eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰 لذت نماز شب خوان های حقیقی... 🔷 ما يك سلسله لذت هاى معنوى داريم كه معنويت ما را بالا مى‏ برد. براى كسى كه اهل تهجّد و نماز شب باشد، جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذت و بهجت دارد. 🔷 آن لذتى كه يك نفر نمازشب ‏خوان حقيقى و واقعى از نماز شب خودش مى ‏برد، از آن اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اتوبُ الَيْه ها مى ‏برد، از آن الْعَفْو گفتن ‏ها و ياد كردن و دعا كردن ‏هاى حداقل چهل مؤمن مى‏ برد، و آن لذتى را كه از آن يا رَب يا رَب گفتن‏ها مى‏ برد هيچ وقت يك آدم عيّاش كه در كاباره‏ها مى‏گردد احساس نمى‏كند. 🔶 لذت آن نماز شب‏خوان خيلى #عميقتر، #نيرومندتر و #نشاط_بخش‏تر است. #آزادی_انسان #آزادی_معنوی #ماه_رجب #هدف_زندگی #شهید_مطهری @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 (8) 🎙 🔰ريشه طرح غلط در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران 🔷آيا می دانيد علت اين كه در دنياى اروپا آزادى و آزادى را اين طور فرض كردند كه عقيده بشر بايد به طور كلى آزاد باشد (به همان معنايى كه خودشان می گويند) چيست؟ 🔷اين به اين حد افراط كه شما امروز در دنياى اروپا می ب‏بينيد، بخشى از آن عكس ‏العمل يك جريان بسيار شديد و سختى است كه در دنياى اروپا بوده و آن محكمه است. 🔷اينها قرنها در چنگال تفتيش عقايد بودند. كليسا می آمد تجسس و جست و جو می ‏كرد ببيند آيا كسى در مسائلى كه كليسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكيّات باشد- بر خلاف نظر دارد يا نه؟! آيا اگر كليسا اظهار نظر كرده است كه عناصر چهارتاست يا خورشيد به دور زمين می چرخد، در اين مسائل كسى فكرى بر خلاف اين دارد؟ ولو فكر او فكر و و بود. 🔶تا می ‏ديدند فكرى پيدا شده بر خلاف آنچه كليسا عرضه داشته است، فورا آن را به عنوان يك بزرگ تلقى می کردند، آن شخص را به محكمه می کشاندند و شديدترين از نوع سوختن زنده زنده را در مورد او اعمال می كردند. 🔶 شما اروپاى قرون وسطى را بخوانيد [و آن را با تاريخ مشرق زمين مقايسه كنيد، آنگاه می ‏بينيد] در اين جهت مشرق زمين نظير ندارد. از نظر فجيع بودن جنايت، ما هرچه كه مشرق زمين را توصيف كنيم و هرچه كه منبريها در منابر راجع به بنی اميه و بنی العباس و حتى حجّاج بن يوسف ثقفى حتى مبالغه كنند، مشرق زمين هرگز به پاى اروپاييهاى نمی رسد، به پاى اروپايى امروز هم نمی رسد. مجازات زنده زنده آتش زدن به سادگى انجام می ‏شد. 🔶 قسمت قرون وسطاى آن را بخوانيد. مثلا می نويسد: يك دسته زن را (با اين كه زن بيشتر مورد ترحم است) به يك جرم خيلى كوچك زنده زنده آتش زدند. چقدر دانشمندانى كه به جرم در مسائلى كه كليسا در باره آنها اظهار نظر علمى كرده است، آنهم مسائلى كه مربوط به اصول دين نيست مثل اين كه عناصر چندتاست يا زمين می گردد كه مسئله مذهبى نيست، كشته شدند. می ‏گفتند در مسئله كليات اظهار نظر كرده است، ديگر هيچ عالمى حق ندارد در اين مسئله بر خلاف آنچه كليسا اظهار نظر كرده است بگويد. 📚 آزادی انسان ،دومین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ، ص 90 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری 📺 فعالیتهای #قرارگاه_جهادگران_سلامت 📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما... 🌸 همدلی داوطلبانه طلبه‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔹جایگاه توکل در مواجهه با بیماریها🔹 🔷این روزها برای خیلی ها این سؤال پیش آمد که این همه ترس برای چیست؟ 🔹مگر ما خدا نداریم ؟ 🔹مگر معصومین به فکر ما نیستند؟ 🔹 مگر امامزاده ها نمی توانند بیماری را از ما دفع کنند ؟ 🔹پس چرا ملت مسلمان اینچنین گرفتار و محتاط شده است؟ 🔹مگر حرم اهل بیت «ع» دارالشفا نیستند،پس چرا همان مکان ها هم در مواجهه با یک ویروس ، تعطیل و ضد عفونی می شوند؟ 🔶این سؤالات آنقدر زیاد شد که فکر بنده را مشغول کرد و نسبت به برخی از اعتقادات محکم خود شک کردم که شاید اعتقاد من ضعیف است و توکّل و توسّل من خیلی کم است که اینقدر به اسباب مادی توجه کرده ام و اسباب غیر مادی را فراموش کرده ام. 🔶 با توجه به اینکه کمی با کتاب های شهید مطهری آشنا شده ام، تصمیم گرفتم حداقل بحث توکّل و توسّل را با کمک شهید برای خود حل کنم. ✅خلاصۀ مطالعۀ بنده این شد که: 🔅يكى از واقعیت های عالم، و اعتماد به خداست. توكّل يعنى انسان در پيمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد كه اگر در جريان زندگى هدف صحيح و خداپسند خود را در نظر بگيرد نه منافع شخصى را، كار خود را به خدا واگذار کند، خداوند او را تحت حمايت خود قرار می دهد. 🔅اين گونه اعتقاد به تقدير و تدبير الهى كه نتيجه ‏اش توكّل و اعتماد به خداست، ترس از مرگ و نابودى و بزرگترين نقطه ضعف آدمى را كه ترس از نيستى يا هستى شقاوت آلود است، اصلاح می ‏كند. 🔅خداوند می فرمایند: «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه، انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكلّ شى‏ء قدرا. (سوره طلاق آیه 2و 3) 🔅 از اين آيه، استنباط می شود كه به دنبال توكّل، عنايت پروردگار قطعى است؛ هر كس حقيقتا به خدا توكّل كند عنايت خدا را همراه دارد، اين، قانونى است كه بر همه قانون هاى ديگر حكومت می كند. در عين حال براى اينكه فراموش نشود كه كار خدا، نظام و قانونى دارد، بيان فرموده كه «خدا براى هر چيزى اندازه و حسابى قرار داده است» و هم فرموده كه «هر كس پرهيزكارى كند، خدا براى وى راهى قرار می دهد» يعنى كار او بدون قانون و بی وسيله نيست 🔅 با توجه به آیۀ «يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة» (سوره مائده آیه 3) بطور كلى، به وسائل و اسباب (یعنی استفاده و کمک گرفتن ازاسباب و وسائل) _ با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده_ عين توحيد است. 🔅یعنی ما باید از مادی بهره کامل را ببریم و در عین حال حواسمان باشد که اسباب غیر مادی هم در صورت توکّل داشتن و تقوا داشتن به ما کمک می کند« و بلکه اسباب غیر مادی تاثیر بیشتر و اساسی تری هم دارد »؛ نه اینکه فقط توکّل و توسّل و تقوا داشته باشیم ولی به هیچ یک از اسباب مادی توجهی نکنیم. 🔅مثل این است که تشنه باشیم و برای رفع تشنگی مرتب توکّل کنیم و تقوا داشته باشیم و زیارت برویم که در اینصورت هیچ وقت رفع تشنگی نمی شود؛ بلکه فقط باید تصمیم بگیریم و آب بنوشیم یعنی از اسباب مادی استفاده کنیم تا تشنگی ما رفع شود. 🔅البته اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى می توان شناخت مثلا راه شناخت بیماری و راه رعایت بهداشت برای بیمار نشدن ، همان آزمایش و تجربه علمی است. همچنانکه اسباب معنوى« مثل توکّل و توسّل وشفاعت و...» را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد. ✳️بنابر این مطمئن شدم که بسیاری از نظرات این روزها در مورد توکل و توسل و تأکید بر تمسک به امور غیر مادی در عین عدم رعایت اسباب و علل مادی، اگر مغرضانه نباشد ، در اثر فهم ناقص مفاهیم دینی است. مجموعه آثار شهید مطهری ،ج1 ،ص 263 ❌ شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 توصیه های امروز رهبر معظم انقلاب : 🔰مردم از و دستورالعملهای مجموعه های مسئول تخطی نکنند؛ در مورد ، در مورد نگهداشتن دست و صورت و محیط زندگی و نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌شدن اینها ،یقیناً هر چیزی که کمک کند به جامعه و این بیماری، یک است؛ در نقطه مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیئه است. خدای متعال ما را کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیت کنیم. 🔰همگان را به و توجه به پروردگار توصیه میکنم. البته این آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به برخاسته از دل پاک و صاف و افراد برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که به درگاه خداوند و از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. 🔰دعای هفتم دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. ۹۸/۱۲/۱۳ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
📜متن دعای هفتم که امروز خواندن آن را به مردم توصیه کردند: 💠و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ : يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 💠 دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» 🔷من از شما هيچ چيزى نمى ‏خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند... 🔷تا كى ما مى‏خواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! 🔶 على شيعه‏اى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بعد در ميان اين مردم سارى و جارى بشود، چنين شيعه‏ اى را على عليه السلام نمى ‏خواهد و از او بيزار است. 🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه‏ مى ‏شنويد فوراً نگوييد «مى ‏گويند چنين». @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🏞 🎙 🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» 🔷من از شما هيچ چيزى نمى ‏خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند؛ دست اينها، جاسوسها و پول اينها مرتب دارد كار مى ‏كند. 🔷 از خوارج نهروان نباشيد. آخر تا كى ما مى‏خواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! اگر ما از اين درسها پند نگيريم، پس از چه مى ‏خواهيم پند بگيريم؟ چرا ما هر سال مى‏آييم جمع مى ‏شويم به نام على مجلس مى‏ گيريم؟ چون على زندگى‏اش آموزنده است. 🔶يكى از نكات آموزنده زندگى على عليه السلام همين مبارزه با خوارج است، مبارزه با خشكه مقدسى است، مبارزه با نفاق است، مبارزه با جهالت است. على شيعه جاهل نمى‏خواهد، على شيعه‏اى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بگويند اقبال پاكستانى به امام جعفر صادق‏تان فحش داده، بعد در ميان اين مردم سارى و جارى بشود كه اقبال پاكستانى- العياذباللَّه- ناصبى بوده (اين مردى كه مخلص اهل بيت پيغمبر است) و نروند كتابش را باز كنند يا اقلًا تاريخش را از سفارت پاكستان يا جاى ديگر بپرسند، چنين شيعه‏اى را على عليه السلام نمى‏خواهد و از او بيزار است. 🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه‏ مى‏شنويد فوراً نگوييد «مى ‏گويند چنين». آخر اين «مى‏ گويند» ها ريشه هايش يك جاهاى خطرناك است. تحقيق كنيد، بعد از تحقيق هرچه كه مى‏خواهيد بينكم و بين اللَّه بگوييد، اما بى‏تحقيق حرفى را نزنيد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: علیرضا نیکو صفت از 🔰مواجهه صحیح و دفع خطر شایعه ها 🔷شایعه پراکنی و نشر اکاذیب از خصلت های زشت یک جامعه محسوب می شود. این کار سبب نا امنی روانی و اجتماعی می شود و به مرور زمان همه افراد نسبت به اخبار و اطلاعات بی اعتماد می شوند. در قرآن وروایات به این موضوع اجتماعی پرداخته شده است که برخی از شواهد آن را با هم مرور می کنیم. 🔶 خدای متعال در آیه 19 سوره نور می فرماید: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» كسانى كه دوست دارند كه زشتكارى در ميان مومنان، شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود و خدا[ست كه‏] مى‏داند و شما نمى‏دانيد. قطعا یکی از مصادیق زشتکار سنت غلط و اشتباه رواج شایعه ها و اقوال ناصحیح است که این روزها به برکت شاهد آن هستیم. 🔷امیرالمومنین در نامه 78 نهج البلاغه خطاب به ابوموسی اشعری می نویسند: : «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ. وَ إِنِّي لَأَعْبَدُ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ بِبَاطِلٍ وَ أَنْ أُفْسِدَ أَمْراً قَدْ أَصْلَحَهُ اللَّهُ؛ فَدَعْ [عَنْكَ] مَا لَا تَعْرِفُ، فَإِنَّ شِرَارَ النَّاسِ طَائِرُونَ إِلَيْكَ بِأَقَاوِيلِ السُّوءِ» شقى و بدبخت کسى است که از عقل و تجربه اى که نصيب او شده محروم بماند و من از اينکه کسى سخن بيهوده بگويد متنفر و از اينکه کارى را که خدا اصلاح کرده بر هم زنم بيزارم (من خواهان وحدت امت اسلام و خاموشى آتش فتنه ام) آنچه را نمى دانى رها کن (و به شايعات و سخنان اشرار گوش فرا مده) زيرا مردم شرور سخنان نادرستى را به تو مى گويند (تا تو را از راه حق منحرف سازند). 🔶راه مقابله: ائمه معصومین علیهم السلام و علمای بزرگوار اسلام همواره در مقابل این رویه غلط اجتماعی از تبلیغات سالم وموثر بهره می جستند. مطابق آنچه که در از آثار شهید مطهری آموخته ایم، معنای تبلیغ یعنی رساندن پیام. 🔷اگر می خواهیم تبلیغ ما اثر گذار باشد اولین کار از نگاه شهید مطهری بازسازی نظام تبلیغ دین است که وظیفه آن به عهده روحانیت است و برای رسیدن به آن چند راه را می توان معرفی کرد: 1️⃣ اصلاح فکر و تکامل فکر صحیح 2️⃣ آگاهی از تحولات و پیشرفت علمی جهان 3️⃣ معرفی چهره واقعی اسلام 4️⃣ استفاده از شیوهای تبلیغی هر عصر و مصر 🔶استفاده از این روش ها برای کسانی که خواهان یک جامعه پاک و سالم هستند الزامی است، این کار همان سیره و سنت ائمه و علمای سلف ماست که ما نیز باید روش آنها را سرلوحه کار خود قرار دهیم و آن را به کار ببندیم. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
❌ خطرهای بزرگ در کشتار غریبانه مسلمین مظلوم هند 🔰 آیا می دانیم مسلمانان در سراسر جهان چه می کشند؟! 🔷 بايد در ، اين گونه قضايا به اطلاع مردم رسانده شود. آيا الآن شما مى ‏دانيد كه بر سر برادران مسلمان شما در شهرهايى كه سابقاً جزء ايران بود و امروز جزء كشورهاى كمونيستى است چه مى‏ گذرد؟ آيا مى‏دانيد در تركستان شرقى بر مسلمانان چه مى‏ گذرد؟ آيا مى‏ دانيد وضع مسلمين در چگونه است؟ آيا از آوارگان اطلاعى داريد؟ آيا مى‏دانيد كه اسرائيل امروز چه خطر بزرگى براى عالم اسلام است؟ 🔷 ما امروز دو خطر بزرگ داريم، متوجه عالم اسلام است. قضيه الجزاير با همه اهميتى كه دارد جنبه محلى دارد، اما اين دو خطر كه عرض مى‏كنم عمومى است و از لحاظ عالم اسلام فوق‏العاده اهميت دارد. آن دو خطر يكى است و ديگر يعنى خطر جهود؛ يكى كفر صريح است و ديگرى نفاق. 🔶ايندو در تمام كشورهاى اسلامى بساط جاسوسى خود را پهن كرده‏اند. خدا مى ‏داند كه در سال چند ميليون دلار براى اين كار صرف مى‏ شود. اين دوتا شاهرگ اسلام را مى ‏زنند، مثل دو تيغه قيچى به كار افتاده‏اند كه ريشه اسلام را ببُرند. 🔶 مسلمانان بايد كاملًا هوشيار باشند و به اين دو خطر توجه داشته باشند. شما مى‏ شنويد در كشورهاى عربى روابط فلان دولت با فلان دولت چه شد، سوريه با مصر چطور، اردن با سوريه چطور، عربستان سعودى چطور. بدانيد كه در همه اين قضايا انگشت اسرائيل در كار است. اين خطر را بايد به مردم گفت. بايد مردم را هوشيار و آگاه كرد. ⭕️كى بايد بگويد؟ ⭕️آيا دولت بايد بگويد؟ ⭕️دولت كه وظيفه خود نمى‏داند. ⭕️آيا احزاب سياسى بگويند؟ آنها كه چنين چيزها در مرامنامه ‏ها و اساسنامه‏ هاشان نيست. ✅اينها را بايد خطبا بگويند، آنهايى بايد بگويند كه سخنگوى اسلام به شمار مى‏روند. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
❌ خطرهای بزرگ در کشتار غریبانه مسلمین مظلوم هند #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰 آیا می دانیم مسلمانان د
بسم الله الرحمن الرحیم این پیام شهید والا مقام شهید مرتضی مطهری است. متن بالا یکی از پیام ها و تذکرهای این روحانیت است که تا همیشه تاریخ بر گوش جان ها طنین انداز خواهد شد. طلاب و خطبا و صاحبان تریبون (مسجد و مدرسه و کلاس و کانال و گروه و...) بدانند که اقل کار همدردی و اعلام این خطرها به جهانیان است. مردم باید بدانند که بخاطر اسلام چه خون ها ریخته می شود مردم باید بدانند که بخاطر مسلمانی چه دردها کشیده می شود مردم باید بدانند که آمدن امام زمان رهین غم انسان خوردن است مردم و ما باید بدانیم که خطر همیشگی اسلام صهیونیزم است... مردم و ما باید بدانیم که... شهید مطهری دو خطر بزرگ زمان خود را یکی کمونیسم و دیگری صهیونیزم معرفی می کند. خطر کمونیسم با فداکاری و جانفشانی و دفع شد. اکنون با گذر زمان خطر صهیونیزم ادامه دارد اما جایگزین خطر کمونیسم جریان غالب و فراگیر لیبرالیسم شده است. که به مرور زمان نکاتی درباره این خطر عظیم بیان خواهیم کرد. 📝ناصر قیلاوی زاده @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺 میلاد با سعادت حضرت امام محمد تقی الجواد علیه السلام مبارکباد🌺🌺🌺 💐صلوات خاصه امام جواد علیه السلام تقدیم شما اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَيْهِمُ السَّلَامُ عَلَمِ التُّقَى وَنُورِ الْهُدَى وَمَعْدِنِ الْهُدَى وَفَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَخَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَأَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَاسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ وَأَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَزَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَبَقِيَّةِ أَوْلِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 📚 مفاتيح الجنان @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 : ♻️روزی متوکل علیه السلام را احضار کرده بود و گویا ایشان سوار قاطر بودند و می‌رفتند به دربار . جمعیت در بیرونِ در خیلی زیاد بود و غوغایی بود. وقتی که حضرت از دور پیدا شدند به موجب آن احترام و مهابتی که برای حضرت بود مردم کوچه دادند و حضرت آمدند و رد می‌شدند. ♻️راوی می‌گوید آن شخصی که نقل کرده گفت: من نگاه کردم دیدم او خیلی با وقار و همین طور سرش را پایین انداخته و می‌آید.برای دیگران باید با زور شلاق راه باز کنند ولی برای او مردم به احترام راه را باز می‌کنند. ♻️با خودم گفتم که این همین را می‌گویند است و دارای چنین مقاماتی است؟ چه فرق می‌کند، این هم بشری است مانند ما؛ او با ما چیست؟ گفت تا این را با خود گفتم یک وقت (امام) رویش را برگرداند به طرف من و گفت: «فَقالوا ابَشَراً مِنّا واحِداً نَتَّبِعُهُ انّا اذاً لَفی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ» (سوره قمر 24) یعنی: ما کسی بشویم که مانند ما یک بشر است؟ این خیلی و اشتباه است که انسان از یک بشر پیروی کند. در این صورت ما در سعیرها و خواهیم بود. ♻️بعد به دنبال آن یک خاطره دیگر در ذهنم پیدا شد. تا این خاطره دیگر پیدا شد فوراً( امام) فرمود: «االْقِی الذِّکرُ عَلَیهِ مِنْ بَینِنا بَلْ هُوَ کذّابٌ اشِرٌ»آیا و از میان همه ما بر این (فرد) فرود آمد؟(سوره قمر آیه ۲۵) فهمیدم نه، امام یعنی همین‏. پ.ن : البته شناخت آن فرد از امام شیعیان در همین حد است. مقام امام بسیار بسیار فراتر از تصور آن شخص است. 📚آشنایی با قرآن ، ج 5 📚منتهی الآمال، ج 2/ ص 333. (ع) 💠میلاد با سعادت امام محمد تقی(ع) برهمگان مبارک باشد.💠 🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده 🔰 و بحران 🔸در این روزها که جهان و به خصوص کشورمان درگیر بیماری مسری شده است بیش از پیش ذهنم درگیر مسئله ای است که می توان آن را بحران فعلی و شاید آینده ی جامعه ی ایرانی دانست، مسئله ای که آن را می نامم. 🔸در طول تاریخ ایران، ایمان و شریعت همواره درکنارهم تشکیل دهنده ی هویت جامعه ی ایرانی بوده است. اما به نظر می رسد عوامل گسترده ای سبب شده است، تا جدایی ایمان از شریعت رخ دهد. اهمیت اجتماعی این رویداد به حدی است که شاید بتوان آن را در کنار تحول بزرگ دوران رنسانس اروپایی قرار داد. به نظر من این تحول، بسیار عمیق‌تر از تحقق سکولاریسم در اروپاست.در سکولاریسم، جدایی دین از سیاست رخ داد ولی در ایران جدایی ایمان از شریعت رخ داده است. سکولاریسم چهارصد سال به طول انجامید درحالی که جدایی ایمان از شریعت شاید معلول سی سال اخیر باشد. 🔸امروز با نسل روبه افزایشی از جوانانی مواجه هستیم که ایمان دارند، ولی مناسک دینی را انجام نمی‌دهند. خانواده‌های آنها نیز پذیرفته‌اند که جوانان آنها تنها ایمان اخلاقی داشته باشند. در سکولاریسم دین به عنوان یک امر مقدس قابل توجه است اما در جدایی ایمان و شریعت، نه تنها دینداری و رویکرد دینی در حیطه های اجتماعی کنار گذاشته می شود، بلکه در روابط فردی بشر و در خلوت اش نیز مورد غفلت قرار می گیرد. 🔸این رخداد دهشتناک عوامل متعددی دارد اما می توان مجموعه ی آنها را ذیل دو عنوان عوامل بینشی و عوامل کنشی گنجاند. عوامل بینشی متعددی زمینه ساز تحقق چنین رویدادی در جامعه ی ایرانی شده است. وجود رویکردهایی از جنس مرگ فدیه وار مسیح در ماجرای کربلا و نگرش هایی از این دست، راه را برای رخنه کردن چشم اندازهای تفکیک محورانه در دینداری مردم فراهم نموده است. استاد شهید به کرّات در مواضع متعددی به عوامل بینشی اشاره کرده و جامعه ی ایرانی را از گرفتارشدن در منجلاب ایمان بدون شریعت برحذر داشته اند. (نمونه ای از این موارد در کتاب نهضت حسینی قابل مشاهده است). 🔸مرحوم استاد در یادداشتهای خویش، در تحلیل سیر شکل گیری تفکرات جدید ِ روشنفکری دینی، تصربح می کند ایمان بدون دینداری و التزام به شریعت، زمینه ساز ریشه دواندن خرافه و بدعت در دین خواهد شد، همچنان که سبب تحقق بسیاری از جریانات شبه روشنفکری و اصلاح و تجدد فکر دینی در طول تاریخ شده است. (یادداشت های استاد مطهری، ج۱ ص۱۸۸) 🔸به نظر می رسد با وجود تاثیرگذاری فراوان عوامل بینشی که قطعا در آینده بیشتر درباره ی آنها صحبت خواهم کرد، نباید از نقش عوامل کنشی و رفتاری در تحقق جریان تفکیک ایمان از شریعت غافل شد. یکی از عوامل کنشی را می توان در جریان فراگیر شدن ویروس یافت. 🔸کرونا ضربات شاید جبران ناپذیری به اقتصاد، سلامت و روان جامعه ی ایرانی وارد ساخت، اما شروع رسانه ای آن از قم و اصرارهای فاقد عقلانیت دینی از سوی برخی متولیان امر دین و دینداری، ضربات سخت تری بر پیکره ی دینداری وارد ساخت. متاسفانه در دوره های اخیر با اظهار نظرها و عکس العمل های بیجا و عاری از عقلانیت دینی هزینه های بیشماری برای نهاد دین و دینداری تراشیده ایم. البته که اعتراض نگارنده به معنای نادیده گرفتن شیطنت های رسانه ای جریان سلطه و استکبار نیست اما بیایید برای یکبار هم که شده به جای اینکه تمام حواسمان را معطوف نماییم، تلاشمان را مصروف مراقبت از کنیم. ♻️این دوران خواهد گذشت اما ماحصل اش تشدید جریانی است که تحت عنوان جدایی ایمان و شریعت در بدنه ی جامعه ی روشنفکری جدید رویش کرده است. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فهرست اول از مطالب کانال #بینش_مطهر_استان_قم 🔰موضوع: مجموع یادداشت های ارسالی در فراخوان یادداشت نویسی 1️⃣یادداشت #شماره_یک از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/446 2️⃣یادداشت #شماره_دو از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/449 3️⃣یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/454 4️⃣ یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/459 5️⃣یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/465 6️⃣ یادداشت #شماره_شش از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: علیرضا نیکو صفت از #خوانسار https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/473 7️⃣ یادداشت #شماره_هفت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/485 ♨️ شما #مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. #شهید_مطهری #الگوی_مطهر #فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا #جدایی_ایمان_و_شریعت @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 🔷صوت مکالمه شهید #آیت_لله_مطهری با شهید #آیت_الله_صدوقی در اوج درگیری های انقلاب که توسط ساواک شنود شده بود. 🔶دلنگرانی از شدت کشتار نیروهای مردمی توسط نظامی های رژیم طاغوت #شهید_صدوقی #شهید_زنده #الگوی_همیشه_جاوید #کارآمدی #یزد #اصفهان @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام 🔶 بینش آموختگان استان قم 📌دعوت می کنم از شما مخاطبین ارجمند تا پاسخ برخی سوالات این روزهایمان _ که اذهان مشغول به است _ را از آیت الله بپرسیم و پاسخ را در میان آثار 📚 شیرین ایشان بجوییم‌. 🔴سوال اول : { وظیفه در قبال این بیماری چیست؟ } 🔵 : وسایل عمومی تربیت و باید و باشد. افراد هر مملکت سرمایه‌های اصلی آن کشورند؛ .... و از این جهت وسایل حفظ و تکمیل این سرمایه از فرهنگ و بهداشت و اخلاق، مجانی و رایگان در اختیار عموم گذاشته شود و این امور موجب و فاصله عجیب طبقاتی و استثمار افراد از یکدیگر می‌‌شود. (۱) 🔴سوال دوم : { اهمیت بهداشت در دین اسلام چه میزان است؟ } 🔵 : در موضوع بهداشت، آیا نیازی هست که انسان دستورهای اسلام به صحت و بهداشت را بیان کند؟ از نظر اسلام ، بهداشت واجب است. در زمان خود پیغمبر طبیبی بود به نام حارث بن کلده، از اطبائی که در تحصیل کرده بود. پیغمبر به اصحاب خود نوشته بود که بروید پیش این طبیب و از او استفاده کنید. علاوه بر این، کار بسیار مهمی که تمدن اسلامی کرده است و ایجاد بیمارستان‌ها بوده است. اساساً بیمارستان‌های عمومی و بزرگ برای اولین بار در جهان اسلام تأسیس شد؛ یعنی قبل از دنیای اسلام تاریخ نشان نمی‌دهد بیمارستان‌های عمومی به این صورت وجود داشته باشد. (۲) 🔴سوال سوم : { آیا دولت حق دخالت در بهداشت مردم را دارد؟ } 🔵 : بهداشت در سابق یک امر شخصی بوده، ولی اکنون در عین اینکه یک امر شخصی است، نظارت و یک نوع ارشاد و هدایت و تقسیم‌بندی کارها به عهده است.(۳) 🔴سوال چهارم : { آیا از منظر اسلام ، امور معنوی و بهداشت ، رابطه ای دارند؟ } 🔵 : امیرالمؤمنین درباره تقوا فرمود: ... [تقوا] بهبود بیماری تن شماست. شاید بخواهید بپرسید چه رابطه‌ای است بین که امری روحی و است با سلامت بدن؟ می‌گویم البته تقوا گَرد یا آمپول نیست، اما اگر تقوا نباشد بیمارستانِ خوب نیست، طبیبِ خوب نیست، پرستارِ خوب نیست، دوای خوب نیست؛ اگر تقوا نباشد آدمی حتی تن خود و سلامت تن خود را قادر نیست حفظ کند. آدم متقی که به حدّ خود و حق خود قانع و راضی است روحی مطمئن‏ تر و اعصابی آرام تر و قلبی سالم تر دارد، دائماً در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد و کجا را ببلعد، ناراحتیهای عصبی او را به زخم روده و زخم معده مبتلا نمی‌سازد، افراط در شهوت او را ضعیف و ناتوان نمی‌کند، عمرش طولانی ‏تر می‌شود. سلامت تن و سلامت روح و سلامت اجتماع، همگی بستگی دارد به تقوا. (۴) 🔴سوال پنجم : { آیا وضع محدودیت های بهداشتی از طرف حاکمیت نیاز به اجازه از مردم دارد؟ } 🔵 : آیا شما هرگز این حرف را می‏زنید که اعتقاد هر مردمی راجع به بهداشت آزاد است؟! اگر مردم منطقه ‏ای دلشان می‌خواهد که تراخم(۵) داشته باشند، نود درصد آنها تراخم دارند و خودشان تراخم را انتخاب کرده‌اند، شما می‌روید از آنها اجازه می‌گیرید که آیا به ما اجازه می‌دهید که تراخم شما را معالجه کنیم؟ یا از هر طریق ممکن که بتوانید ولو آنها را اغفال کنید و گولشان بزنید، ولو دست و پایشان را ببندید، تراخمشان را معالجه می‌کنید و می‌گویید من به اینها خدمت کردم، خودشان نمی‌فهمند.(۶) 📚 منابع : ۱.یادداشت های استاد مطهری، چ۱ ، ۱۳۹۳ ، ج۱۳ ، ص۴۴ ۲.گریز از ایمان ، گریز از عمل ، چ۱ ، ۱۳۹۴ ، ص۴۶ ۳.مقدمه ای بر حکومت اسلامی ، چ ۱ ، ۱۳۹۶ ، ص۴۷ ۴.ده گفتار ، چ۳۱ ، ۱۳۹۰ ، ص۴۰ ۵.نوعی بیماری چشم ۶.آینده انقلاب اسلامی ایران ، چ۳۳، ۱۳۸۹ ، ص۳۰۶ 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
☀️ عملی برای سه شب آینده سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است: 🔺شب سیزدهم: 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰شب چهاردهم: 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰 شب پانزدهم: 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🕌 متنِ زیبای روایت: 🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه: أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك (الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 230) ⭕️ ۴ رکعت به معنای دو‌ نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است. @ofoqemobin @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش مطهر استان قم.
🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊 🎙 💠از جمله کلماتی که ما زیاد درباره وجود مقدس استعمال می‌کنیم کلمه «» است. 💠این کلمه را اول بار شخص مقدس درباره علیه السلام اطلاق فرمود. 💠 مفهوم اصلی کلمه مولی، قرب و دنو است .یکی از معانی کلمه «مولا» ، «» یعنی است. 💠 در دفتر ششم ، از کلمه مولا معنی «» یعنی آزادی بخش را گرفته است. داستان قاضی خیانتکار و زن، که قاضی می‌خواهد در صندوق مخفی بشود، او را مخفی می‌کنند و به دوش حمّال می‌دهند. بعد قاضی به آن حمال التماس می‌کند که هرچه می‌خواهی به تو می‌دهم، تو برو و معاون مرا خبر کن تا بیاید این صندوق را بخرد. معاون او را خبر می‌کنند، می‌آید صندوق را می‌خرد و او را آزاد می‌کند. بعد ملا از اینجا گریز می‌زند، می‌گوید: 💠همۀ در صندوق تن زندانی هستیم ولی خودمان نمی‌دانیم، احتیاج به داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد، انبیاء و مرسلین و هستند. سپس می‌گوید: زین سبب با اجتهاد نام خود وانِ مولا نهاد گفت هرکس را منم و دوست‏ ابن عمّ من علی اوست‏ کیست ، آن که آزادت کند بند ز پایت بر کنَد 💐💐ولادت واقعی و جهان بشریت امیر المومنین علیه السلام مبارکباد.💐💐 📚کتاب آزادی انسان ، دومین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر، ص 19 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰پرسش: چرا با اینکه مکتبی زنده است و مبنای فکری پویا و فعالی دارد اما تاثیر این مکتب پویا و جاودانه در بین مسلمین و جامعه اسلامی مشاهده نمی شود؟ 📌جواب استاد: 🔶 استاد می فرمایند نقص کار در مسلمین است. یعنی فکر مسلمین و طرز تلقی مسلمین از اسلام به صورت زنده ای نیست بلکه به صورت مرده است. مثل این است که شما بذر زنده ای را به شکل برخلاف اصول کشاورزی در زیر خاک کنید که این بذر در زیر خاک بماند ولی جوانه نزند. 🔷تعبیر لطیفی دارد امیر المومنین علی(ع) که آینده اسلام ومسلمین را ذکر می فرماید:«لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا»یعنی مردم جامه ی اسلام را برتن می کنند ولی آنچنان که پوستین را وارونه به تن می کنند. ✅نتیجه این است که هست اما بی خاصیت و بی اثر ، اسلامی که دیگر نمی تواند حرارت بدهد ، نمی تواند حرکت و جنبش بدهد، نمی تواند نیرو بدهد ، نمی تواند بصیرت بدهد بلکه مثل یک درخت پژمرده ی آفت زده ای است که سر پا هست اما پژمرده و افسرده. 👈منبع:احیای تفکر اسلامی، ص19-20
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: جناب آقای رضا کریمی از 🔰عذاب در انتظار بشریت است یا رحمت!! 🔷 دست خدا با است و خدا از تفرقه نهی کرده است اما گاهی جدایی و تفرقه و خلوت ناگزیر می شود. دستور اصلی دین مصافحه و معانقه بین برادران است اما این حکم اکنون نه تنها معلق شده است بلکه نهی شده است. خاصیت اجتماعی خود را از دست داده اند. برای اولین بار نمازجمعه پس از انقلاب که زیر موشک باران هم اقامه شده بود، این بار تعطیل شد. اکنون حکومت دستور می دهد هر اجتماعی ممنوع است و همه سرجایشان بمانند، دانشمندان این دستور را تبیین می کنند و علما آن را حمایت می کنند. 🔷اکنون یکی از مهم ترین توصیه ها در خانه ماندن است. گویی خطاب قرآنی تکرار شده است که سرجایتان بمانید. راز این تنهایی و جدایی چیست؟ چه چیزی در انتظار ماست؟ 🔸جدایی در قرآن حداقل دو معنای و دارد. 1️⃣ جدایی (تزیُّل) گاهی مقدمه عذاب است. خدا به خاطر وجود مؤمنین که‌ در پیچ و خم اجتماع ناشناخته اند، عذاب بر کفار نمی فرستد ولی اگر جدایی صورت گیرد اقدام می کند: 🕋 و لَوْ لاٰ رِجٰالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِسٰاءٌ مُؤْمِنٰاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اَللّٰهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشٰاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ ...(فتح٢٥). در محشر هم به مشرکین و شرکایشان خطاب می رسد سرجایتان بمانید‌‌ تا بین آنها جدایی صورت گیرد: 🕋و يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكٰانَكُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَكٰاؤُكُمْ فَزَيَّلْنٰا بَيْنَهُمْ...َ (یونس٢٨). 2️⃣از سوی دیگر جدایی و اعتزال و‌خلوت منشأ رحمت الهی است. از مردم خود فاصله گرفتند و گفته شد به‌غاری پناه ببرید تا خدا از رحمتش برایتان بپراکند و گشایشی از امر خود برایتان فراهم کند: 🕋و إِذِ اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ مٰا يَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّٰهَ فَأْوُوا إِلَى اَلْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً (کهف١٦). خلوت کردن گاهی مقدمه گشایش های تازه است. 🔹چه خبر است؟ بیماری همه را تنها و جدا کرده است. 🔹اراده الهی بر چه قرار گرفته است؟ یا ؟ تزیل یا اعتزال؟ 👌🏻شاید ما نتوانیم راز دهر را بیابیم. هر چه هست خیر است و ما باید تسلیم باشیم و فقط مراقب ایمانمان باشیم. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
هدایت شده از در نوبت ارسال شهید
🔰 اسلام در كشمير 🔷 مورخين مسلمان نوشته‏اند كه تا سال 715 هجرى مردم كشمير متدين به دين اسلام نبودند. در اين قرن يك نفر ايرانى كه لباس قلندران پوشيده بود وارد كشمير شد و در اين ناحيه شروع به فعاليت كرد. از آنجا كه مردم و به قلندران و درويشان علاقه خاصى دارند دور او را گرفتند و هر روز بر اعتبار او افزوده مى‏شد. 🔷در تاريخ فرشته آمده كه: نام اين شخص بوده است. اين مرد در زمان سيه ديو كه حاكم كشمير بود وارد «سرى نگر» شد و نوكرى اين راجه را پذيرفت. شاه ميرزا اندك اندك در اين مرد نفوذ كرد و راهى براى خود باز نمود. پس از چندى سيه ديو فوت كرد و فرزندش رنجن زمامدار شد و شاه ميرزا را وزير و مشاور خود قرار داد. در اين هنگام ميرزا قدرتى به هم زد و فرزندانش ادعاى استقلال كردند. 🔷 بعد از مدتى اين راجه نيز فوت كرد و زنش حكومت را به دست گرفت و با شاه ميرزا ازدواج کرد و او را در كارهايش دخالت دهد. بعد از اين قضيه زن مسلمان شد و شاه ميرزا خود را سلطان كشمير خواند و دستور داد به نام وى خطبه بخوانند و خود را خطاب كرد. 🔷 اين مرد دين اسلام را در كشمير رواج داد و در تبليغ و ارشاد مردم كوشيد و بعد از مدتى اكثر سكنه كشمير مسلمان شدند. يكى از كسانى كه در كشمير به اسلام خدمت كرده است، ميرسيدعلى همدانى بوده. اين مرد بزرگ كه از مفاخر اسلامى است هزارها شاگرد در كشمير تربيت كرد كه هركدام براى خود استاد شدند. مقام هنوز در كشمير محترم است و مردم آنجا را زيارت مى‏كنند. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
⚫️سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد.⚫️
🎙: 🔲مقام شامخ در او بروز کرد . 🔲سفر تبلیغی اصلی حضرت زینب سلام الله علیها بعد از حادثه کربلا شروع شد. دشمن به خیال خودش دارد اسیر می برد اما در حقیقت، مبلّغ می فرستد. 🔲تاریخ و حادثه یک حادثه مذکر_مونث است یعنی در این تاریخ هم مرد نقش دارد و هم زن نقش دارد. 🔲 اسلام میخواهد که هم و با شخصیت باشد و هم باشد برخلاف روش هایی که یا زن را از ارزش می اندازند و یا او را بدون نقش آفرینی می خواهند. 🔲این اسلام است که زن را در عین او ، عملی کرده است. و کبری سلام الله علیها مصداق بارز این معجزه اسلام است، زیرا را زینب کبری به عنوان یک با بعداز حادثه کربلا رقم زد. 📚برگرفته از کتاب تبلیغ ، پنجمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر ◼️وفات حضرت زینب سلام الله علیها بر همگان تسلیت باد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم