از نکات مهم این فصل:
🌑 در موضوع وضع و جعل حدیث، ابتکار در دست یهودیها بود. یهودیها افکار و معتقدات خودشان را در میان مسلمانان به صورت حدیث درآوردند. اینها در نفاق هم عجیب بودند. به ظاهر مسلمانی می کردند و با مسلمانها رفت و آمد می نمودند ولی افکارشان را به صورت حدیث در میان مسلمین رایج می کردند و در این کار بسیار مهارت داشتند. البته مسیحیها و مانویها هم این کار را کرده اند ولی یهودیها خیلی زیاد کرده اند، چون اینها مهارتشان در تظاهر فوق العاده است که گاهی مسلمانها آنها را از خودشان مسلمان تر می دانستند. صفحه ۸۲
🌑 اسلام دستگاه تصفیه ای قرار داده است که با آن می شود این آلودگیها را پاک کرد. در درجه اول خود قرآن است، ما باید بر آن عرضه بداریم. یک دستگاه دیگر عقل است که قرآن عقل را حجت قرار داده است. دستگاه های تصفیه دیگر، احادیث وسنن متواتر پیغمبر یا ائمه است که یقینی است و جای شک و شبهه در آنها نیست. صفحه ۸۲
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل نهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۸۷-۹۳
📖 عنوان : اخباریگری
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
اخباریگری مظهر کامل جمود و اعتبار بخشیدن به مطلق احادیث و کنار گذاشتن عقل و قرآن است.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ ملا امین(استرآبادی) گفت علامه با این کار(یعنی تقسیم روایات به صحیح، موثق، حسن و ضعیف)، روایات ما را دسته دسته کرد و عده ای از روایات ما را انداخته. هر چه روایت داریم، همه یکجا درست است. اگر بگوییم روایتی ضعیف است، این توهینی است به امام صادق. مگر می شود روایتی از امام صادق باشد و ضعیف باشد خصوصا روایات کتب اربعه. صفحه ۸۹
⚫️ مردی است به نام ابی الخطاب. این مرد، ملحد و ضد اسلام بود. طشت رسوایی اش بالاخره از بام افتاد. وقتی می خواستند اعدامش کنند گفت: من چهار هزار حدیث در اخبار شما قاطی کردم. مجتهدین می گویند وقتی یک چنین جریان هایی در تاریخ وجود داشته است چطور ما می توانیم بگوییم هر چه حدیث نقل شده است، درست است. صفحه ۹۰
⚫️ هرجا که استدلال عقلی به کار می آمد، اخباریین می گفتند عقل حق ندارد دخالت کند ... از این حرف اینها، مردم حقه باز زیرک هم استفاده کردند. هر دروغی که می خواستند جعل کنند، جعل کردند و در اختیار آنها قرار دادند. صفحه ۹۱
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل دهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۹۵-۱۰۲
📖 عنوان : مشروطیت
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
مشروطه مشروعه از مصادیق اعتدال در مواجهه با نیازهای زمان است.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ مرد بزرگی مثل مرحوم آخوند خراسانی سخت حامی مشروطیت بود ... از آن طرف، در رأس مخالفین یک فقیه بسیار بزرگی بوده مثل مرحوم آقا سید کاظم یزدی که در فقاهت کم نظیر بوده است ... شاید مرحوم یزدی که مخالف با مشروطیت بود می دانست که دست های خارجی دخالت دارد و بعد هم چنین و چنان می شود.(روسها طرفدار استبداد بودند و انگلیسها طرفدار مشروطیت) صفحه ۹۷
⚫️ استبداد معنایش این است که همان کسی که تصمیم می گیرد اجرا هم بکند. مشروطه معنایش این است که یک عده تصمیم بگیرند و عده دیگر اجرا کنند و باید آنهایی که تصمیم می گیرند خود مردم انتخابشان کرده باشند. صفحه ۹۹
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل یازدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۰۳-۱۱۰
📖 عنوان : شئون پیامبر
(رسالت ، قضاوت ، حکومت)
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
این فصل متمّم فصل مشروطیت است که در پاسخ به اخباریگری بیان کرده اند.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
⚫️ این سه مقام هرکدام به نحوی بعد از پیغمبر به شخص دیگری منتقل می شود، با این تفاوت که انتقال اولی به این شکل است که آن شخص، دیگر از طریق وحی احکام را نمی داند بلکه از طریق تعلّم پیغمبر احکام را می داند و پیغمبر احکام را به او یاد داده است و او باید مرجع باشد. صفحه ۱۰۶
⚫️ از این سه مقام، مقام پیغمبری یک مقام شخصی است، یعنی نمی تواند کلی باشد. ولی مقام قضاوت و حکومت می تواند کلی باشد.(رسالت فقط نصب خاص دارد ولی قضاوت و حکومت را می توان به نصب عام انتخاب کرد) صفحه ۱۰۶
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل های ۱۲ و ۱۳ کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۱۱-۱۳۰
📖 عنوان : مقتضیات زمان ۱ و ۲
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
تفاسیر مختلف از مقتضیات زمان:
پدیده های نو
پسند مردم
وسائل پاسخگوی نیازهای واقعی بشر
(با دو تفسیر اول نمی توان کامل همراهی کرد)
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این دو فصل:
⚫️ تبعیت کردن از مقتضای زمان و از تقاضای زمان یعنی در این زمان یک پدیده هایی پیدا شده است و چون این پدیدهها پیدا شده است، پس این قرن تقاضا دارد، بنابراین باید خود را با این تقاضا یعنی با پدیده هایی که در زمان پیدا شده تطبیق داد، آنها را پذیرفت.(تفسیر اول) صفحه ۱۱۲
⚫️ معنای اینکه انسان باید با مقتضای زمان هماهنگی بکند این است که ببیند پسند اکثریت مردم چیست، ذوق عمومی چیست و از پسند عموم پیروی کند.(تفسیر دوم=خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو) صفحه ۱۱۳
⚫️ تقاضای زمان به معنای این است که احتیاجات واقعی در [طول] زمان تغییر میکند؛ آنوقت احتیاجی که بشر در هر زمان دارد، یک نوع تقاضا می کند.(تفسیر سوم) صفحه ۱۱۷
⚫️ جسم کهنه و فانی می شود ولی قانون اگر حقیقت باشد یعنی مطابق با واقع باشد، همیشه باقی است و اگر مطابق با واقع نباشد از اول هم درست نبوده است. به هر حال مانعی ندارد که بشر یک سلسله قوانین داشته باشد که اینها برای همیشه ثابت و باقی بماند. صفحه ۱۲۷
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل چهاردهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۳۱-۱۳۸
📖 عنوان : تغییرات زمان در تاریخ اسلام
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
دو مثال برای این مطلب که اسلام دارای اصول ثابتی است که در هر زمانی، رفتار متفاوتی را اقتضا می کند.
۱. تفاوت نوع پوشش امام صادق علیه السلام نسبت به معصومین قبل
۲. صلح امام حسن علیه السلام و قیام امام حسین علیه السلام
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
از نکات مهم این فصل:
🌑 اینکه هرچیز در دنیا تغییر پذیر و کهنه شدنی است به معنای این است که هر امر مادی این طور است، هر جسمی از اجسام عالم این گونه است. صفحه ۱۳۱
🌑 حاجت های اصلی بشر تغییر نمی کند و حاجت های فرعی است که تغییر میکند... از خصوصیات دین مقدس اسلام این است که حاجت های متغیر انسان را تابع حاجت های ثابت قرار داده است. صفحه ۱۳۲
@shmotahhari_golpa 🌱🌱
📚 خلاصه فصل پانزدهم کتاب
«اسلام و نیازهای زمان»
صفحه ۱۳۹-۱۴۶
📖 عنوان : اجتهاد و تفقه در دین
🔽🔽🔽🔽🔽🔽
خاصیت اجتهاد در اسلام، آن را متحرک و پویا قرار داده است.
@shmotahhari_golpa 🌱🌱