eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔰 اسلام واقعى و اسلام منطقه‏ اى‏ 🔷 ما معمولا وقتى مى‏ گوييم فلان كس مسلمان است يا مسلمان نيست نظر به واقعيت مطلب نداريم. از نظر جغرافيايى، كسانى را كه در يك منطقه زندگى مى‏ كنند و به حكم تقليد و وراثت از پدران و مادران، مسلمانند، مسلمان مى‏ ناميم و كسانى ديگر را كه در شرايط ديگر زيسته‏اند و به حكم تقليد از پدران و مادران، وابسته به دينى ديگر هستند، يا اصلا بى‏دينند، غير مسلمان مى‏ ناميم. 🔹 بايد دانست اين جهت ارزش زيادى ندارد، نه در جنبه مسلمان بودن و نه در جنبه نامسلمان بودن و كافر بودن. بسيارى از ماها مسلمان تقليدى و جغرافيايى هستيم، به اين دليل مسلمان هستيم كه پدر و مادرمان مسلمان بوده‏اند و در منطقه‏اى به دنيا آمده و بزرگ شده‏ايم كه مردم آن مسلمان بوده‏اند. 🔹آنچه از نظر واقع با ارزش است اسلام واقعى است و آن اين است كه شخص قلبا در مقابل حقيقت تسليم باشد، در دل را به روى حقيقت گشوده باشد تا آنچه كه حق است بپذيرد و عمل كند و اسلامى كه پذيرفته است بر اساس تحقيق و كاوش از يك طرف، و تسليم و بى‏تعصبى از طرف ديگر باشد. 🔶 اگر كسى داراى صفت تسليم باشد و به عللى حقيقت اسلام بر او مكتوم مانده باشد و او در اين‏باره بى‏تقصير باشد، هرگز خداوند او را معذّب نمى ‏سازد، او اهل نجات از دوزخ است. 📝خداى متعال مى‏فرمايد: و ما كنّا معذّبين حتّى نبعث رسولا «1». «ما چنين نيستيم كه رسول نفرستاده (حجّت تمام نشده) بشر را معذّب كنيم.» 🔸يعنى محال است كه خداى كريم حكيم كسى را كه حجت بر او تمام نشده است عذاب كند. اصوليّين مفاد اين آيه را كه تأييد حكم عقل است « » اصطلاح كرده‏اند، مى‏ گويند تا خداى متعال حقيقتى را براى بنده‏اى آشكار نكرده باشد زشت است كه او را عذاب كند. 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 293 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰ما چقدر می توانیم از خودمان بی خبر باشیم! / تمدن اسلامی فراموش شده... 🔸ديشب بعد از سخنرانى، يكى از برادرها آمد با كمال صداقت از من سؤالى پرسيد، گفت مخالفان سؤالى از ما مى كنند كه اگر اسلام به عنوان يك ايدئولوژى قادر بود ملتى را نجات بدهد و سر پاى خودش نگه دارد، تمدنى به وجود آورد، فرهنگى به وجود آورد، يك واحد اجتماعى به وجود آورد، چطور در طول اين چهارده قرن يك نمونه هم نتوانست به وجود آورد؟ 🔸 به آن برادر عرض كردم: به همان دليل كه پنج قرن چنين تمدنى را به وجود آورد و من و تو از تاريخ خودمان بى خبريم. ما چقدر بايد از تاريخ خودمان بى خبر باشيم! اسلام پنج قرن (پانصد سال) تمدنى را در سه مركز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ايران) به وجود آورد كه مجموع اينها را «تمدن اسلامى» مى نامند. 🔸يكى از نيرنگهاى غرب اين بود كه در پوست ملل مسلمان رفت [و ميان آنها در باب تمدن اسلامى تفرقه ايجاد كرد.] چون نمى شد اين تمدن گذشته را انكار كرد، در پوست عربها رفت و گفت تمدن عرب. حتى گوستاو لوبون وقتى كتاب مى نويسد مى گويد تمدن عرب. گو اين كه مترجم فارسى اش گفته تمدن اسلام و عرب، ولى او مى گويد تمدن عرب، براى اين كه عرب بگويد اين تمدن مال من بود. ولى وقتى كه به ايران مى آمدند نقيض و ضد آن را به ايران تلقين مى كردند كه اين تمدنى كه در گذشته بوده تمدن ايرانى بوده، بو على سينا وابسته به تمدن ايرانى است و از بقاياى تمدن 2500 ساله پيشتر است! در جشن 2500 ساله چقدر كوشش مى كردند روى مسئله استمرار فرهنگى تكيه كنند كه ما در 2500 سال پيش يك فرهنگ را آغاز كرديم و آن فرهنگ با روح خاصى كه داشته است ادامه داشته تا به زمان ما رسيده است؛ بو على سينا، ابو ريحان بيرونى، حافظ، مولوى و خواجه نصير الدين طوسى زاده آن فرهنگ اند، همان روح است كه تا زمان ما استمرار پيدا كرده؛ در صورتى كه اين يك دروغ محض است. 🔸تمدنى كه در دوره اسلام شروع شد با يك روح مخصوص شروع شد. اين تمدن مثل هر تمدن ديگرى از تمدنهاى ديگر جهان استفاده كرد اما به صورت تغذيه نه به صورت التقاط، مثل هر جاندار جوانى كه پيدا مى شود و از محيط خودش تغذيه مى كند، ولى معنى تغذيه اين است كه او را هضم مى برد و به شكل خودش در مى آورد و روح خودش را به او مى دهد. اما كارى كردند كه ملت ما از تاريخ خودش بى خبر و به آن بى اعتقاد و بى اعتماد باشد. 🔸سالهاست كه در ميان ما تبليغ مى كنند، يك تبليغ دروغ كه اسلام نه تنها تمدنى را پايه گذارى نكرد، تمدنهاى گذشته را هم نابود كرد، تمدن مصر و تمدن ايران را از بين برد. اينها كارهاى حساب شده است، مى خواهند ملت مسلمان به تاريخ اسلامى خودش بدبين شود. 🔸به آن دوست و برادر عزيز گفتم اگر اسلام در طول تاريخ و در بدو ظهور خود تا زمانى كه انحراف پيدا نشده بود- كه ريشه اين انحراف مسيحيت است- تمدنى ايجاد نكرده بود حرف شما درست بود، ولى پنج قرن بر دنيا سيادت فرهنگى و علمى داشته ايم. تمدن امروز اروپا در كمال صراحت خودش را مديون تمدن اسلامى مى داند. خوب است كه كتابهاى فارسى در همين زمينه چاپ شده. همان كتاب تمدن اسلام و عرب گوستاو لوبون را بخوانيد كافى است. كتاب كارنامه اسلام اثر يكى از اساتيد دانشگاه تهران را بخوانيد، روى مدارك ثابت مى كند كه تمدن امروز دنيا و تمدن اروپا تا چه حد مديون تمدن اسلام است! ولى ما از تاريخ خودمان بى خبريم. 🔸همچنين ما از فلسفه احكام خودمان بى خبر هستيم. من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كرده ام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفه هاى اجتماعى و فلسفه هاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقى تر از فلسفه هاى زندگى غربى است. 🔸ما چرا در فلسفه اجتماعى خودمان تعمق و غور نكنيم، چرا در فلسفه سياسى خودمان غور نكنيم؟ فلسفه سياسى ما چه بايد باشد؟ حتما بايد ما در فلسفه سياسى يكى از الگوهاى غرب را بگيريم؟ بايد در فلسفه سياسى تابع انگلستان يا آمريكا يا فرانسه و يا شوروى باشيم؟ آيا امكان ندارد كه فلسفه سياسى ديگرى وجود داشته باشد مترقى تر و عالى تر از آنها؟ چرا، امكان دارد. 🔸در فلسفه اقتصادى و نظام اقتصادى همين طور. در فلسفه اخلاق چطور؟ آيا اخلاق ما حتما بايد اخلاق به اصطلاح بورژوازى و سرمايه دارى باشد يا اخلاق سوسياليستى و اخلاق كمونيستى باشد؟ اخلاق ديگرى در دنيا وجود نداشته و ندارد و ما نمى توانيم از خودمان فلسفه اخلاق مستقل داشته باشيم؟ چرا، مى توانيم داشته باشيم. 📚 مجموعه آثار، ج24، ص 221 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
📝 استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🎙 جلسات مبانی مرحله اول دوره 🔰 توفیق شد به دعوت مجموعه بینش مطهر استان یزد جلساتی را پیرامون مبانی اندیشه شهید مطهری در کتاب‌های آزادی انسان، آزادی بندگی و خدا در زندگی انسان (سه کتاب تدوین شده برای مرحله اول دوره بینش مطهر) جهت اساتید بینش مطهر استان، تشکیل شود. 🔰 این جلسات ویژه بزرگوارانی است که بنا دارند مرحله اول بینش مطهر را تدریس کنند. در این جلسات تلاش شده که فرد با اندیشه های بنیادین شهید مطهری که بر اساس آن مطالب این سه کتاب تحریر شده، آشنا شود و فراتر از این سه کتاب بتواند با دانشجویان و دانش پژوهان خود تعامل علمی نماید. 🔰 یکی از آسیب‌های اساسی ترویج اندیشه شهید مطهری، ورود به مرحله تدریس با اکتفا به مطالعه بخش محدودی از آثار ایشان و غفلت از هندسه فکری این متفکر است، در این جلسات تلاش شده بخشی از این مشکل بر طرف شود. 🔰 این جلسات تنها ناظر به همین سه کتاب و بیشتر مشتمل بر مباحث انسان شناختی است و با جلسات مبانی اندیشه شهید مطهری که پیش از این در کانال قرار گرفت تفاوتهای مهمی دارد و آن مجموعه بی شک مقدم بر این جلسات است. 🔶 در ۴ جلسه مبانی کتاب آزادی بندگی فرآیند قوس صعود و نزول حقیقت انسان ‌در حدی توضیح داده شد که مستقلا قابل استفاده است. 🔺 تعداد جلسات: ۱۰ 🎙 دانلود جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/444 @ofoqemobin @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️فهرست هفتم کانال 🔰موضوع: عکس نوشته های در کانال 💠در عکس نوشته ها تلاش می شود که گفتارهای کوتاه و جذاب و خواندنی پیرامون استاد شهید و آثار ایشان به شما مطهری خوان های بزرگوار تقدیم شود. 1⃣ اسلام بدون شک یک نظام فکری و اعتقادی جدید به ایران داد https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/505 2⃣ چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/468 3⃣تلاش شهید مطهری بر بیان راستین حقائق اسلامی و رعایت اولویت در مواجهه با انحرافات فکری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/528 4⃣لزوم جامعیت فکری در مواجهه با مسائل مختلف؛ در بیان شهید مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/534 5⃣اصل کرامت و عزت نفس؛ محور و کانون مسائل اخلاقی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/706 6⃣تصاویری از استاد شهید مرتضی مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/780 7⃣وحدت شخصیت علمی و مسیر انقلابی حضرت آقا و استاد شهید https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/800 8⃣ نداشتن [مال ] و ندادن آن كمال نيست.... https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/937 9⃣ آیا شصت سال برای صفا کافی است؟! / شهید مطهری؛ مرد اجتماع و کار و تشکیلات https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/940 🔟 انسان در دو حالت ممکن است خدا را بخواند... https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1044 1⃣1⃣استاد شهید در کلام مقام معظم رهبری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1063 2⃣1⃣اصالت با فرد است یا جامعه؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1116 از شما مخاطبین عزیز درخواست می کنیم که در راستای اهداف کانال؛ اگر ایده و نظری در مورد آثار استاد و کیفیت نشر آنها دارید حتما به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
✅ چقدر اسم این خدا در زندگی ما وجود دارد و معنی خدا در زندگی ما وجود ندارد... 🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 موضوع: تردید در انتخاب، حوزه یا دانشگاه؟! 🔶 بخشی از متن: ✳️ ابتدای سال تحصیلی هستیم و هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده است. بسیاری در پی پاسخ به این پرسش هستند که برای آینده خود چه تصمیمی باید بگیریم؟! ⁉️ به رشته های فنی دانشگاهی بروم یا در علمیه تحصیل کنم؟! ⁉️آیا بعنوان یک عصر می توانم در و مفید باشم یا بعنوان یک نیروی تحصیل کرده دانشگاهی مفیدتر هستم؟! 🔷 در این یادداشت به پنج نکته کوتاه اشاره می کنم و برای تفصیل مسئله به مطالبی از شهید مطهری ارجاع می دهم. 🌐 لیکن متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/shmotahari/110 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🎙 🔰حسین علیه السلام 🚩حسین را یک روز کشتند و سر او را از بدن جدا کردند، اما حسین که فقط این تن نیست، حسین که مثل من و شما نیست؛ ✨حسین یک است و بعد از مرگش زنده تر میشود✨ ▪️دستگاه بنی امیه خیال کرد که حسین را کشت و تمام شد، ولی بعد فهمید که مرده حسین از زنده حسین مزاحم تر است، تربت حسین کعبه صاحبدلان است. 🔻زینب (سلام الله علیها)هم به یزید همین را گفت... ▪️گفت: اشتباه کردی، هر نقشه ای که داری به کار ببر، ولی مطمئن باش تو نمی توانی برادرم را بکشی و بمیرانی؛ برادر من زندگیش طور دیگر است؛ او نمرد، بلکه زنده تر شد. 📚برگرفته از کتاب 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 یکی از منابع اصیل معارف اسلامی ادعیه هستند، خصوصا ادعیه ماثوره از اهل بیت
🔰 معنای ترس از خدا در ادعیه ائمه 🔷 ممكن است اين سؤال براى بعضى مطرح شود كه يعنى چه؟ مگر خداوند يك چيز موحش و ترس آورى است؟ خداوند كمال مطلق و شايسته ترين موضوعى است كه انسان به او محبت بورزد و او را دوست داشته باشد. پس چرا انسان از خدا بترسد؟ ✅ در جواب اين سؤال مى‏ گوييم مطلب همين‏طور است. ذات خداوند موجب ترس و وحشت نيست، اما اينكه مى‏ گويند از خدا بايد ترسيد يعنى از بايد ترسيد. در دعا وارد است: 🔹يا مَنْ لايُرْجى‏ الّا فَضْلُهُ وَ لا يُخافُ الّا عَدْلُهُ.. اى كسى كه اميدوارى به او اميدوارى به فضل و احسان اوست و ترس از او ترس از عدالت اوست. 🔹جلَلْتَ انْ يُخافَ مِنْكَ الَّا الْعَدْلُ وَ انْ يُرْجى‏ مِنْكَ الَّا الْاحْسانُ وَ الْفَضْلُ.. يعنى تو منزّهى از اينكه از تو ترسى باشد جز از ناحيه عدالتت، و از اينكه از تو جز اميد نيكى و بخشندگى توان داشت. ✳️ عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس آورى نيست. انسان كه از عدالت مى ‏ترسد، در حقيقت از خودش مى ‏ترسد كه در گذشته خطاكارى كرده و يا مى‏ ترسد كه در آينده از حدود خود به حقوق ديگران تجاوز كند. لهذا در مسئله خوف و رجاء كه مؤمن بايد هميشه، هم اميدوار باشد و هم خائف، هم خوشبين باشد و هم نگران، مقصود اين است كه مؤمن همواره بايد نسبت به طغيان نفس امّاره و تمايلات سركش خود خائف باشد كه زمام را از كف عقل و ايمان نگيرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمينان و اميدوارى داشته باشد كه همواره به او مدد خواهد كرد. 🔷 على بن الحسين (سلام اللَّه عليه) در دعاى معروف مى ‏فرمايد: 🔹موْلاىَ اذا رَايْتُ ذُنوبى فَزِعْتُ، وَ اذا رَايْتُ كَرَمَكَ طَمِعْتُ.. يعنى هرگاه به خطاهاى خودم متوجه مى‏شوم ترس و هراس مرا مى‏گيرد، و چون به كرم و جود تو نظر مى‏افكنم اميدوارى پيدا مى‏كنم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از در نوبت ارسال شهید
🌐 من مانند اين روشن مى‏ بينم كه دنياى غرب در پرتو علم تدريجاً اصول اسلامى را در مقررات خانوادگى خواهد پذيرفت‏. 🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ورود اسرا به شام و عظمت حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس شام 🔷 مى ‏گويند تاريخ ورود اسرا به شام دوم بوده است. بنابراين بيست و دو روز از اسارت زينب گذشته است؛ بيست و دو روز رنج متوالى كشيده است كه با اين حال او را وارد مجلس يزيدبن معاويه مى ‏كنند، يزيدى كه كاخ اخضر او (يعنى كاخ سبزى كه معاويه در شام ساخته بود) آنچنان بارگاه مجلّلى بود كه هركس با ديدن آن بارگاه و آن خدم و حشم و طنطنه و دبدبه، خودش را مى‏ باخت. بعضى نوشته‏اند كه افراد مى ‏بايست از هفت تالار مى‏ گذشتند تا به آن تالار آخرى مى ‏رسيدند كه يزيد روى تخت مزيّن و مرصّعى نشسته بود و تمام اعيان و اشراف و اعاظم سفراى كشورهاى خارجى نيز روى كرسيهاى طلا يا نقره نشسته بودند. 🔶 در چنين شرايطى اين اسرا را وارد مى‏ كنند و همين زينب اسير رنج ديده و رنج كشيده، در همان محضر چنان موجى در روحش پيدا شد و چنان موجى در جمعيت ايجاد كرد كه يزيدِ معروف به فصاحت و بلاغت را لال كرد. يزيد شعرهاى ابن زبعرى را با خودش مى ‏خوانَد و به چنين موقعيتى كه نصيبش شده است افتخار مى ‏كند. زينب فريادش بلند مى‏شود: 🔸«اظَنَنْتَ يا يَزيدُ حَيْثُ اخَذْتَ عَلَيْنا اقْطارَ الْأرْضِ و افاقَ السَّماءِ فَاصْبَحْنا نُساقُ كَما تُساقُ‏ الْاسارى‏ انَّ بِنا عَلَى اللَّهِ هَواناً وَ بِكَ عَلَيْهِ كَرامَةً؟» اى يزيد! خيلى باد به دماغت انداخته‏اى (شَمَخْتَ بِانْفِكَ!) 🔸تو خيال مى ‏كنى اينكه امروز ما را اسير كرده‏اى و تمام اقطار زمين را بر ما گرفته‏اى و ما در مشت نوكرهاى تو هستيم، يك نعمت و موهبتى از طرف خداوند بر توست؟! به خدا قسم تو الآن در نظر من بسيار كوچك و حقير و بسيار پست هستى و من براى تو يك ذره شخصيت قائل نيستم. 🔷ببينيد، اينها مردمى هستند كه بجز و و معنوى همه چيزشان را از دست داده‏اند. آن وقت شما توقع نداريد كه شخصيتى مانند شخصيت زينب چنين حماسه‏اى بيافريند و در شام انقلاب به وجود بياورد؟ همان‏طور كه انقلاب هم به وجود آورد. 🔹 يزيد مجبور شد در همان شام روش خودش را عوض كند و اسرا را محترمانه به مدينه بفرستد، بعد تبرّى كند و بگويد: «خدا لعنت كند ابن زياد را، من چنان دستورى نداده بودم، او از پيش خود اين كار را كرد.» چه كسى اين كار را كرد؟ زينب چنين كارى را كرد. در آخر جمله هايش اين‏طور فرمود: 🔹 «يا يَزيدُ! كِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ ناصِبْ جَهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِكْرَنا وَلا تُميتُ وَحْيَنا» 🔹 زينب عليها السلام به كسى كه مردم با هزار ترس و لرز به او «يا اميرالمؤمنين» مى‏گفتند، خطاب مى‏ كند كه يا يزيد! به تو مى ‏گويم: هر حقّه‏اى كه مى ‏خواهى بزن و هر كارى كه مى ‏توانى انجام بده اما يقين داشته باش كه اگر مى‏ خواهى نام ما را در دنيا محو كنى، نام ما محو شدنى نيست؛ آن كه محو و نابود مى‏شود تو هستى. 🔶چنان خطبه‏اى در آن مجلس خواند كه يزيد لال و ساكت باقى ماند و خشم سراسر وجود آن مرد شقى و لعين را فرا گرفت و براى اينكه دل زينب را آتش بزند و زبان او را ساكت كند و براى اينكه زينب منقلب بشود، دست به يك عمل ناجوانمردانه زد: ▪️با عصاى خود به لب و دندان ابا عبداللَّه اشاره كرد. ▪️ ولا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلى العظيم‏ 📚 برگرفته از کتاب نهضت حسینی / مجموعه آثار جلد 17 صفحه 61 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰معنای صحیح نقد 💢 منظور از نقد، نقد به معنى واقعى است كه به معنى ايراد گرفتن نيست. نقد به معنى واقعى مانند عمل صرّاف است، يعنى آن كارى كه صراف با يك سكه انجام مى ‏دهد. او سكه را به محك مى ‏گذارد و عيارش را به دست مى ‏آورد؛ مى ‏خواهد بفهمد چند درصد يك سكه طلاى خالص يا نقره خالص است و چقدر مخلوط دارد. 💢بنابراين، نه اين است كه نقد كردن همه ‏اش رد كردن باشد. نقد كردن يعنى اينكه ببينيم كه با معيارها و محك هاى اسلامى، آن سكه ‏ها چه از آب در مى ‏آيد. 🔰 جلد 23 مجموعه آثار ؛ ص 212 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 ⁉️آیا ذکر مصیبت امام حسین (ع) ضرورتی دارد؟ 💥اگر بناست مکتب امام حسین احیا شود امام حسین هم ضرورت دارد. 🌐این دستوری است که ائمه اطهار به ما داده اند و این دستور ای دارد و آن اینکه هر مکتبی اگر چاشنی نداشته باشد و صرفا مکتب و فلسفه و فکر باشد ، آنقدر ها در روح ها نفوذ ندارد و ندارد ، 🌐ولی اگر یک مکتب چاشنی ای از عاطفه داشته باشد ، این عاطفه به آن حرارت می دهد . 🌐معنا و فلسفه ی یک مکتب ، آن مکتب را روشن میکند و به آن مکتب می دهد ، آن مکتب را منطقی میکند. 🌐بدون شک امام حسین (ع) منطق و فلسفه دارد ، درس است و باید آموخت . ☄اما اگر ما دائما این مکتب را صرفا به صورت یک مکتب فکری بازگو کنیم حرارت و جوشش گرفته می شود و اساسا کهنه می شود. 📚سیره ی نبوی پنجمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر، ص40 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 منطق از یک طرف منطق عشق الهی است و از طرف دیگر منطق اصلاح اجتماعی، دو شخصیت و را اگر ترکیب کنند و از آنها یک انسان به وجود بیاورند، شهید به وجود می آید. 📚نهضت حسینی ، ص 172 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 خلا عشق 🔷 یکی از خلأهایی که در دنیای اروپا و آمریکا وجود دارد، خلأ است. در کلمات دانشمندان اروپایی زیاد این نکته به چشم می ‌خورد که اولین قربانی آزادی و بی‌بند و باری امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی است. در جهان امروز هرگز عشق‌هایی از نوع عشق های مجنون و لیلی، خسرو و شیرین رشد و نمو نمی‌کند. 🔶 این داستان‌ها بیان کننده واقعیاتی است که در اجتماعات شرقی وجود داشته است. از این داستان‌ها می‌ توان فهمید که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترسی مرد تا کجا پایه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نیاز مرد را به آستان خود فرو آورده است! قطعا درک زن از این حقیقت در تمایل او به پوشش بدن خود و مخفی کردن خود به صورت یک راز، تأثیر فرآوان داشته است. 📚 حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام، ص۶۵ 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 کوری چشم باطن 🔷 عزيزا! اگر به هر يك از ما يك طفل ده ساله [اى‏] اطلاع دهد كه خانه‏ات آتش گرفت يا پسرت در آب افتاد و الآن غرق مى ‏شود، آيا اگر اشتغال به هر كار مهمّى داشته باشيم، دست از آن برداشته، در تعقيب اين اخبار هولناك سراسيمه مى‏ دويم يا آن كه با اطمينان نفس نشسته اعتناء نمى ‏كنيم؟ 🔶 اكنون چه شده است، تمام آيات و اخبار و برهان و عيان به قدر خبر يك بچه ده ساله در ما تأثير نكرده. اگر تأثير كرده بود، راحتى را از ما سلب نموده بود. 🔷 آيا اين كورى باطن و عماى قلب را بايد به چه نحو معالجه كرد؟ آيا اين مرض قلبى محتاج به علاج و طبيب هست؟ آيا راهى براى علاج اين احتجاب و ظلمت هست؟ آيا كسى كه به مقدار خبر يك طفل نابالغ خبر انبياء و كتب آسمانى را نشمرده، بايد او را مؤمن دانست، و خواص ايمان را براى او ثابت كرد؟ ✅ اگر آنچه را كه مذكور شد با مراجعه به احوال خود درست يافتى، بدان كه‏ دود شهوت و غضب چشم باطن ما را كور كرده، و مجارى ادراك ما را بسته، و تصرف شيطان و نفس گوش ما را از شنيدن حق و آيات الهيّه كر نموده، با چشم بسته و گوش كر نتوان حقايق را دريافت كرد. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل، ص 287 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️آیا زمان سعد و نحس داریم؟! 🔷 معنای درست نحس بودن یک زمان خاص كلمه «نحس» به معنى «شوم» است. ما بعضى روزها را مبارك مى ‏دانيم و بعضى روزها را شوم. البته مقصود ما اين نيست كه اين روز از آن جهت كه اين روز است ، مبارك است يا اين روز از آن جهت كه اين روز است شوم است، بلكه مقصود ما اين است كه اين روز براى ما يادآور حادثه پربركتى است يا اين روز براى ما يادآور حادثه شومى است. مثلًا ما روز عيد غدير را روز مبارك مى‏ دانيم. ❌یک طرز فکر غلط بعضی اینطور فکر می کنند که چون روز دهم محرم روزى بوده كه از اوّلى كه عالم ساخته شده اصلًا اين روز، بد ساخته شده، شوم ساخته شده و حادثه كربلا در روزى واقع شد كه بالذات شوم بود و قهراً قبل از اينكه امام حسين هم شهيد شود هر سال كه روز دهم‏ محرم مى ‏آمد روز شومى مى‏ آمد، از زمان حضرت آدم و قبل از حضرت آدم اين روز شوم بوده و الآن هم روز دهم محرم شوم است، تا قيامت هم اين روز از آن جهت كه اين روز است شوم است. حادثه كربلا هم در يك روز شوم واقع شد. ⭕️این طرز فکر را عقل قبول ندارد و تأییدی از طرف دین نیز برای آن وجود ندارد . ✅ نظر صحیح در مساله دهم محرم شومى خودش را (نه اينكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسين دارد نه [اینکه] كشته شدن و قتل امام حسين، شومى خودش را از دهم محرم [داشته باشد.] مثال نحس بودن یک زمان خاص مثل نحس بودن یک کلمۀ خاص است. الفاظ از نظر اينكه الفاظند يعنى حروف الفبا [هستند] تركيب مى ‏شوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هيچ لفظى با هيچ لفظ ديگرى فرق نمى ‏كند. ولى الفاظ براى معانى مختلفى وضع مى ‏شوند، بعضى الفاظ براى معانى بسيار عالى و لطيف وضع مى‏ شوند، مثل اينكه ما از الف و دو تا لام مشدّد و يك الف ديگر و يك «ه» لفظ «اللَّه» را ساخته‏ايم كه نام خداوند است. چون معنا مبارك است لفظ هم براى ما لفظى است مبارك، حتى احترام دارد و وقتى كه به صورت كتبى درمى ‏آيد دست بى‏وضو هم به آن نمى‏ زنیم. 📚مجموعه آثار ، جلد 26، ص 732 📎مطالعه بیشتر : تفسیر المیزان جلد 19 ص 71 « کلام فی سعادة الایام و نحوستها» 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت !!! 👌🏼تلنگری در باب تولید علوم انسانی 📌همانطور که می دانید تولّد و رشد علوم انسانی امروزی، در فضای تفکر غرب و با مبانی تفکرات فلسفی غرب بوده است. تاثیر این علوم در جوامع مختلف به شدت خودنمائی میکند به طوریکه آنچه امروزه در حوزه های مختلف خانواده و نظام آموزشی و سیاسی و اقتصادی جوامع می بینیم همگی از نتایج علوم انسانی غربی است؛ یعنی علومی که تحت تأثیر اندیشۀ فلسفی دانشمندان مغرب زمین است. 📍با توجه به اینکه مبانی فکری جامعه دینی ما تفاوت زیادی با تفکرات فلسفی غربی دارد ؛ لذا نتایجی که در علوم انسانی غربی وجود دارد ، مورد قبول مبانی اندیشه ای ما نیست و ما در قسمت علوم انسانی احتیاج به علومی داریم که مطابق مبانی و نیازهای جامعه اسلامی باشد. 💠 چند سالی است که تولید علوم انسانی دغدغۀ بسیاری از محافل علمی کشور شده است؛ اما نتیجه مطلوبی به دست نیامده است . ✅ یکی از نکات مهمی که در مورد تولید علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه باشد، (موضوع شناسی) است. موضوع شناسی علوم انسانی در هر گرایشی، هم در شناخت و نقد علوم انسانی رایج ، ضروری است و هم در تولید و ساخت موضوعات و نظام های جدید مؤثر است. 🔰 مطلب مهمی که گاهی در موضوع شناسی علوم انسانی مورد غفلت قرار می گیرد این است که ما در علوم انسانی رایج ، ابتدا باید موضوع را با عینک دانشمندان غربی ببینیم و با آن نگاه، موضوع را بشناسیم و همان موضوعی که در نگاه آنان شکل گرفته است دریافت کنیم زیرا همانگونه که اشاره شد مبدا پیدایش و گسترش این علوم و این نوع نگاه به علوم انسانی از طرف مغرب زمین است؛پس برای شناخت دقیق موضوع بسیار مهم است که ذهن خود را خالی کنیم و با ذهن آن دانشمندان به موضوعات بنگریم. اگر موضوعات مختلف اینگونه دریافت شوند آنگاه می توانیم در جهت حل مسائل آن علم حرکت کنیم . ما می توانیم با این نوع شناخت به سراغ منابع فقهی برویم و درصدد یافتن حکم آن موضوع بر آییم و در قدم بعد موضوعات جدید را یافته و یا جایگزین مناسبی برای موضوعات قبلی پیدا کنیم و آنگاه به سمت تولید یک نظام فکری منسجم در یک رشته خاص علوم انسانی برویم. 👈 (ره) یکی از دانشمندان بزرگی است که در مجموعه آثار خود از این روش استفاده کرده است و موفقیت بزرگی در موضوع شناسی علوم انسانی کسب کرده و قدم بزرگی در گرایش های مختلف تولید علوم انسانی برداشته است. 📒 مجموعه مقالات «نظام حقوق زن در اسلام» (بخشی از کتاب های نظام حقوق زن و مرد در اسلام) از جمله آثاری است که ایشان، موضوع شناسی را با این روش انجام داده و بررسی کرده است. (در ادامه بخشی از این مطالب ایشان منتشر می شود.) 🔴 یکی از دلائل عدم موفقیت برخی از دانشمندان در تولید علوم انسانی، توجه نکردن به موضوع شناسی با توجه به مبدأ تولید و نشر علوم انسانی است؛ به طوریکه برخی از نظرات علمی نه مسأله ای را حل می کند و نه مورد پذیرش و توجه دیگران قرار می گیرد؛ گویی هیچ زبان مشترکی بین آنان با اصطلاحات و فهم رایج آن علم وجود ندارد. ✅ خلاصه اینکه گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت و به قول معروف حداقل برای شروع «باید با زبان قوم صحبت کرد». 📝حجت الاسلام حامد سامی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
◾️إنا لله وإنا إليه راجعون ◾️ ◼️روح بلند و ملکوتی حضرت آیت الله حسن ممدوحی به لقاءالله پیوست. 🔰ایشان از شاگردان برجسته و (ره) بودند. ◾️ از طرف دبیرخانه بینش مطهر استان قم درگذشت آیت الله ممدوحی را به تمامی ارادتمندان و شاگردان ایشان، مخصوصا خانواده بزرگ تسلیت عرض میکنیم. 〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 در رثای بانو کرمانی 🔷 در عصری که ارزشها ضد ارزش و ضد ارزشها ارزش شده است بازهم باید حکایت غریبی بانویی بزرگ از رهروان زهرای مرضیه را با هم بشنویم. بانویی که هم در اخلاق و هم در منش و زندگی پیرو مکتب اهل بیت بود. 🔹 وقتی که چشمان مهربانش بعد از آن همه گمنامی دربین جامعه از دنیا بسته می شود، هیچ مکتب و هیچ و هیچ جریان به اصطلاح مدافع حقوق زنانی از بانوی عفیف و دانا ودانشمند سرکار خانم چیزی بازگو نمی کند. 🔶 این رفتار حاکی از این است که رشد و برتری واقعی زنان برای آنها مهم نیست. زن برای آنها فقط بهانه ای است برای مبارزه با حقیقت، اسلام و ایران. 🔷 و چه خوب بزرگان ما از جمله استاد شهیدمطهری ره ،مقام والای زن را شناخت و با دفاع عالمانه و عادلانه، از جایگاه زن و واقعیت خلقت وجودی او دفاع کرد، استاد شهید مرتضی مطهری جایگاه و مقام زن در خلقت را در آثارشان تبیین کردند و آن را به همۀ دنیا ثابت کردند. 📝 معصومه حسینی تبار - بینش پژوه مرحله پنجم بینش مطهر استان قم 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠عرفان عملی و نظری و فرق آن با اخلاق و فلسفه 🔰آیت الله شهید مطهری 🔅عرفان به عنوان يک دستگاه علمي و فرهنگي داراي دو بخش است: بخش عملي و بخش نظري. 🔅بخش عملي عبارت است از آن قسمت که روابط و وظايف انسان را با خودش و با جهان و با خدا بيان مي‌‌‌‌‌کند و توضيح مي‌‌‌‌‌دهد. 🔅عرفان در اين بخش مانند اخلاق است، يعني يک «علم» عملي است با تفاوتي که بعداً اشاره خواهيم کرد. اين بخش از عرفان علم «سير و سلوک» ناميده مي‌‌‌‌‌شود. 🔅در اين بخش از عرفان توضيح داده مي‌‌‌‌‌شود که «سالک» براي اينکه به قله منيع انسانيت يعني «توحيد» برسد، از کجا بايد آغاز کند و چه منازل و مراحلي را بايد به ترتيب طي کند و در منازل بين راه چه احوالي براي او رخ مي‌‌‌‌‌دهد و چه وارداتي بر او وارد مي‌‌‌‌‌شود. و البته همه اين منازل و مراحل بايد با اشراف و مراقبت يک انسان کامل و پخته که قبلًا اين راه را طي کرده و از «رسم و راه منزلها» آگاه است صورت گيرد، و اگر همت انسان کاملي بدرقه راه نباشد خطر گمراهي است. عرفا از انسان کاملي که ضرورتاً بايد همراه «نو سفران» باشد، گاهي به «طاير قدس» و گاهي به «خضر» تعبير مي‌‌‌‌‌کنند: 🔹همتم بدرقه راه کن‌‌‌‌‌اي «طاير قدس» 🔹که دراز است ره مقصد و من «نو سفرم» 🔹ترک اين مرحله بي‌‌‌‌‌همرهي «خضر» مکن‌‌‌‌‌ 🔹ظلمات است بترس از خطر گمراهي‌‌‌‌‌ 🔅... اين بخش از عرفان، بخش عملي عرفان است؛ از اين نظر مانند علم اخلاق است که درباره «چه بايد» ها بحث مي‌‌‌‌‌کند با اين تفاوت که: 🔸اولًا: 🔻 عرفان درباره روابط انسان با خودش و با جهان و با خدا بحث مي‌‌‌‌‌کند و عمده نظرش درباره روابط انسان با خداست 🔺و حال آنکه همه سيستمهاي اخلاقي ضرورتي نمي‌‌‌‌‌بينند که درباره روابط انسان با خدا بحث کنند، فقط سيستمهاي اخلاقي مذهبي اين جهت را مورد عنايت و توجه قرار مي‌‌‌‌‌دهند. 🔸ثانياً: 🔻سير و سلوک عرفاني- همچنانکه از مفهوم اين دو کلمه پيداست- پويا و متحرک است، 🔺برخلاف اخلاق که ساکن است؛ 🔻يعني در عرفان سخن از نقطه آغاز است و از مقصدي و از منازل و مراحلي که به ترتيب سالک بايد طي کند تا به سرمنزل نهايي برسد. از نظر عارف واقعاً و بدون هيچ شائبه مَجاز، براي انسان «صراط» وجود دارد و آن صراط را بايد بپيمايد و مرحله به مرحله و منزل به منزل طي نمايد، و رسيدن به منزل بعدي بدون گذرکردن از منزل قبلي ناممکن است. لهذا از نظر عارف، روح بشر مانند يک گياه و يا يک کودک است و کمالش در نمو و رشدي است که طبق نظام مخصوص بايد صورت گيرد 🔺ولي در اخلاق صرفاً سخن از يک سلسله فضائل است از قبيل راستي، درستي، عدالت، عفت، احسان، انصاف، ايثار و غيره که روح بايد به آنها مزين و متحلّي‌‌‌‌‌ گردد. از نظر اخلاق، روح‌‌‌‌‌ انسان مانند خانه‌‌‌‌‌اي است که بايد با يک سلسله زيورها و زينتها و نقاشيها مزين گردد بدون اينکه ترتيبي در کار باشد که از کجا آغاز شود و به کجا انتها يابد، مثلًا از سقف شروع شود يا از ديوارها و از کدام ديوار، از بالاي ديوار يا از پايين. 🔻در عرفان برعکس، عناصر اخلاقي مطرح مي‌‌‌‌‌شود اما به اصطلاح به صورت ديالکتيکي، يعني متحرک و پويا. 🔸ثالثاً: 🔺عناصر روحي اخلاقي محدود است به معاني و مفاهيمي که غالباً آنها را مي‌‌‌‌‌شناسند، اما عناصر روحي عرفاني بسي وسيعتر و گسترده‌‌‌‌‌تر است. 🔻در سير و سلوک عرفاني از يک سلسله احوال و واردات قلبي سخن مي‌‌‌‌‌رود که منحصراً به يک «سالک راه» در خلال مجاهدات و طي طريق‌‌‌‌‌ها دست مي‌‌‌‌‌دهد و مردم ديگر از اين احوال و واردات بي‌‌‌‌‌خبرند. 🔅بخش ديگر عرفان مربوط است به تفسير هستي، يعني تفسير خدا و جهان و انسان. عرفان در اين بخش مانند فلسفه است و مي‌‌‌‌‌خواهد هستي را تفسير نمايد، برخلاف بخش اول که مانند اخلاق است و مي‌‌‌‌‌خواهد انسان را تغيير دهد. همچنانکه در بخش اول با اخلاق تفاوتهايي داشت، در اين بخش با فلسفه تفاوتهايي دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰دعای کمیل ما فوق دنیا و آخرت است... 🔷هنگامى كه [حضرت علی (ع)]از كار مردم فارغ شده است؛ اوست و خداى خودش، اوست و خلوتش، اوست و راز و نيازهاى و عابدانه‏اش. در نهج البلاغه است كه مى‏گويد: 🔹اللَّهُمَّ انَّكَ آنَسُ الْآنِسينَ لِاوْلِيائِكَ 🔹خدايا تو از هر انيسى براى اولياى خودت انيس‏تر هستى 🔸يعنى با هيچ انيسى مانند تو انس نمى‏ گيرم، انيس من تويى. وقتى با هركه غير از تو هستم، با انيسى نيستم، تنها هستم؛ فقط وقتى با تو هستم حس مى‏ كنم كه با كسى هستم. 🔹 و احْضَرُهُمْ بِالْكِفايَةِ لِلْمُتَوَكِّلينَ عَلَيْكَ 🔹 كسانى كه به تو اعتماد كنند مى ‏بينند از هركس ديگر حاضرترى، براى اينكه به سراغ كسانى كه به تو اعتماد مى ‏كنند مى‏روى. 🔸 تشاهِدُهُمْ فى سَرائِرِهِمْ وَ تَطَّلِعُ عَلَيْهِمْ فى ضَمائِرِهِمْ وَ تَعْلَمُ مَبْلَغَ بَصائِرِهِمْ 🔸 خدايا! تو دوستان و عاشقانت را در آن سرّ ضميرشان مشاهده مى ‏كنى و از باطن ضميرشان آگاهى؛ به مقدار عرفان و بصيرت آنها عالم و آگاهى و مى ‏دانى كه اينها در چه حد از بصيرت هستند. 🔹 فاسْرارُهُمْ لَكَ مَكْشوفَةٌ وَ قُلوبُهُمْ الَيْكَ مَلْهوفَةٌ 🔹 اسرارشان پيش تو پيداست و دلهاشان به سوى تو در پرواز است. 🔻دعاى كميل را كه دعاى على عليه السلام است، در شب هاى جمعه بخوانيد. اين دعا از نظر مضمون در اوج است؛ يعنى شما از اول تا آخر اين دعا را كه بخوانيد، نه دنيا در آن پيدا مى ‏كنيد و نه آخرت (مقصودم از آخرت همان بهشت و جهنم است). 💠 چه مى ‏بينيد؟ مافوق دنيا و مافوق آخرت،[یعنی] 💠 چه مى ‏بينيد؟ روابط يك بنده خالص و پرستنده و واله و شيدا نسبت به ذات اقدس الهى، يعنى و خودش هم مى‏ گويد عبادت حقيقى همين است. 👌🏼ببينيد على عليه السلام در دعاى كميل با خداى خودش چگونه راز و نياز و مناجات مى‏ كند! 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏23، ص 159 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 مقام زن در جهان بینی اسلام 🔹 قرآن در آیات فراوانی تصریح کرده است که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست . بلکه به ایمان و عمل مربوط است؛ خواه از طرف زن باشد و یا از طرف مرد. 🔹 قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدیسی از یک زن بزرگ و قدیسه یاد می‌کند. 🔸آسیه زن فرعون یکی از زنان قدیسه و بزرگ است او نماد انسان آخرالزمانی است و فرعون نماد بدترین انسان عالم. این زن نزدیکترین رابطه را با بدترین انسان عالم دارد و ایشان از قعر زباله دان تاریخ بالاترین مقام عندیت را طلب میکند. 🔹 در تاریخ اسلام هم زنان قدیسه و عالیقدر فراوانند. کمتر مردی است که به پای خدیجه (سلام الله علیها )برسد و هیچ مردی جز پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) به پای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمی‌رسد . ایشان بر فرزندان خود که امام‌اند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیا برتری دارد. 📖 حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام(مبانی) 📝 زهرا گلزاری _ بینش پژوه مرحله پنجم بینش مطهر 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 شهید مطهری و وهابیگری (1) 🔅 بخشی از مطالب شهید مطهری در مورد وهابیگری 1️⃣ نقدی بر توحید در اندیشه وهابگیری 🔷برخلاف تصور رايج، وهابيگرى تنها يك نظريه ضد امامت نيست، بلكه پيش از آنكه ضد امامت باشد ضد توحيد و ضد انسان است. از آن جهت ضد توحيد است‏ كه به تقسيم كار ميان خالق و مخلوق قائل است و بعلاوه به يك نوع شرك ذاتى خفى قائل است كه توضيح داده شد، و از آن جهت ضد انسان است كه استعداد انسانى انسان را- كه او را از ملائك برتر ساخته و به نصّ قرآن مجيد «خليفة اللَّه» است و ملائك مأمور سجده به او- درك نمى‏كند و او را در حد يك حيوان طبيعى تنزل مى ‏دهد. 🔶 بعلاوه تفكيك ميان مرده و زنده به اين شكل كه مردگان حتى در جهان ديگر زنده نيستند و تمام شخصيت انسان بدن اوست كه به صورت جماد در مى ‏آيد، يك انديشه مادى و ضد الهى است و ما در آينده در بحث معاد درباره اين مطلب بحث خواهيم كرد. تفكيك ميان اثر مجهول و مرموز ناشناخته و آثار معلوم و شناخته‏شده، و اوّلى را برخلاف دومى ماوراءالطبيعى دانستن، نوعى ديگر از شرك است. اينجاست كه به معنى سخن رسول اكرم پى مى‏بريم كه فرمود: «راه يافتن شرك در انديشه‏ها و عقايد آنچنان آهسته و بى‏سروصدا و بى‏خبر است كه راه رفتن مورچه سياه در شب تاريك بر روى سنگ سخت». 🔷 حقيقت اين است كه مرز توحيد و شرك در رابطه خدا و انسان و جهان، «از اويى» و «به سوى اويى» است. مرز توحيد و شرك در توحيد نظرى «از اويى» است (إِنَّا لِلَّهِ). هر حقيقتى و هر موجودى مادام كه او را در ذات و صفات و افعال با خصلت و هويت «از اويى» بشناسيم، او را درست و مطابق با واقع و با ديد توحيدى شناخته‏ايم، خواه آن شى‏ء داراى يك اثر يا چند اثر باشد يا نباشد و خواه آنكه آن آثار جنبه مافوق‏الطبيعى داشته باشد يا نداشته باشد؛ زيرا خدا تنها خداى ماوراءالطبيعه، خداى آسمان، خداى ملكوت و جبروت نيست، خداى همه جهان است؛ او به طبيعت همان اندازه نزديك است و معيّت و قيّوميت دارد كه به ماوراءالطبيعه، و جنبه ماوراءالطبيعه‏اى داشتن يك موجود به او جنبه خدايى نمى ‏دهد. 2️⃣ نقدی بر علم پیامبر در اندیشه وهابیگری 🔷 کسانی كه تمايل وهّابيگرى دارند به آیاتی از قبیل ( قُلْ انْ ادْرى اقَريبٌ ما توعَدونَ امْ يَجْعَلُ لَهُ رَبّى امَدا) و (قُلْ ... وَ لَوْ كُنْتُ اعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْر) كه دانستن غيب را نفى مى ‏كند مى‏ چسبند و مى ‏گويند: قرآن مى ‏گويد غيب را غير از خدا كسى نمى ‏داند، پس اين حرفها چيست كه شما به پيغمبر و امامها نسبت مى‏دهيد؟ 🔶 خود پيغمبر اين سخن را گفته است. بعلاوه قرآن العياذ باللَّه تناقض كه ندارد. يك نويسنده عادى- العياذ باللَّه اگر بخواهيم مقايسه كنيم- امكان ندارد كه از اول تا آخر كتابش به اين صراحت حرف خلاف بگويد؛ از يك طرف بگويد كه غيب را كسى نمى ‏داند، صفحه بعدش بگويد عيسى بن مريم از غيب خبر مى ‏داد. ✅ جواب اين است كه‏ اگر آيه ( عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ احَداً. الّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسول‏) نبود باز ما مى ‏دانستيم مقصود چيست. اين آيه تصريح مى ‏كند يعنى بيان و روشن مى ‏كند كه «كسى غيب را نمى ‏داند» يعنى از خود نمى ‏داند؛ هر كس ادعا كند كه غيب را از خود مى‏ داند او كذّاب است؛ و غيبِ خدا را مى‏ داند، اما كسى كه خدا به او تعليم كرده است. 🔶مگر خدا در قرآن گفته غيب را غير از خدا نمى ‏داند و خدا غيب را به احدى تعليم نمى‏ كند؟ بلكه عكسش را گفته است كه خداوند غيب خود را به افرادى اطلاع مى ‏دهد و افرادى را به آن غيب آگاه مى‏ كند. اين است كه فرمود: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ احَداً. الّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسولٍ. 3️⃣ جایگاه تفکر و تعقل در اندیشه وهابیگری 🔷 بزرگترين علماى ضد عقل و تعقل پيروان احمد حنبل هستند كه در رأس آنها است. ابن تيميّه در قرن هشتم ميلادى و در دمشق مى ‏زيسته. او مردى بسيار پركار و به يك معنا نابغه است. واقعاً هم نبوغى دارد، ولى يك فكر بسيار بسيار قشرى و متحجّرى دارد. بعضى‏ها فكرشان در سطح، خيلى توسعه پيدا مى ‏كند ولى در عمق نفوذى ندارد. ابن تيميّه از آن اشخاص است؛ يعنى وقتى انسان مجموع كتابهاى او را مى ‏بيند، حيرت مى‏ كند كه يك انسان چگونه اين همه مطالعه داشته! [ولى مى‏بيند عميق نيست.]. 🔶 ابن تيميّه احياكننده سنت است؛ يعنى در ميان پيروان احمد حنبل هيچ كس به اندازه او روش احمد حنبل را احيا نكرد، و حتى كتابى در تحريم نوشت كه اصلًا خواندن منطق حرام است تا چه رسد به . 🔷 نهضت وهابيگرى هم كه تقريباً در يك قرن و نيم پيش پيدا شد، دنباله ابن تيميّه است. اينها شاگردان ابن تيميّه هستند. ريشه اين نهضت هم نهضت است و لذا شديداً منطق و فلسفه را تحريم مى‏كنند و خيلى به اصطلاح سنتى هستند، يعنى ظاهرى و ظاهرپرست و قشرى مى‏باشند.
🔶 در سفر اوّلى كه ما به حج مشرّف شديم و به «الجامعة الاسلامية» مدينه رفتيم، با يك دانشجوى پاكستانى به نام حافظ احسان- كه دانشجوى بسيار باهوشى هم بود رفيق شديم. او بعد كه با من آشنا شد و فهميد كه من در تهران تدريس منطق و فلسفه مى‏كنم، خيلى علاقه‏مند شد و دائماً مى‏ آمد در كاروان ما و سؤالاتى مى‏ كرد. من ديدم او تشنه است. مى ‏گفت اين بدان جهت است كه در اينجا تدريس منطق حرام است. اين همان تبعيت از سنت ابن تيميّه است. 🔷 پس اين جريانها از اشعريگرى در مقابل معتزليگرى شروع شد و در زمان احمد حنبل به اوج خود رسيد. متوكل زعيم سياسى و احمد حنبل زعيم مذهبى، اين دو زعيم، يكى سياسى و يكى مذهبى، قشريگرى را به اوج خود رساندند. بعدها هم احمد حنبل شاگردانى پيدا كرد و از همه‏شان خطرناك‏تر همين ابن تيميّه است، چون مكتب احمد حنبل پس از مدتى از رانده شد و رفت در غرب آفريقا، ولى بعد ابن تيميّه دو مرتبه اين مكتب را زنده كرد و بار ديگر وهابيها آن را مطرح كردند، كه همه اينها جريانهاى ضد تعقل در دنياى اسلام است و جريانهاى تأسف آورى هم هست. 4️⃣ وهابیگری عامل انحطاط انقلاب های اصلاحی اهل سنت 🔷 اولين شرط اصلاح‏طلبى فارغ بودن از تعصبات افراطى نسبت به فرقه خاص عليه فرقه ديگر است. چرا پس از سه قهرمان جهان عرب یعنی سید جمال الدین اسد آبادی و محمد عبده و کواکبی، ديگر در جهان عرب شخصيتى كه قهرمان شمرده شود ظهور نكرد؟ 🔹 چرا اين‏همه مدعيان اصلاحى كه در كشورهاى فوق‏الذكر ظهور كردند كار درستى از پيش نبردند، از قبيل عبدالحميد بن باديس جزايرى و طاهر الزهراوى جزايرى سورى و عبدالقادر مغربى و جمال‏الدين كاظمى سورى و محمد بشير ابراهيمى و غير اينها؟ و اساساً چرا نهضت اصلاح‏طلبى اسلامى در كشورهاى اسلامى از جاذبه افتاد؟ چرا نهضت هاى قومى و عربى از قبيل بعث و ناصريسم و يا نهضتهاى سوسياليستى و ماركسيستى جاذبه بيشترى در ميان جوانان عرب پيدا كرد؟ 🔶 ممكن است هر كسى دليلى بياورد و به علت خاصى استناد كند. اين بنده معتقد است عامل عمده‏اى كه سبب شد نهضت اسلامى كه از سيد جمال شروع شد از جلوه و رونق بيفتد، گرايش شديد مدعيان اصلاح بعد از سيد جمال و عبده به سوى و گرفتار شدن آنها در دايره تنگ انديشه‏هاى محدود اين مسلك است. 🔷 اينها اين نهضت را به نوعى «‏گرى» تبديل كردند و پيروى از سنت سلف را تا حد پيروى از ابن‏تيميّه حنبلى تنزل دادند و در حقيقت بازگشت به اسلام نخستين را به صورت بازگشت به حنبلى‏گرى كه قشرى‏ترين مذاهب اسلامى است تفسير كردند. 👌🏼 روح انقلابى مبارزه با استعمار و استبداد، تبديل شد به مبارزه با عقايدى كه برخلاف معتقَدات حنبليان مخصوصاً ابن‏تيميّه حنبلى بود. 📚 منابع: 📔مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏27، ص: 816 📔مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏2، ص: 131 📔مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏24، ص: 55 📔مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏22، ص: 714 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 درخت خرما 🔹سمرة بن جندب يک اصله درخت خرما در باغ يکي از انصار داشت. خانه مسکوني مرد انصاري که زن و بچه‌‌‌‌‌اش در آنجا به سر مي‌‌‌‌‌بردند همان دم در باغ بود. 🔸 سمره گاهي مي‌‌‌‌‌آمد و از نخله خود خبر مي‌‌‌‌‌گرفت يا از آن خرما مي‌‌‌‌‌چيد. و البته طبق قانون اسلام «حق» داشت که در آن خانه رفت و آمد نمايد و به درخت خود رسيدگي کند. سمره هر وقت که مي‌‌‌‌‌خواست برود از درخت خود خبر بگيرد، بي اعتنا و سرزده داخل خانه مي‌‌‌‌‌شد و ضمنا چشم چراني مي‌‌‌‌‌کرد. 🔹صاحبخانه از او خواهش کرد که هر وقت مي‌‌‌‌‌خواهد داخل شود، سرزده وارد نشود. 🔸او قبول نکرد. 🔹 ناچار صاحبخانه به رسول اکرم شکايت کرد و گفت: «اين مرد سرزده داخل خانه من مي‌‌‌‌‌شود. شما به او بگوييد بدون اطلاع و سرزده وارد نشود، تا خانواده من قبلا مطلع باشند و خود را از چشم چراني او حفظ کنند.». 🔹رسول اکرم سمره را خواست و به او فرمود: «فلاني از تو شکايت دارد، مي‌‌‌‌‌گويد تو بدون اطلاع وارد خانه او مي‌‌‌‌‌شوي، و قهرا خانواده او را در حالي مي‌‌‌‌‌بيني که او دوست ندارد. بعد از اين اجازه بگير و بدون اطلاع و اجازه داخل نشو.» 🔹سمره تمکين نکرد. 🔹فرمود: «پس درخت را بفروش.» سمره حاضر نشد. رسول اکرم قيمت را بالا برد، باز هم حاضر نشد. بالاتر برد، باز هم حاضر نشد. فرمود: «اگر اين کار را بکني، در بهشت براي تو درختي خواهد بود.» باز هم تسليم نشد. پاها را به يک کفش کرده بود که نه از درخت خودم صرف نظر مي‌‌‌‌‌کنم و نه حاضرم هنگام ورود به باغ از صاحب باغ اجازه بگيرم. 👈در اين وقت رسول اکرم فرمود: «تو مردي زيان رسان و سختگيري، و در دين اسلام زيان رساندن و تنگ گرفتن وجود ندارد.»* 👈بعد رو کرد به مرد انصاري و فرمود: «برو درخت خرما را از زمين درآور و بينداز جلو سمره.». رفتند و اين کار را کردند. آنگاه رسول اکرم به سمره فرمود: حالا برو درختت را هر جا که دلت مي‌‌‌‌‌خواهد بکار. *انک رجل مضار و لاضرر ولاضرار 📚جلد 18 مجموعه آثار استاد، ص 259 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری