eitaa logo
مجمع شعرای شهرری
213 دنبال‌کننده
315 عکس
14 ویدیو
12 فایل
سه شنبه‌های شاعرانه در سایه سیدالکریم(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت ولی نعمت این سرزمین حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام لطفاً دوستان این هفته اشعارخویش با موضوع بزرگداشت مقام و منزلت حضرت سیدالکریم علیه السلام را بهمراه داشته باشند، تا انشاءالله ضمن ارزیابی و انتخاب اشعار فاخر جهت اجرا توسط خود عزیزان در مراسمات پیش رو از ایشان بهره مند گردیم .
السلام علی الرضیع الصغیر و منعطف اهوى لتقبیل طفله             فقبّل منه قبله السّهم منحرا (چون خم شد تا طفل خود را ببوسد، تیر پیش از وى گلویش را بوسیده بود) کودک است دگر..... گاهی حوالی کربلا و گاهی الاقصی... ظالم فقط ریشه را تا اسرائیل کشانده ... مظلوم هم در گودال خون می ماند.... (هل من معین) حرمله فقط لباسش عوض شد. زمان کشیده شد از ۶۱ هجری  تا ۱۴۰۲ تیر تیر است با شعبه های فراوان..... و باز هم سکوت زمان برای گندم های ری نشده .... کلاه جای کلاه خود را گرفته .... زره ای از جنس کت...شیک مناسب کشتار.... و مادری که حتی کودکش را دیگر  ندارد .... و کودکی که گاهی سر از نیزه در می آورد و گاهی زیر آوار های تیر.... و گهواره های بی لالایی مانده ..... حرمله ماشه را می چکاند به دستور  پسر سعد ... (نویسنده :مجید شیرمحمدی)
🔸️دعوتنامه 🔸️مجمع شعرای آیینی شهرری 🔸️در سایه‌سار سیدالکریم تا نوکری من به حسن از قدیم شد ساقی بزم مجمع شعرم کریم شد عبدالعظیمی و شده‌ای قبله‌ی دلم هر دل‌به‌وصلت‌آمده قلب‌سلیم شد در سایه ‌سار سایه‌ی تو قد کشیده‌ام مهرت به سینه آمد و مثل نسیم شد 🔸️در آستانه میلاد ولی نعمتمان حضرت عبدالعظیم(ع) 🔸️برگزاری چهل و چهارمین جلسه و نشست صمیمی   سه‌شنبه‌های شاعرانه در سایه‌سار سیدالکریم(ع) 🔸️زمان: سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔸️بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۹ الی ۲۱ 🔸️مکان:حرم حضرت عبدالعظیم(ع)طبقه زیرین مسجدجامع حرم
بسم الله الرحمن الرحیم هرکسی بعد از وارد شدن به دنیای شعر و شاعری با دو مقوله اساسی مواجه می‌شود. ۱_وزن ۲_قافیه معمولا همه کسانی که به شکل جدی شاعری را شروع می‌کنند بعد یک مدت زمانی یا به شکل علمی یا سماعی وزن را یاد می‌گیرند و کم و بیش با قواعد و تبصره‌های قافیه هم آشنا می‌شوند. این اولین و ساده ترین مرحله است. متاسفانه خیلی‌ از شاعران در همین مرحله باقی می‌مانند و عملا باید بگوییم درجا می‌زنند. در واقع شعر گفتن آسان است اما شعر خوب گفتن خیلی سخت مرحله‌ی بعدی که شاعر باید از آن به سلامت عبور کند پرداختن به زیبایی‌های هنری و ادبی و بخصوص آفرینش مضامین ناب است مضمون در واژه یعنی درون مایه و معنا. آیا معنا یعنی اینکه من شعری بگویم که معنا داشته باشد؟ رفته بودم که دوتا نان و پنیری بخرم نیم کیلو شکر و پاکت شیری بخرم این بیت چطور است؟ شاعر به همین معانی ساده اکتفا نمی‌کند و به دنبال آفرینش مضامین شگرف می رود. اما بدون تردید آفریدن چنین مضامینی نیازمند یک نگاه شاعرانه و حساس به جهان پیرامون خود است. فروغی بسطامی در بیتی می‌گوید: تیر و کمان عشق را هر که ندیده، گو ببین پشت خمیده‌ مرا، قد کشیده‌ تو را ببینید این شاعر با قدرت تخیل و نگاه شاعرانه با تیر و کمان کاری می‌کند کارستان خمیدگی کمان را پشت خمیده خود می‌بیند و کشیده‌گی تیر را قامت رعنای معشوق یا صائب آنجا که دنیا را آتش بی‌رحمی می‌بیند که همه مردم را در خود می‌سوزاند دنیا به اهل خویش ترحم نمی‌کند آتش امان نمی‌دهد آتش پرست را یا آنجا که از نگاه به کباب روی آتش هم به مضامین شگفت انگیزی دست پیدا می‌کند اظهار عجز نزد ستم پیشه ابلهی‌ست اشک کباب موجب طغیان آتش است شاعر گاهی مضمونش را مزین به بازی‌های زبانی می‌کند حافظ می‌گوید: رشتهٔ تسبیح اگر بُگْسَست معذورم بدار دستم اندر دامنِ ساقیِ سیمین ساق بود اما گاهی شاعر علاوه بر بازی های زبانی پند و حکمت را هم به مضمونش اضافه می‌کند سعدی می‌گوید دریاب کنون که نعمتت هست به دست کین دولت و مال می‌رود دست به دست شاید بگویید قرن‌هاست که شاعران بزرگ قلم زده‌اند و هرچه مضمون ناب بوده را استفاده کرده‌اند. اما اینطورها هم نیست. مضامین هیچ وقت تمام نمی‌شوند. شما ببینید برای واقعه عاشورا که محدود به زمان و مکان مشخصی است و ۱۴۰۰ سال هم از آن می‌گذرد اما همچنان شعرها و مضامین بی‌نظیری برای این مصیبت عظمی نوشته می‌شود خود صائب هم به ما یادآور می‌شود که یک عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت در بند آن مباش که مضمون نمانده است
هدایت شده از اشعار قاسم نعمتی
این جنایت سندش معلوم است تا قیامت همه جا محکوم است در دعا بهر ظهور این ایام قسم ما «بدم المظلوم» است @ghasemnemati
سرود میلاد حضرت عبدالعظیم ع ۱۴۰۲: بند۱: خدا رو شکر که اومدی شهرِ ری بعدِ تو با غُصه دیگه قهرِ ری مست میشم با آب سقاخونت شیرین تر از عسل شده نهرِ ری به خدا عشقی وجانِ منی، خوش بِحالم بامن هم وطنی خادم افتخاریِ توام، یا عبدالعظیم حسنی روح نسیمی، باب النعیمی، سیدالکریمی بند۲: توو پیچِ زندگی که مغموم میشم توو حرمت میام و آروم میشم وقتی یه مدتی حرم نمیام انگاری از بهشت محروم میشم مثلِ یک گل میونِ چمنی، تو عقیقی عقیقِ یمنی سجده گاهِ همه تهرونیا، یا عبدالعظیم حسنی قبلهءِ تهران، مرکز قرآن، کربلایِ ایران بند۳: من از غلامان دمِ این درم تو از تبارِ خاندانِ کرم هر چی که دارم از تبارِ شماس تمومِشو با جون و دل می خرم تو مُحَدِّث،تو صاحب سخنی، حافظِ علمِ همه پنج تنی افتخارِ تمومِ شیعیان، یا عبدالعظیم حسنی عبد خدایی، مشکل گشایی، مثل مجتبایی شعر و آهنگ: وحید خیری
سرود میلاد حضرت عبدالعظیم ع ۱۴۰۲.mp3
1.08M
/storage/emulated/0/vrecorder/سرود میلاد حضرت عبدالعظیم ع ۱۴۰۲.mp3
🔸️اطلاعیه قدردانی ضمن تشکر از حضور سبز دوستان شاعر و فرهیختگان ارجمند  و مداحان گرامی میهمانان عالی قدر جنابان سقازاده و حاج آقا چهره‌خند مخصوصا برادران افغانستانی عزیز که با شعرخوانی صفای دیگر به مجمع شعرای شهرری در سایه سار سیدالکریم(ع) دادند 🔸️در ضمن جلسه از هفته‌ی آینده راس ساعت ۱۸/۳۰ آغاز و ۲۰/۳۰ پایان میپذیرد
گزارش تصویری چهل و چهارمین جلسهٔ نشست صمیمی شاعران
🔸️اطلاعیه قدردانی ضمن تشکر از حضور سبز دوستان شاعر و فرهیختگان ارجمند  و مداحان گرامی میهمانان عالی قدر جنابان سقازاده و حاج آقا چهره‌خند مخصوصا برادران افغانستانی عزیز که با شعرخوانی صفای دیگر به مجمع شعرای شهرری در سایه سار سیدالکریم(ع) دادند 🔸️در ضمن جلسه از هفته‌ی آینده راس ساعت ۱۸/۳۰ آغاز و ۲۰/۳۰ پایان میپذیرد
🔸️آشنایی با صنایع ادبی تلمیح که در لغت به معنی با گوشه چشم نگریستن است، از جملهٔ صنایع معنوی بدیع است که در آن نویسنده یا گوینده در ضمن نوشتار یا گفتار خودش به آیه، حدیث، داستان، یا مثل قرآنی یا [معروفی] اشاره داشته باشد] به عنوان نمونه می‌توان موارد زیر را بیان کرد: شاه ترکان سخن مدّعیان می‌شنودشرمی از مظلمهٔ خون سیاووشش باد (حافظ) 🔸️که اشاره‌اش به داستان سیاوش در شاهنامهٔ فردوسی س بوی پیراهن گم‌گشتهٔ خود می‌شنوم گر بگویم همه گویند ضلالی‌ست قدیم (سعدی) 🔸️که به داستان یوسف در قرآن اشاره می‌کند. پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت من چرا ملک جهان را به جویی نفروشم 🔸️شعر اشاره به داستان آدم و رانده شدن او از بهشت به خاطر خوردن میوه ممنوعه (سیب) در بهشت دارد. الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور پدر را بازپرس آخر کجا شد مهر فرزندی 🔸️شعر اشاره به داستان یوسف و یعقوب دارد. لمعات وجهک اشرقت و شعاع طلعتک اعتلی ز چه رو الست بربکم نزنی بزن که بلی بلی 🔸️این شعر اشاره به داستان خلقت و «بلی» گفتن خلائق بعد از «الست بربکم» گفتن خداوند دارد. گفتم ای بخت بخفتیدی و خورشید دمید گفت با این همه از سابقه نومید مشو «سابقه» به معنی سبقت‌گیرنده یا پیشی‌گیرنده است و با توجه به آیه قرآنی «أن الله سبقت رحمته غضبه» (براستی رحمت خداوند بر غضبش پیشی گرفته‌است) اشاره به رحمت خداوند دارد. البته معنی دیگر سابقه گذشته انسان است. شعر را می‌تواند با هر دو معنی تفسیر کرد که نشان از صنعت ایهام در این شعر دارد. لمع البرق من الطور و آنست به فلعلی لک آت بشهاب قبس 🔸️در این شعر حافظ به داستان موسی و کوه طور اشاره می‌کند. تلمیح غیر از معنای اصلی آن که در عرصهٔ ادبیات است در عرصه‌های دیگر مثل موسیقی نیز به‌کار می‌رود. در جاز نوازنده یا خواننده در جریان بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی به آهنگ‌های مشهور دیگر اشاره می‌کند و به این کار نیز می‌توان تلمیح گفت. ارزش تلمیح به میزان تداعی بستگی دارد که از آن به دست می‌آید. هر قدر اسطوره‌ها و داستان‌های مورد اشاره لطیف‌تر باشد، تلمیح بلیغ‌تر محسوب می‌شد. لازمهٔ بهره‌مندی از تلمیح، آگاهی از دانسته‌ای است که شاعر یا نویسنده بدان اشاره می‌کند؛ به همین سبب دریافتن تلمیح‌هایی که یک شاعر ژاپنی در شعر خود آورده، برای خوانندهٔ فارسی‌زبان دشوار به نظر می‌رسد و همین‌طور بالعکس. تلمیح در شعر فارسی، می‌تواند با مراعات نظیر همراه باشد.تلمیح با تضمین تفاوت دارد. در کل تلمیح یک آرایه ادبی است که به آیه حدیث و یا داستانی مشهور اشاره دارد که فرق آن با تضمین این است که در تلمیح ما فقط یک اشاره می کنیم اما در تضمین کاملا آن را در شعر یا نوشته خود می آوریم.
با سلام و ادب ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت امام حسن عسکری و حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام از تمام دوستان مخصوصا اعضای محترم مجمع شعرای شهرری جهت شرکت در این مراسم با شکوه دعوت به عمل می آید . امیداست با حضور شما شاعران ،ذاکران و دوستداران شعر این جلسه با شکوه هرچه بیشتر برگزار گردد .
🔸️دعوتنامه 🔸️مجمع شعرای آیینی شهرری 🔸️در سایه‌سار سیدالکریم ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد مسعود امام عسکری(ع) 🔸️برگزاری چهل و پنجمین جلسه و نشست صمیمی   سه‌شنبه‌های شاعرانه در سایه‌سار سیدالکریم(ع) 🔸️زمان: سه‌شنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 🔸️بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۸/۳۰ الی ۲۰/۳۰ 🔸️مکان:حرم حضرت عبدالعظیم(ع)طبقه زیرین مسجدجامع حرم
40.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔸شعرخوانی آقای حسین ایمانی در مراسم شب شعر «در سایه سار سیدالکریم» در حرم حضرت سیدالکریم(ع) كانال حرم حضرت عبدالعظيم(ع) ✅ @abdulazim_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔸شعرخوانی آقای مجید شیرمحمدی در مراسم شب شعر «در سایه سار سیدالکریم» در حرم حضرت سیدالکریم(ع) كانال حرم حضرت عبدالعظيم(ع) ✅ @abdulazim_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔸شعرخوانی آقای سیدجعفر حیدری در مراسم شب شعر «در سایه سار سیدالکریم» در حرم حضرت سیدالکریم(ع) كانال حرم حضرت عبدالعظيم(ع) ✅ @abdulazim_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔸شعرخوانی آقای قاسم نعمتی در مراسم شب شعر «در سایه سار سیدالکریم» در حرم حضرت سیدالکریم(ع) كانال حرم حضرت عبدالعظيم(ع) ✅ @abdulazim_ir
🔸️با سلام و عرض ادب با خبر شدیم پدر بزرگوار برادر عزیز شاعر گرانقدر جناب آقای کلهر از اعضای مجمع شعرای شهرری بدرود حیات گفته...این ضایعه دردناک را به خانواده محترم کلهر به ویژه برادر عزیزمان آقا جواد کلهر تسلیت عرض مینمائیم انشالله روح آن مرحوم قرین رحمت الهی گردد