eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔆 با پایان یافتن کتاب در مرحله اول طرح بینش مطهر، همایش مجازی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه) 🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی) ⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19 ◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ ⁉️ سوالات و مسائل خود را پیرامون موضوع جلسه به آیدی @BINESH_QOM ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ریشه اصلی اصول تربیت اسلامی 🔷 در اصول تربيتى، آن ريشه اصلى كه بايد آن را آبيارى كرد همان اعتقاد به خداست و در پرتو اعتقاد به خدا، هم بايد احساسات نوع دوستانه را تقويت كرد، هم حس زيبايى را پرورش داد، هم اعتقاد به روح مجرّد و عقل مجرّد و عقل مستقل از بدن را تقويت كرد و هم حتى از حس منفعت جويى انسان استفاده كرد، همان‏طور كه اين كار را در اديان كرده‏اند. 🔶 در اديان مى ‏بينيد كه از حس منفعت جويى بشر و نيز از حس فرار از ضرر او، به نفع اخلاق بشر استفاده شده است‏. 📝 جلد 22 مجموعه آثار ، صفحه 604 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 کانت و اعتبار سنجی علوم ریاضیاتی، تجربیاتی و فلسفی محض 🔷 كانت نيز با آنكه از عقليون است و به معانى فطرى ذاتى عقلى قائل است منكر اعتبار «فلسفه اولى» است. وى علمهاى مربوط به واقعيت هاى ماوراء ذهن را محصول همكارى عقل و حس مى‏ داند و مدعى است كه حس تنها يا عقل تنها نمى ‏تواند علمى بسازد. 🔶كانت را معتبر مى‏داند زيرا محصول عقل و حس هر دوتاست، را نيز معتبر مى‏ داند زيرا هر چند در رياضيات به عقيده كانت حس دخالت ندارد و عقلى محض است ولى چون مسائل رياضى مربوط به فرضيات خود ذهن است قهراً صادق است زيرا عقل مى ‏تواند در آنچه خودش فرض كرده قضاوت كند. 🔷ولى معتبر نيست زيرا نه مانند طبيعيات است كه حس بتواند دخالت كند و با شركت حس و عقل صورت علمى به خود بگيرد و نه مانند رياضيات است كه صرفاً قضاوت درباره مفروضات و مخلوقات خود عقل باشد. ◀️ توضيح اين مطلب لازم است كه منكرين اعتبار فلسفه تعقلى محض كه بارزترين مصداق آن فلسفه اولى و متفرعات آن است از دو راه مختلف استدلال مى‏كنند و غالباً اين دو راه از يكديگر تفكيك نمى ‏شود: 1️⃣ از راه علم النفسى، يعنى از راه اينكه مواد و عناصر اوليه ذهنى بشر براى حل آن مسائل وافى نيست زيرا عناصر اوليه ذهن بشر منحصر است به صور حسيه، و عقل كارى جز تصرف در آن صور حسيه نمى‏ تواند انجام دهد و مسائل فلسفه تعقلى از حدود حس و احساس بيرون است. 2️⃣ از راه منطقى، يعنى از راه اينكه مقياس صحت و سقم قضاياى فكرى بشر منحصر است به تجربه و آزمايش عملى و آن مقياسهاى عقلى كه منطق عقلى، آنها را وسيله سنجش فكر و تميز دادن صحيح از سقيم و صحيح از خطا مى ‏داند مفيد و اطمينان بخش نيست و هر نظريه و فرضيه‏اى (هر چند مربوط به فنومنها و توجيه ظواهر طبيعت باشد) كه تحت آزمايش عملى در نيايد قابل اعتماد و اطمينان نيست و مسائل فلسفه تعقلى قابل آزمايش عملى نيست زيرا مثلًا نمى‏ توان آزمايش كرد كه آيا وجود اصيل است يا مهيّت؟ و آيا دور يا تسلسل ممكن است يا محال؟ 📝 مجموعه آثار شهید، جلد 6، صفحه 257 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔆 با پایان یافتن کتاب در مرحله اول طرح بینش مطهر، همایش مجازی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه) 🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی) ⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19 ◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ در پیام رسان اینستاگرام ◀️ از طریق لینک مقابل در نرم افزار اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1 ⁉️ سوالات و مسائل خود را پیرامون موضوع جلسه به آیدی @BINESH_QOM ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰همایش‌ در حال‌برگزاری‌ در فضای اسکای روم می باشد. 🌀لینک اسکای روم : https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1
ma'anaviyat_dar_eslam.mp3
15.13M
🔰 صوت جلسه "معنویت در اسلام" 🎙 استاد: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری ⁉️ ملاک معنویت در اسلام چیست؟! 1️⃣ تصورات اشتباه و غلط از معنویت اسلامی 2️⃣ پرداختن به شیوه معنوی امام خمینی و علامه طباطبایی 3️⃣ بیان مسئله مشارطه، محاسبه و مراقبه 4️⃣ نامه جوان به علامه طباطبایی 🔆 میزان دینداری از نگاه اسلامی که در عصر حاضر هم کاربری دارد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
🔰 صوت جلسه "معنویت در اسلام" 🎙 استاد: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری ⁉️ ملاک معنویت در اسلام چی
سلام علیکم متون الحاقی این جلسه تا انتهای امشب در کانال بارگزاری می شوند: 1. متن نسخه نجات علامه طباطبایی 2. توضیح مشارطه، مراقبه و محاسبه از حضرت امام 3. توضیحات تکمیلی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
مشارطه و مراقبه و محاسبه در بیان حضرت امام ارجاعات بحث "معنویت در اسلام" مبانی بر کتاب @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 نامه جوان و پاسخ علامه طباطبایی (به) 🔷 ارجاعات بحث "معنویت در اسلام" مبانی بر کتاب 1⃣ یکی از دوستان فاضل در روزگار جوانی که شوق بیداری و تسلط بر نفس و رسیدن به سعادت به سر داشته است به علامه طباطبایی - که از فرهیختگان سیر و سلوک بوده - نامه ای می نگارد و ضمن بیان موقعیت خود برای رسیدن به مقصود دستورهای عملی طلب می کند. 2⃣ آن فرزانه در پشت همان نامه، دستورالعملی می نگارد و برای وی می فرستد و می خواهد که پس از بیست روز از عمل به آن، حالات خود را برای ایشان بنویسد. وی پس از عمل به آن، حالات خود را برای ایشان می نویسد و در جواب نامه دوم بقیه دستورالعمل را برای او ارسال می فرماید. 3⃣ در پاسخ به نامه سوم، علامه این برنامه سعادت آفرین را تکمیل می فرماید. امید است نشر این نامه ها در دلهای مشتاق مشعل افروزد و ریشه های شرک خفی بسوزد و از آن پیر اهل دل یادی شود. اینک برای آنکه این دستورالعمل بدرستی ارائه شود نامه ها و جوابهای علامه با کوتاه از ما به ترتیب تقدیم می شود. نامه اول بسم الله الرحمن الرحیم 🔷محضر مبارک نخبة الفلاسفة و آیة الله العظمی جناب آقای طباطبائی ادام الله عمرکم ماشاءالله سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. 🔷کوتاه سخن آنکه جوانی هستم 22 ساله، میزان تحصیل پنجم ریاضی. اشتغالات فعلی تحصیلات حوزه قم حدود لمعه اصول الفقه. آخوندزاده. محیط زیست: دو سال سربازی در تهران، شش سال کودکی در قم، تحصیلات اولیه و بیشتر تحصیلات دبیرستان نیز در قم، چند سالی کرمانشاه. 🔶چنین تشخیص می دهدم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی می کنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و می دارند. 🔶درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ 💠یادآور می شوم نصیحت نمی خواهم و الا دیگران ادعای ناصحیت فراوان دارند.دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. همان گونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است). 💠باز هم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاها موفق به پاسخ این سؤال نمی شود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح می دانید و بر این موضوع می توانید اصالتی قائل شوید مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود وا گذارید. متشکرم. امضا23/10/1355 جواب علامه به نامه اول السلام علیکم ✅برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است. و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. ان شاء الله موفق خواهید بود. والسلام علیکم. محمد حسین طباطبایی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 ارجاعات بحث "معنویت در اسلام" مبتنی بر کتاب 🔰 توضیحات نامه علامه 1⃣ امام باقر(ع) فرماید: کسی که از گناه توبه کند بسان کسی است که اصلا گناهی نداشته است. 2⃣ مشارطه: آن است که انسان پیش از شروع در کار، با خویشتن شرط و تعهد کند که از جاده مستقیم شرع خارج نشود. خواسته های حق تعالی را عمل کند بلکه بر خواسته های خود مقدم دارد و هیچ گاه از طلب رضای خداوند و آخرت جویی غلفت نورزد. 3⃣مراقبه: آن است که بنده به هنگام عمل، حق تعالی را در نظر گیرد و خود را در محضر خداوند بیند و کشیک نفس کشد که مبادا از فرمان و خواسته مولا سرباز زند و راه دگر گیرد و عصیان ورزد و به لهو و لعب پردازد. یک چشم زدن غافل از آن ماه مباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید. در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. 4⃣محاسبه: آن است که از خویشتن حساب کشد که فکر و فعل خود به چه صرف کرده و اوقات را چگونه به سر آورده است. پس از آنکه به کاری پرداخت و وقتی و فرصتی گذشت آن را ارزیابی می کند و با محک شریعت آن را می سنجد تا فایده و ضرر را بفهمد. بر کارهای پسندیده خدای را سپاس گوید که او را توفیق داده است و از کارهای زشت و گناه استغفار می کند. امام(ع) فرماید: از ما نیست کسی که هر روز از خود حساب نکشد. پس اگر کار نیکی انجام داده حمد خدا کند و بیشتر انجام دهد و اگر گناهی از او سر زده از خداوند آمرزش بطلبد. امام صادق(ع) از پدران گرامیش(ع) از رسول خدا(ص) روایت کند که فرمود: خوشا به حال کسی که در روز قیامت در نامه عملش، در زیر هر گناهی استغفاری بیابد. 5⃣سور مسبحات: پنج سوره ای که با (سبح) و یا (یسبح) آغاز می شود سور مسبحات نامیده می شود. چرا که این سوره ها با تسبیح حق تعالی آغاز می شود. و دو سوره اسراء و الاعلی را که با (سبحان) و (سبح) آغاز می شود داخل آن ندانند. در حدیث آمده است: پیامبر گرامی اسلام(ص) نمی خوابید مگر آنکه مسبحات را می خواند و می فرمود: در این سوره ها آیه ای است که از هزار آیه برتر است. پرسیدند: مسبحات کدام است؟ فرمود: سوره های حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن. امام باقر(ع) فرماید: هر کس همه مسبحات را قبل از خواب بخواند نمیرد تا قائم(عج) را درک کند. و اگر مرد در پناه رسول(ص) خواهد بود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ایمان به لطف عمیم پروردگار / دعای ماه رجب ✅🔷در دعاى رجب مى‏ خوانيم: يا مَنْ ارْجوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ امَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ تا آنجا كه مى‏ گوييم: 🔹يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ 🔹اى خدايى كه رحمت و نعمت بسيار را مى‏دهى در مقابل عمل كم. 🔸يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ 🔸اى خدايى كه عنايت مى ‏كنى به هركه‏ از تو بخواهد ولو عملى هم نداشته باشد؛ معاوضه عمل هم نيست. 🔹يا مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ 🔹اى خدايى كه اعطا مى ‏كنى و رحمت مى ‏كنى به بنده‏اى كه حتى از تو نخواسته و تو را نمى ‏شناسد 🔸تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً 🔸از بس تو به بندگان خودت لطف و تحنّن و رأفت و رحمت دارى! 🔶يكى از شرايط دعا همين ايمان به لطف عميم پروردگار است و اينكه رحمت پروردگار بى‏منتهاست و اينكه انسان هر اندازه عاصى و گناهكار باشد اگر به مانند يك بنده و بازگشت‏كننده و مُقرّ به معصيت و بنده‏اى كه تصميم گرفته است ديگر نا فرمانى نكند به درگاه الهى قدم بگذارد و است كه پروردگار او را از در خانه خودش دور كند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰گفتن ان شاءلله نشانه ی تردید‌ است یا توحید؟ 🔹وَ لا تَقولَنَّ لِشَی‏ءٍ انّی فاعِلٌ ذلِک غَداً. الّا انْ یشاءَ اللهُ» «آیه ۲۳،۲۴ سوره کهف» هرگز درباره چیزی نگو فردا چنین می‌کنم مگر اینکه بگویی «». 🔸این «اگر خدا بخواهد»ی که یک مسلمان حتی در مورد قطعی‌‏ترین مسائل می‌گوید، به نشان تردید نیست. 🔹بعضی خیال می‌کنند این به نشان است، این را که گفتند علامت تردید است، یک مسلمان همواره مردد است، نمی‌داند فلان کار را می‌کند یا نمی‌کند، اگر خدا بخواهد انجام می‌دهد اگر نه، نه. 🔸این، نشان تردید نیست، نشان است؛ یعنی یک نفر مسلمان می‌خواهد بگوید قطعی‌‏ترین کارها هم بسته به مشیت الهی است و مستقل نیست. 🔹هیچ چیزی در عالم، در دنیا و آخرت، به صورت جبری و قطعی و قهری، چه خدا بخواهد چه نخواهد، وقوع پیدا نمی‌کندقبول داریم خیلی حوادث، قطعی و به یک اصطلاح جبری است و حتماً واقع می‌شود، ولی جبر و قطعیت خودش را از گرفته، چون یقین داریم مشیت الهی دگرگون نمی‌شود؛ نه اینکه آن حادثه جبریت و قطعیت خودش را دارد، خواه مشیت الهی در پشتش باشد خواه نباشد. 📚آشنایی‌با قرآن جلد۵ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📣 یازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 💠 موضوع: نظام فکری شهید آیت‌الله مطهری (رضوان‌الله‌علیه) 🎙 ارائه‌دهنده: حجّت‌الاسلام و المسلمین میثم قاسمی 🗓زمان: امروز یکشنبه، هفدهم اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔖 اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، میتوانید از طریق این پیوند ثبت‌نام کنید. @qom_khamenei_ir @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙استاد شهید مرتضی مطهری: ❇️قرآن کریم درباره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و کسانی که با ایشان هستند و تربیت اسلامی یافته‌اند می فرماید : ⬅️محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار رحما بینهم [سوره فتح ، آیه ۲۹] 🔸در این آیه هم به ولاء نفی اشاره شده و هم به ولاء اثباتی عام؛ آیات قرآن ما را متوجه می کنند که دشمنان اسلام در هر زمان سعی دارند ولاء نفی را تبدیل به اثباتی و ولاء اثباتی را تبدیل به نفی نمایند ؛ 🔹یعنی همه سعی شان این است که روابط مسلمین با غیر مسلمین، روابط صمیمانه ، و روابط خود مسلمانان به بهانه‌های مختلف _ از آن جمله اختلافات فرقه‌ای_ روابط خصمانه باشد. 🔰امروز اگر بر مصیبتی از مصیبت‌های اسلام باید گریست و اگر بر فاجعه از فاجعه‌ای اسلام باید خون بارید این مصیبت و این فاجعه است. 📚کتاب بینش و رفتار قرآنی ،ج ۶ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
11 - نظام فکری شهید مطهری.mp3
15.02M
🎙 جلسه‌ی نهم آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی 💠 نظام فکری شهید آیت‌الله مطهری (رضوان‌الله‌علیه) 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین میثم قاسمی 🗓 یکشنبه، هفدهم اسفند ۱۳۹۹ @tooshe_noor @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
نظام فکری آیت الله شهید مطهری ره.pdf
1.19M
📖 محتوای درس نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری ره 🎙 حجت‌الاسلام‌ و ‌المسلمین @tooshe_noor @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💢طی حکمی از سوی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی؛ جناب آقای دکتر هاشمی گلپایگانی (مسئول موسسه بینش مطهر) به سمت قائم مقامی ستاد امر به معروف منصوب شدند . 🔰ان شاءالله با انتصاب ایشان ، حرکت جدی در جهت احیای این فرضیه واجب در جامعه اسلامی صورت گیرد و شبکه ی فکری و فرهنگی بینش مطهر بیش از پیش گام های موثری در این مسیر بردارد. https://www.mehrnews.com/news/5166401 @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🕊🦋🕊 🕊🦋🕊 🦋🕊 🕊 🌀روز خاتم الانبیاء ، روز توحید است و به همین جهت ◀️روز آزادی_بشر است، ◀️روز رستاخیز جهان انسانی است، ◀️روز عقل و علم است. ☘روز توحید و روز آزادی است ، آری، بدون شک اسلام منادی توحید در جهان است. 🌀فریاد «لا اله الّا اللّه» را، فریاد اینکه جز خدا چیز دیگری شایسته پرستش و عبادت، خضوع و کرنش نیست و بشر جز در پیشگاه حق در پیشگاه هیچ موجودی اعمّ از مجرّد و مادّی نباید خضوع نماید، این فریاد را اسلام بر آورد: تَعالَوْا الی‏ کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ أنْ لا نَعْبُدَ إلَّا اللهَ وَ لا نُشْرِک بِهِ شَیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللهِ‏[آل عمران/ 64] 👆این آیه همان آیه‌ای است که رسول اکرم به عنوان بخشنامه به نام سران جهان آن روز فرستاد. 📚امداهای غیبی‌ در زندگی‌ بشر عید بزرگ مبعث را تبریک عرض میکنیم.🌸 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991221_40565_1281k.mp3
11.38M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. ۹۹/۱۲/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 🎙استاد شهید مرتضی مطهری : ⚜هیچ وقت خون شهید هدر نمی رود ،خون شهید به زمین نمیریزد ،خون شهید هر قطره اش تبدیل به صدها قطره و هزاران قطره بلکه به دریایی از خون می گردد و در پیکره اجتماع وارد می شود. ⚜شهادت تزریق خون است به پیکر اجتماع این شهدا هستند که به پیکره اجتماع و در رگ‌های اجتماع _ خاص اجتماعاتی که دچار کم خونی هستند _ خون جدید وارد می کنند. 📚نهضت حسینی روز بزرگداشت شهدا را گرامی میداریم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📌روش شناسی امتداد حکمت استاد شهید مرتضی مطهری 📍حجت الاسلام دکترمیثم قاسمی 🔹یکی از عویصه های اندیشه امتدادی و انضمامی، سردرگمی در چگونگی تحلیل متغیّرهای موجود در فضای عینی و واقعی زندگی است، اینکه انسان مدرنیته زده امروز در عمق این امواج نو به نو، به کدام دست آویز باید چنگ بزند و با کدام عنصر بازیگر یا بازیگردان در حیات بشر بر سر بود ویا نبود خود به قمار مرگ و زندگی بپردازد و پیچیده تر اینکه در این هیاهوی ایسمها، از کدام پنجره و امکان زندگی، می‌توان جایی برای نگاه توحیدی و وحیانی گشود، معادله‌هایی چند مجهوله و ویرانگر است که مردانِ مردِ عرصه علم و عملیات را از پای درآورده است و نزاع میان آرمانها و واقعیّت را در تراز جنگی صلح ناپذیر جلوه داده است. 🔸نوع نگاه هستی شناسانه هر اندیشمند، حکایتگر نقطه ثقل دیدگاه او در تبیین پدیدهها و تشریح روابط علّی و معلولی میان آنها و دیدگاههای تجویزی است که او در هر نگاه خرد و کلان منظومه فکری خود، اتّخاذ خواهد کرد؛ از این رو برای اینکه دریابیم او چگونه اندیشه خویش را برای حل معضلات زیست انسانی به کار می‌گیرد، لازم است دریابیم، جهان تفسیر شده در حکمت و اندیشه نظری او، بر اساس چه طرح و قالبی برساخته شده است؟ 🔹طرح کلان ساختار هستی در اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری، دارای مختصاتی است که می‌تواند در تولید فرمول تبدیل حکمت به گزارههای راهبردی و عملیاتی ، تا حدود زیادی برای جویندگان فلسفه پویا و راهگشا، الهام بخش باشد، او به رغم اینکه دهه‌ها با مطالعه و بررسی دو جریان اندیشه الهی و مادّی، بر فضای تفکّر بشر احاطه داشت امّا چنان در تحلیل انسان در ساحت و فرد و اجتماع و تاریخ و آینده، استوار سخن می‌گفت که گویا همه کرّو فرّ جهان مادّی و تماشای امواج سهمگین کفر و شرک، لحظه‌ای در درستی آنچه در یافته بود تردیدی ایجاد نکرده است. 🔸او جهان را بر اساس رویکر فلسفه صدرایی و نگاه قرآنی دارای متنی مبتنی بر حقیقت می‌داند، و در پس هر تحوّلی به دنبال یافتن حیثیّت‌هایی است که نشان از حقانیّت و حقیقت دارد، برای مطهری شرّ محض معنا ندارد و حتّی حاکمیّت باطل و طاغوت نیز بدون تکیه بر جریانهای خیر و حقّانی توان حکمرانی و جولان ندارد،«َ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثال‏. رعد17» این الگو را در تحلیل جهان درون فرد نیز به کاربسته است آنجا که سخن از «من عالی و من دانی» به میان آورده است، او راه رهایی انسان را بازگشت به «من عالی» دانسته است و ترجیح می‌دهد، به جای همه توصیه‌های پراکنده اخلاقی، او را به نشانه‌هایی در خود ارجاع دهد تا نقشه راه فطرت و نهاد حقانی نفس الهی خود هدایتگر انسان برای خروج از ظلمات به نور باشد. 🔶 او تمدّن بشر را نیز بر همین اساس تحلیل نموده است، تمدّن را تنها صورت و ابزار تسهیل زندگی برشمرده و آنجایی مظاهر تمدّن را ارزشمند و خیر معرفی می‌کند که به تقویت روابط انسانی و انسانیّت انسان برسد. 🔶اندیشه مطهری از هر نوع تحکّم و اجبار بیرونی برای شکوفایی به عنوان یک حکم اولی پرهیز میکند. او رشد انسان را در تنها بر بستر تجربه و کنشگری ممکن میداند، و معتقد است باید رشد اجتماعی در فضای تفاهم جمعی رقم بخورد، و انسانها باید با آزادی از قید موهومات و تعلّقات «خود دانی» به انتخابگری مقرون به صحت و درستی دست پیدا کنند. 🔹در چنین بستری جهاد برای توحید در واقع جانفشانی برای رفع قیود روح و روان است و انسان انتخابگر هیچ گاه نباید از این کارویژه برکنار باشد، او لایه حقانی جامعه و فرد را بازگشت به فطرت و حقیقت مردمان می‌بیند، برای او قدرت، سیاست و حتّی اخلاق و معرفت و فقه و دیگر عناصر اندیشه دینی تنها ابزارهایی است که انسان را با خودش روبرو کند. 🔸امروز و در هنگامه تجلّی انتخابگری مردم ایران بیش از گذشته باید به جهان بینی استاد شهید برگردیم، جهان بینی مثبت اندیشی که همواره در جستجوی فطرت های قریب به بالفعل شدن است و با بیاعتنایی به جولان پرحجم کف‌های روی آب برای سوار شدن بر ماینفع الناس به دنبال ساختن بلمی است که راه ریختن به دریا را به مردمان نشان دهد، آن روی زیبایشان را به خودشان بنماید و این چنین آشکارا، فلسفه و دین و توحید را به عرصه زندگی بکشاند. 17 اسفند99 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 🆔 @tooshe_noor
¤بسم الله الرحمن الرحیم¤ 🔰در هفته ی گذشته اولین جلسه ی کلاس های مرحله ششم به صورت و همزمان در دبیرخانه بینش مطهر استان قم برگزار شد. @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش‌مطهر استان قم
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 💢 جلسه ی بینش‌مطهر به صورت آنلاین برگزار می شود. 💠برنامه های‌ اختتامیه: ✅سخنرانی حجت الاسلام سید محمد هاشمی ( پیرامون کتاب خدا‌در زندگی انسان) ✅معرفی نفرات برتر دوره ✅اعلام نتایج نظرسنجی ✅اعلام شرایط و زمان ثبت نام مرحله جدید ⏳زمان : سه شنبه ۲۶ اسفند ساعت ۱۹ ⭕️لینک جلسه به زودی در کانال‌ قرار می‌گیرد. @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش‌مطهر استان قم