🔸 امام موسی صدر نظام فرقهگرایانه را مانع تحقق صلح میداند
💠دکتر شریف لکزایی در نخستین همایش بین المللی صلح و حل منازعه، از راهکارهای امام موسی صدر برای صلح سخن گفت.
▶️به گزارش پایگاه اطلاعرسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، نخستین همایش بین المللی صلح و حل منازعه، نهم و دهم اردبهشت ماه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
💠در این همایش که با همکاری کمیته ملی یونسکو ـ ایران برگزار شد، دکتر شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با مقاله «راهکارهای تحقق صلح و حل منازعه در آرای امام موسی صدر» حضور داشت و در نشست ششم این همایش سخن گفت.
🌐دکتر لکزایی با اشاره به اینکه امام موسی صدر مشکل بزرگ قرن بیستم را صلح میداند و ما میتوانیم ادامه دهیم و بگوییم مشکل قرن بیست و یکم هم صلح است، عنوان کرد: « این پرسش در مورد امام صدر مطرح میشود که آیا آموزههای اسلامی و اسلام، میتواند به حل این مشکل کمک کند یا خیر؟ امام صدر پیش از آن که پاسخی به این پرسش دهد، دو نکته را مطرح میکند که به نظرم اهمیت زیادی دارد. ایشان صلح را معادل سلام ذکر میکند و معتقد است که اگر از این منظر نگاه کنیم، صلح همان سلام و سلم است که همه باید در آن حضور داشته باشند و به نحوی از آن بهرهمند و برخوردار باشند. امام موسی صدر این تصریح را هم دارد که خداوند سلام است، سلام از وی نشئت گرفته و به سوی او باز میگردد.»
♈️او افزود: «نکته دوم در نگاه امام موسی صدر این است که اسلام هم پیروان خود را به طور عمومی به صلح، امر میکند. با این دو نکته و فرضی که ایشان مطرح میکند، بنابراین اسلام میتواند مشکل صلح را حل کند و برای حل آن پاسخ دارد.»
🔵لکزایی درباره چگونگی حل شدن مشکل صلح گفت: «باز میتوانیم از امام موسی صدر بپرسیم که اسلام، چگونه میتواند این کار را انجام دهد. ایشان پاسخ هوشمندانهای میدهد، این که بدون کوشش فرهنگی مناسب و هماهنگ و بدون اتخاذ یک روش واحد و عمومی، صلح و سلام برقرار نمیشود. نگاه ایشان به صلح، نگاه فرهنگی است نه سیاسی، از منظر و پایگاه فرهنگی ورود میکند و میخواهد این مشکل را حل کند. این هم جمله خودشان است: «با اصرار بر ایجاد یک نظام خاص اجتماعی و تولیدی و با تکیه بر نژادی معین، دستیابی به صلح جهانی امکان پذیر نخواهد شد.» این سخن، هم ناظر به منازعاتی است که در منقطه وجود دارد و هم ناظر به منازعاتی است که با اسرائیل وجود دارد که خودش را به عنوان یک نژاد مطرح کرده و صلح را به پرسش گرفته و از بین برده است. این که یک نظام اجتماعی نژادی نمیتواند صلح را برقرار کند، به این معناست که نمیتوانیم در یک جامعه از نظام فرقه گرایانه دفاع کنیم. ایشان فرقهها و تکثر را قبول دارد و بودنشان را به طور مثال در جامعهای مثل لبنان ضروری میداند، اما میگوید نظام یا ساختار فرقه گرایانه باید محو شود و از بین برود.»
✳️او در ادامه عنوان کرد: «دوستی چه نقشی خواهد داشت؟ امام موسی صدر صلح و دوستی را در کنار هم بهکار میبرد و معتقد است ربط و نسبت وثیقی بین اینها حاکم است و دوستی میتواند تحقق بخش صلح در جامعه باشد. ایشان باز هم در اینجا جملهای را از حضرت مسیح (ع) یادآوری میکند که فرمودند: «هرگز محبت خدا با دوست نداشتن انسان جمع نمیشود.» اگر انسانها همدیگر را دوست داشته باشند طوری که از فضای عاطفه عبور کند و به دوستی مدنی برسد، میتواند به صلح کمک کند.»
💠دکتر لکزایی در پایان سخنانش درباره نقش ادیان در تحقق صلح گفت: «نقش ادیان در اینجا چیست؟ امام موسی صدر معتقد است ادیان در خدمت انسان هستند. بنابراین باید بتوانند آلام و رنجهای انسان را کاهش دهند. اگر دین نتواند به منازعات اجتماعی بپردازد، اگر نتواند منازعات اجتماعی را حل کند و آنها را تصحیح و برطرف کند، کارکرد اصلی خودش را ندارد. من به این توجه میدهد که نگاه ایشان به دین، اول نگاه اجتماعی و نگاه فرهنگی است. رویکردی هم که دارند، رویکرد کاملا فرهنگی و اجتماعی است که البته تبعات سیاسی خواهد داشت. نباید از این مطلب هم غفلت کنیم. این اتفاق در ادیان رقم میخورد و باید به این سمت و سو بروند.»
💠تاریخ انتشار خبر جمعه بیستم اردیبهشت 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✳️به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار می گردد:
🔼کرسی ترویجی «فلسفه سیاسی اسلامی»
♈️زمان: پنجشنبه : ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ساعت ۱۱.
⬇️مکان: قم- پردیسان،دانشگاه باقر العلوم(ع)،طبقه سوم،اتاق جلسات حوزه ریاست.
✳️این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی(ارائه دهنده) و دکتر سیدصادق حقیقت(ناقد) برگزار می گردد.
⬇️حضور در این جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ ۲۵/۲/۹۸ ساعت ۲۰ ثبت نام کرده باشند.
♈️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی اسلامی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بر گزار می گردد:.
💠تاریخ انتشار خبر یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
#رهبر_انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی #مسئولان_نظام:
گزینه قطعی ملت ایران #مقاومت است
#مذاکره سم است؛ #جنگ هم نمیشود
رهبر معظم انقلاب:
گزینهی قطعی ملت ایران، مقاومت مقابل آمریکا است و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقبنشینی خواهد شد.
این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد.
نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که میدانند که به نفعشان نیست.
این برخورد، برخورد ارادهها است و ارادهی ما قویتر است، چون علاوه بر ارادهی خود، توکل به خدا را هم داریم.
بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟
مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است.
مذاکره یعنی معامله و دادو ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست.
میگویند مذاکره کنیم دربارهی سلاح دفاعی شما که چرا موشکی با فلان برد میسازید؛ این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید!
خب معلوم است که هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری دربارهی نقاط قوت خود معامله نمیکند.
یا مثلاً میگویند دربارهی عمق راهبردیتان در منطقه صحبت کنیم؛ یعنی این را از دست بدهید.
پس اصل مذاکره غلط است، حتی با آدم حسابی. اینها که آدم حسابی هم نیستند و به هیچ چیز پایبند نیستند.
️
البته هیچکس در عقلای ما هم دنبال مذاکره نیست.
شکی نیست که دشمنی آمریکا که از اول انقلاب شروع شده، امروز شکل آشکار به خود گرفته است. قبلاً هم همین دشمنی بود ولی به این صراحت نبود. الان صریح میگویند و تهدید میکنند. باید دانست کسی که با صدای بلند تهدید میکند، قوهی واقعیاش آنقدر نیست.
اینها [دولتمردان #آمریکا] مصالح #رژیم_صهیونیستی را بیشتر از هر دولت دیگری رعایت میکنند. فرمان بسیاری از کارها دست جامعهی صهیونیستها است.
آمریکاییها احتیاج دارند به اینکه هارت و پورت کنند. میگویند رفتار ما ایران را تغییر داد! بله، این را درست میگویند؛ تغییرش این بود که نفرت مردم ایران از آمریکا ۱۰ برابر شده و نزدیک شدن آنها به منافع جمهوری اسلامی برایشان دستنیافتنیتر شده؛ همت جوانان ما برای آماده نگه داشتن کشور بیشتر شده و نیروهای نظامی ما حواسشان جمعتر شده.
ببینید چقدر دستگاه محاسباتی دشمن [دچار اشتباه است] که رئیسجمهورشان میگوید هر #جمعه در #تهران علیه نظام #راهپیمایی است.
اولاً جمعه نیست و شنبه است؛ ثانیاً تهران نیست و پاریس است.
در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد
آمریکا در درون، مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد.
وضع دولتشان منسجم نیست؛ یک نفر یک حرفی میزند، فردایش یک نفر ضدّ آن را میگوید. این نشانهی آشفتگی است.
در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا ۴۱ میلیون آمریکایی دچار گرسنگی هستند.
در زمینهی اجتماعی، طبق گزارش مرکز ملی آمار حیاتی آمریکا، ۴۰ درصد ولادتها نامشروع است، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زندانی دارند، بالاترین آمار مصرف مواد مخدر را دارند و ۳۱ درصد تیراندازیهای جمعی در آمریکا است. این وضع اجتماعی اینها است.
بنابراین برخی دشمن را خیلی بزرگ نکنند. البته "دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" اما دشمن آنچنان قوی نیست و مشکل دارد.
سیاستهای اینها عموماً از لحاظ سیاسی و امنیتی به ضررشان تمام شده است؛ هم سیاستهای اروپاییشان و هم سیاستشان در مقابل کشورهای آسیایی به ضررشان شده است.
در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد.
الان صاحبنظران آمریکایی در مطبوعات هشدار میدهند که این فشار، به یک #جهش_اقتصادی در ایران منجر میشود. ۹۸/۲/۲۴
@ketabenaab
🔸 #گفت_و_گو | فلسفه سیاسی ملاصدرا
🔹یکی از بحثهای داغ حوزه فلسفه و اندیشه سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفه صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویههای سیاسی است و اگر رگههایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده میشود، بیشتر تکرار مطالب شیخالرئیس و فارابی است و افزون بر آن، نوآوری خاصی در نظام اندیشه صدرا دیده نمیشود.
🔹از طرف دیگر قائلین به فلسفه سیاسی ملاصدرا مدعی هستند که ملاصدرا از تامل درباره سیاست غافل نبوده و شمای کلی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین از لابهلای آثار او قابل جستجو و دستیابی است.
🔹به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا، با #دکتر_شریف_لکزایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در مورد فلسفه سیاسی صدرا گفتوگویی انجام دادیم.
متن این گفتوگو را میتوانید در لینک زیر بخوانید:
🌐 vasael.ir/0003SY
🆔 @vasael_ir
✳️شریف لک زایی:صلح یک نوع جهاد است
❇️شریف لک زایی گفت: انسان در صلح تلاش میکند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد محسوب میشود.
▶️به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت وگو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا اصالت جنگ و با حضور شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به روی آنتن رفت.
🔻شریف لک زایی در آغاز با بیان اینکه در نگاهی سنتی، صلح در مقابل جنگ مطرح میشود، گفت: وقتی جنگ و ستیزی نباشد، طبیعتاً صلح وجود دارد اما امروزه نگاه متفاوتی بین مسئله صلح شده است و فلسفه متعالی میتواند آن را پشتیبانی کند. امروزه صلح به مثابه یک وضعیت مورد توجه است که در آن زندگی برای آحاد انسانها، آرام و متعالی باشد که نظامهای سیاسی باید این مفهوم را اجرا کنند.
♈️وی بیان کرد: این مفهوم به صورت سنتی بین دولتها مطرح می شده است و در بین انسانها این مفهوم جایگاهی نداشته است در صورتی که برخی از متفکرین معاصر، ستوه صلح در عرصه سه گانه ای را مورد توجه قرار میدهند؛ اینکه انسان با نفس خودش به صلح برسد، اینکه انسان با سایر موجودات در صلح زندگی کند و اینکه انسان با دیگر انسانها در صلح باشد. بنابراین صلح عرصه گسترده و فراتر از صرفاً عرصه بین دولتها مد نظر است.
✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی در ادامه با تصریح بر اینکه صلح یک نوع جهاد است، اظهار داشت: انسان در صلح تلاش میکند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد است. طبیعتاً آنچه این موضوع را محقق میکند، اخلاق است.
⏺وی بیان کرد: امام موسی صدر میگوید مشکل بزرگ قرن بیستم نبود صلح است. ایشان معتقد است اسلام میتواند صلح در جهان برقرار کند اما تحقق این مهم دو مفروض دارد؛ صلح را باید بین انسانی نگاه کنیم و هنگامی که از صلح صحبت میکنیم از «اسلام» سخن میگوئیم و یکدیگر را از همان ابتدا به سازش در فضای اجتماعی فرا میخوانیم. دومین مفروض این است که اسلام نیز طرفداران خودش را توصیه و امر به طرفداری از صلح میکند و اینکه نسبت به دیگران در فضای مسالمت آمیزی رفتار کنند.
💠تاریخ انتشار خبر چهارشنبه یکم خرداد ماه 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
رضا لکزایی با بیان اینکه سرنوشت آدمی را سرشت او رقم میزند، گفت: شب قدر، شب دعا است، در روایت ما وارد شده و بزرگان گفتهاند دستی که پیش خدا دراز شد، خالی برگردانده نمیشود، البته دعا برای اجابت نیاز به شرایطی دارد دعا بدون عمل مثل تفنگ بدون فشنگ است.
http://www.shabestan.ir/detail/News/793326
💠در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان، دکتر شریف لکزایی در گفتوگو با قدس از مبنای دینی آرمان فلسطین میگوید
✳️«کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً»؛ وصیت امام علی بن ابیطالب(ع) به فرزندان خود که بی شک یکی از ارکان دین ماست و 40 سال است که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، با عنوان روز جهانی قدس، تجلیگاه باور مردم ایران زمین به این کلام امیرالمؤمنین(ع) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است؛ حرکتی که مرزهای ایران اسلامی و حتی جهان اسلام را درنوردیده و تبدیل به نماد وحدت مسلمانان و حتی آزادیخواهان شده است. به این بهانه با دکتر شریف لکزایی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مبنای دینی آرمان فلسطین هم صحبت شدیم و به پرسشهای ما پاسخ داد.
✅ اهتمام به امور مسلمانان اصل مهم دینی است
✍️ دکتر لکزایی میگوید: در بحث های دینی و روایی اصل مهمی وجود دارد و آن اهتمام به امور مسلمین است. در همین زمینه روایتی از حضرت رسول(ص) داریم که می فرماید:«مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِالْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادی یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی هر فردی صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر فردی فریاد کمک خواهی شخصی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست بر اساس این فرموده حضرت می توانیم این اصل را اسنباط و طرح کنیم که هر مسلمانی نسبت به دیگر مسلمانان و انسانها وظیفه ای دارد و باید در مقابل آن هایی که مظلوم واقع میشوند عملکردی داشته باشد.
وی تأکید می کند: براساس این روایت ودیگر روایتهای موجود، درمی یابیم نسبت به همنوعان در هر جای این کره خاکی مسئولیت داشته و نباید نسبت به زندگی آنها و اتفاقاتی که در اطرافش می افتد بی تفاوت باشیم و باید برای کمک به رفع مشکلات آنها تا آنجایی کــه در توانمان هست واکنش نشان دهیم؛
ممکن است این واکنشها، واکنشهای گفتاری، نوشتاری، سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد؛ به بیانی دیگر باید از هرابزاری استفاده کنیم تا اندکی از مشکلات آنها بکاهیم.
نباید با ظالمان روابط دوستانه داشت این پژوهشــگر علوم سیاسی به آیات 8 و 9 ســوره ممتحنه نیز اشاره کرده و توضیح می دهد: در این آیات خداوند متعال میفرماید عده ای با مسلمانان پیکار و عده ای هم آنان را بر اخراج شما پشتیبانی می کنند و خداوند نهی میکند که با این دو گروه روابط دوستانه داشته باشیم زیرا کســی که با اینان روابط دوستانه برقرار کند، جزو ظالمان و ستمکاران است. با اتکا به این معانی در دنیای امروز میتوان موارد بسیاری از ظالمان و ستمگران را شناسایی کــرد. افــراد و گروههایی که بخشهایی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کرده و با مسلمانان در حال جنگ هستند، طبق آیات و روایات وارد شده با آنان نباید رابطه دوستانه داشت.
💠ادامه این مصاحبه را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
http://yon.ir/5UdG9
تاریخ انتشار خبر : جمعه دهم خرداد 1398
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.💠
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398