هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 انتشار نخستینبار
📹 ببینید | رهبر انقلاب: شهید محمدباقر صدر امید آینده اسلام بود
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد شهادت شهید سیدمحمدباقر صدر از علمای عراق، گزیدهای از بیانات آیتالله خامنهای در خطبههای نمازجمعه ۲۱فروردین۱۳۶۶ را برای نخستین بار منتشر میکند.
🌙 @Khamenei_ir
📚فرصت صدرخوانی
🔺به مناسبت چهلودومین سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر
🔺فروش ویژه همه آثار فارسی و عربی پژوهشگاه شهید صدر
🔴 ۲۵ درصد تخفیف
🔴 از ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
🔴 تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🏷️ خرید از سایت mbsadr.ir
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از علیرضا پناهیان
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡با نابغۀ ناشناختۀ قرن آشنا شوید
🔻تعابیر کمنظیر امام خمینی و رهبر انقلاب برای این شخصیت بزرگ
👈🏻 ۱۹فروردین، سالروز شکنجه و شهادت "نابغة ناشناختۀ قرن" توسط شخص صدام
@Panahian_ir
@shahidsadr
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💫 آیتالله خامنهای: مرحوم آیتالله صدر فقاهت اسلامی را با نوآوری در مسائل و با شجاعت و با دیانت همراه داشت. ۱۳۶۶/۰۱/۲۱
🌷 سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر
🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #تحلیل_و_تبیین | شهید صدر؛ نابغه مبارز
🔻 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین کعبی، درباره شخصیت علمی و مبارزاتی شهید سیدمحمدباقر صدر
🔹شهید صدر در سال منتهی به پیروزی انقلاب و در سال بعد از پیروی انقلاب، کتابهای ارزشمندی تدوین کرد که آن کتابها جزو پایههای تئوریک نظام اسلامی میتواند حساب شود.
🔹اگر بخواهم شهید صدر را با شخصیتهای معروف انقلاب اسلامی مقایسه کنم، باید بگویم که شهید صدر از لحاظ مایه فکری، از تفکر عمیق شهید مطهری و از لحاظ تشکیلاتی، از بعد تشکیلاتی و سازماندهی شهید بهشتی برخوردار بود.
🔹واقعاً نابغه متفکری بود که در سن میانسالی شهید شد و همه این دستاوردها را در ۴۷ سال عمرش بهدست آورد. یکی از بعدهای مهم شهید صدر، اخلاص و برای خدا کارکردن و ازخودگذشتن و قیام لله بود.
🔹جمله معروف شهید صدر است که میگوید: «ذوبوا فیالامامالخمینی، کما ذابه فیالاسلام»؛ ذوب شوید در امام خمینی همانطور که امام در اهداف اسلام ذوب شد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/49997
💠اندیشه صدر
🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود:
سلسلهنشستهای علمی «اندیشۀ صدر»
🔻 پنجمین نشست از سلسلهجلسات اندیشۀ صدر:
🔷 جامعیت تفسیر شهید صدر
🔹 حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی
🔸 شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ساعت: ۱۸:۰۰
📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 اندیشه صدر 🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود: سلسلهنشستهای عل
📎دکتر پیغامی در سومین نشست اندیشه صدر:
🔺شهید صدر به سئوالات بنیادین اقتصاد دنیا پاسخ داده است
📎شهید صدر بر خلاف دیگر علمای اسلامی در عرصه اقتصاد به سئوالات بنیادین اقتصاد پاسخ داده است.
📎امام موسی صدر و یکی شهید محمد باقر صدر دو بازوی بینالمللی برای امام خمینی (ره) در تأسیس انقلاب اسلامی بودند که متأسفانه هر دو در همان زمان انقلاب از میان ما رفتند؛ البته کماکان روز به روز به اندیشههای این شهیدان نیاز داریم و باید آنها را مرور کنیم.
📎شهید صدر مشکلات اقتصاد جهان را به صورت مبنایی مطرح کرده است و به دنبال ارائه راه حل از مبانی اسلامی برای آنها بوده است؛ در حالی که دیگران اخلاق اقتصادی، حقوق اقتصادی و فلسفه اقتصادی اسلام را بیان کردهاند.
📎سئوال از «سهمبری عادلانه عوامل تولید» را یکی از سئوالاتی برشمرد که شهید صدر در صدد پاسخ به آن از مبانی اسلامی بوده است. در هر فرآیند تولید عوامل مختلفی حاضر هستند که در مشارکت با هم تولید میکنند؛ حال پس از به دست آمدن ماحصل تولید این مقدار چگونه باید بین تولید کنندگان تقسیم شود؟ این یکی از سئوالات مهم تمام مکاتب اقتصادی است.
📎سئوال مذکور سئوال جدی اقتصاددانان از گذشته تا همین سالهاست. هر مکتب اقتصادی بنا به اصول خود به بخشی از عوامل تولید توجه دارد؛ به طور کلی غرب قائل به مساوات است، یعنی همه تولید کنندگان گندم باید به صورت مساوی از محصول برداشت کنند؛ اما این طور مساوی هم دارای اقسام مختلفی است.
📎شهید صدر فرآیند تولید را همگن فرض نمیکند؛ اگر این اندیشه امروز به خوبی و به زبان انگلیسی در محافل علمی خارجی مطرح شود خریدار خواهد داشت؛ متأسفانه دیپلماسی علمی ما به گونهای نبوده است که این اندیشهها را بتواند صادر کند.
📎شهید صدر خلاف همه اقتصاددانان جهان انواع تولید را همگن فرض نکرده است؛ اسلام در برداشت از منابع طبیعی و مباهات عامه به کنشگری صاحب کار اصالت میدهد؛ یعنی صاحب سرمایه و ابزار اصالت ندارد؛ متأسفانه از این اندیشه در شیلات ایران و دیگر کشورهای اسلامی مدلسازی نشده است؛ شهید صدر در فلاحت نیز قائل به اصالت نیروی کار است.
📎دومین نوآوری شهید صدر همگن ندانستن سرمایههاست. شهید صدر بین سرمایه فیزیکی و سرمایه مالی تفکیک میکند که سرمایه مالی یا به قرض آمده است و یا باید مشارکت در کار داشته باشد؛ در صنعت، شهید صدر اجازه میدهد که هر سه صاحب زمین، صاحب پول و کارگر در ریاست مجموعه مشارکت کنند.
📎ارزش اضافی ناشی از کار تیمی عوامل تولید مسألهای است که اقتصاد خرد کنونی از پاسخ دادن به آن فرار میکند، اما این پرداخت شهید صدر به مسأله آن را به درستی پاسخ داده است.
📎 رویکرد شهید صدر ایفای کرامت انسانی به تمام انسانهاست. ما نباید با اسم تأکید بر کرامت انسانی در رویکردهای مارکسیستی بیفتیم که با نجات انسان از استثمار سرمایه جلوگیری کنیم. شهید صدر راه میانه و درست را پیموده است و توجهی به هیچ کدام از مکاتب مارکسیستی و لیبرالیستی و مانند اینها ندارد.
📎 درباره بانکداری اسلامی بسیار کار شده است، اما عجیب است که به مقاله الاسس العامه للبنک فی المجتمع الاسلامی در الاسلام یقود الحیاه ارجاع ندادهاند؛ همه به کتاب البنک اللاربوی شهید صدر ارجاع میدهند اما به آن مقاله ارجاع داده نمیشود؛ در حالی که در این مقاله شهید نوعی از بانکداری به نام بانکداری تجاری را اسلامی میکند و در کتاب خود بانکداری سرمایهداری را اسلامی میکند؛ همین بیتوجهی در قانون بانکداری بدون ربای پیشین همه بانکها را همگن فرض کرده، در حالی که شهید صدر تمام بانکها را همگن نمیدانسته است.
📎 ورود شهید صدر در مبحث توازن اجتماعی و اقتصادی ستودنی است. در جلساتی که در کتاب «گفتارهای عدالت اجتماعی» چاپ شده است، تصریح کردهام که رسیدن به این عدالت یکی از مسائل بزرگ جهان است.
📎مباحث اقتصادی شهید صدر فنی و تخصصی است. بنیان و مبانی این مباحث مایهای است که شهید صدر از اسلام دارد؛ نکته عجیب این است که اسلامشناسی مبنایی شهید صدر با اسلامشناسی علامه طباطبایی، شهید مطهری و امام موسی صدر بسیار مشابه است؛ شهید صدر استاد رهبر معظم انقلاب نبوده است اما مبانی اسلامشناسی این شهید با رهبر معظم انقلاب و دیگر علمای اسلامی یکی است؛ به این دلیل میتوان این منظومه را بیتوجه به اینکه چه کسی آن را صادر کرده است به نام منظومه فکری اسلام ناب نامید.
📎داشتن سیستم عامل اندیشه انقلاب اسلامی منوط به مجهز بودن به نظام فکری انقلاب اسلامی است که با خواندن اندیشههای شهید مطهری، علامه طباطبایی، شهید صدر و دیگران است. بدون این خوانش کسی معنای مطالبات رهبر معظم انقلاب را متوجه نمیشود؛ متوجه شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منوط به آشنایی با این اندیشه اسلامی است که در یک منظومه واحد هستند.
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
16.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحی درباره کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم
💬 باور به تغییر در هر جامعهای موجب میشود که آن جامعه دست به انقلاب و مبارزه با ظلم بزند. باور به سنتهای تاریخی جامعه را از رکود خارج میکند و به عبارت دیگر، قرآن را اینزمانی میکند.
🔹حجتالاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
🔸استاد حوزه و دانشگاه
🔺ما را در اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
نمایندگی خراسان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر برگزار می کند:
💠اولین جلسه از سلسله جلسات تخصصی «تبیین روش مند مبانی حقوق بشر و شهروندی در آثار اندیشمندان مسلمان»:
✅کرامت و حقوق انسان در اندیشه شهید صدر (ره)
با حضور:
🔹دکتر محسن اسماعیلی
▪️هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو محترم مجلس خبرگان رهبری
🔹حجت الاسلام علی نعمتی
▪️دبیر هیئت اندیشه ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان
🔹دکتر علی ربیع زاده
▪️قائم مقام اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
🕘 زمان: یکشنبه 28 فروردین 1401 ساعت21
🌐 اسکای روم اندیشکده به آدرس:
https://vc.isu.ac.ir/ch/human-rights
⭕ همراه با اعطای گواهی معتبر و ثبت نام علاقه مندان برای شرکت در هسته مطالعاتی شهید صدر (ره)
🆔 @shahidsadr
1⃣ بخش اول
📎حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در چهارمین نشست اندیشه صدر:
🔺شهید صدر معمار اندیشه اسلامی بود
📎اگر چهل سال پیش به نگاه شهید صدر خوب پرداخته بودیم، در فضای روشنفکری و حتی فضای سیاسی جامعه اینقدر تلفات نمیدادیم.
📎 شهید محمد باقر صدر را علامه باهوش و با زکاوت بود. شهادت هولناک این شخصیت که علم و عمل را با هم در آمیخت و در اوج صفای باطن در چنین ایامی به شهادت رسید را تسلیت عرض میکنم؛ این شهادت مصداق اتم و اکمل ورود ثلمه به اسلام بود.
📎متاسفانه جامعه اسلامی به آثار شهید صدر بیمهری کرده است. ما باید برگردیم به پنجاه سال پیش و سخنان شهید صدر را واکاوی کنیم و ببینیم که چقدر این اندیشهها راهگشای ما در عرصههای مختلف جهان اسلام است؛ این اندیشهها از نیازهای اساسی ما برای پیریزی تمدن عظیم اسلامی است.
📎 نابغه بودن شهید محمد باقر صدر با دیگر ستارگان جهان اسلام متفاوت بود؛ شهید صدر امتیازاتی داشت که این شخصیت را کمنظیر میکند؛ نبوغ برخی در حافظه، سرعت یادگیری یا انتقال مطلب است، اما شهید صدر قدرت جمعبندی، نظریهپردازی، نگاه نظاممند و ساختارمند و سیستماتیک، قدرت تولید راهبرد داشتن و دارای تفکر استراتژیک بود که نبوغ ایشان در این عرصهها بود.
📎 شهید صدر نه تنها تفکر استراتژیک داشت بلکه در این زمینه نابغه بود؛ شهید صدر معمار اندیشه اسلامی بود؛ خانههایی از اندیشه اسلامی میساخت که میشد بشریت در این خانهها زندگی کند و پناه بگیرد.
📎باید کاری کنیم که در مکتبها و مدرسهها، افرادی مانند شهید صدر در حد استعدادهای خود تربیت شوند؛ گاهی اوقات شیوه آموزش ما جزئی نگری را تشدید میکند و افراد از کلینگری پرهیز میکنند و ناتوان میشوند؛ جزئی نگری لازم است اما شهید صدر با سرعت بسیار بالا جزئیات را در کنار هم قرار میداد و در همان دوران یک کلنگر بزرگ بود و میتوانست از بالا مجموعهای را تحت نگاه هوشمندانه خود قرار دهد.
📎 روشهای مختلفی برای بهرهگیری از قرآن وجود دارد که شهید صدر این روشهای تفسیر قرآن و تلاش برای فهم قرآن را به دو روش جزئینگر و موضوع محور تقسیمبندی میکند؛ و رویکرد جزئینگر را مورد توجه بسیاری از مفسران میداند که لازم است تا قرآن کریم مورد تحریف قرار نگیرد.
📎شهید صدر تفسیر موضوع را مطرح میکند و بر دیگر تفاسیر برتری میدهد؛ در این نوع از تفسیر، انسان موضوع خود را به قرآن عرضه میکند و قرآن پاسخ این مسأله یا شرح آن موضوع را بیان میکند؛ در اینجا اتفاقات عجیبی رقم میخورد؛ شهید صدر اعتقاد دارد تفسیر جزئینگر محدودیتهایی دارد ولی تفسیر موضوعی نامحدود است و با این روش به صورت نامحدود میتوان از قرآن بهره برد.
📎شهید صدر به فرموده امیرمؤمنان حضرت علی (ع) از قرآن استنطاق و حل مسائل را از آن طلب میکند؛ این بینهایت بودن فواید قرآن کریم در تفسیر موضوعی نکته بسیار جالبی است که مورد توجه این اندیشمند جهان اسلام است و ما را به آن توجه داده است.
📎فهم عمیق آیات قرآن را به واسطه استفاده از این روش شروع شد: شهید صدر نکتهای را اشاره میکند که «حقیقت آن است که تعیین و استخراج این نظریهها، امروز امری بایسته و ضرورتی اساسی است و نمیتوان به هیچ وجه خود را از آن بینیاز پنداشت؛ پیامبر اکرم(ص) نیز نظریهها را ارائه میکرد، اما از رهگذر اجرا و در چارچوب فضای کلی قرآنی که در زندگی اسلام ایجاد میکرد؛ هر فرد مسلمانی در این فضای کلی هرچند به صورت اجمالی و ارتکازی، نظریههای اسلامی را میفهمید زیرا آن فضا و چارچوب روانی، اجتماعی، فکری و تربیتی که پیامبر بنا نهاده بود، توانایی آن را داشت که نگاه صحیح را ارائه کند».
#مرور_نشست
#اندیشه_صدر
🆔 @shahidsadr
2⃣ بخش دوم
📎اکنون در زمان نزول قرآن نیستیم. اکنون نیازمند تفاسیر جزئی قرآن کریم هستیم تا کلمه به کلمه قرآن را متوجه شویم، اما نیازی که امروز باید با تأمل برطرف شود این است که به وسیله نبوغ شهید صدر بدانیم که مردم در صدر اسلام قرآن را به وسیله رسول گرامی اسلام(ص) در اجرا میدیدند اما امروز الگویی مانند رسول خدا(ص) که حجت را بر ما تمام کند نداریم، حال چگونه باید جایگزین رسول خدا(ص) را پیدا کنیم؟ درک کلنگر به قرآن کریم و حل مسائل خود با این کتاب ارزشمند چگونه انجام شود؟
📎 روش تفسیر موضوعی در نظر شهید صدر مرحله دوم تفسیر است و نباید تفسیر جزء نگر فراموش شود. شهید صدر نشان میدهد که تفسیر جزئینگر با رویکرد جزئینگری مقدمهای برای تفسیر موضوعمحور است؛ ما نباید در جزئینگری متوقف شویم که شهید صدر از باقی ماندن در جزئینگری نهی میکند و اشاره میکند اگر در جزئینگری باقی بمانیم باعث میشود که از قرآن برداشتهای نادرستی پیدا کنیم که نمونههایی از آن در تاریخ بوده است.
📎 اکنون برخی آنچنان در جزئینگری فرو رفتهاند که حتی با نگاهی که بخواهد کلی نگاه کند و مسألهای را حل کند و با برداشتهایی که نتیجه همین رویکرد موضوع محور است مخالفت میکنند؛ شهید صدر اشاره میکند که رشد و بالندگی فقه هم به خاطر همین کلینگر شدن است؛ رشد فقه در تاریخ فقاهت از زمانی است که فقها با موضوعات و مسائل به سراغ روایات معصومان (ع) و قرآن رفتند.
📎 کافی نیست که ما جمعبندی بین آیات را پیدا کنیم یا بر اساس چند واژه یک سری آیات را در کنار هم قرار دهیم، بلکه باید نظریهپردازی کنیم و به نظریه برسیم؛ به نظریههای علمی و انسانی که پاسخدهنده نیاز بشر باشد.
📎شهید صدر مدافع شیعیان در مقابل اهل سنت نیست بلکه شهید صدر مدافع اسلام در برابر تمام اندیشههای انحرافی است و حتی میتوان گفت ویژگی برجسته شهید صدر این است که میخواهد با قرآن جهان و حیات بشر را اداره کند؛ مسائلی که دنبال میکند مسائلی است که بشر برای اداره حیات خود نیاز دارد؛ ما الان به چنین تشیعی نیاز داریم که دغدغه آن صرف نقد دیگر مذاهب یا شبهات دیگر مذاهب نباشد؛ امروز با نیازهایی از بشریت مواجه هستیم که اندیشمندان جهان بیتوجه یا ناتوان از پاسخ به آنها هستند.
📎 به بیان شهید صدر رویکرد جزئی نگر از قرآن شروع و به قرآن ختم میشود و شاید به هیچ یک از نیازهای جامعه نگاه نکند. شهید صدر تصریح دارد برای نظریهپردازی در رویکرد موضوعمحور تفسیر قرآن، ما باید از مسائل عینی حیات بشر شروع کنیم و به قرآن برسیم و بعد برگردیم و مسائل حیات بشر را حل کنیم؛ چقدر روشنفکران جهان به این نگاه دینی نیاز دارند.
📎 اگر ما چهل سال پیش به این نگاه شهید صدر خوب پرداخته بودیم، اینقدر در فضای روشنفکری و حتی فضای سیاسی جامعه تلفات نمیدادیم؛ چند ده سال در درگیریهای بیهوده برخی روشنفکران معطل ماندیم و فرسوده شدیم چون از دین تلقی غلطی داشتند که این افکار تابناک و روشنفکرانه شهید صدر میتوانست تلقیهای غلط آنها را برطرف کند.
📎 شهید صدر در درک مسائل جامعه دارای نبوغی بینظیری است. وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده است میگوید، «با پیروزی انقلاب خمینی ابرقدرتها نابود شدند»، که این اوج دقت در وضعیت جامعه را نشان میدهد و متأسفانه برخی هنوز با این همه پیروزی به این نگاه نرسیدهاند.
📎متن صریح شهید صدر این است که «این روش تفسیری از موضوع یا واقعیت خارجی یا شیء بیرونی آغاز میکند و به قرآن مجید میرسد، بنابراین به این دلیل که این تفسیر از موضوع بیرونی آغاز میکند و به قرآن کریم میرسد در پرتو تفاوت اول آن را تفسیر موضوع محور مینامیم، از سوی دیگر آن را تفسیر وحدتبخش نیز مینامیم؛ زیرا در این رویکرد بین تجربه بشری و کتاب الهی وحدت برقرار میکنیم؛ البته نه آنکه تجربه بشری را بر قرآن حاکم کنیم، یا قرآن را تابع آن نماییم، بلکه به این معنا که آن دو را در قالب یک روند پژوهشی میریزیم تا در نتیجه این روند یکسان پژوهش، مفهومی قرآنی به دست بیاید که میتواند موضع اسلام را در برابر آن تجربه بشری یا مقوله فکری که به روند پژوهشی وارد شده است معین کند».
این روند موضوع محور به درد دانشگاههای ما میخورد؛ زیبایی و روشنفکری بیانات شهید صدر تمامی ندارد.
#مرور_نشست
#اندیشه_صدر
🆔 @shahidsadr