🔻پس از بیست سال در جایزه جلال تجلیل شد
(تبریک موسسه شهرستان ادب به آقای سلمان کدیور)
▪️رمان #پس_از_بیست_سال نوشته #سلمان_کدیور در #جایزه_جلال آل احمد تجلیل شد.
این رمان خواندنی که محصول #مدرسه_رمان شهرستان ادب است به طور ویژه خارج از بخش رقابتی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تجلیل شد.
هیئت داوران کتاب «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور را بابت «کوشش موثر در زمینه دراماتیک کردن تاریخ و وقایع دینی و هویتی»، شایسته تحسین دانستند و پیشنهاد تجلیل از این نویسنده و اثر ادبی او را به دبیرخانه این جایزه ارائه دادند.
رمان «پس از بیست سال» روایتی است تاریخی در صدر اسلام که از دوران #امام_علی علیهالسلام آغاز و به پس از حادثه عاشورا ختم میشود. این کتاب حجیم نیز با استقبال خوانندگان و منتقدان رو به رو شده است. سلمان کدیور نویسنده این اثر متولد ۱۳۶۵ در شیراز است و تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی ارشد ادامه داده است. او پنج سالی است که داستاننویسی را به صورت جدی آغاز کرده است.
🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11309
☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت رمان «وضعیت بیعاری» در دوازدهمین دورۀ جایزۀ جلال آل احمد
(تبریک موسسه شهرستان ادب به آقای حامد جلالی)
▪️رمان #وضعیت_بی_عاری نوشته #حامد_جلالی از محصولات #مدرسه_رمان شهرستان ادب در #جایزه_جلال درخشید. هیئت داوران این رمان عاشقانه جنگی را در دوازدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آلاحمد»، شایسته تقدیر دانستند.
«وضعیت بیعاری» داستان دلباختگی دختری مسلمان به جوانی است که پیرو دین صابئین مندایی است، اقلیتی مذهبی که بیشتر در جنوب ایران زندگی میکنند. ماجراهای این رمان از روزهای پیش از انقلاب اسلامی آغاز و به روزهای جنگ تحمیلی ختم میشود.
حامد جلالی نویسنده این رمان متولد ۱۳۵۴ در قم و دانشآموخته دوره کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه صدا و سیماست. او سابقه کارگردانی، نمایشنامهنویسی و چهرهپردازی در تئاتر و تلویزیون را هم در کارنامه خود دارد. علاوه بر نوشتن داستان کوتاه و دریافت جوایز متعدد داستاننویسی، «وضعیت بیعاری» نخستین تجربه وی در زمینه رماننویسی است.
🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11307
☑️ @ShahrestanAdab
🔻این هم پرنده بود
(شعری از #احمدرضا_احمدی)
▪️این هم پرنده بود
که از کنار ما گذشت
روی شاخههای درختان
رفت.
از عمر ما چه مانده است
که گلدانها را آب میدهیم
بر کف حوض خیره میشدیم
ماهی قرمز را
در شب
در حوض سنگی
صدا میکنیم.
پارچهها
در کنار خانهی ما
بافته شدند
عروسان برای خرید پارچهها
به بازار میروند
فروشندگان پارچهها
برای عروسان
نمیگویند:
که ما مردهایم
هنوز پارچهها آهار دارند.
این هم پرنده بود
که از کنار ما
که از کنار عروسان
گذشت
روی پارچهها بافته شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب به آقای «عبدالرحیم سعیدیراد»
▪️با نهایت تأسف باخبر شدیم جناب آقای #عبدالرحیم_سعیدی_راد، شاعر گرامی، در سوگ از دست دادن خواهر بزرگوار خود نشستهاند.
مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه شاعران همراه با این مؤسسه، مصیبت وارده را به جناب آقای عبدالرحیم سعیدیراد و مجموعه افراد خانوادۀ گرانقدر ایشان تسلیت میگویند و برای آن بانوی پرهیزگار طلب علو درجات را دارند.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻حاشیۀ چشمت
(شعری از کتاب #صدای_بهتر_زخم سرودۀ #علیرضا_سمیعی)
▪️تاریخ سخن بودی بی رسم نویسایی
حالا چه کنم با این تألیف تماشایی
در حاشیۀ چشمت من چیستم ای دیوان
یک جملۀ تعلیقی در گوشۀ زیبایی
هر بار تو را خواندم نشنیدهترم کردی
پس باز نشستم در این نسخۀ تنهایی
در شهر که خواندندش از غلغله ویران شد
انشای صدایش بود این بیسر و بیپایی
با باد چه میکردم بر دوش هوا رفتم
وقتی که وزیدی در اوزان اهورایی
در شرح تو با سر من میگردم و میگریم
رقص قلمی پیرم تن داده به رسوایی
پرپر شدن تفسير تأویل حلالم بود
از حنجره جاری شد خون دل مینایی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«ما را که مائیم»
(متن خطابه ارزشمند #محمدرضا_شرفی_خبوشان در اختتامیه دوازدهمین #جایزه_جلال آلاحمد)
▪️«...نویسندۀ ایرانی نیز از این جهت انسانی بیمانند است. شاهد و ناظر و عامل تاریخ است و راوی و حاضر و حامل رنجها و حماسهها و عشقها و مصائب است. نویسندۀ ایرانی دریافتهاست، که حفظ و به سامان داشتن و بالندگی آرمانهای نیک و اهداف متعالی قیامش، درگرو توجّه دادن خویشتن و مردمش به رواج و بسط و فرایادآوردن دلسوزی و مهربانی و همدلی و همراهی و هماهنگی است. چه کسی دل میسوزاند؟ چه کسی انسانی مهربان است؟ چه کسی همدل همسایگان و همشهریان و هم میهنان خود است؟ چه کسی همراهی و هماهنگی با نفوس جمعی را فضیلت میشمارد؟ نویسندۀ ایرانی پاسخ این سؤالها را دریافتهاست و میداند که دلسوزان و مهربانان و همدلان و همراهان و هماهنگان یک سرزمین آنانند که آن سرزمین را از آن خود بدانند و نسبت بدان حسّ مالکیت داشته باشند. از خود دانستن و حسّ مالکیت است که تعهّد میآورد و تعهّد ایمان به انجام وظیفه در جهت انتفاع دیگری است. دیگران اگر نباشند فضیلتها معنا پیدا نمیکنند، مهربانی و دلسوزی و همدلی و همراهی و هماهنگی واژههایی میشوند فاقد ارزش و خالی از محتوا و اگر این دیگران، غیر از ما و من به حساب آیند، باز هم بنیاد و مایۀ تعهّد سست میشود و فضیلتها آلودۀ ریا و رنگ و دغل میشوند...»
🔗 متن کامل این سخنرانی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11311
☑️ @ShahrestanAdab
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلمی کوتاه از:
تجلیل رمان #پس_از_بیست_سال
نوشته #سلمان_کدیور
در دوازدهمین دوره #جایزه_جلال آل احمد
☑️ @mdrsroman
☑️ @ShahrestanAdab
🔻غزال غزل
(شعری از زندهیاد استاد #مشفق_کاشانی)
▪️گر چون حباب آه، قراری نیافتم
در موجخیز اشک، کناری نیافتم
در گردباد معرکۀ مرگ و زندگی
بنشست تا غبار، سواری نیافتم
جز نقش لحظههای شفق گونِ تابسوز
در لوح سینه، روزشماری، نیافتم
این باغ کاغذین گُلِ آلودهرنگ را
دیدم هزار بار و، بهاری نیافتم
از لالههای سوخته، کز خاک بردمید
شب سوزتر چراغ مزاری، نیافتم
در جویبار صاعقه، جاری شدم چو برق
توفاننهیب، شورِ شراری، نیافتم
تا مردمان دیده، بشویم به آب عشق
در آستان دوست غباری نیافتم
زین غم که خار حادثه شد خانهزاد گل
بی جوش خون، گلوی هزاری نیافتم
جز لطف حق که سایه فکندهست بر سرم
در این کویر سوخته، یاری نیافتم
ای دل مگر به اوج رسانم سرتو را
برقامت بلند تو، داری نیافتم
«مشفق» به جز غزال غزلهای مشکبیز
خوشتر به دشت شعر، شکاری نیافتم
☑️ @ShahrestanAdab
22.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلمی کوتاه از:
موفقیت رمان #وضعیت_بی_عاری
نوشته #حامد_جلالی
در دوازدهمین دوره #جایزه_جلال آل احمد
☑️ @mdrsroman
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نقش در نقش
(شعری از سرکار خانم #سارا_جلوداریان برای فرش ایرانی)
▪️نقش در نقش، گل سرخ به دامان داری
طرح در طرح، نشانی ز بهاران داری
تاروپودت به غم رنگرزان آغشتهست
خبر از تلخی و شیرینی دوران داری
در دل هر گرهات، پینۀدستی پیداست
ریشه در خاک بلادیدۀ ایران داری
سينۀگرم تو، میعادگه مجنونهاست
رج به رج، خاطرهها از شب هجران داری
رازها زیرگلیهای ترنجت خفتهست
چه حکایات که در حاشیه، پنهان داری
گاه از جانب تبریز، سخن میگویی!
گاه تاریخچه در خطۀ کاشان داری
زیر پا، یا سر بازار... چه فرقی دارد؟
تواصیلی و خریدار، فراوان داری
☑️ @ShahrestanAdab