پژوهشکده طب شیعی 🌿
بسم الله الرحمن الرحیم
در صحبتی که آیه الله فاضل در رابطه با وجوب واکسن داشته اند چند نکته به نظر می رسد که قابل تامل است و قابل برسی است.
اولا: روایتی که ایشان بیان فرموده اند مجهول بوده به خاطر وجود (إِسْمَاعِيلَ بْنِ الْحَسَنِ الْمُتَطَبِّب) که در کتب روایی فقط همین یک روایت از ایشان نقل شده است و روایت دیگری از ایشان در دسترس نمی باشد و این دلالت بر آن دارد که اصلا ایشان راوی روایت نبوده است و فقط در یک مورد از امام سوالی داشته و در کتب رجالی هم هیچ اسمی از ایشان نیست نه در جانب جرح و نه تعدیل به همین جهت ایشان یک فرد مجهول می باشد و روایت ایشان قابل استناد نیست و مرحوم مجلسی علیه الرحمه این روایت را مجهول می داند.
ثانیا: ایشان به استناد به همین روایت میفرماید ( ادله به وضوح دلالت بر وجوب دارد) ما همان روایتی که مورد استناد قرار گرفته است را برسی می کنیم
قُلْتُ إِنَّا نَبُطُّ الْجُرْحَ وَ نَكْوِي بِالنَّارِ قَالَ لَا بَأْسَ قُلْتُ وَ نَسْقِي هَذِهِ السُّمُومَ الْأَسْمَحِيقُونَ وَ الْغَارِيقُونَ قَالَ لَا بَأْسَ قُلْتُ إِنَّهُ رُبَّمَا مَاتَ قَالَ وَ إِنْ مَات
ترجمه:
عرضكردم: ما زخم و دمل را مىشكافيم و بوسيله آتش ميسوزانيم؟ امام علیه السلام فرمود: باكى نيست.
عرضكردم: ما دواجاتی مانند «اسمحيقون» و «غاريقون» به بيمار ميدهيم؟ فرمود: باكى نیست عرضكردم: گاهى است كه (در اثر مداواى ما) بيمار مي ميرد؟ فرمود: اگر چه بميرد.
امام علیه السلام در جواب راوی می فرماید :َ لا بَأْسَ ، یعنی مشکلی ندارد
سوال اینجا است که آیا از کلمه لا باس و جوب فهمیده می شود؟ آیا یکی از اسالیب و روشهای بیان وجوب عبارت لاباس می باشد؟
جواب آن است که از عبارت لاباس وجوب به دست نمی آید بلکه مع قطع النظر عن جهاله السند این روایت دلالت بر جواز می کند نه دلالت بروجوب بنا بر این ما چگونه از این روایت وجوب را به دست بیاوریم و حکم به وجوب کنیم .
ثالثا : ایشان می فرماید جایی که حفظ جان متوقف است بر یک درمان ولو آن درمان ، درمان قطعی نباشد ادله به وضوح دلالت بر جوب دارد
چند نکته:
الف: ایشان می فرماید حفظ جان متوقف بر یک درمان باشد ، درحالی که اگر راههای دیگری باشد و آن راهها هم درمان می کند ما نمی توانیم و جوب را بر یکی از آن راه ها حمل کنیم نهایت حرفی که می شود بیان کرداین است که بگوییم اصل درمان واجب است ازهرطریقی که مکلف میخواهد درمان کند و منحصر کردن وجوب درمان بر یک راه خاص با ادله سازگاری ندارد.
ب: زمانی که درمان دائر مدار دو راه درمانی یا بیشتر باشد و به نظر مکلف یکی از راه ها احتمال خطر دارد و یکی از راه ها احتمال خطر ندارد آیا می توان راهی را که احتمال خطر دارد پیمود و حتی می شود حکم به جواز کرد چه برسد به حکم وجوب؟
مثلا در ما نحن فیه اگر کسی گفت طبق نظر متخصص با طب سنتی یا اسلامی یا ایرانی یا چینی و هرطب دیگر من میتوانم خودم را درمان کنم و هیچ احتمال ضرر هم در کار نیست آیا میتوان راهی را که احتمال ضرر دارد را پیمود و آیا می توان مکلف را اجبار کرد و حکم جوب داد بر پیمودن راهی که احتمال ضرر دارد؟ آیا طبق نظر این مکلف این فعل مصداق آیه (وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ) نخواهد بود.
رابعاً: تکلیف و وظیفه فقیه چیست؟ بیان تکلیف و حکم و یا بیان موضوع حکم؟
وظیفه مجتهد بیان اصل حکم است و تشخیص موضوع و مصداق حکم با خود مکلف است مگر در مواردی که خود شارع در بیان موضوع ورود پیدا کرده است و در موارد دیگر تشخیص موضوع با مکلف است و در ما نحن فیه مجتهد می تواند بگوید درمان در این گونه موارد واجب است و اینکه از چه راهی درمان حاصل شود با خود مکلف است نه با مجتهد مثلا فقیه می گوید نفقه همسر واجب است حال این نفقه از چه راهی باید به دست بیاید ربطی به فقیه ندارد از هر راهی که مکلف بخواهد می تواند به دست آورد
البته اشکالات دیگری نیز وارد است که ما به همین چند مورد بسنده میکنیم
🔸فانوس سعادت
fanaus.ir
@fanaus_ir
پژوهشکده طب شیعی 🌿
اهمیت تشبه۱۵: عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ كَانَ يَجْلِسُ ج
اهمیت تشبه۱۶:
عَنْ زِيَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام وَ عَلَيَّ خُفٌّ مَقْشُورٌ فَقَالَ يَا زِيَادُ مَا هَذَا الْخُفُّ الَّذِي أَرَاهُ عَلَيْكَ قُلْتُ خُفٌّ اتَّخَذْتُهُ قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْبِيضَ مِنَ الْخِفَافِ يَعْنِي الْمَقْشُورَ مِنْ لِبَاسِ الْجَبَابِرَةِ وَ هُمْ أَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَهَا وَ الْحُمْرُ مِنْ لِبَاسِ الْأَكَاسِرَةِ وَ هُمْ أَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَهَا وَ السُّودُ مِنْ لِبَاسِ بَنِي هَاشِمٍ وَ سُنَّةٌ. (کافی ج6 ص467، وسائل الشيعة ؛ ج5 ؛ ص73)
زیاد بن منذر میگوید نزد امام باقر علیه السلام داخل شدم درحالیکه پاپوش سفید شده داشتم. حضرت فرمودند: این چه پاپوشی است که پوشیدهای؟ عرض کردم همینطوری پوشیدهام. فرمود: آیا نمیدانی پاپوشهای تراشیده و سفید از لباس جباران است و آنها اولین کسانی بودهاند که پاپوش سفید پوشیدهاند و پاپوش قرمز لباس پادشاهان ایران است و پاپوش سیاه از لباس بنیهاشم است و لباس پیامبران علیه السلام است . (پاپوش مانند چکمه بوده است که روی ساق پا را میگرفته است)
«اللّهُمَّ الْعَنْ أبَا الشُّرُورِ وَ أتباعَهُ فِی کُلِّ لَمْحَةٍ بِقَدْرِ ما فِی عِلْمِکَ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ»
@shiatebb
🔺یکی از تصمیم گیران دین و دنیای ایران اسلامی در ایام کرونا!
فاحشه ها را باید به رسمیت بشناسیم!
#جهاد_تبیین
——————————
✅ کورکورانه و به سادگی آنچه را که می بینید یا میشنوید، باور نکنید، وقت بگذارید، تحقیق کنید !
@T_124ir
تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر
4_5877278418017454415.mp3
6.35M
♡••
#سیدمجیدبنۍفاطمہ
گلپسرِثاراللہاومد..🍃
༻@Barrane_eshgh༺
┄┅┄┅ ❥❥❥ ┅┄┅┄
امام على عليه السلام:
مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ
هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است
غررالحكم حدیث8126
🆔 @hadisgraph
پدرت شاه خراسان و خودت گنج مقامی
پدرت حضرت خورشید و خودت ماه تمامی
غنچهای نیست که عطر نفست را نشناسد
تو که ذکرصلواتی و درودی و سلامی
🌸🍃 ولادت با سعادت ابن الرضا، حضرت جواد الائمه علیه السلام مبارک باد🌸🍃
🆔 @hadisgraph
عشق گاهی در جدایی، گاه در پیوندهاست
عشق گاهی لذت اشکی پس از لبخندهاست
عشق گاهی یک اجابت نزد حاجتمندهاست
عشق گاهی بین باباها و تک فرزندهاست
عشق میآید که بعد از شب سحر پیدا شود
عشق گاهی میرسد تا یک نفر بابا شود
ای زمین از عرش، بر فرش آسمانت را ببین
ای پرستوی مهاجر آشیانت را ببین
ای دل غمگین امام شادمانت را ببین
امشب ای سلطان ولیعهد جوانت را ببین
ای امام مهربان باب المرادت آمده
میوهٔ قلبت، دل آرامت، جوادت آمده
مزد چل سال انتظار و چل شب احیای سحر
میشود طفلی که از او نیست طفلی خوبتر
سیب سرخ احمد است و باز هم داده ثمر
کوثری دیگر عطا کرده به قرآن این پسر
کوثر و یاس است جاری در رگ و در خون تو
مردمان ری فدای روی گندمگون تو
سبط موسی هستی و کار مسیحا میکنی
مثل عیسایی که در گهواره لب وا میکنی
بیعصا هم معجزه مانند موسی میکنی
دیدهٔ کور «موفق» را تو بینا میکنی
بر حقیری بنیعباس دامن میزنی
پور اکثم را به تیغ علم گردن میزنی!
@heyaate
♡••
صلواتخاصہامامـجوادعلیہالسلامـ
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ..
#میلاد_امام_جواد_علیهالسلام
༻@Barrane_eshgh༺
┄┅┄┅ ❥❥❥ ┅┄┅┄
تیتر بیشرفانه!
در تیتر نوشته: "نیمی از بیماران بدحال کرونایی در مشهد واکسن نزدهاند"
ولی وقتی متن خبر رو میخونی می بینی منظورش از واکسن نزدهها اوناییان که دز سوم رو نزدن😳😳😳😳
👤علیرضا صداقت، عضو کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا:
🔸نیمی از بیماران کرونایی بستری در بخشهای مراقبت ویژه در بیمارستانهای زیر پوشش این دانشگاه، افراد واکسینه نشده و کسانی هستند که دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نکردهاند.
پ.ن: یعنی اولا نیمی از بیماران کسانی اند که سه دز واکسن زدن ولی باز کارشون به بیمارستان کشیده شده
ثانیا از بین بقیه بیماران، تعدادی دو دزو تعدادی یک دز واکسن زده اند و تعداد همـغیرواکسینه هستن.
قطعا اگر تعداد غیرواکسینهها بیشتر از گروه دیگربود با ذکر جزییات و عدد در بوق و کرنا میکردند.
حتی اگر تمام ۵۰درصددیگر هم حتی یک دزواکسن نزده باشند باز اون احتمال ابتلای ۲۰برابر و ۶۸ برابری که حامیان واکسن میگن ازش درنمیاد😜
واقعا شما از این جماعت انتظار صداقت و راستگویی دارید؟؟
ایا باید به این سیستم اعتماد کرد؟
#چغندر_نباشیم
#جهاد_تبیین
——————————
✅ کورکورانه و به سادگی آنچه را که می بینید یا میشنوید، باور نکنید، وقت بگذارید، تحقیق کنید !
@T_124ir
تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر
به این مطلب #تحریف_شده استناد میکنند و میگویند «در خصوص واکسن حجت تمام شد»
1⃣ مخاطبان گرامی، بیانات امام امت را مستقیماً از طریق فیلم سخنرانی ایشان پیگیرینمایید تا متوجه تحریفات آشکار آن در متن منتشر شده شوید (همان سه دقیقهی ابتدایی)
- ایشان فرمودند «اصرار روی ماسک دارند»
- ایشان نفرمودند «هر حرف متخصصین» بلکه فرمودند «حرف متخصصین».
آیا این #تحریفات که قبلاً هم سابقه داشته، اتفاقی است⁉️
2⃣ چطور برای این افراد، یک توصیه که تحریف هم شده، حجت است اما امر صریح بر
- توجه به سایر داروهای تولید شده؛
- ممنوعیت واردات واکسنهای آمریکایی و انگلیسی؛
- تدوین آرایش جدید در مقابل ویروس؛
- انتشار اسناد علمی واکسنهای داخلی؛
- واردات واکسن خارجی از جاهای #مطمئن؛
هرگز حجت نشده⁉️
صداقتتان در ولایتمداری اثبات شده است‼️
3⃣ صراحتا فرمودند به آنچه توصیهی پزشکان است مقیدم. یعنی موضوع به تخصص سایرین است، نه نظر شخص امام.
این برای شما کافی است که از مقدسمآبیهای توخالی دست بردارید یا باز هم به شبهاعتقادسازی پروتکلها و گذاشتن آنها به حساب امام امت ادامه میدهید؟؟! (که ادامه میدهید)
4⃣ فرمودند توجه به متخصصین این رشته.
#جهاد_تبیین
——————————
✅ کورکورانه و به سادگی آنچه را که می بینید یا میشنوید، باور نکنید، وقت بگذارید، تحقیق کنید !
@T_124ir
تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر
کرونا آنقدر بیماری سبک و مسخره ای شده است که مدیر داخلی بیمارستان ولی عصر نامه میزند که از پرسنل کووید مثبت در بخش بیماران کووید استفاده کنید.😁
یعنی اینها اصلا نیاز به استراحت هم ندارند چون سالم هستند!
#سرماخوردگی_واکسن_نمیخواهد
#جهاد_تبیین
——————————
✅ کورکورانه و به سادگی آنچه را که می بینید یا میشنوید، باور نکنید، وقت بگذارید، تحقیق کنید !
@T_124ir
تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر