eitaa logo
پاسخ به شبهات دانش آموزی
36.6هزار دنبال‌کننده
391 عکس
173 ویدیو
7 فایل
سوالات دانش آموزان توسط مربیان جمع آوری شده و توسط اساتید و متخصصین تربیت کودک و نوجوان در حد فهم دانش آموز پاسخ داده شده است. ارتباط با مدیر کانال @Yaali110100 تبلیغ و تبادل @YaZaraYaAli1
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ شبهات دانش آموزی 4⃣4️⃣2️⃣ آیا پیاده‌روی اربعین یک بدعت در دین نیست؟! 🔶 اول: بدعت یعنی چیزی که در دین سابقه نداشته و نبوده و دلیل خاص یا دلیل عمومی هم آن را شامل نشود را در دین وارد کنی. [1] 🔷 دوم: بنابراین تعریف بدعت، پیاده‌روی اربعین را شامل نمی‌شود چون هم دلیل عمومی بر آن داریم و هم دلیل خاص بر آن داریم. 1⃣ دلیل عمومی پیاده‌روی زیارت اربعین روایاتی است که ثواب زیارت امام حسین علیه‌السلام را بیان می‌کنند و فرقی ندارد که شما چه موقعی و یا چطور به زیارت امام حسین علیه‌السلام بروید، در اربعین بروید یا در غیر اربعین، با پای پیاده بروید یا وسیله دیگر بروید. ◾️ مثل روایت امام صادق علیه‌السلام که فرمودند:«مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ ع. مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّى یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَهٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَهٍ وَ تُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَهٍ؛ کسى که از شیعیان ما بوده و حسین علیه‌السلام را زیارت کند از زیارت برنگشته مگر آنکه تمام گناهانش آمرزیده می‌شود 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/182 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 4⃣4️⃣2️⃣ آیا پیاده‌روی اربعین یک بدعت در دین نیست؟! 🔶 اول: بدعت یعنی چیزی که در دین سابقه نداشته و نبوده و دلیل خاص یا دلیل عمومی هم آن را شامل نشود را در دین وارد کنی. [1] 🔷 دوم: بنابراین تعریف بدعت، پیاده‌روی اربعین را شامل نمی‌شود چون هم دلیل عمومی بر آن داریم و هم دلیل خاص بر آن داریم. 1⃣ دلیل عمومی پیاده‌روی زیارت اربعین روایاتی است که ثواب زیارت امام حسین علیه‌السلام را بیان می‌کنند و فرقی ندارد که شما چه موقعی و یا چطور به زیارت امام حسین علیه‌السلام بروید، در اربعین بروید یا در غیر اربعین، با پای پیاده بروید یا وسیله دیگر بروید. ◾️ مثل روایت امام صادق علیه‌السلام که فرمودند:«مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ ع. مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّى یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَهٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَهٍ وَ تُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَهٍ؛ کسى که از شیعیان ما بوده و حسین علیه‌السلام را زیارت کند از زیارت برنگشته مگر آنکه تمام گناهانش آمرزیده می‌شود و براى هر قدمى که برمی‏‌دارد و هر دستى که بالا می‏‌رود و اسبش را حرکت داده و می‌راند هزار حسنه ثبت شده و هزار گناه محو گشته و هزار درجه مرتبه‏اش بالا می‌رود». [2] ◾️ همچنین مثل روایت امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «مَنْ أَتَی الْحُسَینَ(ع) مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ؛ هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین علیه‌السلام برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می‌کند و رتبه‌اش هزار درجه بالا می‌رود». [3] 2⃣ دلیل خاص بر زیارت اربعین روایت امام حسن عسکری علیه‌السلام است که می‌فرمایند: «عَلَامَاتُ الْمؤْمِنِ خمْسٌ: صلَاةُ إِحْدَی وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بالْیمِینِ وَ تعْفِیرُ الْجبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم؛ پنج چیز علامت مؤمن است: پنجاه و یک رکعت نماز (در شبانه روز)، زیارت اربعین، انگشتری در دست راست کردن، پیشانی به خاک مالیدن و با صدای بلند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ گفتن». [4] ◾️ و نیز در زیارت‌نامه اربعین است که امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی آن می‌فرماید: «تَزُورُ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَی وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ وَ ذَکرَ الزِّیارَةَ إِلَی أَنْ قَالَ وَ تُصَلِّی رَکعَتَینِ وَ تَدْعُو بمَا أَحبَبْتَ وَ تنْصَرِفُ؛ در زمانی که روز بالا آمده، زیارت کن و بگو: السَّلَامُ عَلَی وَلِی اللَّه وَ حَبِیبِهِ... و زیارت را بیان کردند و بعد فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و هرچه دوست داری، بخواه و باز گرد». [5] 🔶 سوم: علاوه بر دلایل روایی و سفارش اهل بیت علیهم‌السلام، به زیارت امام حسین علیه‌السلام در اربعین و پیاده رفتن برای زیارت حضرت، سیره و روش آنان نیز آن را تأیید می‌کند. مثل زیارت کاروان اسرا که بنابر قول مشهور در روز اربعین به کربلا رسیدند و امام حسین علیه‌السلام را زیارت کردند. و امام سجاد علیه‌السلام جزء اسرا بودند و این کار را انجام دادند. [6] 🔷 چهارم: زیارت اربعین توسط اصحاب و یاران اهل بیت علیهم‌السلام مثل جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین دلیل بر صحیح بودن زیارت اربعین است. [7] 🔶 پنجم: بنابراین آنچه که مسلم است زیارت امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین صحیح است حال پیاده یا سواره، ولی پیاده ثوابش بیشتر است بنابر روایاتی که می‌گوید برای هر قدم هزار حسنه نوشته می‌شود و هزار گناه پاک می‌شود و هزار درجه بالا می‌رود. ◾️ و همچنین سنت امام حسن مجتبی علیه‌السلام که 20 بار پیاده به حج رفت در حالی که امکانات داشت که پیاده نرود ولی به خاطر ثواب آن پیاده می‌رفت پس این نشان می‌دهد که زیارت با پای پیاده ثوابش بیشتر است. [8] 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/182 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎💎 ادامه جواب کامل شبهه 4⃣4️⃣2️⃣ آیا پیاده‌روی اربعین یک بدعت در دین نیست؟! 🌐 منابع: [1]ـ«البِدْعَهُ فی الشَّرعِ ما حَدَثَ بَعْدَ الرَّسُولِ [بما انّه من الدین‏] وَ لَمْ یَکُنْ فِیهِ نَصٌ عَلى الخصوصِ وَ لا یَکُونُ داخلًا فی بَعْضِ العُمُوماتِ». (مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، نشر اسلامیه، بی‌تا، ج ۷۴، ص ۲۰۲) [2]ـ بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۵. [3]ـ کامل الزیارات: ص ۲۵۵ ح ۳۸۱ و ص ۳۹۲ ح ۳۶۳. [4]ـ بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۹. [5]ـ وسائل شیعه، ج ۱۴، ص ۴۷۸. [6]ـ صادقی اردستانی، احمد، زینب قهرمان دختر علی ـ علیه السلام ـ، نشر مطهّر، تهران، ۱۳۷۲، ص۳۴۸ به نقل از مناقب ابن شهر آشوب. [7]ـ سید بن طاووس، همان، ص ۲۳۳؛ ناسخ التواریخ، همان؛ صادقی اردستانی، همان، ص ۳۵۰ ـ ۳۴۷. [8]ـ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی(ع) حَجَّ وَ یساقُ معَهُ الْمَحَامِلُ وَ الرِّحَالُ؛ آن حضرت حج انجام می داد و با خود هودجها و مرکبهایی همراه می برد.» (بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۳۳۲.) 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/182 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
هدایت شده از بانک تولیدات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ویژه نامه از کوفه تا شام - شماره 8️⃣ ⭕️ تجلیل بی نظیر حکومت از رقاصه معروف 🎙 خبرنگار اعزامی "شبکه صدای شام" گفت: جمیله رقاصه با گروه سی نفره خود به مکه رسید؛ فرماندار با عده کثیری از خواننده‌ها به استقبال او رفتند؛ شهر به حالت نيمه تعطيل درآمد و مردم در كوچه‌ها و پشت بام‌ها به استقبال اين خواننده‌ها و رقاصه‌ها آمدند. ✅ تولید از ما، انتشار با شما 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/video/255207 🔰 به کانال بانک تولیدات ملحق شوید: @banketolidat
ماهنامه سفیر امین-شماره 27.pdf
33.52M
قابل توجه مربیان و مبلغانی که در عرصه تبلیغ دانش‌آموزی و کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند. شماره بیست و هفتم ماهنامه «سفیر امین» منتشر شد. برخی موضوعات منتشر شده در این ماهنامه عبارت‌اند از: ✍️ سر مقاله (عاشقانه در مسیر) ✍️ جرعه جرعه تجربه (تجربه‌های مبلغان موفق) ✍️ نقش محوری مدیریت در یک تشکّل تربیتی(3) ✍️ تریبون آزاد (1) ✍️ مصاحبه با مبلّغان موفق ✍️ روش مرثیه‌خوانی در مدارس (12) ✍️ راهکارهای غیرکلامی پیاده‌سازی امر به معروف و نهی از منکر (1) ✍️ برگزاری جلسات اولیا و مربیان (4) ✍️ تکیه بر اقیانوس ✍️ اربعین، شروع جاذبۀ مغناطیسی امام حسین (ع) ✍️ قرآن خواندن سر مطهر امام حسین (ع) ✍️ زیارت قبر امام حسین (ع) ✍️ درسنامۀ در مسیر عشق! (نکاتی پیرامون پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)) ✍️ رهبری خودش منتخبین خودش را انتخاب می‌کند؟! ✍️ مناسبت‌‏ها و ایده‌‏های تبلیغی ( شهریور ماه 1402) ✍️ دلنوشته (الهی!) 27 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
با سلام خدمت تمام اعضای محترم کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی ان شاءالله عازم سفر کربلا هستیم چند روزی شبهات داخل کانال بارگذاری نمی‌شود و ممکن است ادمین کانال فقط تبادلات را بارگذاری کند. پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما بابت این مدت عذرخواهی می‌کنیم.
✍️ شبهات دانش آموزی 5️⃣4️⃣2️⃣ چطور اسرای کربلا در مدت 40 روز بعد از حادثه عاشورا مسیر کربلا تا دمشق را رفتند و برگشتند؟ 🔶 اول: اینکه اسرای کربلا بعد از 40 روز از حادثه عاشورا به کربلا برگشتند، اختلافی است و برخی مثل سیدبن‌طاووس عقیده دارند که اسرا در همان سال 61 هجری بعد از 40 روز اسارت، به کربلا برگشتند و همراه جابربن‌عبدالله‌انصاری قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت کردند. [1] ◾️ برخی دیگر اعتقاد دارند که کاروان اسرا در اربعین سال بعد یعنی سال 62 هجری به کربلا رسیدند. [2] ◾️ و گروه سومی مثل مرحوم آیتی و شهید مطهری اعتقاد دارند که اسرای کربلا اصلا به کربلا نرفتند. [3] 💎 در بین این دیدگاه‌ها، دیدگاه اول مشهورتر است و دیدگاه سوم از همه ضعیف‌تر است. 🔷 دوم: طبق منابع تاریخی اسرای کربلا را در 11 محرم از کربلا به سمت کوفه حرکت دادند و 12 محرم به کوفه رسیدند. حدود 7 روز در کوفه بودند و 19 محرم آن‌ها را به سمت شام حرکت دادند و در روز اول صفر وارد شهر شام شدند. [4] 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/183 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 5️⃣4️⃣2️⃣ چطور اسرای کربلا در مدت 40 روز بعد از حادثه عاشورا مسیر کربلا تا دمشق را رفتند و برگشتند؟ 🔶 اول: اینکه اسرای کربلا بعد از 40 روز از حادثه عاشورا به کربلا برگشتند، اختلافی است و برخی مثل سیدبن‌طاووس عقیده دارند که اسرا در همان سال 61 هجری بعد از 40 روز اسارت، به کربلا برگشتند و همراه جابربن‌عبدالله‌انصاری قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت کردند. [1] ◾️ برخی دیگر اعتقاد دارند که کاروان اسرا در اربعین سال بعد، یعنی سال 62 هجری به کربلا رسیدند. [2] ◾️ و گروه سومی مثل مرحوم آیتی و شهید مطهری اعتقاد دارند که اسرای کربلا اصلا به کربلا نرفتند. [3] 💎 در بین این دیدگاه‌ها، دیدگاه اول مشهورتر است و دیدگاه سوم از همه ضعیف‌تر است. 🔷 دوم: طبق منابع تاریخی اسرای کربلا را در 11 محرم از کربلا به سمت کوفه حرکت دادند و 12 محرم به کوفه رسیدند. حدود 7 روز در کوفه بودند و 19 محرم آن‌ها را به سمت شام حرکت دادند و در روز اول صفر وارد شهر شام شدند. [4] ◾️ در واقع یک روزه به کوفه رسیدند و حدود 11 روز طول کشیده به شام رسیدند. یعنی از کربلا تا شام کلا 12 روز طول کشیده و اگر این مسیر را در 12 روز هم برمی‌گشتند پس امکان دارد که اربعین به کربلا رسیده باشند. 🔶 سوم: کوتاه‌ترین مسیر کوفه تا شام از راه بادیه است که حدود 923 کیلومتر است و طولانی‌ترین مسیر آن راه کنار فرات است که 1190 تا 1333 کیلومتر است چه کوتاه‌ترین و چه طولانی‌ترین راه را در نظر بگیریم از لحاظ عقلی امکان دارد در مدت 40 روز اسرای کربلا این مسیر را رفته و برگشته باشند. ◾️ وقتی اسرای کربلا یک روزه مسیر کربلا تا کوفه را رفتند یعنی در یک روز حدود 80 کیلومتر را رفته‌اند اگر از مسیر 1333 کیلومتری کوفه تا شام هم که طولانی‌ترین مسیر هست رفته باشند 16 روزه این مسیر را رفته و 16 روزه هم برگشته‌اند و امکان دارد 40 روز بعد از حادثه عاشورا به کربلا رسیده باشند. 🔷 چهارم: طبق آنچه که در تاریخ نقل شده بود اسرا را 19 محرم از کوفه به سمت شام حرکت داده بودند و اول صفر هم به شام رسیده بودند یعنی 12 روز طول کشیده و در مسیر رفت چون با بی‌رحمی و سختی اسرا را به سوی شام بردند 12 روز طول کشیده ولی بعد از اینکه در شام اسرا، یزید را رسوا کردند یزید برای دلجویی و مقداری از آبروی رفته‌اش را برگرداند دستور داد با عزت و احترام آن‌ها را برگردانند و مسلما با اسب و شتر آن‌ها را برگرداندند و زودتر از 12 روز به کربلا برگشتند پس امکان دارد بعد از 40 روز اسارت به کربلا رسیده باشند. 🌐 منابع: [1]ـ پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام، مقاله آیا اسرای کربلا بعد از ۴۰ روز به کربلا بازگشتند؟، به نقل از علی نجاتی، قطعه از بهشت، ج 2، ص 607. تحقیقی دربارهُ اربعین حسین(ع)، ص 608 به بعد.عاشورا، ص 148 ـ 149.مثیر الاحزان، ص 59. قاضی طباطبایی، تحقیقی درباره امام حسین(ع)، ص 12 به بعد. ▪️ البته در لهوف سید بن‌طاووس آمده: «هنگامى كه زنان و خاندان امام حسين عليه السلام از شام باز گشتند و به عراق رسيدند. به راهنمايشان گفتند: «ما را از راه كربلا ببر». آنان به قتلگاه [شهدا] رسيدند و جابر بن عبد اللّه انصارى ـ كه خدا رحمتش كند ـ و گروهى از بنى هاشم و مردانى از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله را ديدند كه براى زيارت قبر حسين عليه السلام آمده بودند. پس در يك زمان، در آن جا گرد آمدند و با گريه و اندوه و بر سر و صورت‌زنان، به هم رسيدند و مجلس‌هاى عزايى بر پا داشتند كه جگر را آتش مى‌زد. زنان حاضر در آن جا هم گِرد آمدند و چندين روز، همين گونه ماندند». 🔺 با توجه به اینکه جابر در اربعین سال اول به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام رفته و سیدبن‌طاووس هم در لهوف گفته اسرا و جابر در یک زمان به زیارت امام حسین علیه‌السلام رسیدند نشان می‌دهد که سید قائل بر این است اسرا هم در سال اول به کربلا رسیدند. [2]ـ همان، به نقل از علی نجاتی، پیشین، ص 612. [3]ـ همان، به نقل از بررسی تاریخی حسین، ج 1، ص 30. حماسه ترجمه لهوف، ص 196. علی نجاتی، پیشین، ص 609. [4]ـ سيد بن طاووس، لهوف، ترجمه عقيقي بخشايشي، دفتر نشر نويد اسلام، قم، 1377، صصص 207 ـ 170. قمي، شيخ عباس، منتهي الامال، اعلام التقي، قم، 1382، ج1،صص 625 ـ 615. رسولي محلّاتي، سيد هاشم، نگاهي کوتاه به زندگاني زينب کبري، دفتر تبليغات اسلامي، قم، چاپ پنجم، ص 100. آیتی، محمدابراهیم، بررسی تاریخ عاشورا، ص۱۴۰، تهران، صدوق، ۱۳۷۲، چاپ هشتم. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/183 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | انیمیشن اوّلین زائر 🌷 داستان زندگی جابر بن عبدالله انصاری 🌀 کاری از گروه فصوص 🔹 تولید شده در اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 6️⃣4️⃣2️⃣ همانطور که کسی که فقیه نباشد و متخصص در دین نباشد نمی‌تواند در دین نظر دهد پس چرا علما و فقها در بحث‌های اقتصادی و سیاسی نظر می‌دهند؟! 🔶 اول: فقیه باید عالم به زمان باشد و یکی از مباحث زمان هم بحث اقتصادی و سیاسی است. 🔷 دوم: خیلی از احکام دین ما از امور سیاسی و اقتصادی است مثل احکام ارث و دیه و کفارات و خمس و زکات و جریمه‌ها و ... که فقیه باید این احکام را استخراج کند. 🔺 دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی و مدیریتی، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که فقیه کاری به سیاست و اقتصاد نداشته باشد. 🔶 سوم: فقیه باید در تمام ابعاد عالم باشد چون دین ما تک بعدی نیست و برای تمام زندگی ما برنامه دارد از عبادات گرفته تا معاملات برای همه چیز دستوراتی دارد پس فقیه باید در تمام ابعاد بتواند متخصص باشد و نظر بدهد و حکم آن را بیان کند. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/184 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 6️⃣4️⃣2️⃣ همانطور که کسی که فقیه نباشد و متخصص در دین نباشد نمی‌تواند در دین نظر دهد پس چرا علما و فقها در بحث‌های اقتصادی و سیاسی نظر می‌دهند؟! 🔶 اول: فقیه باید عالم به زمان باشد و یکی از مباحث زمان هم بحث اقتصادی و سیاسی است. 🔷 دوم: خیلی از احکام دین ما از امور سیاسی و اقتصادی است مثل احکام ارث و دیه و کفارات و خمس و زکات و جریمه‌ها و ... که فقیه باید این احکام را استخراج کند. 🔺 دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی و مدیریتی، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که فقیه کاری به سیاست و اقتصاد نداشته باشد. 🔶 سوم: فقیه باید در تمام ابعاد عالم باشد چون دین ما تک بعدی نیست و برای تمام زندگی ما برنامه دارد از عبادات گرفته تا معاملات برای همه چیز دستوراتی دارد پس فقیه باید در تمام ابعاد بتواند متخصص باشد و نظر بدهد و حکم آن را بیان کند. 🔷 چهارم: در حوزه علمیه یک درس هست به اسم مکاسب که در سطح 2 و 3 حوزه از پایه 7 تا 10 تدریس می‌شود و بعد از آن برخی علما درس خارج مکاسب را 15 تا 30 سال تدریس می‌کنند. 🔺 بحث مکاسب درباره معاملات و کسب‌های حلال و حرام است. و این درس آنقدر مهم بوده که تجار و کسبه‌ی قدیم قبل از شروع به تجارت و کسب و کار باید این درس را در حوزه می‌گذراندند. 🔶 پنجم: خیلی از مطالب و کشفیات علوم مختلف از ریاضی و هندسه گرفته تا اقتصاد و پزشکی و صنایع و ... را علمای اسلام کشف و اختراع کردند. ◀️ علمایی مثل خواجه نصیرالدین طوسی که در علوم ریاضی و شیمی و فیزیک و نجوم صاحب اثر و کشفیات زیادی هستند. ◀️ یا جمشید غیاث‌الدین کاشانی که در ریاضی و نجوم سرآمد بود و کسر اعداد اعشاری را ایشان کشف کردند. ◀️ یا شیخ بهایی که با علم خود توانست طوری آب زاینده‌رود را تقسیم کند که مردم اصفهان مشکل کم آبی نداشته باشند و حمامی ساخت که با یک شمع گرم می‌شد. ◀️ یا علم پزشکی مدیون عالم بزرگ ابوعلی سیناست، به طوری که تا 100 سال قبل، کتابی که در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد کتاب قانون ابوعلی سینا بوده است. 🔷 ششم: امروزه هم خیلی از علما نه تنها در زمینه اقتصاد متخصص هستند بلکه دارای کتاب در این‌باره هستند. 🔺 مثل؛ کتاب اقتصادنا شهید محمد باقر صدر که در زمینه اقتصاد اسلامی است. 🔺 یا کتاب خطوط اقتصاد اسلامى‌ و کتاب ربا و بانک‌داری اسلامی آیت الله مکارم شیرازی. 🔺 یا کتاب‌های بیع و ارث و خمس و زکات و قضا و ... علما که در احکام معاملات و حقوق و سهم و کلا بحث‌هایی است که مربوط به امور مالی و اقتصادی است. 🔶 هفتم: علاوه بر این‌ها علما زمانی در این مسائل نظر می‌دهند، که در آن تخصص داشته باشند و الا اگر در یک موضوع اطلاع و تخصص نداشته باشند سعی می‌کنند از افراد عالم در آن علم مشاوره بگیرند و بعد نظر بدهند. 💎 بنابراین فقیه در تمام امور تخصص لازم را دارد یا از متخصص آن، مشاوره می‌گیرد، چون باید بتواند نسبت به تمام امور حکم و نظر دهد. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/184 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 7️⃣4️⃣2️⃣ مگر نمی‌گویند هیچ کاری تا خدا نخواهد اتفاق نمی‌افتد حتی برگی از درخت، پس چرا خدا جلوی چشم زخم را نمی‌گیرد؟ اصلا چشم زخم حقیقت دارد؟! 🔶 اول: طبق آیات و روایت چشم‌زخم وجود دارد و در اصل آن شکی نیست. 1️⃣ مثلا در آیه 51 سوره مبارکه قلم که می‌فرماید: «وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛ البته نزدیک است که کافران به چشمان (بد) خود (چشم زخمت زنند و) از پایت در آورند، آن گاه که آیات قرآن بشنوند و (چون در فصاحتش حیرت کنند از شدت حسد) گویند که این شخص عجب دیوانه است». [1] 🔺 علامه در تفسیر این آیه می‌گوید: مراد چشم زدن است یعنی آن‌ها كه كافر شدند وقتى قرآن را شنيدند نزديك بود با چشم‏ هاى خود تو را به زمين بيندازند، يعنى با چشم‌زخم خود، تو را بكشند. [2] 2️⃣ همچنین در روایات آمده که پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمودند: «اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ؛ هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/185 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 7️⃣4️⃣2️⃣ مگر نمی‌گویند هیچ کاری تا خدا نخواهد اتفاق نمی‌افتد حتی برگی از درخت، پس چرا خدا جلوی چشم زخم را نمی‌گیرد؟ اصلا چشم زخم حقیقت دارد؟! 🔶 اول: طبق آیات و روایت چشم‌زخم وجود دارد و در اصل آن شکی نیست. 1️⃣ مثلا در آیه 51 سوره مبارکه قلم که می‌فرماید: «وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛ البته نزدیک است که کافران به چشمان (بد) خود (چشم زخمت زنند و) از پایت در آورند، آن گاه که آیات قرآن بشنوند و (چون در فصاحتش حیرت کنند از شدت حسد) گویند که این شخص عجب دیوانه است». [1] 🔺 علامه در تفسیر این آیه می‌گوید: مراد چشم زدن است یعنی آن‌ها كه كافر شدند وقتى قرآن را شنيدند نزديك بود با چشم‏ هاى خود تو را به زمين بيندازند، يعنى با چشم‌زخم خود، تو را بكشند. [2] 2️⃣ همچنین در روایات آمده که پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمودند: «اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ؛ هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ زیرا چشم ‌زخم واقعیت دارد». [3] 3️⃣ یا در روایت دیگر می‌فرماید: «چشم زخم، مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در ديگ قرار مى‌دهد». [4] 4️⃣ و امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «اگر قبرها برای شما گشوده شوند همانا خواهید دید که اکثر مردگان شما با چشم‌زخم مرده‌اند زیرا چشم‌زخم حقیقت دارد». [5] 🔺 بنابراین در اصل اینکه، چشم‌زخم وجود دارد حرفی نیست، اما چرا خدا جلوی آن را نمی‌گیرد؟! 🔷 دوم: جواب این سوال، مثل آن سوالاتی است که می‌گویند؛ چرا خدا دشمنان را از بین نمی‌برد؟! چرا خدا جلوی بیمار شدن ما را نمی‌گیرد؟! چرا خدا روزی مرا توی خانه نمی‌دهد؟! و سوالاتی از این قبیل... ◀️ جواب آن‌ها، این است که خدا همه چیز را بر اساس نظم و قانون طبیعی و اسباب و مسببات قرار داده است. یعنی درست است شفا و درمان بیماری با خداست ولی خدا همان شفا را در دست دکتر و در خوردن دارو قرار داده است. ◀️ درست است که زنده ماندن در میدان جنگ با خداست ولی وسیله زنده ماندن را باید داشت اگر تیری به سمت شما آمد با سپر جلوی آن را بگیرید. ◀️ و درست است روزی‌رسان خداست ولی اگر نشستید داخل خانه روزی به شما نمی‌رسد باید به دنبال روزی بروید تا خدا روزی شما را برساند. 🔺 چشم‌زخم هم همینطور است، درست است که بدون اجازه خدا اتفاقی نمی‌افتد و خدا جلوی کارها را می‌تواند بگیرد، ولی باید بدانیم که خدا با اسباب، جلو ان را می‌گیرد، یعنی وقتی تیر چشم‌زخم که همان اشعه‌ی آن است به سمت ما می‌آید با دعا و حرزی که ما استفاده می‌کنیم خدا از اثرات سوء آن جلوگیری می‌کند. 🔶 سوم: چون قانون خدا قانون علت و معلولی است و برای هر بیماری علتی وجود دارد و اگر جلوی آن علت گرفته شود، بیماری هم خوب می‌شود. حال خدا برای جلوگیری از چشم‌زخم هم راهکار قرار داده است و فرموده سپر دفاعی شما در برابر چشم‌زخم آیات و ذکر خداست. 🔺 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هرکه را اثر چشم به او رسیده باشد دست‌ها را برابر رو بلند کند و سوره‌ی «حمدوقل هوالله احد و قل اعوذبرب الفلق و قل اعوذبرب الناس» را بخواند، و دست بر پیش سر بکشد». [6] 🔺 یا در روایت دیگری امام صادق علیه‌السلام فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت جمله «تبارک اللّه احسن الخالقین» بگوید، زیرا چشم زخم حق است». [7] 🌐 منابع: [1]ـ قلم، آیه 51. [2]ـ تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 388. [3]ـ نهج‌الفصاحه، ابوالقاسم پاینده، ج 1، ص 193. [4]ـ ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 651، به نقل از الدر المنثور، ج 6، ص 258. [5]ـ امام صادق علیه‌السلام: لونبش لكم من القبور لرأيتم أن أكثر موتاكم بالعين، لان العين حق. (بحارالانوار، مجلسی، ج 95، ص127.) [6]ـ حلیةالمتقین ص1832. [7]ـ بحارالانوار، ج 60، ص 25. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/185 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
📣📣 ضمن عرض سلام و تسلیت رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام خدمت تمام اعضای محترم کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی؛ ◼️ قبل از هر چیز بابت پست‌های تبادلی که داخل کانال قرار داده می‌شود عذرخواهی می‌کنیم و از صبر و شکیبایی شما تشکر داریم. ⚫️ اما به مناسبت ایام شهادت اهل بیت علیهم‌السلام ما فرصت مخصوصی را برای پاسخگویی آنلاین به شبهات قرار می‌دهیم. ⁉️ شبهات دانش‌آموزی خود را به آیدی زیر ارسال کنید و جواب آن را در کمترین زمان دریافت نمایید👇👇 @Yaali110100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 پست های زیر تبادل موقت است نه تایید میشود ونه رد از صبوری شما سپاسگزاریم لطفا مطالب بالا را مطالعه بفرمائید.
سال‌روز شهادت شمس الشموس، انیس النفوس، ثامن الائمه، امام الرئوف بر امام عصر عجل الله و منتظرانش تسلیت و تعزیت آجرک الله یا صاحب الزمان ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 ▪️ شهادت امام رضا علیه‌السلام 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| امام رضا علیه السلام و علم غیب !!!! ❓" اگر امام رضا علم غیب داشت و می دانست انگوری که مامون برایش آورده سمی است چرا از آن خورد ? آیا خوردن به همراه آگاهی خودکُشی محسوب نمی شود ? " 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 8️⃣4️⃣2️⃣ آیا ماه ربیع، ماه شادی است یا ماه غم است؟ و روایت هرکسی آمدن ربیع را خبر دهد بهشتی است درست است؟! 🔶 اول: تمام‌ ماه‌ها برای خداست و اتفاقاتی که در آن ماه افتاده است، آن ماه را شاد یا غمناک می‌کند. مثلا ماه محرم و صفر به خاطر شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانش و فراموش نشدن مصیبت‌هایی که بر خاندان مطهرش وارد شد و همچنین رحلت نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و شهادت امام حسن و امام رضا علیهما‌السلام، ماه غم شده‌اند. 🔷 دوم: اما اگر بخواهیم بدانیم ماه ربیع ماه شادی یا غم است باید اتفاقاتی که در ماه ربیع افتاده است را بررسی کنیم. 🔻 اتفاقات خوبی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛ 1️⃣ هجرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و لیلةالمبیت که حضرت علی در جای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم خوابید در اول ربیع بوده است. [1] 2️⃣ آغاز امامت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در نهم ربیع است. [2] 3️⃣ عمربن سعد در نهم ربیع کشته شده است. [3] 4️⃣ مرگ یزید در چهاردهم ربیع اتفاق افتاده است. [4] 5️⃣ ازدواج پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در دهم ربیع بوده است. [5] 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 8️⃣4️⃣2️⃣ آیا ماه ربیع، ماه شادی است یا ماه غم است؟ و روایت هرکسی آمدن ربیع را خبر دهد بهشتی است درست است؟! 🔶 اول: تمام‌ ماه‌ها برای خداست و اتفاقاتی که در آن ماه افتاده است، آن ماه را شاد یا غمناک می‌کند. مثلا ماه محرم و صفر به خاطر شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانش و فراموش نشدن مصیبت‌هایی که بر خاندان مطهرش وارد شد و همچنین رحلت نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و شهادت امام حسن و امام رضا علیهما‌السلام، ماه غم شده‌اند. 🔷 دوم: اما اگر بخواهیم بدانیم ماه ربیع ماه شادی یا غم است باید اتفاقاتی که در ماه ربیع افتاده است را بررسی کنیم. 🔻 اتفاقات خوبی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛ 1️⃣ هجرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و لیلةالمبیت که حضرت علی در جای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم خوابید در اول ربیع بوده است. [1] 2️⃣ آغاز امامت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در نهم ربیع است. [2] 3️⃣ عمربن سعد در نهم ربیع کشته شده است. [3] 4️⃣ مرگ یزید در چهاردهم ربیع اتفاق افتاده است. [4] 5️⃣ ازدواج پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در دهم ربیع بوده است. [5] 6️⃣ ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امام صادق علیه‌السلام در هفدهم ربیع است. [6] 🔻 اما اتفاقات غمناکی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛ 1️⃣ حمله به خانه حضرت زهرا سلام‌‌الله‌علیها و اهانت به ایشان و زخمی شدن حضرت که سبب شهادت محسن فرزند حضرت شدند در اول ربیع بوده است. [7] 2️⃣ آتش زدن و سنگباران کردن خانه‌ی خدا توسط یزید در سوم ربیع بود. [8] 3️⃣ وفات حضرت سکینه دختر امام حسین علیه‌السلام در پنجم ربیع است. [9] 4️⃣ شهادت امام حسن عسگری علیه‌السلام در هشتم ربیع است. [10] 5️⃣ وفات حضرت عبدالمطلب جد و حامی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در دهم ربیع اتفاق افتاده است. [11] 🔺 بنابراین در این ماه هم اتفاقات شاد وجود دارد هم انفاقات غمناک وجود دارد. 🔶 سوم: البته روایاتی درباره شادی در ماه ربیع آمده است که می‌فرماید: روز نهم ربیع روز بیرون آوردن لباس مشکی و شادی است، مثل روایت امام هادی علیه‌السلام که از قول پیامبر خدا می‌فرماید؛ روز نهم ربیع روز بیرون آوردن لباس مشکی است. [12] ◀️ یا روایت امیرالمومنین علیه‌السلام که در آن اسامی روز نهم ربیع را بیان می‌کنند و آن روز را روز شادی شیعه و روز قبول اعمال و روز بیرون آوردن لباس مشکی معرفی می‌کنند. [13] 🔺 سندهای این روایات از منابع دست اول نیست و این روایات در منابع معتبر دست اول وجود ندارد و اشکالات متنی هم دارند. 1️⃣ روایت اول که کلا در بین روایات فصل پوشش لباس در نماز آمده است و گفته که روز نهم روز بیرون آوردن لباس مشکی است و احتمال دارد این روایت اصلا ربطی به شادی و عزاداری نداشته باشد. 2️⃣ روایت دوم هم چون در آن رفع‌القلم آمده است، یعنی روزی که در آن گناهان نوشته نمی‌شود، با اعتقادات شیعه سازگاری ندارد و حتی اگر آن را توجیه کنیم و بگویم منظور از رفع‌القلم یعنی در این روز لازم به تقیه نیست، باز این روایت در مقام بیان عظمت روز نهم ربیع است نه اینکه بگوید ماه ربیع ماه شادی است مطلقا. 🔷 چهارم: با توجه به روایاتی که درباره‌ی فضیلت روز غدیر هست و در آن‌ها اشاره شده است که روز غدیر روز بیرون آوردن لباس سیاه و روز شادی است و در روایت نهم ربیع به عید غدیر دوم هم نام برده شده است احتمال دارد این شادی که بیان شده است اشاره به عید غدیر و بحث ولایت داشته باشد. چون این روز، روز آغاز امامت، امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و نتیجه غدیر و به ثمر نشستن و زحمات تمام ائمه می‌باشد. [14] 🔶 پنجم: اما روایتی که می‌گوید هرکس آمدن ربیع را خبر دهد بهشت بر او واجب می‌شود، درباره‌ی ماه آذار رومی هست نه ماه ربیع و هدف حضرت این است که جایگاه اباذر را در بین اصحاب بیان کند که او بهشتی است. [15] 🔷 ششم: بنابراین ماه ربیع هم مثل سایر ماه‌هاست و نه ماه غم است نه ماه شادی است، بلکه روزهایی که شهادت و مصیبت اهل بیت علیهم‌السلام در آن است، مثل شهادت امام حسن‌ عسکری علیه‌السلام و حمله به خانه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و شهادت حضرت محسن باید ناراحت باشیم و عزاداری کنیم و روزهایی که اتفاقات خوب افتاده، مثل ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امام صادق علیه‌السلام و آغاز امامت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌‌الشریف را باید جشن گرفت و خوشحال بود. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎💎 ادامه جواب کامل شبهه 8️⃣4️⃣2️⃣ آیا ماه ربیع، ماه شادی است یا ماه غم است؟ و روایت هرکسی آمدن ربیع را خبر دهد بهشتی است درست است؟! 🌐 منابع: [1]ـ ویکی شیعه، وقایع ماه ربیع‌الاول به نقل از مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۹، ص۶۰؛ یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص ۷۵۰. [2]ـ مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛عطاردی، مسند الإمام العسکري(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴. [3]ـ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸. [4]ـ بلاذری، انساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص۳۵۴. [5]ـ قمی، عباس، وقایع الایام، ۱۳۸۹ش، ص۳۱۶. [6]ـ آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ص۴۳. [7]ـ نیشابوری، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ص۷۳. [8]ـ این اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۵، ج۴، ص۱۲۴. [9]ـ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ۱۴۱۵ق، ج۶۹، ص۲۱۸؛ ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۳ش، ج۲، ص۳۹۶؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۴م ج۲، ص۱۹۷؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۰۷. [10]ـ مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۵۰۳؛ عطاردی، مسند الإمام العسکري(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴. [11]ـ طوسی، مصباح المتهجد، المکتبة الاسلامیة، ج۲، ص ۷۹۱. [12]ـ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ فِي فَضْلِ يَوْمِ التَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ وَ أَسَامِيهِ إِلَى أَنْ قَالَ قَالَ ع وَ يَوْم ‏نَزْعِ السَّوَادِ الْخَبَر. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏3، ص: 327.) [13]ـ و ذكر أمير المؤمنين عليه السّلام من أسمائه: يوم الغدير الثاني و يوم تحطيط الاوزار و يوم رفع القلم و يوم نزع السواد و يوم فرح الشيعة و يوم نفي الهموم و يوم التوبة و يوم الإنابة و يوم عيد أهل البيت عليهم السّلام و يوم سرورهم و يوم الزهد في الكبائر و يوم الموعظة و يوم العبادة و يوم قبول الأعمال. (سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، القمي، الشيخ عباس، ج1، ص 462 و بحارالانوار، ج 31، ص 127.) [14]ـ فصل فيما نذكره من فضل صوم يوم الغدير من كتاب النشر و الطي‌؛ رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ إِلَى اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا قِيلَ مَا هَذِهِ الْأَيَّامُ قَالَ يَوْمُ الْأَضْحَى وَ يَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ وَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي و ... وَ يَوْمُ لُبْسِ الثِّيَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ». (إقبال الأعمال، السيد بن طاووس، ج 1، ص 464.) [15]ـ ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردند، پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی‏ برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد می‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و اباذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماه‌های رومی بسر می‏بریم؟ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر به پایان رسیده است. پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای اباذر آن را می‏دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت می‏باشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵.) 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 9️⃣4️⃣2️⃣ چرا خدا در قرآن اجازه داده است مردان زنان را کتک بزنند؟! 🔶 اول: خدا اجازه نداده است که هر مردی زنش را بی‌دلیل کتک بزند، بلکه فقط به مردانی اجازه داده است زنان را کتک بزنند، که زنان آن‌ها نافرمان هستند و با وجود بهره‌مندی از حقوق مختلفی که برای او در نظر گرفته شده حق شوهران خود را نادیده می‌گیرند و مراحل مختلف اصلاح هم در او اثر نکرده است. 🔻 و اگر کسی بی‌دلیل زنش را بزند او در نزد خدا بدترین مرد است و خدا او را به سختی عذاب می‌کند. ◀️ «یکی از نشانه‌های بدترین مردان این است که همسر و بنده‌اش را بزند و به آن‌ها رحم و عطوفت نشان ندهد». [1] ◀️ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم فرمودند: «مردی که به صورت همسرش، لطمه (سیلی) بزند، خداوند متعال به مالک دوزخ دستور می‌دهد، در آتش جهنم، به صورت او هفتاد مرتبه لطمه (سیلی) وارد کند». [2] 🔷 دوم: خداوند برای هدایت زنان نافرمان مراحلی را قرار داده‌است، که آخرین مرحله‌ی آن زدن است. خدا ابتدا دستور داده است آن‌ها را پند و اندرز کنید، اگر گوش نگرفتند، از آن‌ها فاصله بگیرید و با آن‌ها قهر کنید و اتاقتان را جدا کنید، اگر باز درست نشدند، آن‌ها را کتک بزنید. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/187 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 9️⃣4️⃣2️⃣ چرا خدا در قرآن اجازه داده است مردان، زنان را کتک بزنند؟! 🔶 اول: خدا اجازه نداده است که هر مردی زنش را بی‌دلیل کتک بزند، بلکه فقط به مردانی اجازه داده است زنان را کتک بزنند، که زنان آن‌ها نافرمان هستند و با وجود بهره‌مندی از حقوق مختلفی که برای او در نظر گرفته شده حق شوهران خود را نادیده می‌گیرند و مراحل مختلف اصلاح هم در او اثر نکرده است. 🔻 و اگر کسی بی‌دلیل زنش را بزند او در نزد خدا بدترین مرد است و خدا او را به سختی عذاب می‌کند. ◀️ «یکی از نشانه‌های بدترین مردان این است که همسر و بنده‌اش را بزند و به آن‌ها رحم و عطوفت نشان ندهد». [1] ◀️ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم فرمودند: «مردی که به صورت همسرش، لطمه (سیلی) بزند، خداوند متعال به مالک دوزخ دستور می‌دهد، در آتش جهنم، به صورت او هفتاد مرتبه لطمه (سیلی) وارد کند». [2] 🔷 دوم: خداوند برای هدایت زنان نافرمان مراحلی را قرار داده‌است، که آخرین مرحله‌ی آن زدن است. خدا ابتدا دستور داده است آن‌ها را پند و اندرز کنید، اگر گوش نگرفتند، از آن‌ها فاصله بگیرید و با آن‌ها قهر کنید و اتاقتان را جدا کنید، اگر باز درست نشدند، آن‌ها را کتک بزنید. و در صورتی که هر کدام از مراحل قبلی جواب داد و درست شد، دیگر به مرحله زدن نمی‌رسد. ◀️ «وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ؛ و زنانی که از نافرمانی آنان بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و (اگر مطیع نشدند) از خوابگاه آنان دوری گزینید و (اگر باز مطیع نشدند) آنان را به زدن تنبیه کنید». [3] 🔶 سوم: و این زدن هم شرایطی دارد و اینطور نیست که هرطوری دوست داشته باشید او را کتک بزنید. ◀️ کتک زدن طبق احکام ما باید خفیف و ملایم باشد به طوری که باعث شکستگی و کبودی و جراحت نشود. یعنی در واقع این زدن، یک نوع نوازش کردن از روی خشم وناراحتی است. ◀️ امام صادق علیه‌السلام در این‌باره می‌فرماید:«زن ناسازگار و ناشزه را می‌توانید با چوب مسواک بزنید». [4] ◀️ زدن با چوب مسواک، شدید و دردآور نیست، بلکه اصلا زدن محسوب نمی‌شود و تنها برای بیان شدت عدم رضایت است. 🔷 چهارم: علاوه بر این‌ها، این حکم فقط برای زنان نیست بلکه اگر مردی هم ناسازگار باشد و حق همسرش را رعایت نکند قاضی و حاکم شرع او را تنبیه می‌کند. 🌐 منابع: [1]ـ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 7، ص 400، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [2]ـ «فَأَیُّ رَجُلٍ لَطَمَ امْرَأَتَهُ لَطْمَهً أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَالِکاً خَازِنَ النِّیرَانِ فَیَلْطِمُهُ عَلَى حُرِّ وَجْهِهِ سَبْعِینَ لَطْمَهً فِی نَارِ جَهَنَّمَ». (مستدرک الوسائل: ج‌۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۹.) [3]ـ نساء، آیه 34. [4]ـ من ‏لایحضره‏ الفقیه، ج 3، ص 521. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/187 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Yaali110100 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org