➖ اهمیت تقوا و ورع شیعیان برای نتیجه گرفتن از ولایت اهل البیت علیهم السلام
🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ لِي: «يَا جَابِرُ، أَ يَكْتَفِي مَنْ يَنْتَحِلُ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ، وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ، وَ التَّخَشُّعِ، وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ، وَ الصَّوْمِ، وَ الصَّلَاةِ، وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ».
قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهذِهِ الصِّفَةِ.
فَقَالَ: «يَا جَابِرُ، لَاتَذْهَبَنَ بِكَ الْمَذَاهِبُ، حَسْبُالرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ، ثُمَّ لَايَكُونَ مَعَ ذلِكَ فَعَّالًا ؟! فَلَوْ قَالَ: إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ، فَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، ثُمَّ لَايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ، مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً؛ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ، لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ، وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ، وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَّا بِالطَّاعَةِ، وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ، وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً، فَهُوَ لَنَا وَلِيٌ؛ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً، فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ؛ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَل.
🔰جابر گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا
و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرضداران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.
جابر گويد عرضكردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى ميكنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و بسنتش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر باو هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.
اى جابر! بخدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن به ورع بدست نيايد.
📚منابع:
كافي ج3، ص: 189
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💢 بقیع
مدینه دو بخش بوده، یکی بقیع که در خود مدینه است یکی هم نقی. بقیع یک منطقه مرتفع بود چون مدینه منخفض بود. سطح پایین تر و پست را نقیع می گفتند، بالاتر را بقیع. زمین های پست را الان عرب می گوید: «مستنقعات» (به فارسی: مرداب). مدینه محله محله بوده است، عوالی به معنای محله شمال شهر بوده است که جنوب مدینه واقع شده بود. کمی هم کوه داشت. طرف مقابلش سافله بود که به معنای جنوب است ولی شمال مدینه است! احد آنجا است. الان هتل های کذایی ساخته اند. بقیع مرتفعی بود که بین عالیه و سافله بود. تپه مانندی بود که خالی بود و خار داشت. بقیع یعنی مرتفع مثل بقعه.
ابتدا کسی زندگی نمی کرد در بقیع ولی اطرافش منزل بود. مسلمان ها که امدند جا نداشتند خود بقیع را شروع کردند به خانه سازی . مسلمان ها که آمدند عثمان فوت می کند او را در آنجا خاک میکنند. اولین کسی را که خاک کردند عثمان بن مظعون بود بعد آنجا تبدیل به مقبره شد.
برخی از جمله عقیل برادر حضرت خانه ساختندبود. توی زیرزمین یکی از منازل، حضرت مجتبی (ع) و امام صادق (ع) و امام باقر (ع) به خاک سپرده شدند. چون برای ماشبه شده بود که امام حسن ع چگونه اینجا دفن شد؟ آیا به عنوان قبرستان خالی بوده که حضرت را دفن کردند؟ بعد دیدیم که نوشته اند اینجا زیرزمین خانه عقیل بوده است. اینجا قبرستان نبوده است. در این زیرزمین ، قبر امام مجتبی ع، عباس عموی پیامبر ص و فاطمه بنت اسد دفن می شوند. بعدها قبرستان شده است. این داخل شهر است. نوشته انددر داخل تاریخ مدینه ابن شبه، محلات مدینه را نوشته است که قابل تشخیص است.
زبیر وقتی اینجا خانه داشت، مادرش (صفیه: عمه پیامبر ص) وقتی فوت می کند جلوی خانه خودش دفن می کند. همچنین ام البنین (مادر حضرت ابوالفضل ع) در خانه زبیر به خاک سپرده شد که آنجا خانه ساخته بود.
زنهای خود پیامبر (ص) الان از بقیع وارد می شوید سمت چپ خاک شده اند 8 نفر از آنها کنار هم هستند. ماریه قبطیه که کنیز بود کنار مسجد رد الشمس خاک شده است، خانه ماریه بود همانجا هم دفن کردند. از آن به بعد سنت شد در مدینه که اگر کنیزی فوت کرد در مشربه خاک می کردند (مشربه محل زندگی بوده است از شرب نیست.) این تنها زن پیامبر است که مورد حسادت بقیه زن ها بود چون این بچه داشته بقیه نداشته اند.
در مورد قبر حضرت زینب سلام الله علیها ظاهر و قاعده این است که باید این بزرگوار روحی فداها در مدینه دفن شده باشند و این قبری که به نام زینب صغری یافته اند ظاهرا حضرت زینب خودمان سلام الله علیها است (نه ام کلثوم و اصل وجود چنین دختری ثابت نیست) و صغری در مقابل زینب کبری دختر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. چند روایت ضعیف برای مصر داریم که در کتابی در مورد اخبار خانم زینب کبری سلام الله علیها همه می گوید قبر ایشان سلام الله علیها در مصر است و کتاب مال عبد العلی (؟ تردید از مقرر) است و سند خوبی ندارد. ماجرایی هم داریم که به نظرم سال 61 قحطی در مدینه شد و حضرت را به شام بردند ولی اصل این قحطی مسلم نیست و خود این خبر هم سند نقی ندارد.
📚 تقریرات
#استاد_مددی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات
🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ:
«فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً».
🔰أبو الحسن (علیه السلام) مىفرمود:
مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خوددارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر است از پرستش چهل سالهات.
👇نکته اول👇
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير که در این باب 4 روایت نقل کرده است.
لینک احادیث باب التقصیر
https://lib.eshia.ir/11005/2/72
👇نکته دوم👇
➖ مرحوم مجلسی علیه الرحمه در توضیح این باب: 👇
🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن
بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك.
🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم
📚: منابع
2: كافي ج3، ص: 186
3: مرآة العقول ج8، ص: 46
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#فضیلت_مومن
#حقوق_مومنین
#سبک_شمردن_مومن_و_امام 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَبِي هَارُونَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ، قَالَ لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ :
مَا لَكُمْ تَسْتَخِفُّونَ بِنَا قَالَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اَللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِكَ أَوْ بِشَيْءٍ مِنْ أَمْرِكَ فَقَالَ بَلَى إِنَّكَ أَحَدُ مَنِ اِسْتَخَفَّ بِي فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اَللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِكَ فَقَالَ لَهُ وَيْحَكَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلاَناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ اَلْجُحْفَةِ وَ هُوَ يَقُولُ لَكَ اِحْمِلْنِي قَدْرَ مِيلٍ فَقَدْ وَ اَللَّهِ أَعْيَيْتُ وَ اَللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً وَ لَقَدِ اِسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اِسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِينَا اِسْتَخَفَّ وَ ضَيَّعَ حُرْمَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
☘☘☘
🔸 ابو هارون مىگويد: من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه به چند تن فرمودند :
چرا شما ما را سبك مىشماريد؟
پس مردى خراسانى برخاست و گفت: به خدا پناه مىبريم از اينكه به شما يا چيزى از اوامر شما بىتوجّه باشيم و آن را سبك انگاريم!
امام عليه السّلام فرمود: آرى تو خود يكى از كسانى هستى كه مرا سبك مىشمارى!
او گفت: به خدا پناه مىبرم از اينكه شما را سبك بشمارم.
امام عليه السّلام فرمود: واى بر تو! آيا نشنيدى فلانى وقتى كه ما نزديك جحفه بوديم به تو مىگفت: مرا به مسافت يك ميل سوار كن كه به خدا واماندهام؟ و به خدا سوگند تو به او نگاه هم نكردى و هيچ پاسخى به او ندادى و او را سبك شمردى؛ و هر كس مؤمنى را سبك شمرد ما را سبك شمرده است و احترام خداوند را تباه ساخته است!
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافی ، ج ۸ ص ۱۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#بیزاری_از_شخص_گنهکار_یا_عمل_او ؟ 🍃🌼
🔸 زید بن يونس شحام نقل میکند : بحضرت موسى بن جعفر عليه السّلام گفتم بعضى از دوستان شما گنهكارند شراب ميخورند و گناهان زشتى مرتكب ميشوند كه ما از آن بيزاريم
حضرت فرمودند : « از كارش بيزار باشيد ولى از خوبى او بيزار نباشيد عملش را دشمن بداريد »
گفتم ميتوانيم باو بگوئيم فاسق فاجر؟
حضرت فرمودند : « نه. فاسق فاجر كافر و منكر ولايت ما است خدا امتناع دارد از اينكه ولى ما فاسق و فاجر باشد گر چه آن كارها را انجام دهد ولى بگوئيد فاسق العمل و فاجر العمل. و فاجر العمل است اما مؤمن النفس و بدكار است پيكر و روان پاك دارد »
📚 بحار الأنوار ج ۲۷، ص ۱۳۷
الشعراء ، آیه ۱۶۸
قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ
[ ﻟﻮﻁ ] ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻣﺘﻨﻔﺮم .
قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ
اَلرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ اَلْمُوبِقَ مِنَ اَلذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ فَقَالَ تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لاَ تَتَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ قُلْتُ فَيَسَعُنَا أَنْ نَقُولَ فَاسِقٌ فَاجِرٌ فَقَالَ لاَ اَلْفَاسِقُ اَلْفَاجِرُ اَلْكَافِرُ اَلْجَاحِدُ لَنَا اَلنَّاصِبُ لِأَوْلِيَائِنَا أَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ وَلِيُّنَا فَاجِراً وَ إِنْ عَمِلَ مَا عَمِلَ وَ لَكِنَّكُمْ تَقُولُونَ فَاسِقُ اَلْعَمَلِ فَاجِرُ اَلْعَمَلِ مُؤْمِنُ اَلنَّفْسِ خَبِيثُ اَلْفِعْلِ طِيبُ اَلرُّوحِ وَ اَلْبَدَنِ اَلْخَبَرَ .
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖علت بعضی گریههای کودکان در خواب
🛑…عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ آبَائِهِ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
«اِغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ اَلْغَمَرِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ يَشَمُّ اَلْغَمَرَ فَيَفْزَعُ اَلصَّبِيُّ مِنْ رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ اَلْكَاتِبَانِ.»
🔰از امام صادق، از پدرشان، از پدرانشان، از امیرالمؤمنین (علیهمالسلام) نقل شده است:
«کودکانتان را از چربی1 بشویید؛ چراکه شیطان چربی را بو میکشد و (موجب میشود) کودک در بسترش بترسد و (نیز) آن دو فرشتهی کاتب2 آزرده شوند.»
📚عللالشرایع، ج۲، ص۵۵۷
👇پاورقی👇
1: مقصود از «غمر» در متن حدیث، چربی و بوی باقیمانده از پیه و گوشت است.
2: مقصود دو فرشتهای هستند که همواره با انسان همراهند و اعمال نیک و بد او را ثبت میکنند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖فرق نماز با خالصانه و غیر خالصانه
🛑إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا.
🔰امام باقر علیه السلام:
از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را بهغفلت بگذراند طومار نماز او را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند.
📚: الکافی، ج ۳، ص: ۳۶۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖اهمیت نماز
🛑 اَلْعِيصِ بْنِ اَلْقَاسِمِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : وَ اَللَّهِ إِنَّهُ لَيَأْتِي عَلَى اَلرَّجُلِ خَمْسُونَ سَنَةً وَ مَا قَبِلَ اَللَّهُ مِنْهُ صَلاَةً وَاحِدَةً فَأَيُّ شَيْءٍ أَشَدُّ مِنْ هَذَا وَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ لَتَعْرِفُونَ مِنْ جِيرَانِكُمْ وَ أَصْحَابِكُمْ مَنْ لَوْ كَانَ يُصَلِّي لِبَعْضِكُمْ مَا قَبِلَهَا مِنْهُ لاِسْتِخْفَافِهِ بِهَا إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ اَلْحَسَنَ فَكَيْفَ يَقْبَلُ مَا يُسْتَخَفُّ بِهِ .
🔰عيص بن قاسم گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
به خدا سوگند! بسا پنجاه سال از عمر كسى مىگذرد و خداوند يك نماز از او قبول نمىكند. آيا چه چيزى از اين بدتر است؟!
به خدا سوگند! شما از همسايگان و دوستان خود كسانى را مىشناسيد كه اگر براى بعضى از شما نماز مىخواند، به خاطر سبك شمردن آن، از او نمىپذيرفت. خداوند جز (عمل) خوب قبول نمىكند، پس چگونه مىپذيرد عملى را كه سبك شمرده شده باشد؟!
📚:الکافي ج۳ص۲۶۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌نا امیدی و نا امید کردن ممنوع
💠الإمام عليّ(علیه السلام): لاتُؤيِس مُذنِباً فَکم مِن عاکفٍ عَلى ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَيرٍ.
🔻امام على(علیه السلام): هيچ گنهکارى را نااميد مکن؛ چه بسيار گناه آلوده اى که عاقبتى نيکو يافته است.
▪️ بحار الأنوار: ۷۷/ ۲۳۹/ ۱، ميزان الحکمه، ج۹، ص: ۵۷۵.
✅معنایی صحیح خوف و رجاء
🛑ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَا يُجَرِّئُكَ عَلَى مَعَاصِيهِ وَ خَفِ اللَّهَ خَوْفاً لَا يُؤْيِسُكَ مِنْ رَحْمَتِهِ.
🔰امام صادق علیه السلام:
به خدا آن گونه امید داشته باش که جرئت معصیت پیدا نکنی، و از خدا چنان بترس که از رحمت او نومید نشوی.
📚; الأمالي( للصدوق) ص: 14
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖همیشه به یاد معاد
🛑يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ وَ لَا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَكَ.
🔰 امیرالمومنین علیه السلام:
ای فرزندم، بسی به یاد مرگ باش و به یاد ناگهان تاختن آن و به یاد آنچه پس از مرگ به آن در میرسی تا چون بر تو درآید با همه نیرو آماده باشی، آماده و کمر بسته، نه که ناگهان فرا رسد و بر تو چیره گردد.
📚: نهج البلاغه، نامه ۳۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
چند روایت لطیف در مذمت بخل و ارزش سخاوت:
أمالی شیخ صدوق / مجلس سی و دوم / حدیث ششم:
قال الصادق جعفر بن محمد عليه السلام:
عجبت لمن يبخل بالدنيا و هي مقبلة عليه، أو يبخل بها و هي مدبرة عنه، فلا الإنفاق مع الإقبال يضره، و لا الإمساك مع الإدبار ينفعه.
خصال / حدیث 188 :
أمير المؤمنين عليه السلام:
إن أحق الناس بأن يَتمنى للناس الغِنى: البخلاء؛ لأن الناس إذا استَغنَوا كَفُّوا عن أموالهم.
بحار 68 / 356 :
رسول الله صلى الله عليه و آله:
الرجال أربعة : سخي و كريم و بخيل و لئيم.
فالسخي: الذي يأكل و يعطي.
و الكريم: الذي لا يأكل و يعطي.
و البخيل: الذي يأكل و لا يعطي.
و اللئيم: الذي لا يأكل و لا يعطي.
کافی 4 / 22 :
عن الصادق عليه السلام عن آبائه علیهم السلام:
إن أمير المؤمنين عليه السلام بعث إلى رجل بخمسة أوساق من تمر... فقال رجل لأمير المؤمنين عليه السلام: والله ما سألك فلان، و لقد كان يجزيه من الخمسة أوساق وسق واحد.
فقال له أمير المؤمنين عليه السلام: لا كثَّر الله في المؤمنين ضربك، أعطي أنا و تبخل أنت!
عیون الحکم / 155 :
أمیر المؤمنین عليه السلام:
إن سخاء النفس عما في أيدي الناس لأفضل من سخاء البذل.
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۹، ص ۱۷
امام صادق (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: شَابٌّ سَخِيٌّ مُرَهَّقٌ فِي اَلذُّنُوبِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ شَيْخٍ عَابِدٍ بَخِيلٍ.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
این کمترین ثواب زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است
قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَدْنَى مَا يُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِشَطِّ اَلْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلاَيَتَهُ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ .
مولا امام كاظم عليه السّلام فرمودند:
كمترين پاداشى كه به زائر امام حسين عليه السّلام داده میشود اگر كه با شناخت حق و حرمت و ولايت آن حضرت را در كنار فرات زيارت كند اين است كه گناهان گذشته و آينده او آمرزيده مىشود.
کافی ج۴ ص۵۸۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri