هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ یک نکته دلسوزانه!
کمی عجیب نیست روحانیون و مجتهدین شاخص جمهوری اسلامی اغلب اقتصاد نمی دانند و تئوری ها و سیاستهای مکاتب اقتصادی را به تفکیک نمی شناسند؟!
به تعبیر امام خمینی، "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان"، "درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم" از ویژگی های یک مجتهد جامع است!
اغلب فقهای شورای نگهبان، خبرگان، ائمه جمعه پایتخت و شهرهای بزرگ، رئیس جمهوران و روسای مجالس معمم و... از این حیث فاصله آشکاری با مثل شهید صدر، بهشتی و مطهری نداشته اند؟!
اینکه مثلا سیاست آزاد سازی قیمت ها -که فرمول شناخته شده یک مکتب اقتصادی است- آزاد کردن خرمشهر اقتصادی معرفی میشود۱، یا کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تنظیم سند خصوصی سازی یا تحول بودجه نویسی و...دعوت میشوند، نمونه های کوچک از آن خلا و کمبود است که امام عزیز داشتنش را برای مجتهد جامع تاکید داشت!
قصه خیلی عمیق تر از این نمونه هاست!
۱.آنطرفش احیای کالابرگ هم آزادسازی خرمشهر بلکه مردمی سازی یارانه ها نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
پنل نقد مبانی تعاونی_دانشگاه فردوسی_ ۱۴۰۱۰۲۲۲.mp3
41.21M
🎵 صوت نشست «نقد بنیانهای نظری تعاونی» با حضور حجت الاسلام یوسفی مؤلف کتاب «اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» و نقد حجت الاسلام سید عباس دیانت مقدم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی دینی خراسان، و حجت الاسلام علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، در میزگرد بعدازظهر اولین همایش ملی مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی دانشگاه فردوسی مشهد که با همکاری هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی برگزار شد:
📋 فهرست:
🔹دقیقه ۲ - طرح بحث حجت الاسلام یوسفی
🔸دقیقه ۲۸ - نقد فقهی حجت الاسلام دیانت
🔹 دقیقه ۴۴ - نقدهای عام حجت الاسلام نعمتی
🔸ساعت ۱:۰۲ - پاسخ حجت الاسلام یوسفی
🔹 ساعت ۱:۱۷ - حاشیه دکتر پیغامی
🔸 ساعت ۱:۱۹ - نکات دکتر حمیدرضا مقصودی
🔹 ساعت ۱:۲۴ - جمعبندی حجت الاسلام یوسفی
🔸 ساعت ۱:۲۸ - جمعبندی حجت الاسلام دیانت
🔹 ساعت ۱:۳۲ - جمعبندی حجت الاسلام نعمتی
•┈┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈•
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟
بخش اول:
✅ دکتر محمد جواد توکلی: سیاست های اقتصاد اسلامی در سه بعد آسیبشناسی اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی مورد اولویت و تدابیر پیشنهادی از سایر مکاتب اقتصادی متمایز است. در این چارچوب استفاده از نسخههای عاریتی صندوق بینالمللی پول در خصوصیسازی بی ضابطه، افزایش نرخ ارز و عدم حفظ ارزش پول ملی، و یارانه زدایی با آموزههای اقتصاد اسلامی سازگار نیست.
✅ دکتر محمد جواد محقق نیا: بانکها عملا از تولید و دانشبنیانها حمایت نمیکنند. ۴۰ هزار میلیارد تومان پول بانک صرف ساختن ایران مال شد نه احداث پالایشگاه که میتوانست ما را در برابر تحریم ها آسیب ناپذیر کند. با استفاده از مدل مشارکت مردمی می توان آورده مردم را در کنار تسهیلات بانکی گذاشت و کلان پروژههایی را در کشور اجرایی کرد.
✅دکتر رسول بخشی: با پذیرش خلق پول بانکی و مشروعیت بخشی به سفتهبازی با ابزارهایی مثل مالیات نمی توان اوضاع اقتصادی کشور را بهبود داد.
✅حجه الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: مقابله با فقر تنها با سه اقدام عملیاتی است:دلارزدایی از اقتصاد کشور، تعطیلی بانکهای خصوصی و انحصار زدایی و ایجاد تعاونیهای فراگیر ملی. در سند تحول دولت به سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه نشده است.
✅دکتر ایرج توتونچیان: حتی اگر بگوییم بانکها ربوی عمل نمیکنند، تمام آثار نکبتبار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کردیم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانشبنیانی قرار دهد، وارد سفته بازی می کند. باید از سفته بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره روی پول، بهره روی کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی رود، راه علاج ریشه کنی بهره و سفتهبازی است.
✅دکتر غلامعلی معصومی نیا: عناصر لیبرالی موجود در برنامههای توسعه قبلی در سند تحول دولت وجود دارد. در این سند برخی توصیه های صندوق بینالمللی پول از جمله خصوصیسازی را محور قرار دادند. عناصر لیبرالی در سند تحول دولت وجود دارد. دولت اتاق فکری از محققان اقتصاد اسلامی و نیروهای جهادی تشکیل دهد. شما می توانید به قهرمان ملی و شهید سلیمانی زنده تبدیل شوید.
✅دکتر سیدمحمد کاظم رجایی: سند تحول دولت با مشکلاتی همچون عدم توجه به اسلامی سازی علوم، نگاه حاشیهای به فرهنگ مواجه است. به جای فرهنگ به صنایع فرهنگی توجه شده است. تفکر نظام سرمایهداری در سند تحول وجود دارد. در این سند توصیه های صندوق بینالمللی پول از جمله رهاسازی نرخ ارز، دولت بی مسیولیت و یارانه زدایی وارد شده است. حتی در آموزش و پرورش نیز نوعی خصوصی سازی در قالب توصیه به گسترش مدارس هیات امنایی آمده است. متاسفانه این تحلیل سادهلوحانه تکرار می شود که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات می شود در حالیکه این اقدام اثری جز تورم ندارد. تقاضا می شود که اساتید اقتصاد اسلامی به صورت جدی در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت داده شوند.
✅دکتر سعید فراهانی: بیش از ۱۰۰ پژوهشگر اقتصاد اسلامی در قم دارای تحصیلات دانشگاهی اقتصاد در سطح دکتری و تحصیلات حوزوی عالی میتوانند به دولت کمک کنند. متاسفانه از ظرفیت این اساتید و محققان در دستگاههای اجرایی استفاده نمی شود. ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای انتصاب مشاور اقتصاد اسلامی، تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی و تشکیل مرکز مطالعاتی اقتصاد اسلامی برای ایجاد هماهنگی بین مراکز فعال در زمینه اقتصاد اسلامی پیشنهاد می شود
✅ حجه الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی: متاسفانه از سیاست های اقتصاد مقاومتی تفسیر غلط ارایه می شود و همان سیاست های سرمایه داری به اسم اقتصاد مقاومتی اجرا میشود. این خطر وجود دارد که دانشبنیانی هم به همین بلا دچار شود. در نظام سرمایهداری،دانشبنیانی در خدمت تمرکز و تکاثر ثروت و افزایش سهم سرمایه در اقتصاد است. اگر ما هم همین مسیر را طی کنیم با تناقض مواجه میشویم، آنگاه دانشبنیانی موجب کاهش اشتغال و استفاده بیشتر از سرمایه می شود
✅دکتر مجید حبیبیان: تاسیس نهاد قرض الحسنه مرکزی، اخذ مالیات تکافلی به عنوان جایگزین مالیات محلی و تشکیل تعاونیهای واقعی بخش کشاورزی به عنوان سخنگوی واقعی کشاورزان پیشنهاد می شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟
بخش دوم
✅حجه الاسلام والمسلمین مصباحیمقدم: اساتید اقتصاد اسلامی به صورت دسته جمعی برنامهای برای اصلاح ساختاری دولت در بخش های اقتصادی پیشنهاد دهند. در این برنامه ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی و شاخصهای محوری آن از جمله محو ربا، محو کامل فقر، کنترل کامل تورم، ایجاد رقابت، محو اسراف و تبذیر، توزیع عادلانه فرصت ها، حاکمیت اخلاق و معنویت و استفاده حداکثری از ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرد. ارایه برنامه اصلاح ساختاری با محوریت اصلاح نظام بانکی و مالیاتی در راستای حمایت از تولید در اولویت است.
🎋سخنان رئیس جمهور در جمع اساتید اقتصاد اسلامی
بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است.
دین اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصهها از جمله اقتصاد است.
با اجتهاد تمدنساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد.
مباحث نظری باید کاربردی شود
پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخصهای آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصتها و منابع ارایه شود.
سازوکارهای توزیع عادلانه فرصتها و منابع ، کنترل تورم، مدیریت خلق پول به سمت تولید پیشنهاد شود.
سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است این سند ارایه شده که نقد و تقویت شود.
نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود
مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد
جلسه نمادین کنونی باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی شود. سازوکارهای این ارتباط بررسی شود
جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شود.
سعی شود با آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامههای قبلی تدوین شود
تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونیها اولویت دولت است.
نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راهحل پیشنهاد شود
اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانکها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود.
قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی یک بانک بدون ربا قرضالحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الان زمینه برای اجرای چنین طرحهایی فراهم است.
ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
🔹 بر خلاف آنچه #لیبرال مسلکها علاقه دارند نشان دهند، به وجود آمدن حسِ خوشحالی-ناراحتی، امید- ناامیدی و علاقه-کینه لزوما به خود #فرد برنمیگردد؛ #ساختار ها و #سازوکار های حکومت اتفاقا بیشتر از خود فرد، میتواند در جامعه، برادری و همبستگی ایجاد کند یا نفرت و کینه را رواج دهد.
🔺 حاج آقا #خاکی بسیار دقیق بر این موضوع دست گذاشته. رابطه بین #تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده.
#ثریا
🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول
❇️پرفسور مسعود درخشان
🛑مقدمهای برای كتاب دستبرد ناپيدا
❇️ترجمۀ دكتر حسين حسنزاده و عليرضا زماني
انتشارات دانشگاه امام صادق عليهالسلام- ديماه 1400
💠 @profderakhshan
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
آقای احسان ولدان.mp3
51.8M
🎧 صوت نشست زنده: جمهوری پولی: همه میتوانند پول بیشتری داشته باشند(الزامات فعالسازی حلقههای میانی در نظم پولی کشور)
👤جناب آقای احسان ولدان؛ پژوهشگر شبکه جامع علمی قصد
🗒 | #صدای_جامع
🖥 hgaam2.ihu.ac.ir
┄┅─═◈═─┅┄
🆔 @hgaam2
🆔@farhanghi_E
🔊 روابط عمومی سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی📚
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
The Life of Adam Smith(2nd Edition)2010.pdf
5.88M
The Life of Adam Smith
(2nd Edition)
Ian Simpson Ross
#تاریخ_اندیشه_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فریب بزرگ - پروفسور درخشان 1.mp3
38.6M
📌فریب بزرگ
✅پرفسور مسعود درخشان
▶️#صوت
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
💬 سخنرانی در رویداد ملی روایت فتح
۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایهداریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد.
بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود.
#مهارتورم_رشدتولید
💠 @profderakhshan
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
دیوید رولف گریبر (١٩۶١-٢٠٢٠) یک انسان شناس آمریکایی، فعال آنارشیست و نویسنده شناخته شده است. او استاد مردمشناسی مدرسه اقتصاد لندن (LSE) است. گریبر به عنوان استادیار مردمشناسی دانشگاه ییل از سال ١٩٩٨ تا ٢٠٠٧ در نظریه های ارزش و نظریه اجتماعی مشغول بود.
گریبر در کتاب بدهی به ارائه تاریخ پیدایش و تحول پول میپردازد. او تلقیهای متداول از تاریخ و چیستی پول را به نقد میکشد و تصویری نو از این پدیده آشنا ترسیم میکند؛ تصویری که با بازگویی داستان تحول ادوار اقتصاد جهانی آمیخته است.
به این ترتیب کتاب، دریچهای جدید به فهم سرمایهداری میگشاید و نشان میدهد که خاستگاههای مفهومی سرمایهداری در جاهایی است که اغلب انتظارش را نداریم.
کتاب با شرح یک سردرگمی اخلاقی در ارتباط با فهم و داوری راجعبه بدهی آغاز میشود و این سردرگمی همان کلاف درهمتنیدهای است که کل این متن مفصل برای از هم گشودن آن نوشته شده است.
به این ترتیب گریبر در بررسی تحول شکل بدهی و پول به کاوش در خاستگاههای مفاهیم اخلاقی ما در طول تاریخ و عرض جغرافیا نیز میپردازد. کتاب با این گسترهی تاریخی و جغرافیایی، که پنجهزار سال تاریخ بشری را از نظر میگذراند، پر است از فکرهای بدیع و موشکافیهای جذاب، اما دادن این شرح نو و جذاب همهی کاری نیست که گریبر میخواهد بکند. هدف از این روایت پرپیچوخم در نهایت اندیشیدن به این است که جهان بهتری چگونه ممکن است.
🆔 @SSL_Qasd