انقلاب، روبه‌روی درِ اصلی دانشگاه تهران، انتشارات به‌نشر 📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر و انتشارات به‌نشر 🆔 @shahidsadr
💠 کتاب نا ♨️ با ٢٠درصد تخفیف در نمایشگاه مجازی کتاب 🛒 از اینجا تهیه کنید 🆔 @shahidsadr
◾️پسر من برنمی‌گردد یک روز جعفر و نبوغ رنگ پریده پیش او آمدند: «مامان، الان توی رادیو درباره کشته شدن بابا می‌گفت. درست است؟» وانمود کرد تعجب کرده و برایشان گفت که این بازی دولت‌ها است و بچه‌ها نباید به این چیزها گوش بدهند. این راز ماند تا وقتی نبوغ عروس شد و بی بی دیگر بینشان نبود. دست کم تا روز آخر ته دلش امید داشت. گاهی بی‌بی برای بچه‌ها قصه می‌گفت و بیش از همه قصه مادر حضرت موسی را دوست داشت؛ آنجایش که خدا به او گفت: «نترس و نگران نباش، ما او را به تو برمی‌گردانیم.» فاطمه بارها شنیده بود با حسرت می‌گوید: «این آیه برای من نیست. پسر من بر نمی‌گردد.» 📚کتاب نا، صفحه 216 🆔 @shahidsadr
💠 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تا جمعه تمدید شد 🔸 سایت نمایشگاه مجازی کتاب: https://book.icfi.ir 🔎 برای مشاهدۀ لیست آثار پژوهشگاه شهید صدر در قسمت جست‌وجوی پیشرفتۀ سایتِ نمایشگاه، انتشارات دارالصدر را جست‌وجو کنید. 🔻 تازه‌های نشر نا شرح صدر سنت‌های تاریخی در قرآن کریم علوم قرآن 🆔 @shahidsadr
💠 نشست نقد و بررسی کتاب «نا» برگزار شد کتاب نا، نوشتۀ مریم برادران، در ۶ بهمن ١٣٩٩، در انتشارات به‌نشر تهران نقد و بررسی شد. در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رهدار، رئیس مؤسسۀ فتوح اندیشه، سرکار خانم رامهرمزی، نویسنده و خاطره‌نگار و خانم مریم برادارن نویسندۀ کتاب به سخنرانی پرداختند. 🔻 سرکار خانم رامهرمزی در این نشست بیان کرد: فقها و اندیشمندان باید کتاب «نا» با مخاطب عام را بخوانند با شروع مطالعه این کتاب با مهندسی زیبای خانم برادران، وارد جهان یک مرد نابغه، نخبه و یکی از بزرگترین علمای جهان تشیع می‌شویم. شروع و پایان این کتاب شبیه به هم و جذاب است و خانم برادران درباره این شروع و پایان طعنه‌ها و نقدها خواهند شنید. از نظر محتوا به قطع، کاری است که باید می‌شده و یکی از غفلت‌های فرهنگی ما است که بسیار دیر انجام شده است؛ هرچند چنین کارهایی بوده است اما باید بیشتر سراغ این موضوعات و سوژه‌ها رفت، چون جامعه به شدت به این موارد نیاز دارد. راحتی در خوانش و آسانی درک معنا در متن به راحتی به دست نمی‌آید و متن به راحتی صیغل نمی‌خورد و شفاف نمی‌شود؛ در هر متنی که ساده‌تر خوانده می‌شود کار دشوارتری انجام شده است و سختی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. تا بتوانیم در ۲۱۶ صفحه جهان شهید صدر را تجربه کنیم. 🔻 حجت‌الاسلام‌ دکتر احمد رهدار نیز در این نشست بیان کرد: شهید صدرِ کتاب «نا» در پرانتزی جدا از گذشته است این کتاب باعث نشاط معنوی می‌شود و خواننده همراه با کلمات با نویسنده می‌آید و در متن زندگی شهید صدر قرار می‌گیرد. شخصیت متوازنی از شهید صدر در کتاب «نا» نشان داده شده است که دوست داشتنی است؛ هر کس این کتاب را بخواند عاشق ایشان می‌شود؛ ممکن است که یک نظریه شهید صدر را به صورت فنی بیان کنیم، اما وقتی بیان کنیم، مخاطب ما اینگونه برداشت کند که خیلی سخت گفته است و ما نفهمیدیم و این آخرین ارتباط او با شهید صدر است، در حالی که نویسنده این کتاب گشتی روی کلیدواژه‌های ذهنی شهید صدر داشته است، اما با تعمد به عمق آن‌ها وارد نشده است و به این صورت با اینکه ذهن مخاطب را در عالم ذهنی شهید صدر درگیر کرده است، مانع ارتباط خواننده با شهید صدر نشده که اين از دلایل موفقیت این کتاب است. 🔻 دکتر مریم برادران در ادامۀ این نشست گفت: بیش از آنکه به فکر پاسخ گفتن به نقدهای انجام شده باشم، این نقدها مرا به یک بازنگری در خود و اندیشه‌هایم وا می‌دارد و امیدوارم بتوانم در نوشته‌های آتی خود مطالب مفیدی که می‌آموزم را به کار ببرم که این نقدها باعث رشد بنده خواهد بود. آنچه که به دست آوردم همین بود که ارائه شد، هرچند در حد امکان سعی کرده‌ام که صدر یک انسان خیلی طبیعی باشد؛ همانطور که گفته شد، هنوز در جامعه ما ورود به زندگی شخصی علما خوشایند نیست؛ منتها جاهایی سعی کردم که این کار را آنقدر که اطلاعاتی داشتم انجام دهم. بسیار طبیعی است که نقد به این کتاب زیاد باشد، و من باید این نقدها را بپذیرم؛ شاید اگر نگاهم را بر این می‌گذاشتم که هدفم صدرشناسی و معرفی این شخصیت است، زمانم را باز می‌گذاشتم و قصه چیز دیگری می‌شد؛ زندگی حرفه‌ای من با چنین قسمتی از زندگی تفاوتی دارد؛ وقتی وارد نوشتن می‌شوم محدوده‌هایی برای خودم تعریف می‌کنم، علاوه بر اینکه محدوده‌های خودم، این را بر قصه بار می‌کند. 🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
💠 فرارسیدن دهه فجر گرامی باد ♨️ فروش ویژه کتاب اسلام راهبر زندگی به مناسبت فرارسیدن دهه فرخنده فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، شهید سید محمدباقر صدر با طرح سلسله‌مباحث «الإسلام یقود الحیاة؛ اسلام، راهبر زندگی» کوشید فراخور نیازهای فکری و فرهنگی جامعه اسلامی در سایه حاکمیت اسلام، پاسخی درخور به این نیازها ارائه دهد. این مباحث شامل شش رساله است: پیش‌نویس فقهی قانون اساسی جمهوری اسلامی، طرحی از اقتصاد اسلامی، نقش انسان و امت در حیات سیاسی جامعه، تبیین منابع قدرت سیاسی از دیدگاه اسلام و بانک در جامعۀ اسلامی. 🛒 برای خرید این کتاب با ۲۰ درصد تخفیف ویژه دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی اینجا را کلیک کنید 🗓 زمان: ۱۲ تا ۲۲ بهمن 🆔 @shahidsadr
زن آنچنان که فاطمه سلام‌الله‌علیها است 🌸
ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مبارک باد

شما، شما، شما ای دختران فاطمه علیهاالسلام، این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان، با دین، با رسالت آسمانی نگه داشته می‌شود؛ همان‌طور که مادر بزرگوار شما این‌چنین آن را نگه داشت. فاطمه زهرا علیهاالسلام، در اسلام اسوه بود. او در جهاد برای اسلام و در صبر بر مصائب اسلام الگو بود؛ در همه سختی‌ها در کنار پدرش بود؛ در جنگ‌ها همراه پدرش شرکت می‌کرد، زخم‌هایش را مداوا می‌کرد و غصه‌هایش را برطرف می ساخت. همواره در کنارش بود و رسول خدا؟ص؟ در سختی‌ها با بودن او آرامش می‌گرفت؛ در لحظات بسیار طاقت‌فرسا با او قوت می‌گرفت. او به‌معنای حقیقی کلمه یک زن مسلمان مجاهد بود. 📚بارقه‌ها، ص۵۴ 🆔 @shahidsadr