eitaa logo
شرح خطبه‌ی فدکیه
427 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
694 ویدیو
36 فایل
🍀ممنون. اجرتون با مولا علی و فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیهما
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱آخرین منابع: ✅دلائل الامامه، تالیف محمد بن جریر طبری: باید توجه داشت که علی‌رغم تشابه اسمی و اشتراک در آبا و اجداد و حتی اشتراک در کنیه، این محمد بن جریر، غیر از محمد بن جریر طبری مشهور، صاحب تفسیر و تاریخ، است. همچنین این شخص، کسی غیر از محمد بن جریر شیعی، صاحب کتاب المُسْتَرشَدُ فی الامامه است. این شخص معروف به طبری صغیر در مقابل طبری کبیر است که به صاحب تفسیر و تاریخ اطلاق می‌شود. او از علمای قرن پنجم هجری به شمار می‌آید. مفصل‌ترین متن موجود و متنی که بیشتر علمای متاخر و معاصران از آن بهره جسته‌اند، متن خطبه حضرت در این کتاب است. مرحوم طبری این خطبه را به نُه طریق مختلف با ذکر سلسله اسناد آن آورده است. ✅مقتل الحسین (علیه‌السّلام)، تالیف موفق بن احمد مکی: موفق بن احمد، مشهور به خطیب خوارزمی، متوفای ۵۶۸ه است. او در این کتاب بخشی از خطبه را به نقل از عایشه ذکر کرده است. ✅الاحتجاج، تالیف ابو منصور طبرسی: احمد بن علی بن ابی طالب، مشهور به ابو منصور طبرسی، یکی از علمای شیعه و از محدثان و مؤلفان قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری است. کتاب الاحتجاج که مشتمل است بر احتجاجات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم) و ائمه (علیهم السّلام) و بعضی از صحابه و برخی از علمای اسلام با مخالفین خود، یکی از تالیفات اوست. متاسفانه احادیث این کتاب به غیر از آنچه از تفسیر منسوب به امام عسکری (علیه‌السّلام) نقل شده، به صورت مرسل و بدون سند است. مرحوم طبرسی این خطبه را به صورت مشروح از عبدالله بن حسن نقل نموده است. ✅منال الطالب فی شرح طَوال الغرائب، تالیف مبارک بن محمد الجزری: این دانشمند به ابن اثیر معروف است و به سال ۶۰۶ هجری وفات یافته است. ابن اثیر در این کتاب، خطبه حضرت را مفصل و با شرح لغات آن، در فصل احادیث الصّحابیات، به صورت مرسل از زینب کبری، دختر امیر مومنان (علیه‌السّلام)، نقل نموده است. ✅تذکره الخواص من الامّه فی ذکر مناقب الائمه، تالیف سبط ابن الجوزی: ابو مظفر یوسف بن قُزُغْلی بن عبدالله، معروف به سبط ابن جوزی حنفی، این کتاب را در خصوص ذکر مناقب و فضایل ائمه اهل البیت به رشته تحریر درآورده است. ابن جوزی بخش مختصری از خطبه فدک را به صورت مرسل از شعبی نقل نموده است. وی در سال ۶۵۴ه بدرود حیات گفته است. ✅شرح نهج‌البلاغه، تالیف ابن ابی الحدید معتزلی: این کتاب که یک دوره کامل تفسیر و شرح سخنان امام علی (علیه‌السّلام) در نهج‌البلاغه است، از شروح معتبر و قابل استفاده به شمار می‌رود و حاوی اطلاعات تاریخی مفیدی است. ابن ابی الحدید این خطبه را از کتاب السقیفه و فدک جوهری نقل نموده است. 📚منابع دیگر: شرح نهج‌البلاغه بحرانی؛ کشف الغمه؛ معادن الحکمه و غیره... @sharheekhotbeefadak
⚡️اهمیت نماز جمعه 🌸 هر كس 👈 سه جمعه پى در پى 👈 و بدون علّت 🌸 نماز جمعه را ترك كند ، 👈 در زمره منافقان است . 🌷 امام على عليه السّلام 📖 مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 9 @sharheekhotbeefadak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚کتب علمای ادب و حدیث در مورد خطبه فدکیه ✅جدا از مصادر و منابع فوق، عده‌ای دیگر از علمای ادب و حدیث در ضمن شرح لغات به صدور این خطبه از حضرت اشاره نموده‌اند. این افراد عبارتند از: ۱ – خلیل بن احمد الفراهیدی، متوفای ۱۷۵ هجری ق. او در کتاب العین می‌نویسد: و فی الحدیث: جائت فاطمه الی ابی بکر فی لَمیمهٍ من حفدها و نسا قومها. ۲ – جارالله محمد بن عمر الزمخشری، متوفای ۵۳۸ هجری ق، در کتاب الفائق در مادّه «اللّمّه» می‌نویسد: و فی حدیث فاطمه انها خرجت فی لَمّهٍ من نسائها تتوطَّا ذیلها حتی دخلت علی ابی بکر. ۳ – ابوالفرج عبدالرحمان بن علی بن الجوزی، متوفای ۵۹۷ هجری ق، در کتاب غریب الحدیث نوشته است: و فی الحدیث: ان فاطمه خرجت فی لَمّهٍ من نسائها الی ابی بکر فعاتبته، ‌ای فی جماعه، و قیل من الثلاث الی العشر. ۴ – مبارک بن محمد جزری، معروف به ابن اثیر، متوفای ۵۶ هجری، در کتاب النهایه فی غریب الحدیث به شرح لغات و اصطلاحات برخی از احادیث پرداخته، و به این مناسبت در مادّه «لمّه» به بخش کوتاهی از خطبه اشاره نموده است. ۵ – ابوالفضل جمال الدین بن منظور، متوفای ۷۱۱ هجری ق، در کتاب لسان العرب به این خطبه اشاره کرده است. از میان این مصادر، برخی از منابع دست اول و بخشی نیز از منابع متاخر و دست دوم به شمار می‌روند. در میان مؤلفان فوق‌الذکر، ده نفر شیعه و دوازده نفر از اهل سنت‌اند. قدیمی‌ترین کتابی که خطبه در آن آمده، کتاب بلاغات النساء ابن ابی طیفور است. @sharheekhotbeefadak
🌸🍃حکایتی زیبا به ابوسعید ابوالخیر گفتند: فلانی قادر است پرواز کند، گفت: این که مهم نیست ، مگس هم میپرد. گفتند: فلانی را چه میگویی؟ روی آب راه میرود! گفت: اهمیتی ندارد، تکه ای چوب نیز همین کار را میکند. گفتند: پس از نظر تو شاهکار چیست؟ گفت: اینکه در میان مردم زندگی کنی ولی هیچگاه به کسی زخم زبان نزنی، نگویی، کلک نزنی و سو استفاده نکنی و کسی را از خود نرنجانی. این شاهکار است.... 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @sharheekhotbeefadak
💚با عرض سلام خدمت دوستان گرامی! 💜شرح مختصر خطبه از فردا خدمت عزیزان تقدیم خواهدشد. 💛إن شاء الله! @sharheekhotbeefadak
⁉️چرا بعد از دعا دستهای خود را به صورت می کشیم؟ 💠🔹امام صادق عليه ‌السلام فرمود: 🌻🍃همان طور كه ابر، قرارگاه باران است، دعا نيز قرارگاه اجابت است. یعنی اجابت در درون دعاست، همان طور كه باران در نهاد ابر تعبيه شده است. 🌻🍃وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روايات و سنت معصومين عليهم السلام مستحب است آن را بر سر و صورت خود بكشد، برای اينكه لطف خدا به اين دست پاسخ داده است. 🌻🍃دستی كه به سوی خدا دراز شود، يقيناً خالی بر نمی‌گردد و دستی كه عطای الهی را دريافت كرد، گرامی است. لذا خوب است آن را به صورت يا به سر بكشد. 💠🔹گاهی امام سجاد عليه السلام چيزی كه به سائل مرحمت می‌فرمودند، دست مبارك خود را می‌بوئيد و می‌گفت: اين دست به دست الهی رسيده؛ 🔸✨چون خداوند در آیه ۱۰۴ سوره توبه فرمود: خداست که توبه را از بندگانش می‌پذیرد و اوست که صدقات آنها را می‌گیرد. 📗کتاب حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی @sharheekhotbeefadak
آیت الله بهجت (ره): خدا کند که مادیات برای ما وسیله باشند، به گونه ای که وقتی امور دنیویه به ما اقبال کردند، سبب تأکید و اقبال ما به امور معنویه و آخرت گردند. @sharheekhotbeefadak
🌸خطبه‌ی حضرت فاطمه سلام الله علیها: 🌹حضرت فاطمه سلام الله علیها، خطبه‌ای غراء ایراد فرمودند که به طور مختصر به محورهای آن اشاره می‌کنیم؛ ایشان پس از حمد و ثنای الهی و ترسیمی از رسالت نبوی به این موارد توجه دارند: الف) یاد‌آور می‌شوند که ما اهل‌بیت یادگاری از پیامبریم که در میان شما به امانت نهاده شده‌ایم. ب) معرفی خود و بیان زحمات علی (علیه‌السّلام) برای پیشرفت اسلام. ج) گذری بر رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و ماجراهای پس از آن. د) توبیخ غاصبان فدک. ه) خطاب به انصار: «ای یادگاران زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و‌ای یاوران دین و دژهای محکم اسلام، این چه سستی‌است، در کمک به من و چه کوتاهی است، درباره‌ی حق من و چه خوابی است که در مورد ظلم به من شما را فرا گرفته است؟... شما قدرت کمک به آن‌چه من طلب می‌کنم و قوت بر گرفتن آن‌چه در پی آن هستم، دارید. در این فراز حضرت این نکته را یاد‌آور می‌شود که در واقع سستی مسلمانان این حوادث را به دنبال داشته است و آنان نز در این حوادث بی‌تقصیر نیستند.» در آخر می‌گویند: «این سخنان به خاطر رسیدن جان به لبم بود،... و اتمام حجتی برای شما بود.» @sharheekhotbeefadak