🔻شعرهای اعتراضآمیز و انسانمدار
(یادداشت #حسنا_محمدزاده بر مجموعهشعر #دارم_خجالت_میکشم_از_این_که_انسانم سرودۀ #مرتضی_امیری_اسفندقه)
▪️«...درواقع شعر، فرصتی برای به موسیقی رساندن زبان است. یکی از هنرمندیهایی که در این اشعار به وفور به کار رفته، همنشینی هدفمند صامتها و مصوتها و همآواییشان برای رسیدن به غنای موسیقی درونی است؛ نوعی همنشینی که بر پایۀ "تکرار" استوار است و بسامد آن در مصوتها، صامتها، واژگان و حتی تکرار جمله، به غنای موسیقیایی اثر میانجامد و علاوه بر آن میتواند تداعیگر صدا، تصویر و یا صحنهای در ذهن مخاطب باشد و آواها (واجها) در کنار دیگر عناصر شعر میتوانند در انتقال مفهوم و احساس شاعر مؤثر باشند، مانند تکرار صامت "ک" و زایش مستمر زبان در بازی با کلماتی مانند: "کشته، کشاکش، که، کشتار، کلافه، کلمات، سبک" که صداهای حاصل از ضرب و شتم و به عبارتی "کیوکیو"ی میدان جنگ را در ذهن تداعی میکنند:
که کشته داد و شما در کشاکش کشتار/ کلافۀ کلماتی که تازهتر باشند/ و کشتهمردۀ سبک و سیاق نو بودید...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11281
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻فرار مغزها
(شعر طنزی از کتاب #دانشگاه_نامه سرودۀ #عباس_احمدی به مناسبت #روز_دانشجو)
▪️الهی جانِ ما را روشنی ده
تنی از جنس آدم آهنی ده
مبادا مغزمان آکبند ماند
لب احساس، بیلبخند ماند
*
شنیدستم که یک تن از بزرگون
چنین فرموده پشت یک تریبون:
«جوان گر صاحب یک مغز باشد،
تماماً حرف و فعلش نغز باشد
فرار از میهن خود کی نماید؟
رهِ بیغیرتی کی طی نماید؟
مرو خارج که مشحون از فساد است
تمام آرزوهایت به باد است
ره عشق و صفا بر خود نبندی
به ما داخلنشینان هی نخندی
در ایران باشی و بیکار باشی
به از آن خوار استکبار باشی
در ایران باشی و معتاد باشی
شرف دارد که دشمنشاد باشی
نرو جانم به هاروارد و ام.آی.تی
سر جایت نشین، ای بچه قرتی!
چقدر آخر نمکنشناس و پستی
نمک خوردی، نمکدان را شکستی!
چرا دور سر کشور نگردی؟
برو خارج، الهی برنگردی!»
خلاصه توپ آن استاد پر بود
ولی مغز خودش یک ذره قُر بود
نمیدانست آن تخم دو زرده
در ایران رایگان تحصیل کرده
بسی صرفش شده خرج و مخارج
مواجب میرود در جیب خارج
به مفتی میرود از دست کشور
بَرد کیف ورا بیگانۀ خر
بسی از رتبههای تاپ کنکور
شدند از موطن و اصحاب خود دور
به عشق پیشرفت کار و تحصیل
به لندن رفت بچۀ ناف منجیل
جوان مستعدّ اهل طالش
گرفته از تورنتو یک پذیرش
ز ترس قحطسال آب و دانه
پریده کفتر جلدی ز خانه
سؤالی لاجرم در ذهن بنده است
که شاید گفتنش اسباب خنده است:
«نمیشد اینهمه مخ گر فراری
چه بُد تکلیف کار و بار، باری؟
اگر بودند مخها توی ایران
چه پستی میگرفتند آن بزرگان؟»
تشکر میکنم از خارجیها
که کردند اشتغالی را مهیا!
خلاصه، ملک ایران است اینجا
فرار مغز، آسان است اینجا
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«آلونکهای غمانگیز» به روایت #ایزابل_آلنده | از کتاب #عاشق_ژاپنی
(سیوششمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب ویژۀ شانزدهم آذر در پروندۀ #ادبیات_ضدآمریکایی)
▪️«خانوادۀ فوکودا پنجره هایشان را پوشاندند و پشت در مشرف به خیابانشان قفل گذاشتند. ماه مارس بود و آنها کرایۀ یک سال را پرداخته بودند و همینطور بیعانۀ خرید یک خانه که به محض این که چارلز به سن قانونی رسید، خانه را بخرند. آنها هرچه را نمیتوانستند با خود ببرند یا به فروش نمیرسید، انداختند دور؛ چون دلالهای فرصتطلب چیزهای آنها را بیست برابر زیر قیمت میخریدند. فقط چند روز وقت داشتند که ترتیب اموال خود را بدهند. هرچه را میتوانستند در چمدان جا دادند و سوار اتوبوسهای شرم شدند. مجبور شده بودند این توقیف را بپذیرند؛ در غیر این صورت، باید دستگیر میشدند و با عواقب خیانت در جنگ روبهرو میشدند...»
🔗 متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11288
🔗 همچنین برای خواندن مطالب دیگر پروندۀ ادبیات ضدآمریکایی به صفحه مخصوص آن در سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید:
shahrestanadab.com/ادبیات-ضدآمریکایی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عشق در سالهای جنگ
(یادداشت #پرستو_علی_عسگرنجاد بر رمان #وضعیت_بی_عاری اثر #حامد_جلالی)
▪️«...برای خوانندهای که وضعیت بیعاری را نخوانده و میخواهد از خلال اینیادداشت به محتوای آن پی ببرد، هر اشارهای به طرح رمان، ظلمی است در حق نویسندهاش که روزها زحمت کشیده تا اینداستانهای تودرتو را در دل شخصیتهای متعددش، بتند و زندگی آنها را با هم پیوند بدهد. اما به رسم وظیفۀ هر یادداشت نقدی، باید بگویم درونمایۀ وضعیت بیعاری، "عشق" است؛ عشق با تمام ملحقات آن همچون فراق، رنج، شوریدگی، تعالی و در متعالیترین وجه آن، شهادت. طرح اولیۀ اثر، روایت عشق دختری مسلمان به نام "حلیمه" است به پسری صبّی به نام "رام" از روزگار نوجوانی ایندو تا واپسینسالهای زندگیشان با و بی هم...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11291
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری دومین شب از «شبهای شعر اعتراض»، ویژه شعر طنز 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11285
🔻مشروح دومین شب از «شبهای شعر اعتراض»، ویژه شعر طنز
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11292
#شعر_اعتراض
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یادگاری
(غزلی از #محمدتقی_بهار در سالروز تولد #ملک_الشعرا_بهار)
▪️میان ابرو و چشم تو گیر و داری بود
من این میانه شدم کشته، این چه کاری بود
تو بیوفا و اجل در قفا و من بیمار
بمردم از غم و جز این چه انتظاری بود؟
مرا ز حلقۀ عشاق خود نمیراندی
اگر به نزد توام قدر و اعتباری بود
در آفتاب جمال تو زلف شبگردت
دلم ربود و عجب دزد آشکاری بود
به هر کجا که ببستیم باختیم ز جهل
قمار جهل نمودیم و خوش قماری بود
تمدن آتشی افروخت در جهان که بسوخت
زعهد مهر و وفا هرچه یادگاری بود
بنای این مدنیت به باد میدادم
اگر به دست من از چرخ اختیاری بود
میی خوریم به باغی نهان ز چشم رقیب
اگر تو بودی و من بودم و بهاری بود
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بهار جاودان | نگاهی به زندگی و آثار #ملک_الشعرا_بهار
(یادداشتی از #رویا_رسولی در سالروز تولد #محمدتقی_بهار)
▪️«...آثار بهار از نظر کمیت بسیارند و به لحاظ درونمایه طیف گستردهای را دربرمیگیرند. پارهای از آثار او در زمان حیاتش به صورت کتاب و مقاله منتشر شده و پارهای دیگر، پس از درگذشت او به وسیلۀ بازماندگان و علاقمندان گردآوری گردیده و به چاپ رسیده است. آثار منثور و منظوم بهار متنوع است و انواع شعر سنتی و اشعار به زبان محلی، تصنیف و ترانه، مقالهها و سخنرانیهای سیاسی و انتقادی، رسالههای تحقیقی، نمایشنامه، اخوانیات و مکتوبات، تصحیح انتقادی متون، ترجمههای متون پهلوی، سبکشناسی نظم و نثر، دستور زبان، تاریخ احزاب، مقدمه بر کتابها و حواشی بر متون –بهخصوص شاهنامۀ فردوسی را دربرمیگیرد...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11294
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«خط مرزی» و «نعلینهای آلبالویی» نامزد نخستین جایزۀ داستان کوتاه «روایت» شدند
▪️دبیر نخستین دوره جایزه داستان کوتاه «روایت»، عناوین ۱۲ مجموعه داستان کوتاه که برای حضور در مرحله دوم داوری نخستین دوره جایزه ملی «روایت» انتخاب شدند را اعلام کرد.
در این میان، عنوان دو کتاب از انتشارات شهرستان ادب نیز به چشم میخورد:
#خط_مرزی نوشتۀ #سیدحسین_موسوی_نیا که مجموعهداستانی در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس است و همچنین #نعلین_های_آلبالویی نوشتۀ #مهدی_نورمحمدزاده که چندی پیش در جایزۀ کتاب سال آذربایجان شرقی نیز خوش درخشید.
گفتنیست سایت شهرستان ادب پیشتر پروندهکتابهایی را به این دو کتاب موفق اختصاص داده بود که برای مطالعۀ آنها میتوانید به صفحۀ اختصاصیشان مراجعه کنید:
🔗 پروندهکتاب خط مرزی:
shahrestanadab.com/خط-مرزی
🔗 پروندهکتاب نعلینهای آلبالویی
Shahrestanadab.com/نعلین-های-آلبالویی
مؤسسۀ شهرستان ادب و همۀ هنرمندان این مجموعه برای این دو نویسندۀ گرامی آرزوی موفقیتهای روزافزون دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻این روزها
(بازخوانی یک غزل اجتماعی از زندهیاد #خلیل_عمرانی در سالروز درگذشت این شاعر انقلابی)
▪️این روزها چقدر شبیه ابوذرند
با روزهای غربت مولا برادرند
دلواپساند مثل شب بیچراغ ماه
دلواپس دوبارۀ خونین خنجرند
خنجر هنوز در نفسِ کوچه میدود
با دستهای فتنه که پیوسته کافرند
از اهل فتنه مشق دو رنگی بعید نیست
درسی که تا همیشۀ تاریخ از برند
هر نهروان که میگذرد، پینههای پوچ
آزردۀ صراحت شمشیر اشترند
بعد از وقوع آینه در خون بیدریغ
آیات عشق در گل پرپر مکررند
چندین هزار مرتبه تکرار کربلا
تکرار عاشقانۀ آیات کوثرند
تنها نشان خون خدا مانده بر زمین
این شامیان کوفۀ نیرنگ ابترند
فردا تمام علقمهها چشمه در نگاه
آیینۀ تلاطم امواجِ باورند
فردا غدیرهای شکوفا فدک فدک
زیباترین تکلم غوغای محشرند
☑️ @ShahrestanAdab
🔻از رمان «پس از بیست سال» در اختتامیه دوازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد تجلیل میشود
▪️دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با اعلام این خبر گفت: اعضای هیات داوران بخش رمان و داستان بلند #جایزه_جلال در جریان بررسی آثار این بخش، کتاب #پس_از_بیست_سال نوشته #سلمان_کدیور را به خاطر کوشش موثر در زمینه دراماتیک کردن تاریخ و وقایع دینی و هویتی، شایسته تحسین دانسته و پیشنهاد تجلیل از این نویسنده و اثر ادبی او را به دبیرخانه این جایزه ارائه دادند.
رمان «پس از بیست سال» روایتی است تاریخی در صدر اسلام که از دوران امام علی علیهالسلام آغاز و به پس از حادثه عاشورا ختم میشود. گفتنی است، آیین پایانی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، ساعت ۱۵ شنبه ۲۳ آذرماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران با معرفی برگزیدگان این دوره برگزار خواهد شد.
موسسه شهرستان ادب و نویسندگان همراه با این موسسه ضمن تبریک به جناب آقای سلمان کدیور نویسنده توانمند کشورمان برای ایشان آرزوی موفقیتهای بیشتر را دارند.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«همقفسان» و «راهبندان» مجموعهشعرهای منتخب جشنوارۀ کتاب «رشد»
▪️روز گذشته در مدرسۀ تاریخی دارالفنون، مراسم اختتامیه هفدهمین جشنوارۀ کتاب رشد، آثار منتخب توسط هیئت داوران معرفی شدند.
در بخش شعر این جشنواره، هر دو اثر منتخب از آثار #انتشارات_شهرستان_ادب بودند.
🔸مجموعهشعر #هم_قفسان سرودۀ سرکارخانم #مژگان_عباسلو به عنوان اثر برگزیده نوزدهمین جشنواره کتاب رشد معرفی شد.
🔸همچنین مجموعهشعر #راهبندان سرودۀ آقای #میلاد_عرفان_پور نیز در این جشنواره شایستۀ تقدیر شناخته شد.
مؤسسۀ شهرستان ادب و همۀ هنرمندان این مجموعه این موفقیت را به شاعران ارجمند سرکار خانم مژگان عباسلو و جناب آقای میلاد عرفانپور تبریک گفته و برای این بزرگواران آرزوی موفقیتهای روزافزون دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻خوش باد سفر
(سه رباعی زیبا از کتاب #راهبندان سرودۀ #میلاد_عرفانپور)
▪️تنها و غریب مانده انسان در شهر
سنگین شده سایۀ رفیقان در شهر
محتاج درنگیم در این کثرت رنگ
این است دلیل راهبندان در شهر
▪️با خون جگر بازنگردی دل من
با دیدۀ تر بازنگردی دل من
دیدم که به قربان کسی میرفتی
خوش باد سفر! بازنگردی دل من
▪️ماندهست میان کفر و ایمان دنیا
هم کافر بوده هم مسلمان، دنیا
هم مسجدِ مردان خدا بوده و هم
بازار بزرگ دین فروشان، دنیا
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازخوانی پرونده کتاب «پس از بیست سال» در سایت مدرسه رمان
(به بهانۀ تجلیل از این رمان در دوازدهمین #جایزه_جلال آل احمد)
▪️سایت مدرسه رمان چندی پیش پروندهکتاب #پس_از_بیست_سال اثر #سلمان_کدیور را در صفحات خود گشوده بود. در این پروندهرمان، اخبار، گزارش ها و یادداشتهایی منتشر شده است که گزیدهای از آنها از این قرار است:
🔸نزاع دو اسلام در صدر اسلام | گفتوگو با سلمان کدیور دربارۀ رمان «پس از بیست سال»
🔗 madreseroman.com/Articles/ID/233
🔸تاریخ، حکمت و کلام سه وجه مهم رمان «پس از بیست سال» | مشروح نشست نقد و بررسی رمان «پس از بیست سال»
🔗 madreseroman.com/Articles/ID/231
🔸علی علیهالسلام همیشه بزرگ است در تمام فصول | یادداشتی از #آزاده_جهان_احمدی
🔗 madreseroman.com/Articles/ID/225
🔸«پس از بیست سال»؛ روایتی تازه از مذهب علیه مذهب! | یادداشتی از #صادق_فرامرزی
🔗 madreseroman.com/Articles/ID/230
🔸عدالت سازشکار نیست | یادداشتی از #حسام_آبنوس
🔗 madreseroman.com/Articles/ID/241
🔸روایت دلدادگی | یادداشتی از #معصومه_خوانساری
🔗 madreseroman.com/Articles/ID/243
🔗 برای خواندن مطالب بیشتر به صفحه مخصوص این پرونده در سایت #مدرسه_رمان مراجعه نمایید:
madreseroman.com/Articles/articleType/TagView?Tag=پس+از+بیست+سال
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یکشنبههای داستان میزبان الهیات روایی شر!
▪️نشست هفتگی #یکشنبه_های_داستان در هفته آینده با عنوان «الهیات روایی شر» در موسسه «شهرستان ادب» برگزار میشود. در این برنامه که روز ۲۴ آذرماه از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز میشود، دکتر #نعیمه_پورمحمدی و دکتر #محمد_حقانی_فضل درباره این موضوع و با نگاهی به کتاب #درباره_شر سخنرانی میکنند.
حضور در این نشست ادبی که در محل موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سهراه طالقانی، پلاک ۱۶۸ برگزار میشود، برای عموم علاقمندان ادبیات آزاد است.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری اختصاصی از اختتامیه دوازدهمین دورۀ #جایزه_جلال آل احمد
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11308
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پس از بیست سال در جایزه جلال تجلیل شد
(تبریک موسسه شهرستان ادب به آقای سلمان کدیور)
▪️رمان #پس_از_بیست_سال نوشته #سلمان_کدیور در #جایزه_جلال آل احمد تجلیل شد.
این رمان خواندنی که محصول #مدرسه_رمان شهرستان ادب است به طور ویژه خارج از بخش رقابتی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تجلیل شد.
هیئت داوران کتاب «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور را بابت «کوشش موثر در زمینه دراماتیک کردن تاریخ و وقایع دینی و هویتی»، شایسته تحسین دانستند و پیشنهاد تجلیل از این نویسنده و اثر ادبی او را به دبیرخانه این جایزه ارائه دادند.
رمان «پس از بیست سال» روایتی است تاریخی در صدر اسلام که از دوران #امام_علی علیهالسلام آغاز و به پس از حادثه عاشورا ختم میشود. این کتاب حجیم نیز با استقبال خوانندگان و منتقدان رو به رو شده است. سلمان کدیور نویسنده این اثر متولد ۱۳۶۵ در شیراز است و تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی ارشد ادامه داده است. او پنج سالی است که داستاننویسی را به صورت جدی آغاز کرده است.
🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11309
☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت رمان «وضعیت بیعاری» در دوازدهمین دورۀ جایزۀ جلال آل احمد
(تبریک موسسه شهرستان ادب به آقای حامد جلالی)
▪️رمان #وضعیت_بی_عاری نوشته #حامد_جلالی از محصولات #مدرسه_رمان شهرستان ادب در #جایزه_جلال درخشید. هیئت داوران این رمان عاشقانه جنگی را در دوازدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آلاحمد»، شایسته تقدیر دانستند.
«وضعیت بیعاری» داستان دلباختگی دختری مسلمان به جوانی است که پیرو دین صابئین مندایی است، اقلیتی مذهبی که بیشتر در جنوب ایران زندگی میکنند. ماجراهای این رمان از روزهای پیش از انقلاب اسلامی آغاز و به روزهای جنگ تحمیلی ختم میشود.
حامد جلالی نویسنده این رمان متولد ۱۳۵۴ در قم و دانشآموخته دوره کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه صدا و سیماست. او سابقه کارگردانی، نمایشنامهنویسی و چهرهپردازی در تئاتر و تلویزیون را هم در کارنامه خود دارد. علاوه بر نوشتن داستان کوتاه و دریافت جوایز متعدد داستاننویسی، «وضعیت بیعاری» نخستین تجربه وی در زمینه رماننویسی است.
🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11307
☑️ @ShahrestanAdab
🔻این هم پرنده بود
(شعری از #احمدرضا_احمدی)
▪️این هم پرنده بود
که از کنار ما گذشت
روی شاخههای درختان
رفت.
از عمر ما چه مانده است
که گلدانها را آب میدهیم
بر کف حوض خیره میشدیم
ماهی قرمز را
در شب
در حوض سنگی
صدا میکنیم.
پارچهها
در کنار خانهی ما
بافته شدند
عروسان برای خرید پارچهها
به بازار میروند
فروشندگان پارچهها
برای عروسان
نمیگویند:
که ما مردهایم
هنوز پارچهها آهار دارند.
این هم پرنده بود
که از کنار ما
که از کنار عروسان
گذشت
روی پارچهها بافته شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب به آقای «عبدالرحیم سعیدیراد»
▪️با نهایت تأسف باخبر شدیم جناب آقای #عبدالرحیم_سعیدی_راد، شاعر گرامی، در سوگ از دست دادن خواهر بزرگوار خود نشستهاند.
مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه شاعران همراه با این مؤسسه، مصیبت وارده را به جناب آقای عبدالرحیم سعیدیراد و مجموعه افراد خانوادۀ گرانقدر ایشان تسلیت میگویند و برای آن بانوی پرهیزگار طلب علو درجات را دارند.
☑️ @ShahrestanAdab