eitaa logo
محمدرضا شایق
956 دنبال‌کننده
98 عکس
99 ویدیو
6 فایل
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد مدرس حوزه و دانشگاه **این کانال توسط ادمین اداره می‌شود** وبسایت شخصی: shayeq.ir اینستاگرام: https://instagram.com/shayeq.ir تلگرام: ‌t.me/shayeq_ir ایتا: @shayeq_ir روبیکا: Rubika.ir/shayeq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک عضویت در کانال تفسیری از قرآن کریم استاد شایق ( جلسات سه شنبه ها ) : https://eitaa.com/joinchat/723386386Cb6c975f294 لینک عضویت در کانال مبشران غدیر بابت تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ( جلسات یکشنبه ها و چهارشنبه ها ) : https://eitaa.com/joinchat/2250178563C306594aa20 لینک عضویت در کانال مسجد امام علی بن موسی الرضا علیه السلام خیابان آذریزدی ( جلسات یکشنبه ها ) : https://eitaa.com/emamreza_masjed لینک عضویت در کانال شرحی بر صحیفه سجادیه توسط دکتر شایق ( جلسات یکشنبه ها ) : https://eitaa.com/Commentary_on_Safiha_Sajjadiyeh لینک عضویت در کانال گروه فرهنگی هنری هدایت ( بابت تفسیرهای ضبط شده ) : http://Eitaa.com/HedayatGroup1395 لینک عضویت در کانال استاد شایق ( بابت مطالب کلی ) : https://eitaa.com/joinchat/3614572551Cc7ccc35a62
عدالت کیلویی چند؟! بسمه تعالی از عجایب لطف عام الهی و رحمانیت او که عالم هستی را فرا گرفته است این است که عدل خود را حتی از سرسخت ترین دشمنان خود هم دریغ نفرموده است. هیچ گناهکار ستمگری در عالم نمی تواند گناهی کند که خدای متعال را وادار کند که در مجازات ستمش به وی ستم کند. او با ظلم ظالم با ظلم متقابل مواجه نمی شود بلکه با عدل خود او را محاسبه می کند و خودش در مورد قیامت فرموده است «لا ظلم الیوم» (امروز هیچ ظلمی نیست) و بدین ترتیب عدالت را حتی از پست ترین ها هم دریغ نکرده است. عدالت، گران ترین کالای دنیاست وسنت لا یتغیرالهی این است که عدالت به همه ی بندگان بدون استثناء بصورت مجانی برسد. عدالت مثل طلا و نقره مادی نیست تا وزن پیدا کند و قیمت مادی برای آن زده شود بلکه از جهت مادی بی وزن است لذا هزینه ای مادی در ازای آن گرفته نمی شود اما طلا و نقره وزن دارند و باید برای خرید آن هزینه داد. لکن قیمت عدالت معنوی است و در این مجال خیلی گران است و تنها ثمنی که میتواند بهای آن را بپردازد بهشت رضوان است نه اجرت دنیا، و آن که برای عدالت ورزیدن بین مردم اجرت طلب میکند هرگز قائم به قسط و مجری عدالت نتواند بود. عدالت مثل هوای حیات بخش است که حق طبیعی همه ی بندگان است؛ آیا می شود از مردم به خاطر نفس کشیدن هزینه گرفت؟! به همین سبب است که آیین الهی اسلام اجرت گرفتن از شاکی و متشاکی را بر قاضی حرام ساخته و آن را رشوه نامیده است. در روایت نبوی سه گروه لعنت شده اند از جمله مردی که مردم محتاج قضاوت او هستند و او از آنها پول بخواهد. هر انسان منصف که به بصیرت نظر کند می فهمد که علت تحریم اجرت گرفتن بر قاضی آن است که عدالت حق مجانی همه ی خلایق از بد و خوب است و چون مردم به آن محتاجند وظیفه اوست که این حق را بدون اجرت به آنها برساند همانطور که در روایت نبوی به این حقیقت اشاره دارد؛ می فرماید: لعنَ اللهُ رَجُلاً احتاج الناس الیه لِتَفَقُّهِهِ فَسَاَلَهُم الرشوةَ خدا لعنت کند...مردی که مردم به (قضاوت) او به خاطر دانشش محتاج اویند و او از انها رشوه (مزد) بخواهد. جالب این که در روایات اجرت گرفتن قاضی رشوه نامیده شده است! یکی از اخلاق‌های خطرناک آن است که بدون تأمل در حکمت‌های حکم شارع فقط صورت مسئله را موافق حکم شرع، آراسته می کنیم و دیگر کار به واقع و و حکمت های در معرض دید آن (که در ادله ی شرعی آمده یا عقل می فهمد) نداریم. بعد هم نتیجه کارمان می‌شود مخالفت با اهداف و اغراض شارع مقدس. چه‌آنکه خداوند متعال خود تأکید دارد که اجرای احکام حتما باید با بصیرت باشد. (قُلۡ هَٰذِهِۦ سَبِيلِيٓ أَدۡعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا۠ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِي....) (یوسف، 108) نمونه ی آن به نظرم همین موضوع است. ظاهر حکم این است که شارع فرموده که اجرت گرفتن قاضی از مراجعین رشوه و حرام است. ما فکر نکرده ایم که علت این تحریم آن است که عدالت حق بلا استثنای تمام انسان‌ها است و خداوند اجازه نداده که عدالت برای هیچ کس هزینه داشته باشد. به سبب همین عدم توجه به باطن حکم و حکمت روشن و واضح آن می گوییم خوب، قاضی حق گرفتن مزد ندارد اما دستگاه قضایی هزینه دادرسی می گیرد!! و دقیقا به نقیض غرض شارع در این حکم عمل می کنیم. امروز در کشور ما مثل سایر نظام های حقوقی بشری(که کاری به اسلام ندارند) وصول به عدالت هزینه پیدا کرده و گاه چنان است که عده ای از مردم به خاطر نداشتن هزینه دادرسی در امور مالی مجبورند از حق خود صرف نظر کنند. مثلا اگر بیوه زنی که جز چند طفل یتیم چیزی ندارد به دستگاه قضایی مراجعه کند تا به خاطر زمینِ گران قیمتی که مال شوهرش و تنها میراثش بوده و غاصبی آن را تصرف کرده اقامه دعوی کند و مثلا قیمت آن زمین صد میلیارد تومان باشد و آن زن هیچ مالی نداشته باشد که هزینه دادرسی را بدهد دادگاه از او دو تا پنج میلیارد تومان(در بعضی موارد) مطالبه می کند. خوب این زن این پول را از کجا بیاورد؟!! با این وضع مجبور است از خیر مال خود بگذرد و به فقر و ذلت احتیاج به مردم تن در دهد و آن غاصب مال او و ایتامش را تصاحب کند. نتیجه این سبک کار این شده که مردم باید برای رسیدن به حقوق مالی خود هزینه‌های سنگین بدهند و عده زیادی از آنها هم که هزینه دادرسی را ندارند از حق خود چشم پوشی کنند و عده‌ای هم بعد از دادن پول زیاد، به عنوان هزینه دادرسی، به دلایلی از جمله نداشتن مدرک کافی یا ناتوانی قاضی در تشخیص حق و .... به حق خود که نمی‌رسند، مال دیگری را هم از دست بدهند. اما بعد که داد مردم در می‌آید که «این چه روشی است؟» بگوییم آقا این قانون طبق موازین شرع است!! خوب چه توقعی از این فرد گرفتار است که ارادتش به شرع مقدس باقی بماند و به حجاب و عفاف و سایر ارزش ها و احکام اسلامی پایبند باشد؟ ادامه دارد... محمدرضا شایق عضو هیئت علمی دانشگاه
عدالت کیلویی چند؟ (بخش دوم) جالب این که دادگاه، هزینه دادرسی را متناسب با مقدار مال مورد نزاع مطالبه می‌کند نه مقدار زحمتی که برای احقاق حق صاحب حق کشیده می‌شود. مثلا اگر مال مورد نزاع پانصد میلیارد تومان باشد اما به دلیل شفافیت مدارک شاکی به یک جلسه دادگاه بیشتر نیاز نداشته باشد صاحب حق حداقل باید دوازده میلیارد تومان هزینه دادرسی به دادگاه بدهد در حالی که احقاق حق برای دادگاه زحمتی در بر نداشته است. و اگر شخصی بحق یا ناحق به پرداخت ده میلیارد تومان به مدعی محکوم شود و بخواهد اعتراض کند باید سيصد میلیون تومان هزینه ی دادرسی به حساب دادگاه واریز کند و اگر واقعا در قضیه محق باشد و اعتراضش هم رد شود از چند طرف گزیده شده است!! خوب حرف ما این است که این قانون چه مبنای شرعی دارد؟ اگر این کار درست است حق سایر اصنافی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند نیز خواهد بود که همینطور رفتار کنند مثلا بنا و برق کار و نقاش و گچ کار به نسبت قیمت خانه‌ای که روی آن کار می‌کنند مزد بگیرند مثلا بنا بگوید ماهانه نیم درصد قیمت خانه را می‌گیرم و اگر قیمت پنجاه میلیارد تومان باشد بنا در ازای هرماه کار دویست و پنجاه میلیون مطالبه کند و هکذا سایر اصناف. مرده شورها هم درصدی کار کنند. مثلا برای شستن مرده ای که کارخانه‌دار و تاجر بوده دویست میلیون بگیرند. آیا این رواست؟! اگر بگویند روا نیست می‌پرسیم چطور برای شما رواست ولی برای دیگران روا نیست؟ مگر ما شریک مال مردمیم که برای احقاق حقشان در مالشان در صدی شریک میشویم؟!! جالب است که گروههای طرف حساب دستگاه قضا مثل وکلا و کارشناسان نیز همینطور با مردم معامله می‌کنند. آقای وکیل نگاه نمی‌کند که این وکالت چقدر وقت می‌گیرد (چه بسا بیش از یک هفته کاری وقت وکیل را نگیرد) بلکه طبق وزن لقمه، درصد تعیین می‌کند و به همین دلیل گاه در یک پرونده سنگین دهها میلیارد تومان به خاطر صرف زمان کم، به وکیل می‌رسد که چند برابر کل درآمد سی سال کار یک استاد دانشگاه است، که گاهی یک یا دو رتبه از جهت مدرک از این وکیل بالاتر می‌باشد. کارشناسی نیز همین طور است؛ آقای کارشناس در عرض ده دقیقه نگاهی به ملک مورد نزاع می‌کند و نظر خود را می‌نویسد و در ازای آن ده تا بیست میلیون از صاحب مال مطالبه می‌کند در حالی که یک کارگر در عمق معدن با جان خود بازی می‌کند و همین مبلغ را با یک ماه کار طاقت فرسا و خطرناک می‌گیرد و یک رفتگر(که اگر نباشد شهر را گند می‌گیرد) و یک نیروی خدماتی بیمارستان که به سخت ترین و پست ترین کارها تن در می‌دهد حداقل دستمزد را می‌گیرند. یعنی به اندازه نیم ساعت کار آقای کارشناس با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس! و مردم وقتی دیدند مجلس و دولت و نهاد قضا و نهادهای وابسته دارند این طور رفتار می‌کنند، از این گونه رفتارها درس ایثار و گذشت نمی‌گیرند! بلکه به همه ی خوبان بد بین شده شیطان به باور مردم القا میکند که دم از خدا و آخرت زدن ها(پناه به خدا) تزویری برای تسلط بر دیگران است! اعتقاد و ایمانشان تخریب می شود و هر کس به فکر بلعیدن دیگران می‌افتد و اینجاست که عدالت ذبح می‌شود. یک دندان پزشک یک ساعت روی دندان مریض کار می‌کند و بین هفت تا ده میلیون دستمزد می‌گیرد یعنی هر دقیقه‎‌ای بین صد تا صدو پنجاه هزار تومان. به عبارت دیگر درآمد سه دقیقه او معادل درآمد یک روز کار یک کارگر سخت‌کوش و درآمد دو ساعت او بیشتر از حقوق یک ماه اوست. سایر اصناف که شغل آزاد دارند نیز وقتی دیده‌اند به اسم قانون هرج و مرج نهادینه شده توسط صنف خود شبیه مقرارت فوق را وضع کرده و دارند مردم را غارت می کنند. البته این وسط دولت نیز سود می‌برد؛ زیرا هر چه مبالغ چرب ‌تری وارد کارت خوان‌های تحت کنترل شود مبلغ مالیات و عوائد و درآمد دولت بالاتر می‌رود صورت قانون هم که دارد و کسی نمی‌تواند معترض آن شود. این وسط بیچاره کسی که حقوق ثابت دارد و باید زیر دست و پا له شود و ناله‌اش به جایی نرسد. براستی عدالتی که ما از آن دم می‌زنیم این است؟! باید به مجالس قانونگذاری ما بخاطر این درک از عدالت و حق تبریک گفت و از مدعیان مصلحت اندیشی تعجب کرد که مصالح مردم را اینطور تشخیص داده و مصوب کرده‌اند و امیدوارم فقهای محترم شورای نگهبان حکم به عدم مغایرت این قوانین با شرع مقدس نکرده باشند و فراموشمان نشود که قیامت و محاسبه‌ ای بسیار سخت در راه است. آیا نباید ترسید؟! «فهل انتم منتهون»؟؟ 👉مشاهده مطلب سابق محمدرضا شایق عضو هیئت علمی دانشگاه
ظهور امام زمان (عج) و غیبگویی های رایج. ⭕️ این روزها تحلیل روایات امام علیه‌السّلام و تطبیق آن‌ها بر حوادث جاری بازار داغی پیدا کرده و عده‌ای هم بی محابا تطبیق و تحلیل و گاهی تعیین زمان می‌کنند و البته این از کارهای خطرناک و دارای عواقب بد است. 🔵روایات ظهور چند دسته‌اند: 🔹برخی روایات بی‌سند یا ضعیف السندند که قابل اعتماد نیستند. 🔹برخی از آن‌ها خبر واحدند و بین حدیث شناسان و فقها معروف است که خبر واحد در اعتقادات حجیت ندارد ( و موضوع ظهور از امور اعتقادی است) بنا بر این نمی‌توان با این اخبار واحد به اطمینان رسید. وانگهی این اخبار واحد نیز گاهی با هم تعارض دارند که باعث ضعف آن‌ها می‌گردد. 🔹بعضی از این اخبار هم قطعی‌اند که تعداد آن‌ها نسبت به اخبار واحد کمتر است. 🔹🔹 از این گذشته اخبار صحیح نیز بداء پذیرند، ☜ یعنی ممکن است بخاطر اعمال مردم قضای الهی تغییر کند. همانطور که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به این معنا تصریح شده است و ممکن است به این سبب خبری که امام در مورد ظهور داده‌اند اتفاق نیفتد. (اصول کافی.ج2. حدیث 945) 🔹🔹🔹 تنها خبری که در روایت آمده بداء پذیر نیست و تغییر نخواهد کرد خبر ظهور است. لکن روایتی که بیان کرده خبر ظهور سفیانی در شام قطعی است خود این روایت قطعی نیست بلکه خبر واحد است. پس احتمال دارد که ظهور سفیانی بداء پذیر باشد و شاید هم نباشد. 🟢آنچه مسلم است و ما باید در مورد امام زمان علیه السلام و ظهورش بدان پایبند باشیم چند نکته است که مغفول مانده است؛ 1️⃣ اینکه، مهدی علیه‌السلام وعده‌ی صدق خداست و شیعه و سنی بر موضوع مهدی از آل محمد اجماع دارند. حتی به اجماع فقهای اهل سنت منکر مهدی است. (زیرا حدیث متواتر نبوی از او خبر داده و منکر او منکر سخن رسول خداست و منکر رسول خدا صلی الله علیه و آله کافر است.) (نقل اجماع از مولف کتاب ینابیع المودة از عالمان اهل سنت. البته عالمان شیعه همچو حکمی نداده اند. ) اگر چه عده ای از اهل سنت در حیات امام مهدی تردید دارند. 2️⃣ او زنده و حاضر و ناظر است و این را حدیث قطعی السند ثقلین نزد شیعه و سنی شهادت می‌دهد. 👈🏻زیرا در این حدیث آمده که قرآن و عترت هرگز تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند. 🔺 امام مالکی زرقانی و علامه‌ی سمهودی به این حقیقت اعتراف کرده‌اند و صاحب کتاب نجم الثاقب نام بیست نفر از دانشمندان بزرگ اهل سنت را ذکر نموده که معتقدند امام مهدی زنده است و او فرزند امام حسن عسکری علیه‌السلام است. 3️⃣ علت اصلیِ ادامه غیبت امام، اعمال بد خود ماست همانطور که شیخ طوسی (رحمت‌الله‌علیه) فرموده است که «وجودش لطف، و غیبتش از ناحیه ماست» پس باید با سفیانیِ درون خود بجنگیم تا او بیاید. و بقول حافظ: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان بر خیز» اما متأسفانه ما از این وجه مشترک اعتقادی قوی بین همه‌ی فرقه‌های اسلامی غافل مانده؛ - و به دعواهای گذشته سرگرمیم - یا عده‌ای مشغول غیب‌گویی و تطبیق روایات ظهور بر حوادث - و عده‌ای هم در پی نشر این اخبارند. 👈🏻 که نتیجه‌اش ایجاد هیجان سریع در مردم است و سپس سرد شدن تدریجی این هیجان بخاطر واقع نشدن این پیشگوئی‌ها و در پی آن تخریب عقاید مردم و انحراف خواهد بود. ✅ راه نجات در این بلوا این است که؛ ✦ ‌اولا گوشمان به کلام رهبری معظم باشد. ✦ ‌و ثانیا با اصلاح خود سبب تسریع در ظهور امام شویم ✦ ‌و ثالثا برای ظهورش تضرع کنیم.🤲🏻 ✍🏻 محمد رضا شايق عضو هیأت علمی دانشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه از سکوت ما سوء استفاده می‌کنند! به بهانه حفظ نظام و آبروی نظام نرود و...؛خب خود شما دارید آبروی نظام را می‌برید! ●علامه مجاهد آیت الله مصباح یزدی 🌴◼️🌴◼️🌴