eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گل زهرا
4_5978592599131291923.mp3
3.64M
هدایت شده از گل زهرا
1_1599930.mp3
756.8K
بسم الله الرحمن الرحیم مهدویت موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد. منجی موعود و نجاتبخش در نزد اقوام و ملل مختلف با آیین‌ها و فرهنگ‌های کاملاً متفاوت، به اَشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است؛ اما جملگی تقریباً در یک نکته متفق‌القول‌اند که نجات بخشی خواهد آمد و آنان را از یوغ بندگی ستمکاران و حاکمان زورگو رهانیده، جامعه‌ای پر از عدل و داد به وجود خواهد آورد. هندوها انتظارِ دهمین تجلی ویشنو یا کالکی را دارند؛ بودایی‌ها ظهور بودای پنجم را منتظرند؛ یهودیان مسیح (ماشیح) را نجات دهنده می‌دانند؛ مسیحیان، فارقلیط را می‌طلبند که عیسی مسیح مژدة آمدنش را داده است؛ و بالاخره مسلمانان که قائل به ظهور حضرت مهدی(عج) هستند.
ترویج فرهنگ مهدویت راهکار مقابله با جنگ نرم است در جامعه اسلامی همه تلاش ها باید زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) باشد و بر این اساس نیز اقدام شود چرا که اندیشه مهدویت به سبب داشتن ویژگی منحصر به فرد یکی از توانمند‌ترین عوامل رشد جامعه دینی است و گسترش این فرهنگ نورانی سبب  رشد و بالندگی هرچه بیشتر جامعه می شود. توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت راهکار مقابله با جنگ نرم است و آشناسازی آحاد مردم به ویژه نسل جوان با آرمان ها، ارزش ها و باور های بنیادین فرهنگ والای مهدوی زمینه ساز استقرار و برپایی حکومت سراسر عدل منجی موعود است. امروز چشم همه مردم دنیا به دنبال منجی است که در این راستا باید برای معرفی هرچه بیشتر امام زمان به جهانیان قدم های جدی تری برداریم. متولیان فرهنگی باید با ارائه برنامه های غنی فرهنگی، فرهنگ انتظار را برای مردم تبیین کنند چرا که شناخت حضرت امام زمان (عج) برای تقویت معرفت دینی و باورهای مذهبی در جامعه بسیار مهم است. حضرت امام زمان(عج) هدایت کننده کشتی بشریت است و با ظهور حضرت مهدی (عج) عدالت در تمام جهان به صورت گسترده برقرار می شود و برپایی جشن های اعیاد شعبانیه در آن ماه عزیز سنت نیکویی است که باید از آن برای آشنایی با سیره و فرهنگ زندگی اولیای خدا بهره برد. ۱
مهدویت اعتقادی حرکت آفرین، امید بخش، نشاط آور و باعث تلاش مضاعف در زندگی است و از این رو یاس و نومیدی، خستگی و پوچ گرایی در این مکتب راه ندارد و باید دانست فرهنگ مهدویت چیزی جز صلح و رفاه و آسایش نیست و ترویج این فرهنگ پویا کاری بسیار موثر و فرهنگی است. مهدویت از اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی ایران است و باید این فرهنگ در تمام نقاط جهان گسترش و رونق یابد و از سویی هدف غایی همه انبیا و اوصیای الهی استقرار حکومت مهدوی در جهان است و باید به مقوله ای با این عظمت که نتیجه تلاش ها و رنج های مردان خداست، توجه بیشتری شود. اندیشه مهدویت رویکردی امید بخش و لذت بخش برای بشریت است. رمز بقا و پیشرفت حیات و هویت فردی و اجتماعی بشریت در گرو بهره‌گیری از فرهنگ مهدویت است و باید این فرهنگ غنی را همانطور که هست بفهمیم و بشناسیم. انتظار فرج از اعتقادات شیعیان است که اگر بتوانیم به وظیفه و رسالت خود عمل کنیم و موضوع مهدویت را بر اساس منابع صحیح و حقیقی شیعی و دیگر فرق اسلامی به صورت متوازن در جامعه معرفی کنیم گامی به جلو برداشته ایم. باید بتوانیم به وظایف منتظران واقعی آن حضرت عمل کنیم و با شناسایی آسیب های این حوزه در مسیر انتظار حرکت کنیم. ۲
یکی از مهمترین توطئه های دشمن برای دور کردن مسلمانان از فرهنگ غنی اسلام هجمه های فرهنگی است که دین، آیین و فرهنگ ما را نشانه گرفته است و بر اساس آن سعی دارند که ما را از فرهنگ اصیل مهدوی دور کنند. امام راحل در زمان حیات خود در دیدار با رهبر معظم انقلاب که در آن زمان ریاست جمهوری کشور را عهده دار بودند با اشاره به مسائل سیاسی و تهدیدها فرمودند، من در طول انقلاب نیروی ماورایی را دیده ام که این انقلاب را محافظت می کند. امام عصر(عج) در طول این سال ها با عنایتی که به انقلاب اسلامی ما داشته اند از این انقلاب و آرمان هایش محافظت کرده اند، بنابراین ما باید به گونه ای برای تحقق جامعه مهدوی تلاش کنیم که شرمنده امام زمان(عج) نشویم. ۴
مهدویت، راهکار قطعی افزایش امید به زندگی تنها چیزی که می تواند امید واقعی را به زندگی انسان تزریق کند امید به خداوند متعال و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است. این که امید داشته باشیم عدالت گستری خواهد آمد و ظلم را از بین می برد، آن هم ظلمی که بر جهان سیطره یافته است. اگر بخواهیم از نگاه قرآنی صحبت کنیم در جای جای قرآن آمده که باید به رحمت خدا امید داشته باشیم و به هیچ وجه مایوس نشویم. چنان که در آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر آمده است: «بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى بخشد، که او آمرزگار مهربان است». در اینجا اشاره آیه به ناامیدی مطلق است که از یاس هم فراتر می رود و فرد هیچ راهی ندارد. می فرماید حتی در چنین شرایطی از رحمت خداوند ناامید نباشید. بنابراین، در آیات قرآن همواره روزنه امید برای بندگان مطرح شده است و قرآن مثال های مختلفی می زند که انسان ناامید نشود. حتی آیاتی هست که انسان را به توکل دعوت می کند، توکل یعنی شخصی را به عنوان وکیل مورد اعتماد گرفتن و به آن وکیل اعتماد کردن و کارها را به او سپردن. کسی وکیل می گیرد که نتواند کار خود را انجام دهد و خیالش از آن وکیل جمع است و می داند که او همه جزئیات را در نظر می گیرد و کارها را انجام می دهد. قرآن بسیار به توکل تکیه می کند و می فرماید: در زندگی تان ناامید نباشید چون کسی که به خدا توکل کند حضرت حق برایش کافی است. ۵
اگر انسان این امید را نداشته باشد که قدرت دست خداوند است و او است که کارها را جلو می برد در این صورت زندگی حالت ایستا پیدا می کند و در آن پیشرفتی وجود ندارد؛ بنابراین، امید در آیات قرآن و سبک زندگی اسلامی موج می زند. از این منظر می توانیم این امید را جهت دهی کنیم و بگوییم که در اینجا امید از یک جهت به امدادهای الهی بر می گردد و به هیچ وجه قدرتِ دشمنان نباید سبب ترس انسان شود. این مساله در قرآن بارها مطرح شده است چنان که می فرماید: فقر از شیطان است و از فقر نترسید که خدا وعده فضل داده است. برای مثال بحث رزق برای انسان ها بسیار مهم و دغدغه آنها است تا جایی که حتی انسان به مسافت های دور برای طلب روزی می رود. قرآن در این باره می گوید: «و اینچنین به بندگان آرامش می دهد و امید را در زندگی فرد تزریق می کند.» این رویه نوعی بهداشت روان است و می خواهد خیال فرد را راحت کند تا مثلا اگر کارگری کار خود را از دست داد زندگی را تیره و تار ببیند و بلکه حرکت کند و بداند روزی دهنده خداست و زمانی که قرار است روزی از آسمان مشخص شود و با تلاش زمینی میسر شود، پس این خود یک امیدواری است. این مباحث در بخش های مختلفی از سوره های قرآن مطرح شده است. این امید آینده روشن را نوید می دهد. خداوند می فرماید: عاقبت برای کسانی است که زندگی شان رنگ خدایی دارد: «وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ». ۶
تمام حکومت ها و تمام افرادی که ادعا می کنند می توانند قسمتی از عدالت را اجرا کنند قبل از ظهور امام زمان(عج) می آیند و هرچه در چنته دارند روی صفحه روزگار رها می کنند، اما در واقع هر چه که زمان پیش می رود رنج ها در جوامع افزایش می یابد. در چنین شرایطی تنها چیزی که می تواند امید واقعی را به زندگی انسان تزریق کند امید به خداوند متعال و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است. این که امید داشته باشند که عدالت گستری خواهد آمد که ظلم را از بین ببرد، ظلمی که در یک زمان به طرق مختلف بر مردم جهان سیطره پیدا می کند. از سوی دیگر در زمانه فعلی امید به ظهور حضرت حجت(عج) و همین که بدانیم امام(ع) حاضر و ناظر بر اعمال است خود می تواند احساس تکیه گاه و پشتیبان در زندگی را برای افراد تامین کند. هرچه قدر که توکل بر خداوند و استعانت از اهل بیت(ع) بیشتر باشد افراد سبک زندگی شان بیشتر و بیشتر به سبک زندگی مهدوی نزدیک می شود. ۷
راهکارهای ترویج فرهنگ مهدویت در مقابل روحیه استكباری كه هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم‌ترین عامل دشمنی و ستیز با امام است، می‌بایست به كارهایی مانند: شناسایی اهداف و راه‌كارهای دشمن، آگاهی‌سازی افراد و جوامع نسبت به این امر، مقاومت و مقابله در مقابل توطئه‌ها و تحركات دشمن پرداخت. با ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد‌سازی باید حربه تخریب دشمن را خنثی نمود و با روشن‌گری و خرافه‌زدایی برای تعمیق ایمان و اعتقادات مردم گام برداشت و توطئه تحریف را ریشه‌كن نماییم. در همین رابطه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مرکز تخصصی مهدویت می‌فرمایند: «اثبات‌ اصل‌ مهدویت‌ در یك‌ محفل‌ علمی‌ با مخاطبانی‌ كه‌ اهل‌ علم‌ و اهل‌ تفكّر و استدلال‌اند، جزو آسان‌ترین‌ كارها است. در این، هیچ‌ تردیدی‌ نیست. ایمان‌ و اعتقاد مردم‌ هم‌ خوب‌ است، منتها تعمیق‌ این‌ ایمانی‌ كه‌ مردم‌ به‌ امام‌ زمان-ارواحنا فداه‌ و علیه‌ الصلاه‌ و السلام- دارند، كار بسیار ظریفی‌ است. باید در این‌ قضیه، با شیوه‌های‌ هنرمندانهِ‌ تبلیغی‌ وارد شد. به‌ نظر من، بخش‌ مهم‌ كار شما، این‌ است. اگر این‌ كار با موفقیت‌ انجام‌ بگیرد و اگر شما بتوانید این‌ عشق‌ و محبت‌ و سوز و گدازی‌ را كه‌ مردم‌ ما به‌ طور طبیعی‌ نسبت‌ به‌ حضرت‌ دارند، در سطح‌ عموم‌ مردم، به خصوص‌ جوانان، با یك‌ نگاه‌ عالمانه‌ و آگاهانه‌ همراه‌ كنید، بركات‌ این‌ كار، لاتُعدّ و لاتُحصی خواهد شد».  ۸
از جمله راهكارهای مهم در ترویج و تفهیم فرهنگ مهدوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱-نظریه‌پردازی درباره مهدویت  آموزه‌های دینی مهدویت دارای دامنه و پیشینه تاریخی است و جزء بنیادی‌ترین اعتقادات مسلمانان شمرده می‌شود و در میان دیگر ادیان نیز با عنوان مصلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت موضوع مصلح جهانی در میان ادیان، لازم است اندیشمندان با تئوری‌پردازی و گفتمان‌ها، نقد و نظرها و نكته‌سنجی‌ها و اظهارنظرهای ژرف درباره آموزه مهدویت، به قوّت عملی این موضوع بین ادیانی بیفزایند. خارج ساختن بحث مهدویت از عرضه‌های سنتی و مهجور، و واردكردن آن در محیط‌های پژوهشی علمی موجب می‌شود كه مساله مهدویت بر زندگی انسان‌ها اثر گذارد و آنان را با امام عصر(عج) مرتبط سازد. ۲-شفاف ساختن جنبه‌های شخصیت و حكومت امام مهدی(عج) نوشتن دایره‌المعارف، دانشنامه، پایان‌نامه و رساله تحصیلی، ایجاد سایت‌های قوی، انتشار مجله‌های تخصصی، فیلم‌سازی، و آثار ادبی و هنری در این رابطه چاره‌ساز است. دكترین مهدویت سزاوار آن است كه در قالب رمان، فیلم، نمایشنامه، و آثار هنری، در سطح جهان ترویج شود.  ۹
۳-رشد و اعتلای فرهنگ مهدویت و مفهوم انتظار در این رابطه بررسی و تبیین روایات و سخنان تاریخی موجود در کتاب‌های اعتقادی و منابع مهم اسلامی مثمر ثمر خواهد بود. بدیهی است عدم ارائه‌ درست موضوع مهدویت یكی از عوامل مؤثر در گریز اشخاص از مسأله مهدویت، یا نداشتن باور عمیق به امام عصر(عج) هست. وجود پاره‌ای از سخنان نادرست و بی‌اساس پیرامون شخصیت آسمانی امام مهدی(عج)، موجب شده است كه چهره‌ای غیر واقعی و اسطوره‌ای از ایشان ترسیم گردد. پس باید كوشش شود كه با بررسی تطبیقی روایات و دقت نظر در آن‌ها، چهره‌ای معقول و مهربان و روزآمد از امام عصر(عج) ترسیم شود. ۴-توسعه فرهنگ مهدویت در این راستا ایجاد كرسی‌ مهدی‌شناسی در حوزه و دانشگاه راه‌گشا است. در تمامی دانشگاه‌های جهان، برای شناخت افكار اندیشمندان بزرگ كرسی‌‌های تدریس و پژوهش وجود دارد و تخصص پاره‌ای از اساتید، تنها تدریس افكار یك اندیشمند است، به عنوان مثال، برخی استادان در زمینه‌ تدریس اندیشه‌های ارسطو، تبحر دارند، در كشور عزیز اسلامی ما نیز باید برای هر یك از ائمه اطهار علیه السلام از جمله امام مهدی علیه السلام، كرسی درس امام‌شناسی و مهدی‌شناسی گذارده شود و افرادی پرورش یابند كه در زمینه بزرگان هدایت و وحی صاحب‌نظر باشند. آموزه مهدویت در طول تاریخ فرهنگ اسلامی همواره مورد توجّه اندیشمندان اسلامی بوده و هیچ آموزه‌ دیگری به اندازه‌ آن از اهمیت برخوردار نبوده است؛ امّا به ‌رغم این اهمیت، به مثابه یك نظریه و راهكار مهم مورد توجّه و دقّت نظر قرار نگرفته است، از این بر اندیشمندان و فرهیختگان است كه در این مورد به ژرف‌اندیشی و فرهنگ‌سازی بپردازند تا مهدویت آن چنان كه شایسته است و در متون دینی سفارش شده، مورد توجه قرار گیرد. ۱۰
۵-لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر مهدی ستیزان پس از شناخت و درك وجود دشمنان و معاندان در برابر مفهوم مهدویت و اسلام و آگاهی از فعالیت‌ها و تلاش‌های آنان در جهت تخریب فرهنگ مهدویت، آنچه از نظر عقل و دین اسلام لازم و حقیقی است؛ لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر، آن است. بدین‌سان به منظور ایجاد آگاهی و بیداری در تمامی انسان‌ها نسبت به نیاز به امام، نخست بایستی با استفاده از ابزارهای کارآمد‌، به تبیین ضرورت نیاز به امام و بی‌مانندی آن پرداخت و دوم آنکه نقد و بررسی جریان و نظام‌های مدعی نجات بشریت، زمینه پذیرش حكومت طیبه مهدوی را بیشتر فراهم می‌آورد.  ایجاد آگاهی و بیداری‌ مسلمانان و شیعیان نسبت به حقیقت و ماهیت دشمنان اسلام و مهدی‌ستیزان پس از شناخت ماهیت دشمن و روش‌ها و اهداف آن ضروری است. بنابراین لازم است تا با ارائه معارف مهدویت به دور از خرافه‌پرستی و بدعت‌گذاری، در اندیشه مسلمین و ارائه آن به زبان جهانی و روزآمد، مسلمانان و به ویژه شیعیان را نسبت به حقیقت و ماهیت چالش مهدویت آگاه ساخت. ۶-معاد باوری اندیشمندان و عمل‌گرایی خالصانه با تکیه بر اندیشه معاد و توجه به تداوم بشریت در دنیای دیگر، می‌توان فارغ از فتنه‌ها و فساد‌انگیزی‌های دجال و دجال‌ها ره پویید و به اردوی خداباوران و مهدی‌یاوران جهان رسید. ۱۱ صحبت را با مرور بیانات ارزشمند رهبر حکیم انقلاب حفظه الله تعالی درباره مفهوم شگرف انتظار ادامه دهیم؛ معظم له در ۱۸ تیرماه سال ۹۰ می فرمایند: «انتظار از آن کلیدواژه های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است؛ انتظار یعنی ترقّب؛ یعنی مترصد یک حقیقتی که قطعی است، بودن ... این انتظار را بشریت نیاز دارد و امت اسلامی به طریق اولی نیاز دارد، این انتظار تکلیف بر دوش انسان می گذارد ... وقتی بناست که در دوران منتظَر، عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد، ما که منتظِر هستیم باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم ... یکی از خصوصیاتی که در حقیقت انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازه پیشرفتی که امروز دارد، قانع نباشد ... .» همچنین بیانات دیگر ایشان در ۲۷ مرداد ماه ۸۷ نشان می دهد که معنای انتظار، انتظار حرکت است و نه انتظار سکون؛ به بیان دیگر، انتظار یک نوع کسب آمادگی است و این آمادگی را باید در وجود خودمان و در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم. ۱۲
حضرت آقا در ۲۹ شهریور ماه ۸۴ هم به مفهوم افضل اعمال بودن انتظار فرج اشاره کرده و می فرمایند: «انتظار فرج را از این جهت افضل اعمال دانسته اند که انتظار، یک عمل است و بی عملی نیست؛ انتظار به معنی دست روی دست گذاشتن و منتظر بودن برای اینکه کاری انجام بشود، نیست؛ انتظار یک عمل و آماده سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی در همه زمینه هاست ...» اینگونه است که در کلام رهبری خبیر انقلاب، انتظار، یکی از پر برکت ترین حالات انسان است. بدیهی است که این مفهوم عمیق و کلیدی، نیاز به فرهنگ سازی و توجه ویژه فردی و اجتماعی دارد تا بتوان ادعا کرد که انتظار به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عمومی جامعه، سریان و جریان دارد. باید گفت فرهنگ سازی برای مفهوم انتظار، در دو بُعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است که در زمینه فردی، وظایف و راهکارهای عمومی کردن فرهنگ انتظار در جامعه از سوی افراد و در زمینه اجتماعی، وظایف و راهکارهای عمومی کردن این فرهنگ در جامعه مورد بررسی قرار می گیرد. ۱۳ بُعد فردی: شاید بتوان گفت مهم ترین وظیفه هر فرد در جامعه، شناخت و کسب معرفت بیشتر و روزافزون در زمینه امام عصر و مفهوم انتظار  و تلاش برای شناساندن آن به سایر افراد جامعه است. بدیهی است اگر این کسب شناخت و معرفت، به فرهنگی عمومی و همگانی در جامعه تبدیل شود، بدون تردید آن جامعه خواهد توانست پله های ترقی، پیشرفت و توسعه را زودتر از تصور طی کند؛ به بیان دیگر اگر همه یا اکثر افراد جامعه، مطالعه و کسب معرفت و شناخت حقیقی از امام عصر را مانند خوردن و آشامیدن، جزو  برنامه ها و ضروریات زندگی روزمره خود ببینند، بسیاری از منافع و ثمرات در پی آن شکوفا شده و به تحقق می رسد. حال در نظر بگیرید اگر این شناخت و معرفت کسب شده، چهره به چهره و رو در رو از سوی پدر به فرزند، مادر به فرزند، معلم به دانش آموز، استاد به طلبه و دانشجو و یا واعظ به عموم مردم منتقل شود، آرام آرام این فضا خواهد توانست توجه به امام عصر را در فرهنگ عمومی مردم جا بیندازد و فرهنگ انتظار بیش از پیش شکوفا شود. همچنین در کنار این کسب شناخت و معرفت روزافزون، به ما توصیه شده که مرتبا برای سلامتی و تعجیل فرج حضرت صاحب العصر و الزمان علیه السلام دعا کنیم. شاید در این باره، ذکر همین روایت تاثیرگذار از وجود مبارک حضرت مهدی علیه السلام کافی باشد که می فرمایند: "... روزی صد بار برای شما دعا می کنم ..." اکنون باید از خود بپرسیم که آیا ما روزی یک بار برای حضرتش دعا می کنیم!؟ مورد دیگر، عادت کردن به اهدای صدقه برای سلامتی حضرت و تعجیل در فرج و گشایش امر ایشان و یا اهدای ثواب امور خیر مانند تلاوت قرآن، زیارات و ... به سوی ایشان است که مکررا در متون دینی به این امر هم توصیه شده است. ۱۴
بُعد اجتماعی: اهمیت مفهوم عمیق انتظار ایجاب می کند که در کنار تلاش فردی برای گسترش این فرهنگ، مسئولان هم توجهی جدی و همه جانبه برای همه گیر کردن این مفهوم به خرج دهند تا فرهنگ عمومی انتظار در جامعه اسلامی و پس از آن در جامعه بین الملل نهادینه شود. این مهم البته نیاز به یک برنامه ریزی و نقشه راه جامع و در عین حال کاربردی دارد تا در افقی روشن و البته با توجه به امکانات و در کنار به صحنه آوردن همه ظرفیت ها، گام های لازم برای آن برداشته شود. بدیهی است در این راستا، همه مسئولند و این انتظار اگرچه از متصدیانی مانند کانون ها یا نهاد های تاسیس شده در زمینه آموزش و پژوهش فرهنگ مهدویت، بیشتر است؛ اما باید اذعان کرد که برای ایجاد فرهنگ عمومی انتظار در سطح ملی و بین المللی، باید همه دست به دست هم دهند تا این مهم محقق شود و البته در این راستا، نهادهای تخصصی موجود باید اهمیت نقش حیاتی خود را در بسیج کردن همه امکانات و به ویژه در تهیه و تولید آثار مفید و همه فهم، درک کنند. همچنین انتظار می رود که انبوه معاونت های فرهنگی یا روابط عمومی ها در سازمان ها و نهادهای مختلف خصوصی، عمومی و دولتی، ضمن برقراری ارتباط با نهادهای سیاستگذار و فعال در این بخش، نقش مهم خود در ایجاد فرهنگ عمومی انتظار را فراموش نکنند. ۱۵ اکنون می توانیم برخی راهکارهای مهم در زمینه تبدیل مفهوم انتظار به یک فرهنگ عمومی را برشمریم: ۱. اگر هر یک از والدین در خانواده، خود را موظف بداند که در هر ماه یا هر سه ماه، یا هر شش ماه و یا حداقل سالی یک بار، اثری درباره حضرت ولی عصر مطالعه کند و چکیده آن را برای سایر افراد خانواده بازگو کند، گامی بسیار مهم و شاید مهم ترین گام، در ایجاد فرهنگ عمومی انتظار برداشته خواهد شد. همچنین شایسته است که والدین، اهمیت دعای روزانه برای امام عصر به ویژه در قنوت نمازها و یا در تعقیبات نمازها را به فرزندان آموزش دهند و گوشزد کنند و البته خود، اولین عامل به آن باشند تا با تکرار آن، فرهنگ عمومی خواندن دسته جمعی دعای فرج در تعقیبات نمازها و در همه مساجد ایجاد شود. ۲. اگر آموزش و پرورش، با استفاده از داستان ها، حکایات جذاب و استفاده از برترین تکنیک های هنر مکتوب  وتصویری، مفهوم انتظار را به شکل مستقیم و غیر ستقیم در بخش های مختلف کتاب های درسی جای دهد و مهم ترین شبهات موجود برای نسل نوجوان را پاسخ دهد و البته معلمان عزیز نیز در این زمینه آموزش های لازم را ببینند، گامی دیگر به فرهنگ سازی مفهوم انتظار نزدیک شده ایم؛ همچنین اگر یکی از موضوعات ثابت در نگارش انشا در مدارس و یا حتی در امتحانات، در مورد مفهوم انتظار و وظایف شیعه در زمان انتظار باشد، هم باعث خواهد شد تا مهم ترین نکات و ایده های موجود در ذهن دانش آموزان در این زمینه متجلی شود و هم بر اساس آن، مسئولان برنامه ریزی های دقیق تری داشته باشند. ۱۶
۳. اگر دوره های کاربردی تخصصی کوتاه مدت در سرفصل های درسی همه طلاب و دانشجویان در زمینه راهکارهای ترویج فرهنگ مهدویت و ایجاد فرهنگ عمومی انتظار دیده شود، گامی دیگر برای خروج فرهنگ مهدویت از مظلومیت برداشته می شود. ۴. اگر رسانه ها بتوانند با استفاده از منابع دست اول، پوششی مستمر در زمینه فرهنگ سازی مهدویت انجام دهند، یکی از مهم ترین گام ها برداشته شده است. در این راستا، اگر اهالی رسانه و خبرنگاران حداقل یکی از تولیدات رسانه ای خود در هر ماه را به مفهوم مهدویت و انتظار اختصاص دهند؛ اگر مطبوعات نوشتاری ستونی دائمی در این زمینه داشته باشند و اگر هر یک از شبکه های صداوسیما حداقل روزی پنج دقیقه از وقت خود را در بهترین زمان ممکن به معرفی آثار فاخر در این زمینه یا بیان حکایتی آموزنده یا پاسخ به شبهات یا ... اختصاص دهد و البته در روزهای جمعه و مناسبت هایی مانند نیمه شعبان یا نهم ربیع الاول، برنامه هایی جذاب و نوآورانه تولید کنند، به فرهنگ سازی مفهوم انتظار بسیار نزدیک خواهیم شد. ۵. اگر همگان بتوانند از ظرفیت مناسبت هایی مانند روزهای جمعه، نیمه شعبان و نهم ربیع الاول، بهترین بهره را ببرند، فرهنگ عمومی انتظار در جامعه طنین انداز خواهد شد؛ به طور مثال اگر می خواهیم به کودکان، نوجوانان و یا حتی جوانان، عیدی یا هدیه ای بدهیم، می توان آن را به روزهای جمعه یا نیمه شعبان موکول و با بیان نکته ای از زندگی امام عصر، کام آنان را شیرین کنیم؛ همچنین اطعام نیمه شعبان و یا احیای شب نیمه شعبان، قطعا در فرهنگ سازی مفهوم مهدویت نقش مهم دارد. در عین حال واعظان و سخنرانان می توانند از ظرفیت روزهای جمعه در بیان مهم ترین و کاربردی ترین مطالب درباره حضرت ولی عصر علیه السلام بهره گیرند. ۱۷ کوتاه سخن آنکه، فرهنگ سازی مفهوم انتظار و مهدویت، چیزی جز این نیست که هر فرد از افراد جامعه، در اندیشه و عمل خود، وظیفه اش را بشناسد و البته به آن پایبند باشد. ان شا الله مطالب مفید واقع گردیده باشند والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
🗓 تقویم روز 👇👇👇 🔸 شنبه 🔸 ۲۷ مردادماه سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی 🔸 ۶ ذی الحجه سال ۱۴۳۹ هجری قمری 🔸 ۱۸ آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی 📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا رب العالمین» 🗒 مناسبت ها: 🔻ارتحال فقیه و اصولی کبیر "آخوند ملا عبدالکریم گزی" (1300 ش) 🔻درگذشت "کمال‌الملک" نقاش معروف ایرانی در نیشابور (1319 ش) 🔻یادآوری کتبی آیت‌الله "کاشانی" به "مصدق" درباره احتمال وقوع کودتا در ایران (1332 ش) 🔻وقوع حماسه خونین پاوه (1358 ش) 🔻رحلت عالم دینی و فقیه اصولی، آیت‌الله "بهاءالدین محلاتی" (1360 ش) 🔻درگذشت ادیب گرانمایه استاد "سید محمدمحیط طباطبایی" (1371 ش) 🔻درگذشت استاد نامدار حوزه علمیه قم آیت‌الله "قدرت الله وجدانی فخر" (1375 ش) 🔻تولد "محمد بن همام" محدث شهیر ایرانی (258 ق) 🔻شهادت زائرین خانه خدا در حرم امن الهی توسط وهابیون سعودی (1407 ق) 🔻آغاز قیام تاریخی "مارتین لوتر" علیه مسیحیت کاتولیک (1517 م) 🔻ساخت اولین تلسکوپ جهان توسط "گالیله" در ونیز (1609 م) 🔻آغاز بزرگ‌ترین حمله امریکا از زمین و هوا و دریا در ویتنام شمالی (1965 م)
هدایت شده از گل زهرا
1- عبدالعزیز پادشاه سعودی گفته بود سوریه تا زمانی که شیعیانش باشند احتیاجی به کسی ندارد چون شیعیانش مردمی باثبات هستند .🌹🌹🌹 2 - فیدل کاسترو گفت فرانسویها مردمی احمق هستند زیرا به کشوری حمله کرده اند که مردمش شیعه هستند . آنان از جنگ خسته نمیشوند و ضعفی از خود نشان نمیدهند .🌹 3 - صدام گفته هر کجا خون شیعه ای ریخته شود ، در کنار آن مجاهدی متولد میشود .🌹 4 - کسینجر سیاست مدار آمریکا گفته شجاع تر و شایسته تر از مردان شیعه نه یافت شده و نه یافت میشود .🌹 5 - حجاج گفته نه مقاومت و صبر شیعه شما را مغرور کند و نه قدرت آنان را دست کم بگیرید . اگرشیعه تصمیم بگیرد کسی را کمک کند تا تاج پیروزی بر سرش نگذارد رهایش نخواهد کرد .🌹 از سه خصلت شیعه بشدت بترسید . از دست اندازی به سرزمینشان که حتی کوهها و صخره هایشان باشما نبرد خواهند کرد .🌹 از دینداری آنان بترسید و متعرض دینشان نشوید که دنیا را روی سرتان میسوزانند .🌹 6 - فوکویاما فیلسوف ژاپنی گفته : شیعه با دو بال گذشته و آینده پروازمیکند . بال گذشته شهادت امام حسین (علیه السلام ) که ریشه در کربلا دارد و بال آینده او انتظار مهدی ( عجل الله ) است که درجهان ، انقلاب خواهد کرد .🌹 پس چگونه شیعه شکست میخورد ؟ حال خدا را به نعمت ولایت شکر میگوییم .🌹🌹 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولا امیرالمومنین علی علیه السلام . اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
: او خواهد آمد: *اﻭﻟﻮﻟﻴﺖ ﺑﺎ ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻪ ﻣﺤﺮﻡ! !* !!😞😞 از دو الی سه ماه پیش تمامی شیعیان برای عاشورا و اربعین روز شمار زدند! این علاقهء به سید الشهدا علیه السلام قابل ستایش است. اما قبل از محرم، ما مناسبتی داریم که افضل بر تمام مناسبتهای ما است. اساس مذهب ما به بزرگداشت این روز است. برای غدیر چه کردیم؟ برای غدیر کار نکردیم، متاسفانه انکار و تفسیر به رای شد! امام حسین علیه السلام کشته احیایِ غدیر است. *باید برای غدیر صد هزار برابر عاشورا و فاطمیه توان گذاشت‌*. اگر غدیر فراموش نمی شد که عاشورا و فاطمیه ای در کار نبود!!!. پس باید با تمام توان برای غدیر کار کنیم. برای روز شمار بزنید، پوستر پخش کنید. بنر بزنید، جشن بگیرید، دسته شادی در خیابان راه بندازید. طنین علیا ولی الله باید عالم را بلرزاند. کم کاری نکنید، در حق امیرالمومنین علیه السلام و غدیر کم کاری کنیم، جفا کردیم! مانند ایام شعبانیه ایستگاه صلواتی بر پا کنید. خیابان ها را آزین ببندید. دست به دست هم دهید. 👇 *ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻏﺬا و ﻭﻟﻴﻤﻪ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﻫﻪ ﻣﺤﺮﻡ* !!! *ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻋﻴﺪﻱ ﺑﺪﻫﻴﺪ و ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭا ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻛﻨﻴﺪ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻪ ﻧﻮﺭﻭﺯ* !!☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ از عید قربان تا مباهله جشن غدیریه بگیرید. خطبه غدیریه را چاپ کنید پخش کنید. ستون اسلام و تشیع غدیر است، اما متاسفانه برای این ستون و استحکامش کم کاری کردیم. از هر مناسبتی که داریم غدیر واجب تر و مهمتر است. ولایت امیرالمومنین علیه السلام را جار بزنید، شور به پا کنید. *ﺑﻪ ﻓﻘﺮا. ﺑﺎ ﻧﺎﻡ اﻣﻴﺮاﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﺪ*. برای غدیر کم گذاشتیم انکار شد، وقت بلند شدن است، 👌 *رزق محرم در غدیر داده میشود، هر کس برای غدیر کم بگذارد، در محرم کمش میگذارند!* *برای غدیر کاری کنید این مملکت بلرزد!* ، صدای گوش فلک را کَر کند. *ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪاﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﻭﺿﻊ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﺮاﻱ ﻧﺎﻡ ﻣﻮﻻﻳﻤاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎﻥ ﺭا ﻓﺪا ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ* دسته ﻫﺎﻱ ﺷﺎﺩﻱ به خیابان ها بیاورید، *ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ ﺩﻳﻦ ﻣﺎ ﻓﻘﻄ ﺩﻳﻦ ﻋﺰاﺩاﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ* 👆👆👆👆👆 بزنید، شهرهای خودتان را کنید. ان شاء الله امام عصر روحی فداه دعایی برای همه کند. روز عید غدیر، روزی است که خدا نعمتش را کامل کرده است، چرا شکر نعمت نکنیم؟ صد هزار برابر هر سال توان بگذارید، *کاری کنید مرحم بر سینهء مجروح صدیقه طاهره سلام الله علیها شوید*. ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ تمام معصومین به شهادت رسیدند بخاطر غدیر، چرا ما ساکتیم؟ چرا ما بی تفاوتیم. کاری کنید که کسی جرات نکند خدشه بر غدیر وارد کند. من کنت مولا فهذا علی مولا را بلند بگویید، روز غدیر روز بیعت با امام عصر روحی فداه است. 💐دست به دست هم بدهیم احیایِ غدیر کنیم. با پولمان، با وقتمان، با هیئتمان؛ با وسائلمان؛ با هر عملی که میتوانیم احیایِ غدیر کنیم.💐 *ﻫﺮ ﻛﻲ ﭘﺎﻱ ﻛﺎﺭﻩ ﻳﺎ ﻋﻠﻲ ﺑﮕﻪ....* *"اگر دلسوز غدیر و ولایت هستید دهید* 🌹🌹🌹🌹 ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻋﻴﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﻏﺪﻳﺮ
💢مثلا احمدالحسن که اهل بصره عراق هست یکی از این مدعیان دروغین می باشد که از دیدار های مکرر با حضرت حجت عج در خواب و بیداری سخن گفته و خود را زمینه ساز ظهورمعرفی کرده و هم اکنون به دنبال بیعت گرفتن از مردم میباشد و همانند فرقه وهابیت عمل کرده و مراجع تقلید، متخصصین دینی و کسانی را که با او بیعت نکرده اند را کافر و اهل جهنم میخواند و سعی میکند مردم را از آنها دور کند تا اینگونه مردم را راحت تر فریب دهد. این شخص از عوامل شبکه صهیونیستی میباشد و هدف اش این است که بتواند با قیام مسلحانه علیه شیعیان واقعی به خصوص مراجع و روحانیون و همچنین دور کردن مردم از امام زمان واقعی و معرفی یک امام زمان دروغین، شیعیان را گمراه کند و در مقابل امام زمان واقعی قرار دهد تا اینگونه اهداف شیطانی صهیونیست ها را محقق کند. همچنین احمدالحسن مکان زندگی اش را از بقیه پنهان کرده و از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و تلگرام به دنبال جمع کردن آدم برای بیعت هست و حتی تصویری از خود هم نشان نداده است تا در صورتی که کشته شد شبکه صهیونیستی که او را حمایت و پشتیبانی می کند شخص دیگری را جایگزین او کنند، هر چند که طبق گفته بعضی منابع احتمالا او در قیام مسلحانه ای که در سال ۲۰۰۸ علیه روحانیون و مراجع تقلید انجام داد کشته شده و کسی تا به حال او را از آن زمان تا به حال ندیده است به طوری که تعدادی از طرفدارانش وقتی فهمیدند کسی که با عنوان احمدالحسن در فیسبوک دارد چت میکند احمدالحسن نیست، بلکه یکی از انصار او در دفتر نجف است کلا ارتباط خودشان را با این جریان قطع کردند. همچنین این شخص از عناوینی فریبنده همچون ظهور کرد ، یمانی موعود و ... استفاده میکند که باید مراقب بود فریب اینها را نخورد واقعا حسرت آور است که همین چند روز دنیا فریب این مدعیان دروغین رو بخوریم و در جبهه باطل قرار بگیریم و در این امتحانات الهی مردود شویم و شکست بخوریم. متاسفانه کم بودن بصیرت و عدم مشورت با متخصصین دینی و مراجع تقلید و همچنین دوری از ولایت فقیه نتیجه اش گمراه شدن توسط این جریانات باطل میشود.
هدایت شده از فارکس
امام باقر علیه السلام : «إِنَّما یُداقُّ اللّهُ الْعِبادَ فِى الْحِسابِ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَلى قَدْرِ ما آتاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِى الدُّنْیا.» خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلى که در دنیا به آنها داده است، دقّت و باریک بینى مى کند.😔🙏 🎈 @jokestan77
1_22681258.mp3
5.31M
مظلوم امام باقر ع دوستان دلاتون شکست التماس دعا😭😭
هدایت شده از SOBHAN3107
💐🌻🌸🌺💐🌻🌸🌺💐🌻🌸 🔵🔷🔵🔷🔵🔷🔵 📖 تنفس با قرآن : 🔵 سوره یونس آیه ۱۰۰ وَ مٰا كٰانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاّٰ بِإِذْنِ اَللّٰهِ وَ يَجْعَلُ اَلرِّجْسَ عَلَى اَلَّذِينَ لاٰ يَعْقِلُونَ ﴿۱۰۰﴾ و هیچ کس را نرسد که جز به اذن خدا ایمان بیاورد، و[خدا] بر کسانى که نمى اندیشند، پلیدى را قرار مى دهد. (۱۰۰) 🌼🌻💐💐🌻🌼🌼🌻💐 ســـــلام صبحتون پر امیـد روزتون پر خاطـره. بہ امروز خـدا خوش آمدیـد 🌻🍃 🔵 🌕 امروز: 🔵 یک شنبه : ⬅ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ⬅ ۷ ذی الحجه ۱۴۳۹ ⬅ ۱۹ اوت ۲۰۱۸ 🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 🕕 روزمان را با صلوات و دعا برای فرج آغاز کنیم ✨ الـّلـهـم صـَل ِّ عـَلـَی مـُحـَمـَّدٍ وَآلِ مـُحـَمـَّدٍ وَعـَجــِّل ْ فــَرَجـَهـُم ✨ 🌹اَلــلــّهــُم عــَجــِّل لــِوَلــیــِّک الــفــَرَج🌹 🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈 🚩 🚩 🚩🚩 اَلسَّلٰامُ عَلَيْكَ يٰا اَبٰا عَبْدِ اللهِ ، وَعَلَى الْاَرْوٰاحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهٰارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيٰارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْن  🌼🌻🌹🌸🌺🌺🌸🌼 💠 ذکر روز یک شنبه : یا ذَالجَلالِ و الاِکرام ( ای صاحب شکوه و بزرگداشت ) 100 مرتبه 💦💦💦💦💦💦💦💦 📚 حدیث روز: حضرت امام علی علیه السلام : فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اذْكُرْ فِي الْيَوْمِ غَداً وَ أَمْسِكْ مِنَ الْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِكَ وَ قَدِّمِ الْفَضْلَ لِيَوْمِ حَاجَتِك اسراف را رها كن و ميانه روى در پيشگير و امروز به ياد فردا باش و از مال به اندازه ضرورتت نگهدار و اضافى آن را براى روز نيازمنديت (قيامت) پيش فرست. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 359 ، ح 8128 - نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 377 ،از نامه 21 💧💧💧💧💧💧💧💧 ✨ الـّلـهـم صـَل ِّ عـَلـَی مـُحـَمـَّدٍ و َآل ِ مـُحـَمـَّدٍ وَعـَجــِّل ْ فــَرَجـَهـُم ✨ 🌹الــلــّهــُم عــَجــِّل لــِوَلــیــّک الــفــَرَج🌹 🌻🌷🌷🌻🌻🌷🌷🌻 يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِيُ بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ و یا قدیم الاحسان بحق الْحُسَيْنِ اِشفِ صَدرَالحُسَینِ بظُهورِالحُجَّة ملتمس دعا یا علی مدد 🌹🌷🌼🌸🌻🌺🌹🌷
هدایت شده از گل زهرا
بدنی مانده زیر پا دیدی سری از پیکری جدا دیدی همه عمر گریه میکردی سر طفلی به نیزه ها دیدی از جگر ناله میزدی چونکه خون پاشیده هر کجا دیدی با رقیه چقد زمین خوردی لگد از پای آشنا دیدی سرو رویت پر کبودی بود صدمه در برو بیا دیدی به روی چادر سر زینب ُمردی از بسکه رد پا دیدی لگد و مشت و هو شدن ها را جلوی چشم بر ملا دیدی غارت خیمه بی اباالفضل را همره ضربه بی هوا دیدی خنجر کند غرق خون را در دست آن شمر بی حیا دیدی همه روضه ها و مقتل را همه را یک به یک شما دیدی 🔸شاعر:
هدایت شده از گل زهرا
: او خواهد آمد: شهادت امام باقرعلیه السلام بالِ کبوترهایِ صحنت خاک دارد مادر برایت روضه در افلاک دارد ای روضه خوانِ کربلا قلبِ تو مثل... جسمِ شهیدِ تشنه صدها چاک دارد آرام تر روضه برایِ او بخـوانید از کوفه و شامِ بلایِ او بخوانید از دستهایِ بسته و پایِ برهنه... از گریه هایِ بی صدایِ او بخوانید