4_6014847216940748933.mp3
1.7M
📡 در گذشته چه واعظهایی داشتیم!
🔹خاطره استاد مطهری از فردی که خود را زنده شده به دست مرحوم سیدمهدی قوام میدانست
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️سرایت فساد از « خواص » به متن جامعه
🔻...معمولا فساد از «خواص» شروع مىشود و به «عوام » سرايت مى كند
و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى آورد
يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى ريزد
و صلاح از پايين به بالا سرايت مى كند.
🔻روى همين اصل است كه مى بينيم امير المؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى كند،
نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى دهد.
🔻در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى نويسد:
«براى والى هيچ كس پرخرجتر در هنگام سستى، كم كمك تر در هنگام سختى،
متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقعتر،
ناسپاستر،
عذرناپذيرتر،
كم طاقت تر در شدايد از«خاصه» نيست.
همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» مى باشند،
پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18 ؛ ص189- با تلیخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلاح فکر دینی ، اولویت نخست جوامع اسلامی
🔻...بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست،
بلكه اين فكر ، اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
توحيد ما توحيد مسخ شده است،
نبوت ما نبوت مسخ شده است،
ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به قيامت ما كم و بيش همينطور
تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده است.
🔻...تا فکر دینی ، اصلاح نشود - هر نوع اقدامی - فايده ندارد.
فرضاً اگر در اروپا هم يك عده مسلمان شوند و ما را ببينند، ممكن است پشيمان شوند و از اسلام برگردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: -501-500-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۶)
2️⃣ شناخت تحليلى
🔻در اين مرحله، بررسى تحليلى كتاب، مورد نظر است،
يعنى تشخيص اينكه اين كتاب مشتمل بر چه مطالبى است
و چه هدفى را تعقيب مىكند،
راجع به جهان چه نظرى دارد،
نظرش درباره انسان چيست؟
چه ديدى درباره جامعه دارد؟
سبك ارائه مطالب در آن و شيوه برخورد آن با مسائل چگونه است؟
🔻سؤال ديگر اینکه آيا اين كتاب پيامى و رهنمودى براى بشريت دارد يا نه؟
و اگر پاسخ مثبت است آن پيام چيست؟
🔻در هر حال اين نوع شناخت مربوط به محتواست و درباره هر كتابى مىتوان از اين نظر بحث كرد،
خواه آن كتاب شفا ى بو على باشد و يا گلستان سعدى.
🔻در باب شناخت تحليلى قرآن بايد ببينيم قرآن مجموعاً مشتمل بر چه مسائلى است و آن مسائل را چگونه عرضه كرده است.
استدلالات و احتجاجات قرآنى در زمينههاى مختلف چگونه است؟
🔻آيا چون قرآن حافظ و حارس و نگهبان ايمان است و پيامش يك پيام ايمانى است،
به عقل به چشم يك رقيب نگاه مىكند و مىكوشد تا جلو تهاجم عقل را بگيرد و دست و پاى رقيب را ببندد
و يا به عكس همواره به چشم يك حامى و يك مدافع به عقل نگاه مىكند و از نيروى آن استمداد مىكند؟
🔹اين سؤالات و صدها سؤال نظير آن كه ضمن شناخت تحليلى طرح مىگردد ما را با ماهيت قرآن آشنا مىسازد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 30- 29- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۷)
3️⃣ شناخت ريشه اى
🔻در اين مرحله، بعد از آنكه صحت استناد و انتساب يك كتاب به نويسندهاش محرز شد و بعد از اينكه محتواى كتاب به خوبى تحليل و بررسى شد،
بايد به تحقيق در اين مورد بپردازيم که:
آيا مطالب و محتويات كتاب، فكر بديع نويسنده آن است
يا آنكه از انديشه ديگران وام گرفته شده است.
🔻چنين شناختى فرع بر شناخت تحليلى است؛
يعنى اول بايد محتواى انديشه مؤلف دقيقاً شناخته شود،
آنگاه به شناخت ريشهاى اقدام گردد.
🔻در غير اين صورت حاصل كار نظير آثار برخى از نويسندگان تاريخ علوم مىشود كه از علوم سررشتهاى ندارند و با اين حال تاريخ علوم مىنويسند.
🔻در بررسى قرآن و شناخت آن، بعد از آنكه مطالعه اى تحليلى درباره قرآن به عمل آورديم، آنوقت پاى مقايسه و شناخت تاريخى به ميان مىآيد،
🔻در اين مقايسه لازم است همه شرايط و امكانات را از قبيل ميزان ارتباط شبه جزيره عربستان با ساير نقاط و تعداد آدم هاى باسواد كه در آن هنگام در مكه زندگى مىكردند در نظر گرفت،
آنگاه ارزيابى كرد كه آيا آنچه كه در قرآن هست در كتابهاى ديگر پيدا مىشود يا نه، و اگر پيدا مىشود به چه نسبت است؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 31- 33- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نقش و جایگاه «ولی فقیه» و «روحانیت» در نظام اسلامی
⭕فقر عواطف در سبک زندگی غربی
(خاطره ای به نقل از شهید مطهری)
🔻يكى از دوستان فاضل و دانشمند ما زخم معده داشت، به يكى از كشورهاى اروپايى (ظاهرا اتريش) رفت
چون پسرش آنجا بود، كه هم پسرش را ديدن كرده باشد و هم در آنجا عمل كند.
🔻مى گفت:
روزى من و پسرم در يك رستوران بوديم و من تازه از بيمارستان مرخص شده بودم.
نشسته بوديم پشت يك ميز و پسرم مرتب بلند مى شد و از من پذيرايى مى كرد، چاى مى آورد، قهوه مى آورد، دور من مى گشت.
🔻يك زن و مردى هم كه پنجاه شصت سالشان نشان مىداد آن طرف نشسته بودند. ديدم مراقب ما هستند و نگاه مى كنند.
در اين بين پسرم آمد رد بشود، ديدم با او نجوا كردند، سؤالهايى كردند و او هم جواب داد.
🔻بعد پسرم آمد، گفت:
مى پرسند اين كيست كه تو اينجور دارى خدمت مى كنى؟
شك نداشتند كه من بايد نوكر باشم و مى خواهم در مقابل اين كار خودم پول بگيرم.
🔻گفتند: تو چقدر پول مى گيرى كه براى اين شخص اين جور خدمت مى كنى؟
گفتم:اين پدر من است.
🔻گفتند: خوب پدرت باشد، مگر آدم براى پدرش بايد مفت كار كند؟!
گفتم: آخر اين پدر من است. من اينجا تحصيل مى كنم، پول تحصيل و خرج زندگى مرا او از ايران مى فرستد.
دهانشان باز ماند،
🔻گفتند: اين كار مى كند مى فرستد تو خرج كنى؟!
گفتم: آرى. باور نمى كردند. كم كم آشنا شدند،
🔻گفتند: بله ما هم زن و شوهر هستيم، دختر و پسرى داريم،
دخترمان فلان جاست و پسرمان فلانجا و ما اكنون دونفرى تنها اينجا هستيم.
🔻ولى بعد كه پسرم تحقيق كرد آنها اقرار كردند كه ما سى سال پيش با همديگر به اصطلاح آشنا شديم و عشق همديگر را در دلمان احساس كرديم،
گفتيم يك مدتى با هم معاشرت مى كنيم، اگر اخلاقمان با همديگر جور درآمد ازدواج مى كنيم.
همينطور سى سال گذشته است و بچه هم نداريم.
اين دوره نامزدى ما سى سال طول كشيده است و هنوز به جايى نرسيده است!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج22 ؛ ص620-619- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔹روش «برداشت صحیح » از قرآن(۱)
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸)
♦️ بايد كوشش كنيم طرز استنباطمان از قرآن صحيح باشد.
🔻قرآن آنگاه راهنما و هادى است كه مورد تدبر صحيح واقع شود، عالمانه تفسير شود،
از راهنمايي هاى اهل قرآن- كه راسخين در علم قرآنند - بهره گرفته شود.
🔻تا طرز استنباط ما از قرآن صحيح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نياموزيم، از آن بهرهمند نخواهيم گشت.
🔻سودجويان و يا نادانان گاهى قرآن را مى خوانند و احتمال باطل را دنبال مى كنند.
🔻چنان كه امام علی علیه السلام در مورد خوارج فرمود:
آنها كلمه حق را مىگويند و از آن باطل را اراده مى كنند.
🔻اين ، عمل به قرآن و احياى آن نيست بلكه اماته(میراندن) قرآن است.
عمل به قرآن آنگاه تحقق مییابد كه درک از آن دركى صحيح باشد.
(ادامه دارد )
◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ درد دل امیرالمومنین(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸روش «برداشت صحیح » از قرآن(۲)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸)
🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند
ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.
🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد.
چنين چيزى ممكن نيست.
🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.
پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.
(ادامه دارد )
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش جزئی-
eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۳)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(9)
🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند
ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.
🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى گيرد حق با على است.
🔻 در قرآن همين قدر آمده است كه:
«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: 9)
اين قرآن و طرز بيان قرآن.
🔻 اما قرآن نمى گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.
قرآن يكى يكى اسم نمى برد،
نمى گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى شود و با على جنگ مى كند،
شما به نفع على وارد جنگ شويد.
و نبايد هم وارد جزئيات بشود.
🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد.
چنين چيزى ممكن نيست.
🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.
🔻پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.
🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است
كه با ارائه اصل «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»
چشمشان را باز كنند
و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ظلم ما به سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع)
🟢رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) :
🔹علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما -
بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دام ظله العالی
🔸لینک کانال اندیشه مطهر (عمومی)
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۴)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(10)
🔻قرآن مى خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، افراد حق را از افراد غیر حق تميز دهند.
🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند، جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.
🔻اساساً شناخت اشخاص
و ميزان صلاحيت آنها
و حدود شايستگى و
وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى،
خود يك وظيفه است
و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.
◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
🔸دعا ، پرواز روح است
🔻خيال نكنید دعا كهنه مى شود،
يا تمدّن و تجدّد ايجاب مى كند كه دعا نكنید.
🔻خير،
دعا اظهار عبوديّت است،
امتناع از دعا استكبار بر خداوند متعال است كه زشت ترين استكبارهاست
(وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ)
🔻دعا كمال انسانيّت است،
دعا برقرار شدن پيوند بنده با خداست.
پيوند خدا با بنده قطع ناشدنى است؛ از آن سر هميشه ارتباط هست؛
🔻با دعا از اين طرف نيز پيوند و ارتباط برقرار مى شود و زمينه فيض گيرى فراهم تر مىگردد،
و انسان در حال دعا با باطن و ضمير خود متوجّه آفريننده و مبدأ و نقطه اى كه از آنجا آمده، مى شود و از او استمداد مى كند و سعادت و سلامت و توفيق مى طلبد، مغفرت و آمرزش مسألت مى كند.
🔻دعا به قول «آلكسيس كارل» پرواز روح است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج3 ؛ ص406- با تلخیص و ویرایش-
eitaa.com/shakhes1340
♦️امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر در رأس آدمکشان دنیا!
🔸اينكه مى گويند اخلاق بدون پايه دينى هم استحكامى خواهد داشت، هرگز باور نكنيد؛
🔹درست مثل اسكناس بدون پشتوانه است كه اعتبارى ندارد،
مثل اعلاميّه حقوق بشر است كه غربی ها منتشر كردند و مى كنند و خودشان هم قبل از ديگران عليه آن قيام كرده و مى كنند،
چرا؟
چون متّكى به ايمانى كه از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نيست.
🔸«ژرژ بيدو» كه زمانى خودش رهبر سوسياليستهاى فرانسه بود وقتى كه خواستند به الجزائر استقلال بدهند آمد جزو سازمانهاى آدمكشى قرار گرفت كه چرا به اينها استقلال مى دهيد!
بلى اينها هستند امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر و ...
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 400- با تلخیص و ویرایش-
http://shakhes1340.blogfa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عدالت و حقوق بشر از نوع فرانسوی!
⭕️ خدا را شكر كه در زمان على(ع) نبوديم!
🔻ما اگر بخواهيم در يك موضوع خدا را شكر بكنيم كه در زمان على نبوديم، حق داريم
براى اينكه اگر در آن زمان مى بوديم آنقدر ايمان نداشتيم كه در آن موضوع ثابت قدم بمانيم.
🔻ممكن است ما اگر در زمان على عليه السلام بوديم در جنگ جمل شركت مى كرديم،
در جنگ صفين هم شركت مى كرديم
ولى باور نكنيد اگر ما با على مى بوديم جرأت مى كرديم كه در جنگ خوارج هم شركت بكنيم
🔻براى اينكه آنجا على به جنگ كسانى رفت كه «قائِمُ اللَّيْلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند،
يعنى مردمانى كه از سر شب تا صبح عبادت مى كردند و روزها روزه دار بودند و در پيشانى آنها آثار سجده بود:
«جِباهاً قَرِحَة»
پيشانيهايى كه از بس سجده كرده بودند قرحه دار شده بود.
🔻چه كسى جرأت داشت با اينها بجنگد؟!
فقط على مى توانست چون به ظاهر نگاه نمى كرد، با اينكه على اقرار مى كند كه اينها مردمانى متظاهر و دروغگو نبودند. عمده اين است.
اگر منافق مى بودند مهم نبود ولى خير، اينها شبها نماز مى خواندند و روزها روزه دار بودند اما وجودشان براى اسلام خطر است،
جامدهايى هستند كه براى اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بيشتر است.
🔻اگر على در آن روز شمشير به روى خوارج نكشيده بود و اگر شخصيت على نبود و آن نصوصى كه پيغمبر درباره على بیان كرد و اگر آن مقام على، ايمان على، زهد و تقواى على نبود، بعد از على هم هيچ خليفه اى قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هيچ سربازى جرأت نمى كرد به جنگ خوارج برود.
🔻 ولى چون على پيشقدم شده بود، آنها هم با خوارج مى جنگيدند؛ مى گفتند اينها كسانى هستند كه على با اينها جنگيده است، اگر جنگيدن با اينها خلاف حق بود على با اينها نمى جنگيد.
🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 91-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340