💠جهاد انسانی در دو جبهه
🔹اقدام انسان به ساخت محتوای درونی خود، یا همان خودسازی انسان که شامل اندیشه، اراده و آرمانهای اوست، باید دوشادوش تلاش برای سازندگی بنای خارجی و ساختار فوقانی او انجام شود، و جداسازی بین درونمایه و ساختار خارجی امکانپذیر نیست، مگر اینکه بنای خارجی متزلزل و ناپایدار باقی بماند. به همین دلیل اسلام تلاش برای خودسازی را _ اگر با رویکرد شایسته انجام شود _ جهاد اکبر (بزرگتر) و تلاش برای دگرگون ساختن اوضاع خارجی را _ اگر با رویکرد شایسته انجام شود _ جهاد اصغر (کوچکتر) نامیده و جهاد اصغر را به جهاد اکبر منوط کرده است؛ یعنی اگر جهاد اصغر از جهاد اکبر جدا شود، محتوا و مضمون خود را از دست میدهد و دچار پوچی و ناتوانی از ایجاد دگرگونی حقیقی در عرصه تاریخی و اجتماعی خواهد شد.
🔸بنابراین، این دو فرایند باید در کنار یکدیگر باشند و اگر یکی از دیگری جدا شد، حقیقت و محتوای خود را از دست خواهد داد. اسلام نام فعالیت نخستین یا خودسازی را جهاد اکبر گذاشته تا تأکیدی باشد بر این حقیقت که محتوای داخلی و درونمایه انسان، اساس و پایه کار است؛ به همین دلیل هم جهاد اکبر نام گرفته است و اگر جهاد اصغر از آن جدا شود، در حقیقت، هیچگونه دگرگونی شایستهای را به بار نخواهد آورد.
📚سنتهای تاریخی در قرآن کریم، صفحه ١٣۶
🆔 @shahidsadr
💐ولادت باسعادت امام حسن علیهالسلام مبارک باد
💠 نقش هماهنگ امامان در پیشبرد اهداف شیعه
🟡 وقتی احوال امامان علیهمالسلام را در هر دو سطح بررسی می کنیم، در سطح نخست (نگاه جزءگرا به زندگانی هریک از ائمه بدون توجه به دیگر امامان) به تفاوت هایی در حالات و ناهمخوانی هایی در رفتار و تناقضهایی شکلی میان نقشهای امامان علیهمالسلام برخواهیم خورد ؛ امام حسن علیهالسلام با معاویه صلح می کند، حال آنکه امام حسین علیهالسلام با یزید می جنگد تا کشته می شود…
🔵اما وقتی در سطح دوم می کوشیم تا ویژگیهای عمومی و نقش مشترک امامان علیهمالسلام بهعنوان یک کل را کشف کنیم، تمامی آن تفاوتها و تناقضها از میان خواهد رفت؛ زیرا نگرش در این سطح آشکار می سازد که این تفاوتها تعبیرهایی گوناگون از حقیقتی یگانه هستند و این گوناگونی تعبیر تنها از آن رو رخ نموده که شرایط و ملزومات هر امام و نیز قضایای اسلامی و شیعی در دورۀ هر امام با شرایط و ملزومات دورۀ امام دیگر تفاوت داشته است.
🟢 بنابراین از راه بررسی امامان علیهمالسلام بر پایۀ دیدگاه کل گرا، می توان به نتایجی رسید گران سنگ تر از مجموع بروندادهایی که بررسی های جزءگرا بهدست می دهند؛ زیرا ما پیوستگی میان عملکرد ایشان را درخواهیم یافت.
📚امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ١٢٠
🔸 ما را در اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
16.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحی درباره کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم
💬 باور به تغییر در هر جامعهای موجب میشود که آن جامعه دست به انقلاب و مبارزه با ظلم بزند. باور به سنتهای تاریخی جامعه را از رکود خارج میکند و به عبارت دیگر، قرآن را اینزمانی میکند.
🔹حجتالاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
🔸استاد حوزه و دانشگاه
🔺ما را در اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
📚📚📚
🔺 اینفوگرافیک بررسی و مرور سریع
🔻 کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم
🔶چرا باید این کتاب را بخوانیم؟
🔶ویژگیهای روش تفسیر شهید صدر
🔶ده سوالی که این کتاب به آنها پاسخ میدهد
🆔 @shahidsadr
🌙امتی برتر از هزاران
وقتی مسلمانان در ماه مبارک رمضان و شب قدر، مراسم میگیرند درواقع در این مراسم لحظات یادبود میلاد دین بزرگی را سپری میکنند که این امت را پدید آورد و محتوای کامل آن را در صحنه تاریخ به او بخشید.
بنابراین، این ماه مبارک رمضان و بهطور ویژه شب قدر است که شاهد ولادت این دین و نزول آن بر انسان که در قرآن متجلی شد، بوده است و به همین دلیل این شب قدر از هزار ماه برتر است؛ چرا که یک روز از زندگی امتی دینی که در دستان خود دینی دارد که برایش راه را روشن و اهداف را معین میکند، برای زندگی امتها و ملتها از هزار ماه زندگیِ امتی گمشده که نه هدفی دارد و نه راهی، پر خیر و برکتتر است.
بارقهها، صفحه ٢۶١
🆔 @shahidsadr
◼️تنها عزاداری
▪️بعد از ترور شهید #مطهری به دست نیروهای مخالف جمهوری اسلامی، شهید صدر تصمیم گرفت مجلس ختمی برای او برگزار کند. زیرا اولا شهید مطهری یکی از بزرگان انقلاب اسلامی و یکی از نظریه پردازان ایران به شمار می آمد و گرامیداشت چنین شخصیت بزرگی لازم بود.
ثانیا موضع برخی مراجع در برابر انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی در ایران، قوی و فعال نبود و از هرگونه اقدامی در جهت گرامیداشت این شخصیت بزرگ خودداری کرده بودند.
◾️تنها مجلس ختمی که برای ایشان برگزار شد همان مجلسی بود که شهید صدر برگزار کرد. این در شرایطی بود که در آن زمان، برای افرادی که از نظر علمی و اجتماعی شاگرد شهید مطهری محسوب می شدند، مجالس ختم و عزاداری برگزار می شد و حتی عده ای برای انجام این گونه کارهای اجتماعی از یکدیگر سبقت میگرفتند؛ زیرا این کار به نوعی اظهار وجود علمی در فضای اجتماعی بود از قضا شهید صدر خودش از جمله کسانی بود که از این ظواهرو عرفها اجتناب میکرد. به هر حال همه میدانند که هیچ کس مجلس ختمی برای شهید مطهری برگزار نکرد. یقینا اگر شهید مطهری در زمان شاه معدوم از دنیا رفته بود چندین مجلس ختم برای و برگزار می شد، اما در زمان امام خمینی و در سایه انقلاب اسلامی ایران کسی جرأت انجام این کار را نداشت مگر شهید صدر؛ چون این مجلس نه تنها بر خلاف شرایط عادی، دستاورد اجتماعی یا منفعت شخصی برای کسی نداشت، بلکه ممکن بود مشکلات بی پایانی را برای برگزارکننده ایجاد کند.
◾️شهید صدر مجلس ختم باشکوهی در مسجد طوسی نجف اشرف برگزار کرد تا به این طریق حمایت و پشتیبانی خود را از انقلاب اسلامی ایران نشان دهد. تعداد زیادی از مأموران رژیم هم این مجلس را به شدت تحت نظر داشتند و از هر کسی که وارد یا خارج می شد عکس می گرفتند؛ چون می دانستند که هدف این مجلس با سایر مجالس متفاوت است. از این رو در بازداشت ماه رجب، همین مجلس به عنوان یکی از ادله محکومیت شهید صدر بیان شده بود. خطر این گونه رفتارها و فعالیت ها بر استاد شهیدمان پوشیده نبود، اما ایشان دریافته بود که موضع اصولی و تکلیف مدار این نوع فداکاری را می طلبد، لذا لحظه ای در انجام آن تردید نکرد.
کتاب شرح صدر _صفحه ۱۷۹
🆔 @shahidsadr
💠 هیچ تفسیری در عرض تفسیر موضوعی شهید صدر نیست
چهارمین نشست از سلسلهنشستهای صحبت صدر برگزار شد
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین سعید بهمنی:
📌روش تفسیری شهید صدر، گفتمان سوم
شهید صدر ۴۶ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تفسیر موضوعی خود را آغاز میکند؛ این زمان مصادف با زمانی است که دو گفتمان مارکسیسم و لیبرالیسم فعال است؛ بنابراین این عالِم اسلامی، میکوشد گفتمان سومی را بر مبنای اسلام ارائه دهد. روشنفکران و نخبگان جهان اسلام برای تحلل حوادث تاریخی و تحلیل جوامع جز آنچه در مکاتب مارکسیسم و لیبرالیسم وجود داشت، چیزی نداشتند؛ برخی بهطور رسمی خود را مارکسیستهای اسلامی نام گذاشته بودند.
📌دستیابی به نظریه برای حل مسائل بشری
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد تفسیر موضوعی شهید صدر دستیابی به نظریه است و هرچند این ویژگی بسیار ارزشمند است، اما شهید صدر به همین بسنده نمیکند و از بین انواع و مراتب نظریهها نظریههای کلان، جهانشمول و حتی بهعبارتی فراکلان را مراد میکند که تمام مسائل بزرگ بشری را حل کند. این ویژگی در ویژگی است.
شهید صدر به کوچههای نجف نگاه نمیکرد، بلکه کل جهان اسلام و مسلمانان جهان را در نظر میگرفت و تشخیص میداد، اینها به چهچیزهایی مبتلا هستند. و چون این مسائل کلان هستند باعث میشود که در دیدن قرآن نیز کل نگر باشد و کل قرآن نگاه کند؛ بنابراین یکی از ویژگیهای فوق العاده شهید صدر کلنگری است.
📌هیچ تفسیری در عرض تفسیر شهید صدر نیست
شهید صدر میگوید من در تفسیر موضوعی مکمل تفسیر ترتیبی هستم . یعنی تفسیر ترتیبی نمیتواند اهداف ما را تأمین کند، تفسیر موضوعی از تمام آوردههای تفسیر ترتیبی استفاده میکند و خودش چیز دیگری است.
برخی تفاسیر مختلف را در عرض تفسیر موضوعی شهید صدر قلمداد میکنند، درحالیکه هیچ یک در عرض آن نیست؛ تمام تفاسیر خوراکی برای تفسیر موضوعی شهید صدر است تا منتج به نظریه شود. تا به حال هیچ تفسیری نیافتهام که در عرض تفسیر موضوعی شهید صدر قرار گیرد.
📌در نظریه شهید صدر، قرآن فرازمان و فرامکان است
شهید صدر دادههای گزارهای جهانشمول قرآن را علمی میداند؛ یعنی فرازمان و فرامکان هستند و عمومیت دارند؛ وقتی این ویژگیها را داشتند، اینها علمی میشوند. اگر چنین دادههایی در قرآن سراغ داریم، پس قرآن یک منبع علمی است؛ چون روابط علّی را میگوید که ما هیچوقت به آن دست پیدا نمیکنیم؛ برای مثال میگوید که اگر امتی چنین کند چنان میشود؛ چون خیلی از انسانها نمیتوانند خیلی از موارد را تجربه کنند و مؤلفههای آن را کشف کنند؛ این را فقط خالق انسانها و جوامع میتواند بگوید.
📌چهار ویژگی روش تفسیری شهید صدر
هر کدام از چهار ویژگی تفسیر موضوعی شهید صدر ویژگیهای دیگری دارد؛ نخستین ویژگی از چهار ویژگی اصلی روش تفسیر موضوعی شهید صدر این است که هدف این تفسیر رسیدن به نظریهپردازی است؛ دوم اینکه این نظریهپردازی ناظر به مسائل کل بشر است و در نتیجه به تعبیر خود ایشان، به حقایق کبری میرسد؛ ویژگی سوم این است که ایشان کل نگر است و در مقابل هر نوع تفسیر جزء نگر قرار دارد؛ چهارم اینکه عصری است یعنی مطابق با مسائل عصر خود با قرآن تعامل میکند.
گزارش کامل این نشست را اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr