📚#هر_شب_یک_صفحه_کتاب
🍀#آذرخشی_دیگر_از_آسمان_کربلا_۴
🔸عامل روانى ديگرى نياز داريم تا ما را به سوى كار برانگيزاند و به طرف انجام كار سوق دهد. اين گونه عوامل را انگيزه هاى روانى مىنامند. اسم هاى ديگرى هم دارد؛ سائقه، احساسات و عواطف و مانند آنها. اين عوامل در مجموع، ميل به حركت را در انسان به وجود مىآورد، عشق به انجام كار را ايجاد مىكند، و شور و هيجان به وجود مىآورد.
🔹تا اين عوامل نباشد كار انجام نمىگيرد. حتى اگر انسان به يقين بداند كه فلان ماده غذايى براى بدن او مفيد است، اما تا اشتها نداشته باشد و يا تا اشتهاى او تحريك نشود، به سراغ خوردن آن غذا نمىرود.
♻️اگر فرضاً اشتهاى كسى كور شود، و يا به بيمارى مبتلا شود كه اشتها پيدا نكند، هر چه به او بگويند كه اين ماده غذايى براى بدن او خيلى مفيد است، تمايلى به خوردن آن پيدا نمىكند؛ پس غير از آن دانستن بايد اين ميل و انگيزه نيز در درون انسان باشد.
♦️مسائل اجتماعى و سياسى هم همين حكم را دارد. هر چه شخص بداند فلان حركت اجتماعى خوب و مفيد است، تا انگيزه اى براى انجام آن حركت نداشته باشد حركتى انجام نمىدهد. مىگويد قبول دارم كه انجام آن خوب است، اما من بايد انگيزه اى داشته باشم، عاملى بايد مرا به حركت درآورد تا آن كار را انجام دهم.
📍حال، بعد از اين كه پذيرفتيم براى حركت هاى آگاهانه و رفتارهاى انسانى دو دسته عوامل شناختى و انگيزشى يا عواطف و احساسات لازم است و بعد از اين كه دانستيم حركت سيدالشهداء(عليه السلام) چه نقش مهمى در سعادت انسان ها داشته است، متوجه خواهيم شد اين شناخت خود به خود براى ما حركت آفرين نمىشود. هنگامى دانستن و به ياد آوردن آن خاطره ها ما را به كارى مشابه كار امام(عليه السلام) و به پيمودن راه او وا مىدارد كه در ما نيز انگيزه اى به وجود آيد و بر اساس آن، ما هم دوست داشته باشيم آن كار را انجام دهيم. خودِ شناخت، اين ميل را ايجاد نمىكند؛ بلكه بايد عواطف ما تحريك شود و احساسات ما برانگيخته شود تا اين كه ما هم بخواهيم كارى مشابه كار او انجام دهيم.
🔹پس تحقق چنين امرى نيازمند دو دسته از عوامل است. جلسات بحث و گفتگو و سخنرانى ها مىتواند آن بخش اول را تأمين كند، يعنى شناخت لازم را به ما بدهد. اما عامل ديگرى هم براى تقويت احساسات و عواطف لازم داريم، البته خود شناخت، يادآورى و مطالعه يك رويداد مىتواند نقشى داشته باشد، اما نقش اساسى را چيزهايى ايفا مىكند كه تأثير مستقيمى بر احساسات و عواطف ما داشته باشد.
✍آیت الله مصباح یزدی
#معاونت_پژوهش
🌹 آیت الله مجتهدی
🍀گاهی بعضی از دعاها، که صلاح نیست در دنیا مستجاب شود، عوضش را در قیامت به انسان میدهند.
انسان می پرسد: این چیست؟
می گویند: این دعایی است که در دنیا کردی و صلاح نبوده به تو بدهیم اینجا دادیم.
🌷انسان ذوق میکند و میگوید: ای کاش هیچ یک از دعاهای من مستجاب نمی شد و اینجا به من می دادند.
📚 طریق دوست، ص۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عقب وایسیم
برادرها ترسو بار میایم،
استثناء هم نداره...!
پنج نفر بمونن
ما بدونیم این پنج نفر
میخوان کار کنن
تا آخرین قطره خونشون وایسادن
شهید #حسن_باقری
✨شما جوانها از حالا باید شروع کنید به این جهاد.
نگذارید که قوای جوانی از دستتان برود. هرچه قوای جوانی از دست برود ریشه های اخلاقِ فاسد در انسان زیادتر می شود و مشکلتر، جهادْ مشکلتر. جوان زود می تواند در این جهاد پیروز بشود؛ پیر به این زودیها نمی تواند. نگذارید اصلاح حال خودتان از زمان جوانی به زمان پیری بیفتد. یکی از کیدهایی که نفْس انسانی به انسان می کند و شیطان به انسان پیشنهاد می کند این است که بگذار برای آخر عمر، خودت را اصلاح کن. حالا از جوانی استفاده کن و بعد آخر عمر توبه کن. این یک طرح شیطنت آمیز است که نفْس انسان می کند به تعلیم شیطان بزرگ. انسان تا قوای جوانی اش هست و تا روح لطیف جوانی هست و تا ریشه های فساد در او کم است✨
📚کتاب تهذیب نفس وسیروسلوک ازدیدگاه امام خمینی(س) صفحه 125
قرار نیست همه یه تیپ و یه شکل و یه قیافه داشته باشن تا اجازه داشته باشن به کشور خدمت کنن
همین جوان شاید از نظر خیلی ها ظاهرش غیر انقلابی باشه ...
این جوان #پدر_موشکی_ایران شهید طهرانی مقدم است ❤️
#ایت_الله_محمد_تقی_بافقی
✨ علی اصغر فقیهی می گوید:
من شاهد بودم ایشان اصلاً از اجناس خارجی استفاده نمی کرد. سرتا پا کرباس می پوشید. عبا، قبا و پیراهنش کرباس بود. چای ایرانی با خرما یا توت خشک می خورد. سماور حلبی و فنجان و قوری گلی _که همه ساخت قم_ بود استفاده می کرد. مطلقا ازاجناس خارجی استفاده نمی کرد. خوراکش بسیار ساده بود. نان دوغ، کشک و.....✨
گلشن ابرار ج7 ص277، 276