ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (10).mp3
12.34M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم روز صد و سی و هفتم: از خطبه ۱۵۲ تا خطبه ۱۵۱
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام)
📚 انتشارات پیام حق
9⃣3⃣(قسمت سی و نهم) احکام ناحق
🔻حضرت علی (علیه السلام) در مسجد کوفه نشسته بود، ناگهان عبدالله بن قفل تمیمی در حالیکه زرهی به همراه داشت بر آن حضرت گذشت.
🔻امام (علیه السلام) به عبدالله گفت : این زره طلحه است که در جنگ صفین از او ربوده شده است.
عبدالله گفت : به نزد شریح قاضی می رویم. رفتند ، شریح به قضاوت نشست.
✨ امیرالمؤمنین فرمود : این زره طلحه است که در صفین از او ربوده شده است.
شریح گفت : در این باره شاهد بیاور !
🔻علی (علیه السلام) امام حسن را آورده بر آن گواهی داد.
شریح گفت : با گواهی یک نفر حکم نمی کنم مگر اینکه دیگری با او باشد.
🔻 حضرت علی قنبر را آورد و او بر آن گواهی داد . شریح : قنبر برده است و شهادتش نافذ نیست .
و علی (علیه السلام) خشمگین شده به قنبر فرمود : بگیر زره را که این مرد ( شریح ) سه بار قضاوت به ناحق نمود.
🔻 در این موقع شریح تکانی خورده و به آن حضرت عرضه داشت : من پس از این ، هیچ وقت بین دو نفر قضاوت نخواهم کرد مگر اینکه علت سه بار قضاوت ناحق مرا به من بگویید.
✨ امیرالمؤمنین به او فرمود : وای بر تو ! هنگامی که طرح دعوا کردم گفتی : گواه بیاور با اینکه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرموده مال ربوده شده هر جا که یافت شود بدون اقامه گواه گرفته می شود. پس من گفتم شاید او این حدیث رسول خدا را نشنیده ، آنگاه حسن را آوردم و بر آن گواهی داد. پس گفتی : او یک شاهد است و من با شهادت یک شاهد حکم نمی کنم ، با اینکه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) با یک شاهد و سوگند ، حکم نموده است . سپس قنبر را آوردم و گواهی داد، پس گفتی : او برده است و من با گواهی برده حکم نمی کنم ، با اینکه گواهی برده اگر عادل باشد پذیرفته است . و آنگاه فرمود : وای بر تو ! امام مسلمین بر امور بزرگتر مسلمین مأمون و مورد و اعتماد است .
↩️ ادامه دارد...
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat
📚 ضرورت عمل كردن به روايات
💠 وقتی روايتى را شنيديد آن را بفهميد عمل كنيد، نه بشنويد و نقل كنيد ؛ زيرا راويان علم فراوان و عمل كنندگان آن اندكند.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۹۸
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat
شرح حکمت ۹۸ ضرورت عمل کردن به روایات.mp3
2.83M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت98
⭕️ ضرورت عمل كردن به روايات
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت98
🔹 ضرورت عمل كردن به روايات
⚜ امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۹۸ میفرمایند:
💠 " وقتی که روایتی را، سخنی را شنیدید، آن را بفهمید و عمل کنید و با عقل رعایت با آن برخورد کنید، نه با عقل روایت، (یعنی نه اینکه فقط بشنوید و نقل کنید.)؛ زیرا روایت کنندگان علم زیادند، اما رعایت کنندگان علم کم اند. "
🔻 در خطبه ۲۳۹ نهجالبلاغه، عباراتی میخوانیم که معلوم میشود رعايت کنندگان واقعی و اصلی علم، خود اهل بیت (علیهمالسلام) هستند؛ حضرت در این خطبه میفرمایند:
" خاندان پیامبر، مایهٔ حیات دانش و نابودی جهل اند؛ بردباری شان شما را از دانش آنها خبر میدهد و ظاهرشان از صفای باطن و سکوت شان از حکمت های گفتارشان باخبر میسازد. هرگز با حق مخالفت نکردند و در آن اختلاف ندارند. آنان ستون های استوار اسلام و پناهگاه مردم میباشند؛ حق به وسیله آنها به جایگاه خویش بازگشت و باطل از جای خویش رانده و نابود و زبان باطل از ریشه کنده شد. (سپس میفرمایند:) اهل بیت پیامبر، دین را آنچنان که سزاوار بود دانستند و آموختند و بدان عمل کردند، نه آنکه شنیدند و نقل کردند؛ زیرا راویان دانش بسیار، ولی حفظ کنندگان و عمل کنندگان به آن اندک اند. "
🔻 بنابراین معلوم شد ما تکلیف مان درباره هر خبری، روایتی، دانشی که میشنویم، این است که اول در آن تأمل کنیم و سپس آن را خوب قدردانی کنیم و قدردانی اش به این است که به آن عمل کنیم.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat
شمیم عدالت
#قسمت_بیست_سوم_جمعه۱۴۰۰٫۹٫۲۶ 🌹 هرروز یک فراز از زیارت جامعه کبیره(قسمت ۲۳) 🔆 یا مولای (عج) انّی .
#قسمت_بیست_چهارم_شنبه۱۴۰۰٫۹٫۲۷
🌹یک قرار روزانه 🌹 هرروز یک فراز از زیارت جامعه کبیره (قسمت ۲۴)
🔆 یا مولای (عج)
انّی ...
رَأْيِي لَكُمْ تَبَعٌ
وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ
حَتَّى يُحْيِيَ اللَّهُ تَعَالَى دِينَهُ بِكُمْ
وَ يَرُدَّكُمْ فِي أَيَّامِهِ
وَ يُظْهِرَكُمْ لِعَدْلِهِ
وَ يُمَكِّنَكُمْ فِي أَرْضِهِ
🔆مولای من (عج)
به درستی که من...
دلم تسليم شماست،
رأيم تابع شماست،
و يارى ام براى شما مهيّاست،
تا زمانى كه خدا دينش را به وسيله شما زنده كند،
و شما را در ايّامش بازگرداند،
و براى عدالتش آشكارتان نمايد،
و در زمينش پابر جايتان فرمايد
🔆عجّلََ اللهُ تعالی فَرَجَکَ الشَّریف🔆
🔆 یا مولای (عج)
فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ
لا مَعَ غَيْرِكُمْ [عَدُوِّكُمْ ]
آمَنْتُ بِكُمْ
وَ تَوَلَّيْتُ آخِرَكُمْ بِمَا تَوَلَّيْتُ بِهِ أَوَّلَكُمْ
وَ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَعْدَائِكُمْ
وَ مِنَ الْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ الشَّيَاطِينِ
وَ حِزْبِهِمُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ
[وَ] الْجَاحِدِينَ لِحَقِّكُمْ
وَ الْمَارِقِينَ مِنْ وِلايَتِكُمْ
وَ الْغَاصِبِينَ لِإِرْثِكُمْ
[وَ] الشَّاكِّينَ فِيكُمْ
[وَ] الْمُنْحَرِفِينَ عَنْكُمْ
وَ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَكُمْ
وَ كُلِّ مُطَاعٍ سِوَاكُمْ
وَ مِنَ الْأَئِمَّةِ الَّذِينَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ
🔆مولای من (عج)
من با شمايم با شما،
نه با غير شما
به شما ايمان آوردم،
شما را (که آخرین هستید) را دوست دارم،
همانطور كه اوّلين شما را دوست داشتم،
به سوى خدا از دشمنانتان بيزارى مى جويم
و نيز بيزارى نمودم از جبت و طاغوت و شياطين و گروهشان،
آن ستم كنندگان به شما،
و منكران حقّتان،
و خارج شدگان از ولايتتان،
و غصب كنندگان ميراثتان،
و شك كنندگان در حقانيت تان،
و منحرف شوندگان از حضرتتان،
و از هر آنچه به غير شما وارد در دين شده و از دين نيست،
و از هر اطاعت شده اى جز شما،
و از رهبرانى كه مردم را به آتش دوزخ مى خوانند
🔆عجّلََ اللهُ تعالی فَرَجَکَ الشَّریف🔆
🔆مولای من (عج)
👈 انّی بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَعْدَائِكُمْ
👈 من از دشمنان شما، بیزارم
از هر چه مرا از شما دور میکند بیزارم
از گناه بیزارم
از بدگمانی بیزارم
از تندخویی بیزارم
از بداخلاقی بیزارم
از دروغ بیزارم
از تهمت بیزارم
از شهوت بیزارم
از تنبلی بیزارم
از بدعهدی بیزارم
از غیبت بیزارم
از بدگویی بیزارم
از ظلم بیزارم
👈 من از گناه بیزارم
و از هر چه گناه و بدی
که شما را غمگین میکند،
که شما را مکدر میکند،
که شما را خشمگین میکند،
به درگاه خداوند توبه میکنم
👈 یا مولای (عج)
شفاعتم کنید که
استغفرالله من جمیع ما کره الله
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat
🔴 شورای نگهبان طرح جوانی جمعیت را تایید کرد...
در طرح، جوانی جمعیت مشوقهایی از قبیل تسهیلات اشتغال، مسکن و تأمین فضای مناسب برای مادر و کودک، آموزش مادران، حمایت از مادران باردار، مقابله با پدیده سقط جنین، سیاستگذاری عمومی جمعیت و در نهایت درمان ناباروری در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون حمایت از خانواده مجلس گفته: افزایش وام ازدواج به ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان، تسهیلات ۱۰ تا ۵۰ میلیونی و اهدای زمینی ۲۰۰ متری برای فرزندآوری، رفع موانع آموزشی، حقوق و دستمزد و درمانی مانند هزینههای ناباروری از جمله مشوقهای این طرح است که همین هفته ابلاغ خواهد شد.
#فرزندآوری
#ثامن_مدیا
#ثامن_مدیا_قزوین
⭕️ تبادلات رمز ارز مورد پذیرش قوانین اسلامی نیست/ جایز نبودن خرید زمین در متاورس
👤 محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری:
🔹یکی از قوانین مهم داد و ستد این است که آنچه فرد میدهد با آنچه که میگیرد در ارزش با هم برابری کند.
🔹اگر معیار تعیین ارزش یک چیز اعتباری باشد فرد ظرف خالی میدهد و ظرف پُر میگیرد که در این معامله تعادل رعایت نشده است و سیستم اقتصادی آمریکا همینگونه است یعنی خلق پول بدون رعایت عدالت.
🔹دو نوع ارزش وجود دارد که یکی مصرفی و دیگری مبادلاتی است؛ مصرفی مانند لباسی که مورد استفاده قرار میگیرد و به انسان منفعت میرساند و مبادلاتی یعنی چیزی داده و چیزی گرفته میشود که هر دو طرف ارزش یکسان دارند.
🔹قیمت تبادلی باید به قیمت استعمالی برگردد/ بنا بر این اگر پولی اعتبار محض باشد، مثلا کاغذ بیارزشی به ارزش ۱٠٠ میلیون تومان بین طرفین پیشفرض شود و در ازای آن چیزی به ارزش واقعی ۱٠٠ میلیون تومان گرفته شود در این صورت عدالت در میان نیست.
🔹چیزی میتواند به عنوان پول قرار گیرد که ارزش استعمالی داشته باشد یا حواله بر آن باشد مثل چاپ پول در کشور که حواله بر کالا است.
🔹(وی رمز ارزها را اعتبار محض دانست و گفت) اگر رمز ارزی باشد که برای کشور خود تعین کنیم و به واسطه آن با سایر کشورها مبادله کنیم مشکلی ندارد چون بر این اساس چیزی صورت میگیرد که آن کشورها خودشان پذیرفته بودند ولی اگر بخواهیم در جامعه خود رواج دهیم باید بر اساس قسطی صورت گیرد که در اسلام به عنوان قسط پذیرفته باشد.
🔹اسلام چیزی را در معامله میپذیرد که منفعت طرفین داشته باشد و چیزی مانند رمز ارزها که اعتبار محض است ارزش ندارد.
🔹(در پاسخ به سوالی مبنی بر «چیستی حکم پدیده جدید متاورس که فروش زمینهای مجازی است») حکم این مسئله عدم جواز است چون شَیءْ را با لاشَیءْ و مال را با لامال نمیتوان مبادله کرد.
🔹(با اشاره به فروش زمینهای مجازی در متاورس) این حقه همیشگی آمریکا بوده است که بر سر سایر مملکتها کلاه بگذارد؛ با همین شیوههای ناعادلانه اکنون آمریکا به یکی از قطبهای اقتصادی جهان تبدیل شده است.
🔹(در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به رمز ارز نگاهی به عنوان اعتبار بدون پشتوانه شود در برخورد با ریال هم این مشکل وجود دارد) بله، در خصوص ریال هم این مسئله وجود دارد، ولی بر اساس اضطرار تاکنون ادامه یافته است؛ بسیاری از مسائل جامعه در قالب فقه خرد جلو میرود و در برخی موارد با عنوان احکام ثانویه تعریف میشود که این مشکلات ناشی از عدم تدوین فقه حکومتی جامع است.
/ خبرگزاری حوزه
#رمزارزها
#ثامن_مدیا
#ثامن_مدیا_قزوین
#حضرت_زهراعلیهاالسلام؛
خداوند امر به معروف را برای اصلاح مردم قرار داد.
🏴 #ایام_فاطمیه تسلیت باد
اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#فاطمیه
#ثامن_مدیا
#ثامن_مدیا_قزوین
📰#نمونههایی_از_اذن_جهاد_صادر #شده_از_طرف_مقام_معظم_رهبری (#مدظلهالعالی)
✅#جهاد_علمی:
🔹️من عقیدهام این است که کار علمی در دانشگاه و در کشور باید جهادی باشد. کار علمی جهادی انجام بگیرد.
۱۳۹۲/۰۵/۰۶
🔹️یکی از انواع جهاد با نفس هم این است که شما شب تا صبح را روی یک پروژه تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید.
۱۳۸۹/۰۴/۰۲
✅#جهاد_اقتصادی:
🔹️امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است.
۱۳۹۴/۰۱/۰۱
🔹️محصولات داخلی را مردم مصرف کنند. نروند دنبال این نشانهها. حالا مد شده است بگویند برند است، برند فلان. بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصبانه و با تعصب تمام، ملت ایران، خارجی آن را مصرف نکنند.
۱۳۹۳/۱۱/۲۹
✅#جهاد_فرهنگی:
🔹واقع قضیه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهمتر نباشد و اگر خطرناکتر نباشد، کمتر نیست. این را بدانید؛ واقعا یک میدان کارزار است اینجا.
۱۳۹۲/۰۹/۱۹
✅#جهاد_تشکیل_خانواده_و #فرزندآوری:
🔹️فرزندآوری یکی از مجاهدتهای زنان و وظائف زنان است. چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل میکند، اوست که رنجهایش را میبرد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.
۱۳۹۲/۰۲/۱۱
✅#جهاد_در_فضای_مجازی:
🔹️بازار شبهات رواج دارد؛ "فضای مجازی" هم کمک میکند و هم انگیزه سیاسی برای ترویج آن وجود دارد، اینها مواجهه لازم دارد. برای جهاد لازم نیست فقط شمشیر برداریم؛ این بزرگترین جهاد است؛ برای این جهاد خود را آماده کنید.
۱۳۹۵/۰۲/۲۵
✅#جهاد_فکری:
🔹️در ایران اسلامی، هر کس به نحوی در مقابل دشمن - که از اطراف، تیرهای زهرآگین را به پیکر انقلاب و کشور اسلامی، نشانه رفته است - تلاشی بکند، جهاد فی سبیل الله کرده است. بحمدالله، شعله جهاد بوده است و هست و خواهد بود. البته یکی از جهادها هم «جهاد فکری» است. چون دشمن ممکن است ما را غافل کند، فکر ما را منحرف سازد و دچار خطا و اشتباهمان گرداند؛ هر کس که در راه روشنگریِ فکر مردم، تلاشی بکند، از انحرافی جلوگیری نماید و مانع سوءفهمی شود، از آنجا که در مقابله با دشمن است، تلاشش «جهاد» نامیده میشود. آن هم جهادی که شاید امروز، مهمّ محسوب میشود.
۱۳۷۵/۰۳/۲۰
🔹️ایجاد فرهنگ و اندیشه صحیح در جامعه جهاد است.
۱۳۸۱/۱۲/۰۶
✅#جهاد_در_صحنههای_مختلف:
🔹️امروز دنیای اسلام افق روشنی در مقابل خود مشاهده میکند. دشمنان بزرگ و مستکبران گردنکلفت عالم که همه دنیا در اختیار آنها هست، امروز در مقابل خیزش امتهای مسلمان و بیداری ملتهای مسلمان احساس ناتوانی میکنند؛ راه بر روی آنها بسته است و این نشاندهنده وعدهی الهی است... این وعدههای الهی به برکت بیداری و حرکت مسلمانها بتدریج خود را نشان میدهد.
یک جهاد بزرگ در مقابل ملت مسلمان است. این جهاد لزوماً جهاد نظامی نیست؛ جهاد سیاسی است، جهاد فکری است، جهاد علمی است، جهاد اجتماعی است، جهاد اخلاقی است. و امت بزرگ اسلام بتدریج با ابعاد گوناگون این جهاد آشنا شده است و آشنا میشود.
۱۳۸۷/۰۷/۱۰
🔹️باید دانست که رحمت الهی و کمک الهی بستگی دارد به حرکت و تلاش انسان مؤمن؛ به عمل صالح او. باید در میدان باشیم، باید احساس وظیفه را فراموش نکنیم؛ مجاهدت را فراموش نکنیم؛ جهاد در صحنههای مختلف، وظیفه ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنه سیاسی هم جهاد هست، در صحنه فرهنگی هم جهاد هست، در صحنه تبلیغاتی و ارتباطاتی هم جهاد هست، در صحنههای اجتماعی هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامی نیست؛ انواع و اقسام عرصههای زندگی بشر، عرصه جهادند.
۱۳۸۶/۰۵/۲۸
🔹️جهاد با جهد و تلاش از لحاظ ریشه یکی اند؛ یعنی در آن معنای جهد و کوشش وجود دارد؛ اما جهاد فقط این نیست؛ جهاد یعنی مبارزه؛ مبارزه در همین اصطلاح متعارف فارسیِ امروز ما. مبارزه انواع و اقسامی دارد: مبارزه علمی داریم، مبارزه مطبوعاتی داریم، مبارزه سیاسی داریم، مبارزه اقتصادی داریم، مبارزه نظامی داریم، مبارزه آشکار داریم، مبارزه پنهان داریم؛ اما یک نقطه مشترک در همه اینها وجود دارد و آن اینکه در مقابلِ یک خصم است؛ در مقابلِ یک مانع است. مبارزه با دوست معنی ندارد؛ مبارزه در مقابلِ یک دشمن است.
۱۳۸۶/۰۴/۲۵
🔹️من جوانان عزیز را به یك مجاهدت حقیقی دعوت میكنم. مجاهدت فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست. كوشش در میدان علم، اخلاق، همكاریهای سیاسی و تحقیق نیز برای مردم جهاد محسوب میشود.
۱۳۸۱/۱۲/۰۶
#اذن_جهادهای_رهبری
#ثامن_مدیا
#ثامن_مدیا_قزوین
یا فاطمة الزهرا
#دوستانی_که_چله_قبلی_را_شروع
#نکردند_ازامروزاین_چله👆👇
••┈••❈✿♥️✿❈••┈••
✿ چلّهی اشک بگیریم که دلدار آید
✿ اشک یعقوب نبی تیرگی کنعان شُست
🏴 عرض سلام و ادب و تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حضرت مادر.
◾️قصد داریم به نیت سلامتی و تعجیل امام زمان عجلاللهفرجه دست به دامان حضرت مادر شده و چلّهی حدیث کساء بگیریم.
🖤باشد که چلّه نشینیهایمان قدمی در نزدیک شدن روز ظهور مهر و عشق باشد...
♦️شروع: ۲۷ آذر
♦️پایان: ۶ بهمن
••┈••❈✿♥️✿❈••┈••
#شمیم_عدالت
https://eitaa.com/shamimedalat