eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆حرکت به‌سوی خدا، مبارزه با نادانی 🔆خداوند متعال، حقیقت مطلقِ بی‌حد و مرزی است که با صفات ثبوتی خود، همۀ آرمان‌های انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بی‌نیازی. 🔆این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بی‌حدومرز است. حرکت به‌سوی او، به‌معنای حرکت دائمی، تدریجی و بی‌توقفِ امری نسبی به‌سوی حقیقت مطلق است: 🔆یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلی رَبِّک کدْحاً فَمُلاقیهِ ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت به‌سوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد. (سوره انشقاق، آیه ۶) حرکت به‌سوی حقیقت مطلق آرمان‌هایی را پیش روی مسیر بشریت قرار می‌دهد که از ویژگی‌های آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمان‌هایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت به‍سوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بی‌نیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پی‌درپی و همیشگی در برابر هر گونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است. 📚کتاب انسان و عبادت، صفحه ۳۴ 🆔 @shahidsadr
❇️ثمرۀ‌ پرورش اسلامی در دوران ظهور ❇️اگر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله زنده می‌ماند یا اگر تجربۀ اسلامی پس از ایشان به‌دست جانشینان فرخنده از اهل‌بیت ایشان، یعنی امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان علیهم‌السلام، ادامه می‌یافت، این امکان فراهم می‌بود که پرورش اسلامی ثمری بسیار شگفت به بار بنشاند. ❇️ما اکنون این ثمره‌ها را در مقام معجزه و کرامت در احوال مردم پس از ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌خوانیم. ❇️اینها معجزه و کرامت نیستند؛ بلکه برآیند یک پرورش هستند. آیا ممکن است جامعۀ بشری به سطحی از همکاری و همیاری و هماهنگی و یگانگی و والایی برسد که دیگر از پول بی‌نیاز شود؟ که دیگر از تعبیر بی‌نهایت مادی از زندگی انسان به دور باشد؟ ❇️روایات می‌گویند این در دورۀ حضرت حجت علیه‌السلام محقق می‌شود. این تحقق، برآیند پرورشی است که به‌دست رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و به‌دست جانشینان معصوم از اهل‌بیت ایشان برنامه‌ریزی شده است. 📚 کتاب امامان اهل بیت مرزبانان حریم اسلام، صفحه ۱۵۰ 🆔 @shahidsadr
🖤همراه پدر ◾فاطمه زهرا علیها‌السلام در اسلام یک اسوه بود؛ در جهاد برای اسلام، در صبر بر مصائب اسلام الگو بود. در همۀ سختی‌ها، در همۀ مشکلات در کنار پدرش بود، در جنگ‌ها همراه پدرش شرکت می‌‌کرد، زخم‌‌هایش را مداوا می‌‌نمود، غصه‌‌هایش را برطرف می‌‌ساخت، همواره در کنارش بود. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم در سختی‌‌ها با بودن او آرامش می‌‌گرفت، در لحظات بسیار طاقت‌‌‌‌فرسا با او قوت می‌گرفت. او به‌معنای حقیقی کلمه یک زن مسلمان مجاهد بود. ◾این از یک سو، از سوی دیگر، فاطمه زهرا علیها‌السلام زنی عالم بود؛ الگوی والای علم و فرهنگ بود، اما نه این فرهنگی که استعمارگران برای ما می‌خواهند، نه فرهنگ هوسرانی و برهنگی، نه فرهنگ اختلاط و لاابالی‌‌‌‌‌گری، نه فرهنگ اباحی‌‌گری، بلکه فرهنگ حقیقی. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۵٨ 🆔 @shahidsadr
✳️دعوت به اندیشه و احساس ✳️دعوت اسلامی ، دعوت به فکر و عاطفه و یا به عبارت بهتر دعوت به اعتقاد با همه مفاهیم و عواطفی است که همراه آن است و مانند مکاتب فلسفی صرف ، دعوت فکری محض نیست که صرفاً به دنبال تحول عقیده مطابق با آن دعوت فکری باشد و در همین حد درجا زند . چنان که در سطح دعوت‏های عاطفی و احساسیِ پست نیست ، که صرفاً از احساسات بهره‏برداری می‏کنند و به دنبال پرورش احساسات هستند ، بی آن که خود ، بر اساس اندیشه‏ای خاص استوار شده باشند ، بلکه دعوت اسلامی از روش خاصی در ترکیب اندیشه و عاطفه و شکوفا کردن احساسات و عواطف بر اساس اندیشه ، برخوردار است. ✳️به همین دلیل شاخصه فکری این دعوت ، علی رغم اهتمام به بعد عاطفی و رشد آن در شخصیت اسلامی، باقی می‏ماند ؛ زیرا این دعوت ، هر عاطفه ای را از مفهومی خاص از مجموعه مفاهیمی که از حیات ، هستی و انسان دارد ، الهام می‏گیرد. 📚اسلام راهبر زندگی، صفحه ۴۴۴ 🆔 @shahidsadr
🖤انقلاب فاطمی ◾این [حرکت] فریادی فرخنده بود که فاطمه با عنایتی آسمانی برآورد؛ فریادی که چون برآمد، تکیه‌گاه حقِ غصب‌شده گشت و تلاشی نومیدانه شد که بارقه‌هایی از لبخند امید در پیرامونش درخشیدن گرفت. اما این لبخند دیری نپایید و جای خود را به اندوهی سخت و یأسی پایدار و تسلیم در برابر شرایط داد؛ تسلیمی که واقعیت زندگی مردم آن روزگار ایجاب می‌نمود. ◾این انقلابی بود که بانوی انقلابی، در آن بیش از آنکه به‌دنبال رهاوردی باشد که معمولاً در انقلاب‌های دیگر در پی آنند، می‌خواست اصل این انقلاب را استوار سازد و آن را در صفحات تاریخ به‌شکلی برجسته به ثبت رساند. بدین‌سان این انقلاب به‌خودی‌خود،‌ هدف مطلوب را به‌گونۀ کامل تحقق می‌بخشید و این چیزی بود که در عمل رخ داد. از اینجاست که هرچند به‌ظاهر، این حرکت شکست خورد، آن را پیروز می‌شماریم. 📚 کتاب فدک در تاریخ، صفحه ۳۴ 🆔 @shahidsadr