💠 آیین رونمایی از کتاب نا
آیین رونمایی از کتاب «نا»، زندگینامۀ شهید سید محمدباقر صدر، نوشتۀ مریم برادران از سوی پژوهشگاه شهید صدر و با همکاری سازمان اسناد و كتابخانۀ ملی برگزار میشود.
کتاب «نا»، جدیدترین اثر پژوهشگاه تخصصی شهید صدر درباره زندگی و زمانۀ این شهید والامقام است که در قالب زندگینامه داستانی با قلم سرکار خانم برادران چاپ و منتشر شده است. این کتاب که نخستین بار در آبانماه ١٣٩٩ به چاپ رسید اینک چاپ چهارم آن روانه بازار کتاب شده است.
🔻 سخنرانان:
آیتالله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری
سرکار خانم دکتر بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی
دکتر مسعود معینیپور، مدیر شبکۀ چهار سیما
مریم برادران، نویسندۀ کتاب
🔻 مجری کارشناس:
جناب آقای شهرام شکیبا
زمان: دوشنبه، ١٧ آذر ١٣٩٩، ساعت ١۵ الی ١٧
محل برگزاری: اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی؛ اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانۀ ملی
📽 پخش زنده از صفحات اینستاگرام:
پژوهشگاه شهید صدر
اندیشگاه کتابخانۀ ملی
🆔 @SHAHIDSADR
💠 قلبهایمان را بیازماییم
🔸 خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمیکند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمیدهد؛ یا حب خدا، یا حب دنیا. حب خدا و حب دنیا در یک دل در کنار هم قرار نمیگیرند.
🔹 قلبهایمان را امتحان کنیم. بهسراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی میکند؟ اگر با عشق خدا زندگی میکند، سعی کنیم این عشق را عمیقتر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی میکند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعهبار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم.
📚 حوزه و بایستهها، ص١۵١.
🆔 @shahidsadr
💠 احیای فرهنگ اسلامی، بهمعنای پسزدن تمدن جدید نیست
سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔸 وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن بهجای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن میگوییم، از امت نمیخواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنانکه برخی ادعا میکنند که احیای فرهنگ اسلامی بهمعنای اعادۀ همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است.
🔹 این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روشهای زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر میکند. فرهنگ اسلامی بر پایۀ پیوند دادن زندگی انسان به آفرینندۀ حکیمی استوار است که این زندگی را خلق و بهترین نظام را برای آن وضع کرده است و باور دارد که سعادت این زندگی جز با تطبیق نظام الهی بر آن، بهدست نمیآید و هدفی که باید برای این زندگی مدنظر قرار بگیرد، رضای خداوند متعال است که با برپایی جامعهای عادل بر طبق نظام الهی، محقق میشود.
📚 بارقهها، ص٢٩١
🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠راز ما شدن؛ بازخوانی و گفتوگو درباره کتاب «نا»
فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار میکند: راز ما شدن؛ بازخوانی و گفتوگو درباره کتاب «نا».
کتاب «نا» روایتی واقعنما و مستند از زندگی شهید صدر به قلم مریم برادران است که نخستین بار در آبان ماه ١٣٩٩ وارد بازار کتاب شد و اکنون به چاپ پنج رسیده است.
🔻 سخنرانان:
آیتالله سید منذر حکیم، استاد خارج فقه حوزه علمیه و شاگرد شهید صدر
حجتالاسلام محمود دعایی، محقق و مدیرمسئول روزنامۀ اطلاعات، از شاگردان امام خمینی و سفیر وقت ایران در عراق
سرکار خانم زهرا حائری، از شاگردان شهیده بنتالهدی صدر
زمان: سهشنبه ٢۵ آذر ١٣٩٩، ساعت: ١۴:٠٠
مکان: فرهنگسرای امام(ره) با رعایت پروتکلهای بهداشتی (نیاوران، خیابان باهنر، بین جماران و سهراه یاسر، خیابان امیرسلیمانی)
📺 پخش زنده:
صفحۀ اینستاگرام فرهنگسرای امام (ره)
صفحۀ اینستاگرام پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠 اعتراضی بالفعل و همیشگی در اعتقاد به مهدویت
هنگامی که از ما خواسته میشود تا به اندیشه مهدویت بهعنوان تعبیری از انسانی زنده و معین که همچون خود ما زیست میکند و همانند ما انتظار میکشد، ایمان بیاوریم، هدف، القای این مطلب به ماست که اندیشه اعتراض مطلق به هر گونه ستم و بیداد که مهدی نمودبخش آن است، هماکنون بهصورت بالفعل در رهبر معترض منتظَر تجسم یافته است و ایمان به وی، باور به همین اعتراض زنده بالفعل و همگامی با اوست؛ همو که بنابر روایت در حالی ظهور خواهد کرد که رشته بیعت هیچ ستمگری بر گردنش نیست.
در احادیث، انگیزشی همیشگی و پیوسته به انتظار فرج به چشم میخورد و از باورداران به مهدی خواسته میشود که منتظر او باشند. این انتظار، آن ارتباط روحی و پیوند وجدانی را میان ایشان و آن رهبر معترض و ارزشهایی که او به آنها اشاره دارد، محقق میسازد.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام
🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید
🆔@shahidsadr
💠 صلابت و عظمت عقیلۀ بنیهاشم
🌸 ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها مبارک باد
🔻 شهیده بنتالهدی (آمنه) صدر:
سخن از زینب کبری سلاماللهعلیها دختر امیرمؤمنان علیهالسلام و خواهر حسین علیهالسلام است؛ آن سلالۀ خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و عقیلۀ بنیهاشم، شکوفۀ اهلبیت، گل خوشبوی خاندان نبوت آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشه آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب سلاماللهعلیها.
هم او که در گهوارۀ بهشتی فاطمه سلاماللهعلیها و دامان پرعطوفت محمد صلیاللهعلیهوآله رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند؛ چراکه از لحظۀ ولادت، «عاشورا» بر سرش سایهگستر شده بود. در صفحات کتابهای تاریخ و حتی در نوشتههای شرقشناسانی چون رونالدسون در کتاب «عقیدۀ شیعه» و مانس در کتاب «فاطمه و دختران محمد» آمده است که خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله آن نوزاد کوچک را بهتنهایی «لشگری» استوار در برابر وقایع آینده بهشمار میآوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند.
هنگامی که امیر مؤمنان علیهالسلام درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب سلاماللهعلیها با صلابتی بیمانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همه آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم».
شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنیهاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جانهای باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا میکند... .
📚 بنتالهدی صدر، جایگاه زن در اسلام، ص۷۱
🆔 @shahidsadr
💠 گسترۀ مفهوم فقر، بسته به سطح معیشت مردم
فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. یا به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی میکند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعه اسلامی فاصلهای عمیق وجود دارد.
... اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است: فقر یعنی عدم توانایی در تأمین ساده [و حداقلی] نیارهای اساسی، بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است و بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشۀ توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام بهجای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق میبخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر میدانست، هرگز نمیتوانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بیشک شکاف میان سطح معیشت خانوادههای مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیشروی است، بیشتر و بیشتر میشد.
بارقهها، ص١۶٨
🆔 @SHAHIDSADR
💠 فدک در تاریخ؛ کتاب نوجوانی سیزدهساله که صهیونیستها دربارۀ آن پایاننامۀ دکترا مینویسند
🔸 راشل کنتز فیدر، پژوهشگر بنیاد پژوهشی موشهدایان (وابسته به دانشگاه تلآویو) در طرحنامۀ دکترای خود که آن را در مجله مطالعات خاورمیانه بریتانیا منتشر کرده، درباره کتاب «فدک در تاریخ» مینویسد:
تألیف این کتاب از سال ١٩۴۶ آغاز شده است؛ سالی که صدر از کاظمین به نجف مهاجرت کرد تا تربیت دینیاش را آغاز کند. او بهرغم سن کم، بلوغ فکریاش را ثابت کرده بود؛ زیرا پیشتر در اوان نوجوانی در مباحث فلسفی و حقوقی تسلط پیدا کرده بود…. گفتاری تاریخنگارانه و محققانه دربارۀ اختلافنظر بر سر فدک، بخش اصلی این کتاب است؛ زیرا تاکنون تحقیقی نقادانه و جدی در این موضوع انجام نشده است. منابع اندکی درباره این واقعه هستند که نوعاً به حواشی پرداختهاند و یا واقعیتها درباره نزاع فدک را خیلی ساده بیان کردهاند…. مرنیسی و کورتز و کالدرینی بهاختصار اشاره کردهاند که علی شریعتی در بیان نظرش درباره فاطمه بهعنوان الگوی زنان، ماجرای فدک را هم بیان کرده است. کتاب او که مکرراً به «فدک در تاریخ» صدر هم استناد میکند، به فدک در بستر نیازهای زن مدرن مینگرد؛ یعنی آگاهی و مبارزه برای گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی خود.
🔹 «فدک در تاریخ» گرچه در نوجوانیِ شهید صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقترین و دقیقترین کتابهایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنهای تنومند از پژوهشی پُرشاخه را ایفا میکند؛ پژوهشی که در پنج فصل سامان مییابد و با نظمی خاص افزونبر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیقتر در اندیشۀ دینی نیز میپردازد؛ تاآنجاکه شاید بتوان گفت اساساً صدر فدک را بهمثابۀ دستمایهای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین، برگزیده است و ازاینرو همانقدر که این کتاب ماهیتی تحلیلیتاریخی دارد، میتواند پژوهشی در حوزۀ فلسفۀ دین نیز قلمداد شود.
🔸 شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز، چکیدهوار اشارهای به شرححال حضرت فاطمه سلاماللهعلیها پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میکند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش میکشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته بهدست میدهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین میکند. سپس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میپردازد. او در این فصل ریشههای تاریخی و زمینههای عاطفی مخالفت حضرت زهرا سلاماللهعلیها با خلیفۀ اول را برمیشمرد. افزونبراین، به جنبههای سیاسی این انقلاب بر ضد قدرت حاکم میپردازد و میگوید:
اگر کسی ماجرای فدک و تحولات و گونههای مبارزاتی آن را بهدقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمیبیند؛ بلکه مفهومی گستردهتر در ذهنش تجلی مییابد؛ مفهومی که خواستهای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصبشده و حاکمیت ازدسترفته و شکوه بزرگ و بهراهآوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند.
🔹 شهید صدر در فصل چهارم، بخشهایی از سخنان حضرت زهرا سلاماللهعلیها در خطبۀ مشهور فدکیه را گزینش میکند و آنها را شرح میدهد.
🔸 شهید صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا میکند و شکایت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از خلیفه اول را طرح و پاسخها و ادعاهای خلیفه اول را در بوتۀ نقد میگذارد. او در این فصل که مجموعهای از بحثهای فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمیاش را بهرخ میکشد.
🔗 متن کامل معرفی فدک در تاریخ را اینجا بخوانید
🆔 @sahidsadr