eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 تشیع و نگهبانی از دعوت اسلامی 🔺تشیع درون ساختار دعوت اسلامی و در قالب طرحی نبوی پدید آمد که پیامبر آن را به فرمان خداوند برای نگاهبانی از آیندۀ این دعوت برنهاده بود. 🔺آری، تشیع این‌گونه پدید آمد، نه چون پدیده‌ای عارضی که در صحنۀ حوادث شکل گرفته باشد. تشیع رهاورد ضروری طبیعت شکل‌گیری دعوت و نیازها و شرایط اصلی آن بود که ایجاب می‌کرد اسلام، تشیع را بزاید. به دیگر معنا، راهبر نخستِ این تجربه، باید راهبر دوم آن را آماده می‌ساخت تا بالندگی انقلابی این دعوت به‌دست وی و جانشینانش پی گرفته شود و به‌سوی تکمیل هدف تغییری‌اش به پیش رود و بتواند در نهایت، همۀ رسوب‌های جاهلی گذشته و ریشه‌های آن را برکند و امتی نو بسازد که در سطح خواسته‌ها و مسئولیت‌های این دعوت باشد. 📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۸ 🔰 🆔 @shahidsadr
🌷امام دل‌ها 🌷زندگی امامان(ع) سرشار از گواه هایی است که نشان می دهد نقش مشترکی که ایشان ایفا می‌کرده اند، نقش ایجابی بوده است . 🌷از این شمار، یکی روابط امامان علیهم‌السلام با امت و پایگاه مردمیِ پُردامنه ای است که امامان علیهم‌السلام در دوران خود از آن برخوردار بوده اند . اهل بیت هرگز به طور اتفاقی و یا به‌صرف انتساب به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله از این نفوذ برخوردار نبودند، زیرا افراد بسیاری به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله منتسب بودند، بلکه این بر پایۀ دهشِ ایشان بوده است و به‌سبب نقش ایجابی که ایشان، علی‌رغم برکنارشدن از منصب حکومت، در میان امت ایفا می‌کردند . 🌷امت ـ غالبا ـ رهبری رایگان به کسی نمی دهد و کسی پیشوایی آنان را دارا نمی شود و در دل هایشان نمی نشیند جز با دهشی سخاوتمندانه که امت در زمینه های مختلف آن را احساس کند و از آن در فروگشایی مشکلات خود و حفاظت رسالتش بهره مند شود . 🌷ببینید امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام چگونه به هارون‌الرشید می فرماید: «تو امام تن هایی و من امام دل‌ها». 📚کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۱۲۸ 🆔 @shahidsadr
🔆 چرا شیعیان در اذان به ولایت امیرالمؤمنین شهادت می‌دهند؟ 🔺 امیر مؤمنان علی سلام‌الله‌علیه بنده‌ای از بندگان خداست که خداوند آنان را برگزید و شرافت بخشید تا بار رسالت را پس از پیامبرانش به دوش بکشند، و اینان همان اوصیای پیامبران‌اند. براین‌اساس، هر پیامبری وصی‌ای دارد و علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام وصی محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است، و ما او را از سایر اصحاب برتر می‌دانیم؛ زیرا خدا و رسولش او را برتر شمرده‌اند. 🔺ما در این مورد ادلۀ عقلی و نقلی از قرآن و سنت در اختیار داریم و در این ادله هیچ شک و تردیدی راه ندارد؛ زیرا این ادلۀ نقلی از طریق ما و حتی از طرق اهل‌سنت و جماعت، متواتر و صحیح است. در این رابطه علمای ما کتب بسیاری گرد آورده‌اند. هنگامی که حکومت اموی دست به محو این حقیقت زد و ستیز با امیرمؤمنان علی و فرزندانش علیهم‌السلام و کشتن ایشان را پیشه کرد، و کار آنها به دشنام و لعن آن حضرت بر فراز منابر مسلمانان و وادار کردن مردم به این امر با توسل به زور و خشونت رسید، شیعیان و پیروان آن حضرت رضی‌الله‌عنهم [در اذان] شهادت می‌دادند که علی ولی خداست و مسلمان نمی‌تواند ولیِ خدا را دشنام دهد. اینان با این کار حکومت بیدادگر را به چالش می‌کشیدند تا عزت تنها برای خدا و پیامبرش و مؤمنان باشد و به‌عنوان پرسشی تاریخی و برانگیزاننده برای تمامی نسل‌های مسلمان باشد تا از این رهگذر حقیقت علی علیه‌السلام و بطلان دشمنانش را بشناسند. 📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، جلد ۲، صفحه ۳۸۲ 🔰 🆔 @shahidsadr
سالروز مباهله پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله با علمای مسیحی 💢 نفسِ نبی صلی‌الله‌علیه‌وآله اگر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، علی علیه‌السلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدین‌روی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد. اگر خداوند علی علیه‌السلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خودِ] رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست. اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیه‌السلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا به‌جای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم می‌نمود. 📚 فدک در تاریخ، ص۱۰۷ @shahidsadr
بی‌ارادگی، بیماری امت در زمان امام حسین(ع) ▪️امت اسلام در دورۀ امیرمؤمنان(ع) شک کردن به خط رسالت پاکیزه ای را آغاز کرد که اهل بیت علیهم‌السلام گام به گام پس از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را می پیمودند و سپس این شک تا آنجا تنومند شد که در دورۀ امام حسن علیه‌السلام به حالتی بیمارگونه تبدیل شد که دیگر حتی با فداکاری هم درمان نمی پذیرفت. ▪️درحالی‌که برای امام حسن علیه‌السلام مقدر شده بود تا بیماری شک در امت اسلام را درمان کند، امام حسین علیه‌السلام بیماری دیگری را درمان کرد و آن، بی ارادگی در عین روشنیِ راه بود . 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۵۴۶ 🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr
درمان بی‌ارادگی امت، هدف امام حسین علیه‌السلام از انقلاب ▪️بی ارادگی مرضی بود که امام حسین علیه‌السلام با رفتار رهبرانۀ خود آن را درمان کرد؛ رفتاری که آخرین بخش از آن را در روز باشکوه عاشورا به نمایش گذاشت. حال که مقدر شده بود فداکاری، درمان این بیماری باشد، پس بایسته بود تا این فداکاری هم‌پای ژرفای بیماری در جسم امت، ژرف باشد و هم‌پای گستره‌اش در هستی امت، گسترده باشد. 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۵۴۷ 🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr
درمان بی‌ارادگی امت، هدف امام حسین علیه‌السلام از انقلاب ▪️ بی ارادگی مرضی بود که امام حسین علیه‌السلام با رفتار رهبرانۀ خود آن را درمان کرد؛ رفتاری که آخرین بخش از آن را در روز باشکوه عاشورا به نمایش گذاشت. حال که مقدر شده بود فداکاری، درمان این بیماری باشد، پس بایسته بود تا این فداکاری هم‌پای ژرفای بیماری در جسم امت، ژرف باشد و هم‌پای گستره‌اش در هستی امت، گسترده باشد. ▪️ وقتی حسین(ع) رو به‌سوی عراق گذاشت تا در جایگاه کسی که علیه جاهلیتِ واپسگرای اشغالگر انقلاب کرده، مسئولیت های بزرگ خود را به عهده گیرد، از سوی کسانی که در آن روزگار «خردمندان مسلمانان» نامیده می شدند، با سِیلی از اندرز روبه‌رو شد؛ آنان که تهوّر را ناصواب می‌دانستند و هم‌رأی بودند که رفتار امام رفتاری طبیعی نیست؛ ازاین‌روی امام را از مرگ می ترساندند و با ایشان از نتایجی سخن می گفتند که امام علی و امام حسن علیهماالسلام در نبرد داغ خود با امویان به‌دست آوردند و برای تندرستی او ابراز نگرانی می‌کردند. ▪️آن اندرزگویان ـ که اهل رتق‌وفتق امور در جامعه بودند ـ از فداکاری تصوری نداشتند، جز تصور کودکی از دریا. اندرزهای آنان پرده‌ای از فروپاشی روانی ژرفی را به نمایش می‌گذاشت که سران مسلمین را فراگرفته بود؛ کسانی همچون عبدالله‌بن‌عباس و عبدالله‌بن‌عمرو و عبدالله‌بن‌جعفر. بگذریم از جمهور مردمی که از سویۀ رفتاری و ارزشی دوچندان در این فروپاشی به‌سر می‌بردند. ▪️حسین علیه‌السلام با چنین رفتارِ مطلقاً سلبی‌ای روبه‌رو بود؛ هرچند اشتیاق برای رهایی وجود داشت و گرچه این انقلاب بزرگ همۀ ویژگی های یک ناجی را داشت: قدرت، اخلاص، تصمیم و…. 📚امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۵۴۷ 🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr
⚫ امام حسین انسان معمولی را هوشیار ساخت ▪️ امام حسین انسان مسلمان معمولی را هوشیار ساخت؛ کسی را که بزرگ‌ترین دغدغه‌اش چند درهم ناچیز بود، کسی که از انسانی که دغدغۀ شرق و غرب زمین را داشته، دغدغۀ ستمدیدگان و بیچارگان را در جای‌جای زمین داشته، به‌دست بنی‌امیه به انسانی تبدیل شده بود که تنها با دغدغۀ دریافت ماهیانه‌اش و دغدغۀ منافع شخصی‌اش می‌زیست، کسی که این‌چنین مسخ شده بود کشته شدن حسین علیه‌السلام او را لرزاند و با خود چنین گفت: ▪️ آیا منم که هیچ تکانی نمی‌خورم؟ این منم که می‌بینم پردۀ اسلام دریده می‌شود، شریعت پاره‌پاره می شود، کرامت مسلمانان نابود می‌شود، هزاران هزار تن پی‌درپی شکنجه و آزار و تبعید می‌شوند، اما ساکت می‌مانم، آن هم برای آزمندی بر این زندگی بی‌ارزش؟ 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۴۲۵ 🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr
امام حسین علیه‌السلام انسان معمولی را هوشیار ساخت ▪️ بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین نماد از این بی‌ارادگی امت، سخن آن کس به امام حسین علیه‌السلام است که عرض کرد: «شمشیرهای آنان با دشمن تو و دل هایشان با توست». این اوج بی‌ارادگی است که کسی دوست تو باشد و تو را دوست بدارد، اما علیه تو شمشیر بر کف داشته باشد . یعنی قلب او نمی تواند او را اداره کند. این اوج بی‌ارادگی است. وقتی امت به اوج بی‌ارادگی می رسد، کسی باید اراده‌اش را به او بازگرداند. ▪️امام حسن علیه‌السلام با کناره‌گیری از حکومت و سپردن عرصه به برنامه‌ای دیگر، تا با همۀ ابعادش نمایان شود، پذیرش ارزشی بودن برنامه علی علیه‌السلام را به امت بازگرداند و امام حسین علیه‌السلام با پیگیری راه نخست تا پای جان، ارادۀ امت را به او بازگرداند . ▪️ ایشان انسان مسلمان معمولی را هوشیار ساخت؛ کسی را که بزرگ‌ترین دغدغه‌اش چند درهم ناچیز بود، کسی که از انسانی که دغدغۀ شرق و غرب زمین را داشته، دغدغۀ ستمدیدگان و بیچارگان را در جای‌جای زمین داشته، به‌دست بنی‌امیه به انسانی تبدیل شده بود که تنها با دغدغۀ دریافت ماهیانه‌اش و دغدغۀ منافع شخصی‌اش می‌زیست، کسی که این‌چنین مسخ شده بود کشته شدن حسین علیه‌السلام او را لرزاند و با خود چنین گفت: آیا منم که هیچ تکانی نمی‌خورم؟ این منم که می‌بینم پردۀ اسلام دریده می‌شود، شریعت پاره‌پاره می شود، کرامت مسلمانان نابود می‌شود، هزاران هزار تن پی‌درپی شکنجه و آزار و تبعید می‌شوند، اما ساکت می‌مانم، آن هم برای آزمندی بر این زندگی بی‌ارزش؟ 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۴۲۵ 🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr
عاشورا صرفاً سوگنامه نیست ▪️ واقعۀ طف سوگ‌نامه‌ای گذرا نیست که فقط در مرحله‌ای مشخص از تاریخ روی داده باشد؛ بلکه صورتی کامل از پیکره یافتن نبرد حق و باطل است؛ صحنه‌ای واقعی و زنده است که نقش‌های آن را همۀ طبقات بشر با سن‌ها و جنس‌های گوناگون ایفا می‌کنند: معصومی که کوتاهی و خطا نمی کند، مجرمی که از پست‌ترین و فجیع‌ترین کارها ابایی ندارد، و زن و کودک شیرخوار و پیرمرد سالمند و توبه‌کار و گنه‌کار، همه در آن هستند. هم والایی و بلندمرتبگی در آن هست و هم پستی و فرومایگی. 📚 امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۴۸۴ 🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr