🔷🔹 پناهی برای همه
🔺 اهالی خراسان ترور فضلبنسهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاینرو انبوهی از مردم بهپا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانۀ امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد.
🔺 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت میکرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری میکرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونههای بسیاری از آن سراغ دارید….
📚 کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۶١٨
🆔 @shahidsadr
۲۰ خرداد ۱۴۰۱
🔰 انسان طراز اسلام
🔺از نظر اسلام ، حق انسان در آزادی از سلطۀ دیگران و حق او در اینکه با دیگران در یک سطح باشد ، محصولِ صاحباختیاری انسان نسبت به خود و حق او در اینکه هرگونه که بخواهد در زندگی رفتار کند ، نیست؛ آنگونه که معنای اثباتی آزادی در نگرش تمدن غربی اقتضا داشت.
🔺 بلکه اسلام آزادی و رهایی از همۀ بتها و قیدوبندهای ساختگی را با عبودیت خالصه برای خدا پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام انسان قبل از هرچیزی عبد خداوند است. انسان با این عنوان که عبد خداوند است نمیتواند سیطرۀ دیگری را بر خود تأیید کند یا هرگونه رابطۀ بتگونه را با هر رنگ و شکلی برتابد؛ بلکه انسان طراز اسلام ، خود را در عرصۀ عبودیت خالصانه برای خدا ، به طور یکسان در کنار تمامی مجموعه هستی قرار میدهد .
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۲
🆔 @shahidsadr
۲۴ خرداد ۱۴۰۱
💠 روش قرآن برای رهایی انسان
🔅 اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذتهای فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگیهاست ؛ چنانکه پشتوانۀ آزادی او در عرصههای دیگر نیز است.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
۲۶ خرداد ۱۴۰۱
💠 روش قرآن برای رهایی انسان
🔅﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ * قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ﴾ (دوستىِ خواستنیها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسبهاى نشاندار و دام ها و كشتزار براى مردم آراسته شده ، [ليكن] اين، مايۀ تمتّع زندگى دنياست ، و فرجام نيكو نزد خداست . بگو : آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا پيشه كرده اند ، نزد پروردگارشان باغ هايى است كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است ؛ در آن جاودانه بمانند ، و همسرانى پاكيزه و [نيز] خشنودى خدا [را دارند] ، و خداوند به بندگان بيناست) . (آلعمران: ١۴-١۵)
🔅این همان صحنۀ نبرد آزادیبخش در عرصۀ درونی انسان است که درعینحال پایۀ اول و اصلی آزادسازی انسان از نظر اسلام است و بدون آن هر آزادیای پوچ و خدعه و نیرنگ و در نتیجه، اسارت و قید و بند خواهد بود.
🔅در پرتو این آیات قرآن کریم ما میتوانیم روشی را که قرآن از آن برای رهایی انسان از بند شهوات و بندگی لذت ها استفاده میکند دریابیم و آن، روش عامی است که اسلام همواره از آن برای تربیت انسان در همۀ زمینهها استفاده میکند؛ یعنی روش توحید. توضیح اینکه: اسلام همزمان با آزادسازی انسان از بندگی زمین و لذتهای فانی آن، او را به آسمان و بهشت و آرمان های آسمانی و رضوان الهی پیوند میدهد؛ زیرا از نظر اسلام ، توحید پشتوانۀ انسان در آزادی درونی از همۀ بندگیهاست ؛ چنانکه پشتوانۀ آزادی او در عرصههای دیگر نیز است .
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
۲۶ خرداد ۱۴۰۱
💠 موفق در جذب جوانان
🔺یکی از شاگردان ایرانی سابق محمدباقر بهتازگی به نجف آمده بود و، بهخاطر آمدنش، مهمانی گرفت و استاد و چند نفر از شاگردانش را به خانه دعوت کرد. پس از ناهار، باب سؤال دربارۀ دکتر شریعتی و سایر علما را باز کرد. دوست داشت از او بیشتر بداند. مهمان با شور، درحالیکه عصبانی شده بود، از او میگفت و اشکال میکرد.
🔺محمدباقر آهسته میان حرفش آمد: «با آرامش بحث کنیم. نیازی به اینهمه هیجان نیست.» او آرام شد و از دکتر مثالهایی آورد. اما حرف محمدباقر این بود: «قدرت بیان دکتر شریعتی عالی است. بهخاطر ارتباطش با مردم و بهخصوص جوانها، آنها را درک میکند و واقعیت جامعه را خوب میفهمد. زبان خوشی هم دارد و واژگان مدرن را بهجا استفاده میکند....»
🔺بعد از رفتن مهمانها، سید محمد حیدری از محمدباقر دربارۀ درک دکتر از اسلام پرسید. محمدباقر تأملی کرد و گفت: «با او باید بحث علمی و منطقی کرد. این روزها با ابزارهای دوران علامه مجلسی نمیشود حرف زد.» معتقد بود او مرد فهمیدهای است ولی اشکالات اساسی هم دارد.
📚کتاب نا، صفحه ١٧٠
🆔 @shahidsadr
۲۹ خرداد ۱۴۰۱
17.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شهید صدر ایجاد مکتب کرده است...
🎥 بخشی از سخنرانی شهید دکتر مصطفی چمران در بزرگداشت شهید محمدباقر صدر
🔺 خطبههای پیش از نمازجمعه تهران
🔺۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🆔 @shahidsadr
۳۰ خرداد ۱۴۰۱
💠آزادی درونی و جامعۀ آزاد
🔺 از نظر اسلام آزادی یا سازندگی درونی انسان ، سنگ بنای برپایی جامعۀ آزاد و سعادتمند است؛ بنابراین تا وقتی انسان هنوز مالک ارادۀ خویش نیست و بر عرصۀ درونیاش حاکمیت ندارد و نتوانسته است با تصمیم گیری سنجیده در مرزبندی رفتار خود ، انسانیت پاک خود را حفظ کند ، نمیتواند در عرصۀ اجتماعی به طور حقیقی آزاد باشد و در مقابل وسوسهها مقاومت کند و با بیباکی و شایستگی به نبرد آزادیبخش خارجی اقدام نماید:
🔺﴿إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾ (در حقيقت ، خدا حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنان حال خود را تغيير دهند) . (رعد: ١١)
🔺 ﴿وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً﴾ (و چون بخواهيم شهرى را هلاک كنيم ، خوش گذرانانش را امر کنیم و آنان راه انحراف و [فساد] را در پیش گیرند ، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد ، پس آن را [يكسره] زيروزبر كنيم). (اسرا: ١۶)
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۵۸
🆔 @shahidsadr
۴ تیر ۱۴۰۱