eitaa logo
شمیم عدالت
194 دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
9.1هزار ویدیو
320 فایل
هدف بلند مدت تحقق تمدن اسلامی عدالت و مبارزه با فساد میان مدت بصیرت افزایی در تمامی جبهه های گسترده دشمنان داخلی و خارجی بویژه در مقوله مباحث فرهنگی است کوتاه مدت روشنگری بر اساس نیازهای روز جامعه ارتباط با مدیر کانال: @law_z_kh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰/ فقرا و متدینین بی بضاعت گردانندگان و برپا دارندگان انقلاب ها هستند. 🇮🇷✨ 🇮🇷✨ 🇮🇷✨ 🇮🇷✨ 🇮🇷✨ 💥انقلاب ما انفجار نور بود.💥 ══✼🌷🍃🌷🍃✼══
💢 * 💢 🤲🏻اللَّهُمَّ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى🤲🏻 🌹 سلام علیکم و رحمت الله چند سالی هست همزمان با حلول ماه مبارک رجب و نزدیک شدن لیلة الرغائب، پیام‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود با این مضمون که اعمال این شب سندیت ندارد و انجام آن بدعت است و... لذا توضیحاتی عرض می‌کنم. 🔆 یک قاعده در فقه وجود دارد بنام «تسامُح در ادلّهٔ سُنَن» که بر اساس این قاعده، برخی فقها، در خصوص سند مستحبات، مسامحهٔ بیشتری به خرج می‌دهند، یعنی اگر در خصوص ثواب یک امر مستحب، روایتی -ولو با سند ضعیف- نقل شده باشد، مادامیکه یقین به «جعلی بودن» آن ندارند، به آن عمل می‌کنند. 🔆 منشاء این قاعده، روایات باب «مَن بَلَغ» است، علت مشهور شدن این باب به «مَن بَلَغ» روایاتی هستند که با این عبارت (یا شبیه به آن) آغاز می‌شوند. 👈🏻 مضمون روایات این باب -که در کتب معتبری مانند اصول کافی و محاسن بَرقی و... آمده است- این است که اگر به فردی خبری از رسول خدا صلی الله علیه و آله برسد که ایشان برای انجام عملی، ثواب خاصی ذکر فرمودند، و آن شخص به نیت رسیدن به این ثواب، آن عمل را انجام دهد، خداوند همان ثوابی که انتظار داشته را به او می‌دهد، ولو پیامبر صلی الله علیه و آله آن را نفرموده باشد و یا حدیثی که شنیده، آنگونه که به او رسیده نباشد. 💠 بعنوان نمونه یک روایت از این باب را نقل می‌کنم: *هركس به او از پيامبر روايتى برسد كه بر انجام چيزى وعده پاداش داده باشد، و وى آن كار را به اُمید رسيدن به ثواب انجام دهد، پاداش به او داده خواهد شد، هرچند پيامبر آن را نفرموده باشد* (محاسن، ج1، ص 25). 👈🏻 *بنابراین حتی اگر سند اعمال پنجشنبهٔ اول ماه رجب و لیلة‌الرغائب ضعیف باشد (که ظاهرا اینگونه است) چون جزء مستحبات است، عمل به آن به «قصد رَجاء» مانعی ندارد، و ان‌شاءالله مشمول همان ثواب خواهد شد.* 💢 *قصد رجاء بصورت خلاصه یعنی: خدایا! من نمی‌دانم این عمل واقعا وارد شده است یا نه؛ اما چون علما، نگفتند که این عمل جعلی است، آن را انجام می‌دهم؛ به امید اینکه پاداش ذکر شده برای آن را نصیب من کنی.* ⚠️ : 1⃣ *دقت کنیم این قاعده فقط در مستحبّات جاری می‌شود، اما در خصوص اعمال واجب و حرام، و همچنین امور اعتقادی، به روایات ضعیف عمل نمی‌شود.* 2⃣ *این قاعده در جایی است که «یقین» به «جعلی بودن» روایت نداشته باشیم؛ اما اگر مطمئن باشیم حدیث جعلی است، حق عمل به آن را نداریم.* 3⃣ *تشخیص این امور، بر عهدهٔ مرجع تقلید و مجتهد است، این یادداشت به منظور توضیح پیرامون این شب نوشته شد، نه به معنای اینکه هرکسی می‌تواند از این قواعد استفاده نماید.* 4⃣ *می‌توان اعمال این شب را به نیت «رَجاء» انجام داد (کما اینکه آیت الله فاضل، استحباب این شب را نپذیرفته و می‌فرمودند اعمال لیلة‌الرغائب به نیت رجاء به جا آورده شود).* دربارهٔ اینکه معنای دقیق رجاء چیست، علاوه بر توضیح این یادداشت، به یادداشت‌های قبلی کانال رسانهٔ قرآنی مراجعه نمائید. 🌺 ملتمس دعای عاقبت بخیری 🌺 🤚🏻 یا علی علیه السلام ✋🏻 https://eitaa.com/shamimedalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 5⃣3⃣ (قسمت سی و پنجم) سخنان انقلابی امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه ۱۶) 🔻 « ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ » ؛ ذمّه ام رهین گفتن است و من خود عهده دار آن هستم . 🔻«إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ»؛ آن کس که عبرتها ، عقوبتها را در مقابل او روشن کرده است. 🔻« حَجَزَتْهُ التَّقْوى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ » ؛ تقوای مسلکی ، تقوای عملی ، تقوای فکری ، تقوای روحی ، تقوای سیاسی و اجتماعی ، او را از در افتادن در مواضع و منزلگاه های شبهه ناک باز می دارد . 🔻 «أَلاَ وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ»(صلى الله عليه وآله وسلّم) ؛ آگاه باشید که همانا بلیه و ابتلای شما به همان صورت و هیئتی برگشته است که در روز بعثت پیغمبر دچار آن بودید ؛ [ این ] همان بلیه ، همان بیماری و همان بدبختی است ، یعنی علاجش هم همان است ؛ اینها مقدمه است و بعد ، نامهٔ حکومتی از اینجا شروع می شود : 🔻« وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ » ؛ قسم به آن کس که مبعوث کرده است پیامبر را به حق ، 🔻« لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ » ؛ آنچنان در هم ریخته می شوید ، آنچنان مبهوت می شوید ، آنچنان بالا پایین می روید ، آنچنان مانند خاکی که از غربال می گذرد غربال می شوید ، تا آن کسانی که پایینند ، بالا بیایند و آن کسانی که بالا هستند پایین بیایند . 🔹 برداشته اند برای ما مغازه درست کرده اند ؟ جنس برای ما داخل ویترین چیده اند ؟ [ آن بالا عبدالرحمن بن عوف را گذاشته اند برای خاطر ثروتش ؟ کنارش زبیر و طلحه را گذاشته اند برای خاطر داعیه هایشان ؟ کنارش قوم و خویشهای عثمان را گذاشته اند برای خاطر رفاقتشان با حاکم ؟ عمار و بلال و ابیذر را پایین ها انداخته اند ؟ گوشهٔ کوه و بیابان آنها را متواری کرده اند که ابوذر در ربذه بمیرد تا عبدالرحمن عوف با کیلوها طلایش خوش بگذراند ؟ تا طلحه و زبیر مشغول عیش و نوش باشند ؟ تا سعد بن ابی وقاص آقایی بفروشد ؟ ... عمار یاسر يا عبدالله بن مسعود از دست خلیفه کتک بخورد و استخوان پهلویش بشکند، برای خاطر اینکه مروان و ولید و دیگران و دیگران می خواهند آقا بمانند ؟ ویترین مغازه درست کرده اید ؟ بالا پایین برای ما گذاشته اید ؟ مردم را از هم جدا کرده اید که یک عده بالانشین باشند ، یک عده خاک نشین ؟ یک عده از سیری بمیرند ، یک عده از گرسنگی بمیرند ؟ 🔹قاطیتان می کنیم ؛ پایینی ها را بالا می بریم به شرف و دیانت ، بالایی ها را پایین می آوریم به ذلّت فسق و نفاق ؛ این برنامهٔ امیرالمؤمنین بود. آنجا اعلام کرد ، از ساعت بعدش هم شروع کرد و تا وقتی هم که شهید شدند ، در این راه حرکت کرد . ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/shamimedalat
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 5 ) 🔹ارزشهاى والاى اخلاقى(ادب) 🔰 در ادامهٔ حکمت ١١٣ ، امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) می‌فرمایند: « لَا مِیراثَ کَالأَدَب » ؛ " هیچ ارثی بهتر از ادب کردن نیست. " 🔻همین عبارت در حکمت ۵۴ هم عیناً تکرار شده است. ماجرای ادب از نگاه حضرت علی (علیه‌السلام) آنقدر مهم و ارزشمند است که در حکمت ۵ فرمودند : « الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ » ؛ " آداب مانند زینتی هستند که دائماً تجدید می‌شوند، نو به نو می‌شوند." یعنی انسان هرگز با رعایت آداب از امور زندگی خودش، احساس افسردگی و روزمرگی نخواهد کرد. 🔻در نهج‌البلاغه شریف، اولویت اول خودسازی است و ادب کردن خود؛ در حکمت ٧٣ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: " کسی که خود را رهبر مردم قرار می‌دهد، باید پیش از آنکه به تعلیم مردم بپردازد، خود را تعلیم دهد و پیش از آنکه به گفتار ، دیگران را تربیت کند با کردار آنها را تربیت نماید." 🔻همچنین مولا علی (علیه‌السلام)، در حکمت ٣۵٩ نهج‌البلاغه هم، به همه ما توصیه می‌کنند: " ای اسیران آرزوها! بس کنید. صاحبان مقامات دنیا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افکند. ای مردم! کار تربیت خود را ، خود به عهده بگیرید و نفس را از عادت هایی که به آن حرص دارد باز گردانید. " 🔻یکی از تکالیف پدرها نسبت به فرزندان شان ، که نوعی حقّ فرزند بر پدر محسوب می‌شود هم، در حکمت ٣٩٩ این است که: « یُحَسِّنَ اَدَبَه » ؛ " خوب و نیکو ادبش بکند. " 🔻همچنین مولا علی (علیه‌السلام)، یکی از وظایف و تکالیف حاکمان جامعه را تأدیب مردم معرفی کرده اند؛ لذا وقتی که در خطبه ٣۴ نهج‌البلاغه نظر می‌کنیم، در بند آخر اینگونه می‌فرمایند که: " ای مردم! مرا بر شما و شما را بر من حقّی واجب شده است؛ حقّ شما بر من آنکه از خیرخواهی شما دریغ نورزم، بیت المال را میان شما عادلانه تقسیم کنم و شما را آموزش بدهم تا بی‌سواد نمانید و شما را ادب و تربیت کنم تا راه و رسم زندگی را بدانید. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ https://eitaa.com/shamimedalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۱۳ ارزش والای اخلاقی بخش ۵ ادب.mp3
3.7M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ادب) 🎙حجت الاسلام https://eitaa.com/shamimedalat
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (56).mp3
11.47M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هشتاد و دوم : از خطبه ۳۰ تا خطبه ۲۸ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ https://eitaa.com/shamimedalat
🔵 ارزش ادب 💠 « لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ » 🔹هيچ ميراثى مانند ادب نيست. 📒 ، حکمت ۱۱۳ https://eitaa.com/shamimedalat