eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسئولیتِ روشنِ انسان مسلمان ایمان به غیب، انسان مسلمان را به‌گونه‌ای می‌پرورد که وی احساس کند در رقابتی ناپیدا قرار گرفته است. این احساس، گاه در شعور خودآگاه مسلمانِ پرهیزگار، خود را به‌صورت یک مسئولیت روشن در برابر خداوند متعال نشان می‌دهد و گاه در ذهن یک مسلمان دیگر به‌شکل وجدانی مشخص و جهت‌دار نمایان می‌گردد. به‌هرحال، ایمان به غیب، انسانِ جهانِ اسلامی را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی بدان‌گونه که انسان اروپایی احساس می‌کند دور می‌نماید. احساس محدودیتی درونی و مبتنی بر یک پایۀ اخلاقی به‌نفع جامعه‌ای که فرد مسلمان عنصری از اوست، سبب می‌شود که انسان مسلمان، به‌جای اندیشۀ مبارزه که بر تفکر انسان اروپایی جدید چیره است، احساس کند که پیوندی ژرف، او را با جامعه‌ای که به آن وابسته است گره می‌زند و میان او و جامعه‌اش هماهنگی کامل وجود دارد. 📚 اقتصاد ما، ج١، ص٢٩ 🆔 @shahidsadr
💠 اسلام، تنها نیروی پیروزی‌بخش ملت ایران سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سقوط نظام شاهنشاهی مبارک باد طبیعی بود که ایمانِ ملت مسلمان ایران به رسالت بزرگ تاریخی‏‌اش و آگاهی‌اش به اینکه اسلام سرنوشت بزرگ اوست، افزون شود؛ زیرا این ملت به‌واسطه اسلام و نیروی مرجعیتی که اسلام آن را بنیان نهاد و به رهبری امام خمینی توانست سنگین‌‏ترین زنجیرها را پاره کند و بندهای سهمگین اسارت را از پای گرفتاران درهم بکوبد. بنابراین اسلام نه‌تنها به‌مثابه یک رسالت، بلکه عامل رهایی و تنها نیروی موجود در صحنه بود که توانست پیروزی را برای این ملت بزرگ به ارمغان آورد. به همین دلیل، طرح جمهوری اسلامی به‌عنوان شعار، هدف و حقیقت، توسط مرجعیت حکیمانه، تعبیری زنده از وجدان امت و نتیجۀ طبیعی و زیبای مبارزه او و تضمینی برای استمرار این ملت در راه پیروزی که اسلام فراروی او قرار داده است، به‌شمار می‏‌رود. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٨ 🆔 @shahidsadr
💠 عبادتِ شوق‌انگیز و بانشاط
فرارسیدن رجب المرجب، ماه عبادت و بندگی، مبارک باد

گاهی انسان خیال می‌‌کند پس از آنکه مقداری از دین را به‌‌دست آورد دیگر به مرتبه‌‌ای رسیده است که می‌‌تواند بی‌‌حرکت بماند و نیازی نیست برای بهبود و اصلاح عبادت خود، افزودن بر دریافت‌‌هایش از قرآن و سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، مناجات با پروردگار در دل تاریکی شب، و توبه و استغفار تلاش و مجاهده کند؛ آنگاه رسالت دینی برای او به فرایندی تبدیل می‌‌شود که آن نشاط شوق‌‌انگیز در آن نیست؛ نشاطی که فقط از سرچشمه سجود در جان جوشیدن می‌‌گیرد. من احساس می‌‌کنم که تفاوت ظریف میان اسلام به‌‌عنوان یک رسالت دینی با دیگر نظام‌‌ها دقیقاً در همین نقطه است؛ چه اینکه مهم‌‌ترین ویژگی اسلام، خودسازی بی‌‌پایان آن است؛ خودسازی‌‌ای که فرد و گروه را کنترل می‌‌کند و همواره آن دو را به کتاب خدا عرضه می‌‌دارد؛ خودسازی‌‌ای که عمر فرد را از عمر اسلام جدا می‌‌کند. وقتی من عمر خودم را از عمر دینم جدا می‌‌کنم، آرام می‌‌شوم و شتابان پی نتیجه نمی‌‌دوم؛ چراکه خودش به اندازه خواهد آمد و خدا هم از من برای پیروزی حساب نخواهد ‌‌کشید، بلکه «صدق» مرا محاسبه می‌‌کند که او خود، در کتابش فرموده است : «لِيَجْزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدْقِهِم‏» (تا خداوند صادقان را به‌‌خاطر صدقشان پاداش دهد) و «وَ مَا النّصْرُ إِلّا مِنْ عِنْدِ اللهِ» ‏ (و پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است‏). 📚 بارقه‌ها، ص٢۵٠ 🆔@shahidsadr
💠 احساس مسئولیت در عبادت تسری روح عبادت به همۀ فعالیت‌های آدمی باعث می‌شود که دگرگرایی و احساس مسئولیت درونی انسان نیز گسترش پیدا کند و انسان با چهارچوب هستی و ازلیت و ابدیتی که وجود او را دربر گرفته هماهنگ شود. از اینجاست که شریعت عبادات را در همۀ زمينه‌های زندگی آدمی پراکنده ســاخت و او را تشــویق کرد که در هر اقدام شایسته‌ای، رفتاری عبادی داشته باشد. 📚 انسان و عبادت، ص۶٣ 🆔 @shahidsadr
💠 نقش مشترک امامان علیهم‌السلام 🏴 شهادت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد وقتی امامان را همچون يک کل بررسی می‌کنيم و ميان اين فعاليت‌ها پيوند برقرار می‌کنيم و می‌بينيم که اين سه فعاليت (حفظ اصل دستاوردهای اسلامی، تربیت گروه شایسته، تلاش برای به‌دست گرفتن حکومت) در سه نسل انجام پذيرفته، خود را برابر برنامه‌ای پيوسته می‌يابيم که هر بخشش بخش ديگر را کامل می‌سازد و هدفش آن است که تواتر اين روايات را در گذر نسل‌ها حفظ کند تا به سطحی از روشنی و شهرت برسند و دسيسه‌های پنهان و آشکار را به چالش بکشند. به عقيدۀ من، وجود نقش مشترک در کارکرد تمامی امامان تنها يک فرض نيست که ما برای اثبات آن در پی توجيه‌های تاريخی باشيم، بلکه اين امری است که عقيده و انديشۀ امامت به‌خودی‌خود آن را فرض می‌دارد؛ چون امامت در همۀ موارد، نظر به مسئوليت‌ها و شروطش امری واحد است. پس هرقدر هم نمودهای ظاهری‌اش به‌سبب شرايط و ملزومات گوناگون باشد، بايد در رفتارها و نقش‌های امامان بازتابی واحد يابد. بنابراين امامان بايد مجموعه واحدی با اجزای پيوسته بسازند تا هر جزء از آن واحد، نقش جزء ديگر را پی گيرد و کارکردش را کامل کند. 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ص۱۲۲. @shahidsadr
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایدۀ علمی روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر قدس‌سره 🔻 ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رحمانی 🔻 ناقدان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسنعلی علی اکبریان حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی الهی خراسانی 🗓 زمان: پنجشنبه ٣٠ بهمن ٩٩ 🔗 لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci 🆔 @shahidsadr
💠 قلب‌هایمان را امتحان کنیم ولای قلب‌های ما از آن کیست؟ محبت این قلب‌هایی که در سینه داریم مال کیست؟ آن عشقی که حاکم، محور و مرکز دل‌های ماست، چیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمی‌کند؛ دو عشق محوری را در یک قلب جا نمی‌دهد. یا حب خدا یا حب دنیا؛ در یک دل، حب خدا و حب دنیا در کنار هم قرار نمی‌گیرند. قلب‌هایمان را امتحان کنیم، به سراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی می‌کند؟ اگر با عشق خدا زندگی می‌کند سعی کنیم این عشق را عمیق‌تر و استوارتر کنیم و اگر ـ پناه بر خدا ـ با حب دنیا زندگی می‌کند تلاش کنیم که از این بیماری فاجعه‌بار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم. از رهنمودهای شهید صدر به شاگردانش در ۴رجب ١٣٩٩ق. بارقه‌ها، ص۴١ 🆔 @shahidsadr
🖼 عکس‌نوشته قلب‌هایمان را امتحان کنیم ولای قلب‌های ما از آن کیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمی‌کند؛ یا حب خدا یا حب دنیا! 🆔 @SHAHIDSADR
💠 دلیلی بر حقانیت عقیده امامت ولادت امام جواد علیه‌السلام مبارک باد خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمام این امام (امام جواد علیه‌السلام) در طول زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیده‌ای که ما درباره اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن ایمان داریم. پدیده‌ای که با این امام پدیدار شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آنکه هنوز در سن کودکی بود؛ بر این اساس که تاریخ، اتفاق و اجماع دارد که وقتی پدر ارجمند امام جواد علیه‌السلام درگذشت، ایشان بیش از هفت سال سن نداشت. این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفۀ شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری به عهده گرفت حال آنکه بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان علیهم‌السلام در امام جواد علیه‌السلام نمود یافته، بر اساس حساب احتمالات بررسی کنیم، درخواهیم یافت که این پدیده به‌تنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد علیه‌السلام نمایندگی می‌کرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است پیش‌فرضی جز پیش‌فرض امامت واقعی را درباره کسی بپذیریم که بیش از هفت سال سن ندارد و درعین‌حال پیشواییِ این طایفه را در همۀ زمینه‌های روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟! 👈 برای مطالعه چهار پیش‌فرض محتمل و اثبات حقانیت تشیع بر اساس شیوه حساب احتمالات به کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام مرزبانان حریم اسلام،‌ ص۶٣٧-۶۴٢ مراجعه کنید. 🆔 @shahidsadr
💠 برترین اسوه جهاد ولادت امیرالمؤمنين، امام علی علیه‌السلام مبارک باد امام علی علیه‌السلام برترین اسوۀ جهاد در راه هدف بزرگ اسلام بود. زندگی فرخنده ایشان از آنجا که در مسجدالحرام آغازش فرمود تا سرانجام که در خانۀ پروردگارش به شهادت رسید، سراسر، لهیب نبردی مقدس بود که در راه دین، هیچ نرمی نداشت و در کارِ تکلیف، هیچ سستی نمی‌ورزید و در راستای حق، هیچ کُندی نمی‌کرد و هیچ‌چیز را برتر و فراتر از ایثار و فداکاری نمی‌دید. امام با دعوت اسلام هم‌روزگار شد و با روح و عقل و فکر و همه احساس و عاطفه خویش در آن درآمیخت و از نخستین ساعت از عمر فرخنده این دعوت با آن همگام شد؛ دعوتی که با قدرت و قوت آغاز شد تا تاریخ را بسازد و جهانی نو دراندازد و به دست انسان رسالتی را که از برایش آفریده شده بود، برآوَرد. 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ص٣٧۵ 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از نا شنیدن 🔹 نا اواسط پاییز امسال وارد بازار کتاب شد و حالا با استقبال خوب مخاطبان به چاپ هفتم رسیده است. در این‌ کتاب روایتی داستانی از زندگی آیت‌الله است را قلم زده است. در بخش اول «از نا شنیدن» گوشه‌ای از تجربه اهل هنر و ادبیات را از خواندن نا می‌شنوید. برای تهیه می‌توانید به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید. @shahidsadr
💠 نشست شهید صدر و مسائل معاصر ما برگزار شد به مناسبت هشتاد و ششمین زادروز شهیدصدر نشست نقد و بررسی کتاب نا در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد. در این نشست دکتر محمد رضا قائمی نیک، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی، استاد سعید تشکری نویسنده و منتقد ادبی و مریم قربانزاده نویسنده به همراه دکتر مریم برادران نویسنده کتاب «نا» به ارائه بحث پرداختند. 🔻 استاد سعید تشکری کسی می‌تواند از این کتاب لذت ببرد که موضوع و ابر قهرمان آن را پذیرفته باشد این زندگی‌نامه مبتنی بر ادبیات است، یعنی زبان، لحن، رنگ ادبی و فصل داستانی، تعلیق و پایان باز دارد که ویژگی‌های یک زندگینامه است. علما بالذات دارای زبان و ادبیات فاخر هستند، نهضتی درباره این ادبیات در ایران شکل گرفته است که نویسندگان، زبان کامل و فاخر علمای گذشته را به زبان معمول ترجمه کنند، که مهارت نویسنده در این کار مهم است. برای چنین کتاب‌هایی باید فضای سمپاتیک شکل بگیرد و کسی می‌تواند از این کتاب لذت ببرد که موضوع و ابر قهرمان آن را پذیرفته باشد و خواندنی‌های این کتاب برایش خواندنی باشد. کتاب نا روایت دراماتیک نیست، بلکه حزن آلود است؛ این کار می‌توانست حماسه نویسی باشد، و این بخشی است که در جامعه ادبی ما تبدیل به یک فرم شده است بیش از اینکه تبدیل به شکل شود. در این نقطه باید به نویسندگان فرصت دهیم که آنچه را که به جهت حجم داستان نیاز دارند بنویسند. 🔻 سرکار خانم مریم قربانزاده چاپ هفتم کتاب نشان دهنده عطش جامعه است که باید پاسخ داده شود نزدیک شدن به زندگی افرادی مانند شهید صدر دشوار است. آثار شهید صدر وجود دارد اما نسل جدید نیاز دارد که یک همفکری و همزمانی با این بزرگان پیدا کند؛ مطلب درباره بزرگان پیشین که خیلی از آن‌ها دور هستیم مانند شیخ مفید و شیخ طوسی، در کتاب‌های تاریخی بسیار کم است، اما جامعه امروز ما نیاز به شناختن این افراد دارد. کتاب نا در مدت کوتاهی به چاپ هفتم رسیده است و این چاپ زیاد نشان دهنده عطش جامعه است که باید پاسخ داده شود؛ چه از جانب نویسندگان و چه از جانب بیوت معظم علما که باید سپر خود را کنار بگذارند و این میراث‌ها باید در دست مردم قرار بگیرد. اگر کتاب‌های درباره بزرگان، مانند کتاب نا، در جامعه بیشتر شود، فرهیختگان را به سوی خود آن شخصیت علمی هم سوق خواهد داد تا او را از کتاب‌های خودش بشناسند. 🔻 دکتر محمدرضا قائمی نیک باید به سراغ شهید صدر برویم و شهید صدر را بخوانیم کتاب‌هایی مانند «نا» با هدف نزدیک شدن ما به شهید صدر نوشته شده است؛ همراهی با این شخصیت به دو شکل انجام شدنی است. نخست روش مورد استفاده در حوزه‌های علمیه است که با نظریات علمی این بزرگوار همراه می‌شوند؛ راه دوم نزدیکی به یک متفکر این است که با شناخت شرایط زندگی او، در جامعه و خانواده به او نزدیک شوید؛ در این حالت الزاماً او یک فرد عالم نیست. چون شهید صدر هر دو جنبه به حد عالی داراست، نگارش کتابی مانند نا را سخت می‌کند. چرا که نمی‌توان فقط زندگینامه ایشان را مبتنی بر آثار علمی ایشان نوشت یا به آن بی تفاوت بود. برای پرداختن به شخصیتی مانند شهید صدر باید وجه علمی و شرایط عاطفی او را با هم ببینیم؛ کتاب‌هایی مانند «نا» که شرح اسس المنطقیه، اقتصادنا نیست، کتابی است که انتظار می‌رود بسترهای تاریخی اجتماعی و مسائلی که بین ما و شهید صدر مشترک است را روایت کند، و به جهت همین مسائل مشترک است که باید به سراغ شهید صدر برویم و شهید صدر را بخوانیم تا بتوانیم این نیاز را برطرف کنیم. 🔻 دکتر مریم برادران نقص‌های روایت من درباره شهید صدر دیده می‌شود، هر چند سعی کردم خیلی احساسات خود را کنترل کنم و مسائل را به صورت واقعی تعریف کرده باشم. به نظرم تنها اثر کتاب نا، این است که مخاطبان به سمت خواندن آثار خود شهید صدر بروند و اگر این اتفاق نیفتد، هیچ کاری انجام نشده است. نویسنده کتاب نا ادامه داد: دوستانی که در نگارش دستی دارند بهتر می‌دانند که محتوایی که وجود دارد به راوی می‌گوید چه چیزی را بنویس و چگونه بنویس بر چه مسائلی تأکید کن که جواب بهتری بدهد؛ اینطور نبوده است که با انباشتی از اطلاعات مواجه بودم و انتخاب کرده باشم. مصاحبه‌هایی هم که انجام دادم تنها با هدف رسیدن به برآوردی از زاویه نگاه افراد مرتبط با شهید صدر به ایشان بود، نه جمع آوری اسناد. 🆔 @shahidsadr