eitaa logo
معارف اهلبیت(ع)
532 دنبال‌کننده
1هزار عکس
258 ویدیو
394 فایل
تولیدات آثار متنوع با موضوع معارف اهلبیت(ع)، تشیع و اسلام گروه مهرآفرینان ثقلین لینک کانال در تلگرام https://t.me/shia_cultural ارتباط با مسئول گروه مهر آفرینان ثقلین @rezaee_research ارتباط با ادمین @HRA1996
مشاهده در ایتا
دانلود
و از گزارش های وضعیت شناسی در شهر لکهنو:
این نقشه کشور هند و ایالت اوتراپرادش در شمال آن است که مرکز آن شهر لکهنو است. این شهر، شهرستانی کوچک در کنار رودخانه گومتی بود که هماره تابع سلطنت دهلی و فرمانداران محلی آنان بود. البته بعد از سلطنت دهلی، پادشاهان شرقی جونپور برآن مسلط شدند و پس از آن زیر سیطره امپراطوری مغول بابری قرار گرفت. از حوالی سال 1722م، نواب اود ، حاکمان شیعی برای اداره منطقه بین دهلی و کلکته، به این منطقه فرستاده شدند. پس آنها ابتدا آیوهیایدا را در مجاورت رودخانه گنگ مرکز حکومت قرار داده و سپس شهر فیض آباد را کنار آن به یاد شهر ایرانی خود ساختند و نزدیک 40 سال آنجا مرکز حکومت آننها بود و در نهایت در سال 1775م ، پس از شکست آصف الدوله از انگلیسی ها در جنگ بکسر، آنها به ناچار پایتخت را به شهرستان لکهنو منطقه کردند و به سرعت بر رونق آن افزودند. و پس از رخداد خشکسالی 10 ساله دهه 1780م، دستور ساختن حسینیه آصف الدوله صادرشد تا بدینگونه برای مردم شغل ایجاد شده و معیشت آنها دچار مشکل نشود. بدین جهت به سرعت به اهمیت شهر لکهنو افزوده شد. این شهر 70 سال بعد در سال 1858م به تصرف مستقیم انگلیسی ها در آمد و حاکمان شیعه عزل شدند. ولی از همان زمان مهمترین شهر فرهنگی هند و کانون زبان اردو، لکهنو بود. این شهر در مبارزات ضد استعماری و در استقلال هند نقش مهمی داشت. و از دوران نواب اود تاکنون مهمترین مرکز شیعه بوده است
چرا و چگونه لکهنو تبدیل به مرکز شیعه در هند گردید: اولین حکومت شیعی در جونپور و همچنین در کشمیر ایجاد شد. پس از آن حکومت های شیعی در جنوب هند مانند قطب شاهیان به وجود آمدند. اگرچه بازتاب این حکومت ها فرصت سازی برای نشر تشیع در هند شمالی و شرقی و جنوبی بود ولی این رویدادها فرصت نهادسازی نیافت. و اگر هم نهادهایی ایجاد شد، به علت حمله امپراطوری مغول ، بسیاری از میراث آنها نابود گردید. در نتیجه حکومت نواب اود آخرین تجربه حکومت شیعی در هند بود. البته به موازات آنها در بنگال هم نواب مرشد آباد شیعی بودند ولی انان هوشمندی نواب اود را در نهادسازی دینی تخصصی را نیافتند. نواب اود البته در دوران حکومت نزدیک به صد ساله خود، در نیمه اول از مسئله نهادسازی غافل بودند ولی بعد از شکست از انگلیسی ها و مواجهه با تهدید فرهنگی آنها ، و همچنین برنامه های بلندمدت آنها برای وارونه سازی شبه قاره از دارالاسلام به دار الکفر، در مرحله پایتختی لکهنو، به فکر نهادسازی افتادند. و با الگوگیری از مدل صفوی ها، به نهاد اجتهاد و ایجاد مرجعیت شیعی بومی هندی از یکسو و همچنین ایجاد شعائر فرهنگی شیعی توجه ویژه کردند. پس با اهتمام آنها هم خاندان اجتهاد با حمایت سید دلدارعلی نقوی نصیرآبادی برای ای کسب اجتهاد راهی عراق شد و پس از بازگشت به لکهنو، شیعه اجتهادی و فقاهتی را پایه گذاری کرد. و هم طرح امامباره سازی را و زیارت امامباره را طراحی کردند.
30.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین گزارش امامباره محور از شهر لکهنو هند
16.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امامباره غفرانماب و مزار خاندان اجتهاد
13.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مزار موسس خاندان عبقات در امامباره غفرانماب
17.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مزار صاحب عبقات الانوار، میر حامد حسین هندی
پوستر برخی از علمای شیعه هند یا مرتبط با هند که برای کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» تولید گردید: