eitaa logo
طهور
537 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
328 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 حسینیه طهور 🔹 «حسین منی و انا من حسین» 🔹 استاد محترم طی دو جلسه در ماه صفر سال 1392 به شرح و تبیین معانی این حدیث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پرداختند.
🔹 این سخن که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند «حسین از من است و من از حسینم» معنای مشهوری دارد که به اختصار آن است که: حسین (صلوات الله و سلامه علیه) فرزند و ذریه پیامبر است و روشن است که حسین از پیامبر است. 🔹 اما معانی مختلفی که برای این روایت می‌توان بیان کرد که از دقت بیشتری برخوردار است: 🔹 در جلسه اول استاد این‌گونه جمع‌بندی فرمودند: 🔹 حسین منی؛ به‌خاطر اینکه اصل تحقق وجود امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) در اعلی علیین که جبروت باشد، فروتر از آن ـ ملکوت ـ تا اسفل السافلین مرهون وجود من است، من باب الابواب آفرینشم. 🔹 انا من حسین؛ من هم از حسینم؛ چون تمام کمالات، افعال و آفرینش‌گری‌های من در همه مراتب عالم هستی از باب الحسین انجام می‌شود. بر این اساس هر دو از همند. 🔹 و خلاصه و نتیجه بحث در جلسه دوم این است که: 🔹 کمال پیامبر ایجاد و دوام وجود است؛ ایجاد کردن، آفریدن، اظهار کردن و باقی داشتن. ایجاد کردن، یعنی رحمت پیامبر. رحمت یا عام است که اصل وجود و آفرینش است و یا خاص که کمال وجود است. 🔹 نقش امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) این است که با بودنش و با اتفاقی که در تاریخ افتاد و محور و مرکز آن امام حسین بود، رحمت رحمانی خدای متعال چنان گسترده شده است و امام حسین کاری انجام داده است که موجودات ـ شامل ذات، صفت، فعل و اثر ـ و حوزه ایجاد خدای متعال از طریق وجود مبارک پیامبر چنان گسترش پیدا کرده است، ذواتی به وسیله امام حسین ایجاد می‌شود، صفاتی برای این ذوات ایجاد می‌شود، افعال و آثاری برای آن‌ها ایجاد می‌شود که اگر بگوییم حد و اندازه ندارد، درست گفتیم؛ خلاف آن، خلاف واقع خواهد بود. 🔹 بخش دوم، دوام این موجودات است. فقط ما به ظاهر شریعت نگاه نمی‌کنیم که اگر امام حسین نبود، می‌گویند شریعتی نبود و از بین می‌رفت، اگر امام حسین نبود، همان پنجاه سال قبل اسلام از بین رفته بود، این البته یک بخش است، ولی با وجود امام حسین علم‌ها، قدرت‌ها، عواطف، صفات و فضایل و کمالات نفسانی آشکار شد، که اگر امام حسین نبود، چنین چیزی آشکار نمی‌شد. 🔊 صوت این جلسات را در ادامه دریافت کنید. کانال طهور @sharabetahour
920927.mp3
13.98M
🔊 🔹 «حسین منی و انا من حسین» ـ بخش اول
920929.mp3
13.46M
🔊 🔹 «حسین منی و انا من حسین» ـ بخش دوم
📝 حسینیه طهور 💠 خون آسمانی؛ راز عروج خون مظلوم به آسمان 🔹 طهارت ویژه و عظمت نفس و بدن حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه کانال طهور @sharabetahour
13920820-aliasghar.mp3
3.42M
🔊 صوت 💠 خون آسمانی؛ راز عروج خون مظلوم به آسمان 🔹 طهارت ویژه و عظمت نفس و بدن حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 حسینیه طهور 💠 آینه مصطفی 🔹 سه گفتار از استاد حسینی شاهرودی درباره حضرت علی اکبر صلوات الله و سلامه علیه ✔️ مقام حضرت علي اكبر (عليه السلام) https://b2n.ir/g35191 ✔️ علی اکبر علیه السلام؛‌ آیینه مصطفی صلی الله علیه و آله https://b2n.ir/e79584 ✔️ عطش حضرت علی اکبر علیه السلام https://b2n.ir/d26192 مطالب را در پیوندهای درج شده ببینید، بشنوید و مطالعه کنید کانال طهور @sharabetahour
💠 ابوالفضل علیه السلام 🔹 سه گفتار از استاد حسینی شاهرودی درباره حضرت ابوالفضل العباس صلوات الله و سلامه علیه ✔️ علمدار؛ شرحی بر مقامات حضرت باب الحوائج، ابوالفضل العباس علیه السلام https://b2n.ir/461900 ✔️ ابوالفضل (عليه السلام) https://b2n.ir/f35721 ✔️ روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف https://b2n.ir/m72456 مطالب را در پیوندهای درج شده ببینید، بشنوید و مطالعه کنید کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 💠 روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽
13920930-Abolfazl.mp3
1.04M
🔊 صوت 💠 روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف
💠 روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 آنچه در کربلا اتفاق افتاد که به اذن الله همه تدبیر امام حسین علیه الصلات و السلام بود، طراحی دقیق و همه‌جانبه‌ای است که انسان‌ها تا روز قیامت با هر عقیده‌ای که داشته باشند، وقتی بشنوند حداقل از حیث عواطف‌شان متمایل به حق شوند. 🔹 تمام بخش‌های کربلا همین‌طور است. کارهایی که امام حسین علیه السلام خودشان در این روز انجام دادند، خداحافظی‌ها و وداع‌هایی که انجام دادند، وداع معمول و متعارف نیست. اولاً عرب اهل خداحافظی نبوده، ثانیاً اگر اهل خداحافظی بودند در شرایط صلح و آرامش؛ اما در جنگ بروند تک تک، یکی یکی را نام ببرند و با او خداحافظی و صحبت کنند، این‌ها همه با تدبیر بوده. 🔹 وجهه غالب در همه این حوادث این است که سرچشمه‌های محبت را از دل شنونده، خواننده و بالاخره مخاطب بجوشاند. راه آن‌هم آن است که جنگ او نباید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب و مستمع تشفّی خاطر پیدا کند. چون اگر آن‌ها کاری کردند و حضرت هم دمار از روزگارشان درآورده بود، قطعاً می‌گفتند با آن‌ها خوب [رفتار] کرد، این به آن در. در حالی که در کربلا نهایت پرهیز شده. در مواردی هم که گفته شده 10 نفر، 20، 120 نفر از دم تیغ می‌گذرانند، شرایطی است که لشکریان یزید بر خودشان تحمیل کردند. یعنی برای این‌که به حداقلی از اجر دنیوی برسند یا نامشان در فهرست سپاهیان قدر باشد، خودشان را از دم تیغ گذراندند و الا اگر آن‌ها فرار یا از دور تیراندازی می‌کردند، امام حسین علیه السلام با آن‌ها کار نداشت. 🔹 در نتیجه آن قطعه‌ای که باید حضرت اباالفضل العباس علیه الصلات و السلام خودش را نشان بدهد یعنی از آن جهت باید نهضت کربلا را بیمه کند، این است که مظلومیت همراه با تجلی عواطف، همراه با گفتار و روح کودکانه‌ای که در خیام اتفاق افتاده همه با هم عجین بشود. برای همین هم هست که در همه روضه‌ها بعد از روضه امام حسین و مخصوصاً کاری که آن حضرت در آخرین لحظات که نمی‌توانست روی پای خود بایستد انجام داد، سوزناک‌تر از روضه حضرت اباالفضل العباس علیه الصلات و السلام وجود ندارد. 🔹 روضه حضرت علی اکبر علیه السلام هم دقیقاً وقتی که بدنش ارباً ارباً شده خودش را نشان می‌دهد و الا اگر در حد جنگیدن و جنگ نمایان و کشتن و مانند این‌ها باشد، می‌شود یک قهرمانی که در ملت‌ها حداقل در افسانه‌ها وجود دارد اما سنخ کاری که در کربلا انجام شده، مخصوصاً معالی این روضه‌ها و مصیبت‌ها، حتی در افسانه‌ها هم نیامده. اصلاً ذهن بشر چنین چیزی را برنمی‌تابد. 🔹 امام حسین علیه السلام هم نهایت پرهیز را دارد و در بسیاری از موارد هم که حضرت حمله کرده برای این است که وسط و نزدیک‌تر قرار بگیرد تا آن‌ها را موعظه کند و تذکر بدهد. امام حسین اگر می‌خواست بجنگد، یگانه عرب و انسان‌ها در قدرت بود؛ هم در ظاهر و هم در باطن. بقیه هم همین طور هستند؛ زن و مردشان [با سایر خلق] متفاوتند، همه دارای قدرت ربانی هستند. همان در قلعه خیبر را که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام به قوت ربانی بلند کرد، تک تک خاندان پیامبر همین‌گونه بودند. بنابراین اگر می‌خواستند با یک اشاره ظاهری ـ نه باطنی ـ بساط یزید و یزیدیان را بهم بریزند، شدنی بود. ولی در مدت زمانی یزید از بین می‌رفت، امام حسین هم از دنیا می‌رفت، دوباره یزید جدیدی می‌آمد و قصه جدیدی بود و هیچ راه حلی نداشت. کاری کردند ماندنی باشد. 🔹 بنابراین هیچ‌کس از خاندان پیامبر جنگ نمایان نکردند. اصحاب جنگ کردند که تمام توان و همت‌شان را به‌کار گرفتند و خالصانه جنگیدند. و الا خاندان پیامبر باید کاری که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انجام می‌داد که نرم‌خویی، زبان نرم، آرام، با حلم و طمأنینه به‌گونه‌ای که دل‌ها نرم شود، امام حسین دقیقاً شبیه کار پیامبر را انجام داده. ولو شمشیر زده ولی عند الضروره شمشیر زده به‌گونه‌ای که بلکه آیندگان و نسل‌های آینده به‌وسیله آنچه که در کربلا رخ داد، هدایت شوند.
💠 ابوالفضل علیه السلام 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ✔️ فضل يعني: 1ـ غلبه داشتن كمالي بر ساير كمالات در انسان كامل به‌گونه‌اي كه سبب محدود شدن ساير كمالات نشود ... 2ـ وصف ناپذير بودن با توجه به فهم بشر ... 3ـ عطا كردن چيزي به ديگران بيش از استحقاق و طلب و حتي بدون طلب سائل ... ✔️ تفاوت بين ابوالفضل و ابوفاضل ✔️ ابوالفضل: فضليت هر فضلي و كمال هر كمالي مستند به اوست ... محور و معيار اندازه‌گيري هر فضيلت و حسن كمالي 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour