eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
749 دنبال‌کننده
34 عکس
10 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
شیوه استاندارد در ارزیابی و تعامل با روایات آخرالزمانی و علایم ظهور.mp3
3.03M
شیوه استاندارد برای بررسی اعتبار و سندیت احادیث مربوط به آخرالزمان و علایم ظهور مهدی (عج) چیست؟ میزان اعتبار روایات کتاب "الفتن" (التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن) تالیف سید ابن طاووس (ره) تا کجاست؟ 6 دقیقه صوت (ص) (عج) @shenakhtehadis @shenakhtehadis
درباره شرف الشمس و راههای تضمینی برای گشایش در زندگی مادی و معنوی.mp3
3.67M
آیا انگشتر شرف الشمس و دعا و اشکال مربوط به آن با آدابی که ذکر شده معتبر است و سندیت دارد؟ راه حل قرآن و اهل بیت (ع) برای گشایش در امور مادی و معنوی چیست؟ 7.5 دقیقه صوت @pasokhvoice @shenakhtehadis
🔴 قاعده ای مهم در تشخیص احادیث ساختگی؛ 🔸در مثل چنین خبری که گفته می‏شود متن سخنرانی حضرت ابوالفضل (ع) بر بام کعبه و در حضور حج‏گزاران، آن هم در چنان فضا و اوضاع تاریخ پراهمیتی (یعنی روز ترویه سال 60 ق) است، نفس عدم اشتهار، بل عدم تواتر اصل واقعه، از نشانه‏های دروغین بودن آن است. 🔹آیت‏اللّه میرزا ابوالحسن شعرانی در رساله نغز و پرمغزی که در علم درایه پرداخته است چنین می‏نویسد: 🔸بسیاری علماء من جمله علامه در نهایة الاصول و شهید در درایه ذکر نموده‏اند که اگر دواعی مردم در نقل مطلبی بسیار [باشد] و مع ذلک متواتر نشود، دلیل بر کذب ناقل آن خواهد بود؛ مثل آنکه مؤذنی از مناره بیفتد؛ خبر آن در شهر منتشر می‏شود و اگر یک نفر خبر دهد [و بس‏]، باید او را تکذیب کرد.. 🔹صاحب جواهر این قاعده را بسیار به کار برده من جمله در نجاست عرق جُنُب از حرام و حرمت نافله برای کسی که نماز قضا بر ذمه دارد، می‏گوید: این مسائل عام البلوی باید در روایات و بین علما معروف باشد، و چون یک یا دو نفر روایت کرده‏اند، اعتبار ندارد.. 🔸آن مرحوم در یکی از تعالیق حدیثی فاضلانه خود بر شرح کافی نیز آورده است: ذَکَرَ العلماءُ الاُصولیُّونَ.. حاصل معنا: عالمان اصولی یکی از نشانه‏ های دروغین بودن خبر را این دانسته ‏اند که آنچه می‏باید متواتر شده باشد، به تواتر نرسیده باشد. در این موضوع خبر فروافتادن مؤذّن را از مناره مسجد جامع و در روز جمعه در صورتی که به تواتر نرسیده باشد، همچنین وجود شهری بزرگ را در میانه بغداد و سامرا که احدی آن را ندیده باشد، مثال آورده ‏اند. 🔴 باتوجه به قاعده ‏ای که یاد شد، اخبار آحادی نظیر: 🔸خبری که می‏گوید: ام فروه انصاری به دعای امیرالمومنین(ع) پس از خاکسپاری زنده شد و از قبر به درآمد و به نزد همسرش بازگشت، و پس از آن واقعه صاحب دو فرزند نیز شد و تا شش ماه پس از شهادت آن حضرت در قید حیات بود (نگر: مدینة المعاجز: السید هاشم البحرانی؛ ج 1، ص 242 - 243. به نقل از: ثاقب المناقب). 🔹خبری که می‏گوید: امیرالمؤمنین(ع) در گورستان به قبری اشارت کرد و به اذن الهی مرده درون قبر را که عمرو بن دینار همدانی بود و در واقعه انبار به دست یاران معاویه به قتل رسیده بود؛ زنده فرمود که: علی بن ابی طالب مرا به فرمان خدای متعال زنده ساخته و به اذن خداوند به سوی شما بازگردانیده است (نگر: همان، ج 1، ص 243. به نقل از: ثاقب المناقب). 🔸خبری که می‏گوید: امیرالمؤمنین(ع) مدرکة بن حنظلة را که گوش تا گوش سرش را بریده بودند، پس از مدت مدیدی که از مرگ او گذشته بود.. به اذن خداوند زنده گردانید و همه کوفیان از خرد و کلان شاهد این زنده گردانیدن مقتول بودند (نگر: همان، ج 1، ص 247 - 252. به نقل از: عیون المعجزات). 🔹خبری که می‏گوید: امیرالمؤمنین(ع) مردی از شیعیان را که صفوان بن أکحل نام داشت و به عملی بسیار شنیع آلوده بود، به خواست خودش و در برابر چشم کوفیان اذن داد تا خود را در میان هزار پشته هیمه بسوزاند؛ و مرد هرچند پشته‏ ها را برافروخت، آن آتش و دود هیچ گزندی به وی و به جامه کتان سپیدی که پوشیده بود نرسانید و ثابت شد که آتش به شیعیان گزندی نمی‏رساند (نگر: همان، ج 1، ص 258 - 260. به نقل از: عیون المعجزات). 🔸آری، اینگونه اخبار، با صرف نظر از دیگر نقاط ضعفشان، تنها از همین روی که به ناگزیر می‏باید یه شهرت، بلکه تواتر رسیده ‏اند، و نرسیده‏ اند، مردود خواهند بود. 🔹دو واقعه بدین شگفتی که پیش چشم توده اهل کوفه رخ داده باشد، و زیستن و به میان جامعه بازگشتن مرد و زنی که مرده و حتی مدتی در گورستان مدفون بوده ‏اند، بی‏شک مستلزم آن است که راویان مختلف خبر آن را بازگویند، نه آنکه در گوشه فلان کتاب مهجور یا بهمان تألیف مجهول مسطور افتاده باشد و... . 🔸ضرور است کتاب‏هایی نظیر مدینة المعاجز - که‏ای بسا مورد سوء استفاده سوجودیان و سوداگران و بدفهمی ساده‏لوحان و ناکاردانان واقع می‏شوند - با نگرشی نقادانه و با چنین ابزارها و قواعد انتقادی ارزیابی حدیث - که نمونه آن گذشت - مورد بازخوانی و تحشیه قرار گیرند. 🔴برخی از ساده‏لوحان می‏پندارند همین که جواز صدور کرامات از اولیای الهی در مذهب شیعه به ثبوت رسیده، و جمیع این امر نیز ممکناتی است که در حیطه قدرت بی‏انتهای خداوندی است، بسنده است تا وقوع چنین کراماتی را باور داریم؛ حال آنکه دو مقدمه پیش‏گفته در نهایت امکان وقوع و صدور این کرامات را ثابت می‏کند، ولی اینکه براستی همین کرامت‏ها از امیرمؤمنان علی(ع) که ولی خدا و صاحب کرامت است سرزده است یا نه، در گرو اثبات صدق این اخبار است؛ که چنان که گفتیم - نشانه کذب بر جبینشان هویداست. https://b2n.ir/161708 @shenakhtehadis @shenakhtehadis
آیا صرف وجود یک روایت در یک کتاب حدیثی معتبر دلیل بر اعتبار آنست؟.mp3
1.79M
آیا صرف اینکه یکی از محدثان شیعه روایتی را در کتاب خود نقل کند دلیل بر آنست که آن را معتبر می دانسته است؟ آیا مؤلفان عالیقدر ما در کتب مختلف خود، معیارها و مبانی یکسانی داشته اند؟ 3.5 دقیقه صوت @shenakhtehadis @shenakhtehadis
💢 ادرار شتر خوردنی است؟ 📚 قرآن: 🔹 «چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى خبیث (چندش آور) را حرام مى‌گرداند». أعراف: 157 📚 روایات: 🔹 پیامبر(ص): «فقط برای دارو می توان از بول شتر استفاده کرد» (بحارالأنوار، ج ۵۹، ص۸۴) 🔹 امام صادق(ع): «خوردن ادرار گاو، شتر و گوسفند، تنها برای درمان بیماری، اشکالی ندارد». (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 284) 🔹 روایتی منسوب به امام کاظم(ع): «ادرار شتر بهتر از شیر آن است.» (کافی، ج 6، ص 338) طبیعی است وضعیت سند یکایک روایات بالا باید بررسی شود و در نهایت به جمع‌بندی برسیم. 📚 نتیجه گیری علمای فقه: 🔹 فتوای مشهور: خوردن ادرار شتر، در هیچ شرایطی جایز نیست. 🔹 فتوای برخی: فقط برای درمان، خوردن ادرار شتر جایز است. 🔹 فتوای برخی دیگر: استفاده از ادرار شتر، جایز است. 📚 منبع: ينابيع الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج‌۲، ص۷۹ - ۸۶. (فایل پیوست) 📌اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید و به ما بپیوندید👇 @s_m_narimani @shenakhtehadis @pasokhtext
آیا درست است که مقام ابوذر بسیار پایینتر از مقام سلمان بوده؟ پاسخ: روایتی که میگوید مقام سلمان بسیار بالاتر از ابوذر بوده و اگر ابوذر از قلب سلمان باخبر بود او را می کشت، سند و متن محکمی ندارد. در سند این روایت یکی از راویان منحرف حضور دارد و متنش نیز دستکاری شده است. ابوذر در نهایت به جایی رسید که همانند سلمان و مقداد از کسانی بود که بهشت، مشتاق دیدارشان بود. دلیل محکمی نداریم که بگوییم ابوذر مقامش از سلمان هم پایینتر بوده است مگر اینکه بخواهیم به روایت ضعیف یا تعصبات نژادی تکیه کنیم. ضمنا همانگونه که روایت داریم "سلمان مِنّا اهل البیت ع"، روایتی هم درباره ابوذر داریم که "ابوذر منّا" (ابوذر از ما اهل بیت ع است) @shenakhtehadis @shenakhtehadis
هدایت شده از قروقاطی
" اولین روزی كه امام حسین (ع) روزه گرفتند همه اهل بیت در كنار سفره جمع شدند؛ پیامبر اكرم (ص) رو به امام حسین فرمودند: حسین جان عزیزم روزه ات را باز كن. امام حسین فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ پیامبر فرمودند: نصف محبتم را به كسانی كه تو را دوست دارند می بخشم. حضرت علی(ع) فرمودند: پسرم حسین جان بفرما. باز امام فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ حضرت علی فرمودند: نصف عبادت هایم برای كسانی كه عاشق تو هستند. حضرت فاطمه(س) فرمودند عزیز دلم افطار كن.امام حسین پرسیدند: جایزه شمابه من چیست؟ حضرت فرمودند: نصف عبادت هایم را به كسانی که بر تو گریه می كنند می بخشم. امام حسن(ع) فرمودند: برادر جان روزه ات را بازكن و امام همان سوال را پرسیدند. حضرت پاسخ دادند: من تا همه گنهكاران را بر تو نبخشم به بهشت نخواهم رفت. و درهمین حال جبرئیل بر پیامبر نازل شد فرمود خدا می فرماید: من از شماها مهربانتر هستم و آنقدر آن كسانی كه عاشق تو هستند را به بهشت میبرم تا تو راضی شوی یا حسین. " 1. ماجرای ادعا شده در منابع روایی معتبر یافت نشد! 2. کارشناسانان موسسه دارالحدیث نیز چنین حدیثی را نیافتند! http://yon.ir/sB2G 3. البته روایات متعددی در مورد جایگاه اخروی پیروان امام حسین(ع) و بهره مندی آنها از شفاعت اهل بیت(ع)، دوری از آتش جهنم و بهشتی شدنشان وجود دارد. http://yon.ir/Sg6A 4. از انتشار روایات و احادیث فاقد سند و غیر معتبر خودداری کنیم. 💠 مرکز پاسخگویی به شبهات https://telegram.me/joinchat/AAAAAFlUmN41-zpSMkrE8g