recording-20221116-122549.mp3
1.54M
🔶🔹 تفاوت های اعتراض های این روزها با اعتراضات اوایل انقلاب سال 57
حاج آقا حسینی
❓@shobahhat_eitaa❓
#حدیث_نگاشت | معرفی امام زمان به دیگران
💠 امام حسن عسکری علیهالسلام:
✍️ خداوند متعال به موسی علیهالسلام فرمود: اگر مردم را با امام زمانشان آشنا کنی؛ ثواب آن از یکصد سال عبادت، که روزهایش را روزه و شبهایش را به نماز بپردازی؛ برتر است.
📚 بحار الانوار، ج ۲، ص ۴.
❓@shobahhat_eitaa❓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید | ۴ محور اصلی شبهات جامعه در حوادث اخیر
♨️ معرفی کتاب #یک_ون_شبهه
🔻 ۱. آزادی
🔻 ۲. زن
🔻۳. حکومت اسلامی
🔻۴. کارآمدی نظام
#حجت_الاسلام_راجی
❓@shobahhat_eitaa❓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 فتوکلیپ؛ تکذیب نیوز
✍ بررسی اخبارِ دروغی که در مدت کوتاهی تکذیب شدند
#لبیک_یا_خامنه_ای
#زن_عفت_افتخار
#مرد_غیرت_اقتدار
❓@shobahhat_eitaa❓
#درسهای_یک_فتنه
بخش دوم
❇️ تمام اتفاقاتی که در دنیا میفته همگی امتحانات الهی هستند. خدا هم همیشه برای این امتحان میگیره که ما رو رشد بده. بنابراین هر امتحانی برای انسان حتما درسی رو به همراه داره.
🔶 در زمینه های اجتماعی هم خداوند مردم رو درگیر امتحانات مختلف میکنه تا مردم به رشد اجتماعی و سیاسی برسند.
یکی از امتحانات خیلی مهم در آخر الزمان فتنه های مختلف هست و هر فتنه ما رو یک قدم به سمت ظهور حرکت خواهد داد.
✅ بنابر این ما باید از فتنه هایی که رخ میده درس بگیریم تا بتونیم فتنه های آینده رو با موفقیت پشت سر بذاریم.
فتنه ای که در شهریور امسال رخ داد حاوی درسهای مهم هست که با همدیگه مرور میکنیم...
❓@shobahhat_eitaa❓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مراقب نیره ها باشید.
#دروغگویان برای نقش بازی کردن، آموزش می بینند تا با فریب شما، به دشمن شما برای رسیدن به اهدافش کمک کنند.
بعضی ها دانسته و بعضی ها هم، شاید نداسته ولی...
❓@shobahhat_eitaa❓
1401.08.14-Panahian-HozeElmieMarvi-ElatSoetafahomhaDarMoredAlemanDiniChist-32k.mp3
12.21M
🎬 علت سوءتفاهمها در مورد عالمان دینی چیست؟
🎤 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
❓@shobahhat_eitaa❓
࿐᪥﷽💞•᪥࿐
✨ #حدیث_روز
پیامبر اکرم (ص)⇩
🌴اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ .
↫◄ هنگامی که فتنه ها ، هم چون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید ، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
📖 {اصول کافی ج2 ص459}
❓@shobahhat_eitaa❓
🔘 متن شبهه:
چرا هیچ زنی پیامبر یا امام نشده مگر همهی انسانها برابر نیستند؟
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ پیامبری و امامت مسؤولیت اجتماعی است که مستلزم اختلاط و درگیری و حشر و نشر با انواع انسانها است و این، با آن عفّت و حجب و حیای زنها سازگار نیست. بنابراین این مسئولیت به هیچ زنی داده نشده است.
2️⃣ اما آیا زنها میتوانند در مقام انسانیت به جایی برسند که حتی مَردها هم نرسیدند؟ بله، حضرت زهرا سلام الله علیها مقامش از مقام پیامبران غیر از پدرش بالاتر است.
3️⃣ امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر خداوند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام را خلق نمیکرد. فاطمۂ زهرا سلام الله علیها کفوی نمیداشت.
📚 بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۹۷، ح ۶.
4️⃣ بنابراین زن میتواند به آن مقام انسانی برسد و از این حیث با مَردها فرقی نمیکند. ولی این مسئولیت اجتماعی را، به خاطر مشکلاتی که دارد، از روی دوشش برداشتهاند.
✍️استاد محمدی شاهرودی
#لبیک_یا_خامنه_ای
#زن_عفت_افتخار
#مرد_غیرت_اقتدار
❓@shobahhat_eitaa❓
🔘 متن شبهه:
اگر میگذاشتن به رهبری انتقاد بکنیم الان این همه مشکلات در کشور نداشتیم.
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ نه تنها میشود انتقاد کرد بلکه واجب است که به تمام مسئولین ولو ولی فقیه تذکر و امربه معروف و نهی از منکر کرد،البته این تذکرات بیشتر از طریق خبرگان رهبری که منسوب مردم هستند منتقل می شود.
2️⃣ امام علی علیه السلام میفرمایند:«فأما حقّكم علي فالنصيحة لكم..... و أما حقّى عليكم... النصيحة فی المشهد و المغيب»
حق شما بر من اين است كه شما را نصيحت كرده و خيرخواه شما باشم...حق من بر شما آن است كه....در آشكار و پنهان مرا نصيحت كرده و خيرخواهم باشيد.
3️⃣ ما باید به کسی اعتراض بکنیم که وظیفهاش را انجام نداده باشد مثلا اگر برق برود ما به اداره گاز زنگ نمیزنیم و اعتراض بکنیم یا اگر برق رفته باشد ولی سریع وصل بکنند ما اعتراض نمیکنیم در مبحث رهبری هم همین طور است اول باید بدانیم وظایف رهبری چیست دوم به کدام یک از وظایفش عمل نمیکند.
4️⃣ طرف اعتراضات اقتصادی را که جزء وظایف دولت است را به رهبری وصل میکند حال آنکه خود دولت را مردم تعیین می کنند البته شاید هم دولت بخاطر قوانین دست و پا گیری نتواند خوب عمل بکند که مجلس را هم مردم انتخاب میکنند، حتی رئیس صدا و سیما را هم که رهبری انتخاب میکند بودجه و... را دولت تعیین میکند.
5️⃣ تنها چیزی که صفر تا صدش را رهبری تعیین میکند بخش نظامی و نیرویهای مسلح است، بینی و بین الله بخشی که ایشان انتخاب میکنند و زیر نظر ایشان است را با بخشی که مردم انتخاب میکنند و برعهده دولت است مقایسه بفرمایید، چقدر اونجاها پیشرفت کردیم چقدر این طرف(دولت).
#لبیک_یا_خامنه_ای
❓@shobahhat_eitaa❓
#جهاد_تبیین
🔆درباره اغتشاش در دانشگاهها!
🔹من چندین سال درگیر بیمارستانها بودم. در منزل، بیماری داشتیم که بخش زیادی از سال در بیمارستان بود و مابقی سال را هم در خانه مشغول تیمار بودیم.
🔹از آنجایی که ذهنم همیشه در حال تشخیص و تحلیل فرآیندها بود و هست از گردش کار اکثر بیمارستانها تعجب میکردم. اکثر باگها و خطاها را میشد با کارهای کوچک برطرف کرد.
🔹این موضوع گذشت تا اینکه طی دو سال درمان را در یک بیمارستان دیگر ادامه دادیم و دیدم گردش کار اینجا بسیار بهتر و روتینتر است. پیگیر شدم و دیدم، رئیس این بیمارستان پزشک نیست! فردی است که دکترای مدیریت اجرایی دارد و سابقه اجرایی قابل توجهی نیز در فضاهای دیگر داشته. برای اداره بیمارستان شورایی از پزشکان وجود داشت ولی مدیریت و مسئولیت با فرد دیگری بود.
🔹در اکثر بیمارستانهای دیگر یک پزشک رئیس بیمارستان بود، که البته خود این موضوع نقص محسوب نمیشد اما اینکه اکثراً دانش و تجربه لازم برای مدیریت وجود نداشت، موجب نقص کار بود.
این را عرض کردم که چه بگویم؟!
🔸در اکثر دانشگاههای خوب کشور یک فرد اندیشمند و بعضاً نخبه در یک رشته علمی به ریاست دانشگاه منصوب شده. این فرد در فضای علمی و آرام دانشگاه، شاید خطاهای عملکردیاش مشاهده نمیشد اما این روزها ...
اتفاقاتی که این روزها در اکثر دانشگاهها مشاهده میکنیم واقعاً تعجبآور است. شاید یک صدم اینها را اگر در دانشگاهی در یک کشور درجه دو آفریقایی یا آسیایی میدیدیم، مدیریت آن را شماتت میکردیم ولی اینجا رئیس دانشگاه از ابزارها و اختیارات قانونی خود استفاده نمیکند. یا جسارت این کار را ندارد یا فهمی از شرایط ندارد، چون صرفاً شخصی علمی است!
🔸وقتی دانشجو در بدو ورود به دانشگاه قوانینی را پذیرفته و زیر آن را امضا کرده، وقتی دانشگاه حراست دارد، وقتی کمیته انضباطی دارد، وقتی امکان برخورد انضباطی تا حد اخراج را دارد، دیگر چه معنی میدهد که فضای دانشگاهها به این سمت برود که به اهل بیت توهین بشود، به صدر تا ذیل نظام توهین بشود، خیلی راحت و علنی کشف حجاب بشود، به پرچم کشور و شهدا توهین بشود، امکانات دانشگاه تخریب بشود، بچههای مذهبی کتک بخورند، اساتید فحش بخورند و ...
🔸مشاهده این صحنهها خصوصاً در دانشگاههایی که ما سالیان سال بود خیال میکردیم چارچوب خاصی در پذیرش افراد دارند، عجیبتر بود.
🔸 اسم نمیآورم که متهم به سیاسیکاری نشوم ولی خودتان قدری فکر کنید متوجه میشوید ... مشاهده این صحنهها چیزی جز بیعرضگی و عدم مدیریت ریاست دانشگاهها نیست.
✍️حمید کثیری
#لبیک_یا_خامنه_ای
#زن_عفت_افتخار
#مرد_غیرت_اقتدار
❓@shobahhat_eitaa❓
🔆 جنگ زرگری دو رسانه تروریست بالا گرفت
🔹پس از انتشار فایل صوتی خبرنگار بیبیسی فارسی، اینترنشنال که نقشههای خود را توسط بازوی دیگر اپوزیسیون نقش بر آب میبیند، گزارش تندی را علیه رعنا رحیمپور و بیبیسی فارسی منتشر میکند.
🔹اینترنشنال گزارش خود را با این جمله آغاز میکند: «وکیل مدافع شیطان یا خبرنگار بیطرف بیبیسی»، سپس هرگونه سندی علیه او دارد و ندارد را روی دایره میریزد.
🔹اینترنشنال از حمله به شخصیت رعنا رحیمپور تا انتشار تصاویر قدیمی او، هرکاری میکند تا دعوای حیاتیشان را نمایش دهد. در ادامه این گزارش هم اینترنشنال ادعا میکند بیبیسی با پول مالیات مردم بریتانیا و کارکنان اینترنشنال اداره میشود و اینکه سکوت مدیران بیبیسی دربرابر مواضع خبرنگارشان، یعنی تایید آن. / فارس
#لبیک_یا_خامنه_ای
#زن_عفت_افتخار
#مرد_غیرت_اقتدار
❓@shobahhat_eitaa❓
🕌در محضر امام روح الله
📌امام خمینی (ره):
اگر حوزه و دانشگاه به صلاح گرایند، چون سدی محکم و بنیانی مرصوص در مقابل تهاجم اجانب و نفوذ فساد ایستاده و ملت و کشور را با قامتی راست و پرچمی افراشته به سوی ترقی و تعالی سوق میدهند.
📆 امام خمینی | ۲۲ بهمن ۱۳۶۳
#فتنه_سلبریتی_ها
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
#امام_خمینی
❓@shobahhat_eitaa❓
#حدیث_روز🔆
❣امام رضا عليه السلام :
💚 هر كسی غمى از غمهاى دنيا را از دل مؤمنى برطرف سازد، خداوند غمى از غمهاى آخرت را از دلش بزدايد.
📚 بحارالانوار؛۷۴,۲۳۳,۲۸
❓@shobahhat_eitaa❓
پس از استقرار جمهوری اسلامی، مزدوران استعمار، لیبرال ها، و مغرضان، و گاهی خودی های ناآگاه به اشکال تراشی و القای شبهه پرداختند، و برای کم رنگ نمودن موقعیت ولایت فقیه به انواع ترفندها و القائات گمراه گر متشبث شدند، در این گفتار بر آن هستیم که به یک شبهه در این زمینه پاسخ دهیم .
برخی می گویند: مطابق روایات اسلامی، هرگونه قیام و انقلاب و تشکیل حکومت قبل از قیام حضرت مهدی (عج) ناروا، بلکه حرام و ممنوع است .
توضیح آن که: مطابق بعضی از روایات «قیام کننده » قبل از قیام قائم (عج) طاغوت است، و هر پرچمی که قبل از ظهور قائم (عج) برافراشته شود، صاحبش طاغوت است
👇👇👇👇
بخش اول پاسخ:
پاسخ به این شبهه
این شبهه فریبنده را با توجه به چند مطلب پاسخ می دهیم:
الف) این روایات، خبر واحد محسوب می شوند . خبر واحد وقتی حجیت دارد که در برابر اصول قطعی اسلام، و دستورهای صریح قرآن قرار نگیرد، ما در اسلام دارای یک سلسله اصول قطعی هستیم که نادیده گرفتن آن ها، و رفتار برخلاف آن به طور قطع جایز نیست، مانند: امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد، جهاد، دفاع از حق، جلوگیری قاطع از ظلم و . . . و روشن است که انجام کامل این گونه دستورها نیاز به قیام، اقدام، داشتن نیروهای قوی در سایه حکومت الهی دارد بنابراین آیا روا است که ما آن همه اصول و دستورهای قطعی را به خاطر چند روایت که قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند رها کنیم؟ قطعا جواب منفی است .
ب) این روایات با روایات بسیاری که دعوت به آمادگی و قیام می کنند، معارض است، مانند روایات دفاع، جهاد، شهادت طلبی، انتظار فرج و روایاتی که در آن امامان معصوم (ع) بسیاری از قیام های مردان خدا را تایید کرده اند .
به عنوان نمونه، در روایات «انتظار فرج » می خوانیم: امام صادق (ع) فرمود: «لیعدن لخروج المهدی ولو سهما; (6) هر یک از شما برای قیام قائم (عج) هر چند با تهیه کردن یک تیر باید آماده گردد .»
نیز فرمود: «المنتظر للثانی عشر کالشاهر سیفه بین یدی رسول الله یذب عنه; (7) کسی که در انتظار امام دوازدهم حضرت مهدی (عج) است، مانند کسی است که شمشیرش را کشیده و در پیشاپیش رسول خدا (ص) با دشمن می جنگد، و از آن حضرت دفاع می نماید .»
این گونه تعبیرها که در فرهنگ روایی ما وجود دارد، بیان گر آن است که باید برای آماده سازی ظهور قائم (عج) قیام کرد و تا آخرین توان، اقدام جدی نمود .
ج) برخی از سخنان امامان (ع) در شرایط ویژه و برای اشخاص مخصوص ایراد شده است و به احتمال زیاد سخنان آن ها در برخی موارد - به خصوص در مواردی که با اصول قطعی اسلام سازگار نیست - در جو تقیه اظهار شده و آنان برای حفظ تشیع و شیعیان در شرایط خاص، این گونه سخن گفته اند .
د) مطابق پاره ای از روایات، امامان (ع) قیام رادمردانی; مانند قیام زید بن امام سجاد (ع)، قیام مختار، قیام آل حسن (ع) و آنان که برای کسب رضای آل محمد (ص) پرچم مخالفت با طاغوت های زمان خود را برافراشته اند، تایید نموده اند . البته در بعضی از موارد - چنان که از روایات مذکور در توضیح القای شبهه ذکر شد، نظر به این که بعضی از قیام ها، جز با به هدر دادن نیروها به نتیجه نمی رسید، منجر به شکست می شد، امام صادق (ع) به عنوان دلسوزی، نه به عنوان ناروا بودن قیام، آن را نهی می کرد . برای تایید این مطلب نظر شما را به یک نمونه جلب می کنم:
محمد بن عبدالله محض - نوه امام حسن مجتبی (ع) - در عصر امام صادق (ع) بر ضد خلیفه وقت اموی قیام کرد . در این هنگام پدرش عبدالله، از امام صادق (ع) خواست تا با محمد بیعت و قیام او را بر ضد خلیفه وقت تایید فرماید . امام صادق (ع) به او فرمود: اگر می خواهی به محمد (پسرت) دستور خروج دهی، به خاطر قاطعیت در کار خدا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر، سوگند به خدا ما تو را که بزرگ خاندان ما هستی وانگذاریم، و با پسرت برای قیام بیعت می کنیم .» (8)
حال این پرسش پیش می آید که چرا امام صادق (ع)، خود قیام مسلحانه نکرد . همین سؤال را یکی از شاگردانش به نام سدیر از آن حضرت پرسیده است . در این هنگام آن حضرت با «سدیر» در کنار چند گوسفند توقف کرده بودند . امام به او فرمود: «والله لو کان لی شیعة بعدد هذه الجداء ما وسعنی القعود; سوگند به خدا اگر شیعیان من به اندازه تعداد این بزغاله ها بودند، خانه نشینی برایم روا نبود و قیام می کردم .»
سدیر می گوید همان دم از مرکب پیاده شدم . کنار آن بزغاله ها رفتم و آنها را شمردم، هفده عدد بودند . (9)
امام صادق (ع) در برابر طاغوت ها آن چنان موضع گیری شدید نموده بود که اعلام کرد: «من مدح سلطانا جائرا و تخفف و تضعضع له طمعا فیه کان قرینه فی النار; (10) کسی که سلطان ستم گری را تمجید کند و در برابر او فروتنی نماید تا در کنار او به نوایی برسد، چنین کسی همنشین آن سلطان در آتش دوزخ خواهد بود .»
❓@shobahhat_eitaa❓
هدایت شده از چراغستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤬 برانداز عصبانی
💣 مسلح شدن تجزیه طلب توسط اسراییل
👈 چراغستان 👉
#ایذه_تسلیت
#براندازی
🆔 @cheraqestan
بخش دوم پاسخ:
ه) روایات نکوهش قیام پیش از قیام حضرت مهدی (عج) به رهبرانی مربوط است که به طور مستقل دم از زمام داری و رهبریت می زنند، ولی در ولایت فقیه، استقلال مطلق نیست، بلکه نیابت عام از حضرت مهدی در عصر غیبت مطرح است، چنان که دلایل مشروعیت ولایت فقیه که قبلا ذکر شد، بر این مطلب دلالت دارد . در حقیقت این قیام و پرچم با اجازه امام عصر (عج) بلکه فرمان وجوبی او به عنوان زمینه سازی ظهور جهانی آن حضرت است .
از این رو، از روایاتی که بیان گر انقلاب های عصر امامان معصوم (ع) است، فهمیده می شود که اگر آن قیام ها بر اساس کسب رضای آل محمد (ص) بود مورد تایید امامان (ع) قرار می گرفت; مثلا: امام صادق (ع) در مورد تایید قیام زید بن امام سجاد (ع) فرمود: «مضی والله عمی شهیدا کشهداء استشهدوا مع رسول الله و علی والحسین، مضی والله شهیدا; (11) سوگند به خدا عمویم (زید) همانند کسانی که در رکاب پیامبر (ص) و علی (ع) و حسین (ع) نبرد کردند و به شهادت رسیدند، شهید شد، سوگند به خدا او به شهادت رسید .»
حضرت رضا (ع) فرمود: زید بن امام سجاد (ع) ادعای چیزی (یعنی امامت و استقلال در رهبری) نکرد، بلکه او به مردم می گفت: شما را به مسیر جلب رضایت آل محمد (ص) دعوت می کنم، سوگند به خدا زید از آن افرادی است که مشمول این آیه قرآن است: «و جاهدوا حق جهاده; (12) آن گونه که شایسته و سزاوار جهاد است، جهاد کنید .» (13)
بنابراین از قیام هایی که «مستقل » باشد و جلب رضایت آل محمد (ص) و وظیفه ای را که آن ها تعیین کرده اند در برنگیرد; قبل از قیام حضرت قائم (عج) نهی شده است .
و) در روایات متعددی، قیام های قبل از انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) تایید و تمجید شده است، به عنوان نمونه، امام کاظم (ع) در سخنی فرمود:
«رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لاتزلهم الریاح العواصف، و لایملون من الحرب، و لایجبنون و علی الله یتوکلون; (14) مردی از اهل قم قیام می کند، مردم را به سوی حق دعوت می نماید، جمعیتی نیرومند که مانند پاره های آهن (سخت و استوار) هستند، به گرد او جمع می شوند که طوفان های حوادث آن ها را نمی لرزاند، و از جنگ با دشمن خسته نمی شوند، و ترس به آن ها راه ندارد، و توکلشان به خداست .»
❓@shobahhat_eitaa❓
بخش سوم پاسخ:
ز) آخرین سخن آن که: چگونه می توان با ذکر چند روایت، آیات بسیاری از قرآن را که پیرامون قیام و انقلاب است نادیده گرفت، که به طور مکرر با تاکید، ما را به نهضت در برابر ستم گران دعوت می نمایند . خداوند می فرماید:
«و ما لکم لاتقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین من الرجال والنساء والولدان الذین یقولون ربنا اخرجنا من هذه القریة الظالم اهلها، واجعل لنا من لدنک ولیا، واجعل لنا من لدنک نصیرا; (15) چرا در راه خدا (و در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به ست ستم گران) تضعیف شده اند پیکار نمی کنید؟ ! همان افراد (ستم دیده ای) که می گویند: پروردگارا ما را از این شهر که اهلش ستم گرند بیرون ببر! و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده، و از جانب خود یار و یاوری برای ما تعیین فرما .»
آیا این گونه آیات مخصوص عصر نزول قرآن است یا شامل همه اعصار و عصر غیبت نیز خواهد شد؟ !
نتیجه این که تنها آن قیام هایی قبل از قیام حضرت مهدی (عج) مردود و ناروا است که بدون اجازه امامان معصوم (ع) یا بدون اذن نواب خاص و عام آن ها باشد، و به عنوان دعوت به خویشتن، صرف نظر از اجازه امامان (ع) مطرح گردد، نه آن که قیامی که در شرایط آماده ای برای جلوگیری از ظلم و جور، و برقراری عدالت و حاکمیت دین باشد .
بنابراین، قطعا قیام و تشکیل حکومت اسلامی در زیر پرچم ولایت فقیه جامع الشرایط، از آن قیام های ناروا، جدا است، و چنین قیامی از وظایف قطعی اسلام است، نه تنها ناروا نیست، بلکه لازم و واجب است، چنان که روایات انتظار و روایاتی که بیان گر قیام در آستانه ظهور حضرت مهدی (عج) نقل شده، این مطلب را تایید می نماید، در این جا نظر شما را به یکی از آن روایات جلب می کنیم:
گروهی از جوانان بنی هاشم به محضر رسول خدا (ص) آمدند، پیامبر (ص) با دیدن آن ها دگرگون شد و چشمش پر از اشک گردید و آثار ناراحتی از چهره اش آشکار شد، آن ها علت پرسیدند، فرمود: «ما خاندانی هستیم که خداوند برای ما آخرت را بر دنیا برگزید، و خاندان من بعد از من گرفتار رنج های شدید و تبعید و کنارزدن از مقام هایشان می گردند: «حتی یاتی قوم من قبل المشرق معهم رایات سود فیسالون الخیر فلایعطون ما سالوا فلایقبلونه فیقاتلون و ینصرون فیعطون ما سالوا فلایقبلونه حتی یدفعوها الی رجل من اهل بیتی، فیملاها قسطا کما ملئوها جورا، فمن ادرک ذلک منکم فلیاتهم ولو حبوا علی الثلج; (16) تا این که گروهی از مشرق می آیند که با آن ها پرچم های سیاه است، خواهان نیکی و عدالت می شوند، ولی به خواسته آن ها اعتنا نمی شود، آن گاه آن ها مبارزه و نبرد می کنند و سرانجام یاری شده و پیروز می گردند، و آن چه را می خواهند به آن ها می دهند، ولی آن ها پذیرا نمی شوند تا آن را به شخصی از خاندانم بسپارند، آن گاه آن شخص سراسر زمین را آن گونه که از ظلم پر شده پر از عدالت می کند، هر کدام از شما آن زمان را درک کند باید به قیام کنندگان بپیوندد، هرچند روی برف ها سینه خیز برود .»
از ذیل این روایت فهمیده می شود که این قیام قبل از قیام حضرت مهدی (عج) به عنوان آماده سازی قیام جهانی آن حضرت رخ می دهد، پیامبر (ص) نه تنها این قیام را مردود نشمرده، بلکه فرمان داده که مردم به این قیام بپیوندند و از آن حمایت کنند .
پی نوشت ها:
1) علامه مجلسی، بحار، ج 53، ص 8 .
2) شیخ حر عاملی، اثباة الهداة، ج 7، ص 65; وسائل الشیعه، ج 11، ص 37 .
3) علامه مجلسی، بحار، ج 52، ص 303; محدث کلینی، روضة الکافی، ص 264 .
4) همان .
5) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 11، ص 35 تا 41 .
6) نعمانی، غیبة النعمانی، ص 172، بحار، ج 52، ص 366 .
7) علامه مجلسی، بحار، ج 52، ص 146 .
8) شیخ مفید، ارشاد مفید، (ترجمه شده) ج 2، ص 186 .
9) شیخ کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 242 .
10) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 12، ص 133 .
11) علامه امینی، الغدیر، ج 3، ص 70 .
12) حج (22) آیه 77 .
13) علامه مامقانی، تنقیح المقال، ج 1، ص 468 .
14) محدث قمی، سفینة البحار، ج 2، ص 446، (واژه قم) .
15) نساء (4) آیه 75 .
16) سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1366، مطابق نقل تفسیر پیام قرآن، ج 10، ص 83 .
❓@shobahhat_eitaa❓
🔹 اگر تاریخ یک چیز اصلی نبود، قرآن با این عظمت - که اصلاً برنامهی انسانسازی و برنامهی بشریت است - تاریخ را وارد خودش نمیکرد؛ اما شما میبینید که در قرآن تاریخ هست و آنچه را که برای خودش کارساز است، انتخاب کرده است؛ حتّی در جاهایی از جزییات صرف نظر کرده؛ چون جزییات برایش کارساز نبوده است. مثلاً در قضیهی زن فرعون، این مهم است که این «زن» است؛ آن هم «زن فرعون»؛ لذا از زن فرعون اسم میبرد.
#تاریخ
#جهاد_تبیین
❓@shobahhat_eitaa❓