💠 #حدیث روز 💠
💎 رکن پایداری مردم
🔻أمیرالمؤمنین على عليهالسلام:
فالجُنودُ بإذْنِ اللّه ِحُصونُ الرَّعِيَّةِ و زَينُ الوُلاةِ و عِزُّ الدِّينِ وسُبُلُ الأمْنِ و ليسَ تَقومُ الرَّعِيَّةُ إلّا بِهِم
❇️ سپاهيان و لشگریان به اذن خدا، دژهاى مردمند و زيور واليان و مايه توانمندى و ارجمندى دين و وسيله امنيّت.
مردم جز با بودن سپاهيان پايدار نمىمانند.
📚 نهجالبلاغه، نامه ۵۳
🌸 #شباهتهای_حضرت_زهرا_و_امام_عصرعلیهماالسلام
🕊حضرت #زهرا و حضرت #مهدي (سلام الله علیهما) هر دو فرياد رس هستند
🍁 حضرت #زهرا سلام الله علیها فرياد رس است:
✍ علامه مجلسي روايت ميكند، كه اگر حاجتي داشتي و سينه ات به خاطر او تنگ گشته، دو ركعت نماز بخوان؛
بعد از سلام نماز، سه مرتبه تكبير بگو و تسبيحات حضرت #زهرا (عليهاالسّلام) را بخوان؛
سپس به #سجده
برو و صد مرتبه بگو: يا مولاتي يا #فاطمه اغيثيني؛ پس گونه راست را بر زمين بگذار و همين را صد مرتبه بگو؛ سپس به سجده برو و همين را صد مرتبه بگو؛
و بعد از آن گونه چپ را بر زمين بگذار و همين را صد مرتبه بگو؛
و سپس به سجده برو و صد و ده مرتبه بگو، وحاجت خود را ياد كن؛
👈 به درستي كه خداوند برآورده ميكند ان شاء الله تعالي. [1].
. 🍁 حضرت #مهدي (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) فرياد رس است:
✍ در زيارت آل يس (عليهم السّلام) ميخوانيم:
السلام عليك اَ يّها العَلَم المنصوب والعِلم المَصب وب والغَوث والرحمَه الواسِعَه. [2].
سلام بر تو اي پرچم افراشته و دانش ريزان و فرياد رس و رحمت واسعه حق.
#مؤيد مطلب. اينكه، قطب الدين راوندي از ابوالوفاي شيرازي نقل ميكند، كه در زندان ابن الياس گرفتار شده بودم؛
تصميم قتل مرا گرفته بود، كه متوسل به امام #سجاد (عليه السّلام) شدم.
خواب بر من غلبه پيدا كرد؛ وجود مبارك پيامبر (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) را ديدم.
دستوري عملي براي #توسل به ائمه (عليهم السّلام) دادند.
فرمودند: #متوسل نشو به من و نه به دختر من و نه دو پسرم براي متاع دنيا؛
بلكه از براي آخرت متوسل شو و اما برادرم حضرت امیرالمومنین علي (عليه السّلام)، از #ظلم كننده به تو انتقام ميكشد و امام سجاد (عليه السّلام)، براي #نجات از سلاطين و از شرور شياطين و امام #باقر و امام #صادق (عليهما السّلام)، براي آخرت و امام #كاظم (عليه السّلام)، براي طلب عافيت و امام #رضا (عليه السّلام)، براي نجات در سفرهاي زميني و دريايي و امام #جواد (عليه السّلام)، براي نزول رزق از خدا و امام #هادي (عليه السّلام)، براي قضاي نوافل و نيكي اخوان و امام #عسكري (عليه السّلام)، براي آخرت
👈و حضرت #مهدي (عجل الله تعالی فرجه) اگر شمشير به محل ذبح تو (پيامبر (صلي اللّهُ عليه وآله وسلّم) با دست خود به گلو اشاره فرمود) رسيد، پناه ببر به او؛
به درستي كه او به فرياد تو ميرسد؛
چرا كه او #فرياد_رس است و پناه است براي كسي كه به او #استغاثه كند.
فقل: يا مولاي يا صاحب الزمان! انا مستغيث بك. [3].
پس بگو: اي سرورم! اي #صاحب زمان! من به تو پناه آوردهام و از تو طلب فريادرسي ميكنم.
پس من گفتم: يا مولاي يا #صاحب الزمان! به فريادم برس.
ناگهان ديدم شخص اسب سواري از آسمان فرود آمد؛ در حالي كه سلاحي از #نور در دست داشت.
✍ عرض كردم: اي مولاي من! شر كسي كه مرا اذيت ميكند، دفع كن.
فرمود: شر او را از تو برطرف كردم؛ كار تو را انجام دادم؛
من درباره تو از خدا خواستم و خداوند دعاي مرا اجابت كرد.
🌤 صبح كه طلوع كرد، ابن الياس مرا خواست و خودش زنجير را باز كرد و مرا آزاد كرد و سؤال كرد:
به چه كسي #پناه بردي و از چه كسي كمك گرفتي؟
💫 گفتم: به كسي كه فريادرس طالبان #فريادرسي هستند. [4]
پی نوشت ها: 📚
[1]بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۵۴، ح ۱۳ -حاشيه مفاتيح الجنان، نماز استغاثه به حضرت زهرا (عليهاالسّلام).
[2] بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۱، توقيع ۵، به نقل از احتجاج. مفاتيح الجنان. زيارت حضرت صاحب الزمان (عليه السّلام)
[3] (نجم الثاقب،، باب ۹، ص ۷۲۹
[4] الدعوات، راوندي، ص ۲-۱۹۱؛ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۴ الثاقب، باب ۹، ص ۷۲۹.
🌏 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافیَه وَ النَّصر 🌍
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#کلیپ_مهدوی
🎙آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
🔸نشانههای ظهور #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در #آخرالزمان
لحظهوصلبهیكچشمزدنمیگذرد؛
اینفراقاستکههرثانیهاشیكسالاست!
#ارباب_حسین
😔😔😔😔
«يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مىشود. گاهى براى تحقير نيز مىآيد، چنانكه مىگويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است»
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
شنبه ۱۴۰۳/۲/۸
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۲۳ سوره انشقاق
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ(۲۳)
و خدا به آنچه در دل پنهان میدارند (از خود آنها) داناتر است.(۲۳)
معانی کلمات آیه
يوعون: وعى: حفظ كردن. اعم از آنكه حديث باشد يا غير آن ايعاء حفظ و جمع كردن، گويند: «اوعى المتاع» يعنى متاع را در ظرفى گذاشت و ذخيره كرد.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ «22» وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ «23» فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «24» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ «25»
«1». تفسير الميزان.
«2». بقره، 46.
جلد 10 - صفحه 430
بلكه كافران (آيات الهى را) تكذيب مىكنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاهتر است.
پس ايشان را به عذابى دردناك بشارت ده. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند كه براى آنان پاداشى است ابدى و قطع نشدنى (و بى منّت).
نکته ها
«يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مىشود. گاهى براى تحقير نيز مىآيد، چنانكه مىگويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است»
پیام ها
1- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمىشوند، بلكه آن را تكذيب مىكنند. لا يَسْجُدُونَ بَلِ ... يُكَذِّبُونَ
2- كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئلهاى كه رسيد تكذيب مىكند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ»
3- خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
4- گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مىكند كه خداوند به آن آگاه است. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
5- گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مىكند ولى در دل آن را مىپسندد. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
6- گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
7- لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينهاى كه باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.)
8- ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
9- پاداشهاى الهى، گسسته نمىشود و همراه با منّت نيست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ»
جلد 10 - صفحه 432
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
#سلام_امام_زمانم♥️✋🏻
اِ؎بهـــٰــار؎تَـــــرین آیِنہ هَستے۔۔۔◇
﴿یـــــوسُف ڪَنعٰانے مَـــــن۔۔۔﴾،
" ۔۔۔سَـــــلٰام۔۔۔"
آقٰاجــᰔـــآنم۔۔۔بیآ و
أذٰان ؏ِــــشق بخوٰان ۔۔۔!
تٰا جهـــــآن سَراسَر مُسلمـــــآن شَود!
بیآ۔۔۔ و ،
«وَ نُرِيـــــدُ أَنْ نَمُنَّ....❀»رٰا،
فَریــــٰـادڪُن...
چِشم انتـــــظٰار مٰاندهأم ؛
مَـــــن سَرخُوشم أز ،
لِذّت این چِشـــــم بِہ رٰاهے۔۔۔
و َ
«چِشـــــم انتظٰار مےمآنم ...𑁍»
🌤#أللَّھُـمَ_؏َـجِّـلْ_لولیک_الفرج
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ المُؤْمِنَاتُ بَعضُهم أولياء بعض يَأْمُرُونَ بِالمعروف ۷۱ توبه
اول دوستش بداریم بعد امر به معروفش کنیم
- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمىشوند، بلكه آن را تكذيب مىكنند.
- كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئلهاى كه رسيد تكذيب مىكند.
- خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد.
- گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مىكند كه خداوند به آن آگاه است.
- گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مىكند ولى در دل آن را مىپسندد.
- گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است.
- لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينهاى كه باشد. (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.)
- ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند.
- پاداشهاى الهى، گسسته نمىشود و همراه با منّت نيست.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۲۵ سوره انشقاق
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ(۲۵)
مگر آنان که ایمان آرند و نیکوکار شوند که آنها را اجری بی منّت و ثوابی بی نهایت (در بهشت جاودانی) خواهد بود.(۲۵)
معانی کلمات آیه
ممنون: من: قطع. غَيْرُ مَمْنُونٍ يعنى غير مقطوع.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ «22» وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ «23» فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «24» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ «25»
«1». تفسير الميزان.
«2». بقره، 46.
جلد 10 - صفحه 430
بلكه كافران (آيات الهى را) تكذيب مىكنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاهتر است.
پس ايشان را به عذابى دردناك بشارت ده. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند كه براى آنان پاداشى است ابدى و قطع نشدنى (و بى منّت).
نکته ها
«يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مىشود. گاهى براى تحقير نيز مىآيد، چنانكه مىگويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است»
پیام ها
1- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمىشوند، بلكه آن را تكذيب مىكنند. لا يَسْجُدُونَ بَلِ ... يُكَذِّبُونَ
2- كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئلهاى كه رسيد تكذيب مىكند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ»
3- خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
4- گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مىكند كه خداوند به آن آگاه است. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
5- گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مىكند ولى در دل آن را مىپسندد. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
6- گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
7- لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينهاى كه باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.)
8- ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
9- پاداشهاى الهى، گسسته نمىشود و همراه با منّت نيست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ»
جلد 10 - صفحه 432
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره اى شيرين از شهيد كافى
👤حجت الاسلام و المسلمین دانشمند
🟢 ما غایبیم، نه حضرت
🔹آیت الله سید محمد حسن الهی طباطبایی:
🔴 حضرت ولی عصر که غایب نیست. ما هم هیچوقت بدون رابطه نیستیم. ارتباط بین ما و حضرت همیشه وجود دارد...
🔹تصرف حضرت در بشریت، مثل تصرف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما، بلکه همه بشریت! ما همیشه تحت نظر حضرتیم. ارتباط ما با حضرت دائمی است. منتهی بعضی از انسان ها این ارتباط را درک می کنند و می شناسند و بعضی نمی شناسند. و اگر ما نمی توانیم ارتباط را درک کنیم، چون ما دیدمان کم است؛ ما غایبیم.
📚 الهیه ص ۱۵۳
سوره مُطَفِّفین هشتاد و سومین سوره قرآن کریم و آخرین سوره از سورههای مکی است که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. مطففین یعنی کمفروشان. خداوند در این سوره، کمفروشان را مذمت میکند و میگوید آنان گمان میکنند آخرتی وجود ندارد. توصیف اتفاقات قیامت و بیان اوصاف ابرار (نیکوکاران) و فاجران (گناهکاران) محتوای این سوره را تشکیل میدهد. در کتابهای تفسیری آمده است آیه سیام این سوره در شأن مخالفین امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است
درباره فضیلت تلاوت این سوره، در روایات آمده است هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب میکند. همچنین نقل شده است هر کس آن را در نمازهایش بخواند، از آتش دوزخ در امان خواهد. آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن میکند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است.
معرفی
محتوا
آیات اول تا سوم این سوره، حکم فقهی کمفروشی و ندادن حقوق مردم در معاملات را بیان میکند و میگوید این کار، حرام و از گناهان بزرگ است. این سوره با توصیف معاد و اوضاع رستاخیز و جهان آخرت و با معرفی دو گروه یعنی گروه ابرار و مُقَربان و گروه فاجران و مجرمان به لبخندهای تمسخرآمیز کافران به مؤمنان در این جهان اشاره میکند و میگوید در روز قیامت، مؤمنان به کافران میخندند.[۹]عبدالله بن مسعود اصحابی معروف نقل شده كه گفت: «نماز نيز قابل پيمانه است! كسى كه كيل آن را به طور كامل ادا كند، خداوند پاداش او را كامل مىدهد، و هر كس از آن كم بگذارد، درباره او همان جارى مىشود كه خداوند درباره «مطففين» (كمفروشان) فرموده است». [۱۰]
شأن نزول: کمفروشان مدینه
درباره شأن نزول سوره مطففین در کتاب تفسیر نمونه آمده است: ابن عباس میگوید هنگامی که پیامبر(ص) وارد مدینه شد، بسیاری از مردم سخت به کمفروشی گرفتار بودند. خداوند این آیات را نازل کرد و آنان پذیرفتند و کمفروشی را ترک کردند.[۱۲] در کتاب مجمع البیان نیز آمده است مردی به نام ابوجهینه در مدینه زندگی میکرد که دو پیمانه داشت: یکی کوچک و دیگری بزرگ. به هنگام خریدن از پیمانه بزرگ استفاده میکرد و به هنگام فروش از پیمانه کوچک.[۱۳]عبدالله بن مسعود اصحابی معروف نقل شده كه گفت: «نماز نيز قابل پيمانه است! كسى كه كيل آن را به طور كامل ادا كند، خداوند پاداش او را كامل مىدهد، و هر كس از آن كم بگذارد، درباره او همان جارى مىشود كه خداوند درباره «مطففين» (كمفروشان) فرموده است». [۱۴]
شأن نزول آیه ۳۰
علامه طباطبایی به نقل از تفسیر مجمع البیان مینویسد بعضی گفتهاند آیه «وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ» در شأن مخالفین امام علی(ع) نازل شده است. نقل شده است روزی امیرالمؤمنین(ع) با چند نفر از مسلمانان نزد رسول خدا(ص) میآمدند. منافقان ایشان را مسخره کردند و خندیدند؛ سپس نزد همفکرانشان برگشتند و گفتند: ما امروز اَصلَع (کسی که جلو سرش مو ندارد. منظورشان امام علی بود) را دیدیم و به او خندیدیم. به دنبال این جریان بود که این آیه نازل شد. علامه طباطبایی مینویسد این روایت را زمخشری (مفسر اهل سنت) نیز نقل کرده است.[۱۵] حاکم حسکانی در شواهد النتریل به نقل از ابن عباس آیه را در شأن منافقان قریش دانسته که علی و اصحابش را مسخره میکردند.[۱۶
📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗