eitaa logo
🔲 حوزه شیخ‌عبدالحسین(مِدیا) 🔲
207 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
280 فایل
کانال اطلاع رسانی های حوزه شیخ عبدالحسین @sheykh_abdolhosein مطالب پیشنهادیِ خودتون رو اعم از... عکس وفیلمی از حوزه و مراسمات حوزه 📷 📽 صوت ضبط شده ای ازکلاسهای درسی 🔊 کتابهای pdf 📚 برنامه های اندروید طلبگی📱و... به این آدرس👈 @H_mohebbi ارسال نمائید.
مشاهده در ایتا
دانلود
36.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ توصیه های آیت الله خسروشاهی به طلّاب... جلسه ی اول _ 99/2/11 مصادف با ششم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱
آیت الله خسروشاهی 1.mp3
12.78M
صوت توصیه های آیت الله خسروشاهی به طلّاب... جلسه ی اول _ 99/2/11 مصادف با ششم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱
تأملاتی کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان 📌«دارالشفاء» کتابی جدید از دروس خارج حجت‌الاسلام والمسلمین استاد وکیلی از اساتید حوزه‌ی علمیه مشهد است که بررسی فقهی- کلامی نسبت تعطیلی حرم‌های مطهر با بیماری کرونا، علوم تجربی و علوم مجرد می‌پردازد. 🔻کتاب با این مقدمه شروع می‌شود؛ مدتی است که به واسطه شیوع بیماری کرونا، مجموعه‌ای از سؤالات در فضای جامعه اسلامی درباره بیماری و درمان و خصوصا بیماری های مسری مطرح شده است؛ بخش وسیعی از این سؤالات به نحوه ارتباط مشاهد مشرفه و اماکن مذهبی و مناسک دینی با بیماری و درمان باز می گردد که صبغه کلامی و فقهی دارد و صاحب نظران، هریک از زاویه ای به آن پرداخته اند. یکی از سوالات مهم این است که در زیارت اماکن مقدسه و حضور در مناسک مذهبی چه مقدار باید محدودیت اعمال شود؟ 🔸در این زمینه دو نگاه اصلی وجود داشت: نگاه اول این بود که اماکن مقدسه دارالشفاء است و برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ بیشتر باید به آن توسل جسته و از قابلیت شفابخشی آن استفاده نمود و از این رو تعطیلی آن روا نیست. نگاه دوم متعلق به عده ای بود که به شدت با دیدگاه پیشین، مقابله نموده و ادعا کردند از نظر دانش پزشکی باز بودن حرم های مطهر اصلا مصلحت نیست و گشوده بودن این اماکن نه فقط موجب شفاء نیست، بلکه سبب شیوع بیشتر بیماری خواهد شد. 🔸در نهایت از آنجا که مرجع قانونی تصمیم گیری در این مسئله دولت بود، تصمیم بر تعطیلی این اماکن متبرکه گرفته شد و تولیت معظم آستان قدس رضوی و نیز تولیت معزز آستان حضرت معصومه و دیگر حرم‌های مبارک برای عمل به قانون ، همراهی و همکاری نموده و حرم‌ها را بستند. 🔸نوشتار حاضر به بررسی جوانب این موضوع از منظر کلامی و فقهی پرداخته و امید است که زمینه را برای اظهارنظرهای دقیق طرفین گفت وگو بیشتر فراهم نماید. روشن است که در عرصه مسائل عملی، اگر در حکومت اسلامی، نهادی تشکیل شود که مورد تأیید و امضاء ولی فقیه باشد، به حسب موازين فقهی و قانونی، باید بر طبق آنچه حکم می‌کند عمل شود. در شرایط حاضر نیز مصوبات و تصمیم گیری‌های نهایی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا تا زمانی که با تنفیذ رهبری همراه است، معتبر و محترم است. لذا هرگونه تقابل عملی با تصمیمات این ستاد، کاری نسنجیده و از نظر فقهی خطاست. ولی التزام عملی به تصمیم گیری‌های ستاد مذکور و سایر قوای عالی کشور، منافاتی با مباحث علمی و نقد و بررسی‌های نظری و تخصصی ندارد. چه بسا چنین گفت‌وگوها و هم اندیشی‌هایی در تصمیم‌گیری مسئولین امر نیز تأثیرگذار بوده و ضریب موفقیت تصمیمات را بالا ببرد. 🔻مهم ترین ادعاهای کتاب حاضر را می‌توان در این چند بند خلاصه نمود: 1. تشخیص موضوع شفاء و درمان، متوقف بر تخصص است و نظام پزشکی فعلی که در پارادایم تجربه‌گرایی می‌اندیشد به جهت کمبود نمونه‌های آماری در برخی از موارد فاقد صلاحیت برای قضاوت درباره اماکن مقدسه است و لذا از جهات فقهی و تجربی نمی‌تواند در این زمینه مرجع قرار گیرد. ۲. منابع وحیانی به وضوح دلالت بر این دارد که آثار تکوینی اماکن مقدسه با دیگر اماکن متفاوت است و لذا برای قضاوت درباره آنها باید آزمایش ها و تجربیاتی مستقل انجام شود. ٣. منابع وحیانی به روشنی دلالت بر این دارد که حضور در اماکن مقدسه به قصد استشفاء از عوامل مهم شفاگرفتن است و لذا این مراکز در شفابخشی در میان کاربری‌های گوناگون شهری، عدل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و بلکه مقدم بر آن‌ها است. ۴. حفظ سلامتی از راهبردهای مهم شریعت در زندگی است ولی راهبردی مطلق نیست بلکه ضریب اهمیت آن به گونه‌ای است که در تزاحم با امور گوناگونی از فعلیت ساقط می‌شود . ۵. با این فرض که نظر کارشناسان بهداشت را درباره اماکن مقدسه بپذیریم بازهم تزاحم ملاک‌ها در این موارد به گونه‌ای نیست که بتوان جواز بستن این اماکن را که مستلزم تعطیل وقف و وهن شعائر است، توجيه نمود.
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
4.09M
تاملات کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان
سلام عليكم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما طلاب عزیز در ماه مبارک رمضان، لطفا نامه فوق را ملاحظه فرمایید 👆👆👆👆👆👆
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات همه طلاب عزیز لیستی که در ذیل بارگذاری میشود مخصوص طلابی است که در ایام کرونایی مشغول خدمت و جهادگری بوده اند لذا طلاب جهادی پس از باز کردن فایل تمام اطلاعات موجود در فایل را به ترتیب هرچه سریعتر به پیوی بنده(شجاعی) ارسال بفرمایند . با تشکر معاونت امور طلاب
توضیح در مورد پر کردن فرم فوق👆👆👆👆 ((در قسمت نوع فعالیت حتما یکی از موارد ذیل را ثبت نمایید : الف: آرامستان و تجهیز «خدمت در آرامستان ها برای تغسیل و تکفین اموات» ب: پیشگیری و توزیع «خدمت در تولید اقلام بهداشتی، توزیع و ضدعفونی و مانند آن» پ: مشاوره «خدمت در ارائه مشاوره تخصصی به مبتلایان، خانواده های ایشان و افراد درگیر در مسأله» ج: اقتصادی و سیاسی چ: بیمارستانی «خدمت در بیمارستان ها» ح: تولید محتوا خ: رسانه «خدمت در تولید مستند رسانه ای فعالان این حوزه، تولید محتوای چندرسانه ای مرتبط و ...)))» .
فوری 🌺با اطلاع طلاب محترم مي رساند سايت باز شده است لطفا جهت ثبت نام در طرح اجر(هدیه مقام معظم رهبری )هرچه سریعتربه آدرس زیر مراجعه نماییدلطفا به همه طلاب و روحانیون نیازمند اطلاع دهید https://sajam.idoportal.ir