🔻علامه طباطبایی :
از استاد قاضی سؤال کردم دربارهٔ توجه به استاد و مرشد طریق.
[مرحوم قاضی] فرمودند کسی که از توجه به پیر سخن می گوید ، اگر نظرش شخص استاد باشد ، عین بت پرستی است و اگر نه ، توجه به نورانیت پیر و به عبارت دیگر ، به حقیقت پیر که عین حقیقت همه مظاهر می باشد ، امری سنگین به نظر نمی رسد و این معنا ، برای مبتدی میسر نیست ؛ اما برای کسی که لااقل به مقام مشاهدات توحیدی رسیده ، ممکن می شود.
ثمرات حیات (یادداشت های جلسات اخلاقی عرفانی علامه طباطبایی) صفحه ۱۴۴
@hou786
@shakhsparasti
🔹خاطره ای از مرحوم پاچناری ، از شاگردان مرحوم شیخ رجبعلی خیاط
یک بار که منزل ما هیات بود، حاج اقای پاچناری ره صحبت کردند.
بنده در بین صحبت های ایشان ، از ایشان خواستم از مرحوم حاج شیخ رجبعلی خیاط هم صحبت کنند،ایشان گفتند من دارم از عرش صحبت میکنم انوقت میگی از فرش صحبت کن.
بنده به خودم گفتم ، معلوم میشود مرحوم حاج شیخ رجبعلی خیاط شاگردانش را در خود متوقف نکرده بود و واقعا برای خدا تربیت کرده بود...
منبع :
پیج اینستاگرامی tariqe11elallah
@shakhsparasti
🔹شخصیت زدگی
👤مرحوم علامه محمد رضا حکیمی :
در زیر این آسمان، چیزی نیست که آفت نداشته باشد؛ پس اگر از چیزی یا کسی سخن میرود، باید به آفات آن نیز اشاره رود.و اگر سخن از مکانت خطیرِ شخصیتی است، اشاره به خطر شخصیتزدگی نیز بایسته میآید.
اندوهگینانه دیرگاهی است که جامعه ما دچار کیش شخصیتگرایی و بیماری شخصیتزدگی است و خود نیز نمیداند تا به درمان آن برخیزد.یک چند به شخصیتی تکیه میکند و همه چیز را در اون خلاصه میگرداند، و چون فصل آن شخصیت به سر میآید، یا شخصیتی دیگر رخ مینماید، او را به تاریخ وا میگذارد و آن دیگری را تکیهگاه خویش میسازد. این بیماری در حوزه دینشناسی خطرناک است و خلاف روشهای مسلم و مصرّح برای شناخت دین. دین را باید با برهان، از نصوص دینی فرا گرفت، نه از این و آن.رای هیچکس برهان نیست و بزرگان را نمیتوان جایگزین برهان ساخت. دانش را میتوان از افواهالرجال گرفت، اما دین را هرگز. آنکه به اتّکای رجال به دین بگرود، با لغزش آنها از دین برمیگردد و یا به اتّکای رجال دیگری، دین را از کف میدهد.
امام صادق علیهالسلام به ما آموخت:
مَن دَخَلَ في هذا الدین بالرّجال اَخرَجهُ منه الرّجالُ کما اَدخلوه فیه و من دَخَل فیه بالکتابِ و السّنةِ زالتِ الجبالُ قبل اَن یَزولَ.
یعنی کسی که تحتتاثیر شخصیتها وارد دین اسلام شود، تحت تاثیر شخصیتهایی دیگر از دین خارج میشود؛ اما کسی که با دلیل کتاب و سنّت وارد دین شود، اگر کوهها از جای بجنبند او نخواهد جنبید.
باری، هیچکس، اگر چه گوینده به حق،معیار حق و باطل نیست. حق میزان است، نه شخص، و نه فلان و بهمان شخصیت.تعبیراتی چون ((استاد گفت)) و ((آقا گفت))، فصل الخطاب و معیار حق و باطل نیست و جایگزین برهان نمیشود. باید بررسید که استاد و آقا درست گفت یا نه، و هذا اول الکلام. سخن نادرست را از درستگویان نباید پذیرفت و سخن درست را از نادرستگویان باید بر دیده کشید. حقیقت مهمتر از این و آن شخصیت است و چندان این گوهر ارزنده است که باید آن را از اهل باطل نیز گرفت؛ چنانکه باطل چندان بیمقدار است که باید آن را از اهل حق نیز گرفت. نباید مرعوب عظمت کسی شد و به اتکای شخصیتش و به اتّکای شخصیتش، سخنش را پذیرفت؛ باید مجذوب حق شد و آن را از اهل باطل نیز خریدار گشت.دانستنی است این سخن اشاعره که ((هرچه خدا کند عدل است)) در جهان اسلام پذیرفته نشد.اما و عجبا که عدهای با وجود آنکه این امتیاز را برای خدا نمیپذیرند، برای بندگان خدا میپذیرند!
نیاز به تفصیل نیست که بردگی فکری سهمگینترین نوع بردگی و مقدمهی گونههای دیگر بردگی است.
@shakhsparasti
⭕️درباره دین اطلاعات درست به دست آورید و گول هر ادعا یا نظریه را نخورید؛ اسلام را با (عملکردها و اشخاص) مقایسه نکنید و فاسدان و دنیاداران را در هر لباس" ملاک " دین شناسی نشناسید...
👤مرحوم استاد محمد رضا حکیمی :
در حفظ دین خود بکوشید و خسته و بی تاب و بی حوصله نشوید و ضعف نشان ندهید ؛ که گفته اند《حفظ دین در آخرالزمان از نگاه داشتن آتش شعله ور در کف دست سخت تر است》. درباره دین اطلاعات درست به دست آورید ؛ و گول هر ادعا یا نظریه را نخورید ،《مقداری از کتابهای سالم دینی را بخوانید》، اسلام را با (عملکردها و اشخاص) مقایسه نکنید و فاسدان و دنیاداران را در هر لباس" ملاک " دین شناسی نشناسید . شما جوانان مظلوم ایران امروز میان دو هیولای مهیب و حمله ور گرفتار شده اید :
🔹 مسلمان نماها
🔸متفکر نماها
برخی مسلمان نما در آن طرف داریم و برخی متفکرنما در این طرف و شما هنگامی که از《اسلام و منابع اصیل اسلام》اطلاعاتی مستند و درست فهم شده و کافی نداشته باشید ؛ اسلامی و غیر اسلامی عملکردها را از هم تمیز نمی دهید و همه را به پای اسلام می گذارید و از چشم اسلام می بینید ؛ پس باید خطر را جدی گرفت ، باید (خامی جوانی) و احساسات (بی مبانی) را از خود دور کرد ... بِهوش باشید ؛ بِهوش باشید .
📚 ۱۵۰ سال تلاش خونین ، محمد رضا حکیمی ، ص ۱۴۲ الی ۱۴۸
@shakhsparasti
🔹پرهیز از شخص پرستی و اطاعت بی چون و چرا از افراد غیر معصوم
👤مرحوم حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی :
🔻تأکید یادگیری مبانی اولیاء الهی برای یک سالک...
همیشه بزرگان تاكید داشتند و تاكید دارند كه نسبت به مبانی، سالک باید آگاه و متوجه باشد، و گول هیاهو، شعار و شایعات را نخورد و فریب بنرها و تابلوها و اعلانات و اینها را نخورد، و به دنبال حرف و نقل هر كس و ناكسی [راه] نیفتد، و مطالبی را كه از هر شخصی میشنود آن را به دیده قبول ننگرد بلكه ببیند آیا این مطلب با موازین منطبق است یا منطبق نیست؟ آن كسی كه صاف صاف در چشم شما نگاه میكند و دروغ میگوید دیگر نمیتوان به دنبال او رفت. مبنا این است بروی زمین میخوری، از بین میروی، مزمهل میشوی، كسی كه به دنبال خداست نمیآید هتك آبرو و حیثیت این آن را بكند، كسی كه میخواهد یک مسئولیت شرعی و الهی به عهده بگیرد نمیآید دیگران را تخطئه كند، توجه كردید؟
اینها ملاک ماست حالا اگر ما دیدیم یكی این كار را میكرد صاف بگذار كنار، شوخی ندارد، چرا دیگر میروی دنبالش؟ چرا چشمت را میبندی؟ چرا كلهات را در برف میكنی؟ هر كسی میخواهد باشد باشد، ما ملاک داریم، ملاک ما عبارت است از آنچه كه به طور یقین و جزم از چهارده معصومِ ما فقط برسد و آن فطریات و وجدانیاتی كه خداوند به عنوان راهنما و به عنوان دستگیر در موارد شبهه و اشتباه، در درون ما قرار داده، اولیاء الهی برای شرح مبانی معصومین است كه قیام كردند، ولی الهی، عارف باللَه كه خصوصیاتش را بنده در جلد دوم اسرار و همینطور در جلد سوم هم تا حدودی، عرض كردم آن ولی الهی كلامش كلام معصوم است، بله ما هم قبول داریم، آن كلام كلام معصوم است، بقیه نخیر، راجع به كلام بقیه باید رفت تحقیق كرد، آقای فلان این را گفته باید گوش داد! كی گفته؟ نخیر، باید رفت تحقیق كرد، این حرفها نیست. در [كتاب] وظیفه فرد مسلمان بروید مطالعه كنید بروید ببینید، مطالب را در آنجا ببینید و ببینید كه بزرگان راجع به راه چه گفتهاند، و در آنجا چه مطلبی ارائه دادند؟ آیا در آنجا گفتند كه چشمت را ببند و گوشت را كر كن؟ و به هر چه كه میشنوی و به هر چه كه میبینی ترتیب اثر بده؟ اینجوری آمدند گفتند یا گفتند نخیر چشمت را باز كن و گوشت را بیش از این باز كن كه بیشتر مطالب برود بعد اینها را بسنج با موازین یک یک اینها را در كنار هم قرار بده...
📚مخدرات طهران مجلس ۳۷،د۲۷
@shakhsparasti