⬅️ اولین کارگاه آموزشی کوتاه مدت آشنایی با فیلسوفان سیاسی مسلمان برگزار می شود.
🔹علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مجمع عالی حکمت اسلامی مراجعه فرمایند.
✅ http://hekmateislami.com/?p=6028
@hekmateislami
رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
فصلنامه سیاست متعالیه، مقاله 9، دوره 6، شماره 23، زمستان 1397، صفحه 173-192
نویسندگان
محسن جبارنژاد
شریف لک زایی
رابطهی دین و سیاست در طول تاریخ، منشأ مناقشات فکری و مجادلات کلامی و معرفتی فراوانی بوده است. هگل و ملاصدرا را میتوان آخرین فیلسوفان سیستمساز شرق و غرب دانست. هدف این پژوهش بررسی وجوه تمایز میان آرای این دو فیلسوف پیرامون مناسبات دین و سیاست میباشد.پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان میدهد، دین و سیاست نزد ملاصدرا و هگل مفاهیمی متفاوتاند. هگل در فضای فلسفهی سیاسی مدرن فکر میکند، نقطهی کانونی اندیشهی سیاسی او، مسألهی آزادی است. ملاصدرا متأثر از فلسفهی سیاسی کلاسیک فضیلتمحور و خیرمحور است؛ درحالیکه تفکر هگل، مبتنیبر نوعی رویگردانی از فضیلتگرایی و سعادتمحوری است. هگل قائل به جدایی مطلق میان دین و دولت نیست و در اصل همراهی و تألیف میان دین و دولت، تردیدی ندارد. دولت صدرایی، یک دولت هادی است و دین تعیینکنندهی چارچوب حرکت دولت و سیاست و عنصرِ قوامبخش به آن است. نوعی رابطهی "ملازمت قطعی" و یا "ضرورت" میان دین و سیاست در اندیشه ملاصدرا دیده میشود، اما مدلولات چنین ملازمت قطعی را به سختی میتوان در اندیشه هگل پیدا کرد. دولت مطلوب ملاصدرا، حاکممحور است؛ و حاکم، حتماً باید از یک سری دکترین و قواعدی تبعیت کند، هگل، به "کیفیت حکمرانی" بیش از "اوصاف حکمران" بهاء میدهد.
کلیدواژهها ملاصدرا؛ هگل؛ دین؛ سیاست؛ اندیشه سیاسی
@shariflakzaei
رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
http://sm.psas.ir/article_34532.html
SM_Volume 6_Issue 23_Pages 173-192.pdf
2.09M
✅ رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
فصلنامه سیاست متعالیه، مقاله 9، دوره 6، شماره 23، زمستان 1397، صفحه 173-192
نویسندگان
محسن جبارنژاد
شریف لک زایی
@shariflakzaei
نخل و نارنج
روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری(ره)
در هفته اول سال نو فرصت شد رمان نخل و نارنج به قلم آقای وحید یامین پور را مطالعه کنم. نویسنده، به نظرم موضوع بسیار سختی برای نوشتن انتخاب کرده است. رمان به زندگی مرحوم شیخ مرتضی انصاری از بزرگان علمی و دینی این مرز و بوم پرداخته است. کاری که تا کنون درباره بسیاری از بزرگان انجام نشده است. دو اثر شیخ انصاری یعنی رسائل و مکاسب در فقه و اصول همچنان در حوزه های علمیه تدریس میشود و از همین رو می توان به تأثیر شیخ در حوزه های علمیه پی برد. برای همین هم در حوزه های علمیه شخصیت علمی شیخ انصاری برای طلاب، شخصیت نام آشنایی است. اما ابعاد دیگر زندگی شیخ انصاری حتی برای طلاب و علما هم به گمانم مغفول مانده است و کم تر کسی از آن اطلاع دارد.
کتاب به نظر تا حد زیادی توانسته ابعاد مختلف زندگی شیخ را آفتابی کند. اگرچه در مواردی به برخی مباحث علمی هم اشاراتی دارد اما تم اصلی اثر معنوی و عرفانی است. نویسنده البته به خوبی ساده زیستی و زهد و خدا ترسی شیخ انصاری در صرف وجوهات و توجه به مردم و مردمی بودن و احترام به والدین را ترسیم کند. این که نویسنده صاحب جواهر، سید جمال الدین اسد آبادی و برخی دیگر از علما را در نوشته خود از قلم نیانداخته است از محاسن اثر است.
در کنار این ورود به جزئیات زندگی وی نیز دارای ظرافت های مهمی است که نویسنده سعی کرده به آنها نزدیک شود. البته نقل چنین جزییاتی به نظرم نیازمند دقت ها و ظرافت های خاص خود است که تا حدودی توسط نویسنده مراعات شده است.
در هر حال جای خالی چنین آثاری در جامعه آشکار است. پیش از این برخی دیگر از نویسندگان مانند مرحوم نادر ابراهیمی وارد این فضا شده و برای مثال رمان مردی در تبعید ابدی که به زندگی ملاصدرا شیرازی می پردازد را به نگارش درآورده است که بسیار خواندنی و آموزنده است. کتاب نخل و نارنج به قوت اثر ابراهیمی نیست اما اثر درخور و قابل اعتنایی است که مطالعه آن حوصله خواننده را سر نمی برد.
برای من که در سال های نه چندان دوری پای درس دو اثر شیخ انصاری حضور یافته ام خواندن روایتی نسبتا دقیق تر و با جزییات بیشتری از زندگی وی بسیار شیرین بود. به ویژه این که در این اثر تحولات پیچیده زمانه شیخ هم مغفول واقع نشده است.
نویسنده سعی کرده بر جایگاه فقهی شیخ انصاری هم تا حدی تمرکز کند و تا حدودی منازعه میان شریعت گرایان و طریقت گرایان را مورد اشاره قرار داده است اما در هیچ بخشی از اثر به مبحث فلسفه اسلامی اشارهای ندارد. این در حالی است که مرحوم حسینقلی همدانی از شاگردان برجسته شیخ انصاری، یکی از سر سلسله ها و بزرگان حکمت متعالیه است که سلسله اساتید وی به مرحوم بیدابادی می رسد. بیدابادی برای نخستین بار متون حکمت متعالیه را وارد حوزههای درسی حوزه های علمیه عصر خود کرد که تا امروز هم تداوم یافته است. البته خود شیخ انصاری هم تا حدی متأثر از فلسفه و عرفان اسلامی است و حداقل کتاب فرایدالاصول وی که به رسائل شهره شده است واجد ابعادی از فلسفه اسلامی است. نویسنده البته چهره برخی دیگر از عالمان برجسته نظیر ملا احمد نراقی و قصه جنگ های ایران و روسیه و نیز شخصیت میرزای شفتی و اجرای حدود توسط ایشان در اصفهان و میرزای شیرازی و سید علی شوشتری را هم تا حد خوبی تبیین کرده است.
در هر حال باید دست مریزاد گفت به وحید یامین پور. امیدوارم کتاب ایشان مورد توجه فرهیختگان و عموم مردم قرار گیرد.
کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامینپور درباره زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.
#نخل_و_نارنج
#شیخ_مرتضی_انصاری
#وحید_یامین_پور
#شریف_لک_زایی
@shariflakzaei
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد.
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد.
این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد.
مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.