eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🇦🇫 🔴دشمنی با آزادی ملت افغانستان 🔺ابتلا و محنت عظيمى كه به‌طور كلى همه بخش‏‌هاى ملت مسلمان افغانستان و به‌طور خاص علماى اسلام، دچار آن شده‌‏اند، حاكى از دشمنى آشكار بر ضد اسلام و كرامت و آزادى اين ملت اصيل و هتک همۀ ارزش‏‌هاى انسانى است... 🔺اگرچه امروز صدها نفر از فرزندان پاک ملت مسلمان افغانستان به‌شكل پى‏‌درپى كشته مى‏‌شوند و كرامت ميليون‏‌ها مسلمان هتک و اعتقادشان تهديد مى‌‏شود، اين محنت تأثيرى جز اين در ملت افغانستان ندارد كه پايبندي‌شان به دين و عقيده‏‌شان بيشتر مى‌‏شود و بيش از پيش از موجوديت اسلام دفاع مى‏‌كنند. 📝 بخشی از پیام شهید صدر به ملت افغانستان در حمايت از مقاومت آن‏ها در برابر تهاجم روس‏‌ها _ ۱۳۵۷ شمسی/ ۱۹۷۹ میلادی 🆔 @shahidsadr
💠 عبادت، پیشرفت مسئولانه انسان‌‌‌ها 📌آیه شریف «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلى‏ رَبِّک کدْحاً فَمُلاقيهِ» از حقیقت پایدار و واقعیت عینیِ ثابت، سخن می‌‌‌گوید. این آیه در پی آن نیست که انسان‌‌‌ها را به حرکت در راه خداوند سبحان فرا بخواند و از آنها تقاضا کند و آنها را به حرکت درآورد، همانند سایر آیاتی که در جاهای دیگر و به عبارتی دیگر چنین می‌‌‌کنند. نه، این آیه شریف نمی‌‌‌فرماید: ای انسان‌‌‌ها! به راه خدا بیایید یا به‌‌‌سوی او توبه کنید، بلکه می‌‌‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلى‏ رَبِّک کدْحاً فَمُلاقيهِ»؛ زبان آیه، زبان بیان واقعیتی عینی و ثابت و حقیقتی پایدار است؛ اینکه هر حرکت و پیشرفتی که انسان در مسیر تاریخی درازمدت خود به‌‌‌دست می‌‌‌آورد، پیشرفتی به‌‌‌سوی خدا و حرکتی در مسیر اوست. حتی گروه‌‌‌هایی که به الگوهای پست و خدایان ساختگی چنگ زدند و توانستند گامی از این راه طولانی را سپری کنند و حرکتی را برای خود رقم بزنند؛ حتی کسانی که خداوند آنان را مشرک می‌‌‌نامد؛ حتی آنها نیز در همین مسیر به‌‌‌سوى خدا حرکت می‌‌‌کنند. پیشرفت آنها نیز متناسب با موج و میزان تأثیرگذاری‌‌‌اش، نزدیک شدن به خداوند سبحان است؛ ولی تفاوت در پیشرفت مسئولانه و پیشرفت غیرمسئولانه است... 📌زمانی که انسان‌‌‌ها در این مسیر با توجه به الگوی آرمانی و آگاهی عینی از آن به پیش می‌‌‌روند، پیشرفتشان مسئولانه است و در ادبیات فقهی، عبادت نامیده می‌‌‌شود. این پیشرفت در راستای خط طولانی هستی امتداد دارد و با وضعیت گسترده آن هماهنگ است؛ اما زمانی که حرکت آنان بریده و جدا از توجه به الگوی آرمانی و آگاهی از آن باشد، باز هم به‌‌‌هر‌‌‌حال پیشرفت است و حرکت به‌‌‌سوى خداوند به‌‌‌شمار می‌‌‌رود، ولی پیشرفتی غیرمسئولانه است. 📚سنت‌های تاریخی در قرآن، ص١۶٨ 🆔 @shahidsadr
🌙عید پیروزی همگانی 🔸عبادت در اصل، رابطه آدمی با پروردگار را شکل می‌‌‌‌دهد و به این رابطه، عناصر ماندگاری و ثبات را می‌‌‌‌بخشد، اما ساختار آن به‌‌‌‌گونه‌‌‌‌ای در شریعت اسلامی طراحی شده است که در بیشتر موارد ابزاری برای ارتباط آدمی با هم‌‌‌‌نوعانش نیز هست. منظور ما از بُعد اجتماعی عبادت همین است.... 🔸حتی روزه‌‌‌‌داری نیز که در سرشت خود، عبادت فردی محض است، به عید فطر پیوند خورده است تا این عید جنبه اجتماعی این عبادت را تأمین کند. در عید فطر، روزه‌‌‌‌داران در کنار یکدیگر، پیروزی بر شهوات و تمایلاتشان را جشن می‌‌‌‌گیرند. 📚کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۸ 🆔 @shahidsadr
🔰 جانِ سخن 🟨 «و از میان مردم کسی است که سخنش درباره زندگی این دنیا خوشایند توست و خدا را بر آنچه در دل دارد گواه می‌‌‌‌گیرد؛ حال آنکه او سخت‌‌‌‌ترین دشمنان است و چون ریاستی یابد می‌‌‌‌کوشد که در زمین فساد کند و کِشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباه‌‌‌‌کاری را دوست ندارد.» (بقره ۲۰۴_۲۰۵) 🟨این آیه می‌‌‌‌خواهد بگوید: انسان اگر فرآیند تغییر را تا درون قلب خود و اعماق روحش ژرفا نبخشد و خود را به‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای شایسته نسازد، هرگز نمی‌‌‌‌تواند سخنان شایسته‌‌‌‌ای را مطرح کند؛ سخنان شایسته تنها زمانی می‌‌‌‌توانند تبدیل به ساختاری شایسته در جامعه شوند که از دلی آکنده از ارزش‌‌‌‌های بیان‌‌‌‌شده در این سخنان ناشی شده باشند، وگرنه این سخنان الفاظی توخالی و بدون محتوا باقی می‌‌‌‌مانند. 🟨بنابراین تنها دل است که به کلمات معنا، به شعارها جان و به ساختارهای خارجی هدف و مسیر می‌‌‌‌بخشد. 📚 کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، صفحه ١٣٧ 🆔 @shahidsadr
◾️ شهیدِ مرگ اراده‌‌‌‌ها 🔹امت که در نتیجه دسیسه معاویه از وجود خود و شخصیت خود دست کشیده بود، به بیماری فجیع‌‌‌‌تر و ناگوارتری دچار شد. 🔹این بیماری این بود که امت اراده‌‌‌‌اش را از دست داد و بدین سبب نمی‌‌‌‌توانست حرف خود را بزند. دیگر می‌‌‌‌فهمید اما نمی‌‌‌‌توانست خود را آزاد کند. درد می‌‌‌‌کشید اما نمی‌‌‌‌توانست حرکتی آغاز کند؛ زیرا برای این امت همه چیز بی‌‌‌‌ارزش شده بود جز زندگی محدودش، جز نَفَس‌‌‌‌هایی که در خواری و بردگی و محرومیت بالا و پایین می‌‌‌‌شد. 🔸...داستان مسلم گواهی دیگر از مرگ اراده‌‌‌‌ی ملت است. وقتی مسلم بن عقیل ناگزیر به رویارویی با حوادث شد، وقتی عبیدالله بن زیاد داشت برای درگیری در کارزار با مسلم و دستگیری او نقشه می‌‌‌‌کشید، او به سوی مسجد بیرون رفت تا با یاران خود نماز بخواند. 🔸روایت می‌‌‌‌گوید: آنان یکی پس از دیگری کناره گرفتند. برادر و پدر و مادر و خواهر هر یک از آنان نزدش می‌‌‌‌رفت و می‌‌‌‌گفت: تو را با شغل سلاطین چه کار؟ تو برو به کسب و کار و شغل و دکان خودت برس. آنان سلطان‌‌‌‌اند. با یکدیگر می‌‌‌‌جنگند و اختلاف می‌‌‌‌کنند. تو به راه خودت برو. 🆔 @shahidsadr
🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸 📌حاج عبدالله ابوزید در سفرش به عراق به دیدار شهید صدر رفت و از او درباره جوانان مؤمنی پرسید که در کنار فلسطینیان با دشمن صهیونیستی می‌جنگند. 📌شهید صدر پاسخ داد: «هرکس عملی را انجام دهد که به نظرش به اسرائیل زیانی می‌رساند، در راه خداست». 🆔 @shahidsadr
🌱راه خدا، راه خدمت به انسان است ...«راه خدا» تعبیری انتزاعی از «راه خدمت به انسان» است؛ زیرا هر کاری برای خداست، در حقیقت برای بندگان اوست؛ چراکه خداوند از بندگانش بی‌نیاز است. و از آنجا که معبود مطلق، فراتر از هر حدومرزی است و با هیچ شخصی، خویشاوندی و به هیچ گروهی، گرایش ندارد، بروز عملی راه او، راه همه انسانیت است. 📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۵۱ 🆔 @shahidsade
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 📌 واقعی‌ترین هویت یک ملت صادقانه‌ترین و واقعی‌ترین هویت یک ملت، هویتی است که آن را در عرصۀ جهاد و ایثار و ازخودگذشتگی به نمایش می‌گذارد و واضح‌ترین و آشکارترین نمایشی که یک ملت می‌تواند از هویت مبارزه‌ای خود به‌ظهور برساند، نمایشی است که ملت مسلمان ایران ارائه کرده و در نبردهای شریف خود، هویت اسلامی‌اش را متجلی ساخته است. 📚 کتاب حوزه و بایسته‌ها، صفحه ٢۵٨ 🆔 @shahidsadr