هدایت شده از اصول فقه معاصر
🔺نخستین کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی اساتید اصول
(چهار جلسه وبینار با گواهی معتبر)
🔹ارائۀ کننده: استاد الهی خراسانی
(عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی)
🔸مهمترین محورهای کارگاه:
• ویژگیهای علمی و آموزشی حلقات
• ساختار اصول فقه در حلقه اول و ثانی
• نظرات بنیادین اصولی در حلقه اول و ثانی
• روشها و چالشهای تدریس حلقه اول و ثانی
▪️زمان : پنج شنبه ها ساعت 18 تا 19:30
(از 4 دی تا 9 بهمن 1399)
👈 ورود به سامانه LMS 👉
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🍃
@OsulFiqhMoaser
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کتاب نا به چاپ ششم رسید
🔻 شهرام شکیبا از نا میگوید:
در کتاب نا بهقدر کفایت توصیفات میبینیم، درحالیکه در زندگینامهها دست نویسنده برای توصیف، فراوان باز است؛ اما خانم برادران این کار را نکردند و این نشان از دقتشان دارد.
در کتاب نا از نثری ساده، مرسل، همهفهم و امروزی استفاده شده و این برای مخاطب، بسیار کمککننده است.
باید از دوستان فراهمآورندۀ کتاب در زمینۀ کتابآرایی هم تشکر کرد که معلوم است واقعا در این جنبه هم کار کردند.
🔗 کتاب نا را اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr
💠 جنبۀ عاطفی در انقلاب فاطمی سلاماللهعلیها
🏴 شهادت بهشتیبانوی جهان، حضرت فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها و دهۀ فاطمیه تسلیت باد
جنبۀ عاطفی، برجستهترین جنبۀ انقلاب فاطمه بود. جای شگفتی نیست که فاطمه بیشترین کوشش خود را برای بهدستآوردن قلب مردم بهکار گیرد؛ زیرا قلب، اولین حاکم در کشور جان انسان و گهوارهای طبیعی است که روح انقلاب در آن رشد میکند.
آن بهشتیبانو در رنگآمیزی آن تصویر هنری جذاب، کامیاب بود؛ تصویری که احساسات را برانگیخت و عواطف را جلب نمود و بر قلبها چیره گشت. این برترین سلاحی است که یک زن در وضعیتی همانند آنچه فاطمه در آن قرار داشت، در اختیار دارد.
📚 فدک در تاریخ، ص١٧٩
🆔 @SHAHIDSADR
به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه سلاماللهعلیها
🔻 ٢٠درصد تخفیف ویژه برای دو کتاب:
فدک در تاریخ
امامان اهلبیت علیهمالسلام، مرزبانان حریم اسلام
زمان: دوشنبه ٨دیماه تا سهشنبه ٣٠ دیماه ١٣٩٩
خرید آنلاین از فروشگاه سایت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠 «فدک»، مفهومی نمادین
کسی که بهدقت در ماجرای فدک و تحولات و گونههای مبارزاتی آن مینگرد، تنها درخواست یک زمین را در آن نمیبیند؛ بلکه مفهومی گستردهتر از اینها در ذهنش تجلی مییابد که هدفی را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ یک انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصبشده و حاکمیت ازدسترفته و شکوه بزرگ و به راه آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند.
برایناساس، فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره میکند و مقصود از آن، فقط همان قطعهزمین غصبشده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایرهای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود.
هریک از مستندات تاریخی مسلّم در این موضوع را که میخواهید بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف درباره فدک بهمعنای محدود و واقعیت کمدامنه آن را میبینید؟! آیا مسابقهای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولات آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن، مبالغه و اغراق شود، بازهم آنقدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند.
هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیانهای حکومت بود؛ فریادی بود که فاطمه میخواست با آن، بنیادی را که سنگبنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند. برای اثبات این سخن، کافی است به خطبۀ حضرت زهرا سلاماللهعلیها در مسجد و در برابر خلیفه و پیشاپیش آن جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار ستایش علی و تحسین مواضع جاودان وی در اسلام و اثبات حق اهلبیت میچرخد.
حضرت زهرا در این خطبه اهلبیت را وسیلههای رسیدن به خدا در میان بندگان، برگزیدگان ویژه خدا، جایگاه قداست الهی، حجت غیبی او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش میشمرد و همچنین مسلمانان را توجه میبخشد که به نگونبختی دچار گشتهاند، نسنجیده تصمیم گرفتهاند، به دوران پیشینیانشان بازگشتهاند، در پی سراب رفتهاند و کار را بهدست نااهل سپردهاند. این خطبه از فتنهای که مردم به آن درافتادهاند و از انگیزههایی که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئله خلافت و امامت به مخالفت برخیزند، سخن میگوید.
پس مسئله، میراث و هدیه [نبوی] نبود، مگر به همان اندازه که این دو، با موضوع سیاست کلان، پیوند مییافت. مسئله در دیدگاه حضرت زهرا، مطالبه زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و تعیین صریح و شورا بود.
📚 فدک در تاریخ، ص٧٢
🆔 @SHAHIDSADR
💠 در امام خمینی ذوب شوید
به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
🔻 شیخ محمدرضا نعمانی در شرحصدر مینویسد:
🔹 شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دستخط خود نامهای به شاگردانش در ایران نوشت و در آن علناً اعلام کرد که از مرجعیت خود کناره گرفته و در مرجعیت امام خمینی ذوب شده است. ایشان بهروشنی تأکید میکند که مرجعیت، وسیله است، نه هدف، و بر همین اساس هرگاه یکی از مرجعیتهای صالح بتواند به اهداف [مرجعیت صالح]، جامۀ عمل بپوشاند سایر مراجع میبایست در او ذوب شوند. شهید صدر در این نامه چنین آورده است:
بر هریک از شما و هر كسی كه بخت با او یار شده و سعادت یافته تا در سایۀ این تجربۀ اسلامیِ پیشگام زندگی كند، واجب است كه هرچه توان و ظرفیت و استعداد دارد برای این تجربه هزینه نماید و در این راه از هیچچیز دریغ نکند؛ زیرا وقتی بنایی برای اسلام بهپا میشود، هزینه كردن برای آن پایانی ندارد و آنگاه كه نهضتی با قدرت اسلام، پرچم میافرازد، بذل و فداكاری حدواندازه نمیشناسد؛ زیرا عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیتهای هرچند ناچیزِ همه نیاز دارد.
همچنین لازم است روشن باشد كه همگی باید گِرد مرجعیت امام خمینی كه آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق كرده است، جمع شوید و برای آن، فداكاری و از مصالح آن دفاع كنید و به همان اندازه كه آن مرجعیت، خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ كه مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلكه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی كه این هدف و راه را محقق كند، همان مرجعیت صالح است كه باید با اخلاص كامل، برای آن كار كرد….
🔹 من بارها از شهید صدر شنیدم که در پاسخ عدهای که به او اعتراض میکردند چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت میکند، میگفت:
اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم…
📚 شرحصدر، ص٢٠۵-٢٠۶
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اصول فقه معاصر
🔺نخستین کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی اساتید اصول
(شش جلسه وبینار با گواهی معتبر)
🔹ارائۀ کننده: استاد الهی خراسانی
(عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی)
🔸مهمترین محورهای کارگاه:
• ویژگیهای علمی و آموزشی حلقات
• ساختار اصول فقه در حلقه اول و ثانی
• نظرات بنیادین اصولی در حلقه اول و ثانی
• روشها و چالشهای تدریس حلقه اول و ثانی
▪️زمان : پنج شنبه ها ساعت 18 تا 19:30
(از 4 دی تا 9 بهمن 1399)
👈 لینک ورود:
https://asatid.lms2.hozehkh.com/ws/tosool1
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🍃
@OsulFiqhMoaser
💠 عبادت، جهادی پیوسته برای انسان و کرامتش
خداوند متعال، حقیقت مطلق بیحدومرزی است که با صفات ثبوتی خود، همه آرمانهای انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بینیازی.
این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بیحدومرز است. حرکت بهسوی او، بهمعنای حرکت دائمی، تدریجی و بیتوقفِ امری نسبی بهسوی حقیقت مطلق است: «یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلی رَبِّک کدْحاً فَمُلاقیهِ» (ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت بهسوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد). (سوره انشقاق، آیه 6)
حرکت بهسوی حقیقت مطلق آرمانهایی را پیش روی مسیر بشریت قرار میدهد که از ویژگیهای آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمانهایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت بهسوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بینیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پیدرپی و همیشگی در برابر هرگونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است.
ازآنجاکه مسیر مرتبط با این مطلق، چنین اهدافی را دارد، تقویتکنندۀ خودِ معبود نیست، بلکه جهادی پیوسته برای انسان و کرامت او و تحقق آرمانهایش است؛ «وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما یجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِی عَنِ الْعالَمینَ» (و هرکه بکوشد، تنها برای خود میکوشد؛ زیرا خدا از جهانیان کاملاً بینیاز است). (سوره عنکبوت، آیه 6)
انسان و عبادت، ص۴٣
🆔 @SHAHIDSADR
💠 نگاه انسان مسلمان به مرگ
نظام اسلامی فرد مسلمان را براساس نگاه دینی به زندگی و هستی تربیت میکند. انسان در این نگاه دینی درمییابد که در حال پیمودن مسیری طولانی است که مرگ آن را پایان نمیدهد و تنها انتقال از مرحلهای معین از این مسیر به مرحلۀ دیگری است که افقش وسیعتر، میدانش بازتر و بقایش بیشتر است.
بر پایه درک ادامه واقعی این مسیر، انسان احساس میکند که این مرحله کوتاه که مرگ پایانش میدهد، همه میدان پیش رو و تنها فرصت او برای ابراز و رشد دادن وجودش نیست و مراحل غیبی دیگری در این مسیر در انتظار اوست و ایجاب میکند که انسان به آینده خود در آن مراحل نیز اهتمام داشته باشد.
برای کسی که ایمان به آن مراحل غیبی و امتداد مسیر در آنها، با جان و روح او آمیخته است، طبیعی است که نسبت به مرحله پیش از مرگ در این مسیر پذیراتر بوده و افقش وسیعتر، پیشرفتش گستردهتر و ارزیابیاش نسبت به این مرحله و انگیزهها و ترغیب های همراه آن، عمیقتر باشد و درنتیجه، آمادگی فداکاری برای آن مراحل غیبی که به آنها ایمان دارد، در جانش ایجاد شود.
وقتی انسان پذیرای فداکاری در راه نادیدهها و گذشتن از چیزهای محسوس برای اهداف نامحسوس شود، میتواند نسبت به ارزشهای اخلاقی - که همگی مبتنی بر فداکاری برای رسیدن به هدف نادیدنی بزرگتر هستند - نیز پذیرش داشته باشد؛ درنتیجه اخلاق و معیارهای اخلاقی از لحاظ عملی ممکن میگردد. اما بدون این پایه که دین آن را به انسان ارزانی میکند، اخلاق پشتوانه واقعی و نیروی اصلیاش را از دست میدهد؛ چنانکه تجربه تاریخ بشری نیز بهوضوح عمق ارتباط دین با ارزشهای اخلاقی را در زندگی امتها و ملتها نشان میدهد.
📚 بارقهها، ص١٢٠
🆔 @SHAHIDSADR
💠 چاپ دوم کتاب شرحصدر رسید
🔸 هنوز آن عصری را که با استاد بالای پشتبام منزلشان رو به گنبد منور حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام نشسته بودیم به یاد دارم. به خودم جرئت دادم و از این آرزو با او صحبت کردم و گفتم:
من احساس میکنم باید خودتان زندگینامهتان را بنویسید. شما بهتر از هرکس دیگری میتوانید این کار را بکنید، چون سیرۀ علمی و سرگذشت جهادی و سختیهای زندگی شما بهگونهای است که اگر کسی غیر از خودتان آنها را بنویسد، باورش برای دیگران سخت است.
🔹 نمونههایی از این اتفاقات را هم برشمردم و گفتم:
اهلبیت علیهمالسلام هم بارها بهدلیل ضرورتهایی از خودشان سخن گفتهاند و مثلاً امیرالمؤمنین علیهالسلام بر فراز منبر از خودش و پیشینۀ جهادش در راه اسلام سخن گفت. امام حسین و امام سجاد علیهماالسلام هم همین کار را کردند و این کارها هرگز به خودخواهی و شهرتطلبی تفسیر نشد. درباره شما هم چنین نخواهد شد؛ بهویژه اینکه شما معتقدید پایان کارتان شهادت خواهد بود.
شهید صدر با اندکی درنگ، پاسخ داد:
خون من سرگذشت مرا شرح خواهد کرد. من جز خدمت به اسلام چیز دیگری نمیخواهم و امروز اسلام به خون من بیشتر از شرححالم نیاز دارد؛ اما تو که سالها با من زندگی کردی و در این ابتلائات حضور داشتی و در مراحل مختلف مبارزه بودی، اگر خدا خواست و زنده ماندی چیزهایی که دیدی و شنیدی را بنویس.
📚 شرح صدر، ص١٨
🆔 @shahidsadr
💠 از وجود چنین مؤسسهای بسیار خوشحال شدم
به مناسبت درگذشت عالم گرانقدر حضرت آیتالله مصباح یزدی رحمهاللهمرحوم آیتالله مصباح یزدی از نخستین کسانی بود که کتاب «فلسفتنا» نوشتۀ شهید سید محمدباقر صدر را در حوزه تدریس کرد. وی در مؤسسه «در راه حق» نیز به تدریس «فلسفتنا» و «اقتصادنا»ی شهید صدر ادامه داد. یکی از دلایل اهتمام مرحوم آیتالله مصباح یزدی به تدریس این کتاب، شیوۀ پرداخت نوِ شهید صدر به فلسفه بود. ایشان درباره این شیوه که آن را بیسابقه میداند، میگوید:
شهید صدر در ابتدای کتاب فلسفتنا مقدمهای بیان میکند که خود این مقدمه ممتاز و دارای فوایدی است. ایشان در این مقدمه رابطۀ بین مسائل فلسفی و مسائل اجتماعی را روشن کرده است. معمولاً مسائل فلسفی بهعنوان سلسلهمباحث ذهنی خشک تلقی میشود که ارتباطی با مسائل زندگی ندارد و از این لحاظ بهشدت به آن حمله میشود. اما شهید صدر در این مقدمه این را روشن میکنند که اصلاً مهمترین مسئلۀ اجتماعی ما متوقف است به حل مسائل فلسفی و تا این مسائل فلسفی حل نشود، نمیتوانیم مسائل اجتماعیمان را حل کنیم؛ حل صحیح مسائل اجتماعی مبتنی است بر حل مسائل فلسفی. این خود مقدمۀ نویی است که ما در کتابهای فلسفی کمتر با آن مواجه هستیم. اغلب کتابهای فلسفی متعرض این مسئله نمیشوند و در جاهای دیگر نیز کسی از
فلسفه دفاعی نمیکند؛ لذا باید این مقدمه را غنیمت شمرد.(صوت جلسه نخست از درس فلسفتنا، آرشیو پژوهشگاه) شهید صدر نیز پیگیر فعالیتهای موسسۀ «در راه حق» بود و از وجود چنین موسسهای ابراز خرسندی میکرد؛ او در نامه به یکی از شاگردانش چنین میگوید: از مطالبی هم که درباره مؤسسه «در راه حق» گفتی خیلی خوشحال شدم و برای این مؤسسه دعا کردم و از خداوند متعال عاجزانه خواستم که آن را یاری و با چشم همیشهبیدارش حفظ کند. درحقیقت ما به اینطور مراکز خیلی نیاز داریم. من از مدتها پیش به این فکر میکردم که خیلی مهم است گروهی مشخص را با تمرکز ویژه تربیت کنیم که برخی اساتید پژوهشگر برای داخل کشور و برخی دیگر مبلغانی در سطح دنیای معاصر باشند که به سراسر دنیا اعزام شوند. در هر حال لطفاً اهتمام و دعای من را به دستاندرکاران مؤسسه ابلاغ کنید. (شهید الامة و شاهدها، ج١، ص٣٢٠) مرحوم آیتالله مصباح یزدی از اعضای هیئتمؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر بود. درگذشت این عالم بزرگوار و متفکر ارزشمند ثلمهای بزرگ و جبران ناپذیر برای امت و انقلاب اسلامی بود. خداوند متعال رحمت واسعۀ خود را شامل این عالم و متفکر بزرگ گرداند و او را با انبیا و اولیا محشور کند. 🆔 @shahidsadr
💠 انسان دستگاه مکانیکی نیست
🔸 اسلام عقیدهای است معنوی و اخلاقی که نظام کامل انسانیت از آن سر بر میزند و راه روشن و مشخص آن را برایش ترسیم میکند و در این مسیر، هدف برترش را نمودار میسازد و دستاوردهایش از آن را به او میشناساند.
🔹 اما اینکه فهم معنوی از زندگی سرکوب گردد و انسان از احساس اخلاقی حیات تهی شود و مفاهیم اخلاقی صرفاً پندارهای محض ناشی از منافع مادی تلقی گردد و عامل اقتصادی، آفریننده همۀ ارزشها و معنویات شمرده شود و با این حال، به سعادت انسان و سامانمندی اجتماعی او امید بسته شود، امیدی است که تنها وقتی تحقق مییابد که بشر به دستگاهی مکانیکی تبدیل گردد که گروهی از مهندسان فنی آن را تنظیم نمایند.
📚 فلسفۀ ما، ص۶٣
🆔 @SHAHIDSADR