eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 باور عمیق و عجیب شهید مطهری به اسلام 🔷 من بر خلاف بسيارى از افراد، از تشكيكات و ايجاد شبهه ‏هايى كه در مسايل اسلامى مى‏ شود- با همه علاقه و اعتقادى كه به اين دين دارم- به هيچ وجه ناراحت نمى ‏شوم، بلكه در ته دلم مى‏ شوم 🔹 زيرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده كرده‏ام كه اين آيين مقدس آسمانى در هر جبهه از جبهه‏ها كه بيشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نيرومندى و سرافرازى و جلوه و رونق بيشترى آشكار شده است. 👌🏼 خاصيت حقيقت همين است كه شك و تشكيك به روشن شدن آن كمك مى‏كند. ، و ترديد پلكان تحقيق است. 📚 حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام، ص15 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 سخن جالب دکارت به بیان شهید مطهری/دکارت یک مسلمان فطری است 🔷 دکارت فلسفه خود را از شك شروع كرد، در همه معلومات خويش شك كرد و از صفر شروع نمود؛ فكر و انديشه خودش را نقطه شروع قرار داده گفت:«من مى ‏انديشم پس وجود دارم» 🔶 پس از اثبات وجود خويش، را اثبات كرد و همچنين وجود جسم و وجود خدا برايش قطعى شد. كم‏ كم به موضوع انتخاب دين رسيد، را كه در كشورش دين رسمى بود انتخاب كرد. 🔷 دکارت يك سخن جالب دارد و آن اين است كه مى ‏گويد: "من نمى ‏گويم مسيحيت حتماً بهترين دينى است كه در همه دنيا وجود دارد؛ من مى‏ گويم در ميان اديانى كه الآن من مى‏ شناسم و به آنها دسترسى دارم مسيحيت بهترين دين است. من با ، جنگ ندارم؛ شايد در جاهاى ديگر دنيا، دينى باشد كه بر مسيحيت ترجيح داشته باشد." 🔶 از قضا را به عنوان يك كشورى كه از آنجا بى ‏خبر است و نمى ‏داند مردم آنجا چه دين و مذهبى دارند مثال مى ‏آورد؛ مى‏ گويد من چه مى‏ دانم؟ شايد مثلًا در ايران دين و مذهبى وجود داشته باشد كه بر مسيحيت ترجيح دارد. 🔷 اينگونه اشخاص را نمى‏ توان خواند، زيرا اينها عناد نمى‏ ورزند، كافر ماجرايى نمى ‏نمايند؛ اينها در مقام پوشيدن حقيقت نيستند. ماهيّت كفر، چيزى جز عناد و ميل به پوشانيدن حقيقت نيست. 💡اينها «» هستند. اينها را اگر چه مسلمان نمى ‏توان ناميد ولى كافر هم نمى ‏توان خواند، زيرا تقابل مسلمان و كافر از قبيل تقابل ايجاب و سلب يا عدم و ملكه نيست، بلكه از نوع تقابل ضدّين است، يعنى از نوع تقابل دو امر وجودى است نه از نوع تقابل يك امروجود و یک امر عدمی @bineshemotahar_qom
بسم الله الرحمن الرحیم ⁉️ بسیاری از مخاطبین و جوانان از ما سوال می پرسند که چرا با وجود آثار اندیشمندان جدید همانند باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! ✅ برای پاسخ به این سوال به جمله ای از آیت الله مصباح (حفظه الله) در کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» مراجعه می کنیم، ایشان در این کتاب می فرمایند: 🔷 محور اصلي [در محتوای تشکل های اسلامی]، قرآن و كلام ائمه اطهار عليهم السلام است؛ و اگر توضيحي لازم است از كساني كه صحت فكرشان مورد تأييد شخصيت هاي اسلامي است، استفاده كنيم. 🔶 امام قدس سره تأييد فرمود كه همه كتاب هاي معتبر است، آن ها را عرضه كنيد؛ چرا با وجود اين كتاب ها، سراغ چيزهاي مشكوك يا معلوم الكذب و معلوم الخطا برويم؟ 🔷به اين بهانه كه مطلب نو مي‌ خواهيم! خوب، اگر اين گونه است قرآن را كنار بگذاريم و چيز ديگري پيدا كنيم! قرآن هم مال هزار و چهارصد سال پيش است! مگر هر چه متعلق به قديم بود، بد و هرچه جديد باشد، خوب است؟ 📚آیت الله مصباح، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا ص 218 @bineshemotahar_qom
💡 تنفس در زمانه شهید مطهری 📍(با نگاهی به فیلم سینمایی سیانور/ سید مجتبی امین جواهری) 🔸حیات یک فیلم به «فرم» آن وابسته است. فرم یعنی تبدیل تصویر به حس/ معنا، در چارچوب قصه. تصویر با تکنیک های سینمایی تزیین می شود ولی زمانی به فرم می رسد که نسبت روشنی با کلیت قصه داشته باشد. بنابراین مهمترین عنصر در یک فیلم سینمایی «قصه» است و قصه آغاز نقد فرم سینمایی است. 🔸در این نوشته به دنبال «فرم» نیستیم و از آن عبور می کنیم ولی ماجرای فیلم سینمایی «سیانور» را با نگاهی به جریان های معرفتی دوره اخیر کشورمان بررسی می کنیم. این تأمل ما را در فضایی قرار می دهد که آنچه شهید مطهری در کتب خود از آن سخن گفته را به صورت عینی مشاهده کنیم. پس این فیلم بهانه ای شده تا درباره چند جهان بینی سخن بگوییم. از این رو بهتر است پیش از تماشای فیلم سیانور، این یادداشت را مطالعه کنید. ☘️ لینک یادداشت: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/zaman-motahari/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔆 (14) 🔰تعدد زوجات و منشا آن 🔹گوستاولوبون در تاريخ تمدن صفحه 507 مى‏گويد: 🔹در اروپا هيچ يك از رسوم مشرق به قدر بد معرفى نشده و در باره هيچ رسمى هم اين قدر نظر اروپا به خطا نرفته است. نويسندگان اروپا تعدد زوجات را شالوده مذهب اسلام دانسته و در انتشار ديانت اسلام و تنزل و انحطاط ملل شرقى، آن را علة العلل قرار داده‏اند. 🔹آنها علاوه بر همه اعتراضات، نسبت به زنان مشرق هم ابراز همدردى نموده‏ اند من جمله اظهار مى‏ كنند كه آن زنان بدبخت را زير پنجه خواجه سرايان، سخت و شديد در چهار ديوار خانه مقيد نگاه داشته‏ اند و به مجرد حركت مختصرى كه موجب رنجش و عدم رضايت خانه خدايان شود حتى ممكن است آنها را با كمال بيرحمى اعدام كنند. ♨️ولى تصور مزبور از جمله تصوراتى است كه هيچ مدرك و اساسى براى آن نيست. 🔹اگر خوانندگان اين كتاب از اهل اروپا، براى مدت كمى را از خود دور سازند، تصديق خواهند كرد كه رسم تعدد زوجات براى نظام اجتماعى شرق يك رسم عمده‏اى است كه به وسيله آن، اقوامى كه اين رسم ميان آنها جارى است روح اخلاقى ايشان در ترقى، و تعلقات و روابط خانوادگى آنها قوى و پايدار مانده و بالأخره در نتيجه همين رسم است كه در مشرق اعزاز و اكرام زن بيش از اروپاست. 🔹ما قبل از شروع به اقامه دليل و اثبات مدعاى خود، از ذكر اين مطلب ناچاريم كه رسم تعدد زوجات ابداً مربوط به اسلام نيست، چه قبل از اسلام هم رسم مذكور در ميان تمام اقوام شرقى از ، ، و غيره شايع بوده است. اقوامى كه در مشرق قبول اسلام كردند از اين حيث فايده‏اى از اسلام حاصل نكردند و تاكنون هم در دنيا يك چنين مذهب مقتدرى نيامده كه اين گونه رسوم مانند تعدد زوجات را بتواند ايجاد كند و يا آن را منسوخ سازد. 🔹رسم مذكور فقط بر اثر آب و هواى مشرق و در نتيجه خصايص نژادى و علل و اسباب ديگرى كه به طرز زندگانى مشرق مربوط بوده پيدا شده است، نه اينكه مذهب آن را آورده باشد ... 🔹در مغرب هم با وجود اينكه آب و هوا و طبيعت هيچ يك مقتضى براى وجود چنين رسمى نيست، معذلك رسم وحدت زوجه رسمى است كه ما آن را فقط در كتابهاى قانون مى ‏بينيم درج است، والّا خيال نمى ‏كنم بشود اين را انكار كرد كه در معاشرت واقعى ما اثرى از اين رسم (رسم وحدت زوجه) نيست. 🔹راستى من متحيرم و نمى ‏دانم كه تعدد زوجات مشروع مشرق از تعدد زوجات سالوسانه اهل مغرب چه كمى دارد و چرا كمتر است؟ بلكه من مى ‏گويم كه اولى از هر حيث بهتر و شايسته‏تر از دومى است. اهل مشرق وقتى‏ بلاد معظمه ما را سياحت مى‏ كنند از اين اعتراضات و حملات ما دچار بهت و حيرت گرديده متغير مى‏شوند ...». 📚 مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏19، ص 306 📚 نظام حقوق زن و مرد در اسلام، درس چهارم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 مناجات پيامبر صلى الله عليه و آله‏ امّ سلمه مى ‏گويد يك شب ديدم پيغمبر اكرم در بستر نيست. برخاستم ببينم كجاست. تا نشستم احساس كردم كه در گوشه اتاق نشسته و مشغول عبادت و مناجات است. گوش كردم ببينم پيغمبر چه مى‏ گويد. 🔷 ديدم در خودش جمله‏ هايى دارد از اين قبيل: 🔹الهى لاتُشْمِتْ بى عَدُوّى. 🔹خدايا مرا مورد شماتت دشمن قرار نده. 🔸 لاتَسْلُبْ مِنّى صالِحَ ما اعْطَيْتَنى 🔸 نعمتهاى خوبى به من داده‏اى، خدايا از من نگير. 🔹وَ لا تَرُدَّنى الى‏ كُلِّ سوءٍ انْقَلْتَنى مِنْهُ 🔹 مرا به اين بديها كه از آنها نجات داده‏اى برنگردان. 🔸 وَ لا تَكِلْنى الى‏ نَفْسى طَرْفَةَ عَيْنٍ ابَداً 🔸خدايا يك چشم به ‏هم زدن نيز مرا به خود وامگذار. 🔷 به اينجا كه رسيد ديگر بيتاب شد، صداى هق‏هق گريه ‏اش بلند شد. پيغمبر نمازش را تمام كرد. فرمود: امّ‏سلمه! چرا گريه مى ‏كنى؟ گفت: يا رسولَ اللَّه! وقتى شما مى‏ گوييد خدايا مرا يك لحظه به خود وامگذار، پس تكليف ما چيست؟ فرمود: مطلب همين‏طور است؛ خدا يونس را يك لحظه به خود واگذاشت كه آمد به سرش آنچه آمد. مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص 726 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰رابطه متقابل خودآگاهی و خداآگاهی 💠خدا به انسان آن‏چنان نزديك و با او يگانه است كه آگاهى انسان به خدا عين آگاهى او به خودش است، بلكه انسان فقط وقتى مى‏تواند به خودش آگاه باشد كه به خدا آگاه باشد و محال است كسى «خودآگاه» باشد ولى «خداآگاه» نباشد. 💠قرآن مى‏فرمايد: وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ‏ هركس خدا را فراموش كند، خودش را فراموش كرده است. 💠 انسان آن وقت خودش را باز مى‏يابد كه خداى خودش را بازيافته باشد. اگر انسان خدايش را فراموش كرد، خودش را فراموش كرده است. قرآن در جهت عكس اگزيستانسياليسم مى‏گويد. آنها مى‏گويند: انسان اگر توجهش به خدا معطوف شود، «خداآگاه» مى‏شود و«ناخودآگاه». 💠 قرآن مى‏فرمايد: انسان فقط آن وقت مى‏تواند «خودآگاه» شود كه «خداآگاه» شود، و اين از آن عالى‏ترين و دقيقترين مسائل انسانى و روانى قرآن است كه واقعاً حيرت‏آور است. 💠قرآن مى‏گويد: انسان گاهى خودش را فراموش مى‏كند و خودش را مى‏بازد و به تعبير خود قرآن، بازنده بزرگ آن نيست كه همه پولش را باخته است و حتى آن كسى نيست كه آزادى خود را باخته و نوكر ديگرى شده و حتى آن كسى نيست كه ناموسش را باخته است، بلكه بازنده بزرگ كسى است كه خودش را باخته است. 💠وقتى انسان خودش را ببازد، همه چيز را باخته و اگر انسان خودش را بيابد، همه چيز را يافته است. 📚مجموعه آثار استاد شهید مطهری ؛ ج ۲۳ ؛ ص ۳۱۴ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 🌐 همه‌اش با فكر نوشته نشد. من معتقدم كه بسياري از اين مطالب از است. كمتر مشكلي در مسايل اسلامي و ديني برايم پيش آمده كه كليد حلّ آن را در تفسير الميزان پيدا نكرده باشم. 📚 نقل قول آیت الله مصباح از استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب تماشای فرزانگی و فروزندگی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰 اقتصاد بخشی از اسلام است 🔷 كسانى كه فكر مى ‏كنند مسائل زندگى از يكديگر جداست و هر چيزى يك مرز و يك قلمرو خاص دارد و هر گوشه‏ اى و قسمتى از زندگى بشر به يك شى‏ء بخصوص تعلق دارد، تعجب و احياناً انكار مى ‏كنند كه كسى مسئله‏ اى به نام «» طرح كند، زيرا به عقيده اينها هريك از اسلام و اقتصاد يك مسئله جداگانه است. 🔹 اسلام به عنوان يك دين براى خودش و اقتصاد به عنوان يك علم و يا يك فلسفه براى خودش، اسلام قلمروى دارد و اقتصاد قلمروى ديگر، همچنانكه ، ، و حتى هر كدام قلمروى جداگانه از اسلام دارند. 🔶 بعضى پا فراتر نهاده و گفته‏ اند زندگى به‏ طور كلى يك مسئله است و دين مسئله ديگر، دين را نبايد با مسائل زندگى مخلوط كرد. 🔸 اشتباهشان این اشخاص اين است كه مسائل زندگى را مجرد فرض مى ‏كنند؛ خير، زندگى يك واحد و همه شئونش توأم با يكديگر است؛ صلاح و فساد در هريك از شئون زندگى در ساير شئون مؤثر است. ممكن نيست اجتماعى مثلًا فرهنگ يا سياست يا قضاوت يا اخلاق و تربيت و يا اقتصادش فاسد باشد اما دينش درست باشد و بالعكس. 🔸اگر فرض كنيم دين تنها رفتن به مسجد و كليسا و نماز خواندن و روزه گرفتن‏ است ممكن است كسى ادعا كند مسئله دين از ساير مسائل مجزاست، ولى اين مطلب فرضاً درباره صادق باشد درباره صادق نيست. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 بدبختی‌های زن غربی 🔹 زن غربی تا اوایل قرن بیستم از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین حقوق محروم بوده است و تنها در اوایل قرن بیستم بود که مردم مغرب زمین به فکر جبران مافات افتادند و نهضت هایی به اسم آزادی زن صورت گرفت و چون این نهضت دنبال نهضت های دیگر در زمینه تساوی و آزادی بود همه معجزه ها را از معنی این دو کلمه خواستند و مدعی شدند که بدون تامین آزادی زن و حقوق او با مرد، سخن از آزادی و حقوق بشر بی‌معنی است . بر این عقیده بودند که چون زن با مرد در انسانیت شریک است و یک انسان تمام عیار است پس باید از حقوق فطری و غیرقابل سلب مانند مرد و برابر با او برخوردار باشد . 🔺حقیقت این است که تساوی و آزادی مربوط است به رابطه بشر با یکدیگر از آن جهت که بشرند و زن از آن جهت که انسان است مانند هر انسان دیگری آزاد آفریده شده است و از حقوق مساوی با مرد بهره مند است ولی زن انسانی است با چگونگی های خاص و مرد انسانی است با چگونگی های دیگر و دو ستاره اند در دو مدار مختلف. 🔺 در واقع بدبختی های قدیم زن غالباً معلول این جهت بود که انسان بودن زن به فراموشی سپرده شده بود و بدبختی های جدید از آن است که عمداً یا سهواً زن بودن زن و موقع طبیعی و فطری‌اش رسالتش، مدارش، تقاضاهای غریزی اش و استعدادهای ویژه‌اش به فراموشی سپرده شده است. 🔹 این بی توجهی را نمی توان تنها به حساب یک غفلت فلسفی ناشی از شتاب زدگی گذاشت عواملی مانند مطامع سرمایه‌داران در این جریان بی‌دخالت نبود. کارخانه‌داران برای اینکه زن را از خانه به کارخانه بکشند و از نیروی اقتصادی او بهره کشی کنند؛ استقلال اقتصادی زن، آزادی و تساوی حقوق زن با مرد را عنوان کردند و توانستند به این خواسته ها رسمیت قانونی بدهند و بعد تکامل ماشینیسم و رشد روز افزون تولید و ضرورت تحمیل بر مصرف کننده و فوریت استخدام همه وسایل در جهت تبدیل انسان به صورت عامل بی‌اراده مصرف بار دیگر ایجاب کرد که سرمایه‌داری از وجود زن بهره کشی کند اما نه از نیروی بدنی بلکه از نیروی جاذبه و زیبایی او. 🔺این است ارمغان غرب برای زن. 📖 حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام (مبانی) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR @bineshemotahar_qom
🎙 🍂از خیل زائرین اربعینت جا مانده‌ایم اما... به تو از دور سلام🍂 🔰رمز ماندگاری یک پیام 🚩امام حسین علیه السلام خودش را روی صفحه لرزان هوا ثبت کرد ولی چون توام با خون و رنگ قرمز بود، در دل ها حک شد. ▪️امروز شما میلیون‌ها افراد از عرب و عجم را می‌بینید که پیام امام حسین را می‌دانند: إنّی لا اَرَی الْمَوْتَ اِلّا سَعادَةً وَلَا الْحَیوةَ مَعَ الظّالِمینَ الّا بَرَماً * ▪️آنجا که انسان می خواهد زندگی کند ننگین، آنجا که می خواهد زندگی کند با ظالم و ستمگر، مرگ هزاران بار بر این زندگی ترجیح دارد... این، است ▪️پیام ایشان روی صفحه لرزان هوا، چرا باقی ماند؟! چون فوراً منتقل شد روی صفحه دلها؛ روی صفحه دل ها آنچنان حک شد که دیگر محو شدنی نیست. *بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱ ۹۹ 📚برگرفته از کتاب 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 🔷كار براى خود كردن است، 🔷كار براى خلق كردن ‏پرستى است، 🔷كار براى خدا و براى خلق كردن و ‏پرستى است، 🔷كار خود و كار خلق براى خدا كردن و است. 📚مجموعه آثار، جلد 2، ص135 @bineshemotahar_qom
سبیل مطهر برای مطالعه.pdf
519.6K
🔷 نام: سبیل مطهر 🔶موضوع: روش شناسی شهید مطهری در باب تولید علم دینی 📝 نویسنده: زهیر انصاریان 📚 واحد پژوهش و نشر بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام ✳️بخشی از متن: ❇️ آنچه در این مجال به آن خواهیم پرداخت، دیدگاه شهید مطهری در مورد علم دینی است که با بحث هایی که تا کنون راجع به علم دینی و شهید مطهری مطرح شده است تفاوت دارد. ما به بررسی دیدگاه شهید مطهری نخواهیم پرداخت بلکه راجع به شهید مطهری سخن می گوییم. تفاوت این دو در این است که وقتی می گوییم: ❇️ «شهید مطهری در فلان کتاب در باره علم دینی چنین فرموده اند» یک جمع بندی می کنیم و نظر شهید مطهری را در باره علم دینی بیان می کنیم.» ❇️ بنابراین آنچه بیان می شود، نظر شهید مطهری درباره علم دینی نیست، بلکه روش ایشان در باب تولید علم دینی است. @bineshemotahar_qom
(15) 🔰 اتهام به علماى اسلامى‏ و اقرار راسل به حُسن تمدن و فرهنگ اسلامی 🔷 علماى قديم را متهم كردند كه حتى اين را هم قبول نداشته‏ اند كه انديشه را با عمل مى ‏توان به دست آورد. البته من قبول دارم كه فلسفه يونان چنين نقص بزرگى دارد، [ولى‏] امروز خود فرنگيها هم قبول دارند كه در و - كه ريشه، خود قرآن است- علوم از آن جنبه علمى محض خارج شد و جنبه عملى به خود گرفت و در علوم تجربى، جهان اسلام نسبت به تمدن يونان بسى تقدّم و پيشروى دارد. 🔶 در كتاب جهان‏بينى علمى اقرار مى‏ كند كه «تمدن و فرهنگ اسلامى بيشتر از تمدن و فرهنگ يونانى به علم جنبه عملى داد و باب علوم تجربى را باز كرد» كه اين خودش داستانى دارد. ❇️ با اينكه بوعلى را يكى از شاگردان محض ارسطو و از شاگردان مكتب ارسطو مى ‏شمارند، اگر كسى طبيعيّات شفا را درست مطالعه كند مواردى را مى‏بيند كه بوعلى مى‏ گويد: «من به اين حقيقت با تجربه شخصى خودم رسيدم، من با تجربه خودم اين مطلب را درك كردم.» 📚مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏13، ص 458 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه های اجرایی بینش مطهر استان قم در تابستان 99: 1️⃣برگزاری جلسات هم اندیشی و نقد بررسی دوره ی قبل با بینش پژوهان مراحل قبل (تیرماه 99) 2️⃣ برگزاری جلسه ی افتتاحیه ویژه ی بینش پژوهان مرحله ی اول خواهران و برادران (تیر ماه 99) 3️⃣ برگزاری کلاس های مرحله ی اول خواهران (حضوری و در ادامه با اوج کرونا مجازی) و برادران (حضوری) 4️⃣ برگزاری کلاس های مرحله ی دوم خواهران و برادران (به صورت مجازی) که هم چنان ادامه دارد. 5️⃣ برگزاری کلاس مرحله ی پنجم خواهران ( ابتدا به صورت حضوری و با اوج کرونا به صورت مجازی ) 6️⃣ مرحله ی سوم خواهران و برادران با ادغام با بینش پژوهان شعبه ی بم به زودی شروع خواهد شد (مجازی) 7️⃣برگزاری جلسه ی هم اندیشی با مسئولین دانشگاه آزاد قم جهت برگزاری کلاس های بینش مطهر برای اساتید و دانشجویان 8️⃣برگزاری جلسات با برخی مدارس حوزه ی علمیه برای برگزاری دوره ها 9️⃣ برگزاری جلساتی با معاونت امور نخبگان مرکز خدمات حوزه علمیه ی قم برای برگزاری دوره @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
معرفی طرح بینش مطهر.pdf
2.18M
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 قابل توجه آن دسته از مخاطبینی که به تازگی به جمع ما اضافه شده اند، جهت آشنایی با طرح و کیفیت برگزاری آن بالا رو مطالعه بفرمایید. 🔷در صورت وجود هرگونه سوال در مورد دوره بینش مطهر با ادمین کانال در ارتباط باشید. @bineshemotahar_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آزادی معنوی در اسلام یک حقیقت است / پیامبر به یکی از اصحاب صفه فرمودند: اذا انت صرت حرا (اکنون تو به آزادی رسیدی) 📚 کتاب @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📔 کتاب 📝 نویسنده: (حفظه الله) 🔰 آشنایی اجمالی با کتاب 🔷 کتاب از مجموعه سخنرانی های آیت الله مصباح در طول سال های متعدد در 9 بخش تنظیم شده است. 1️⃣ در بخش نخست، به جنبه‌ هايي از امتيازات علمي و اخلاقي شهيد مطهري پرداخته شده است. 2️⃣ در بخش دوم، راز‌هاي موفقيت اين دانشمند به خواننده شناسانده شده است. 3️⃣ بخش سوم کتاب در مورد چهره مُدرسي و استادی شهید مطهری در حوزه و دانشگاه و دیگر محافل علمی است. 4️⃣ در قسمت چهارم به مسئله پاسخگويي آن شهيد به نياز‌هاي زمان، توجه به مقتضيات اجتماعي و آسيب‌‌شناسي آگاهانه اشاره شده است. 5️⃣در بخش پنجم آفت‌زدايي از بوستان عقايد و باورها، مبارزه با ملي‌گرايي، سكولاريسم و ظاهرسازي‌هاي مخرب و نقد خودباختگي‌هاي غرب‌زدگان، مطرح شده است. 6️⃣ در بخش ششم، به پاره‌اي از كوشش‌هاي شهيد مطهري پرداخته شده كه جامعه را از سيلاب تحريفات، بدعت‌ها و شبهات نجات داده است. 7️⃣➖8️⃣ در قمست هفتم و هشتم افشاي گذرگاه‌هاي الحاد و قاطعيت آن دانشمند ژرف‌انديش در برابر افكار التقاطي بعنوان یکی از مهمترین شاخصه های شهید مطهری بیان شده است. 9️⃣ در بخش نهم، ضمن توجه به نقش شهيد مطهري در تبيين مباني فكري انقلاب اسلامي و چگونگي شهادت ايشان به دست گروهك فرقان، حكمت تجليل و تكريم از علامه شهيد مرتضي مطهري، مورد واكاوي قرار گرفته است. ⭕️ ان شاء الله به مرور زمان بخش هایی از این کتاب رو در کانال منتشر می کنیم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 علامه طباطبایی (ره) در تداوم کار امام خمینی (ره) بر کرسی تدریس علوم عقلی استقرار یافت. 🔷 در طي دهه بيست حوزه علميه قم، كه پس از اختناق بيست‏ساله، ناظر نخستين روزهاي باروري و نشاط علمي خود بود ابتدا به احياي مواريث فلسفي شيعه همت گمارد و در دومين گام با استفاده از آن ميراث در ميدان فكري جديد به دفاع از مرزهاي عقيدتي و فرهنگي اجتماع پرداخت و نتيجه اين حركت كتاب «» امام راحل (قدّس سرّه) و كتاب و روش رئاليسم علاّمه طباطبايي (رحمه الله) شد. 🔶 امام خميني در سالهاي نخست دهه بيست ضمن تلاش براي احياي علوم عقلي در كتاب كشف‏الاسرار از برخوردهاي سلبي و تهمت هايي پاسخ داد كه بنيان و هستي حوزه‏هاي علمي را هدف قرار داده بود و علاّمه طباطبايي در تداوم كار امام خميني بر كرسي تدريس علوم عقلي استقرار يافت. 🔷 ايشان پس از پرورش يافتن نسلي آشنا با مفاهيم و علوم عقلي به تدوين «اصول فلسفه» پرداخت و اين اثر از مسائل حاد و درگيري كه ترجمه هاي فلسفي غرب براي تفكر ديني پديد آورده بودند، پاسخ داد و علاوه بر آن نقدهاي بنياديني بر ترجمه فلسفه هاي مادّي و يا ديدگاه هاي فلسفي معاصر وارد ساخت و اين نقدها در حواشي و پاورقي هاي شاگرد برومند ايشان، شرحي گويا يافت، حواشي مزبور در واقع تقرير و تحرير دروسي بود كه مرحوم علاّمه طباطبايي به هنگام تدريس متن افاده مي‏فرمودند. 📚 آیت الله جوادی آملی،شريعت در آينه ‏معرفت صفحه 20 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
#معرفی_کتاب 📔 کتاب #آفتاب_مطهر 📝 نویسنده: #آیت_الله_مصباح_یزدی (حفظه الله) 🔰 آشنایی اجمالی با کتاب
🔰 فرهنگ شهید مطهری در بیان آیت الله مصباح 🔷شهيد مطهري در راه ترويج دين، از هيچ چيز نهراسيد: «لاَ يَخَافُونَ لَوْمَه لآئِم» و از خطرها استقبال كرد. 🔶زماني انسان به فعاليت‌هاي فرهنگي و فكري دست مي‌ زند و دشمنان سنگ‌اندازي مي‌ كنند. اين امري طبيعي است؛ زيرا مخالفت كار دشمن است؛ ولي زماني دوستان و آشنايان به سرزنش انسان مي‌ پردازند و مي‌ گويند: اين چه كاري است كه مي‌ كني‌؟ چرا خودت را در چنين وادي مخوفي مي‌ افكني؟ سختي كار مضاعف مي‌ شود! مطهري گرفتار اين واقعيت‌هاي تلخ بود. 🔷او در شرايطي قرار گرفت كه تك و تنها بود و نه‌تنها كسي وي را همراهي نمي‌ كرد، بلكه بر سر راهش موانعي قرار مي‌ دادند. دليل راهش بود و تشويقش مي‌ كرد. 🔶 شهيد مطهري با اخلاص و وارستگي، چنين مسيري را پيمود و سنگلاخ‌ها را پشت سر نهاد تا به قله رستگاري رسيد. اين هم يكي از رازها‌ي موفقيت چنين انسان دانشور و متعهدي است كه بايد چراغ راه فعاليت‌هاي پژوهشي، آموزشي و تبليغي قرار گيرد. بايد را در مؤسسات خود كاربردي سازيم و راهبردها را از او بياموزيم. ♨️ شعار دادن و احترامِِ تنها به شهيد مطهري، اگرچه مطلوب است، نمي‌ تواند كافي باشد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 یکی از بینش پژوهان در پی انجام یک تحقیق جامع در مورد آثار و تفکرات شهید مطهری بودند و در یکی از مراحل تحقیق با این سوال مواجه شده اند که سیر تاریخی انتشار استاد شهید مرتضی مطهری به چه ترتیبی است. 🔶 به اولین نفری که پاسخ و رو ارائه دهند هدیه ای به رسم تقدیر تعلق می گیرد. ✅ سوال مسابقه این است👇🏼👇🏼 ⁉️ آثار قلمی استاد مطهری کدام هستند و سیر ترتیب این آثار به چه نحو است. از اولین اثر قلمی تا آخرین اثر استاد شهید مرتضی مطهری. 📝 پاسخ های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال کنید. 🎁 هدیه مسابقه برای نفر برگزیده از طریق واریز وجه تقدیم می شود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 این پیام رو یکی از بینش پژوهان و مخاطبین کانال برامون ارسال کردن کار برای خود کردن ؛ کار برای خلق کردن؛ کار برای خدا کردن؛ @BEIRAGH_IR @BINESHEMOTAHAR_QOM
🔰 از حکمت جدلی تا حکمت برهانی 🔷 حكما مدعى هستند كه حسن و قبح‏ها همه مربوط است به دايره ، درباره خدا و جهان و هستى با اين معيارها نمى ‏توان قضاوت كرد. از اين رو حكما كلام را « » مى‏ نامند. 🔶 حكما معتقدند كه اصول اساسى دين با مقدمات برهانى و متكى بر بديهيات اوليه بهتر قابل استدلال است تا با مقدمات مشهورى و جدلى؛ و چون در دوره اسلامى، خصوصاً در ميان شيعه، تدريجاً فلسفه بدون آن كه از وظيفه بحث آزاد خود خارج گردد و خود را قبلًا «متعهد» سازد، به بهترين وجهى اصول اسلامى را تأييد كرد، لهذا حكمت جدلى تدريجاً به دست امثال خواجه نصيرالدين طوسى رنگ و گرفت و كلام تحت الشعاع فلسفه واقع شد. 📚 مجموعه آثار شهید، جلد 5، ص 156 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری