السلام علیک یا روح الله الموسوی الخمینی
اگر امام نیست، خدای او، راه او، رهنمودهای او و انگشت نورانی اشارههای او که ما را به راه راست هدایت میکرد هست و مهم این است که ما کار بزرگ امام را بشناسیم و قدر بدانیم.
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (, مدظله)
رفتی و در فراق تو این ملت بزرگ
خون گریه کرد و تا به ابد اشکبار ماند
کاروان زیارتی شهرستان بهبهان
۱۳ اتوبوس و دو آمبولانس و هشت سواری در قالب ۵۷۴ نفر از مشتاقان و عاشقان حضرت امام خمینی (ره ) برای شرکت در مراسم بزرگداشت ارتحال امام (ره) امروز شنبه مورخه ۱۳ خرداد ۴۰۲ عازم مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی شدند. تا در روز چهاردهم خرداد در مرقد مطهر بنیانگزار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی( ره ) حضور یافته و تجدید بیعت نمایند با آرمانهای امام شهدا و حضرت امام خامنه ای (مدظله ) و گوش دل بسپارند به بیانات گهربار مقام معظم رهبری .و عزم راسخ خود را در پاسداری از آرمانهای شهدا و امام شهدا و رهبر عزیز تر از جانمان بمرحله ظهور و بروز رسانند.
ستاد امر به معروف و نهی از منکر بهبهان
🔴 توصیه شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به امام خمینی(ره)
از حضرت آیة الله موسی شبیری زنجانی نقل شده است كه:
⚪️در سفری كه امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدّس رفته بودند، در صحن حرم امام رضا (علیه السلام) با سالك الی الله، حاج حسنعلی نخودكی اصفهانی مواجه میشوند.
امام كه در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت، وقت را غنیمت میشمارد و به ایشان میگوید با شما سخنی دارم. حاج حسنعلی نخودكی میگوید:
من در حال انجام اعمال هستم شما در بقعه شیخ حرّ عاملی(ره) بمانید من خودم پیش شما میآیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی میآید و میگوید چه كار دارید؟
⚪️امام(ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا(علیه السلام) كرد و گفت: تو را به این امام رضا (علیه السلام) اگر (علم) كیمیا داری به ما هم بده⁉️
⚪️ حاج حسنعلی نخودكی كه رضوان خدا بر او باد، انكار به داشتن علم كیمیا نكرد، بلكه به امام فرمودند:
🔴اگر ما «كیمیا» به شما بدهیم و شما تمام كوه و در و دشت را طلا كردید، آیا قول میدهید كه به جا استفاده كنید و آن را حفظ كنید و در هر جائی به كار نبرید⁉️
🔴امام خمینی(ره) كه از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان میبارید، سر به زیر انداختند و با تفكری به ایشان
گفتند: نه نمیتوانم چنین قولی به شما بدهم.‼️ 🔴حاج حسنعلی نخودكی كه این را از امام شنید فرمود حالا كه نمیتوانید «كیمیا» را حفظ كنید من بهتر از كیمیا را به شما یاد میدهم و آن این كه: 🔸بعد از نمازهای واجب یك بار «آیة الكرسی» را تا «وهو العلی العظیم» میخوانی. 🔸و بعد تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را میگویی . 🔸و بعد سه بار سوره توحید را میخوانی. 🔸و بعد سه بار صلوات میگویی. 🔸و بعد سه بار این آیه مباركه را میخوانی که از كیمیا برایت بهتر است: 🤲«... وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یجْعَل لَّهُ مخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یحْتَسِب - وَ مَن یَتَوَكلْ عَلى اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللهَ باَلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكلِّ شىْءٍ قَدْراً»؛ (سوره مبارکه طلاق، 2-3) ترجمه: هر كس تقواى الهى پیشه كند خداوند راه نجاتى براى او فراهم میكند. و او را از جائى كه گمان ندارد روزى مىدهد، و هر كس بر خداوند توكل كند كفایت امرش را مىكند، خداوند فرمان خود را به انجام مىرساند، و خدا براى هر چیزى اندازهاى قرار داده است. 📚منبع: مجله بشارت، ش 58 🇮🇷 @shobahat_Behbahan
🔴به اسم آزادی
فیلم کمتر دیده شده از امام خمینی:
شما فساد و فحشا را آزادی میدانید!!!
💠
#نهضت_آگاهسازی
#مطالبه_مردم_ازمسئولین
📺#بی_تفاوت_نباشیم.🌸👇
🦋#آمر_خدا_باشیم.🌼🌹🌹
تذکر لسانی
#حجاب
@yaazahra_ir☘ رسول مکرم اسلام (ص):
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند جانشین خدا و پیامبر در روی زمین است.
#کلام_معروف
🔺به ما بپیوندید:
«کانال ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور»
➡️ https://eitaa.com/Setadeabm
✅
امر به معروف و نهی از منکر دو واجب فراموش شده را جدی بگیریم گروهای امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر به معروف و نهی از منکرشهرستان بهبهان در بله و اینا و گپ
https://ble.ir/httpsbleirreza21142
https://gap.im/join/NjUwNzE2MTI3MzI4NjYzMzQzNDg5NDQ0NDMyNDQxOTkxOTg1ODk0NDY1MjI2NDI2MDM1OTM2NzI5Nzk2
https://eitaa.com/joinchat/2161049662Cca61bea96e
https://sapp.ir/behbahan_setad
پاسخ به شبهات
@shobahat_Behbahan
https://rubika.ir/joing/CJAJDJIF0EZMVCKRKADYCFMZIUYJRYPQ
ستاد امر به معروف و نهی از منکر بهبهان
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴به اسم آزادی
فیلم کمتر دیده شده از امام خمینی:
شما فساد و فحشا را آزادی میدانید!!!
💠
#نهضت_آگاهسازی
#مطالبه_مردم_ازمسئولین
📺#بی_تفاوت_نباشیم.🌸👇
🦋#آمر_خدا_باشیم.🌼🌹🌹
تذکر لسانی
#حجاب
@yaazahra_ir☘ رسول مکرم اسلام (ص):
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند جانشین خدا و پیامبر در روی زمین است.
#کلام_معروف
🔺به ما بپیوندید:
«کانال ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور»
➡️ https://eitaa.com/Setadeabm
✅
امر به معروف و نهی از منکر دو واجب فراموش شده را جدی بگیریم گروهای امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر به معروف و نهی از منکرشهرستان بهبهان در بله و اینا و گپ
https://ble.ir/httpsbleirreza21142
https://gap.im/join/NjUwNzE2MTI3MzI4NjYzMzQzNDg5NDQ0NDMyNDQxOTkxOTg1ODk0NDY1MjI2NDI2MDM1OTM2NzI5Nzk2
https://eitaa.com/joinchat/2161049662Cca61bea96e
https://sapp.ir/behbahan_setad
پاسخ به شبهات
@shobahat_Behbahan
https://rubika.ir/joing/CJAJDJIF0EZMVCKRKADYCFMZIUYJRYPQ
ستاد امر به معروف و نهی از منکر بهبهان
2.79M
هویت بخشی امام خمینی (ره)
استاد سید محمود احمد زاده
🇮🇷 @shobahat_Behbahan
این وصیت یک شاهکار عرفانیست:
وصیت نامه عرفانی شهید ناصرالدین باغانی
قسمت اول
بسم رب الشهدا والصدیقین
اینجانب ناصرالدین باغانی بنده ی حقیر در درگاه خداوندم.
چند جمله ای را به رسم وصیت می نگارم. سخنم را درباره ی عشق آغاز می کنم ما را به جرم عشق موأخذه می کنند.گویا نمی دانند که عشق، گناه نیست. امّا کدام عشق؟ خداوندا معبودا عاشقا،مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم ودیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمی کرد پس عشق به پدر و مادر را در من به ودیعت نهادی.
مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه،به دنیا عشق ورزیدم به مال ومنال دنیا عشق ورزیدم. به مدرسه عشق ورزیدم. به دانشگاه عشق ورزیدم امّا همه ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. (یَومَ لا یَنْفَعُ مال وَلا بَنُون ) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّالْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَاَبیهِ، پس به عشق تو دل بستم بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم ودیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم وتو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری، فهمیدم در این مدت که فکر می کردم عاشق تو هستم اشتباه می کرده ام، این تو بودی که عاشق من بوده ای و من را می کشانده ای، اگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو می آمدم؛ ولیکن وقتی توجه می کنم می بینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتاده ام ولی باز مستقیم آمده ام حال می فهمم که این تو بوده ای که به دنبال بنده ات بوده ای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کرده ای و هر شب به انتظار او نشسته ای تا بلکه یک شب او را ببینی، حالا می فهمم که تو عاشق صادق بنده ات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود (عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر) آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار می کردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق می نشستی. اما من بدبخت ناز می کردم و شب خلوت را از دست می دادم و می خوابیدم ! اما تو دست بر نداشتی و انقدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره منِ گریز پای را به چنگ آوردی و من فکر می کردم که با پای خود آمده ام.
وه چه خیال باطلی!! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنه ی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نبرد عشق ببازی من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب می کردم. آخرتو بزرگ بودی و من کوچک!! تو کریم بودی و من لئیم! تو جمیل بودی و من قبیح، تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم.کمند عشقت را محکمتر کردی و مرا به خط مقدم عشق بردی، در آنجا شراب عشقت را به من نوشاندی وچه نیکو شرابی بود. من هنوز از لذت آن شراب مستم. اولین جرعه ی آنرا که نوشیدم مست شدم ودر حال مستی تقاضای جرعه های دیگر کردم. امّا این بار تو بودی که ناز می کردی و مرا سر می گرداندی، پیاله ام را شکستی، هر چه التماس می کردم تا از حجاب ظلمانی بیاسایم، ندادی و زیر لب به من خندیدی و پنهانی عشوه کردی اکنون من خمارم و پیاله به دست، هنوز در انتظار جرعه ای دیگر از شراب عشقت به سر می برم.
ای عاشق من !! ای اله من !! پیاله ام را پر کن و در خماریم نگذار. تو که یک عمر به انتظار نشسته حال که به من رسیده ای چرا کام دل بر نمی گیری؟ تو که از بیع و شراء متاع عشق دم می زنی، چرا اکنون مرا در انتظار گذاشته ای ؟ اگر بدانم که خریدار متاعم نیستی و اگر بدانم که پیاله ام را پر نمی کنی، پیاله ی خود را می شکنم و متاعم را به آتش می کشم تا در آتش حسرت بسوزی و انگشت حسرت به دندان بگزاری
امّا شهادت چیست؟
آنگاه که دو دلداده به هم می رسند و عاشق به وصال معشوق می رسد وبنده خاکی به جمال زیبای حق نظر می افکند و محو تماشای رُخ یار می شود،آن هنگام را جز شهادت چه نام دیگری می توانیم داد ؟ آن هنگام که رزمنده ای مجاهد، بسویدشمن حق می رود و ملائک به تماشای رزم او می نشینند و شیطان ناله بر می آورد و پای به فرار می گذارد و ناگهان غنچه ای می شکفد،آن هنگام را جز شهادت چه نام می توانیم داد؟
شهادت خلوت عاشق و معشوق است.شهادت تفسیر بردار نیست.(ای آنانی که در زندان تن اسیر ید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصه شهادت عاجزید. فقط شهید می تواند شهادت را درک کند.)شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد، شهید در این دنیا قبل از آینکه به خون بتپد، شهید است و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی توانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصل شان نیز نمی توانید درکشان کنید. شهید را شهید درک می کند. اگر شهید باشید شهید را می شناسید و گرنه آئینه زنگار گرفته، چیزی را منکعس نمیکند که نمیکند.
🇮🇷 @shobahat_Behbahan
وصیت نامه عرفانی شهید ناصرالدین باغانی
قسمت دوم
برخیزید و فکری به حال خود بکنید که شهید به وصال رسیده است و غصه ندارد شهیدان به حال شما غصه می خورند، و از این در عجیبند و حیرت می کنند که چرا به فکر خود نیستند. به خود آیید و زندان تن را بشکنید. قفس را بشکنید وتا سر کوی یار پرواز کنید و بدانید کهبرای پرواز ساخته شده اید نه برای ماندن در قفس، این منزل ویران را رها کنید و به ملک سلیمان در آیید.
ای خوش آن روز کز این منزل ویران بروم
رخت بر بندم و تا ملک سلیمان بروم
امّا امت مسلمان و شهید پرور ایران !
پیرو امام باشید، نه در حرف، بلکه در عمل گوش دل به سخنان امام بسپارید و حرفهایش را بدون چون و چرا بپذیرید و کلاً در هر عصری امام خود را بشناسید.
اکنون که حضرت صاحب الامر(عج) در پرده غیبت است، ولی فقیه عصر خود را بشناسید، اگر امام خود را شناختید گمراه نمی شوید وگرنه به چپ و راست منحرف خواهید شد.
اسلام را از روحانیت مبارز و اصیل فرا بگیرید نه از قلم وزبان منحرفان. در این زمانه عده ای مغرض و جاهل پیدا شده اند که اسلام بدون روحانیت را تبلیغ می کنند. به عبارت دیگر تز جدائیِ دین از سیاست هستند و می گویند که روحانیت در انقلاب شرکت داشتند و رهبری کردند و انقلاب پیروز شد خدا پدرش را بیامرزد؛ ولی حالا بیایند و بروند و گوشه حوزه ها درس و بحث را ادامه دهند.
این منحرفین را بشناسید و از صحنه انقلاب بدرشان کنید، اینها همان هایی هستند که با نام های مختلف، امّا با یک ماهیّت مطهری را شهید کردند. بهشتی را با تهمت ها و فحشا ترور شخصیت و سپس با کینه شیطانی ترور فیزیکی کردند. اینها همان هایی هستند که اگر دست پلیدشان به امام برسد …
اینها دشمن روحانیت هستند. روحانیت را نمی خواهند و می خواهند بین شما و روحانیت جدایی بیاندازند. آنان آنهایی هستند که قلب امام عزیز را بدرد می آورند. فقه جدید می سازند، با لباس روحانی، ولی دشمن روحانیتند. با لباس وحدت، تفریح وحدت می کنند. وحدت در چیست؟ وحدت در پیروی از کلام امام است. امّا نمی توانم موارد متعددی را بر شمارم که از فرمان امام اطاعت نکرده اند ! آن وقت این را تحکیم وحدت می گویند.
مردم مسلمان دشمن اسلام را بشناسید. جنگ با عوامل خارجی مسئله سختی نیست؛ امّا این منافقان داخل هستند که از همه بدترند. منافقان از کفّار بدترند.با جدایی از این منحرفان قلب امام را شاد کنید. مسئله دیگر اینکه در مصائب ومشکلات صبر کنید. «ان الله مع الصابرین» بهشت را به بها می دهند نه به بهانه، بهای بهشت سنگین است، بهای بهشت کالای عشق است، یعنی خون، کربلا رفتن خون می خواهد،این کربلا دیدن بس ماجرا دارد.
ماجرای کربلا، ماجرای خون و قیام است. پیام را شما بدهید.خون از ما، بدانید که «ان الله یدافع عن الذین آمنو» ما همه وسیله ایم، اصلاً این جنگ و این انقلاب و این برنامه ها چیده شده تا خدا در این بین دوستانش را به پیش خود ببرد وخالص را از ناخالص جدا کند. پس به صحنه بیایید و از خون شهدا پاسداری کنید، در کارهایتان نظم را رعایت کنید و بدانید که ان شاءالله پیروزید و به کربلا خواهید رفت. به مستحبات اهمیّت لازم را بدهید تا از شر شیطان در امان باشید.
با انجام نوافل به خدا نزدیک شوید،مخصوصاً نافله شب، صبر را پیشه خود سازید و بدانید اُمم پیش از شما سختی های بیشتری کشیده اند. با فساد و عوامل فساد مبارزه کنید چون دشمن می خواهد از همین راه ما را به اضمحلال بکشاند. از همه دوستان و آشنایان که حقی در گردن من دارند طلب حلالیّت می کنم.
پدر و مادر و برادران و خواهرم ! بدانید بدون شما به بهشت قدم نخواهم گذاشت، بدانید همه ی با هم به بهشت رضوان خداوند خواهیم آمد. بدانید سعادت بزرگی نصیبتان شده است. خدا نکند کاری بکنید که اجر خود را ضایع سازید.
شما از این به بعد خانواده شهید هستید. طوری رفتار کنید که در شأن و منزلت شما باشد. بدانید به جای شهید، خدا به خانه شهید می آید. بدانید که من از دانشگاه امام حسین علیه السلام فارغ التحصیل شدم و مدرک خود را از دست مبارک آقا گرفتم. کلاس،کلاس عشق بود. درس، درس شهادت. تخته سیاه، گستره وسیع جبهه های حق علیه باطل؛ گچ ها خون و قلم ها اسلحه مان بود.
والسلام
🇮🇷 @shobahat_Behbahan
بررسی و تحلیل تصویر چهره امام خمینی (ره) در افکار عمومی .pdf
3.1M
🔰بررسی القائات رسانه ای صورت گرفته در روزهای گذشته پیرامون امام خمینی (ره)
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🔰#قرارگاهسایبریبصیر
@basirat_83
🇮🇷 @shobahat_Behbahan
سوال : ملاک مشروعیت حکومت چیست؟
جواب :
در باره ملاک مشروعیت حکومت نظرات متعددی وجود دارد که همه را می توان بر سه محور اساسی بر گرداند :
۱-خواست اکثریّت مردم
نقداین نظر: اولاً ممکن است بین خواست مردم و ارزش های اخلاقی، همیشه همخوانی وجود نداشته باشد ثانیاً اگر اکثریّت جامعه حکومتی را خواستند ، اقلّیت چه گناهی کرده اند که ملزم به اطاعت از اوامر حکومت باشند؟ ۲- حکومت عدالت و ارزش های اخلاقی (به این معنا که هرقانونی که عادلانه باشد وبرای برقراری ارزش های اخلاقی تلاش نماید، مشروعیت دارد) نقد این نظر: در این نظریه ، مشروعیت دستورات و اوامر حکومت تثبیت شده ولی مشروعیت حاکم خیر، به تعبیر دیگر عادلانه بودن احکام و دستورات یک حکومت دلیل نمی شود که حکومت دست شخص یا گروه خاصی بیفتد. ۳- حکومت و قانون الهی اگر این نظریه را بپذیریم، ایرادات وارد بر نظرات فوق، بر این نظریه وارد نیست ، علاوه بر آن همه معتقدان به خدا ،خدا را مالک و سلطان می دانند و می گویند اگر او خالق و آفریدگار انسان است چرا حقّ دستور دادن و حکم کردن نداشته باشد؟ و نیز بر این باورند که اگر خدا حکم کند ، هم به مصلحت همه ی مردم است و هم مطابق عدالت و ارزش های اخلاقی است. اگر خدا کسی را تعیین کند برای اجرای احکام خودش ،همو حقّ حاکمیّت دارد .حکومت پیامبر و امامان معصوم علیهم السّلام با نصب خاصّ الهی صورت گرفته و حکومت فقیه در زمان غیبت امام معصوم علیه السّلام بانصب امام معصوم که خود وی منصوب خداست. منبع: کتاب پرسش ها و پاسخ ها ،مرحوم مصباح یزدی ،جلد یک،ص ۲۴ تا ۲۷ با تلخیص 🇮🇷 @shobahat_Behbahan
✅نظر علامه طباطبایی درباره امام خمینی (رحمه الله علیهما)
🔸در کتاب سرگذشتهای ویژه از امام خمینی(رحمه الله علیه)خاطرهای از آیت الله ابراهیم امینی ذکر شده بدین شرح:
دوست داشتم بدانم میان حضرت امام و علامه طباطبایی کدام یک در فلسفهی برترند و به همین جهت روزی آن دو استاد گرانقدر را برای صرف ناهار طلبگی به حجره خویش دعوت کردم و و مسالهای فلسفی پیش کشیدم هر دو نفر خوب گوش دادند اما ساکت ماندند لحظاتی بعد علامه نگاهی به امام کردند و امام با لبخندی پاسخ را به علامه واگذار نمودند. علامه جواب سئوال را فرمودند و امام با سکوت کامل به بیانات ایشان گوش مینمودند و چیزی نفرمودند. پس از آن پرسش فلسفی دیگری از امام کردم. ایشان نگاه مودبانهای به علامه کردند و سپس شروع به پاسخ دادن نمودند و این بار علامه سرا پا گوش بودند و خاموش. در هر حال نتوانستم آن دو استاد را به بحث طلبگی و مناظر فلسفی بکشانم گویا منظورم را درک کرده بودند.
علامه طباطبایی پس از قیام امام خمینی در برابر ستم و استکبار گفت: ایشان خیلی قاطع کلام خود را بر زبان جاری مینماید. فردی از اهل علم ساکن مشهد در امر امام خمینی تردید داشت یک بار که علامه به زیارت بارگاه قدس رضوی آمد درباره امام از وی سئوالاتی نمود علامه در جواب آن مرد مردد گفت : «امام بر ملکوت مسلط است».
📔 خاطرات فقیه اخلاقی احمدی میانجی ص ۲۰۴
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🇮🇷 @shobahat_Behbahan
آری! فقط خمینیها میتوانستند حرکت تاریخ را به سمت عصر ظهور و پذیرش ولایت امام زمان سلاماللهعلیه تغییر دهند.
ایشان تنها فقیه موضوعشناس، حکمشناس و اهل تحقیق نبودند؛ یعنی همهٔ این ویژگیها را داشتند امّا آنچه متمایزکنندهٔ ایشان از معاصرینِشان میشود این بود که فقیه اقامهگر بودند.
عصر جدید؛ دوران خمینی؛ دوران زمینهسازی برای تحقّق ولایت امام زمان عجّلالله تعالی فرجه؛ دوران بازگشت تاریخ و بشریت به سمت خدا و خلیفةالله (رنسانس معنوی)، که با انقلاب سیاسی ۵۷ شروع شد تا فرآیند انقلاب اجتماعیاش را تا ساخت تمدّنی جدید طی کند و ظهور حضرت را رقم بزند.
🔸توجه شما را به یکی از بیانات فقیهِ عالیمقام؛ حضرت آیتالله خامنهای جلب میکنم. در این بیان ایشان، شأن فقها را و گسترهٔ دین را، نه تنها فهم دین و تحقیق در بیانات معصومین علیهم السلام و دین میدانند بلکه تعهد به تحقّق دین را هم جزئی از دین میدانند. به عبارت دیگر، ساخت دولت اسلامی و جامعهٔ اسلامی و تمدن اسلامی، در کنار دولتپژوهی و جامعهپژوهی و تمدنپژوهی، جزء دین است؛ نه امری زائد و مستحب.
🔆حضرت آیتالله خامنهای:
🔸"آنچه بنده به ذهنم بود عرض كنم اين بود كه حوزههاى علميّه مركز آموزش اسلامند؛ بالاخره دين بايد فهميده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمقيابى بشود، [لذا] مركز لازم دارد؛ اين مركز، حوزههاى علميّهاند كه عالِم دينى درست ميكنند. حوزههاى علميّه، مركز تعليم اسلامند. اسلام فقط معرفت نيست، تعهّد به عمل و تحقّق احكام اسلام هم جزو اسلام است؛ يعنى يك وقت هست كه ما اسلام را - كه ميخواهيم در حوزه ياد بگيريم - فقط عبارت ميدانيم از اصول و فروع و اخلاق و همينهايى كه هست - [كه] واقعيّت هم همين است؛ [يعنى] اصول دين، فروع دين، ارزشهاى اخلاقى، سبك زندگى، آئين حكمرانى، اينها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامى است - خب اينها را بايد برويم در حوزهى علميّه ياد بگيريم. لكن اين [برداشت] درست نيست؛ اين بخشى از كار حوزههاى علميّه است؛ چرا؟ چون اين بخشى از اسلام است؛ بخش ديگر اسلام عبارت است از محقّق كردنِ اين حقايق در متن جامعه، در متن زندگى مردم، يعنى هدايت؛ اين بخشى از اسلام است ديگر. اسلام فقط توحيد به معناى علم توحيد با همان عمق و معرفتِ عرفانى و فلسفى و [مانند] اينها نيست، بلكه اسلام عبارت است از استقرار توحيد در جامعه؛ يعنى جامعه موحّد بشود؛ اين هم جزو اسلام است".
1398/02/18
@Asre_jadid_57
🇮🇷 @shobahat_Behbahan