🔹پیامبر اکرم ص فرمودند: "از حقوق همسایه آن است که هرگاه میوه خریدی، به او هدیه بده و اگر این کار را نکردی، [لااقل]مخفیانه به منزل ببر و مبادا فرزندانت میوه به دست، از خانه خارج شوند که باعث ناراحتی فرزندان او می شود و با بوی دیگ [غذا] او را اذیّت نکن، مگر بدانی او نیز چنان غذایی دارد"
🔸نگاهی به فضای مجازی بنداریم!
حواسمون به خودنماییهامون هست؟ به عکس غذاها، لباسها، خریدها، هدیهها و سفرهایی که تو صفحه شخصیمون میذاریم و از همسایه گرفته تا دوست و آشنا و غریبه میبینند هست؟ حواسمون به دلهایی که میشکنیم هست؟
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
آیت الله #بهجت(ره):
بهترین راه برای رهایی از مشکلات و رسیدن به حاجات چهار چیز است:
1-نذرکردن گوسفند برای فقراء
2-خواندن حدیث کساء بطور پی در پی
3-صدقه دادن
4-ختم صلوات
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
نامه نگاری یک جوان با علامه طباطبایی ره
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
زنی باعظمت و باجلالت در شیعه که کمتر درباره ایشان شنیدهایم .
وجود مقدس امام عسکری(ع) مادری دارد به نام «حُدَیث» که به لقب «جدّه» معروف است. چون جدّه حضرت حجّت(عج) بودند ایشان را «جدّه» میگفتهاند. ولی تنها جدّه بودن سبب شهرتش نشد، مقام و عظمتی دارد، جلال و شخصیتی دارد که نوشتهاند (مرحوم محدّث قمی(ره) هم در الانوار البهیه مینویسد) بعد از امام عسکری(ع) «مفزع الشیعه» بود یعنی ملجأ شیعه این زن بزرگوار بود. اینقدر زن باجلالت و باکمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش میآمد به این زن عرضه میداشت .
مردی میگوید به خدمت عمّه امام عسکری(ع)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) رفتم، با ایشان صحبت کردم راجع به عقاید و اعتقادات مسئله امامت و غیره. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکری(ع). بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الآن مستور و مخفی است. گفتم حال که ایشان مخفی هستند اگر ما مشکلی داشته باشیم به چه کسی رجوع کنیم؟ گفت به جدّه رجوع کنید. گفتم: عجب! آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟! فرمود: امام عسکری(ع) همان کار را کرد که حسین بن علی(ع) کرد .
حضرت امام حسین(ع) وصی واقعیاش و وصی او در باطن علی بن الحسین(ع) بود ولی مگر بسیاری از وصایای خودش را در ظاهر به خواهرش زینب(س) نکرد؟ عین این کار را حسن بن علی العسکری(ع) کرد. وصی او در باطن این فرزندی است که مخفی است ولی در ظاهر که نمیشد بگوید وصی من اوست. در ظاهر وصی خودش را این زن باجلالت قرار داده است .
استاد مطهری، سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ص219-218 (با تلخیص)
. سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری ع تسلیت باد
@shia_patogh1
مروری بر دیدار جنجالی #فرح_پهلوی با یکی از مراجع عظام تقلید #نجف
آبانماه 57 به روزهای پایانی اش نزدیک شده بود که #فرح پهلوی همزمان با #عید_غدیر و به همراه مادر، دو فرزند و رئیس دفترش #حسین_نصر٬ راهی #عراق شد.
#صدام برای دیدار با او به محل اقامتش-قصر جادریه- رفت اما جهت گیری اخبار منتشره نشان داد که مقصود اصلی از سفر٬ دیدار با برخی مراجع تقلید و سوء استفاده از وجه مقدس آنان بوده است.
رادیو و تلویزیون ایران اعلام میکنند که «شهبانو پس از زیارت و انجام نماز در جوار مرقد مطهر حضرت علی (ع) از کسالت حضرت آیتالله آقای حاج سید ابوالقاسم موسوی خویی مرجع عالیقدر جهان تشیع اطلاع حاصل کردند و از ایشان عیادت فرمودند. مرجع عالیقدر شیعیان جهان ...[ طی این دیدار ]... برای حفظ و بقای استقلال ایران و رفاه و آسایش مردم تنها کشور شیعه اثنی عشری #دعا کردند.»
انعکاس جهت دار اخبار دیدار به مدت کوتاهی با خبری مبنی بر «اهدای یک انگشتر توسط آیتالله خوئی به همسر شاه» حکایت دارد.
این ملاقات در اوج تنفر ملت از پهلوی و در حالی صورت می گیرد که با شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی در اول آبان ۵۶ جرقه انقلاب اسلامی زده شده و به دنبال آن در مجالس چند هزار نفره مسجد اعظم قم و مسجد ارک تهران علنا نام امام با سلام و صلوات مطرح شده و به دنبال آن با انتشار مقاله موهن روزنامه اطلاعات علیه امام، تظاهرات ها و درگیری های خونین رخ داد و چهلمهای سلسله وار را در شهرهای مختلف در پی داشت.
حضور میلیونی مردم در نماز عید فطر تهران (سیزدهم شهریور)، کشتار خونین مردم در #هفده_شهریور در میدان ژاله، اعتصاب کارکنان شرکت نفت و اعتصاب مطبوعات٬ رژیم را در آستانه سقوط قرار داده بود و شاه در نطق تلویزیونی 14 آبان گفته بود که صدای انقلاب مردم را شنیده است!
در چنین شرایط پیچیده ای تئوری پردازان پهلوی به دنبال تمسک به چهره های دینی بودند تا ذهنیت مردم را تغییر داده٬ سقوط را به تاخیر اندازند.
انتشار خبر ملاقات فرح با آیت الله خویی، واکنش انقلابیون و خصوصا علمای انقلابی حوزه را در پی داشد.
#آیتالله_صدوقی که در میان علمای بلاد چهره ای برجسته است و همگان او را به فضل و اخلاق می شناسند٬ یک روز پس از انتشار خبر دیدار، تلگرافی بسیار صریح و مختصر به مرجع بزرگ نجف ارسال می کند:
«حضرت آیتالله الخویی دامت بقائه
قَد اَذهَبَت طَیّباتُکُم، ما هکذا الظّنُّ بکُم
صدوقی 20/ذیالحجه/98»
دو تن از مراجع مشهور ساکن در مشهد٬ آیات قمی و سید عبدالله شیرازی نیز نسبت به این دیدار واکنش منفی بروز دادند و همچنین علمای شیعه در برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان (که آیت الله خویی در آنجا مقلدان زیادی داشتند) نیز با ارسال نامه به محضر ایشان توضیح خواستند.
طلاب و روحانیون سراسر کشور نمایندگان آیت الله خویی را به شدت تحت فشار و سوال قرار دادند. اما از همه مهم تر بیانیه ای بود که با امضای فضلا و طلاب حوزه علمیه قم٬ ضمن بی سابقه دانستن چنین دیدارهایی٬ به #تحریم شهریه آیت الله خویی پرداخته و چنین نوشتند: «به حکم وظیفه الهی و وجدانی خود تصمیم گرفتهاند به عنوان ابراز مخالفت با این عمل و تا روشن شدن بیشتر جریان این دیدار، از گرفتن شهریه آقای خویی امتناع نمایند.»
برخورد متین آیت الله خویی از دامن زدن بیشتر به اختلافات پیشگیری کرد و ایشان در پاسخ مکتوب٬ تلفنی و با صدور اعلامیه٬ اعلام کرد که این دیدار بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و ایشان در آن نسبت به کشتار مردم و تبعید علما توسط رژیم٬ تذکر داده است. مطالبی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انتشار اسناد ساواک٬ کاملا تایید شد.
این ملاقات غیرمترقبه چالش برانگیز که در ادبیات رژیم شاه به عنوان دیدار معرفی شده بود٬ با اعتراض ها و پرسش گری های سازمان یافته علمای متعهد مواجه شد و دقیقا همین واکنش ها بود که به برخورد پدرانه و حکیمانه آیت الله خویی ضمیمه شد و امکان هر نوع سو استفاده و #تطهیر #عناصر_فاسدالمسک_سیاسی مانند فرح پهلوی را از بین برد.
گرچه نمی توان و نباید وقایع تاریخی را به صورت بی ضابطه بر حوادث واقعه تطبیق کرد اما مطالعه تاریخ #عبرت هایی را در پی خواهد داشت که از تکرار تجارب تاریخی تلخ درس بگیریم.
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
﷽
📍 بالاترین ثروت
اگر انسان به غیر خدا تکیه کند، معنایش این است که به موجودی فقیر و نیازمند تکیه کرده است؛ چون ماسوی الله نیازمند به الله تعالی هستند و این فقر در نهایت زشتی است. اگر انسان به جمادی چون پول رکون کند، از آنجایی که پول و امور دنیایی همه از نظر ذات و سببیتشان محتاج و نیازمند به الله تعالی هستند، معنایش این است که انسان خود را از نظر روحی و تعلّق و تکیه گاه قرار دادن، به موجودی وابسته کرده است که آن موجود خودش فقیر است و آنچه که دارد از غیر دارد؛ چه از نظر وجودی؛ یعنی ذاتی وچه از نظر سببیّتی که دارند؛ چون خداوند هم سبب ساز است، هم سبب سوز. تکیه کردن انسان به مسببّ الاسباب از نظر روحی؛ یعنی فقر إلی الله. این احساس دل نسبت به خدا که «من نیازمند او هستم»، عین غنا است؛عین ثروت است.
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
💬 گفتگوی کوتاه با دانشجویی که میخواست کار فرهنگی بکند
🔰«علاقۀ به خلق» یکی از اموری است که گاهی در میان علاقهمندان به «حق» مورد غفلت واقع میشود. البته ریشۀ علاقه به خلق را باید در همان علاقۀ به حق جستوجو کرد. اگر علاقۀ انسان به خدا زیاد شود، آدم کمکم روحیهای پیدا میکند که به شدت نسبت به مردم عاطفه پیدا کرده و مهربان میشود. در نتیجه سرنوشت انسانها که بندگان خدا و مورد علاقۀ پروردگار هستند، برای او مهم میشود.
🔰کسی که مردم را دوست داشته باشد نمیتواند انسانها را در ورطۀ باطل رها کند و تنها به نجات خودش بیندیشد. چنین کسی انگار به خودش میگوید: «گیرم من راهم را پیدا کردم، پس بقیه مردم چه میشوند؟»
➕روزی جوان دانشجویی که برای مشورت در مورد کار فرهنگی در دانشگاه آمده بود، گفت:
➖میخواهم در دانشگاهمان کار فرهنگی کنم، چه کار کنم بهتر است؟
➕از او پرسیدم: بلد هستی رخت و لباس بشویی؟
➖گفت: بله، رخت و لباس که بلدم بشویم، امّا این چه ربطی به کار فرهنگی دارد؟ من میخواهم کار فرهنگی کنم.
➕گفتم: حاضری لباسهای هماتاقی خودت در خوابگاه را بشویی؟
➖گفت: نه، کار سختی است. بعد به شوخی گفت: اینجا که جبهه نیست تا ما از اینجور ایثارگریها کنیم.
➕گفتم: جبهه نیست، ولی هماتاقی تو که «آدم» هست. تو برای آدم بودن او چقدر ارزش قائلی؟
➖گفت: ممکن است بچه خوبی نباشد.
➕گفتم: اتفاقاً چون ممکن است بچه خوبی نباشد، دارم این سؤال را میکنم. آیا قیمت آدم بودنش برای تو این قدر هست که اگر یک وقت پیش آمد، بتوانی با طیب خاطر و لذت، لباسش را بشویی و بگویی دارم لباس یک انسان را میشویم؟
➖صادقانه گفت: نه، من این جوری نیستم.
➕صمیمانه گفتم: اگر یک انسان این قدر نزد تو اهمیت ندارد، چرا میخواهی برای هدایتش کار فرهنگی بکنی؟ به تو چه ربطی دارد که نگران بهشت و جهنم مردم باشی؟ تو که آدمها را دوست نداری، چه کار به سرنوشتشان داری؟
🔰البته موضوع شستن لباس دیگران، صرفاً یک شیوۀ برآورد است. نه اینکه واقعاً شستن لباس دیگران یک شاخص قطعی باشد. به هر حال انسان باید نگاه کند و ببیند چقدر برای دیگران ارزش قائل است.
👈🏻 بخشی ازکتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه (ص ۲۲۳-۲۲۴)
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حرم_حضرت_معصومه_س
#میلاد_پیامبر مکرم اسلام ص و #امام_صادق_علیه_السلام
عیدتون مبارک
نائب الزیاره هستم
ساعت یک بامداد
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
عدالتخواهی غیر انقلابی
👌اواسط دهه هفتاد وقتی علم مبارزه با #فقر و #فساد و #تبعیض را رهبری افراشت، هیچ کس فکر نمیکرد این شعار تبدیل به یک حرکت موثر اجتماعی شود اما دیری نگذشت که با همین شعار دولت #توسعه_غربی نقد و سپس نفی شد.
👌عدالتخواهی صورتهای مختلف و متفاوت اجتماعی پیدا کرد یک صورت آن شد جریانهای جوششی #جهادی که خدمت به مردم و نزدیک کردن جوانان به متن محرومین را هدف گرفتند. یک صورت آن تبدیل شد به جریان مطالبه گری از مسوولین. یک صورت نیز تبدیل شد به گروههایی که تلاش میکردند راه حلهایی برای مشکلات اداره کشور پیدا کنند.
👌اما به طور کلی تمام جریانهای عدالتخواه جوان را میشد به دو دسته تقسیم کرد عدالتخواهی مثبت که تلاش میکرد با تغییر فرهنگ مردم و ایجاد جوششهای مردمی و یا دادن راه حلهای اثباتی و یا نقدهای موثر تئوریک یا اجرایی به حرکت کشور به سمت عدالت مدد رساند و عدالتخواهی منفی.
👌عدالتخواهی منفی بیشتر شور عدالتخواهی داشت ولی از بستر اندیشه انقلاب، خیلی داراییها را اخذ نکرده بود. او هنوز بلد نبود مفهوم #مبارزه با مستکبرین را با #عدالت جمع کند. هنوز بین حقیقت #ولایت و عدالت پیوستگی روشنی را درک نکرده بود. حتی نسبت #آزادی و #مردمسالاری را نیز با عدالت نمیدانست. لذا اندیشه ای کاریکاتوری داشت که در عمل از گیر دادن به زندگی این مسوول و آن مسوول شروع کرد و تا قرار گرفتن پشت سر این متهم و آن زندانی پیش رفت و در نهایت نیز شد ابزار جدی تکمیل کننده پازل فلان جریان سیاسی مفلوک و بهمان نقشه خارجی ضد مردم.
👌 حتما داستان شکل گیری جریان #شیطان_پرستی در غرب را شنیده اید اینها جوانان مخالف سیطره زورمداران بودند اما جهالت و سطحی بودنشان باعث شد همان قدرتمندان بیایند و به اینها بگویند اگر میخواهید اعتراض کنید بروید پشت سر بزرگترین معترض عالم یعنی #شیطان و بعد اینها شدند شیطان پرست
👌من مشکل امروز کشور را نه رهبری و نه بدنه نجیب امت میدانم. بلکه مشکل را باید دوگانه ای دانست به نام #لیبرالیسم و انباشت جهالت نخبگان دردمند.
👌تا وقتی عدالتخواهی از بستر انقلاب برنخیزد یعنی همه المانهای نظام اندیشه انقلاب اسلامی را در نسبت با عدالت درنیابد، یقین کنید ابزار دست ظالمین عالم خواهد بود. بلایی که بر سر بسیاری از جریانات چپ در دنیا آمد.
پ ن. نامه ای که جدیدا به نام جریان عدالتخواه دانشگاه تهران رسانه ای شد نماد یک درد بیست ساله در این جریان است.
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
5abb5ff84c0051cdbd31d3fa_-2256568492123271161.mp3
1.72M
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
از چه چیز توبه کنیم؟؟
پیشنهاد میکنم چند بار با دقت گوش کنید
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
الهی هذه ازمه نفسی
عقلتها بعقال مشیتک
خدایا اینست مهار نفس سرکشم
که به رشته رضا و مشیتت محکم بسته ام...
چقدر مهار نفسم را سست بسته ام که مدام در می رود... چقدر فراموش می کنم که اگر از درک فقر و خواری لحظه ای غافل شوم بر مرکب سرکش نفس، در وادی حیرت و رنج جولان خواهم داد...
#دعای_صباح
عجب دعایی....
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
❓ سؤال: راه خداشناسی چیست ؟ اگر ممکن است راهنمایی بفرمایید.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: راه خداشناسی، خودشناسی است. میدانیم خود، خود را نساختهایم (خلق نکردهایم) و دیگری اگر مثل ما است خود را و ما را نساخته و نمیتواند بسازد پس قادر مطلق ما را آفریده و او خداست؛ راه قربش شکر منعم به طاعت اوست و مشقّت آن ابتدایی است چندی نمیگذرد [که] برای طالبین قرب او از هر حلاوتی شیرینتر است.
📚 فریادگر توحید، ص٢۴٠
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرانسه
اینجا خیابان بهشت فرانسه یا همان خیابان افسانه ای شانزلیزه هست
فرانسه همان جایی است که ویژه
ویژه
اینجا فرانسه است
همان جایی که سرانش از تخریب اموال عمومی به دست آشوبگران حمایت میکردند و ته دلشان لذت میبردند از آشوب ها در ایران
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬انتقادات تند #علیرضا_قزوه نسبت به سلبریتیها: زمان #حافظ هم #سلبریتیها بودند، اسمشان #ملیجک بود.
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
#ببخشید_مامانم_میگه
ظهر جمعه نشستی داری از #رادیو #قصه_ظهر_جمعه گوش میکنی و داستان امیرارسلان نامدار
صدای زنگ در می آید ، زییییینگ
زییینگ زییییینگ
میروی جلو در
#پسرک_همسایه است
سلام میکند و میگوید #ببخشید #مامانم_میگه دو تا دونه #پیاز دارید
برمیگردی به مادرت میگویی
و بدون اینکه منتظر جواب بمانی ، می آیی از ظرف پیازها سه چهار پیاز میگذاری در یک بشقاب و تحویلش میدهی
پسرک هم تا پیازها را گرفت میدود سمت دو سه خانه آنطرف تر و محکم درشان را میبندد
دارید سفره ناهار را می اندازید که مادر متوجه میشود ظرف آب داخل جایخی یخ نبسته و آب گرم را هم که نمیشود آورد سر سفره
خودت تکلیفت را میدانی
با یک کاسه بزرگ راهی میشوی سمت منزل #همسایه کناری
در میزنی
سلام میکنی و میگویی ببخشید مامانم میگه شما یخ دارید
ظرف خالی را تحویل میدهی و چند دقیقه ای صبر میکنی تا یک ظرف پر از یخ تحویل بگیری
دست پر بر میگردی سمت منزل و یخ ها را تحویل مادر میدهی
ناهار را میخوری و کارتون فوتبالیستها که تمام میشود میروی یک گوشه خانه زیر پنکه زیر #چادر_نماز مادرت دراز میکشی و خوابت میبرد
ساعت حدود شش عصر است که مادر صدایت میکند
از خواب بیدار میشوی میروی سمت آشپزخانه ، میبینی مادر آرد را ریخته داخل سبزی های خورد شده و ظرفش وسط آشپزخانه روی زمین است ولی خودش مشغول شستن ماهی تابه
مادر میگوید
بیدار شدی قربانت شوم
برو در خانه نرگس خانم بگو مامانم میگه دو تا دونه تخم مرغ دارید
و باز تویی و همان جمله و دست پر موقع برگشت به خانه
شب نشسته اید جلو تلوزیون که باز هم صدای زنگ در تو را تا درب کوچه میبرد
پسرک همسایه روبرویی است
سراغ چهار پایه شان را میگیرد که دو روز قبل از ایشان قرض گرفته بودید
سری به نشانه تاسف و معذرت تکان میدهی و میروی برای پس دادن #امانت_مردم
چهارپایه را که برایش می آوری به تو میگوید ببخشید مادرم میگه اگر میشه شماره اون فامیلتون که ماشین لباسشویی قسطی میداد رو بدید
عجب بده بستانی بود ، ساده ولی گره گشا و کار راه انداز
یخ ، پیاز ، تخم مرغ ، نان آخر شب ، سیب زمینی ، چهارپایه ، شماره تماس ، جارو خاک انداز و خلاصه زندگی بود که قرض داده میشد و کارها راه می افتاد
زندگی میکردیم
بدون ترس از نبودن نان در سفره شام
چرا که همسایه داشتیم
چرا که حرف مادر ما برای ما که هیچ ، برای زن همسایه هم #ارزش داشت
و درد همسایه اش را داشت ، همسایه
#میثم_ایرانی
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لیبرالیسم نهایتش همین است.
سلطه درصدی محدود بر منابع و ثروت
و استثمار اکثریت زیر نقابهای زیبا و سرگرم کردن اکثریت با رسانه و معنویتهای کاذب و ...
اما این جادو همیشگی نیست.
#تمدن_غرب رو به افول است.
#فرانسه
#مهد_دموکراسی
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1
الهی
قلبی محجوب
و نفسی معیوب
و عقلی مغلوب
و هوایی غالب
و طاعتی قلیل
و معصیتی کثیر
خدایا
هر آنچه باید داشته باشم را ندارم
پس جز تو که همه چیز هستی امید ندارم
پاتوق بچه شیعه ها
@shia_patogh1