eitaa logo
مجمع شعرای شهرری
213 دنبال‌کننده
315 عکس
14 ویدیو
12 فایل
سه شنبه‌های شاعرانه در سایه سیدالکریم(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه ای از توضیحات آقای عابدی در مورد زمینه خوانی: ◀️زمینه یعنی طرح و نقشه. ◀️بزرگترین سراینده ی زمینه، مرحوم حاج حسین بابا مشکین قزوینی است. ◀️زمینه خوانی تا اواخر دوره ی پهلوی اول و قبل از ورود مرحوم حاج مرزوق کربلایی اجرا میشد که با ورود حاج مرزوق و واحد خوانی (راسته خوانی) از رونق زمینه خوانی کاسته شد. ◀️زمینه در تهران در پاتوق ها خوانده میشد. اکنون اما فقط در دوپاتوق اجرا میشود، یکی در بازار بین الحرمین تهران و یکی هم در شهرری. ◀️زمینه خوانی دارای آیین خاص خود بوده، بصورتیکه باید سلسه مراتب (احترام به پیشکسوت) رعایت میشد و از حفظ خواندن اشعار، داشتن سواد موسیقایی و دانستن معارف دینی نیز از ارکان خواندن زمینه بوده‌است. ◀️اجزای زمینه عبارتند از: درآمد، اوج، فرود، واگویه، ریز ◀️برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد زمینه خوانی میتوان به کتاب (طلوعی در غروب) نوشته ی آقای علی عابدی از انتشارات پژوهشکده ی مطالعات تاریخ ایران مراجعه کرد.
هدایت شده از اشعار قاسم نعمتی
نظربه ساعتِ خود کَردُ نقشه درسر داشت تبر به دوشِ کسی از نوادگانِ خلیل چقدر؟مانده از این بیست و پنج ساله مگر که محو گردد از عالم نشانِ اسرائیل لطفاً در تمام صفحات استوری بفرمایید. @ghasemnemati
🔸️دعوتنامه 🔸️مجمع شعرای آیینی شهرری 🔸️فرهیختگان و شاعران گرامی: 🔸️برگزاری چهل و سومین جلسه و نشست صمیمی   سه‌شنبه‌های شاعرانه در سایه‌سار سیدالکریم(ع) 🔸️زمان: سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔸️بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۹ الی ۲۱ 🔸️مکان:حرم حضرت عبدالعظیم(ع)طبقه زیرین مسجدجامع حرم
اول بسم الله ((تقارن زیبایی شد با بسم الله سید حسن نصرالله)) گفتیم که عمر نحستان کوتاه است پایان بدی برای تان در راه است دیدید چه ها بر سرتان آمده است این تازه فقط اول بسم الله است -بر-اسرائیل @ziart14
🔸️دعوتنامه 🔸️مجمع شعرای آیینی شهرری 🔸️فرهیختگان و شاعران گرامی: 🔸️برگزاری چهل و سومین جلسه و نشست صمیمی   سه‌شنبه‌های شاعرانه در سایه‌سار سیدالکریم(ع) 🔸️زمان: سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔸️بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۹ الی ۲۱ 🔸️مکان:حرم حضرت عبدالعظیم(ع)طبقه زیرین مسجدجامع حرم
به نام خدا شرح مختصر ی در نشست انجمن شعر شهرستان ری (راه های رسیدن به مضامین در شعر ) (مضامین پایه) مضامین پایه شامل کدها و نکات کلیدی متن است. با مطالعه کامل متن باید خردترین کدها شناسایی و به عنوان یک مضمون پایه انتخاب شود. (مضامین سازمان دهنده) مضامین سازمان‌دهنده شامل مضامین حاصل از ترکیب و تلخیص مضامین پایه است. کدهای پایه باید مرور و مفاهیم مشابه در کنار هم قرار گیرند. (پژوهشگر )با توجه به توان تشخیص و تسلط خود باید نام مناسبی برای هر دسته کد انتخاب کند. (مضامین فراگیر) در نهایت مضامین فراگیر شامل مضامین عالی دربرگیرنده حاکم بر متن به مثابه کل است. (تشریح و کد گذاری در تحلیل مضمون) نخست اینکه شناخت مضمون هرگز به معنی صرفاً یافتن نکته جالبی در داده‌ها نیست، بلکه مستلزم آن است که پژوهشگر مشخص کند در داده‌ها باید دنبال چه چیزی باشد؟ از چه چیزهایی باید صرف نظر و چگونه باید داده‌ها را تحلیل و تفسیر کند؟ "دو" آنکه واژه «مضمون» به طور ضمنی و تا حدی، مبین «تکرار» است... بنابراین مقوله‌ای که یک بار صرفاً یکبار در متنِ داده‌ها ظاهر شود نمی توان «مضمون» به حساب آورد. مگر آنکه نقش برجسته و مهمی در تحلیل نهایی داده‌ها داشته باشد. به طور معمول، تکرار به معنی مشاهده و ظاهر شدن در دو یا چند مورد در متن است. "سوم" اینکه مضمون‌ها باید از یکدیگر متمایز باشد. با وجود اینکه هم پوشانی در میان مضامین تا حدودی اجتناب ناپذیر است اما اگر مرز کاملاً مشخص و تعریف شده‌ای میان مضامین مختلف وجود نداشته باشد نمی توان درک درستی از تحلیل‌ها و تفسیرها عرضه کرد. (جمع‌بندی کدگذاری در تحلیل مضمون) در نظریه داده‌ تحلیل از منبع داده شروع می‌شود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا می‌کند. اما در تحلیل مضمون همه منابع داده، بررسی و مضامین کل داده‌ها، تحلیل و تفسیر می‌شود. کدگذاری در تحلیل مضمون دانشی است که با تمرین و مهارت بیشتر قابل انجام است.
◾تقدیم به مدافعین قدس شریف در پای تو من از دل و جان میکوشم از بهر نجات تو کفن می پوشم ای قدس شریف مدافع هستم به حرم من جام شهادت برهت می‌نوشم @haajmorteza
هدایت شده از اشعار قاسم نعمتی
‏▫️🇮🇷▫️ برق غضبی که چشم رهبـر دارد گویـا که بنـای فتـح خیبــر دارد دور و بَر این دیـــار پرسه نــزنید این مملکت فـاطمه حیـدر دارد اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه‌ای الی ظهورالحجه ‏▫️🇮🇷▫️ ✨🌿✨🌿✨🌿✨🌿✨🌿✨🌿✨ ْ #کربلا @ghasemnemati
با سلام و احترام ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت ولی نعمت این سرزمین حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام لطفاً دوستان این هفته اشعارخویش با موضوع بزرگداشت مقام و منزلت حضرت سیدالکریم علیه السلام را بهمراه داشته باشند، تا انشاءالله ضمن ارزیابی و انتخاب اشعار فاخر جهت اجرا توسط خود عزیزان در مراسمات پیش رو از ایشان بهره مند گردیم .
السلام علی الرضیع الصغیر و منعطف اهوى لتقبیل طفله             فقبّل منه قبله السّهم منحرا (چون خم شد تا طفل خود را ببوسد، تیر پیش از وى گلویش را بوسیده بود) کودک است دگر..... گاهی حوالی کربلا و گاهی الاقصی... ظالم فقط ریشه را تا اسرائیل کشانده ... مظلوم هم در گودال خون می ماند.... (هل من معین) حرمله فقط لباسش عوض شد. زمان کشیده شد از ۶۱ هجری  تا ۱۴۰۲ تیر تیر است با شعبه های فراوان..... و باز هم سکوت زمان برای گندم های ری نشده .... کلاه جای کلاه خود را گرفته .... زره ای از جنس کت...شیک مناسب کشتار.... و مادری که حتی کودکش را دیگر  ندارد .... و کودکی که گاهی سر از نیزه در می آورد و گاهی زیر آوار های تیر.... و گهواره های بی لالایی مانده ..... حرمله ماشه را می چکاند به دستور  پسر سعد ... (نویسنده :مجید شیرمحمدی)
🔸️دعوتنامه 🔸️مجمع شعرای آیینی شهرری 🔸️در سایه‌سار سیدالکریم تا نوکری من به حسن از قدیم شد ساقی بزم مجمع شعرم کریم شد عبدالعظیمی و شده‌ای قبله‌ی دلم هر دل‌به‌وصلت‌آمده قلب‌سلیم شد در سایه ‌سار سایه‌ی تو قد کشیده‌ام مهرت به سینه آمد و مثل نسیم شد 🔸️در آستانه میلاد ولی نعمتمان حضرت عبدالعظیم(ع) 🔸️برگزاری چهل و چهارمین جلسه و نشست صمیمی   سه‌شنبه‌های شاعرانه در سایه‌سار سیدالکریم(ع) 🔸️زمان: سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔸️بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۹ الی ۲۱ 🔸️مکان:حرم حضرت عبدالعظیم(ع)طبقه زیرین مسجدجامع حرم
بسم الله الرحمن الرحیم هرکسی بعد از وارد شدن به دنیای شعر و شاعری با دو مقوله اساسی مواجه می‌شود. ۱_وزن ۲_قافیه معمولا همه کسانی که به شکل جدی شاعری را شروع می‌کنند بعد یک مدت زمانی یا به شکل علمی یا سماعی وزن را یاد می‌گیرند و کم و بیش با قواعد و تبصره‌های قافیه هم آشنا می‌شوند. این اولین و ساده ترین مرحله است. متاسفانه خیلی‌ از شاعران در همین مرحله باقی می‌مانند و عملا باید بگوییم درجا می‌زنند. در واقع شعر گفتن آسان است اما شعر خوب گفتن خیلی سخت مرحله‌ی بعدی که شاعر باید از آن به سلامت عبور کند پرداختن به زیبایی‌های هنری و ادبی و بخصوص آفرینش مضامین ناب است مضمون در واژه یعنی درون مایه و معنا. آیا معنا یعنی اینکه من شعری بگویم که معنا داشته باشد؟ رفته بودم که دوتا نان و پنیری بخرم نیم کیلو شکر و پاکت شیری بخرم این بیت چطور است؟ شاعر به همین معانی ساده اکتفا نمی‌کند و به دنبال آفرینش مضامین شگرف می رود. اما بدون تردید آفریدن چنین مضامینی نیازمند یک نگاه شاعرانه و حساس به جهان پیرامون خود است. فروغی بسطامی در بیتی می‌گوید: تیر و کمان عشق را هر که ندیده، گو ببین پشت خمیده‌ مرا، قد کشیده‌ تو را ببینید این شاعر با قدرت تخیل و نگاه شاعرانه با تیر و کمان کاری می‌کند کارستان خمیدگی کمان را پشت خمیده خود می‌بیند و کشیده‌گی تیر را قامت رعنای معشوق یا صائب آنجا که دنیا را آتش بی‌رحمی می‌بیند که همه مردم را در خود می‌سوزاند دنیا به اهل خویش ترحم نمی‌کند آتش امان نمی‌دهد آتش پرست را یا آنجا که از نگاه به کباب روی آتش هم به مضامین شگفت انگیزی دست پیدا می‌کند اظهار عجز نزد ستم پیشه ابلهی‌ست اشک کباب موجب طغیان آتش است شاعر گاهی مضمونش را مزین به بازی‌های زبانی می‌کند حافظ می‌گوید: رشتهٔ تسبیح اگر بُگْسَست معذورم بدار دستم اندر دامنِ ساقیِ سیمین ساق بود اما گاهی شاعر علاوه بر بازی های زبانی پند و حکمت را هم به مضمونش اضافه می‌کند سعدی می‌گوید دریاب کنون که نعمتت هست به دست کین دولت و مال می‌رود دست به دست شاید بگویید قرن‌هاست که شاعران بزرگ قلم زده‌اند و هرچه مضمون ناب بوده را استفاده کرده‌اند. اما اینطورها هم نیست. مضامین هیچ وقت تمام نمی‌شوند. شما ببینید برای واقعه عاشورا که محدود به زمان و مکان مشخصی است و ۱۴۰۰ سال هم از آن می‌گذرد اما همچنان شعرها و مضامین بی‌نظیری برای این مصیبت عظمی نوشته می‌شود خود صائب هم به ما یادآور می‌شود که یک عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت در بند آن مباش که مضمون نمانده است
هدایت شده از اشعار قاسم نعمتی
این جنایت سندش معلوم است تا قیامت همه جا محکوم است در دعا بهر ظهور این ایام قسم ما «بدم المظلوم» است @ghasemnemati
سرود میلاد حضرت عبدالعظیم ع ۱۴۰۲: بند۱: خدا رو شکر که اومدی شهرِ ری بعدِ تو با غُصه دیگه قهرِ ری مست میشم با آب سقاخونت شیرین تر از عسل شده نهرِ ری به خدا عشقی وجانِ منی، خوش بِحالم بامن هم وطنی خادم افتخاریِ توام، یا عبدالعظیم حسنی روح نسیمی، باب النعیمی، سیدالکریمی بند۲: توو پیچِ زندگی که مغموم میشم توو حرمت میام و آروم میشم وقتی یه مدتی حرم نمیام انگاری از بهشت محروم میشم مثلِ یک گل میونِ چمنی، تو عقیقی عقیقِ یمنی سجده گاهِ همه تهرونیا، یا عبدالعظیم حسنی قبلهءِ تهران، مرکز قرآن، کربلایِ ایران بند۳: من از غلامان دمِ این درم تو از تبارِ خاندانِ کرم هر چی که دارم از تبارِ شماس تمومِشو با جون و دل می خرم تو مُحَدِّث،تو صاحب سخنی، حافظِ علمِ همه پنج تنی افتخارِ تمومِ شیعیان، یا عبدالعظیم حسنی عبد خدایی، مشکل گشایی، مثل مجتبایی شعر و آهنگ: وحید خیری
سرود میلاد حضرت عبدالعظیم ع ۱۴۰۲.mp3
1.08M
/storage/emulated/0/vrecorder/سرود میلاد حضرت عبدالعظیم ع ۱۴۰۲.mp3
🔸️اطلاعیه قدردانی ضمن تشکر از حضور سبز دوستان شاعر و فرهیختگان ارجمند  و مداحان گرامی میهمانان عالی قدر جنابان سقازاده و حاج آقا چهره‌خند مخصوصا برادران افغانستانی عزیز که با شعرخوانی صفای دیگر به مجمع شعرای شهرری در سایه سار سیدالکریم(ع) دادند 🔸️در ضمن جلسه از هفته‌ی آینده راس ساعت ۱۸/۳۰ آغاز و ۲۰/۳۰ پایان میپذیرد
گزارش تصویری چهل و چهارمین جلسهٔ نشست صمیمی شاعران
🔸️اطلاعیه قدردانی ضمن تشکر از حضور سبز دوستان شاعر و فرهیختگان ارجمند  و مداحان گرامی میهمانان عالی قدر جنابان سقازاده و حاج آقا چهره‌خند مخصوصا برادران افغانستانی عزیز که با شعرخوانی صفای دیگر به مجمع شعرای شهرری در سایه سار سیدالکریم(ع) دادند 🔸️در ضمن جلسه از هفته‌ی آینده راس ساعت ۱۸/۳۰ آغاز و ۲۰/۳۰ پایان میپذیرد