📚#هر_شب_یک_صفحه_کتاب
🍀#آذرخشی_دیگر_از_آسمان_کربلا_۵۳
🔸پس علت انفعال كسانى كه تحت تأثير تبليغات معاويه قرار گرفتند، تعلق خاطر به مال و جان و خويشاوندان است، «فَلا مالا بَذَلُْتمُوهُ وَ لا نَفْساً خاطَرْتُمْ بِها لِلَّذى خَلَقَها وَ لا عَشيرَةً عادَيْتُمُوها فى ذاتِ اللّه»؛ جامع اين مسائل يعنى تعلق به مال، تعلق به مقام، تعلق به جان و تعلق به خويش و قوم و دار و دسته در فرهنگ اسلامى چيست؟ جامع اين ها در فرهنگ اسلامى حب دنيا و دنياپرستى است.
♻️اين كه مىفرمايند «حُبُّ الدُّنْيا رَأْسُ كُلِّ خَطيئَة» يعنى چه؟ دوست داشتن چه چيزى منظور است؟ آيا اگر انسان ماه و ستارگان يا طبيعت زيبا را دوست داشته باشد، بزرگ ترين گناه را مرتكب شده است؟ يا اگر انسان هاى مخلوق خدا را دوست بدارد، مرتكب گناه شده است؟ حب دنيايى كه اساس هر گناهى است، چيست؟
🔹دلبستگى به امور دنيايى و لذت بردن از مال، مقام، دوستان و دار و دسته، خويش و قوم و باند، دنياپرستى است. پس مشكل اصلى مسلمان ها كه به واسطه آن تحت تأثير عوامل شيطانى امويان قرار گرفتند، در يك كلمه، دنيا پرستى بود.
♦️نشانه اصلى دنياپرستى اين است كه اگر زندگى انسان به خطر افتاد، ديگر چيزى نمىفهمد. زمانى حاضر است كارى انجام دهد، خدماتى انجام دهد، به وظايف اجتماعى خود عمل كند، براى خود و خانواده اش تلاش كند، كه در رفاه باشد. اما اگر گفتند اگر فلان راه را بروى خطرناك است و مال و مقامت، و در نهايت، جانت به خطر مىافتد، در اين صورت جايى براى اين كارها نمىماند. همه تلاش ها را براى اين انجام مىداد كه خودش زنده بماند و از دنيا بيش تر لذت ببرد. اين است كه هم قرآن كريم و هم بيانات پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام)بزرگ ترين خصوصيت كفار را خودخواهى، خود دوستى و دنياپرستى مىدانند.
📍در مقابل، مشخصه مؤمنان خود باختگى در راه خدا، ايثار، گذشت، فداكارى، شهادت طلبى است؛ يعنى مرگ براى آن ها مشكلى نيست، زندگى دنيا براى ايشان هدف اساسى نيست. اگر سعادت، آرمان، دين و ارزشهايى كه به آن دل بسته اند، اقتضا كند بميرند، به راحتى جان مىدهند و هيچ مشكلى ندارند. حضرت على(عليه السلام) مىفرمايد: «وَاللّْهُ لاَبْنُ أَبى طالِب آنَسُ بِالْمَوتِ مِن الطِّفْلِ بِثَدْىِ أُمِّه» آيا احتمال مىدهيد على(عليه السلام) هم به دروغ قسم ياد كند؟ به خدا قسم انس على به مرگ از انس طفل شيرخوار به پستان مادر بيش تر است.
✍ مرحوم آیت الله مصباح یزدی
#معاونت_پژوهش
📌عن امیر المومنین علی (علیه السلام) :
حُسنُ الخُلقِ راسُ کُلِّ بِرِّ
نیک خویی ، سرآمد همه نیکی هاست.
غررالحکم ۴۸۵۷
👌پخش زنده درس اخلاق
👈با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدوینیا (دام عزه)
⏰چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۰
پخش زنده:🔻
www.hawzahnews.com
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخشزنده در ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
#ایت_الله_شیخ_رضا_محمدی_وند
✨محمد حسین محمدی وند، فرزند ارشد وی در مورد ویژگی معظم له می گوید:
✨در بی اعتنایی و عدم وابستگی به مال و تعلقات دنیوی، همین بس که تا آخر عمر صاحبخانه نشد و در طول اقامت ۱۷ ساله خود در مرند در خانه سازمانی سکنا گزید.
ایشان #سمبل یک انسان کامل بود و تمامی ویژگی های یک انسان متخلق به اخلاق الهی را در خود به خوبی پرورانده بود.
✨#تواضع_و_فروتنی در مقابل کوچک و بزرگ، پیشی گرفتن در سلام کردن، کم توقعی و نداشتن انتظار از دیگران، کم حرفی و سکوت در مجالس و محافل، نفوذ کلام، بشاشت و خوشرویی و آرامش و وقار و پاکی و خلوص نیت در انجام کارها، از خصوصیات بارز آن عالم ربانی بود.✨
گلشن ابرار ج3 ص118، 117
📚📚📚 ((معرفی کتاب))
کتاب شریف ((عروة الوثقى)) از مهمترین کتب فتوایی نزد امامیه است که جامع بسیاری از فروع فقهی با عبارتهای شیوا و دقت فراوان می باشد. مولف این کتاب آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی (۱۳۳۷_ ۱۲۴۷ق) از فقهای نامدار شیعه در قرن چهاردهم هجری است که پس از رحلت میرزای دوم، عهدهدار مرجعیت عامه شد. در این کتاب ۳۲۶۰ مسئله از مسائل و فروعات فقهی مطرح شده است و به لحاظ کثرت و گستردگی فروعات و شیوه ترتیب شماره گذاری آن، که دستیابی به آنها را بسیار آسان نموده است، از کتاب های منحصر به فرد است، و از همین منظر بسیاری از مجتهدین بزرگ، پس از کتاب ((شرایع الاسلام)) این کتاب را محور تحقیق به تدریس قرار دادهاند و شروح و تعلیقات زیادی بر آن نوشته اند .
بخش اول این کتاب حاوی ۱۶ باب از ابواب فقه بوده که شامل: اجتهاد به تقلید، طهارت، صلاة، صوم، اعتکاف، زکات، خمس، حج، اجاره، مضاربه، مزارعه، مساقات، ضمان، حواله، نکاح و وصیت می باشد.
بخش دوم که به نام (ملحقات عروة ) معروف است مشتمل بر بسیاری از ابواب معاملات است و شامل :مباحث حرمت ربا، عده و احکام آن، وکالت، وقف، صدقه و همچنین کتاب القضا است. کتاب عروة الوثقى در زمان حیات نویسنده آن، به عنوان (رساله عملیه)مطرح شد و پس از آن نیز علاوه بر این جایگاه، مدار توجه و عنایت فقهاء و مدرسان گشته و یکی از کتاب های مطرح و دم دستی در حوزه های علمیه گردید.
با روشی که ((صاحب عروة)) ارائه داده است، باب تازهایی در فقه شیعه به ویژه در تدوین و نگارش ((رساله های عملیه)) فقهای معاصر گشوده شد و فقهاء و مراجع معظم تقلید شیوه این بزرگوار را دنبال نموده و علاوه بر حاشیه نویسی بر رساله های علمای گذشته، به تالیف رسالههای عملیه مستقل پرداختند. امروزه این رساله ها متناسب با نیازهای روز،با عناوین مختلف مانند : توضیح المسائل، احکام بانوان، احکام جوانان و نوجوانان، احکام معلولین و مجروحین، احکام حج، احکام و مسائل حقوقی و قضایی، احکام تعلیم و تربیت و ...منتشر میشوند و هر یک از آنها دارای جایگاه و کاربرد مستقلی هستند که رضایت مخاطبین و مقلدین را فراهم نموده است.
#معرفی_کتاب
#عروة _الوثقى
#معاونت_پژوهش شيخ عبدالحسين طهراني
📚#هر_شب_یک_صفحه_کتاب
🍀#آذرخشی_دیگر_از_آسمان_کربلا_۵۴
📌شب عاشورا سيدالشهداء(عليه السلام) به خواهر بزرگوارش زينب(عليها السلام)فرمود: اصحاب من هم اين چنينند. ملاحظه كنيد حسين(عليه السلام) چگونه افرادى را تربيت كرده است. درست است كه بيست سال خون دل خورد، اما چنين گل هايى را براى عاشورا پروراند. اگر اين ها نمىبودند، داستان عاشورا رونقى پيدا نمىكرد و من و شما حسين شناس نمىشديم.
🔸اگر حسين را تك و تنها و پنهانى ترور مىكردند، آنچه ما امروزه شاهد آن هستيم، اتفاق نمىافتاد. ببينيد ياران حسين(عليه السلام) شب عاشورا به ايشان چه گفتند؛ حضرت زينب(عليها السلام) بعد از اين كه فهميد فردا روز شهادت است و همه كشته مىشوند، خدمت برادر رسيده، عرض كرد: برادر جان! اين اصحاب و يارانى كه الان در كنار تو و باقيمانده كسانى هستند كه امشب يا بين راه دسته دسته و گروه گروه رفتند، آيا ايشان را به خوبى مىشناسى و مطمئنى كه به تو وفادارند؟
🔹حضرت(عليه السلام) اشك از چشمان مباركش جارى شد و فرمود: «أَما وَ اللّهِ لَقَدْ نَهَرْتُهُمْ وَ بَلَوتُهُمْ.... يَسْتَأْنِسُونَ بِالْمَنيَّةِ دُونى اِسْتِئْناسَ الطِّفْلِ بَلَبَنِ أُمِّه» به خدا قسم من ايشان را آزمايش كردم، نه تنها آزمايش كردم، بلكه چند بار آن ها را از خود راندم و گفتم دست زن و فرزندان خود را بگيريد و برويد، اين جا نمانيد، اين ها مىخواهند خون مرا بريزند و با شما كارى ندارند.
♻️معلوم مىشود اين سخنان براى آزمايش ياران حضرت(عليه السلام) بوده است. امام(عليه السلام) خطاب به خواهر خود مىگويد: «بَلَوتُهُمْ وَ نَهَرْتُهُم» ياران خود را آزمايش كردم، تا كسانى كه باقى مىمانند، ناب و خالص باشند؛ فرمود به خدا قسم من آنان را آزمايش كردم و از خودم راندم، ولى به اين نتيجه رسيدم كه آنان مرگ در حضور مرا بيش تر دوست دارند و با آن بيش تر از طفل نسبت به شير مادر مأنوسند، «يَسْتَأْنِسُونَ بِالْمَنيَّةِ دُونى اِسْتِئْناسَ الطِّفْلِ بَلَبَنِ أُمِّه»، نسبت به اين كه در مقابل و نزديك من بميرند بيش تر از انس شيرخوار به شير مادر علاقه دارند و ديگر از من جدا نمىشوند.
📍حتماً شنيده ايد كه ياران امام حسين(عليه السلام) در شب عاشورا برخاستند و چه مطالبى گفتند، اگر هفتاد بار كشته شويم، سوزانده شويم و خاكستر بدن ما به باد داده شود، اگر بار ديگر زنده شويم، نزد تو برمىگرديم و در كنار تو مىمانيم تا بار ديگر به شهادت برسيم.
✍ مرحوم آیت الله مصباح یزدی
#معاونت_پژوهش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه وعدههای اقتصادی اصلاح طلبان با واقعیت
«مردم عزیز یادتان میآید»های قبل از تو سوتفاهم بود 😏
#حضرت_ایت_الله_خوشوقت
✨ دنبال کسانی که خودشان را مطرح می کنندنباید بروید باید به دنبال همان کسانی باشید که از این کارفرار می کنند✨
#ایت_الله_محمد_مجاهدی_تبریزی
✨ در خانه اش همواره به روی مراجعان باز بود، ولی در عین حال از معروف شدن می هراسید.
✨فرزندش می گوید:
من به عنوان فرزند ارشد ایشان در طول سال ها که در خدمتشان بودم، ندیدم که
در یکی از اعیاد، خانه بماند، مبادا کسی به دیدن ایشان بیاید واز این مساله کراهت داشتند که مطرح بشوند بنابراین صبح زود از خانه بیرون می رفتند. ✨
گلشن ابرار آذربایجان ج3ص11