eitaa logo
طهور
537 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
329 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
02-01.mp3
7.16M
🔊 💠 آفرینش عبارت است از تفصیل آن امر مجمل و بسیط 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
💠 انا ابنُ مَن قُتِلَ صبراً 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره خطبه امام سجاد علیه السلام در کوفه 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Hosein07[Tahour.Ir].mp3
1.97M
🔊 💠 انا ابنُ مَن قُتِلَ صبراً 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره خطبه امام سجاد علیه السلام در کوفه
📝 حسینیه طهور 💠 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر 🔹 استاد گرامی در ماه محرم 1438 قمری (1395 شمسی) طی 6 جلسه با بهره‌گیری از 22 روایت به بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر پرداختند. 🗂 متن، 🔊 صوت، 📹 فیلم و گزیده مباحث مطرح شده در نشانی زیر قابل دریافت است:🔽🔽 https://b2n.ir/h56049 کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 💠 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر 🔹 استاد گرامی در ماه محرم 1438 قمری (1395 شمسی) طی 6 جلسه با بهره‌گیری از 22 روایت به بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر پرداختند. 🔹 بر اساس این روایات، خاندان پیامبر در درجه‌ای عالی از وجود قرار دارند که کمترین اهانت به آن‌ها، بزرگ‌تریم ظلم است. 🔹 همچنان‌که پیامبر همه کمالات خدای متعال را داراست، ولی در عین حال شأن و وجه خدای متعال است؛ همچنین امیرالمؤمنین و خاندان پیامبر، علی‌رغم این‌که با پیامبر نور واحد هستند، در عین حال شأن و وجه پیامبر هستند؛ همچنین ائمه معصومین و فرزندان امیرالمؤمنین نسبت به امیرالمؤمنین همین نسبت را دارند. 🔹 کل عالم هستی مدیون پیامبر و امیرالمؤمنین سلام الله علیهما هستند، به‌گونه‌ای که هرچه دارند، از آن حضرات دارند و شفاعت همه شافعان، مستند به شفاعت تامه کبرائیه حضرت ختمی مرتبت است و آن‌که با خاندان پیامبر بجنگد، مشرک است. 🔹 دوام و بقای عالم هستی به وجود پیامبر و امیرالمؤمنین است؛ از آن‌جا که کل عالم هستی امواج و شؤونات انسان کامل هستند، فلذا برای بقای آن‌ها باید پیوسته در همه عوالم حرکت کنند و حضور داشته باشند. 🔹 نه‌تنها آزار و اذیت پیامبر و خاندان پیامبر گناه بسیار بزرگی است، بلکه اگر کسی نتواند بین پدر و مادر طبیعی و خاندان پیامبر که پدر و مادر حقیقی و معنوی هستند، فرق بگذارد و هر دو را به یک اندازه دوست بدارد، از حوزه بندگی خدای متعال بیرون است. 🔹 در عالم هستی هیچ امری بدون اذن و اجازه خاندان پیامبر اتفاق نخواهد افتاد و مالکیت خاندان پیامبر در آخرت آشکار می‌شود. 🔹 اگر امام حسین علیه السلام به شهادت نرسیده بود و خاندانش به اسارت نرفته بودند، قطعاً قرآنی الان وجود نداشت و نامی هم از اسلام باقی نمی‌ماند؛ اگر هم می‌ماند بی‌محتوا بود. 🔹 بنابراین، جنگ کوفیان با امام حسین، جنگ فرزند با پدر و مادر خود است؛ ظلمی بالاتر از این قابل تصور نیست.
💠 حسینیه طهور 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی درباره حضرت رقیه صلوات الله و سلامه علیها 💠 بازنشر به مناسبت ایام شهادت آن حضرت 🔹 حضرت رقیه سلام الله علیها؛ مظهر صفات فعلی و انفعالی خدای متعال https://b2n.ir/p75458 🔹 حضرت رقيه (سلام الله علیها)؛ واسطه‌ي رحمت رحمانيه و رحيميه https://b2n.ir/b76290 🔹 نقش ویژه حضرت رقیه سلام الله علیها در هدایت خلق https://b2n.ir/b93982 کانال طهور @sharabetahour
💠 حسینیه طهور 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی درباره زیارت اربعین 🔹 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی https://b2n.ir/q51218 🔹 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل می‌رساند https://b2n.ir/u75601 🔹 توصیه‌هایی برای زیارت اربعین https://b2n.ir/h37769 کانال طهور @sharabetahour
💠 شوقِ زیارت 📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین 📅 یکم مهرماه 1400
💠 شوقِ زیارت 📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین 📅 یکم مهرماه 1400 🗂 سلام علیکم و رحمت الله و برکاته، وفقکم الله لما یحب و یرضی چند نکته در مورد زیارت: 🔹 نکته یکم: همه عبادات و از جمله زیارت به تعداد مراتب وجود انسان، مرتبه دارد. همان‌گونه که انسان، طبیعت، نفس، قلب، روح، سرّ، خفی و اخفی دارد، عبادات و از جمله زیارت هم همین‌گونه است. انجام هر مرتبه‌ای از مراتب عبادت و زیارت، عابد و زائر را به آثار و کمالات همان مرتبه می‌رساند و در صورت توانایی، ترک هیچ مرتبه‌ای از مراتب عبادت و زیارت مجاز نیست و این‌گونه نیست که اگر کسی به انجام مراتب باطنی عبادت و زیارت موفق شد، از انجام مراتب فروتر آن بی‌نیاز باشد و مثلاً بگوید چون که صد آمد، نود هم پیش ماست. 🔹 نکته دوم: مهم‌ترین عوامل اشتیاق به عبادت و به‌طور خاص، زیارت به ترتیب عبارت از ۱ـ نیازمندی به زیارت و مزور ۲ـ محبت و عشق به زیارت و مزور ۳ـ شباهت و همانندی به مزور و حکایت محتوای زیارت از مراتب باطنی زائر. هرچه عوامل سه‌گانه یادشده در زائر شدیدتر و قوی‌تر باشد، شوق و اشتیاق به زیارت که به زیارت، معنی، جهت و هویت می‌دهد، شدیدتر و قوی‌تر می‌شود و هرچه شوق و اشتیاق به زیارت شدید باشد، اثر و تأثیر زیارت بر مراتب وجود انسان بیشتر و شدیدتر می‌شود. 🔹 نکته سوم: یکی از مواردی که نیت مؤمن بر عمل او برتری دارد، این است که زائر شوق به زیارت داشته باشد. با وجود شوق و اشتیاق یادشده، اگر کسی موفق به زیارت و عبادت نشود، در عین محرومیت از عبادت و زیارت، مانند کسی است که موفق به آن شده است. 🔹 نکته چهارم: همه آنچه گفته شد، از طریق معرفت به دست می‌آید؛ معرفت به «فقر و نیاز و فرعیتِ خود» و «غنا و اصالتِ مزور و معبود». کانال طهور @sharabetahour
💠 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی 🗂 يادداشت شفاهي به مناسبت اربعين
💠 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی 🗂 يادداشت شفاهي به مناسبت اربعين 🔹 به‌طور كلي در سلوك نفس به دلايل متعددي اربعين نقش ويژه‌اي دارد. اربعين، نه به معناي چهلم شهادت امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام و ياران‌شان؛ عدد چهل، چهل روز، چهل هفته، چهل سال و ذكرهايي كه عدد چهل داشته باشد، اثر ويژه‌اي دارد. يا به اين دليل كه مراتب نفس انساني در تركيب‌هاي خاص به عدد چهل برمي‌گردد. يا به خاطر اين‌كه عوالم هستي سي و چهار است و به‌اضافه حد وسط آن يعني عالم انسان كبير و به‌علاوه‌ي پنج اسم يا ظهورات پنج اسم از اسماي الهي كه عدد چهل مي‌شود، يا به‌خاطر اين كه كمال و بلوغ نفس انسان در چهل سالگي هست، يا ممكن است جهت ديگري داشته باشد. 🔹 بنابراين عدد چهل عدد ويژه‌اي است كه آثار فراطبيعي و متافيزيكي فراواني بر نفس انسان دارد. حال اين عدد چهل اگر عددي باشد كه علاوه بر اين‌كه ذكر باشد، علاوه بر اين‌كه عبادت باشد، علاوه بر همه‌ي جهاتي كه هست، مستند به انسان كامل باشد، يعني چلّه‌ي محبت به انسان كامل؛ چله ابتلاء اولياء كامل؛ چله بلاي حسن؛ چله استقرار شفاعت عام؛ چله ظهور رضايت به قضاي الهي يا توسل چلّه به انسان كامل يا تعابير مشابه اين باشد، اثري كه بر نفس انسان دارد، اثر ويژه است. 🔹 بر اين اساس عزاداري كردن بين شهادت امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام تا اربعين كه هم چلّه تمام مي‌شود و هم استناد به حضرت اباعبدالله عليه‌الصلات‌والسلام دارد و هم تماماً دوران سلوك نهايي حضرت زينب سلام‌الله‌عليها است كه استقرار در مقام او ادني در اين چله اتفاق افتاده است، از اهميت غيرقابل تصوري برخوردار است. 🔹 به تعبير ديگر، سلوك به دو دسته تقسيم مي‌شود، سلوك اهل بدايت و سلوك اهل نهايت. سلوك اهل بدايت مانند طي كردن مقام نفس، قلب و روح است كه اين نهايت آن است. اما انتهاي سلوك اهل بدايت، آغاز سلوك اهل نهايت است. اهل نهايت، يعني انبيا و اوليا و در يك كلمه يعني مخلَصين. سلوك حضرت زينب سلام‌الله‌عليها سلوك اهل نهايت است و نه‌تنها اهل بدايت بدان دست نمي‌يابند بلكه توان تصور آن را هم ندارند، سلوك آن حضرت يعني شدائد بسياري را كه حضرت براي استقرار تماميت دين و كمال نعمت و عموميت شفاعت و بسط رحمت خاص خداي متعال تحمل كردند، عمدتاً در همين دوران است، بين شهادت امام حسين عليه‌السلام و چهلم شهادت كه حضرت زينب سلام‌الله‌عليها دوباره به زيارت برادر نائل شدند و سير نزول و صعود هدايت تشريعي و تكويني را به غايت رساندند، بركاتي وجود دارد كه نه در وصف گنجد، نه در خيال و مشاهده. زيارت برادر در شكل ظاهر، زيارت كربلاست، ولي در واقع زيارت آن حضرت است در قرب أو ادني. 🔹 با توجه به اين جهات (خاصيت عدد چهل، استناد آن به امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام، اوج سلوك نهايي حضرت زينب سلام‌الله‌عليها در اين مدت) اين ايام، ايام بسيار پر خير و بركتي است كه توسلات، تذكرات، مداحي‌ها و بالاخره عزاداري‌ها براي خاندان پيامبر (صلوات‌الله‌وسلامه‌عليهم‌اجمعين) ان‌شاء الله اثر و نتيجه‌اي فوق‌العاده دارد كه به هيچ زباني نه قابل بيان است، نه به هيچ وصفي مي‌توان آن را توصيف و تبيين كرد. 🔹 حضرت زينب سلام‌الله‌عليها جامع است، يعني يك اسم و دو اسم را نمي‌شود در مورد حضرت زينب سلام‌الله‌عليها بگوييم و بكار ببريم. در مورد امام حسين عليه‌الصلات‌والسلام هم همين‌طور است. البته در جايي عرض كردم كه همه‌ي خاندان پيامبر جامعند، لكن آن‌چه كه در هر عصر و زمان ظهور پيدا مي‌كند، به‌گونه‌اي كه مخاطب مي‌فهمد، ـ ممكن است ظهور پيدا كرده باشد، ملائك يا اخص خواص همه را مي‌فهمند ولي عامه نمي‌دانند ـ آنچه را عامه مي‌فهمند در هر كدام يكي از اسماء است. در حضرت زينب سلام‌الله‌عليها اگر بخواهيم اسمي بياوريم، مظهر اسم «صبار شكور» هستند كه در عين حال كه نهايت غم و مصيبت و بلا هست، ولي اصلاً شِكايتي ندارد، بلكه عين رضايت است و هر جايي هم كه اگر گاهي كسي مثلاً بگويد زبان حال يا چيزي را نقل كند كه نشان شِكايت داشته باشد، اين منتسب به حضرت زينب سلام‌الله‌عليها نيست؛ آن حضرت هم صبور و صبار بودند و هم شاكر و شكور بودند. کانال طهور @sharabetahour
🔊 [آواهنگ] 💠 نهضت امام حسين ظهور وجود حبيب خدا و همه‌ي خاندان پيامبر 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour