eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ⬜️ساخت اسلامی ایران، تنها با تغییر ظواهر و نام‌ها انجام نمی‌شود، بلکه -افزون‌بر این- باید محتوا نیز از همه ریشه‌های فاسد پاک گردد و با مضامین نو و زنده‌ای پر شود که ارزش‌های قرآنی و اسلامی مربوط به عرصه‌های مختلف زندگی در آن جریان داشته باشد. 📝نامه‌ای سرگشاده به ملت مسلمان ایران در آستانه انقلاب اسلامی ایران 🆔 @shahidsadr
🔶 موفق در جذب جوانان 🔸یکی از شاگردان ایرانی سابق محمدباقر به‌تازگی به نجف آمده بود و، به‌خاطر آمدنش، مهمانی گرفت و استاد و چند نفر از شاگردانش را به خانه دعوت کرد. پس از ناهار، باب سؤال دربارۀ دکتر شریعتی و سایر علما را باز کرد. دوست داشت از او بیشتر بداند. مهمان با شور، درحالی‌که عصبانی شده بود، از او می‌گفت و اشکال می‌کرد. 🔸محمدباقر آهسته میان حرفش آمد: «با آرامش بحث کنیم. نیازی به این‌همه هیجان نیست.» او آرام شد و از دکتر مثال‌هایی آورد. اما حرف محمدباقر این بود: «قدرت بیان دکتر شریعتی عالی است. به‌خاطر ارتباطش با مردم و به‌خصوص جوان‌ها، آنها را درک می‌کند و واقعیت جامعه را خوب می‌فهمد. زبان خوشی هم دارد و واژگان مدرن را به‌جا استفاده می‌کند....» 🔸بعد از رفتن مهمان‌ها، سید محمد حیدری از محمدباقر دربارۀ درک دکتر از اسلام پرسید. محمدباقر تأملی کرد و گفت: «با او باید بحث علمی و منطقی کرد. این روزها با ابزارهای دوران علامه مجلسی نمی‌شود حرف زد.» معتقد بود او مرد فهمیده‌ای است ولی اشکالات اساسی هم دارد. 📚کتاب نا_ صفحه ١٧٠ 🆔 @shahidsadr
🌼سالروز ولادت باسعادت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام مبارک باد🌼 ❇️ پناهی برای همه 🔅اهالی خراسان ترور فضل‌بن‌سهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاین‌رو انبوهی از مردم به‌پا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانه امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد. 🔅 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می‌کرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می‌کرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونه‌های بسیاری از آن سراغ دارید... 📚کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه۶١٨ 🆔 @shahidsadr
⚖️جلوه‌ای از عدالت اسلامی ❇️يکی از لشکرهای اسلامی، منطقه‌ای را محاصره کرد، اما نتوانست آن را فتح کند. مدتی محاصره را ادامه داد تا اينکه آذوقه و غذايشان تمام شد. فرماندۀ لشکر پس از اين مشکل، با اهل منطقه به‌شرط اينکه نيازهايش را تأمين کنند و سپس لشکر از آنجا برود، صلــح کرد. ❇️فرماندۀ لشکر پس از آنکه برای تأمين آذوقه وارد شهر شد، دستور اشغال نظامی داد و مردم را غافلگير کرد. مردم منطقه هيئتی تشکيل دادند و نزد خليفه «عمربن‌عبدالعزيز» فرستادند. هئيت اعزامی به خليفه گفت: لشکر تو منطقه ما را پس از اينکه با هم صلح کرديم، اشــغال کرد. عمربن‌عبدالعزيز کار آنها را به يکی از فقها سپرد و گفت برويد و هر دو نزد قاضی دعوايتان را طرح کنيد. ❇️قاضی از هيئت اعزامی می‌خواهد که شاهدانی برای وجود عقد صلح بیاورند. اين فقيه عادل پس از آنکه ثابت می‌شود عقد صلح با همه شرايط لازم، اتفاق افتاده، حکم می‌کند که بايد به اين عقد وفا کرد و بايد لشکر فاتــح از منطقه بیرون برود و غرامت هرچه را در منطقه از بین برده، پرداخت کند و آن منطقه را به اهلش بسپارد. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۲۵۱ 🆔 @shahidsadr
🇮🇷استقلال در سایه‌ی نظام اسلامی 🔰گردن نهادن امت، به نظام اسلامی - که به اعتقاد و تاریخ او پیوند خورده است - به‌‌جای تبعیت از نظام‌‌ها و مکاتب اجتماعی دیگر، می‌‌تواند در نبردی که امت از لحظه یورش لشکر نظامی و فکری کافران استعمارگر به جهان اسلام، وارد آن شده است، نقش بسیار مؤثری ایفا کند؛ زیرا پذیرش نظام اسلامی، امت را از تبعیت فکری مکاتب همان استعمارگران می‌‌رهاند و شخصیت اعتقادی خاص و وجود متمایز مسلمانان را تثبیت کرده، همه اندیشه‌‌ها و افکاری را که استعمارگران کافر برای جلوگیری از جنبش‌‌های آزادی‌‌بخش در جهان اسلام، نشر و ترویج کرده‌‌اند، از بین می‌‌برد. 📚کتاب بارقه‌ها، صفحه ۱۱۵ 🆔 @shahidsadr
🟨انگیزه‌‌‌ مهم‌تر از نتیجه 🟡ازآنجاکه پرورش نیت دگرگرا در افراد برای اسلام مهم است، همواره ارزش کار را بر اساس انگیزه‌‌‌های انجام آن ارزیابی می‌‌‌کند، نه نتیجه کار. بنابراین ارزش کار در اسلام به نتایج و دستاوردها و سودی نیست که از آن کار به انجام‌‌‌دهندۀ آن یا به انسان‌‌‌ها می‌‌‌رسد؛ بلکه ارزش کار در اسلام به انگیزه‌‌‌های آن و میزان خلوص، دگرگرایی و از خود‌‌‌گذشتگی‌‌‌ای وابسته است که در آن انگیزه‌‌‌ها وجود دارد. 🟡در اسلام، کار وقتی شریف و نیکو شمرده می‌‌‌شود که با انگیزه‌‌‌های فراشخصی و در راه خدا و بندگانش انجام شود. به هر میزانی که این انگیزه‌‌‌ها از خود شخص فراتر رود و بیشتر در راه خدا و بندگان او قرار بگیرد، تعالی و ارزش آن کار هم بیشتر خواهد بود. 📚کتاب انسان و عبادت، صفحه۵۳ 🆔 @shahidsadr
❇️مفهوم گسترده‌‌‌ی فقر در اسلام 🔰 اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است : فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همان‌‌‌‌‌‌طور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را به‌‌‌‌‌‌معنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] ‌‌‌‌‌‌مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش می‌‌‌‌‌‌یابد. 🔰این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشه توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام به‌‌‌‌‌‌جای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق می‌‌‌‌‌‌بخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این‌‌‌‌‌‌دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر می‌‌‌‌‌‌دانست، هرگز نمی‌‌‌‌‌‌توانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بی‌‌‌‌‌‌شک شکاف میان سطح [معیشت] خانواده‌‌‌‌‌‌های مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیش‌‌‌‌‌‌روی است، بیشتر و بیشتر می‌‌‌‌‌‌شد. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۱۷۶ 🆔 @shahidsadr
کرسی علمی‌ترویجی به‌همت دانشگاه قم، دانشگاه یاسوج و شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «تحلیل تطبیقی عدالت اجتماعی» در رویکرد اسلامی و نئولیبرال با تأکید بر رویکرد شهید صدر (ره) و فردریش فون هایک به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. ارائه‌دهنده: دکتر سید عقیل حسینی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه یاسوج ناقد: دکتر علی سعیدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم زمان: سه‌شنبه ١۵ تیرماه ١۴٠٠، ساعت ١٠:٠٠ تا ١٢:٠٠ لینک ادوبی کانکت: https://webinar1.yu.ac.ir/a142020201 🆔 @shahidsadr
🌱 معیار زندگی انسان 🔺اسلام در همه برنامه‌‌‌ها و مراحل زندگی انسان برایش معیاری برنهاده که عبارت است از؛ رضای خداوند بزرگ. 🔺 پس هر چیز که منفعت شخصی ایجاب می‌‌‌کند، لزوما حلال و جایز نیست و هر چیز هم که زیانی شخصی به انسان بزند، لزوما حرام و ناروا نیست؛ بلکه هدفی که اسلام برای انسان در زندگی ترسیم نموده، رضای خداوند است. 🔺معیار اخلاقی که همه کارها را با آن می‌‌‌سنجند، آن است که چه اندازه از این هدف مقدس تحقق یافته است. انسانی در راه راست است که این هدف را تحقق بخشد. شخصیت کامل اسلامی آن است که در همه مراحل بر وفق این هدف و در پرتو این معیار و در همین چارچوب عام حرکت نماید. 📚کتاب فلسفه ما، صفحه ۵۶ 🆔 @shahidsadr