eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
303 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻امروز هم‌ هوا دوباره‌ گرفته‌ است‌ (امروز یازدهمین سالگرد درگذشت #طاهره_صفارزاده، بانوی شعر انقلاب، است. به این مناسبت شعری می‌خوانیم از این شاعر نامدار کشورمان و یاد و نامش را گرامی می‌داریم) ▪️ایوان‌ خانه‌ام‌ به‌ وسعت‌ قبری از آفتاب‌ و خاک‌ نشسته‌ام‌ به‌ وسعت‌ قبر و منتظرم‌ که‌ دست‌ رهگذری‌ ادامۀ دستانم‌ باشد و قفل‌ خانه‌ را بگشاید صدای‌ خستۀ‌ کفش‌ می‌آید صدای‌ تیزی‌ زنگ‌ از قعر پلکان‌ مهمانی‌ آمده‌ است‌ بگوید امروز هم‌ هوا دوباره‌ گرفته‌ است‌ امروز هم‌ هوا دوباره‌ خراب‌ است‌ در این‌ سکون سکوت‌‌آلود پیکار پلکان‌ را یاران‌ بر خود با رنج‌ این‌ خبر سال‌های‌ سال‌ هموار می‌کنند امروز هم‌ هوا دوباره‌ گرفته‌ است‌ امروز هم‌ هوا دوباره‌ خراب‌ است‌ ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نور و ظلمت در شعر پایداریِ طاهره صفّارزاده | یادداشتی از #نعیمه_آقانوری (در پرونده‌پرترۀ #طاهره_صفارزاده) ▪️«...طاهره صفّارزاده از چهره‌های مطرح حوزۀ شعر پایداری ایران است که همراه با پژوهش‌های دانشگاهی و مترجمی متون انگلیسی، با قرآن نیز اُنسی ویژه داشت و با فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام داد، از سوی وزارت علوم و آموزش عالی، لقب "خادم‌القرآن" گرفت. سرایش شعرهای پر مغز پایداری همراه با ضمیر قرآنی شاعر، سبب شد جلوه‌های فراوانی از قرآن در این اشعار نمودار شود؛ به عبارت دیگر می‌توان شعرهای پایداری صفّارزاده را اشعاری لبریز از مفاهیم و مضامین قرآنی دانست که کلیّت آنها مقاومت اسلامی را پیش چشم مخاطب به نمایش می‌گذارد. یکی از مفاهیم و مضامین قرآنی در شعر پایداری صفّارزاده، مفهوم نور و ظلمت است...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11156 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻غربت سکوت زخم | یادداشت #محمدقائم_خانی بر #صدای_بهتر_زخم (تازه‌ترین مجموعه‌شعر #علیرضا_سمیعی) ▪️«...زخم صدایی دارد که شنیدنی نیست. اگر به گوش نشستنی بود که روی بدن دهان باز نمی‌کرد. زخم قرابتی با غربت دارد و بر تن هر غریبی، زخمی یا حتی زخم‌هایی هست. این است که وقتی کسی تصمیم بگیرد که صدای زخم‌ها را به گوش مردم برساند، غریب می‌ماند و غربت، راهِ هم‌صحبتی خلایق را با او می‌بندد. اگر برود سراغ عادات که مجبور است حرفی از زخم‌ها نزند و اگر لب به گفتن از جراحت‌ها باز کند که خلق پراکنده می‌شوند یا نمی‌شنوند. خیلی راه بیایند، به‌ظاهر مخالفت نمی‌کنند اما یک گوششان در است و یکی دروازه. این است که صدای زخم غریب می‌افتد، هرچند که خود زخم بر هر بدنی و بر هر قلبی باشد. مردم، یعنی همان زخم‌خورده‌ها، از شنیدن صدای زخم فراری‌اند...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11153 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻شناسنامۀ ایمان (پرونده‌پرترۀ #طاهره_صفارزاده را با شعری از #نغمه_مستشار_نظامی که به این بانوی بزرگ شعر انقلاب تقدیم شده است، به‌روز می‌کنیم؛ گفتنی‌ست این شعر در کتاب #چمدانت_چه_قدر_جا_دارد؟ به‌تازگی توسط #انتشارات_شهرستان_ادب منتشر شده است) ▪️همیشه منتظری بانو، دعای معجزه می‌دانی عجیب ساده و دلچسبی، شبیه نم‌نم بارانی زنی دچار غم دیرین، اگرچه تلخ ولی شیرین شناسنامۀ ایمانی، گل زنان مسلمانی چقدر فرصت اندک را به علم و عشق بها دادی خوش آن قلم که به دست توست، خوش آن کتاب که می‌خوانی دو استکان غزل و لبخند، دو شعر تازۀ نیمایی چقدر واژۀ بی‌مانند در این بهشت فراوانی دعای معجزه‌ات عشق است، کلام روز و شبت قرآن مگر به کودک اشعارم تو شهد نور بنوشانی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻از مبارزه تا انتقام | یادداشت بر (در پرونده‌پرترۀ ) ▪️«...شاه‌آبادی قصه تعریف می‌کند، همان که لازمه و پیش‌برندۀ یک رمان واقعی است. او داستانش را بی‌هیچ پیچیدگی تعریف می‌کند، بدون اینکه مخاطب حس کند که در حال حل‌کردن معماست. رمان با خرده‌روایت‌های کوچک، راهش را پیدا می‌کند. جدا از روابط عاشقانۀ نخ‌نما در داستان‌های چریکیِ این‌چنینی، شاه‌آبادی داستانش را روی لبۀ تیغ پیش برده و سعی بر آن داشته تا حد امکان از فرورفتن در کلیشه‌ها خودداری کند. رمان، اطنابی ندارد، این عدم اطناب و ایجاز، تا آن‌جا پیش می‌رود که روند و سیر اتفا‌ق‌ها تند پیش می‌رود و ریتم رمان تند می‌شود. هراتفاقی سر جای خودش می‌افتد...» 🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11158 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻تجربۀ آواز مرگ روی سیم تار | معرفی رمان نوجوان اثر (به‌قلم ) ▪️«مسئلۀ مرگ برای نوجوانان همچون سایر مفاهیم، امری آموختنی و فرهنگی است. آنچه مرگ را برای نوجوان پذیرفتنی یا قابل انکار می‌‌سازد، معانی ساخته‌شدۀ اجتماعی مرگ است که از طریق فرآیندهای متعدد یادگیری به او منتقل می‌‌شود. در دنیای مدرن امروز رسانه‌‌ها عموماً مرگ را وحشت‌‌انگیز، هولناک، غیرعادلانه و ناخوانده توصیف می‌‌کنند. با اینکه یک نوجوان با توجه به بازۀ سنی‌‌اش، عموماً مسئلۀ مرگ را به‌نوعی با مرگ حیوانات، کهنسالان یا سبک مواجهۀ خانواده با مرگ نزدیکان تجربه کرده است، اما این موضوع اغلب برای او به عنوان مشکل بزرگ و غیرقابل حل جاافتاده است. بنابراین کار نویسندۀ "روی سیم تار" برای طرح مسئلۀ مرگ در رمانش به عنوان یک مسئلۀ پذیرفتنی و آرامشبخش بسیار بسیار دشوار است...» 🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11159 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرواز روحانی (ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت نبی مکرم اسلام مصطفی صلى‌الله‌عليه‌وسلم، شعری می‎خوانید از زنده‌یاد استاد در رثای پیامبر اسلام) ▪️وقتی که زلفت فرو ریخت، حجم پریشانی‌ات را آیینه‌ها خواب دیدند، آغوش نورانی‌ات را اشکی که در بغض دل بود، جاری شد ای راهي کوچ وقتی که نی شعله سر داد، آهنگ هجرانی‌ات را شصت و سه دیوار شب را، با بال ماتم پریدی! جز روح چشمه نفهمید، پرواز روحانی‌ات را! ای چلّه نوش ریاضت، ما در نگاه وداعت دیدیم چون نبض دریا، چشمان بارانی‌ات را! نسلی که در عشق با تو، پیمان اندیشه بستند با جهل خود مُثله کردند، پیغام قرآنی‌ات را! آن تیره روزان شب‌پوش، مثل غباری در آفاق در قابِ هستی ندیدند، تصویر انسانی‌ات را! در نقطه‌ی کور تاریخ، هم خوابه‌ی خاک و گل شد آن کس که در خواب می‌دید، رؤیای ویرانی‌ات را ☑️ @ShahrestanAdab
🔻شگردهای طنزآفرینی «احمد اکبرپور» در«واژه‌های بازیگوش» (معرفی کتاب #واژه_های_بازیگوش نوشتۀ #احمد_اکبرپور به قلم #الهام_فرجی) ▪️ «...احمد اکبرپور که آثار زیادی برای کودکان و نوجوانان خلق کرده، یکی از نویسندگان موفق ایران است. تعداد زیادی از آثار او به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی راه یافته و برخی ازآن‌ها به زبان‌های کره‌ای، چینی و انگلیسی ترجمه شده‌اند. یکی از تازه‌ترین کتاب‌های او با نام "واژه‌های بازیگوش" از سوی انتشارات شهرستان‌ادب منتشر شده است. کتاب، شامل داستان‌های طنز با موضوع‌های متفاوت است. طالع بینی ماه‌های مختلف، شوخی با شعر شاعران بزرگ و ضرب‌المثل‌ها موضوع برخی از داستان‌ها را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین در بعضی از آن‌ها درِددل‌هایی از زبان حیوان‌ها نقل شده است. افسانه‌های سرزمین چاچالک یکی دیگر از داستان‌هاست که به ماجرای هفت‌خوان "حسن کچل" برای به‌دست‌آوردن "گل‌بهار" می‌پردازد. گل‌بهار، دختر کدخداست که توسط غول "سرزمین چاچالک" ربوده می‌شود...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11161 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده‌ تخصصی شعر رضوی در سایت شهرستان ادب بازگشایی شد ▪️همزمان با روزهای پایانی ماه صفر و نزدیکی به شهادت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، پروندۀ تخصصی با عنوان «بهترین شعرها برای امام رضا» در سایت شهرستان ادب بازگشایی شد. در این پرونده شعرهایی از شاعرانی چون دعبل خزایی، ابونواس اهوازی، ابن یمین فریومدی، مهدی اخوان ثالث، فریدون توللی، رهی معیری، کفاش خراسانی، حبیب‎الله چایچیان،غلامرضا شکوهی، محمدجوادغفورزاده (شفق)، جواد اسلامی، مریم کرباسی، جواد حیدری، سید محمد بابامیری، محمدسعید میرزایی، سعید بیابانکی و... منتشر شده است. همچنین در این پرونده نماهنگ، کلیپ، یادداشت، گزارش و مطالب متنوعی درخصوص امام رضا علیه‌السلام می‌توانید مشاهده و مطالعه کنید. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت علیه‌السلام،‌ شما را به خواندن این پرونده دعوت می‌کنیم: 🔗 shahrestanadab.com/شعر-امام-رضا ☑️ @ShahrestanAdab
🔻روضۀ رضوان (در نزدیکی ایام شهادت حضرت شمس‌الشموس، پروندۀ بهترین شعرها برای علیه‌السلام را با شعری از به‌روز می‌کنیم) ▪️نشسته‌ام به رواقی به گوشۀ حرمش رها رهای رها زیر آبشار غمش یقین به چشمۀ تسنیم دوست متصل است که نور می‌چکد از روزن سپیده‌دمش چه سال‌ها که هم‌آوای نوبتی‌خوانان رسیده است به گوشم طنین زیر و بمش به کاظمین و به مشهد سلام و عرض ادب به حس و حال غریبانۀ شبیه همش دم مسیح خراسان به لطف حق گرم است برایتان چه بگویم ز لطف دم به دمش چو پا گذاشت به ایران هزار چشمه شکفت هزار جان گرامی فدای هر قدمش هوای روضۀ رضوان اگر به سر داری بیا به سمت خراسان و روضۀ ارمش به پادشاه و گدا و به عارف و عامی خبر دهید که عام است سفرۀ کرمش گره گشوده ز کارم به طرفةالعینی به نام پاک جوادش چو داده‌ام قسمش هر آنچه داده به من لطف بی‌کران بوده‌ست که راضی‌ام به زیادش که قانعم به کمش شهید عشق شد و آرمید کنج بهشت هر آن که رقص‌کنان رفت زیر تیغ غمش چه افتخاری از این افتخار بالاتر که شاعرش شده‌ام زیر سایۀ علمش چه می‌شود که شبی نامۀ سیاه مرا بگیرد و بنوازد به گوشۀ قلمش سپاه منتقمانش همیشه بیدارند یکی خبر برساند به اولیای دمش نمی‌کنیم دل از این حرم، از این درگاه قسم به مادر بی‌بارگاه و بی‌حرمش... ☑️ @ShahrestanAdab
🔻رمان و تقدیر تاریخی ملل شرق؛ از مصر تا هند | یادداشتی از ▪️«رمان، شکل ادبی غالب عصر ماست. به قول هگل، حماسه انسان طبقۀ متوسط است. پس بی‌دلیل نیست که به تناسب رشد طبقۀ متوسط در میان ملل آسیایی، استقبال از این شکل ادبی افزایش روزافزون داشته باشد. از سویی رمان، صرفاً یک محمل برای انتقال اندیشه‌های نویسنده به مخاطب نیست. رمان یک شیوۀ نگریستن به دنیا و یک نوع اندیشیدن به هستی است. شکلی که با به‌پایان‌رسیدن عصر حماسه‌ها، با سرگذشت قهرمانی که پایان داستان‌های پهلوانی را باور نکرده و مورد تمسخر واقع می‌شود، آغاز می‌گردد. از آن روز تاکنون رمان‌نویسان غربی همیشه تیره‌ای مورد اعتنا از اندیشمندان آن جهان بوده‌اند و تصور مردم ملل خود را از خودشان و جهان‌شان شکل داده‌اند. صدای انسان روسی بدون رمان‌نویسانش در جهان شنیده نمی‌شد...» 🔗 ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11071 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻اندیشیدن به ایران از خلال داستان | معرفی رمان «سپاه گمشدۀ کمبوجیه» اثر #محمدامین_پورحسینقلی (به قلم #محمدقائم_خانی) ▪️«نویسنده‌ای واقعی، چگونه به ایران می‌اندیشد؟ منظورم اندیشیدن در قالب‌های معمولی که دیگران مشغول به آن هستند نیست، بلکه این پرسش ناظر به خود داستان معنی دارد. پس بهتر است بپرسیم که نویسنده در خلال داستان، چگونه به ایران می‌اندیشد؟ چنین نویسنده‌ای را می‌توان ایرانی خواند، وگرنه که هرداستانی به زبان فارسی، نسبت و قرابتی با ایران ندارد. درحالی‌که عموم مردم این‌که نام‌های داستان ایرانی باشد یا حداکثر اشاره‌ای به واقعه‌ای آشنا در آن شده باشد را نشانۀ ایرانی‌بودن یک نوشته می‌دانند، اما درواقع کدام نویسنده ایرانی است؟ و ایران در کدام داستان حضور دارد؟...» 🔗 ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11165 ☑️ @ShahrestanAdab